[NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lot189
Berichten: 209
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 01:44

dit heb ik bij het terug lezen over het hoofd gezien,
ik quote cassidy hier even:
Citaat:
Ik wil hiermee niet zeggen dat ik de TAP goedkeur en dat de JU in dezelfde categorie behoort, maar het toont imo wel aan dat je resultaten van wetenschappelijke onderzoeken met niet een korrel, niet een kruiwagen maar een complete vrachtwagen zout moet nemen.


Wat kunnen we dan nog wel geloven als we wetenschappelijk onderzoeken met 'een complete vrachtwagen zout' moeten nemen...?
Ik ga er graag vanuit dat wetenschappelijke onderzoeken correct zijn uitgevoerd.
overigens worden wetenschappelijke onderzoeken pas gepubliceerd na goedkeuring van inhoud door een onafhankelijke buitenstaander(s).
overigens ben ik ook zeer benieuwd naar de auteur van het betreffende onderzoek wat jij vermeld, maar dat is misschien iets te veel offtopic ;)

:)

Loba1

Berichten: 97
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 12:26

lot189 schreef:
. het te vaak uitvoeren van een joinup is not done!


Weinig overtuigend...Hetgeen wat je nu zegt bewijst imo dat er dus behoorlijk wat in dat paardenhoofd omgaat als je een join-up uitvoerd, want je zegt zelf dat te veel join up niet goed is? :')
Methodes waar al snel 'te' voor staat hoeven voor mij dan ook niet hoor... Mij niet gezien!

jasz

Berichten: 2253
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:39

maar, ook al zeg je dat het geen schade aanricht, dat is dus wel zo. het heeft namelijk heel veel impact.
en te vaak is al helemaal slecht, het moet niet meer dan 3 keer in een heel paardenleven.

lot189
Berichten: 209
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:00

Loba1 schreef:
lot189 schreef:
. het te vaak uitvoeren van een joinup is not done!


Weinig overtuigend...Hetgeen wat je nu zegt bewijst imo dat er dus behoorlijk wat in dat paardenhoofd omgaat als je een join-up uitvoerd, want je zegt zelf dat te veel join up niet goed is? :')
Methodes waar al snel 'te' voor staat hoeven voor mij dan ook niet hoor... Mij niet gezien!


ook hier weer heb je een stukje van mijn verdere uitleg weg gelaten maar geeft niets hoor ;)
kijk, als jij methodes met het woordje TE erin niet voor jou vind, well goodluck. want er is in iedere methode gegarandeerd iets wat je niet TE vaak moet doen om het zijn effectieviteit te laten behouden. zo zijn er ook dingen die je bijvoorbeeld niet TE weinig moet doen....
maar okee, dat is offtopic en dat zijn meningen die gewoon weg verschillen natuurlijk :)

okee, ik probeer hier gewoon ook wat positieve dingen over de Join up neer te zetten :j

neeee, een join up TE vaak uitvoeren zal geen 'mentale schade' aan richten, de effectiviteit van de hele procedure die het hoort te hebben verdwijnt bij het TE vaak uitvoeren van een join up.

lieve lieve lieve aller liefste mede bokkers,
Ik probeer ook de positieve kant van de Join up te laten zien *\o/* allemaal gewoon blijven lachen hoor :D

Loba1

Berichten: 97
Geregistreerd: 06-10-12

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:37

Het enige positieve van een Join-up in mijn ogen is dat een paard (dat je dus voordat de ju begint dus totaal nog niet zou kennen) binnen een half uur of een wat langer als een mak lammetje achter je aan zou gaan lopen... (wat ik dus als een enorme druk zie).. Ik ga mijn hele leven al met paarden om en tot nu toe heb ik van ieder dier uiteindelijk respect en volgzaamheid gekregen zonder dat ik uberhaupt aan grondwerk heb gedaan, laat staan een join up heb uitgevoerd...

Als je een nieuw persoon ontmoet beslis je toch ook niet binnen een paar uur: zo dit is mijn beste vriend of 'leider'?..

