[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cookies

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:15

Het ging toch al hartstikke goed Morrie? En een terugval heb je altijd wel een keer. 2 stappen voorwaarts en 1 stap terug. Volhouden hoor.

@ara, ja ik kan me voorstellen dat je iets dichterbij zoekt. 50 km is echt een end.

@rauka, ziet er vreemd uit zonder achterboogje. Inderdaad net een barebackpad. Ik heb voor mijn pony ook een barefoot. Fijn ding. Voor de jonge paarden heb ik een freeform.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:23

Morrie is in 1 week thuis dus 2 x alleen (zonder mij) thuisgekomen, de eerste x sprong ik eraf omdat het fout ging en ik greep mis naar de leadrope: hij was al omgedraaid en weg..... en gisteren weer, dat is niethoopvol voor de repuatie van Parelli in het Gooi hoor..... en voor die van mij al helemaal niet.....

Ik ga es vragen of ik in de wei mag slepen, dan heeft ie de ruimte en breng ik niemand in gevaar als er iets mis gaat.....

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:24

Even een bekentenis, dan ben ik er ook van af.
Ik wil vanilla al een tijdje op de veerpont krijgen, maar ze is er doodsbang voor. Eigenlijk had ik het al opgegeven. Ik ben 1 keer geweest maar zo'n veerpont heeft natuurlijk ook geen tijd om te wachten totdat zij gewend is.
Maar nu stond er naast de veerpont nog een veerpont, die gerepareerd moet worden. Dus ben ik er gisteren en eergisteren met vanilla naartoe gegaan. Zelf met een bak zemelen op de oprijklep gaan zitten en wachten...wachten...wachten... af en toe het touw iets aanspannen... Maar soms probeert ze er dan opeens als een gek vandoor te gaan. Ik bljf dan toch gewoon zitten.
Ze durft al met haar voorhoeven de pont aan te raken... maar het is wel verdomde moeilijk... gisteren heb ik eigenlijk mijn geduld verloren (we waren er al 1,5 uur). Niet dat ik haar geslagen heb of zo. Maar ik had na een tijd (nu voor mijn gevoel) teveel druk op het touw staan en ik had moeten accepteren dat ze er nog niet klaar voor was. Gewoon stom eigenlijk. Ik voelde me echt gefrustreerd. Ik wilde alleen maar d'r voorhoeven er op krijgen en kon niet accepteren dat zelfs dat (in mijn ogen) lage doel niet te bereiken was.
En nu voel ik me dus een banketstaaf. Uiteindelijk had ze een voorbeen op de pont en at ze de zemelen op. Toen we terug waren heb ik allemaal 'leuke' spelletjes met d'r gedaan (waarbij ze steeds voer krijgt) maar ik schaamde me kapot.
Gelukkig is Vanilla enorm vergevingsgezind. Ik weet wel hoe ik verder moet (veel rustiger aan) maar pfffffff wat kun je soms stom zijn zeg, ook al weet je dat je iets niet moet doen. Dit lucht wel op.
Ik ga straks kijken of ze me nog vertrouwt als ik met een halster aan kom lopen en zo ja, dan neem ik haar mee naar de pont en mag ze zelf bepalen tot hoe ver ze wil gaan.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:25

ja het is 25 km heen en 25 terug....

ik werd net gebeld door een vent die mijn advertentie zag op marktplaats.

Grosthuizen... dat is nog maar 10 km van waar ik nu woon en bovendien ligt het op de route naar de snelweg waar ik vaak langskom op weg naar mijn ouders etc. ('de' verbindingsweg voor mij richting 'de wereld' vanuit de rimboe)

Ze scheppen er poep en checken zelf elke dag het water!

Nadeeltje: geen zadelkast/kamer etc. maar ja dan maar alles achter in mijn auto dat had ik in Wageningen ook.

Vanavond ga ik kijken!

In de winter kan Ara bij mijn eigen huis staan!!

@ Arno. Als ik veerponten wil oefenen moet ik dus even bij jou langskomen!! bij ons liggen ze niet voor het oprapen en ik vroeg me al af of paarden uberhaupt wel op een pont kunnen.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:29

ik ken het gevoel Arno......van trailerladen. Ik ben gezegend met eindeloos geduld en toch had ik wel eens de frustratie als het naar mijn zin niet goed genoeg ging......

approach en retreat is de sleutel denk ik.......maar ik weet even niets meer zeker

wat vinden jullie dat ik vandaag moet doen:

- weer insapannen en het klusje bak slepen afmaken
- de bak ingaan en leuke spelletjes doen
- de bak helemaal niet ingaan en in de wei blijven spelen
ik weet het even echtn iet meer en ik kan geen ervaren Parellier bereiken die me het goede antwoord kan geven.....

