Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:42

Belachelijke vertoning.
Weet niets van Parelli maar daar heb ik ook geen behoefte meer aan na het zien van dit filmpje.
Paard snapt er duidelijk niets van en het is nog onvriendelijk ook, al die rukken aan dat touw enz.
Ga er niet eens nog meer woorden aan vuil maken.
Bah.

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:44

ik vindt dit geen parelli :?
maar in mijn oog vette dierenmishandeling -:(-
arm paard hij snapt niet wat de bedoeling is en wat hem overkomt echt als ik die mensen tegen kom krijg ik zin om het eens bij hun te doen om te kijken wat hun ervan vinden :r
hij krijgt ook best vaak dat touw erg hard tegen ze neus en hoofd aan ik vindt het echt niet kunnen en snap dat soort mensen echt niet :n

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:45

Ik ga even op mijn handen zitten, voordat ik hier dingen neer ga zetten waar ik later spijt van krijg :D

Spreek jullie straks wel weer.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-01-13 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:45

Cassidy schreef:
Bunga schreef:
Heb me hier nooit in verdiept maar vind het er belachelijk uit zien, totaal niet vriendelijk.. Handen beginnen te jeuken om die vrouw eens een paar tetsen in haar gezicht te geven :( ieder voor zich, maar in ieder geval niks voor mij, dat gezwiep met dat touw, meestal na een drukje op de borst lopen ze ook wel naar achteren.

Voordat je je mening , zonder voorbelast te zijn van enige kennis van zaken, de wereld in gaat schreeuwen, zou je jezelf ook de vraag kunnen stellen naar het WAAROM...

Het WAAROM? Mijn instinct denk ik zo, hoorde altijd dat het vriendelijk is, tegenover gestelde van wat ik hier zie ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:46

Bunga schreef:
Het WAAROM? Mijn instinct denk ik zo, hoorde altijd dat het vriendelijk is, tegenover gestelde van wat ik hier zie ;)

En misschien is dat wat je gehoord heb, niet helemaal waar? Misschien laat het instinct je wel in de steek?

Want Parelli zegt ook: zo zacht als het kan, zo hard als het moet.

Misschien is dit wel: zo hard als het moet?

NH is niet altijd paardje aaien en dansje om hem heenmaken in het licht van de volle maan.
Dat is in durven te komen in een intensiteit die aankomt op het moment dat het paard het nodig heeft.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-01-13 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 22:47

Bunga schreef:

Kan ook zijn dat wat je hoort niet helemaal 100% werkelijkheid is. ;)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:47

Kan iemand mij het basis principe uitleggen van parelli? Dacht dat dit zachtaardig en rustig gebeurde? Ik heb enkel het begin van het filmpje gezien en vind dit echt kwellerij van het paard. Het kan niet eens zien waar het gesnok en geslaag vandaan komt als de mens aan de kant van zijn missend oog staat... Heb het filmpje afgezet, wordt er gewoon ziek van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:50

Heleennn schreef:
Kan iemand mij het basis principe uitleggen van parelli? Dacht dat dit zachtaardig en rustig gebeurde? Ik heb enkel het begin van het filmpje gezien en vind dit echt kwellerij van het paard. Het kan niet eens zien waar het gesnok en geslaag vandaan komt als de mens aan de kant van zijn missend oog staat... Heb het filmpje afgezet, wordt er gewoon ziek van.

http://www.parelli.nl/parelli.php

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 22:50

Anoniem schreef:
fransje23 schreef:
Goh, ik wist niet dat er naast een carrotstick, een wand ook nog een handy stick bestond :D

Ik heb ergens een boek, weet zo snel niet meer hoe het heet, maar daarin wordt het een "toverstokje" genoemd :+

Zou de nederlandse vertaling van de wand van Linda Tellington Jones kunnen zijn? Toverstokje klinkt vrij kneuterig trouwens maar wortelstok ook :D

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:51

Cassidy schreef:
Bunga schreef:

En misschien is dat wat je gehoord heb, niet helemaal waar? Misschien laat het instinct je wel in de steek?

Want Parelli zegt ook: zo zacht als het kan, zo hard als het moet.

Misschien is dit wel: zo hard als het moet?

NH is niet altijd paardje aaien en dansje om hem heenmaken in het licht van de volle maan.
Dat is in durven te komen in een intensiteit die aankomt op het moment dat het paard het nodig heeft.