Dat je de positieve kant van de ju hier wilt neerzetten is jouw keuze, maar mij overtuig je er niet mee.. En ik denk dat er in dit topic al genoeg voorbeelden te vinden zijn van paarden, of verhalen van paarden, die dus wel helemaal over de rooien zijn na het toepassen / te veel toepassen van ju :): paarden waarbij dus wel mentale schade is opgetreden...

xNiemand
Berichten: 431
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Groningen

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:39

xCloeFjordje schreef:
Maar laten we niet vergeten dat ieder paard een individu is. Geen paard is hetzelfde.
En we weten nooit précies wat er in een paardenhoofd omgaat. Natuurlijk, we zien het aan lichaamstaal, de oren en ogen van je paard. Maar précies kunnen we het niet weten. (Tenzij er een gedachtenlezer is voor paarden... :? )


Paarden verschillen, net als meningen...

lot189
Berichten: 209
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:42

Citaat:
Als je een nieuw persoon ontmoet beslis je toch ook niet binnen een paar uur: zo dit is mijn beste vriend of 'leider'?..


Je voert ook niet bij ieder paard wat je nieuw ontmoet een join up uit? Alleen bi paarden waarbij het nodig is en van toepassing is.. :j

Om paarden die écht met de problemen zijn opgezadeld en waar moeilijk mee te werken is,
is join up een perfecte opening voor een 2e kans. ;)

loba:
in jou ogen is de join up het niet,
maar in mijn ogen wel. hierbij respecteer ik jou mening over de join up *D

jasz

Berichten: 2253
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:45

lot189 schreef:
ook hier weer heb je een stukje van mijn verdere uitleg weg gelaten maar geeft niets hoor ;)
kijk, als jij methodes met het woordje TE erin niet voor jou vind, well goodluck. want er is in iedere methode gegarandeerd iets wat je niet TE vaak moet doen om het zijn effectieviteit te laten behouden. zo zijn er ook dingen die je bijvoorbeeld niet TE weinig moet doen....
maar okee, dat is offtopic en dat zijn meningen die gewoon weg verschillen natuurlijk :)

okee, ik probeer hier gewoon ook wat positieve dingen over de Join up neer te zetten :j

neeee, een join up TE vaak uitvoeren zal geen 'mentale schade' aan richten, de effectiviteit van de hele procedure die het hoort te hebben verdwijnt bij het TE vaak uitvoeren van een join up.

lieve lieve lieve aller liefste mede bokkers,
Ik probeer ook de positieve kant van de Join up te laten zien *\o/* allemaal gewoon blijven lachen hoor :D


wat is er positief aan dan? dat je een paard dwingt je te volgen en te doen wat je zegt, omdat ie in doodsangst is en geen andere keuze dan de dood (nee, niet echt de dood, maar volgens het paard wel)
dat je je paard onderdrukt, niet samen werkt maar afdwingt? dat noem ik allemaal niet positief.
het enige dat je misschien positief zou kunnen noemen, is dat je snel wat bereikt, maar als echte paardenliefhebber, hoeft het van mij niet snel, maar goed. een band krijgen door veel samen te werken en door elkaar te vertrouwen dan een band krijgen die gebaseerd is op dominant en ondergeschikt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:39

lot189 schreef:
Citaat:
Als je een nieuw persoon ontmoet beslis je toch ook niet binnen een paar uur: zo dit is mijn beste vriend of 'leider'?..


Je voert ook niet bij ieder paard wat je nieuw ontmoet een join up uit? Alleen bi paarden waarbij het nodig is en van toepassing is.. :j

Om paarden die écht met de problemen zijn opgezadeld en waar moeilijk mee te werken is,
is join up een perfecte opening voor een 2e kans. ;)

loba:
in jou ogen is de join up het niet,
maar in mijn ogen wel. hierbij respecteer ik jou mening over de join up *D


Sorry, op alle demonstraties, ook door Monty zelf gegeven, zien de kijkers geen selectie tussen: op dit paard passen we de JU toe, en op deze doen we dat niet. Dat er vooraf wordt geselecteerd welke paarden op een clinic mee mogen doen ziet men niet. Op de DVD van Monty wordt de JU standaard op de 2jarigen toegepast die ingereden moeten worden, en is er van tweede kansen en te corrigerende paarden geen sprake!

De boodschap dat de JU selectief toegepast moet worden komt niet over. Niet bij demo's, niet in Heartland boekjes, niet op Bokt. Voor de jeugdige kijkers is de Join UP het wondermiddel voor die betere band, het middel om hem even de verhoudingen recht te zetten, het toverstokje voor het wegpoetsen van gebrek aan kennis van de persoon in kwestie en het dichten van gaten in de opvoeding van een paard.

