[HK]Parelli Natural Horsemanship

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 14:14

Wat een leuke cadeautjes heb je voor jezelf gekocht Tieneke! Hopelijk kan ik mijzelf en mijn paardje met mijn verjaardag ook weer op iets leuks en leerzaams trakteren. :D

Vandaag mogen spelen met het paardje van een stalgenoot. Ze wil misschien zelf ook af en toe Parelli doen, voor de communicatie en vond het wel interessant om te zien hoe dat dan ging. En ze vond het heel leuk hoe haar paard er op reageerde, vooral de friendly game had ze niet verwacht dat dat zo goed zou gaan. Heb ook af en toe uitleg gegeven waarom ik iets doe, heeft ze misschien zelf ook wat aan als ze friendly game gaat doen. Ik vond het in ieder geval heel erg leuk om eens met een ander paardje te spelen. Het was een LeftBrainExtrovert, maar springt wel over naar bijv. LBI of RBE of RBI afhankelijk van de situatie natuurlijk. Ik heb alleen game 1 tm 5 gedaan en een figure 8, hij pakte het heel snel op zoals de meeste LBE'ers eigenlijk. Leuk karakter, boevenkop haha :p

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:16

Het is werkelijk misschien al 10 jaar geleden dat ik iets met parelli en de 7 games heb gedaan. Inmiddels meer op het voest - pad. Alhoewel die 2 stromingen natuurlijk best veel overeenkomsten hebben.
Nu een pony die eigenlijk teveel onder de indruk is van het touw. Ik mag soms niet eens in de buurt komen. Dus veel friendly-en. maar na 1 minuut is hij dan niet meer onder de indruk van een beetje wrijven met het touw over zijn lichaam en het touw over hem heen gooien. Echter als ik dan weer een andere game probeer is gelijk de "angst" voor het touw er weer. Hij loopt er in ieder geval hard voor weg. Kennelijk begrijpt hij bij mij het verschil in intentie (nog) niet. Terwijl hij bij zijn eigenaresse veel minder dit gedrag vertoont. Iemand nog goede ideeën ?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:17

Extreme friendly game. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd waardoor je uiteindelijk met voest aan de slag bent gegaan :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:22

Hmmm hoe leg ik dat uit ? Ik vond parelli toen te weinig gymnastiserend voor een paard. En ik was zelf gewoon niet zo goed in het bedenken van afwisseling voor mijn paard. Dus het werd gewoon te saai. En het werden teveel soort van kunstjes. Als ik maar keek naar de kont van mijn paard week hij al, het werd gewoon te. de combi met rijden op de "gewone' manier werd ook te ingewikkeld.

Maar wat is extreme friendly game ? Ik denk dat dat meer van de latere pakketten is ??

pony lijkt nu al behoorlijk onder de indruk als ik het touw slinger voor de yoyo game. Gelijk smakken en likken. Hij pakt het dan ook heel snel op, maar misschien meer uit angst. En dat is niet goed natuurlijk.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 17:00

Extreme friendly is bijv. met de stick boven het hoofd van het paard zwaaien en hard op de grond meppen. En dat kun je uit breiden naar de andere zones van het paard zodat je overal kunt staan met de extreme friendly.

Heb je het idee bij voest wel zelf genoeg afwisseling te kunnen geven dan? Ik heb altijd dat gevoel dat het "gewone" rijden zo beperkt - ik word er in ieder geval niet geïnspireerd door.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 17:07

Ik had vandaag nog een leuke sessie. Wel rustig (hij heeft eigenlijk behoefte aan wat uhm meer snelheid maar dat is soms voor mij gewoon te vermoeiend, gezondheid blijft kwakkelen). Dus ik probeer dan het zo te doen dat hij veel moet doen/lopen en nadenken en ik zo veel mogelijk kan stil blijven staan. Morgen op vakantie voor 3 weken en dan gaat de verzorger/bijrijder 3 keer per week. Hopelijk is hij straks blij als ik terug ben :')

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:33

xxdomiixx schreef:
Extreme friendly is bijv. met de stick boven het hoofd van het paard zwaaien en hard op de grond meppen. En dat kun je uit breiden naar de andere zones van het paard zodat je overal kunt staan met de extreme friendly.

