De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 15:58

En ze staan op zandgrond, dat slijt ook stevig!

Ik doe echt heel weinig momenteel, ik rond wat af en haal de steunsels zo nu en dan weg.

R_MW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:10

Hee natuurlijke bekappers!

Ik heb een dringende vraag:

het verzorgpaard van een goeie vriendin van mij is in april natuurlijk bekapt. Ze was toen al een tijdje van haar ijzers af. Het ging erg goed met haar hoeven en eind juni werd ze voor de 2e keer natuurlijk bekapt. Daarna liep ze erg gevoelig en dit heeft heel lang geduurd. De eigenaren hebben toen besloten haar weer op gewone ijzers te zetten. Gelukkig liep ze toen weer beter.

Helaas is ze momenteel enorm kreupel. De eigenaren en mn vriendin konden niks vinden en afgelopen zondag heeft hun hoefsmid ernaar gekeken. Ze was heel gevoelig aan de zijkanten van haar hoef (één hoef, links voor geloof ik).

Wat zou dit kunnen zijn? En zou het door het natuurlijk bekappen kunnen komen? Of zou ze er door natuurlijk bekappen juist weer vanaf kunnen komen.

Ze is alleen aan de zijkant van de hoef gevoelig. Aan de voor- en onderkant reageert ze niet. Echt raar.

iemand een idee?

R_MW

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:12

@Antheman: ik heb vandaag weer ff Lente dr hoeven netjes gevijld. Het gaat zoo goed met haar voetjes!!! Ik ben echt helemaal blij! fijn dat je me toen ff hebt geholpen met vijlen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 19:25

*Roos* schreef:
@Antheman: ik heb vandaag weer ff Lente dr hoeven netjes gevijld. Het gaat zoo goed met haar voetjes!!! Ik ben echt helemaal blij! fijn dat je me toen ff hebt geholpen met vijlen.

Goed zo!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:25

Walter's steunsels bedekken ondertussen de hele zool, en zijn bikkelhard. Zaterdag komt de bekapper langs, hopelijk kan ik het daarna wat beter bij houden.

@Roos: kan het niet zijn dat het paardje te kort bekapt is? Kan me trouwens ook niet echt voorstellen, dan kun je dr geen ijzers onder timmeren.
Dat zou het weleens kunnen zijn: te kort bekapt en daarna vernageld met beslaan?

Het is maar een wilde gok hoor.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 19:29

Roos, ik ben zowieso geen voorstander van je paard te NB- en en dan weer op ijzers.

Er gebeurd zoveel met die bloed toevoer!

Moet je je voorstellen: ijzers eraf, paard krijgt bloed in de hoeven.
Dan NB- en. Dus de straal wordt aangesproken. Is het paard ook niet gewend, hij liep ook gevoelig.

Komt er dus nóg meer bloed. En meer bloed betekent ook dat er troep uit kan, de ontstekingen zeg maar. Bij veel paarden ontstaan op die manier hoefzweren.

Bij dit paard is ie weer op ijzers gezet, dus dáág bloedtoevoer.

Misschien zit er wel een zweer onder hoor, je weet t niet.

Beetje kort beschreven, heb weinig inspiratie om dit duidelijk uit te leggen.

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:56

smurf schreef:
leuke avater Berrrrrt....

Wil je mn paperclip verzameling zien?

Jossie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:43

Kate is ook weer bekapt door mijn TS met N(atuurlijke) aanwijzingen van mij . Die aanwijzingen komen neer op: overal afblijven met mes en vijl, behalve de hielen op hoogte (laagte) zetten, steunsels weghalen en zool gelijk met hoefwand. Tot de grote verbazing van mijn smid hoefde er bij Kate bijna niets af!

In mijn ogen logisch: Ze staat overdag op het betonnen kavelpad met zandpaddock (overwegend staat ze op beton, daar kiest ze zelf voor) en 's nachts op zand. De hoeven slijten dus keurig bij en... ze zorgt zelf voor een mustangroll en... ze is nu voor de 4e keer op mijn aanwijzingen bekapt!!!

Met andere woorden: Kate doet het goed zo! En tot mijn verbazing draafde ze ook de dag van bekappen met haar pas bekapte hoefjes over het beton! Mooi toch .

Bij haar weidemaatje (echt TS bekapt zonder aanwijzingen van mij, paardje is ook niet van mij) diende er veel meer van de hoeven afgehaald te worden. Pleit dit nu voor of tegen mijn manier???