Met de Join Up an sich is niets mis, mits uitgevoerd door iemand die weet waar hij mee bezig is, en op paarden die het nodig hebben. En ik heb het al eerder aangekaart, op 99% van de gevallen is hij NIET nodig en zijn problemen op andere manieren op te lossen.

lot189
Berichten: 209
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:52

Cassidy schreef:
Citaat:
Als je een nieuw persoon ontmoet beslis je toch ook niet binnen een paar uur: zo dit is mijn beste vriend of 'leider'?..


Je voert ook niet bij ieder paard wat je nieuw ontmoet een join up uit? Alleen bi paarden waarbij het nodig is en van toepassing is.. :j

Om paarden die écht met de problemen zijn opgezadeld en waar moeilijk mee te werken is,
is join up een perfecte opening voor een 2e kans. ;)

loba:
in jou ogen is de join up het niet,
maar in mijn ogen wel. hierbij respecteer ik jou mening over de join up *D


cassidy schreef het volgende : De boodschap dat de JU selectief toegepast moet worden komt niet over. Niet bij demo's, niet in Heartland boekjes, niet op Bokt. Voor de jeugdige kijkers is de Join UP het wondermiddel voor die betere band, het middel om hem even de verhoudingen recht te zetten, het toverstokje voor het wegpoetsen van gebrek aan kennis van de persoon in kwestie en het dichten van gaten in de opvoeding van een paard.
.[/quote]

hier wil ik graag even op in gaan.

heh wat jammer dat je de jeugdige kijkers, zoals jij het noemt, zo in het nadeel neer zet.
het beeld wat je omschrijft van de jeugdige kijkers is zo eenzijdig. 12 jaar toen ik the man himself zag en zijn handtekening vroeg.
ik heb nog nooit zo hard gespaard, gewerkt en verjaardagsgeld appart gelegd als toen. ik zou en ik moest begrijpen wat die man me toen liet zien in zijn roundpen. Uiteindelijk na 1 jaar had ik genoeg geld voor mijn eerste kidscursus bij A.van der toorn die ik uiteindelijk nog cadeau had gekregen van mijn buurvrouw die wist hoe verschrikkelijk graag ik dit wou.
hieruit volgde het echte werk. inmiddels 5 jaar later ben ik als 'jeugdige kijker' geslaagd voor de introductory Course Monty Roberts :o
Ik wil hiermee even aantonen dat er ook gewoon kids bestaan die knokken voor hun kennis en heus wel weten op 12 jarige leeftijd dat je uit de heartland boeken je kennis niet zult laten.
Ik en vele kinderen met mij doen dit, hard sparen voor iets wat je graag wilt, les krijgen van jou (toen ) grote voorbeeld.

inmiddels ben ik zover om te kunnen vertrekken naar Amerika naar Flag is up farm en te beginnen aan dat waar ik al 6 jaar van droom, ik heb als 'jeugdige kijker'ook de deom's gezien, bokt gelezen, heartland tot diep in de nacht steeds maar opnieuw gelezen en youtube plat gespeeld. maar ik heb wel gedaan waar ik hard voor heb gewerkt.
en hiermee wil ik even aantonen dat er wel degelijk veel 'jeugdige kijkers' zijn doen willen knallen. :o :j

weer even ontoppic,
als je een beetje research doet weet je dat er voor demo's paarden worden geselecteerd met een interessant 'probleem'. er staan verschilende oproepen over internet versprijd waarbij er paarden worden gezocht voor demo's.
en altijd tijdens een demo krijg je informatie over de achtergrond en het probleem van een paard. :j

ik ga het er weer onderzetten,
dit is en dit blijft mijn mening, gewoon blijven lachen bokkers, dat maakt dit bokt geklets een stukkie gezelliger ;)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:00

Als je het einddoel maar voor ogen hebt in je leven, en daar bewust op afstuurd, dan ga je er komen ook. Die focus mis ik echter bij velen, en die komen dus nergens. Ik vind het leuk voor jou dat je dromen uitkomen, en ik hoop voor je dat je alles kunt bereiken wat je wilt bereiken op dat gebied.

