[HK]Van nature huiskamertopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

willeke_x

Re: [HK]Van nature huiskamertopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:29

Op de kaft van het boek vind je het volgende:

Citaat:
In De Tao van Equus vervlecht Linda Kohanov het verhaal van haar ontdekking van de spirituele potenties van paarden met indringende mythologie, neurologische onderzoek en persoonlijke anecdotes.Resultaat is een buitengewoon verhaal over healing en communicatie dat de conventionele opvattingen over paarden op hun kop zet.
Het begon allemaal in het begin van de jaren negentig. Na een aantal voorspellende dromen zegde zij de riskante operatie van haar zieke merrie Rasa af. Om met haar paard in contact te komen volgde ze intensief de dagelijkse processen in de kudde en ontdekte dat paarden intens emotioneel, intuïtief en intelligent zijn. Ze weerspiegelen onze diepste gevoelens. In de loop der tijd kwam ze erachter dat dit bijzondere vermogen van paarden om authentieke gevoelens van mensen te spiegelen, die ze trachten te verbergen, een krachtig therapeutisch effect kan hebben. En zo ontwikkelde Linda Kohanov haar therapie op basis van de omgang met paarden om mensen te helpen zichzelf te ontdekken en hun fijnere vermogens te ontwikkelen.

Ik heb het tweede boek: ruiter tussen twee werelden ook al gelezen, maar het begin vond ik moeilijk omdat er vaak naar tao of equus verwezen werd. Daarmee dat ik super nieuwsgierig was naar dit boek.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:39

Klinkt wel erg interessant.
Mijn paarden blijven gewoon buiten staan als het regent, die gaan naar binnen als de zon schijnt en zijn beledigd als ik niet poets en werk met ze omdat het regent.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:44

Nou ok dan ik kan het niet laten ik ben hier toch weer Bloos

Ik heb nagedacht en ik kan er achter staan wat ik met mijn paardjes doe en ook achter de manier waarop ik ze hou......en wat een ander denkt boeiend Slapen (dat laatste is moeilijk voor mij Gestoord ).

Vanavond nog even voor Timber d'r stal gezeten en toen was ze weer zo lekker zichzelf en Ester stond me vanaf een afstandje te bekijken (en met haar zachte bruine ogen naar me te lonken Lovers) .....dat is het gewoon ik hou zo ontzettend veel van die dieren.

Dan maar een penny of tutteflutter of hoe dan ook, ik hou van die dieren tot in elke vezel van mijn lijf, met geen pen te beschrijven geen woord zou er goed aan doen. Het wezen paard is zooooooooooooooooooooo mooi en zo puur.

Vandaag ging het rijden bagger, ik had publiek en daar kan ik nog niet zo mee omgaan, maar Timber boeide het geloof ik niet zo. Die maakte aan het paard dat naast haar staat op stal even overduidelijk dat ik HAAR mens was en dat ze vooral niet moest proberen om naar me te kijken ROFL. Lekker ding Lovers

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:03

Gelukkig Timbers, ik zou het jammer gevonden hebben om je hier niet meer terug te zien.

Ik doe ook waar ik zin in heb en tot nog toe heeft het effect. Zo niet dan kap ik ermee en probeer wat anders.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:06

F6 wat fijn dat je ons toch niet verlaat! Goh ja paarden zijn zulke speciale wezens! Als ik bij casandra ben kan ik soms naar ze zitten kijken en smelt ik gewoon helemaal weg als ik haar zie paard zijn!!! Het is gewoon zo zalig om gewoon van je paard te genieten... Ik kan zo uren op de wei zitten kijken, knuffelen en tutten.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:09

@ Willeke: Super aankoop Haha! Ben er ook in bezig en vind het een geweldig boek. Het ene stuk leest wel makkelijker dan het ander, maar over het algemeen vlieg ik er doorheen.
Voor iedereen die open staat voor paarden en spiritualiteit een aanrader!