Heb je het idee bij voest wel zelf genoeg afwisseling te kunnen geven dan? Ik heb altijd dat gevoel dat het "gewone" rijden zo beperkt - ik word er in ieder geval niet geïnspireerd door.

Met voest kan je wel gewoon rijden ernaast en lange lijnen. Lange lijnen kan bij parelli natuurlijk ook, maar wel pas na tig tijd ( dacht ik )

Extreme friendly. Ik snap hem. Alleen ...... pony rent dus gelijk weg. Hoe ga ik dat oplossen ? Het is toch niet de bedoeling dat hij rondjes rond me heen gaat rennen ? Misschien zelf tegen de bakrand aan gaan staan zodat rondjes niet kunnen ? En dan hopen dat hij me niet mee sleurt ( want meneer is wel een krachtpatser). En dan doorgaan met friendy-en totdat hij even ontspant of stilstaat toch ?

TienekeJarig

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:34

Goh Maris, lastig probleem, maar dan zou ik ook echt toeleggen op de friendly game. En mogelijk er iemand bijhalen die van op afstand meer ziet en tips kan geven.

Mijn mannen maken vooruitgang. Maar mijn witte kleuter heeft echt een concentratie-issue. Soms gaat het heel goed en dan gooit hij alles dicht en wilt alleen maar gras eten.
Ik heb daarstraks nog op de dvd gezien dat wij mensen vaak niet beseffen hoeveel druk we aan dat hoofd geven. Maar mag ik hem in dit geval doorpakken en hem niet zijn zin geven?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:37

Zeker een wat lastig probleem, ook omdat hij eigenlijk voor de rest van niets onder de indruk is. hij kijkt niet op van een vrachtwagen of grote tractor. Maar mij met mijn touwtje vindt hij spannend .... :o
En waarom ???? Ik heb misschien 1 keer het touw naar zijn kont gegooid, niet eens raak. Dus pijn is het niet. Ik denk zomaar dat meneer super cool toont, maar stiekem toch heel gevoelig is.

Eef01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 19:29

Hooi!
Ik kom me hier ook eens melden. Volg dit topic al langer en heb ooit een keer 1 berichtje geplaatst :o

Maar goed,
Ik doe nu samen met mijn verzorgpony Burberry (Bur) al anderhalf jaar Parelli. Ik had, voordat ik met Bur begon, nog nooit van Parelli gehoord maar was wel geïntresseerd in "anders" met paarden omgaan dan op de manege. Ik had wel dingen gelezen over Monty Roberts en Annemarie van der toorn.
De eigenaresse van Bur had Bur een halfjaar voordat ik kwam opgevangen.
Bur kon dus al wel wat Parelli toen ik kwam. (De eigenaresse van Bur heeft trouwens op het moment 3 paarden)
We zijn tegen heel wat problemen aan gelopen (onzelfverzekerheid vanaf mijn kant, Bur die gestresst was en zich lostrok (RBE), en nog heel wat andere problemen) maar nu gaat het eigenlijk al een paar maanden echt Super.
De eigenaresse van Bur is 4 maanden lang bij een Parelli instructeur in Frankrijk working student geweest, en heeft me daarna heel veel tips kunnen geven.

Ik vind het zelf heel leuk dat Bur en ik echt vooruitgang maken (voorbeelsjes (dit zijn dus niet alle vooruitgangen): toen ik begin met Bur reageerde Bur tijdens de yoyo game meestal op fase 3. Nu doet ze het op fase 1 *\o/* en ook change of direction gaat steeds beter (laatst zelfs een keer vanuit galop met vliegende galopswissel)

Wat Bur en ik nu doen:

Sinds ik meer de cloverleaf ben gaan doen, heeft ze haar aandacht op de cirkel naar mij gericht en trek ze zich ook minder los.
Game 2: tijdens de porcupine game reageerd ze meestal op fase 2
Game 3: tijdens de driving game reageerd ze op fase 1 of 2
Game 4: tijdens de yoyo game reageerd ze op fase 1 (dus alleen met mijn vinger heen en weer wiebelen zonder dat het touw beweegt)