Wat betreft dat grote voorbeeld uit je jeugdjaren: ik kwam MR later in mijn leven tegen maar ook dan kan iemand op een voetstuk komen te staan en flink van dat voetstuk afkeilen waar jij hem in je onbevangheid op had gezet. Voor mij hoort Monty bij die mensen die op ook door mij op dat voetstuk werden gezet. Dat ik hem de eerste keer zag vond ik het geweldig wat hij deed. Tot ik me erin ging verdiepen, meer achtergrond kreeg van de methode, en ook van hem als persoon zelf. Qua persoon geloof ik hem niet meer. Van dat voetstuk is hij af. Methode zelf werkt, maar hij heeft het echt niet allemaal zelf verzonnen.

Loba1

Berichten: 97
Geregistreerd: 06-10-12

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:35

lot189: natuurlijk zijn er ook jeugdige ruiters die serieus en goed met hun kennis om gaan, ik denk ook niet dat Cassidy dat zo bedoelt. En uiteraard heel leuk dat je dit allemaal hebt mee mogen maken, ik denk ook dat heel veel jeugdige ruiters hetzelfde hadden willen doen als jij :)

Het neemt echter niet weg dat de Heartland boeken menig jeugdig hart sneller doet kloppen. De boeken zijn enorm populair en deze schetsen ook een ontzettend mooi beeld van de JU en MR, hierdoor zijn er natuurlijk altijd kinderen die dit natuurlijk wel eens willen proberen > wat dus ook risico's met zich meebrengt bij het toepassen van zulke technieken terwijl je met het hoofd in de wolken loopt om het zo maar even uit te drukken. Andere kinderen, zoals jij, zijn nuchterder en verstandiger en dat is uiteraard goed.

Ook ik was ooit ook helemaal fan van de boeken (nog steeds want het zijn nu eenmaal mooie VERHALEN ) en van JU en MR, totdat je boeken gaat kopen van andere trainers :) dan kom je erachter dat Join-up helemaal niet bij uitstek DE methode hoeft te zijn... en naarmate je meer en meer gaat nadenken, en meer ervaring krijgt met paarden (dus zonder JU ooit toegepast te hebben) > ben ik dus tot de conclusie gekomen dat JU helemaal niet nodig is.. ook niet bij 'probleempaarden'... Jij bent in je jeugdidool blijven geloven en dat is heel mooi.. maar zo zit nu eenmaal niet iedereen in elkaar, ik in ieder geval totaal niet >> veel liever lees ik veel, over veel verschillende methoden en toepassingen dan me blind te staren op één persoon met de bijbehorende methode..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:41

Loba1 schreef:
Jij bent in je jeugdidool blijven geloven en dat is heel mooi.. maar zo zit nu eenmaal niet iedereen in elkaar, ik in ieder geval totaal niet >> veel liever lees ik veel, over veel verschillende methoden en toepassingen dan me blind te staren op één persoon met de bijbehorende methode..


Dito hier. Er is meer te koop dan methode MR, dingen die veel verder reiken, waar je veel verder mee komt. Monty gaat je niet leren om bijv. in dat paardenkoppie te komen...

lot189
Berichten: 209
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:53

Cassidy schreef:
Als je het einddoel maar voor ogen hebt in je leven, en daar bewust op afstuurd, dan ga je er komen ook. Die focus mis ik echter bij velen, en die komen dus nergens. Ik vind het leuk voor jou dat je dromen uitkomen, en ik hoop voor je dat je alles kunt bereiken wat je wilt bereiken op dat gebied.

Wat betreft dat grote voorbeeld uit je jeugdjaren: ik kwam MR later in mijn leven tegen maar ook dan kan iemand op een voetstuk komen te staan en flink van dat voetstuk afkeilen waar jij hem in je onbevangheid op had gezet. Voor mij hoort Monty bij die mensen die op ook door mij op dat voetstuk werden gezet. Dat ik hem de eerste keer zag vond ik het geweldig wat hij deed. Tot ik me erin ging verdiepen, meer achtergrond kreeg van de methode, en ook van hem als persoon zelf. Qua persoon geloof ik hem niet meer. Van dat voetstuk is hij af. Methode zelf werkt, maar hij heeft het echt niet allemaal zelf verzonnen.


goed dat ik in ieder geval even heb kunnen laten inzien dat het niet alleen maar 'jeugdige kijkers'zijn die de penny meid uithangen en zich neerzetten als een volwaardige NH kenner.

