De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:56

Citaat:
Kun je alleen maar 24/7 buiten staan 's zomers of anders helemaal niet?

dat is bij ons ook van 1 mei t/m 1 nov. dan heb je geen box en betaal je de helft van wat je in de winter betaalt

Ik kreeg een paastaartje op stal van de boerin, omdat ik altijd voor iedereen klaar sta, lief hè.....

Heb Morrie ff bijgewerkt, alleen de mustangroll wat bijgevijld en de witte lijn maar weer ontsmet, want ze staan weer dik in de bagger, de paarden hebben binnen gestaan vandaag (Morrie niet gelukkig) omdat het daar vanmorgen ontzettend geregend heeft, ik woon 5 km verderop en het heeft hier wel geregend, maar niet zo achterlijk als daar.

Het waterschap gaat nu een handje helpen door het grondwaterpeil lager te zetten, dan kunnen zemisschien toch per 1 mei het land op....

Ik heb Tinker Jack z'n achtervoeten ook nog gedaan, ben wel gesloopt nu..... hij is trad. bekapt met steunsels van wel 5 cm en allemaal rafels aan de hoefwand, flink vijlen dus. Helaas kwam er net een ijzervreter aan toen ik de steunsels weg sneed die het mes uit m'n handen sloeg en een heel reallas begon dat je nooit, maar dan ook nooit aan de steunsels mocht komen, dat je dan het hele evenwicht van het paard verstoorde *blablabla* dus Jack moetmet 1 voet lange steunsels door het leven, de andere voet had ik al gedaan....... voor heeft ie orth. beslag met zooltjes, wiggen en siliconen ivm HKO Huilen

Bij ons staat Coba op stal, altijd stalpaard geweest rondom ijzers, torenhoge hielen, ver in de 20, kon ook nooit op het land om allerlei redenen, staat nu overdag met een andere bejaarde in een kampje en gaat per 1 mei ook 24/7 het land op. Wordt zelfs nog bereden een aantal keren per week (eigenaar rijdt zelf ook nog, loopt tegen de 80)

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:57

AM: Hoe ging het rijden?????

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:07

Citaat:
Is er wel een paddock waar je hem in kunt zetten?

dat doen ze bij ons nou ook: hun paard 's nachts in een paddock zetten... ik zie dar het nu t niet van in, het hele darmstelsel van het paard raakt in de war, z'n darmen zijn 'smorgens leeg, dat scheelt zo'n 40 à 50 kilo, dus is ie weer lekker "slank" hij gaat de volgende ochtend de wei weer op, vreet zich helemaal klem en 's avonds herhaalt het hele verhaaltje zich....... je kan ze net zo goed 24/7 op de wei laten, dan vreten ze zich niet helemaal klem en hun darmen werken gewoon door

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:19

Apple schreef:
Als ik een fjord, tinker of gewoon robuuste Gelder had gehad dan had ik die ook in de zomer gewoon op het land gezet.

Iets minder generaliseren mag ook wel....

Mijn KWPN'er redt zich prima hoor! En z'n EASP vriendin (over bloedpaard gesproken...) ook! Overdag op het land, 's nachts op stal en 1 maand ergens anders 24/7 op de wei (zonder ijzers Knipoog ) zonder dat hij gereden wordt, geen centje pijn en een blij paard!
Ik heb ook een tijd een merrie gereden die ook altijd terugviel op het land, ik ken het "verschijnsel" dus wel, maar bij haar was het gewoon een kwestie van doorzetten. De eerste weken was het net een gratenpakhuis, maar uiteindelijk kwam ze weer helemaal bij en had het toch wel erg naar haar zin!

