[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:57

ik heb vanmiddag een begin met level 1 Parelli gemaakt met een Merens ( ja AM, die Merens van dat zadel), een heel schikachtig paard dat heel erg overdreven kan reageren.

De eigenaar heeft de veranderingen bij Morrie gezien en wil nu ook gaan beginnen, ik heb even gekeken hoe de Merens erover dacht, die vond het geweldig, reageerde volgens het boekje, de eigenaar stond met open mond te kijken...... dat ze dat kan..... tja, het paard kan het allemaal wel, de eigenaar moet het even door krijgen....

Na haar vakantie komende week, gaat ze er zelf mee aan de slag en binnen een week loopt ook de Merens zonder op of om te kijken langs de lama's van de overbuurman

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:06

Doe die kerel maar de groeten Smurf!

Andor is ook een heel leuk Parelli paardje!

Ik heb eindelijk een leadrope! donkerblauw.
En geweldige paarse teugels voor Merrit.
En een mooi turqouise (met rose) touwhalster voor Andor.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:11

die man doet niet mee het het Parelli gebeuren helaas, z'n vrouw en kids wel, hij vindt het nonsens.....

ik heb zo'n donkerblauwe natural hackamore, maar ik rijd zelf eigenlijk altijd met de leadrope van Parelli zelf, die vind ik het allerfijnst..... als er bezoek is knoopt ik de hackamore erom, dan loop ik ernaast met de leadrope als er een ander op zit

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:18

Nou zag ik laatst ergens een foto met paard met natural hackamore, maar het leek mij gewoon een touwhalster

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:19

Het is de knoop die het hem doet, volgens mij!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:21

klopt het is ook een gewoon touwhalster, alleen zitten de teugels en de leadrope eraan geknoopt en er zit geen twistlock aan....

Afbeelding

ik vind het superhandig, Morrie raakt soms rightbraind van ???? iets???? tijdens het rijden, nu spring ik eraf en heb ik meteen een leadrope, de stick heb ik altijd bij me en nu kan ik alles vanaf de grond oplossen op een savvy manier

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:24

Hier zie ik nog helemaal niks in!

Als ik eraf spring, heb ik een teugel in mijn handen!

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:24

Ja ja

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:26

die je eerst over het hoofd moet gooien en de knoop eruit moet frotten voor je ook maar iets kan, zo is Morrie van de zomer dus aan de kletter gegaan, met touwhalster en teugel, alles kapot uiteraard en ik mocht zonder bit de dam niet meer af van de boer.

Pas nu hij de enorme verandering in Morrie ziet, mag ik weer op een touwhalster de polder in, eruit mag ik nog niet van hem, wil ik ook niet

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:30

Dat snap ik niet hoor. Als ik eraf spring, hou ik toch gewoon de teugels vast?
En dan spreek ik hem streng toe dat hij anders opgehaald wordt door Stegeman. Daar hoef ik niks voor los te maken of uit elkaar te halen. Gewoon een teugeltje..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:34

ik doe het anders, ik spreek niet tegen Morrie als we aan het werk zijn, dat komt pas bij level 3, ik los alles op op de parelli manier tegenwoordig, is spring er dus af en begin direct met friendly en de andere games tot hij weer leftbraind genoeg is dat ik er weer op kan en dat kan ik tegenwordig vanaf de grond, op de parelli manier na veel oefenen. Ik moet zeggen dat ik er steeds minder vaak af hoef, we kunnen alweer een trekker met aanhanger aan ......

Met een tot teugel geknoopte leadrope kan ik helemaal niets op de grond......

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:59

Ik rij met een gewoon stalhalster en een halstertouw eraan.

Eraf springen doe ik nooit. Dat halstertouw is wel handig voor als ik de spoorbrug over moet. Dan maak ik hem aan een kant los en kan ik een stuk vooruit lopen om te kijken of er een trein aankomt.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 23:02

ik sprong er vroeger ook liever niet af, maar sinds ik Parelli wet ik dat ik op de grond dingen beter en sneller op kan lossen dan wanneer ik blijf zitten.

Ik heb ook een tijd op een stalhalster gereden, maar ik heb nu niet eens meer een gewoon halster op stal hangen, per 1 nov. moet dat wel weer, want dan moet de boer/in weer met morrie aan de wandel (binnen/buiten zetten). De boer doet dat met een touwtje dat ie rond Morries hals gooit, de boerin wil een stalhaster, hengstenketting en zweep...... dat gaat nog wel een discussie worden komende week..... eind van het liedje zal zijn dat ik Morrie zelf buiten/binnen zal gaan zetten vrees ik

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 23:05

Anouar is er eigelijk ook nog nooit met mij vandoor gegaan.