@ All: Ik kan ook slecht tegen, slecht Nederlands. Wauw wat een mooie zin Tong uitsteken Maar op internet ben ik soms wel iets makkelijker en kort dingen eerder af. Zoals met ff of idd of iig. Je word gauw een beetje lui als je veel typt Bloos

@ Timbers: Fijn dat je weer terugbent Knipoog

Chaplin en ik zijn vandaag op workshop van de Wilde Acker geweest. Die groothandel die spullen van F.R.A en F.N.A verkoopt. Bitloze en boomloze optomingen.
Eerst een stukje uitleg over wie ze zijn en wat voor productlijnen ze uitbrengen, daarna was er een meisje op een haflinger die een demo deed met de Meroth optoming. Ze rijdt normaal Z1 met bit en heeft een tijdje geleden iets gewonnen bij Divoza waardoor ze een weekendje naar de Wilde Acker mocht en daar kennis heeft gemaakt met grondwerk en bitloze optomingen enzo.
Tijdens de demo liet ze oefeningen uit de Z1 zien, maar dan bitloos. Was wel leuk om te zien, maar naar mijn smaak was er iets teveel constante druk op de teugels en daardoor op de neus, waardoor imo de optoming niet werd gebruikt zoals bedoeld. Vond het niet helemaal een fijn beeld geven. Maar het kan dus wel bitloos Lachen

Na de demo was er de mogelijkheid om zelf een aantal optomingen uit te proberen. Volgens de mensen van de Wilde Acker is de Meroth optoming de vriendelijkste optoming (op halsring na) dus die wilde ik wel proberen. En daarnaast een barebackpad van syntetische wol met de 'elastische supersingel' die ook in hun assorti zitten.
Het aansingelen in een vreemde omgeving ging niet van harte. Chap stond recht overeind in zijn box. (Thuis in zijn stal kan dat niet, dan stoot hij zijn hoofd, maar hier was geen plafond) Zijn voorbenen kwamen boven mijn hoofd uit, maar hij heeft gelukkig geen kwaad in de zin, dus ben ook niet bang voor hem. Wel besloten om de rest van het aansingelen maar even in de bak te doen, waar hij wat meer ruimte heeft. Voor ons beide wel veiliger.

Eerste rit dus met de Meroth optoming. Chap was er niet over te spreken. Begon onrustig te schudden met zijn hoofd. Vriendin van me die mee was heeft gevoeld waar de druk zat en ze was van mening dat er teveel druk op de kin kwam, door de gekruiste kinbanden, zelfs met losse teugels bleef dit redelijk strak zitten.
Daarna nog een sidepull geprobeerd. Dit ging prima. Chap snapte de hulpen weer. Sturen en halthouden ermee ging prettig.
In mijn ogen toch vriendelijker dan de Meroth.
Barebackpad zat lekker zacht. Echter schoof hij, omdat ik hem niet superstrak had gesingeld, dat lukte niet met Chap zijn spanning. Dus daar kan ik verder niet een goed oordeel over geven.

Al met al wel een leuke en leerzame dag. Voor Chap en mij weer een nieuwe ervaring. Trailer ging prima gelukkig Haha!

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:09

goedenavond fijn timbers

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:15

amai diphranil, dat lijkt inderdaad als een heel interessant dagje!

edit: een afkorting even voluit getypt, zodat ik in goed nederlands typ Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:21

Willeke, zo te lezen zijn dat twee geweldige boeken!
(btw, wie/wat is F6?)

Timbers, mooi zo! Knipoog

Leerzaam dagje dus, diphranil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:23

Afkortingen doe ik ook hoor.
Van inderdaad maak ik vrijwel altijd idd.
Van in mijn ogen maak ik imo.
Dat soort dingen.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:28

JoviBan schreef:
(btw, wie/wat is F6?)

Dat ben ik Clown de mensen die mij al kennen van het buurforum noemen mij F6...
Lang verhaal maar het is de afkorting van mijn naam die ik zelf ook gebruik door mijn werk en eigenlijk slaat de afkorting nergens op.....ik heet Frances. Dat was volgens mijn collega's te lang om in de agenda te zetten bij de afspraken die ik moest doen dus toen werd het Fran6 en dat was nog te lang dus dat werd F6 Nagelbijten / Gniffelen

We hebben zo ook een A3 op de afdeling ROFL

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:38

Gewoon kijken en genieten van de paarden is inderdaad erg mooi en leuk om te doen.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:47

Zo, lekker weer wat bijgetypt hier. Leuk dat je terug bent Timbers! Ik ga zondag met mijn vader even langs mijn paardje, lekker in de wei zitten wortels voeren.