- liberty
Cirkelen lukt nog niet echt in liberty. ( wel in de roundpen die we hadden op de vorige stal, maar dan volgt ze gewoon het hek zegmaar. Nu zijn we samen al zover dat een half rondje tot een heel rondje in draf lukt. (Ik vraag haar daarna weer naar me toe. En dan probeer ik daarna een iets langer stukje op de cirkel)
Verder lukken alle games in liberty net zo goed al online (behalfe cirkeling game dus)
Stick to me doen we ook en dat likt eigenlijk heel goed (stap draf en galop)

Rijden doen we maar heel af en toe. Ik vind grondwerk eigenlijk veel leuker.

We doen wel aan lange teugelen (op Parelli manier zeg maar) en ik krikg af en toe les in rechtrichten van een instructice.

En (voordat ik het vergeet) ik ben trouwens Eva en ik ben nu 13.

Respect als je de hele tekst hebt gelezen, hij is een beetje lang geworden :=

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 15:53

Leuke, interessante berichten hier! Gave arabs op de vorige pagina zeg.

Maris, ik ben ook wel benieuwd naar het inhoudelijke verschil tussen Parelli en Voest waardoor jij uiteindelijk voor die laatste hebt gekozen?

Wicky, bedankt voor het compliment. Intussen zie ik zelf ook steeds meer in dat mijn LBI eigenlijk nog best wel graag beweegt :D

Eef01, wat ontzettend goed en knap dat je op jouw 13de al zo veel weet over jezelf en jouw verzorgpony en dat je zo hard aan het werk bent. Echt WAUW! De voorbeelden van jullie vooruitgangen klinken ook super!

Dit weekend ben ik lopend naast Kees meegegaan op minitrektocht. Totaal 20 km door het bos afgelegd in 2 dagen. Onze stick to me is in die 20 km goed verbeterd en Kees loopt nu redelijk strak aan mijn schouder en netjes op 2 meter afstand in zijn eigen spoor :D Zaterdag weer les, heb er zin in!

Eef01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 22:02

Dankje Sonja :o

Fijn dat je stick to me, goed gaat. En klinkt leuk! Zo'n trektocht, dat lijkt mij ook leuk om een keertje te doen!
Toen we de ponies gingen verhuizen (naar een groter paddock paradise) moesten we 30 kilometer fietsen (Bur staat daarom nu jammer genoeg ook minder dicht bij als eerst. Maar ga nu met de bus, en ik heb ook heel lieve ouders die me vaak met de auto willen brengen *\o/* (naar de vorige paddock paradise fietste ik altijd driekwartier))met de pony's naast ons in draf galop en stap (met 2 lange pauzes) merkte ik ook dat mijn "met-pony-naast-de-fiets-skills" echt was verbeterd.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:01

Zo, 30 km fietsen met een pony ernaast, ik was al blij dat ik 12 km lopen om mijn pony's te verhuizen had overleefd. Respect hoor! En moet je nagaan dat ik dubbel zo oud ben als jij en net pas begonnen met Parelli. Wat zul jij ontzettend veel kennis en ervaring hebben als je mijn leeftijd hebt (klink ik oud, nee toch? :+ ).

Gelukkig heb ik morgen weer les, want ik zit echt met mijn handen in het haar over mijn jonge RBI. Zo introvert, ik heb werkelijk geen flauw idee of ik links of rechts moet met hem. Vandaag blijf ik maar een dagje thuis voor ik verkeerde dingen ga proberen (heb gisteren serieus 2 uur follow the rail gedaan en geduldig blijven wachten op een duidelijk teken van ontspanning, zoals lekker rollen zoals hij eergisteren deed), maar behalve af en toe een kauwtje was er alleen een strak gezichtje. Misschien toch maar eens aanmelden in het RBI topic hier...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 15:04

Maris schreef:
Extreme friendly. Ik snap hem. Alleen ...... pony rent dus gelijk weg. Hoe ga ik dat oplossen ? Het is toch niet de bedoeling dat hij rondjes rond me heen gaat rennen ? Misschien zelf tegen de bakrand aan gaan staan zodat rondjes niet kunnen ? En dan hopen dat hij me niet mee sleurt ( want meneer is wel een krachtpatser). En dan doorgaan met friendy-en totdat hij even ontspant of stilstaat toch ?