Loba1

Berichten: 97
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:56

Klopt, zo heb ik ook een boek van Gawani Pony Boy (en dus nog van een aantal anderen) en die man gaat echt diep in op het innerlijke van het paard, bijna tot aan het spirituele aan toe zegmaar.. ik vond het een erg interessant boek en ik ben behoorlijk bewust gaan nadenken over het innerlijke van zo'n dier.. Of zijn methoden (hij spreekt dus ook nooit over JU) verder ook uiterst effectief zijn weet ik niet.. daar is niet zoveel over te vinden (iemand hier?).. uiteindelijk heeft ook hij al zijn technieken van anderen, van zijn voorvaderen uiteraard.. en dus geloof ik ook echt niet dat MR een wonderkind is wat dat betreft...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:59

lot189 schreef:
goed dat ik in ieder geval even heb kunnen laten inzien dat het niet alleen maar 'jeugdige kijkers'zijn die de penny meid uithangen en zich neerzetten als een volwaardige NH kenner.


O, dat wist ik wel hoor...wat er op de tribunes zit bij de demonstraties is een doorsnede door de paardenminnende wereldbevolking. Hier op Bokt kom je daar echter weinig van tegen. Heb je alle links die in het beginbericht van dit topic staan al doorgenomen? En nee, ik heb dat echt niet selectief uitgezocht, dit was toen het niveau van de JU topics.

lot189
Berichten: 209
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:10

Loba1 schreef:
lot189: natuurlijk zijn er ook jeugdige ruiters die serieus en goed met hun kennis om gaan, ik denk ook niet dat Cassidy dat zo bedoelt. En uiteraard heel leuk dat je dit allemaal hebt mee mogen maken, ik denk ook dat heel veel jeugdige ruiters hetzelfde hadden willen doen als jij :)

Het neemt echter niet weg dat de Heartland boeken menig jeugdig hart sneller doet kloppen. De boeken zijn enorm populair en deze schetsen ook een ontzettend mooi beeld van de JU en MR, hierdoor zijn er natuurlijk altijd kinderen die dit natuurlijk wel eens willen proberen > wat dus ook risico's met zich meebrengt bij het toepassen van zulke technieken terwijl je met het hoofd in de wolken loopt om het zo maar even uit te drukken. Andere kinderen, zoals jij, zijn nuchterder en verstandiger en dat is uiteraard goed.

Ook ik was ooit ook helemaal fan van de boeken (nog steeds want het zijn nu eenmaal mooie VERHALEN ) en van JU en MR, totdat je boeken gaat kopen van andere trainers :) dan kom je erachter dat Join-up helemaal niet bij uitstek DE methode hoeft te zijn... en naarmate je meer en meer gaat nadenken, en meer ervaring krijgt met paarden (dus zonder JU ooit toegepast te hebben) > ben ik dus tot de conclusie gekomen dat JU helemaal niet nodig is.. ook niet bij 'probleempaarden'... Jij bent in je jeugdidool blijven geloven en dat is heel mooi.. maar zo zit nu eenmaal niet iedereen in elkaar, ik in ieder geval totaal niet >> veel liever lees ik veel, over veel verschillende methoden en toepassingen dan me blind te staren op één persoon met de bijbehorende methode..


iedereen heeft brood op zijn plank nodig, zo ook de heartland schrijver. ergens vind ik het top dat er dit soort boeken zijn om juist die nieuwschierigheid op te wekken voor de jonge mensen onder ons, want dat is een feit na het lezen van een heartland boek zoals we allemaal wel weten ;)

ook denk ik dat we het met elkaar eens kunnen zijn dat je uit geen een boek dingen correct in zijn geheel zult kunnen toepassen in de praktijk, dit geld voor heartland, maar evenals de informatieve boeken, de praktijk valt altijd vies tegen en is niet te kopieren uit wat voor boek dan ook.
wel onderbouwt een informatief boek dingen anders en natuurlijk beter dan de bv heartland boeken.

en ook ik ben een grote voorstander van je veld verbreden, er bestaat niet 1 methode die altijd zal werken dat bestaat gewoon niet. ben ik in mijn Jeugd idool bijven geloven, ja. ben ik hem 'trouw'gebleven ( in de zin van MR en niets anders) nee, want emiel voest, Parelli, Klaus Ferdinand Hempfling, Chris Irwin noem maar op zijn ook dingen waar ik in geloof of in iedergeval ook zeker positief over durf te praten.

