Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cassidy schreef:Bunga schreef:Heb me hier nooit in verdiept maar vind het er belachelijk uit zien, totaal niet vriendelijk.. Handen beginnen te jeuken om die vrouw eens een paar tetsen in haar gezicht te gevenieder voor zich, maar in ieder geval niks voor mij, dat gezwiep met dat touw, meestal na een drukje op de borst lopen ze ook wel naar achteren.
Voordat je je mening , zonder voorbelast te zijn van enige kennis van zaken, de wereld in gaat schreeuwen, zou je jezelf ook de vraag kunnen stellen naar het WAAROM...
Bunga schreef:Het WAAROM? Mijn instinct denk ik zo, hoorde altijd dat het vriendelijk is, tegenover gestelde van wat ik hier zie
Heleennn schreef:Kan iemand mij het basis principe uitleggen van parelli? Dacht dat dit zachtaardig en rustig gebeurde? Ik heb enkel het begin van het filmpje gezien en vind dit echt kwellerij van het paard. Het kan niet eens zien waar het gesnok en geslaag vandaan komt als de mens aan de kant van zijn missend oog staat... Heb het filmpje afgezet, wordt er gewoon ziek van.
Anoniem schreef:fransje23 schreef:Goh, ik wist niet dat er naast een carrotstick, een wand ook nog een handy stick bestond
Ik heb ergens een boek, weet zo snel niet meer hoe het heet, maar daarin wordt het een "toverstokje" genoemd
Cassidy schreef:Bunga schreef:Het WAAROM? Mijn instinct denk ik zo, hoorde altijd dat het vriendelijk is, tegenover gestelde van wat ik hier zie
En misschien is dat wat je gehoord heb, niet helemaal waar? Misschien laat het instinct je wel in de steek?
Want Parelli zegt ook: zo zacht als het kan, zo hard als het moet.
Misschien is dit wel: zo hard als het moet?
NH is niet altijd paardje aaien en dansje om hem heenmaken in het licht van de volle maan.
Dat is in durven te komen in een intensiteit die aankomt op het moment dat het paard het nodig heeft.
Bunga schreef:Misschien is mijn instinct anders dan dat van jou, zou ook nog kunnen he.
Ik zie niet in waarom ze zo blijft snukken, en dat daagt me ook niet uit om me er verder in te verdiepen.
Omdat míjn instinct zegt, dat dit echt niet goed is, dat het ook op een andere iets meer aangename manier kan. Misschien geen parelli voor mij dus..
fransje23 schreef:[naam] schreef:Ik heb ergens een boek, weet zo snel niet meer hoe het heet, maar daarin wordt het een "toverstokje" genoemd
Zou de nederlandse vertaling van de wand van Linda Tellington Jones kunnen zijn? Toverstokje klinkt vrij kneuterig trouwens maar wortelstok ook
Ariebren schreef:Dit gezwiep met de lijn is gebaseerd op het gedrag van hengsten die vechten met elkaar om de leiding van de kudde.
Maar als mens moet je, je niet bemoeien met het leiderschap over de kudde als hengst immitator met een touwtje.
De echte leider van de kudde is nog steeds een merrie.
En die merrie gebruikt hele andere dingen om de hengst op zijn plek te houden.
Bunga schreef:ieder voor zich, maar in ieder geval niks voor mij, dat gezwiep met dat touw, meestal na een drukje op de borst lopen ze ook wel naar achteren.
[***] schreef:Bunga schreef:ieder voor zich, maar in ieder geval niks voor mij, dat gezwiep met dat touw, meestal na een drukje op de borst lopen ze ook wel naar achteren.
Dat is volledig jouw eigen keuze, maar ik zou het risico niet willen lopen om een paard dat niet eens beseft dat ik er ook nog ben een drukje op de borst te geven. Grote kans dat ze zich verschieten, daarop tegen die druk ingaan en wat heb je dan? Plat mens .. Als jij dat risico wil lopen is dat jouw keuze, maar voor mij hoeft het niet, ik heb andere manier met minder risico.
Pas op, dit is enkel wanneer het paard niet op het mensje let, als die gewoon weet dat er een mensje is wordt er bij Parelli net zo goed met een drukje op de borst gewerkt, zelfs nog minder, gewoon je vingers tegen de haren leggen en denken aan achteruit gaan is bij die van mij al genoeg. Maar dat is dus als ze beseffen dat ik er ben, in andere gevallen, moesten die voorkomen, dan doe ik het liever op andere manieren .. Iets van zelfbehoud enzo ..
DeMolenhoek schreef:Dit is in mijn ogen gewoon niet efficient bezig zijn met het paard. Vanzodra ze de aandacht had was ze beter geweest als ze onmiddellijk had gehandelt om het paard bezig te houden, en niet te wachten tot het paard zijn aandacht weer verliest. Nu, ik heb liever een paard dat eens rondkijkt en zijn omgeving opneemt, dan een paard dat als een robot achter zijn mens loopt.
Cassidy schreef:DeMolenhoek schreef:Dit is in mijn ogen gewoon niet efficient bezig zijn met het paard. Vanzodra ze de aandacht had was ze beter geweest als ze onmiddellijk had gehandelt om het paard bezig te houden, en niet te wachten tot het paard zijn aandacht weer verliest. Nu, ik heb liever een paard dat eens rondkijkt en zijn omgeving opneemt, dan een paard dat als een robot achter zijn mens loopt.
Als jij met je paard meedoet aan een cursus, wil jij dingen dan zelf leren op te lossen of zou jij het goed vinden als de instructie zich te vroeg ermee zou bemoeien? Je betaald veel geld voor een cursus, maar als je geen fouten mag maken, daar leer je toch niets van?