@Diphranil: leuke dag!! Waar zit dat ergens? Zou er ook wel eens willen kijken Lachen

Ik denk dat ik ff wacht met de aanschaf van mijn nieuwe hoofdstel tot de dierenarts langs is geweest. Heb het met mijn vader er over gehad en hij vond het goed maar we moesten dan wel naar de kliniek toe (de DA komt niet met de mobiele kliniek uit Den Ham naar Haaksbergen voor 1 paard natuurlijk) dus dat wordt weer wat geregel. Ik zit al helemaal in de stress dat het met Roxy's rug zo slecht gaat dat ik bijna niets meer met haar kan doen Verdrietig aan de longe kan ze niet meer galloperen en ohz kan ze absoluut niet draven (stappen ook niet ontspannen) dus ik weet niet of dat nog op te lossen is. Ik hoop weer op een wonder zoals de vorige keer, Arthur (mijn DA) heeft toen mijn hele paard weer opgelapt. Misschien dat hij Roxy weer los kan kraken en anders weet ik niet hoe het verder moet... mijn ouders betalen de stalling/voer en ik denk niet dat ze willen betalen voor een paard dat alleen nog maar in de wei kan lopen en af en toe een beetje spelletjes kan doen. Als het allemaal weer los gekraakt zou worden ben ik sowieso dressuurmatig niet zo goed onderlegd dat ik haar helemaal bij elkaar kan rijden, ik weet ook niet of ik wil blijven rijden als ik 4 keer per week aan de dressuur moet om 1 buitenritje te kunnen maken... is ook niet leuk voor Roxy want ik zie haar niet zo genieten van de dressuur als van de buitenritjes. Moeilijk, moeilijk... wat is wijsheid?

Maar ik loop alweer te ver vooruit op de zaken... Zodra het om mijn paardje gaat (ook al is ze lomp en af en toe behoorlijk agressief naar mensen toe) schiet ik heel snel in de stress en ga ik van het ergste uit. Ik ga in ieder geval niet mijn paard door een heel revalidatieschema heen slepen waar ze met pijn en moeite haar achterhand moet versterken. Dat is het me allemaal niet waard, dan mag ze lekker weidemaatje zijn van iemand of tsjah... naar de paardenhemel Verdrietig

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:00

Heftig Airiin, wel goed dat je zo veel voor haar over hebt en dat je ook realistisch genoeg bent om te beseffen dat het met deze diagnose helaas ooit op houdt.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:09

@Airiin: Heftig met je paardje. Hoop dat er een oplossing komt voor haar. Kan een osteopaat ook niet helpen??
Dat dagje vandaag was bij de ruitersportzaak bij ons in de buurt. Die mensen van de Wilde Acker, leveren hun spullen bij oa deze shop en kwamen daarom denk ik ook een workshop geven. Om meer info over hun producten te vertellen aan belangstellenden.
Ze hebben wel een website: http://www.wilde-aecker.com/
Denk dat ze ook wel op andere locaties komen..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:31

goedemorgen! Even snel bijgelezen!

diphranil: klinkt als een superleuke dag! Ik moet de sidepull nog proberen bij twan maar ik wil eigenlijk zo'n mooi gekleurde marylot, kan zowel kruislings (waar twan dus erg goed op reageert) als sidepull. Iemand toevallig ervaring met dit hoofdstel?

airiin: moeilijk hoor, je paardje zo zien... en die beslissingen zijn ook niet makkelijk! Ik vind niet dat je echt op de zaken vooruit loopt trouwens, je moet alle opties overwegen om een goede beslissing te kunnen maken. Blijkt dat ze nu niet meer los te krijgen is, heb je kans dat je zo emotioneel word dat je geen keus meer kan maken. Dan is het handig dat je het van tevoren al bedacht had! Wel goed dat je realistisch blijft... als zij niet happy is met zoveel dressuur en training om die rug goed te houden...waarom zou je het dan doen?

Afkortingen doe ik trouwens ook heel veel, typt korter!

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:51

@iedereen: dankje, mijn vader brengt mij morgen met de auto naar de paardjes en dan ga ik ze lekker worteltjes voeren Lachen

@diphranil: mijn DA is naast 'gewone' DA ook chiropractor, ostheopaat en een heleboel andere dingen. Een half jaar geleden heeft hij Roxy weer helemaal los in haar rug gekregen en toen ging het rijden weer super. Alleen het ging langzaam weer achteruit en nadat ze ong 3 maanden geleden een flinke val heeft gemaakt met een vriendin van mij er op (die had niets, paardje wel) is het weer helemaal mis en gaat het steeds harder achteruit. Ik hoop maar de de hele boel vast zit vanwege die val, en niet dat haar KS veel erger is geworden.