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:37

Ik zou zeggen: In de wei beginnen met spelen, gaat dat goed, dan ga je verder in de bak (als die niet te ver is van de wei, anders begin je gewoon in de bak met spelen). Als je er een heel goed gevoel bij hebt (en dus echt zeker bent van jezelf) kun je al spelende het sleepwerk afmaken. En daarna nog even doorspelen. Heb je niet zo'n goed gevoel, dan blijf je gewoon in de wei of in de bak spelen en heb je een leuke dag gehad.

Maar ik weet niet hoeveel tijd je hebt?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:38

Ik ben er nog even, niks te doen op school

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:41

hoeveel tijd ik heb hangt af van wie er op stal is en of ze de bak nodig hebben.
Ik begin altijd al in de wei te spelen en haal hem al spelend naar voren, gelukkig kan dat nog door de weilanden, want over de weg durf ik helemaal niet meer......

De bak en de wei liggen nogal een end van elkaar vandaan.....

Laat ik eerst maar even afwachten wat ik nog mag doen van de boer/in voor ik plannen maak......

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:21

Rauka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:35

Gaaf tinkerloos!! je veul is echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg leuk getekend

morrie: ik sluit me aan bij arno8: alleen dingen doen waar je vertrouwen in hebt.
Ik doe dat soort dingen ook vaak impulsief: nadat Ráka een paar keer alleen naar huis was gelopen, bezwoor ik mezelf dat ik de provinciale weg niet meer over ging met d'r. En toen, een dag, reed ik daar en ging ik gewoon (rijdend) de weg over. Geen knikkende knietjes bij het idee, maar gewoon spontaan gedaan. Maar als ik dat vertrouwen, dat spontane vertrouwen toen niet had gehad, was het ook zeker niet goed gegaan. Hoe is het nu met je worstvingers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:44

Tinkerloos schreef:
Ik heb het overleefd!!!
viewtopic.php?f=59&t=600357

Yep, ik heb het gezien. Leuk hoor!
Wat heb je zoal gedaan met rijden? Ook een drafje en figuren? En hoe lang?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:00

M'n ouders zijn er bijna smste ze net. Ben benieuwd hoe het gaat met Anouar bij die twee andere paarden.
Ik denk wel goed, hij is heel makkelijk. Toen ik net op deze stal kwam heb ik hem ook gewoon bij de groep gedaan, er gebeurde niks, Anouar werd meteen geaccepteerd. Hij heeft echt een goed uitwerking op andere paarden, zelfs de minst sociale paarden die nergens bij kunnen (helaas zijn er best veel van zulke niet sociaal opgegroeide paarden) zijn lief tegen hem

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:15

Morrie is ook makkelijk in de groep, hij is altijd de laagste dus hij gaat altijd stuk als er nieuwe paarden bij komen....

Ik heb eerst ge-Parelliet in de bak, hij is nog een paar keer weggespoten voor het veulen, maar toen bellef het veulen een poosje uit zicht, dus tuig erop.... hoor ik de merrie van het veulen steeds gillen, roept iemand me vanaf de weg, is dat veulen tussen de draden door bij een ruin gaan staan die in het ziekenweitje staat *aarrgghhh*

Weer aftuigen dus, erheen, en zie dan dat veulen maar eens terug te krijgen, merrie erg over de emmer en niet echt vriendelijk naar mij (slaan) veulen snapte er niets van en ruin die niets liever wil dan in de wei..... toch gelukt, ik loop terug naar de bak, tuig er weer op, hetzelfde verhaal.

Het is geen bijdehand veulen hoor, hij heeft ook al in de sloot gelegen. De 2e keer heb ik hem uitgelegd wat stroomdraad is en wat de bedeoeling ervan is en nu blijft ie ver uit de buurt van draden

Uiteindelijktoch de bak gedeeltelijk gesleept op een touwhalster dit keer, ik was het bitloze hoofdstel vergeten.....

Verder voer gehaald en de auto leeggehaald want morgen wordt mijn zwaar demente vader 81 en moet ik ouwe tantes vervoeren in de jeep
Is het eindelijk een dagje mooi weer, zit ik in een geriatrische inrichting *aaarrgghh*

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:34

Een geriatrische wat?

Als ik je verhaal goed heb gelezen heb je deze keer iig geen grote problemen met morrie gehad, terwijl het toch druk om je heen was. Ik zou gewoon zo doorgaan.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:42

nog 3 weken en dan gaan Morrie, Caro (die Morrie van me erft als mij iets overkomt) en ik 3 dagen naar de expert,kijken of er nog iets van temaken valt en zo niet, dan gaat ie met de VUT en wordt ie fulltime grasmaaier

Het was druk met beesten die rare dingen deden, er was verder geen mens op het erf, zelfs de boer ging weg.