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:44

Citaat:

ja berrrrt asjeblieft....... laat zien berrrrrt......

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 22:48

Jossie schreef:
Kate is ook weer bekapt door mijn TS met N(atuurlijke) aanwijzingen van mij . Die aanwijzingen komen neer op: overal afblijven met mes en vijl, behalve de hielen op hoogte (laagte) zetten, steunsels weghalen en zool gelijk met hoefwand. Tot de grote verbazing van mijn smid hoefde er bij Kate bijna niets af!

In mijn ogen logisch: Ze staat overdag op het betonnen kavelpad met zandpaddock (overwegend staat ze op beton, daar kiest ze zelf voor) en 's nachts op zand. De hoeven slijten dus keurig bij en... ze zorgt zelf voor een mustangroll en... ze is nu voor de 4e keer op mijn aanwijzingen bekapt!!!

Met andere woorden: Kate doet het goed zo! En tot mijn verbazing draafde ze ook de dag van bekappen met haar pas bekapte hoefjes over het beton! Mooi toch .

Bij haar weidemaatje (echt TS bekapt zonder aanwijzingen van mij, paardje is ook niet van mij) diende er veel meer van de hoeven afgehaald te worden. Pleit dit nu voor of tegen mijn manier???

Grote Grijns!

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:57

*Roos* schreef:
Helaas is ze momenteel enorm kreupel. De eigenaren en mn vriendin konden niks vinden en afgelopen zondag heeft hun hoefsmid ernaar gekeken. Ze was heel gevoelig aan de zijkanten van haar hoef (één hoef, links voor geloof ik).

Wat zou dit kunnen zijn? En zou het door het natuurlijk bekappen kunnen komen? Of zou ze er door natuurlijk bekappen juist weer vanaf kunnen komen.

Ze is alleen aan de zijkant van de hoef gevoelig. Aan de voor- en onderkant reageert ze niet. Echt raar.

iemand een idee?

Wanneer de hoefsmid al geen diagnose kan stellen, sta ik zeker met een mond vol tanden. Een paard kan door allerlei oorzaken kreupel lopen en als het langdurig aanhoudt zonder verbetering is het tijd om een kreupelheidsonderzoek te laten doen.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 09:28

natuurlijk bekappen en dan weer op ijzers zetten ja dat is vragen om ellende. Ik zou zeggen weer van de ijzers af een jaar uittrekken om het goed te krijgen. Geduld geduld en nog eens geduld. Zodra het mogelijk is 24/7 op de wei zetten en het liefst gewoon een jaartje laten staan. Wel om de week de hoeven bijwerken.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 09:46

@ roos: het eerste waar ik zelf aan dacht is een hoefzweer. Om dezelfde reden als Antheman: een verbeterde doorbloeding. Die hoefzweer kan al weken in de maak zijn, voordat het paard er last van krijigt. Door het tijdelijk op ijzers zetten neemt de gevoeligheid misschien tijdelijk af (de hoef kan immers niet meer uitzetten, en de doorbloeding en het gevoel nemen af) maar een zweer zet toch door, de rotzooi moet eruit. Dit kan naar onder zijn (is meestal het geval), maar het kan er ook bij de kroonrand (naar boven dus) uitkomen. Als de zweer naar boven trekt, kun je alleen maar afwachten tot ie uitzichzelf doorbreekt. Haal de ijzers er weer af, de doorbloeding zorgt ervoor dat de zweer sneller kan worden afgevoerd. Met een laser-thermometer is trouwens aardig goed vast te stellen of er waarschijnlijk een zweer zit. Op die plaats is de hoef (iets) warmer, soms niet met je eigen hand waarneembaar, maar wel met zo'n thermometer. Veel dierenartsen hebben er een. De gevoeligheid zou ook op de zweer kunnen wijzen, zeker omdat het aan de zijkant en maar plaatselijk is.

Maar goed, waarschijnlijk had de hoefsmid een zweer wel herkend....maar een second opinion is nooit verkeerd in zo'n geval.

R_MW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:05

bedankt voor jullie reacties!