Je kan dit heel langzaam opbouwen. Zoek de grens op: waar begint hij het iets van spannend te vinden? Dat is soms ver voor het moment dat hij gaat bewegen. Dan houdt je dat vol totdat er een teken van ontspanning/moment van nieuwsgierigheid is . Op die manier bouw je heel langzaam op naar meer acceptatie.

Als je goed de feedback van je paard in de gaten houdt, dan wordt het ook meer communicatie. Je paard leert dan op jou vertrouwen en hij leert zelf de ontspanning opzoeken.

Als je te snel gaat en/of niet goed naar de signalen van je paard kijkt, dan werkt het meestal ook wel, alleen je paard leert alleen de enge dingen "tolereren". Je krijgt er dan soms een wat introvert paard door.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:33

klinkt goed bij iedereen zeg! tof hoor :)

Bij mij is het een beetje bergafwaarts aan het gaan.
er mist een vorm van respect. op mijn tenen staan, uitbreken bij het bepaalde oefeningen en soms daarbij bokken in mijn richting.

normaal had ze alleen moeite met de side ways maar nu is cirkelen al te veel gevraagd. iemand tips? lichamelijk zal ze het best wel moeilijk vinden en daar houd ik natuurlijk rekening mee maar bijvoorbeeld het op mijn tenen staan heeft niks met haar lichaam te maken.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:16

daarloop je nog elke fase? als mijn paard dat doet is het direct een fase 4! Mijn paard durft zo nogal plakkerig te zijn op de cirkel en dan doe ik gewoon een fase 4 naar haar schouder, 1 keer is genoeg en dan doet ze dit een hele tijd niet meer... ik zou met op de tenen staan echt je persoonlijke ruimte OPEISEN! Want dan is ze toch al gewoon te dichtbij... of bedoel je met poetsen enzo?

klinkt misschien raar maar als ik mijn paard van mij weg wil kijk ik ook boos (zonder boos te worden) maar de gelaatsuitdrukking+energie die je uitstraald doet al veel!

Maar het kan inderdaad ook wel lichamelijk zijn dat ze vast zet en het moeilijk vindt om te cirkelen, heeft de mijne ook, dan is het tijd voor osteopaat bij ons :)

verder heb ik vorige week nog een leuke sessie gehad, trailerladen :) supertrots, was een jaar geleden en ze ging er heel netjes terug af en nu hebben we ook meer controle over het achteruit af komen want ze heeft haar hoofd eens gestoten waardoor ze eraf vloog/sprong maar nu kan ik zelfs halverwegen de klep stoppen :) dus ik was super trots!

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:57

ja ze reageert super op fase 1/2 en het cirkelen ging een tijdje wel goed dus nam ik eigenlijk aan dat ze wel respect had. nu zet ze steeds vaker gewoon haar nek erin en dan rent ze bokkend weg. het is ook nogal een tank dus dan wordt ik best onzeker.
ben net wel een filmpje tegen gekomen van parelli met het zelfde type paard en het zelfde probleem dus dat is wel interessant. voor de liefhebbers onder ons: https://www.youtube.com/watch?v=8STt5d2GepA

op mijn tenen staan is bij het bekappen (doe ik zelf) of poetsen idd.

ik ga bovenstaand filmpje eens uitproberen en sowieso aan mijn zelfvertrouwen/assertiviteit werken want die is wel ver te zoeken de laatste tijd.
verdere tips zijn altijd welkom :D

wat super dat het laden zo goed ging Kay_kim !

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:15

Ik heb ook zo'n tank van 175 :) en zo breed gebouwd... maar het is inderdaad moeilijk, zij heeft het ook enkele keren gedaan bij mij...

Ik ben gewoon terug bij stap begonnen, dan halve cirkels draf... en terug stap... als ze wegrent zou ik misschien in kleinere ruimte proberen te cirkelen maar dan is het bokken wel gevaarlijk...

Heb je geen lesgever die je kan helpen?