Misschien is mijn instinct anders dan dat van jou, zou ook nog kunnen he.
Ik zie niet in waarom ze zo blijft snukken, en dat daagt me ook niet uit om me er verder in te verdiepen.
Omdat míjn instinct zegt, dat dit echt niet goed is, dat het ook op een andere iets meer aangename manier kan. Misschien geen parelli voor mij dus..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:54

Bunga schreef:
Misschien is mijn instinct anders dan dat van jou, zou ook nog kunnen he.
Ik zie niet in waarom ze zo blijft snukken, en dat daagt me ook niet uit om me er verder in te verdiepen.
Omdat míjn instinct zegt, dat dit echt niet goed is, dat het ook op een andere iets meer aangename manier kan. Misschien geen parelli voor mij dus..

Ze blijft snukken omdat de reactie van het paard niet die is die verwacht wordt. Ze blijft druk houden, en gaat die druk pas laten varen op moment dat er een correct antwoord komt. Verder is dit een bijzonder lastig paard, en de video uit een leerprogramma waarop leerlingen kunnen zien hoe je dergelijke problemen op kunt lossen. Bij 99% van de paarden is dit niet nodig.
Als jij iemand ziet die bokkende paarden corrigeerd, die omgaat met lastige paarden bij het beleren en inrijden, die steigeraars onder zich krijgt en ze behoed voor het enkeltje slager, zie jij dan het algemene plaatje of alleen dat moment zelf? Die bok, die steiger, en de reactie van de persoon in het zadel of op de grond? Als je dat namelijk alleen ziet, en je geen vragen stelt naar het hoe of het waarom, ben je heel kortzichtig bezig.

Een mening vormen puur op gevoel is menselijk maar niet altijd even correct. Dus voordat je een mening hebt over een methode waar miljoenen mensen heel veel profijt van hebben, kijk even naar de filmpjes op Youtube en zoek op Parellitube. En ga niet je mening vormen op grond van 10 minuten film van het werk met een probleempaard.

Klein tipje voor een website hoe je een mening kunt gaan vormen

http://www.wikihow.com/Form-an-Opinion

Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:57

fransje23 schreef:
[naam] schreef:
Ik heb ergens een boek, weet zo snel niet meer hoe het heet, maar daarin wordt het een "toverstokje" genoemd :+

Zou de nederlandse vertaling van de wand van Linda Tellington Jones kunnen zijn? Toverstokje klinkt vrij kneuterig trouwens maar wortelstok ook :D

Het was niet het boek van Linda Tellington Jones maar een Nederlands boek (nederlandse auteur) met foto's in het zwartwit. Ik heb het ergens in een doos op zolder. Het las idd ook erg kneuterig :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-01-13 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:59

Dit gezwiep met de lijn is gebaseerd op het gedrag van hengsten die vechten met elkaar om de leiding van de kudde.

Maar als mens moet je, je niet bemoeien met het leiderschap over de kudde als hengst immitator met een touwtje.

De echte leider van de kudde is nog steeds een merrie.

En die merrie gebruikt hele andere dingen om de hengst op zijn plek te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:01

Ariebren schreef:
Dit gezwiep met de lijn is gebaseerd op het gedrag van hengsten die vechten met elkaar om de leiding van de kudde.

Maar als mens moet je, je niet bemoeien met het leiderschap over de kudde als hengst immitator met een touwtje.

De echte leider van de kudde is nog steeds een merrie.

En die merrie gebruikt hele andere dingen om de hengst op zijn plek te houden.

Ja... dit weekend geen sex als je niet luisteren wilt ... *oren plat in de nek legt* _O-

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:02

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:04

En wie ben jij om een stempel op mij te drukken dat ik kortzichtig ben?
Ik zie wat ik zie, via mijn ogen, niet via die van jou. Ik snap dat jij die werkwijze probeert te verdedigen omdat jij er zelf (zoals jij aangeeft met vele mensen) veel baat bij hebt. Jouw goed recht. Ik zie iets wat mij gewoonweg niet aanspreekt, het gezwiep met dat touw, het geklap bij zijn gezicht is niks voor mij.
Ik geef mijn mening van wat mijn indruk is, of deze nou volgens jou fout is of niet, deze methode is gewoon niks voor mij, jij zou me dan gewoon in mijn waarde moeten kunnen laten zonder meteen te verwijten dat ik kortzichtig ben.

Haha, dat vind ik echt een kinderachtige link van je :) jij drukt er de stempel 'mening' op, terwijl ik uitging van een indruk
Laatst bijgewerkt door Eight op 20-01-13 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:07

En wat is de toegevoegde waarde ??

Een circus paard ??

