[NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:04

lot189 schreef:
we moeten niet vergeten dat Monty Roberts, een legende is in het geven van shows, demo's en clinics. wat hij daar doet, zal in mijn ogen, niemand hem na kunnen doen.

Demo's zijn er voor bedoelt om nieuwschierigheid op te wekken en mensen te inspireren, vaak als je het thuis na gaat doen uit de losse pols en je geen idee hebt wat je doet, werkt het niet en komt het eigenlijk neer op een loswerk sessie. dit omdat het idee achter de joinup niet wordt nagestreeft.

Ik geef de voorkeur aan een demonstratie door Pat Parelli en leerlingen,

En wat de demo's door MR iig tot gevolg hebben is dat er idd uit de losse pols wat wordt gedaan, en dat het maar vaak genoeg wel werkt, want het is simpel zat en je hoeft echt de hele filosofie erachter niet begrepen te hebben om een aantal knoppen op het paard te bedienen waar het paard niet anders op kan reageren dan door complete overgave. Alternatief is namelijk zo fijn niet voor hem.

lot189

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:21

het is wel fijn als je de filosofie er achter begrijpt, dan zie je wat het paard doet met welke beweging en wat hij er mee aangeeft.

Maargoed, Pat parelli, en leerlingen, een voorstander hoor ik hier dus?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:36

Jij riep dat het noodzakelijk is om de filosofie te begrijpen voordat je de JU toepast. En de ervaring leert dat dat begrip niet noodzakelijk is om hem gewoon toe te passen. In mijn ogen een kwalijke zaak.

Zelf een voorstander inmiddels van Clinton Anderson, maar die is hier niet zo bekend. Als ik Parelli roep dan weten mensen waar ik het over heb.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:16

Clinton anderson een bekende naam in mijn oren! Niet bekend onder veel mensen inderdaad.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:17

lot189 schreef:
hmmm okeee,
de join up met een schop onder de kont als je een voetje wou, is fout. dat mag duidelijk zijn. geen goede join up dus!

Ik vroeg geen voetje, ik kreeg een serieus dreigend voetje en daarvoor kreeg ze een degelijke schop onder haar kont. Ondertussen had ze al een paar keer de uitleg gekregen dat er naar mij niet gedreigd wordt, maar dat ze op een subtielere manier mag aangeven als ze iets moeilijk vond. Het resultaat van die schop was dat ze braaf afkauwde en een knuffel kwam halen dat ze het niet zo rot had bedoelt en blij was dat ze die grens zo duidelijk aangegeven kreeg.
En om heel eerlijk te zijn zal het mij aan mijn derriere oxideren of jij het een goede JU vindt of niet. Het enige wat mij boeit is wat die merrie er van vond.

lot189 schreef:
Maar waarom zou ik er voor kiezen om een paard wat jij liever on opgevoed noemt ipv dominant met een zweepje gaan trainen en aan een halster, waarmee je hem dus aan moet gaan raken, en als het echt een heftig paard is komen hier worstel partijen uit waar je niet naast wilt staan..?

Ze had haar heftige momenten, ja, en daarom heb ik bij haar ook standaard een 3 meter lange leadrope aan haar hangen en niet een gewoon halstertouwtje zoals bij mijn oude merrie. Bij trainingsmomenten werd dat leadrope ook wel vervangen door een longe om meer ruimte te kunnen gebruiken wanneer dat nuttig was. Het aan een touwtje hebben betekent niet per definitie dat het paard op 10 centimeter afstand is, maar wel dat je het hoofd van het paard heel snel naar 10 centimeter afstand kunt halen voor eigen veiligheid.
Overigens geen enkele reden om aan te nemen dat ik dit bij een ander paard op precies dezelfde manier zou doen. Bij dit paard kozen we voor deze manier, bij een ander paard zou ik een heel andere manier kunnen kiezen.

lot189 schreef:
wat je ook zegt, het trainen van dit soort paarden zit hem in de timing. ook vind ik observatie een punt waar je rekening mee moet houden.
de timing is op een afstand 10 x makkelijker vast te stellen (join up) dan wanneer je er naast staat.
je observatie vlak is bij het join up geven vele malen groter dan wanneer je naast een buldozend paard staat.