Mij zul je daarom ook nooit horen zeggen, dat Join up DE methode is in de paardenwereld.
Join up is wel een goed aanvulling voor de paardenwereld en voor sommige mensen een hele mooie eye opener

lot189
Berichten: 209
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:17

Loba1 schreef:
Klopt, zo heb ik ook een boek van Gawani Pony Boy (en dus nog van een aantal anderen) en die man gaat echt diep in op het innerlijke van het paard, bijna tot aan het spirituele aan toe zegmaar.. ik vond het een erg interessant boek en ik ben behoorlijk bewust gaan nadenken over het innerlijke van zo'n dier.. Of zijn methoden (hij spreekt dus ook nooit over JU) verder ook uiterst effectief zijn weet ik niet.. daar is niet zoveel over te vinden (iemand hier?).. uiteindelijk heeft ook hij al zijn technieken van anderen, van zijn voorvaderen uiteraard.. en dus geloof ik ook echt niet dat MR een wonderkind is wat dat betreft...


een onderdeel van ons examen was PaardenPsychologie.
Heb daar ook een onderzoek bij moeten uitvoeren (zie een van mijn eigen toppics die ik heb aangemaakt) en een lekkere map theorie voor moeten leren.

en dan ga je je na zo'n onderzoek eigenlijk pas realiseren wat er in dat koppie omgaat, dat is facinerend

lot189
Berichten: 209
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:18

Cassidy schreef:
lot189 schreef:
goed dat ik in ieder geval even heb kunnen laten inzien dat het niet alleen maar 'jeugdige kijkers'zijn die de penny meid uithangen en zich neerzetten als een volwaardige NH kenner.


O, dat wist ik wel hoor...wat er op de tribunes zit bij de demonstraties is een doorsnede door de paardenminnende wereldbevolking. Hier op Bokt kom je daar echter weinig van tegen. Heb je alle links die in het beginbericht van dit topic staan al doorgenomen? En nee, ik heb dat echt niet selectief uitgezocht, dit was toen het niveau van de JU topics.


volgens mij is het niveau van de Join up topics dan bij deze toch een lekker level omhoog getild als ik dat mag zeggen ;)

Loba1

Berichten: 97
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:50

lot189 schreef:
Loba1 schreef:
Klopt, zo heb ik ook een boek van Gawani Pony Boy (en dus nog van een aantal anderen) en die man gaat echt diep in op het innerlijke van het paard, bijna tot aan het spirituele aan toe zegmaar.. ik vond het een erg interessant boek en ik ben behoorlijk bewust gaan nadenken over het innerlijke van zo'n dier.. Of zijn methoden (hij spreekt dus ook nooit over JU) verder ook uiterst effectief zijn weet ik niet.. daar is niet zoveel over te vinden (iemand hier?).. uiteindelijk heeft ook hij al zijn technieken van anderen, van zijn voorvaderen uiteraard.. en dus geloof ik ook echt niet dat MR een wonderkind is wat dat betreft...


een onderdeel van ons examen was PaardenPsychologie.
Heb daar ook een onderzoek bij moeten uitvoeren (zie een van mijn eigen toppics die ik heb aangemaakt) en een lekkere map theorie voor moeten leren.

en dan ga je je na zo'n onderzoek eigenlijk pas realiseren wat er in dat koppie omgaat, dat is facinerend


Het boek van Pony Boy (Paard volg mij) is wat dat betreft zeker een aanrader voor je, al zullen sommigen het te zweverig vinden > voor mij persoonlijk zit er veel logica in zijn denkwijze.

heyitsSofia

Berichten: 27
Geregistreerd: 04-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 23:22

jasz schreef:
maar een join/up moet je helemaal niet vaak doen. Monty Roberts zegt ook dat het maar maximaal 3 keer in een paardenleven gedaan mag worden. Het kan namelijk heel veel mentale schade aanrichten.
daarom moet je het juist niet vaak doen, dat heeft geen nut en richt alleen schade aan.
net als dat iemand telkens ontzettend kwaad op jou wordt, je heel boos wegstuurt en jij geen idee hebt waarom. op den duur wordt je dan heel bang en onzeker, dus als paard ook. :)