Klinkt misschien ondankbaar dat ik niet met haar het hele aquatraining en operatie-traject wil aflopen, maar genoeg is genoeg. Als ik 4 keer per week dressuur ga rijden krijg ik iedere week zo'n trap, ik maak haar daar echt niet happy mee. Het is echt een boscrosspaard en ik ben een boscrossmens, ik word al chaggo als ik er aan denk dat ik Roxy zover moet krijgen dat ze 4 uur per week braaf in een krulletje haar rondjes loopt terwijl 100 meter verderop een natuurgebied is waar ik ook had kunnen rijden. Ik wou dat ze beheerst genoeg was dat ik op buitenrit dressuurmatig met haar bezig kon zijn, maar dat zit er met mijn scheurijzer niet in.

Hoe gaat het met alle mankepootjes in het topic? Ik kan nu zonder krukken bij de koelkast komen! Ik ben maar even gestopt met alle pijnstillers want straks overbelast ik de boel nog. Ik wil al heel snel teveel weer doen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 12:18

Heftig hoor Airiin.
Ik begrijp denk ik wel hoe het voor je voelt. Ik zou het ook niet kunnen, het vele mòeten trainen, en ook nog 'es terwijl m'n paard 't helemaal niks aan vindt. Dan kun je er allebei gewoon geen plezier in hebben. En plezier, daar gaat het toch om. Knipoog

Ik hoop dat er een goede oplossing komt voor Roxy en jou. Het zou jammer zijn als Roxy niet mag blijven, ookal rij je niet meer met haar.

Je ziet vaak dat paarden weg moeten wanneer ze niet meer te berijden zijn. Terwijl ik vind dat er nog zoveel meer is waarom we paarden hebben. Zoveel mensen hebben een hond of kat voor hun 'plezier' zonder er verder iets mee te doen (behalve verzorging en aandacht). Waarom zou dat voor paarden niet ook zo kunnen zijn.
Voor mij zijn mijn paarden iig veel meer dan 'rijden'. Als ik niet meer zou kunnen rijden, dan is dat voor mij geen enkel punt, ik zou mijn paarden er iig nooit om weg doen.

Ik begrijp dat jij hierin afhankelijk bent van je vader?

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 12:34

Ik heb al eerder vreselijke ruzie gehad met mijn vader, hij betaalt de weide-kosten en het voer en ik kan dat echt niet zelf opbrengen. Hij vindt dat je een paard alleen kunt hebben als je er op kunt rijden en hij wil niet betalen voor een paard waar je alleen 'spelletjes' mee kunt doen. Het gekke is dat mijn ouders wel een kat hebben die alleen maar slaapt en op schoot ligt en melk drinkt, maar dat is uiteraard 'anders' Clown

Als Roxy nou een verschrikkelijke knuffelbeer was die graag gepoetst werd en van knuffels en geteut hield, dan was het voor hem denk ik anders geweest. Maar Roxy blijft een heel moeilijk en introvert paard. Poetsen beleeft ze geen lol aan, spelletjes staat ze niet echt voor open en ze is het liefst de hele dag zonder mensen. Ik kan haar ook niet aaien in de wei, terwijl er een dravertje meteen aan komt rennen zodra je de wei in komt en je verder ook niet met rust laat ("wortels? knuffels? kriebels? plieeeeeeees??") Hij ziet denk ik niet het nut van een paard in de wei laten staan en er voor betalen terwijl je er verder 'niets mee kunt'...

Als de DA nou zegt dat ze ook pijn heeft bij het in de wei staan, is de keuze voor mij helemaal snel gemaakt. Paardlief hoeft geen pijn te lijden omdat ik geen afstand kan doen of omdat ik haar per se met pensioen wil zetten.

Wegbrengen naar een rusthuis zou ik wel willen als ze bij het in de wei staan geen pijn heeft, maar daar hoor ik heel creepy verhalen over Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 12:45

Als je vader niet langer wil betalen voor Roxy, dan zou je een plek voor haar kunnen zoeken bij iemand die een gezelschapspaard zoekt voor zijn/haar paarden. Dan kan ze lekker met pensioen en grasmaaieren.
Zou dat wat zijn?