Ik denk dat dit meer een kwestie voor ieder individu is. jij werkt graag dicht bij je paard aan een touwtje en een halster. ik begin liever op 0. we gaan even back to basic door de joinup uit tevoeren.

Nee, ik werk met DIT PAARD graag aan de lijn en zie ik graag de oogopslag goed, want die is alleszeggend bij dit paard. Dat lukt niet op 10 meter afstand.
Enne, sommige paarden lenen zich niet voor een JU, niet omdat ze aggressief zijn, maar omdat je er dan geen uitnodigend contact mee maakt. Voor mij is het paard bepalend voor de manier van werken.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:28

okee als dat voor jou de manier is en dat paard er goed op reageerd, blijven doen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:42

Probleem is dat een paard geen computer is waar je de harde schijf van kunt wissen en weer blanco mee kunt beginnen. Dus als je de keuze hebt om met een dier te gaan werken, zou de JU voor mij niet een van de methodes zijn waar ik als eerste naar zou grijpen. Betere en langdurigere resultaten zijn met andere methodes te bereiken dan de JU.

Nogmaals JU voor mij is het moment dat er contact gezocht wordt. Er gaat een traject aan vooraf en er gaat een traject op volgen. JU an sich kan ik op andere manieren bereiken dan in die round pen en de JU volgens MR.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:11

Citaat:
Betere en langdurigere resultaten zijn met andere methodes te bereiken dan de JU.

ben heel erg benieuwd op welke feiten je dit hebt gebaseerd? :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:25

Dan aan jou de tegenvraag wat jij als JU ziet, wat als voorbereidend werk en wat als werk achteraf.

En dan is het afhankelijk van je voorstellingsvermogen om de JU los te kunnen koppelen van wat er vooraf is gebeurt en achteraf nog nodig is om een dier een goede en volledige opleiding te kunnen geven.
En als je daar toe in staat bent, is er niet meer nodig dan wat analytisch denken en wat voorbeelden om je heen te zien dat je met de JU alleen niet verder komt.
Volgens mij heb je dat in je eigen reactie op de vorige pagina ook al aangegeven. Alleen de JU is niet het antwoord. En dan is mijn mening dat je het gedeelte JU ook gerust over kunt slaan. Omdat je op andere manieren van omgang en training precies hetzelfde bereikt als met de JU, maar op subtielere manier.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:36

okee echt antwoord op mijn vraag heb ik niet gekregen.

Waarop heb je het feit gebaseerd vraag ik me wel af?
helemaal duidelijk is de vraag me niet maar ik denk dat je bedoelt wat voer je voor en wat voer je na je ju uit?
dan is dit mijn antwoord:
vooraf aan een JU doe je soms wat grondwerk, en je laat het dier even de omgeving zien.
dan klik je los en doe je de join up, en dit sluit je af met Moment of join up. ( het moment waarop het dier naar je toe vraagt)

en na de join up, doe je follow up cirkels.

dit is de standaard procedure voor een JU :)

p.s. het was me niet helemaal duidelijk je vraag ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:13

Ik krijg een JU al als ik de box inkom. Op het moment dat mijn paard met zijn hoofd bij me komt staan heb ik hem al te pakken. Wat daaraan vooraf is gegaan is grondwerk volgens Parelli-Anderson, maar dat hoeft nieteens op dezelfde dag zijn geweest. Ik kan maanden lang geen grondwerk doen, en heb de JU dan alsnog te pakken als ik de paddock inloop, of het land opkom, of de box inga.

Wat de standaard procedure is weet ik, ik ben de auteur van het openingsbericht in dit topic :D

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:17

lot189 schreef:
Citaat:
Dan kun je beter een beetje een band opbouwen zodat je dat wel aandurft en aankan. Die onzekerheid is te overwinnen. Dat is volgens mij ook een van de leukste dingen met paarden, dat je samen gaat ontwikkelen en je beseft dat juist paarden zelf zo onzeker zijn. Ze hebben mensen nodig, niet als leider maar als begeleider in onze rare wereld.