Toen ik wegging begon het drukker te worden, ik had goed getimed dus vandaag

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:05

Jovarna schreef:
Tinkerloos schreef:
Ik heb het overleefd!!!
viewtopic.php?f=59&t=600357

Yep, ik heb het gezien. Leuk hoor!
Wat heb je zoal gedaan met rijden? Ook een drafje en figuren? En hoe lang?

Het was de eerste keer,dus vooral stap.
Ik heb een klein stukje gedraaft,maar toen ging Jinty nogal jolig doen.
Wel wat bochtjes gedaan.
Elke keer wat meer doen is het best lijkt me.
Rustig beginnen,dan blijft het voor het veulen ook leuk.

Ik ben er nog helemaal vol van...ik heb eindelijk weer gereden!!!

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:43

@Morrie: Wat versta je onder VUT? Dat je paard gewoon 24/7 op een weiland staat? Ik weet niet of een paard dat wel leuk vindt (niet verkeerd opvatten, ik weet het echt niet). Ik merk bij Vanilla wel dat ze soms echt enthousiast naar me toe komt rennen met zo'n blik van: wat gaan we nu doen??? (vanmorgen dus niet, vanmorgen had ze meer zoiets van: ga je me weer meesleuren naar die vervelende rot veerpont?)
Maar misschien dat oudere paarden idd alleen maar rust willen? Ik kan het me eigenlijk bijna niet voorstellen maar ik ben benieuwd wat de anderen er van vinden?

Rauka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:54

Ráka vind het niet leuk als ze alleen maar op de wei staat. Ik heb (wel meer dan eens) gezegd dat ik stop met rijden en wandelen en wát dan ook, en ik heb het elke keer nog geen week volgehouden omdat Ráka het een heeeeeeeel slecht idee vond..!
30 jaar en nog lang niet klaar...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:55

de VUT: niet meer werken.
Hij kan niet voor de kar, niet onder het zadel omdat hij te schrikkerig is in het verkeer, dus dan blijft er grondwerk over, waar hij, gezien zijn ras (zwaar trekpaard) ook niet zo geschikt voor is, tel daarbij op een forse beenstandafwijking en in geen enkele vorm van werk plezier hebben... dan denk ik dat hij niet ontevreden is met een leven op de wei als grasmaaier

Morrie is aan mij verkocht omdat hij te flegmatiek was voor manegewerk, voor marathon was hij al afgekeurd, dat heeft ie ook niet in zich, Ik wilde een lekker betrouwbaar rustig paard en dacht dat ik dat "scheuerlich" er wel uit zou krijgen, dat was dus een miskleun van me, hij wordt alleen maar meer schrikkerig naarmate hij ouder wordt.

Aangezien ik ook geen 20 meer ben en eigenlijk niet meer kan rijden wegens rugproblemen zit ik er ook niet zo mee, een ander paard komt er niet meer.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 16:38

we hebben vandaag geoefend voor de VUT en volgensmij beviel het ons prima: ik liggen tussen de boterbloemen in het zonnetje en Morrie om me heen etend.........

beviel ons beide prima.......

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 16:55

Is ook leuk toch?
Quality time met je knol doet wonmderen hoor.
En je HOEFT toch niet te rijden en allemaal dingen te doen?
Je doet ze omdat je het leuk vindt,en Morrie ook.
Als een van beide het niet meer ziet zitten moet je stoppen voor een tijdje,en later de draad weer oppakken.
Een korte pauze kan soms heel verademend zijn.
(en nu krijgen je vingers ook even de tijd om bij te komen)

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 17:04

ik zal de komende 3 weken héél erg hard moeten werken aan bepaalde dingen, anders ga ik een vreselijk figuur slaan op de cursus die mijn hele vakantiegeld heeft opgeslokt..... en waar ik, achteraf gezien, nog láng niet aan toe ben..... maar ik kan er niet meer onderuit

Rauka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 17:12

gewoon bij je paardje zíjn is al heilig. helemaal gelijk!!
morrie: je mag van mij niet werken, doe het zoals het komt en ga niet zitten stressen ofzo. daar word het echt niks beter van!
cursus komt heus wel goed...!

ik heb vanochtend buitengereden. echt fan-tas-tisch gereden, ik merk echt zoveel verschil met een paar maanden geleden... Ráka had ook duidelijk plezier, en toen ik haar zonder teugels over de weg kon sturen, aan kon laten galopperen en weer terugrijden naar stap, kon ook mijn geluk niet op
Oh, wat rijdt mijn gepimpte barefoot fijn....

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:35

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 22:20

Leuke foto's koe! Mooi plekkie, en best gezellig ook nog zo te zien. Waarschijnlijk komt er nog een paardje bij, voor de dochter van de boer?

Niet natural, maar wel leuk. Een vriendin van me had onverwachts gratis kaarten voor de achterhoekse paardendagen. Dat evenement ken ik goed, vroeger als deelnemer, later als toiletdame
Er is ook goed weer voorspeld, dus waarschijnlijk gaan we ons wel vermaken.