Vanmiddag in het bos was nes wel erg blij... Hyper! Blij dat ik boven ben gebleven, maar hij heeft lol gehad!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:23

smurf schreef:
Margreet wil van de zomer voor de gein een keertje park heck (als je dat zo schrijft) met hem rijden, ik denk nog dat ie wel kans maakt op een poedelprijs ook tussen al die dressuurkanonnen die op de Gooische rondrijden Clown maar van die gecontroleerde huppeltjes in een rijbaan moet Morrie niets hebben

Park Hack. Soort bestgaand rijpaard is dat, opgeprikt in uitgestrekte draf de baan rond, meer hoef je niet te kunnen Haha! Lijkt me wel een komisch nummer met Morrie *LOL*

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:33

AM?? Hoe ging het?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:35

uitgestrekte draf kan ie en hoe! Dan gaat ie zelfs opgooien Cool

het publiek bepaalt toch welk paard er wint?? Dan nodigen we gewoon alle Morrie fans uit Haha!

Hoef je Smit schoenen niet in te lopen ofzo???

2 mini shetten op stal gingen vanmiddag voor het eerst met die schoentjes rijden en ze zijn meteen maar uren weggebleven.... ik moest met 10 minuten beginnen en dat opbouwen met 5 min. per dag met mijn Marquisjes. Ze zijn ze wel een paar keer verloren onderweg, maar ze waren aangespannen weg, dus dan kan de groom ze wer oprapen en opnieuw aantrekken.

In 1 schoen van Morrie kunnen 2 schoentjes van die mini's Clown

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 20:00

Smurf,
wat voor stal heb je gevonden dan?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 20:04

als ik alles heb geregeld, laat ik jullie weten waar ik ga staan volgend winter, maar ik heb het nu alleen nog op het oog..... en ik kan er momenteel even niets aan regelen..... Cool

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 20:06

ok...vooruit dan maar Haha! Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 20:20

ze waren op stal een bejaarde shet aan het scheren, hij had huidproblemen, dat bleek wel toen de vacht eraf was: hij lag helemaal open, echt overal en niet van het scheerapparaat..... hij zat onder de beestjes, zoooo ranzig..... z'n maatje wordt morgen vroeg geschoren, daar hadden ze geen puf meer voor.

Hij is nu in de sebacil gedoopt en staat onder een dekentje buiten.... morgen ga ik de hoefjes vijlen, die zijn helemaal schots en scheef afgebrokkeld. Hij schijnt erg braaf te zijn, maar de smid wil hem niet meer beslaan..... wat ik daarvan moet denken..... nou ja beetje in model vijlen kan geen kwaad, ik heb toch nog geen goed mes, dus van snijden komt niet veel gelukkig....

De eigenaar van de shetten vijlde altijd zelf met een door de smid afgedankte vijl, toen zag ze mij bezig vanmiddag met een goede vijl, dat ging een stul sneller en netter..... Clown

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 22:12

Citaat:
Zo Jackie, je bent er weer vroeg bij!

ja, ging vandaag buiten rijden met een vriendin. we zijn naar zeewolde geweest. leuke omgeving om te rijden. veel gras. was wel wat nat. als we de volgende keer daar gaan rijden moet het niet geregend hebben.

daarvoor moest ik nog de stallen doen en kuilgras halen.

ben nu ook volkomen afgeserveerd en ga zo naar m'n nest.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 09:26

Arabesk schreef:
AM?? Hoe ging het?

Dames, ik was zoo moe dat ik het einde van Kopspijkers niet eens gehaald heb Bloos

Ik heb Andor opgetuigd, met bit en zadel.
Onder zijn hoofdstel (die ik nog had voorzien van een extra dik bontje, ivm zere nek wervel) zat zijn bijpassende paarse touwhalster, met touw die naar Debra toe ging.

Deb reed Merrit "normaal" en had dus het touw van Andor vast. Ik had gewoon de teugels van Andor.

Langs een aantal cruciale plekken gekomen, aaar hij dan steeds of de rotonde overscheurde, of mij in de bosjes parkeerde.

het ging super!! Zijn ogen stonden wel helderder dan de dag ervoor en hij had ook meer zin om te lopen.

We hebben ook gedraafd. Halverwege hebben we een heel smal paadje genomen ,wat we niet al handpaardend konden nemen. dus ik ging"los". Vervolgens het touw maar los gelaten.