Je hebt een punt opzich, maar die mansen die hun paard slaan in de sport meestal begrijpen die paarden er ook helemaal niks van waarom ze worden geslagen. Trouwens als ik de join- up doe word ik eigenlijk niet eens heel boos of agresief op mijn paard ik stuur hem alleen weg en laat hem rondjes rennen en hij begint met de tekens aageven. :)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 23:28

Een ruiter die zijn paard door slaan en intimideren/angst tot prestaties moet dwingen, zal het niet ver schoppen in de sport. Dus de vraag is, wat noem jij "sport"? B-springen parcours, L of M? Dacht je echt dat een ruiter die zijn paard verkeerd behandelt ook maar enige kans maakt om hoger te komen?

xcaro

Berichten: 841
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:31

heyitsSofia schreef:
Je hebt een punt opzich, maar die mansen die hun paard slaan in de sport meestal begrijpen die paarden er ook helemaal niks van waarom ze worden geslagen. Trouwens als ik de join- up doe word ik eigenlijk niet eens heel boos of agresief op mijn paard ik stuur hem alleen weg en laat hem rondjes rennen en hij begint met de tekens aageven. :)


je moet ook tijdens je join up rustig blijven, zo snapt het paard veel beter wat er bedoeld word.

ik ben het er trouwens niet mee eens dat de joinup schade aanrichtbbij elk paard. ik heb het bij mijn paard vaker als drie keer gedaan. en het heeft alles behalve slecht uitgepakt. mnpaardje vertrouwd me blindelings en we zijn echte maatjes.

lot189
Berichten: 209
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:38

xcaro schreef:
heyitsSofia schreef:
Je hebt een punt opzich, maar die mansen die hun paard slaan in de sport meestal begrijpen die paarden er ook helemaal niks van waarom ze worden geslagen. Trouwens als ik de join- up doe word ik eigenlijk niet eens heel boos of agresief op mijn paard ik stuur hem alleen weg en laat hem rondjes rennen en hij begint met de tekens aageven. :)


je moet ook tijdens je join up rustig blijven, zo snapt het paard veel beter wat er bedoeld word.

ik ben het er trouwens niet mee eens dat de joinup schade aanrichtbbij elk paard. ik heb het bij mijn paard vaker als drie keer gedaan. en het heeft alles behalve slecht uitgepakt. mnpaardje vertrouwd me blindelings en we zijn echte maatjes.



een join up richt inderdaad geen schade aan.
hij werkt, dat is dik en wel bewezen.
mensen die zeggen dat er paarden werkelijk zijn verpest zijn door de JU moeten zich serieus af gaan vragen door WIE er met het paard is gewerkt.
1 x een Join up, goed of 'fout' uitgevoerd richt geen schade aan in die zin da je meteen met een onhandelbaar paard opgescheept zit, het zou wel van invloed kunnen zijn op de band die je hebt met je paard. Maar zoals we hier allemaal weten vergeven paarden de fouten van mensen zo enorm snel, dat het ook heeel erg afhankelijk is wat voor soort persoon de eigenaar is van het paard.

ik vind het ergens heel erg interessant dat je aankaart:
dat je rustig moet blijven tijdens een JU. Echter verschilt dit enorm per paard en situatie. Dat ga je vaker terug zien als je een beetje gaat verdiepen in bv de agressieve paarden.
een interessant filmpje is hiervan van clinton anderson. hij heeft een paard van een vrouw wat aanvalt in de round pen.
tuurlijk houd clinton met het werken met dit paard het hoofd cool, maar hij gooit enorm veel energie naar het paard toen. rustig blijven zal bij dit paard weinig goeds doen. :)

xcaro

Berichten: 841
Geregistreerd: 06-01-13

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:19

ja klopt daarheb je gelijk in het verschilt heel erg per paard.
bij mijn pony is het zo dat ik soms even boos moet worden op mn pony omdat ze iets doet waar ik het totaal niet mee eens bent. maar daarna moet ik ook gelijk weer heel rustig zijn en doen alsof er niks gebeurt is. omdat ik eerst altijd wel onrustig bleef en dat zag je dan ook in mijn pony.