De baas spelen in een zandbak en het in de stal of op de weg echt niet zijn kan heel gevaarlijk zijn, paarden pikken dat niet allemaal.
Leer samen wanneer je paard weg moet blijven en wanneer je hem/haar uitnodigt om bij je te komen. Dat is zo leuk om te doen.

okee,

Leuk, maar waar baseer jij die band op?

Maar let voor de grap eens op wat er allemaal gebeurd met de armen, handen en lijn die monty bezit tijdens zijn join up. let alleen op die 3 dingen. en je zult zien, dat het absoluut geen wegjagen en naar je toe vragen is. join up is communiceren, observeren, aanpassen en vragen.

In dit geval ben ook ik het toch volledig eens met Paardentango! lot189, 'waar basseer jij die band op?' sorry hoor maar ik vind deze vraag echt om te schamen! Zodra je met een paard begint te werken bouw je een band op, of dit nu een wekelijks manege paard is, of een 'probleempaard' is.

Het grootste punt met het opbouwen van een band met paarden is TIJD, heel veel tijd doorbrengen met het desbetreffende paard, en daar vergissen zich nog altijd veel te veel eigenaren in. Naarmate ik meer en meer over de Join up lees raak ik er steeds meer van overtuigd dat ik toch de voorkeur geef aan het rustig aan opbouwen van een band van een paard (wat ik dus al mijn hele leven doe), dan even kort duidelijk te maken wie de baas is... Want ik vind, en toch zeker bij paarden, haastige spoed is zelden goed... Je kan dan wel zeggen dat het helemaal niet haastig is, maar alles in dit topic wijst erop dat dit niet zo is.. want tenslotte is MR uiteindelijk in de media bekend geworden (zoals ik het me herinner) doordat hij een paard binnen een half uur zadel mak kan maken.... NOEM JIJ DIT NIET HAASTIG? Persoonlijk zie ik de join up steeds meer als het uitoefenen van een grote druk uitoefenen op een paard....nope mij niet gezien toch zeker bij gevoelige paarden kan dit compleet verkeerd uitpakken...

Dat duidelijk maken van wie 'de baas' (wat voor mij ook al zo'n vaag begrip is, want ik werk niet tegen een paard maar MET een paard) gaat ook door:

1. veel tijd in je paard steken
2. consequentie... / geduld(!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)
3. controle, zoals paardentango zegt, van je emoties.. wanneer je zelf angstig bent ga je natuurlijk nooit iets bereiken.. dit is op stal als onder het zadel...

waarom zou je een paard een geestelijke opdonder willen geven, wanneer je dat dier al het goede van de wereld gunt?

cheers

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:40

Citaat:
waarom zou je een paard een geestelijke opdonder willen geven, wanneer je dat dier al het goede van de wereld gunt?

de titel zegt: joinup weet waar je mee bezig bent.

uiteraard blijven we allemaal onze eigen maniertjes houden ;)

maar weet je ook waar je mee bezig bent als je je paard een mentale opdonder geeft?
want in mijn ogen is joinup geen mentale opdonder..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 18:24

En daarin verschillen we van mening. In mijn ogen is een JU hetzelfde als midden in de nacht van je bed gelicht te worden door de politie, terwijl je niet weet of je wat misdaan hebt, en gewoon dan maar gaat gehoorzamen, om vervolgens heel vriendelijk te horen te krijgen dat het allemaal niet zo bedoeld was maar dat heel goed was dat je toch hebt geluisterd.

Ik vraag liever iets heel vriendelijk en voer gaandeweg de druk op, dan in een keer kneiterhard in te komen. Voor het oog is de JU vriendelijk, maar in dat koppie gaat er van alles om. Hij kan gewoon niet anders dan totale overgave ("communicatie volgens MR")

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:01

Ook wat mij betreft is het gewoon niet logisch, ik wil maar zeggen, iedereen die met paarden werkt weet toch uit eigen ervaring dat haastig iets willen bereiken toch gewoon totaal niet werkt? Als een paard het bijvoorbeeld eng vind om over een hindernis te springen, dan ga je dat dier toch ook niet dwingen? Nee, daar train je stap voor stap ,rustig aan, naar toe.. Zo vind ik dat ook met het opbouwen van een band, die dwing je ook niet af...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:29

Loba1 schreef:
3. controle, zoals paardentango zegt, van je emoties.. wanneer je zelf angstig bent ga je natuurlijk nooit iets bereiken.. dit is op stal als onder het zadel...