Cassidy

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:12

Als jij niet verder kijkt dan die kunstjes, kan ik het ook niet helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:13

Bunga schreef:
ieder voor zich, maar in ieder geval niks voor mij, dat gezwiep met dat touw, meestal na een drukje op de borst lopen ze ook wel naar achteren.

Dat is volledig jouw eigen keuze, maar ik zou het risico niet willen lopen om een paard dat niet eens beseft dat ik er ook nog ben een drukje op de borst te geven. Grote kans dat ze zich verschieten, daarop tegen die druk ingaan en wat heb je dan? Plat mens .. Als jij dat risico wil lopen is dat jouw keuze, maar voor mij hoeft het niet, ik heb andere manieren met minder risico.

Pas op, dit is enkel wanneer het paard niet op het mensje let, als die gewoon weet dat er een mensje is wordt er bij Parelli net zo goed met een drukje op de borst gewerkt, zelfs nog minder, gewoon je vingers tegen de haren leggen en denken aan achteruit gaan is bij die van mij al genoeg. Maar dat is dus als ze beseffen dat ik er ben, in andere gevallen, moesten die voorkomen, dan doe ik het liever op andere manieren .. Iets van zelfbehoud enzo ..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-01-13 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:15

van zulke filmpjes word ik zoooo boos :( brr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:17

Dit is in mijn ogen gewoon niet efficient bezig zijn met het paard. Vanzodra ze de aandacht had was ze beter geweest als ze onmiddellijk had gehandelt om het paard bezig te houden, en niet te wachten tot het paard zijn aandacht weer verliest. Nu, ik heb liever een paard dat eens rondkijkt en zijn omgeving opneemt, dan een paard dat als een robot achter zijn mens loopt.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:19

[***] schreef:
Bunga schreef:
ieder voor zich, maar in ieder geval niks voor mij, dat gezwiep met dat touw, meestal na een drukje op de borst lopen ze ook wel naar achteren.

Dat is volledig jouw eigen keuze, maar ik zou het risico niet willen lopen om een paard dat niet eens beseft dat ik er ook nog ben een drukje op de borst te geven. Grote kans dat ze zich verschieten, daarop tegen die druk ingaan en wat heb je dan? Plat mens .. Als jij dat risico wil lopen is dat jouw keuze, maar voor mij hoeft het niet, ik heb andere manier met minder risico.

Pas op, dit is enkel wanneer het paard niet op het mensje let, als die gewoon weet dat er een mensje is wordt er bij Parelli net zo goed met een drukje op de borst gewerkt, zelfs nog minder, gewoon je vingers tegen de haren leggen en denken aan achteruit gaan is bij die van mij al genoeg. Maar dat is dus als ze beseffen dat ik er ben, in andere gevallen, moesten die voorkomen, dan doe ik het liever op andere manieren .. Iets van zelfbehoud enzo ..

Eindélijk iemand die op een normale manier kan reageren en uitleggen, dat zijn er tegenwoordig nogal weinig meer op bokt. Nu raak ik meer geïnteresseerd dan wanneer ik wordt afgeblaft op mijn eerste ingeving (die als fout bestempeld wordt, terwijl ieder mens een individu is en dus een andere eerste indruk heeft)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:20

DeMolenhoek schreef:
Dit is in mijn ogen gewoon niet efficient bezig zijn met het paard. Vanzodra ze de aandacht had was ze beter geweest als ze onmiddellijk had gehandelt om het paard bezig te houden, en niet te wachten tot het paard zijn aandacht weer verliest. Nu, ik heb liever een paard dat eens rondkijkt en zijn omgeving opneemt, dan een paard dat als een robot achter zijn mens loopt.

Als jij met je paard meedoet aan een cursus, wil jij dingen dan zelf leren op te lossen of zou jij het goed vinden als de instructie zich te vroeg ermee zou bemoeien? Je betaald veel geld voor een cursus, maar als je geen fouten mag maken, daar leer je toch niets van?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:20

Cassidy: maar Linda geeft die cursus toch? En zij wacht ook heel lang met het doorzetten van de aandacht. Vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:21

Cassidy schreef:
DeMolenhoek schreef:

Als jij met je paard meedoet aan een cursus, wil jij dingen dan zelf leren op te lossen of zou jij het goed vinden als de instructie zich te vroeg ermee zou bemoeien? Je betaald veel geld voor een cursus, maar als je geen fouten mag maken, daar leer je toch niets van?

Waar slaat dit nu weer op? Ik heb het over het stuk dat zij al met het paard bezig is. Lijkt mij sterk dat ze betaald voor haar eigen cursus?