De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:02

Deighton schreef:
Om de zaak weer wat nieuw leven in te blazen de volgende vraag:
Hoe kijken jullie aan tegen een straal die harder groeit als de rest van de hoef en keer op keer onder de hoef uitkomt. Met andere woorden een straal die dus uitsteekt.
Benieuwd naar jullie mening.

Groetjes,
Simon

is me bij mijn eigen paarden nog niet gebeurd. het ding lijkt steeds gelijk te blijven. ik heb van de week de paarden van een kennis bekapt (laatste keer was 8 weken geleden) en daar moest ik wel een hele hap van de straal af halen om het gelijk de maken met die hielen die ik op zoolhoogte had ingekort.

in principe zou ik de straal in zo'n geval dus ook kortwieken.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:04

Ik snij ze wel bij, omdat ik van mening ben dat sommige stralen gewoon te hard groeien en dan zeker op vlakke grond onbalans en pijn kunnen geven. Verder gaan ze platgedrukt worden en de zijdelingse straalgroeven vullen, waardoor daar rommel in blijft zitten.
En eigenlijk kom ik dit toch best nog wel eens tegen.
Blijkt maar weer dat elk paard anders is en alle uitgangspunten van het natuurlijk bekappen per paard en soms zelfs per hoef verschillend moeten worden toegepast.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:11

volgens mij is het zo dat paarden bij wie de straal harder lijkt te groeien dan de rest niet zoveel op harde grond lopen.

als het nat is lijkt de straal ook dikker overigens.

nogmaals bij mijn eigen paarden hoef ik er nauwelijks wat aan te doen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 22:55

Deighton schreef:
Ik snij ze wel bij, omdat ik van mening ben dat sommige stralen gewoon te hard groeien en dan zeker op vlakke grond onbalans en pijn kunnen geven. Verder gaan ze platgedrukt worden en de zijdelingse straalgroeven vullen, waardoor daar rommel in blijft zitten.
En eigenlijk kom ik dit toch best nog wel eens tegen.
Blijkt maar weer dat elk paard anders is en alle uitgangspunten van het natuurlijk bekappen per paard en soms zelfs per hoef verschillend moeten worden toegepast.

Maar als je dan bijsnijdt, loop je dan weer het risico dat ze gevoelig raken???

Ben het met je eens dat de straal zéker niet uit elkaar gedrukt moet worden , dan is hij duidelijk te lang. Maar wanneer is het TE lang??? Ik zelf heb de stralen ook weleens bijgesneden, was gewoon beter in verhouding.

En wat ik ook wel doe (deed), daar zou ik ook wel reactie op willen:

Ik sneed vroeger soms aan de zijkant vd straal. Dit om de straal groeve meer ruimte te geven. Dan was de straal ook aardig platgedrukt en raakte met gemak de grond.
Is dit iets wat wel of niet kan in jullie ogen?

Edit: vreselijke typoos eruit gehaald
Laatst bijgewerkt door Antheman op 12-01-06 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:04

ik snij wat van de straal af als hij zo plat gedrukt is dat hij de straalgroeve overlapt. en als hij teveel uitsteekt haal ik er ook wat vanaf.

volgens Gene Ovnicek bijvoorbeeld word de straal niet in vorm gesneden, alleen ontdaan van eventuele rotte plekken. hij vind het juist goed als de straalgroeves wat overlapt worden en er aarde enzo in blijft zitten. dit bevorderd volgens hem de schokdemping. gaat natuurlijk niet op voor mest. die moet er wel uit kunnen.

Pete Ramey snijd de stralen alleen in vorm bij de set-up trim, de eerste keer dat hij een paard bekapt. daarna blijft hij ervan af.

KC LaPierre snijdt de straal in een nette driehoek en snijd de zijkanten langs de straalgroeve schuin weg.

doe wat je vind dat voor je paard werkt.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 23:09

Ik doe het nu niet meer, maar toen ik begon met trimmen dus wel. Beetje op mijn gevoel. Leuk om de verschillen te horen Jackie!

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:14

Wout deed het ook elke keer bij mijn paarden met het resultaat dat twee weken later de straal weer net zo dik was als daarvoor.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 23:16

jackie schreef:
Wout deed het ook elke keer bij mijn paarden met het resultaat dat twee weken later de straal weer net zo dik was als daarvoor.