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 12:48

Daar zit ik dus ook aan te denken, maar ik hoor zoveel griezelverhalen over mensen die hun paard als grasmaaier 'weg doen' en uiteindelijk worden ze toch doorverkocht en bereden. Misschien dat ze nog geschikt is als fokmerrie, ze heeft een goede bloedlijn en als haar rug het trekt zou een fokker misschien wel interesse kunnen hebben. Maarja, ze heeft wel OCD (waarvan ik niet weet of het erfelijk is of niet) en de aanleg voor KS kan ook snel worden doorgegeven.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:20

Weer wat geleerd in dit topic vandaag! Nooit geweten dat 'imo' betekent 'in mijn ogen'. Ik dacht zelf altijd aan 'in my opinion' Clown , wat overigens wel prima past ook Haha!. Ik vond het wel altijd al zo vreemd dat zoveel bokkers Nederlands en Engels door elkaar gebruikten... Bloos

Mijn paard gaat trouwens ook nooooit weg. Niet wanneer ze om medische redenen niet meer bereden kan worden en ook niet als ik zelf om medische redenen niet meer kan rijden. Ik rijd de laatste tijd sowieso al heel weinig, maar dat heeft dan weer ethische redenen (ik denk de laatste tijd iets te veel na, denk ik Lips are sealed ). Ik wil het wel weer gaan oppakken, ik wil mezelf rijtechnisch wel blijven verbeteren, ook omwille van mijn paard, om het haar zo comfortabel mogelijk te maken wanneer ik haar over vier jaar zelf wil inrijden. Maar hoe langer ik erover nadenk hoe meer ik er achter kom dat ik van paarden houd en niet van paardrijden op zich...

Timbers, goed dat je weer terug bent!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:13

Ik ben ook meer iemand die van paarden houdt dan van het rijden. Vandaar dat bij mij ook geen rijpony/paard meer staat, maar alleen ukken. Ik merk wel dat nu Sonja weg is het voor mij toch moeilijker is dan ik dacht om gemotiveerd naar de paarden toe te gaan. ik heb soms helemaal geen zin in dat weiland zonder haar. Hoewel ik vreselijk veel van de andere hou kunnen ze de leegte van haar niet opvullen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 16:35

Hoi allemaal, heb nog niet bijgelezen (is ook geen beginnen aan natuurlijk, ben ruim een week afwezig geweest Clown ), maar las dat Sonjim moeite heeft met het naar de paarden gaan. Kan me er iets bij voorstellen, als het paard met de hechtste band er niet meer is. Moeilijk, hoor...... Sterkte, meis. Ach gut

En las iets over het wel of niet weg doen van je paard. Nou, die van mij gaat echt NOOIT weg!!! Geen ander paard kan hem ooit vervangen, dat weet ik heel, heel zeker. Juist omdat ik jarenlang diverse verzorgpaarden gehad heb, waarin eentje mijn allerliefste was (mijn lieve New Foresthengst en later ruin, uit de jaren 80 Knipoog ). Geen paard heeft hem ooit kunnen vervangen in mijn hart. Ja, nu, mijn eigen liefste Sammy. Maar wat ik ermee wil zeggen is dat je een bepaald uniek paard niet altijd zomaar kan vervangen door een ander. Geen karakter is hetzelfde, geen klik is hetzelfde, geen band is hetzelfde, geen combinatie is hetzelfde......

Ik ga trouwens op vakantie volgende week, dus ben een tijdje afwezig. Heb er zin in, al hoewel ik mijn huisdieren niet graag achter laat (ook al worden ze goed verzorgd). Vind dat echt het minder leuke van op vakantie gaan. Konden ze maar mee!!! Verdrietig
Maar goed, het is maar een week en hopelijk zijn we dan weer lekker uitgerust........

Dus lieve meiden, tot gauw!!!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:50

Dankjewel Twiggy en een fijne vakantie. Ik heb met Jimmy ook een hele goede band maar, die band bestond al naast de band met Sonja en die leegte maakt het ook zo moeilijk. Hoewel deze drie ontzettend hun best doen voor mij en ik heel veel om ze geef. Maar Sonja was gewoon veel meer dan alleen een paard, het was mijn maatje, mijn vriendin.