Wat ik nu doe is ze gewoon vooruit zetten en streng zijn maar zo heb ik ze ook al een paar keer moeten lossen... ik heb er ook al vliegend achter gehangen hoor :) bij ons is dit een spelletje van dominantie...

Doorzetten en eventueel me kleine stappen... of stapje terug nemen...

Bij mij is het vooruit, is ze braaf doe ik niets is ze stout, stil en achteruit of zijwaarts(maar als ze hier moeilijkheden mee heeft zou ik dit niet doen) en dan terug vooruit...

Maar bij ons is het spelletje dominatie.... ik weet niet hoe jou paard is....

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 08:10

Ja ik vind dominantie altijd een moeilijke discussie maar ik denk dat we het zelfde bedoelen.
Ze wilt mij niet zo zeer domineren maar ze wilt dat ik leiding ga geven en dat is niet mijn sterkste kant. Dus waarschijnlijk vraagt ze mij nu gewoon om een leidinggevende te worden. Maar op de een of andere manier klinkt dat als negatief in mijn hoofd. Waarschijnlijk door dingen die ik vroeger heb mee gemaakt maar toch blijft dat gevoel.

Wij doen de cirkel alleen nog in stap dus kleinere stappen zou dan zijn dat ik haar alleen nog maar achteruit zijn bijvoorbeeld en op de cirkel zonder te gaan lopen.

Ik ga vandaag wel eens even oefenen :j dankjewel voor de tip

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 08:47

Leiding geven als een paard zich anders genoodzaakt voelt de leiding over te nemen is moeilijk, zeker in het begin.

Voor mezelf zie ik het vooral als duidelijk zijn in een situatie, dit mag wel en dat mag niet. Echt niet. Nooit. Op je tenen staan mag nooit. Zo'n paard mag niet binnen mijn ruimte komen tenzij het "zacht en beleefd" is. Anders op carrotstick afstand.

Heb je iemand die les geeft? Of iemand in de buurt met een opgeleid paard zodat je techniek kan oefenen, je communicatie kan verfijnen en wat zekerder voor je paard staat?

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:06

Nou het ging super vandaag!

Het leiding geven is idd niks meer en minder dat aangeven waar de grens ligt en dat heb ik gedaan vandaag, ik ben echt trots op mijzelf maar zeker ook op mijn paard :D

Ik heb het hele home studiepakket en een academisch instructrice die streng maar rechtvaardig is maar niet aan parelli doet. Zei heeft mij nu ook veel geholpen om mij zekerder te voelen.

Mijn paard is schijnbaar erg gevoelig voor onzekere momenten bij mij :')

Jammer genoeg heb ik het niet op film maar ze wou er direct vandoor op de cirkel. Dit keer wel iets minder hard dan normaal maar ik denk dat dat komt omdat ik mij al een stuk zekerder voelde. Door de houding aan te nemen zoals in het eerder gedeelde filmpje, kon ze niet weg, en draaide ze zelf al weer om dus het werkte perfect.
Uiteindelijk heb ik haar zelfs kunnen later draven op de cirkel met een los hangende lijn *\o/*

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:10

Wat fijn!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:51

SUPER

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 01:22

Misschien nuttig om hier neer te zetten in het kader van leiderschap en dominante paarden: volgens Pat Parelli betekent 'respect': het reageren op een (klein) signaal/verzoek.

Vergelijk het met politie die jou een stopteken geeft: je stopt onmiddellijk (!) uit respect. Zo niet, dan... draai je de bak in.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:04

vandaar dat ik de discussie over dominantie altijd lastig vind mbt dieren dan.

Voor mijn gevoel is dominantie iets menselijks. Een dier is zeker of onzeker. het is zwart of wit. er bestaat geen grijs bij paarden. ze reageren op iets dat binnenkomt en ze bedenken niet of ze jou eens zullen gaan domineren of dat ze toch maar naar je luisteren.

je voorbeeld met de politie snap ik maar ik denk dan direct het moet wel, maar ik wil niet, want ik vind de politie stom (bijvoorbeeld). ik zou toch graag hebben dat mijn paard met mij wilt samen werken ipv het moet, want anders....