En als ik er dan af zou springen lig ik denk ik op de grond en daar schieten we al helemaal niks mee op.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 23:49

Ik spring er ook af als het te gek wordt. Dat deed ik vroeger niet omdat ik me veiliger voelde óp de rug van een paard. Nu gaat alles via de grond. Ze ziet wel eens spoken en is er dan echt niet langs te krijgen. Heb al heel wat staaksessies gehad. Gek genoeg helpt er helemaal niks als ik erop zit, maar zodra ik eraf ga en voor ga lopen gaat het prima.
Ik rijd met een crossropebridle van het libra model. Heeft callippo van het nh forum gemaakt. Aanrader! En ik heb er gewoon teugels aan gedaan die ik nog had liggen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:38

Als Anouar iets eng vind stopt hij even om te kijken en dan is het over en loopt hij gewoon weer verder.

Dus voor mij is er ook nog nooit een reden geweest om eraf te springen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:45

als je wilt oefenen met eraf springen, kom dan maar langs, met dit wapperige weer en de huspige lama's aan de overkant is het succes verzekerd bij ons!

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:08

Als ik het zo lees Smurf valt er bij jullie enorm veel te beleven

Bij ons in de regio is het stil en zeker wat Parelli aangaat. Hier is deze vorm van NH vrij onbekend. Hier zijn springpaarden een hype en de rest is te ver weg. Voor een simpele les in western moet ik 41 km rijden en dat door die kleine straatjes en overal die bulten op de weg, met als gevolg dat ik 2 uur moet rijden met de trailer wat vrij ongemakkelijk is. Naar Nederland gaan is ook geen optie aangezien de eerste de beste parelli stal in de regio Maastricht is. Een aantal weken geleden heb ik met een dosis geluk kennis kunnen maken met 2 mensen die ook Parelli doen en we treffen elkaar wel eens als alle partijen de tijd daar vrij voor kunnen maken. Een doet pas Partnership met een enorme koudbloed een Ardenner en de andere heeft een Saddelbreed, leuk paard maar ontzettend nerveus. Deze is bezig met Harmony in de laatste fase.

Op mijn buitenbak die vrij groot is hebben we gezamelijk al een keer onze geoefend en dat was heel aardig. We zijn al een keer gezamelijk gaan rijden maar mijn merrie heeft een probleem met die Ardenner. Als deze twee in de buurt komen dat is het schoppen geblazen dus hier heb ik geen zin in. Ja, op dit moment lig ik weer stop voor de tweede keer, de eerste keer met mijn rug en nu met die operatie aan de blaas en kan zeker de eerste 4 weken niks. Al met al al ruim 2 maanden noppes.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:12

bij mij op stal doen 2 mensen Parelli, eentje alleen op zondag en de ander moet nog beginnen. Ik heb gisteren een begin gemaakt voor haar, want zij was ervan overtuigd dat haar Merens het niet zou kunnen.

Tegenover ons heeft een boer een weiland en die boer heeft altijd rare beesten, nu 2 lama's en hij gaat er eentje ruilen voor een buffel. Verder zijn er alleen maar schapen en koeien in de polder, weinig spectaculair, maar Morrie ziet bij dit weer overal mumzels en woezels, dingen die mensen niet kunnen zien, maar paarden wel...........

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:19

Mmmmm, Sparkley kan het simpelweg niet hebben als er een voor haar loopt. Als ze voor loopt wil ze weer naar achter en ik ben op deze wijze telkens aan het corrigeren.

Als ik alleen met der ben en kan rijden nu dus niet, heeft ze ook wat van he wat is dat en he wat zie ik daar. Bij ons stikt het van het wild en dan is het oppassen.

Maar Morrie is toch geen paard dat opeens de benen neemt lijkt me

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:28

Citaat:
Maar Morrie is toch geen paard dat opeens de benen neemt lijkt me

Daarim vergis je je helaas....

ik rijd ruim 35 jaar paard, heb zelf vroeger een Engels volbloed gehad en jaren jachtpaarden gereden, maar ik ben nog nooit zo vaak aan de kletter geweest als met Morrie, die kan vreselijk flippen en is verschrikkelijk sterk, voor ik me tm'n ogen kan knipperen is ie omgedraaid en sta ik kilometers verderop, als ik de mazzel heb er nog op te zitten (of de pech).
Daarom is het zo belangrijk dat ik hem in 2 seconden leftbraind kan maken en daarom rijd ik al maanden niet meer echt buiten, alleen maar in de polder

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:48

Idd, je hebt me dit wel eens verteld en ook dat je een paar keer op de kledder bent gegaan.

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 20:59

johnnie schreef:
Idd, je hebt me dit wel eens verteld en ook dat je een paar keer op de kledder bent gegaan.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:13

da's Bels Opala

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:29

Johnnie ik lach je niet uit hoor, alleen maar toe