Zelfs een stuk gegalopeerd!!!!! Hij ging iets te hard naar mijn smaak , gevraagd of hij iets terug kon komen, en dat was geen probleem.

Dit was DE manier, ik kon me ontspannen, wist dat Debra me zou helpen en Andor had extra steun van Merrit.
Knipoog
Hij liep het eerste stuk strak tegen Merrit aan! Mijn been zat klem tussen Merrits warme bil en Andors hals Haha!

Ik heb weer goede hoop!!

Gouda, hoe ging jou les met Dewi???

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 09:42

Antheman schreef:
Ik heb weer goede hoop!!

OK dan!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 09:50

AM! Helemaal super!
Nou niet te hard van stapel! Vasthouden dit goede gevoel!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 10:32

nienke07 schreef:
AM! Helemaal super!
Nou niet te hard van stapel! Vasthouden dit goede gevoel!

Jaja!!

Voorlopig ga ik ook niet "los" rijden!

Ik ga vanmiddag een rondje wandelen langs de plekken waar hij "eng" doet.

Morgen met Eva, vd andere Haf rijden. Die snapt er allemaal niks van, waarom ik bang ben, wat Andor dan doet, hij ziet er niet ziek uit etc.

Haar wel verteld dat ik "aangelijnd" rij en niet te hard ga. Dat was geen probleem.

Gisteren kwamen we op de terug weg de Tinker tegen!! Daar heb ik voor het laatst op gezeten met de Kerst en daarna is de eigenaar er ook nooit meer op geweest! Het ging goed vertelde ze, gelukkig maar.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 10:33

jackie schreef:
Citaat:
Zo Jackie, je bent er weer vroeg bij!

ja, ging vandaag buiten rijden met een vriendin. we zijn naar zeewolde geweest. leuke omgeving om te rijden. veel gras. was wel wat nat. als we de volgende keer daar gaan rijden moet het niet geregend hebben.

daarvoor moest ik nog de stallen doen en kuilgras halen.

ben nu ook volkomen afgeserveerd en ga zo naar m'n nest.

Moet je eerlijk zeggen dat Zeewolde nu niet klinkt als een gezellig bos ofzo! Ik stel me een polder voor , met erg veel wind!
Gelukkig was het wel een leuke omgeving. Maar waarom koos je hiervoor? De Lage Vuursche en Austerlitz ed wel gezien??

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 10:37

@Am fijn dat het rijden weer goed ging OK dan!

ik moet nog moed en lef verzamelen om ooit de brug weer over te gaan met Morrie, voorlopig is ie zonder zadel stukken beter en rustiger dan met, maar zonder zadel durf ik echt de polder niet uit.......

Ik dacht ook al: rijden in Zeewolde *huh*??? Daar is niets..... ze komen uit Zeewolde altijd met trailers om hier te rijden en hier (waar ik sta) is al bijna niks.....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 10:51

hé ik zag in de nieuwe divoza dat ze een Dick rasp/vijl hebben. kweet alleen niet of het de Ascot is Lachen prijs zat iets onder die van PN, 23,95 ofzo. en Aesculaap mesjes voor 14.95. da's wel iets duurder dan normaal.

idd fijn AM dat het rijden zo goed ging, hoe lang zijn jullie er niet op uit geweest?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 11:00

Pellie schreef:
hé ik zag in de nieuwe divoza dat ze een Dick rasp/vijl hebben. kweet alleen niet of het de Ascot is Lachen prijs zat iets onder die van PN, 23,95 ofzo. en Aesculaap mesjes voor 14.95. da's wel iets duurder dan normaal.

idd fijn AM dat het rijden zo goed ging, hoe lang zijn jullie er niet op uit geweest?

Klinkt interessant , die vijl.
Agradi heeft ze ok he, en Mustard in Kampen.