Ik zal ze ff doorgeven aan die vriendin van me. Zij vond het (net als ik) ook erg jammer dat dat paardje weer op ijzers moest van de eigenaren. Die eigenaren vonden het maar niks dat natuurlijk bekappen. Mijn paard heeft zelf ook even kreupel gelopen toen ze natuurlijk bekapt werd, maar dat gaf eigenlijk alleen maar aan dat de hoeven vóór die tijd slecht waren. Ik heb geduld gehad en nu heeft mijn haffie de mooiste voeten van het land . Dus ik denk ook dat ze beter meer geduld konden hebben.

Hopelijk willen die eigenaren er nog goed over nadenken en zien ze in dat ijzers niet de oplossing is.

Bedankt iig!

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:06

site van paardnatuurlijk uitprinten??

R_MW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:39

Ja das een goed idee! Dan kunnen zij zich er zelf in verdiepen. Want we hebben het al geprobeerd uit te leggen, maar als je het zelf leest, is het beter te begrijpen. Goeie tip, thanks!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:55

en stuur ze voor vragen en ervaring maar hierheen... misschien kunnen wij ze overtuigen...

R_MW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:51

hihi dat is ook een goeie

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 19:20

Zeg, zullen we dit topic maar opheffen??

Het loopt niet ,weinig posts en inhoudelijk over de voeten praten we toch eigenlijk niet meer.

Roept u maar!

Evt. alternatieven hoe we hier meer leven kunnen inblazen? Is daar nog behoefte aan?

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:24

Volgens mij gaat het hier bij vlagen! Ik heb op voeten gebied niet zo heel veel te melden... Hoewel ik gister wel zag, dat Bruut van al dat op de weg geloop scheef afslijt... aan de ene kant van de hoef helemaal bij het hoekje van de verzenen totaan de zool en aan de andere kant van de hoef nog lang niet... zal ik dit 'gelijk' vijlen? Of wachten op de bekapper (die komt pas over twee weken...)

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:50

nienke07 schreef:
Volgens mij gaat het hier bij vlagen! Ik heb op voeten gebied niet zo heel veel te melden... Hoewel ik gister wel zag, dat Bruut van al dat op de weg geloop scheef afslijt... aan de ene kant van de hoef helemaal bij het hoekje van de verzenen totaan de zool en aan de andere kant van de hoef nog lang niet... zal ik dit 'gelijk' vijlen? Of wachten op de bekapper (die komt pas over twee weken...)

bel haar even en vraag of het nodig is dat ze eerder komt??

ik kon het weer niet laten. was bij een klant met een merrie op blote voeten met ENORME flares, waar de TS drie weken geleden aan had gewerkt.

hij zag me al met opgetrokken wenkbrouwen naar de hoeven van zijn paard kijken. toen ik voorzichtig informeerde hoe de merrie liep vertelde hij dat ze al jaren rot liep op het harde en haar bewegingen erg kort waren geworden. ik bood aan om hem een paar tips te geven en hij was geinteresseerd.

om een lang verhaal kort te maken, ik heb een paar enorme overgroeide steunsels weggehaald en de flares de wereld uit geholpen. de merrie was erg blij en haar eigenaar ook.

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:56

smurf schreef:
Citaat:

ja berrrrt asjeblieft....... laat zien berrrrrt......

Afbeelding

Sorry, heb niet veel te melden. Dan krijg je dat.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:56

Om de zaak weer wat nieuw leven in te blazen de volgende vraag:
Hoe kijken jullie aan tegen een straal die harder groeit als de rest van de hoef en keer op keer onder de hoef uitkomt. Met andere woorden een straal die dus uitsteekt.
Benieuwd naar jullie mening.

Groetjes,
Simon

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:59

smurf schreef:
en wat is hier "natural" aan???

viewtopic.php?f=53&t=520376

een NB-)st)er die ook ijzers onder slaat.......

de principes van het bekappen voor Natural Balance zijn dezelfde als bij NB(natuurlijk bekappen). deze methode is ontwikkeld door Gene Ovnicek en ook Pete Ramey heeft sommige dingen van hem overgenomen. niet de ijzers natuurlijk

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:59

Balen!
De stralen van een paard van een vriendinnetje van me werden ook (expres) langer gelaten/ niets afgehaald door de natuurlijke bekapper.
Dat paard stond alleen maar op zachte ondergrond en kreeg problemen als die grond bevroren,- of hij een stukje over verharde weg moest!

Als je het mij vraagt moeten ze de grond wel raken maar zeker niet uitsteken!

Overigens heb ik er zelf geen last van, onze paarden komen meer over de weg en de stralen steken nooit uit / slijten snel genoeg af.