Maar aan de zijkant, of echt van de onderkant?

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:32

Ik doe het aan de kant die de grond raakt alleen als hij echt te lang is, zeg maar een halve cm of meer uitsteekt.
Ik zorg altijd dat de straalgroeven goed het vuil kunnen lossen. Dat betekent soms dat je wat van de straal afhaalt, maar als er een hele dikke zool op zit, ook wel eens wat van de zool af. Hangt een beetje er van af hoe de verhoudingen zijn.

Ik heb nog nooit gezien dat een paard er gevoelig van werd. Volgens mij gebeurt dat eerder als een paard teveel op de straal loopt en daardoor de druk niet goed kan verdelen.

Groet,
Simon

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:33

Lees mijn bericht nog even door en kijk op de liniaal, maar eigenlijk pas als hij bijna een cm uitsteekt. Voor een paard dat veel op de weg loopt, doe ik het wel eerder.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 23:35

Deighton schreef:
Lees mijn bericht nog even door en kijk op de liniaal, maar eigenlijk pas als hij bijna een cm uitsteekt. Voor een paard dat veel op de weg loopt, doe ik het wel eerder.

Huh? Ben ik nu al aan het hallucineren?
Wat bedoel je nu precies?

Deighton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 01:01

Ik bedoel dat pas bij ga snijden als hij meer als een (1 dus) cm uitsteekt.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:26

Ik haal alleen de loshangende delen van de straal weg. En dat betekend dat ik er eigenlijk al heel lang niets aan gedaan heb. Hoewel ze voornamelijk op zachte grond staan, lijken de stralen toch wel te slijten. Ze staan er altijd netjes bij.

Bij de NB cursus lieten ze de straal niet meer als een halve cm uitsteken.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:32

bij Morrie worden de stralen aan de zijkanten bijgesneden, zijn hoeven slijten amper, hij loopt in de blubber of in de bak en iedere dag wel 200 meter over de straat, verder doet hij niets, wordt niet meer gereden ofzo.

Ik heb wel eens gehad dat de straal echt helemaal in de straalgroeven zat en toen ging hij wel kreupel lopen, dus maar snel de nb-er laten komen, zelfs haal ik het niet in m'n hoofd om te gaan snijden

Volgens een trad. smid die bij ons op stal komt, zou Morrie een stuk beter lopen als de straal "fatsoenlijk" weggesneden zou worden zodat hij de grond niet meer raakt, "zoals het hoort".......

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:33

Wat mij betreft heeft en behoudt dit topic bestaansrecht.

Heb sinds september 2004 nooit meer wat aan de stralen gedaan. Ze steken nooit uit, terwijl ze 's zomers weidegang heeft en vrijwel uitsluitend op bosgrond wordt gereden.

Ik vijl heel lichtjes langs de straalgroeves, maar niet aan de straalzijde.
Afbeelding

Mijn bevindingen zijn dat nu ze op stal staat de stralen krimpen, ze wordt nu nl. vrijwel alleen op de weg gereden en veel minder intensief dan in de zomer. Het zal wel een combinatie van omstandigheden zijn hoe de straal zich ontwikkelt.

Deighton: Ik vraag mij af of jouw klanten naast jouw bezoeken ook zelf vijlen?

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:32

Smurf, loopt Morrie slecht dan? Of is het gewoon de kift van de smid?
Kinke is vorige week weer bekapt. Ik heb al maanden niet gereden en ze is verhuisd waardoor ze eigenlijk bijna niet meer op het harde komt. Haar hoeven doen het prima. Ik had eigenlijk verwacht dat Fred er meer af zou moeten halen ivm weinig slijtage maar ik zag geen verschil met toen ik nog 2 x per dag een fikse wandeling over straat met haar maakte. Tijdens het vijlen kon ik horen dat de hoeven gigahard zijn

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 11:38

Deighton schreef:
Ik bedoel dat pas bij ga snijden als hij meer als een (1 dus) cm uitsteekt.

Aha! Dat begrijp ik.
Was zeker aan mijn bedje toe...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 11:42

opala schreef:
Wat mij betreft heeft en behoudt dit topic bestaansrecht.

Vind ik eigenlijk ook.

Zullen we met elkaar proberen om de input erin te houden? -Soms ook aanverwante zaken in te brengen om de boel een beetje in leven te houden?