Eh, hoelang we er niet uit zijn geweest?
Vorige week heb ik hem aan de hand meegenomen, 2,5 uur.
Paar weken geleden heb ik met Debra een rit gemaakt, die conditioneel heel goed ging, maar hij smeerde hem de rotonde over, dus de bibbers Bloos

En ik ben er zelf een paar keer op uit geweest, voor een klein rondje en dat liep iedere keer op een mislukking uit.

Kan niet echt zeggen dat we een maand ofzo niet hebben gereden. wat wel goed gaat, is handpaarden, dat doe ik nu 1 of meerdere keren per week, vind Merrit superleuk, want dat is hij de baas!! En hij heeft een belangrijke taak, een opvoedkundige!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 11:05

smurf schreef:
@Am fijn dat het rijden weer goed ging OK dan!

ik moet nog moed en lef verzamelen om ooit de brug weer over te gaan met Morrie, voorlopig is ie zonder zadel stukken beter en rustiger dan met, maar zonder zadel durf ik echt de polder niet uit.......

...

Welke Brug bedoel je Smurf? Bedoel je het viaduct?
En met de fiets ernaast lukt het je toch wel?

ALs je niet MET zadel wilt, heb je er weleens aan gedacht om een singel met handvat, soort voltigeersingel, bij Mor om te hangen? Dan zit je dus zonder zadel ,maar als hij opzij springt, heb je gelukkig nog een handvat!
Als je geinteresseerd bent, mag je wel kijken of de mijne past. Die zit zeer ruim bij de heren, dus een kansje dat hij Morrie past.
Mag je best een keertje, of meerdere keertjes lenen, om te kijken of het bevalt.

Toen mijn zadel gejat was, heb ik deze gekocht, het is een hele ouderwetse katoenen singel en daar heb ik een handvat op laten zetten door de zadelmaker.
Evt deken of dekje eronder en je zit heerlijk!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:13

Citaat:
Welke Brug bedoel je Smurf? Bedoel je het viaduct?
En met de fiets ernaast lukt het je toch wel?

het viaduct ja, ik durf er echt niet meer overheen, ik heb vrijdag gemerkt dat een fietser niets uit maakt, tenzij ik erop zit, met het incident met de trekker, reed boer Gijs naast me op de fiets (hij ging toevallig naar huis en ik had gevraagd of ie het enge stuk even naast me wilde fietsen)

Morrie heeft gewoon geen enkel vertrouwen in me als ik op z'n rug zit Huilen

Ik zit prima en stevig zonder zadel, zo'n singel heb ik niet eens nodig, maar ik durf gewoon niet zonder beugels te rijden in het verkeer en gezien het aantal ongelukken de laatste tijd hebben ze sowieso liever niet dat ik zonder zadel rijd buiten de bak......
hebben jullie al op de radar gekeken????
Als je een goed humeur wilt houden, zou ik het niet doen, het is triest wat er aan komt de komende uren.....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:18

Pellie schreef:
hé ik zag in de nieuwe divoza dat ze een Dick rasp/vijl hebben. kweet alleen niet of het de Ascot is Lachen

Dick is een handelsnaam. Ascot is een toevoeging voor een speciaal type mesje Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 11:19

Je kunt bij de cruciale plekken toch ook afstappen?

En ik weet dat je nu gaat zeggen dat je er ook weer OP moet Haha!

Maar das toch op te lossen? De vangrail gebruiken oid??

De radar?? Dat wil ik helemaal niet weten Boos!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:22

precies als ik eraf ben, kom ik er nooit meer op, dat heb ik gemerkt toen ik er in het bos afgevallen was, toen moest ik dus gewoon naar huis terug lopen..... Boos!
Morrie blijft echt niet netjes staan naast een hek, bankje of vangrail, dan gaat ie draaien en klieren. Op stal gaat er ook meestal iemand voor hem staan om te voorkomen dat ik er weer naast kom te zitten....

Ik stap nooit af als het eng wordt, deed ik vroeger met de jachtpaarden ook nooit, ik ben veel te bang dat ie zich lostrekt en ervandoor gaat....