Vaak twijfel ik. Met Andor blijf ik maar tobben ,hij loopt weer enorm te schudden. Dat is dan zo afwijkend dat ik het maar niet opschrijf. Of soms wil ik graag iets over mij les kwijt.

Mijn dekjes geneuzel en zadeltassen perikelen bespreek ik wel op boomloos.

Mag ik dan vragen wat jullie bezig houdt naast die hoeven?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:45

Iets anders: Gisteren reed dochter op Oop. We passeren tot 2x toe spoorwegovergang en dat doe ik regelmatig. Maar nu beide keren maakt ze opeens rare sprongen met beide achterbenen en erna trekt ze even met een achterbeen en trilt van angst. Mijn man zei dat de rails door de kou nog stroom geleidt. Dat arme paard lichtjes geelektrokuteerd .

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 11:52

opala schreef:
Iets anders: Gisteren reed dochter op Oop. We passeren tot 2x toe spoorwegovergang en dat doe ik regelmatig. Maar nu beide keren maakt ze opeens rare sprongen met beide achterbenen en erna trekt ze even met een achterbeen en trilt van angst. Mijn man zei dat de rails door de kou nog stroom geleidt. Dat arme paard lichtjes geelektrokuteerd .

Ach gossie.
Gelukkig staat ze niet op ijzers Dan was de schok veel groter geweest.

Ik heb ooit wel ergens gelezen dat er bepaalde spoorwegovergangen in NL zijn ,waar méér stroom doorheen gaat.
Dan loop je dus meer kans op schokken.

Ik schijn aan zo´n spoor gestaan te hebben. Dus Jackie , u bent gewaarschuwd.. Ik merkte er niks van trouwens

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:55

Antheman schreef:
Zullen we met elkaar proberen om de input erin te houden? -Soms ook aanverwante zaken in te brengen om de boel een beetje in leven te houden?

Vaak twijfel ik. Met Andor blijf ik maar tobben ,hij loopt weer enorm te schudden. Dat is dan zo afwijkend dat ik het maar niet opschrijf. Of soms wil ik graag iets over mij les kwijt.

Mag ik dan vragen wat jullie bezig houdt naast die hoeven?

We zitten in de huiskamer, dus wat mij betreft mag je hier alles kwijt wat je op je hart hebt. Naast de hoeven houdt alles wat met paardjes te maken heeft mij bezig en mijn gezin en werk in willekeurige volgorde.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:57

Antheman schreef:
Gelukkig staat ze niet op ijzers Dan was de schok veel groter geweest.

Dus nog een voordeel van ijzerloos

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 12:05

Nou, dan trap ik maar af. Oop wat doe je ook alweer voor werk?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 12:09

Antheman schreef:

ik heb hele mooie zadeltassen via de beversport zaak gekocht (duur.. kreun dat wel). Aan elke kant heb ik nu een inhoud van vijf liter. Je krijgt er een singel bij die je onderlangs kan vastmaken. Verder eindeloos veel riempjes en haakjes erbij. Zal wel even een foto uploaden als ik er aan denk.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 12:14

Opale,

Je vroeg me of mijn klanten zelf bijvijlen.
Het overgrootste deel van mijn klanten doet dat niet. Ik heb toch het idee ( niet persoonlijk opvatten aub) dat veel mensen veel praten over de hoeven en er druk mee bezig zijn, maar in de praktijk weinig zelf doen.
Ik heb wel klanten die zelf de zaak bijhouden en waar ik veel minder vaak kom. Ik juig dat toe, want ik vind het gewoon leuk om kennis over te dragen en te zien hoe de hoeven vooruit gaan.
Als ik naar mijn klantenkring kijk is een deel heel bewust met de hoeven bezig, en een deel veel minder. Niet alle klanten komen dan ook expliciet voor het natuurlijk bekappen. Die vertel ik dan het verhaal en dan geloven ze dat, maar vaak zien mensen je bezig en merken dat je erg geduldig ben met de paarden en dan worden ze ook klant. Ik merk dat veel mensen slechte ervaringen hebben met paarden die klappen hebben gekregen en als je dan wilt investeren om het vertrouwen van zo'n paard te winnen is dat het belangrijkste argument om klant te worden.

En wat betreft mijn werk: Ik werk doordeweeks als Managing Consultant in de IT en s'avonds en in de weekeinden werk ik als bekapper.