Angst is niet de belangrijkste emotie om onder controle te houden (lukt vaak ook niet), maar boosheid hoort onder hele strakke controle te blijven. Je moet tenslotte direct kunnen schakelen tussen correctie en beloning, boosheid heeft de neiging te lang te blijven hangen en dan kun je niet direct overtuigend belonen. Ideaal gezien wordt je niet boos, maar doe je hoogstens boos als het zinvol is.

lot189 schreef:
maar weet je ook waar je mee bezig bent als je je paard een mentale opdonder geeft?
want in mijn ogen is joinup geen mentale opdonder..

Waarom denk je dat het zo effectief is? Juist omdat het een mentale opdonder is!
En juist omdat het niet zo gemakkelijk zichtbaar is zoals bij fysieke opdonders, zien mensen niet hoe hard het aan kan komen.

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:24

Waratje schreef:
Loba1 schreef:

Angst is niet de belangrijkste emotie om onder controle te houden (lukt vaak ook niet), maar boosheid hoort onder hele strakke controle te blijven. Je moet tenslotte direct kunnen schakelen tussen correctie en beloning, boosheid heeft de neiging te lang te blijven hangen en dan kun je niet direct overtuigend belonen. Ideaal gezien wordt je niet boos, maar doe je hoogstens boos als het zinvol is.

Angst of zenuwachtigheid is voor mij persoonlijk de emotie die het sterkst naar voren komt.. Als je zenuwachtig in een zadel zit straal je dit direct door naar je paard.. paard kan zich dan ook nooit ontspannen.. hetzelfde als je bijvoorbeeld bij een dominante merrie de stal in stapt, zodra je toont dat je angstig bent en niet goed durft nemen ze gewoon een loopje met je... Over het algemeen valt angst wel te controleren, toch zeker in het zadel, maar dit vraagt simpelweg veel ervaring... Jezelf kunnen ontspannen wanneer je angstig bent is moeilijk, maar zeker mogelijk...

Boosheid is wat mij betreft niet zo'n goed benaming, ik zou het eerder kordaat of streng willen noemen, je bent kordaat wanneer ongewenst gedrag en je beloond wanneer gewenst gedrag. En dan bedoel ik niet streng te zijn door een tik of een klap te geven maar veel liever door duidelijke lichaamstaal... Boosheid is in mijn ogen dat je direct klappen uit gaat delen wanneer er ongewenst gedrag vertoont wordt.. En zoals je zegt, moet je je 'boosheid' of strengheid direct wegnemen zodra de situatie goed is...

Over het algemeen sla ik alleen een paard als een paard mij slaat of gericht bijt, anders nooit... Wat ik dus overigens niet zou doen bij een extreem dominant paard of een dominant paard dat veel nare ervaringen heeft gehad met mensen, dan is 'terugvechten' niet zo verstandig...

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:58

okee, ik denk dat dit het punt is waarop meningen verschillen,
ik ben inmiddels geslaagd voorde Introductory Course van Monty Roberts, en laat me hier graag in horen ;)
ik ging heeel even back to basic, pagina 1 van deze discussie, wat tevens ook een van de bovenste pagina's is die opduikt als je op googe "join up " intoetst. ik was geschrokken, sterker nog ik was heel erg geschrokken.

tuurlijk, mensen zijn zo vrij als een vogel om een eigen mening te hebben, maar dat een moderator dingen met een duidelijke mening op internet zet, verbaasd me.

ik ben het met sommige hier eens, dat een Join up absoluut niet zomaar even uitgevoerd moet worden.

net werd mij verteld, de join up is wel degelijk een mentale opdonder.
Maar het feit bestaat nou eenmaal, dat de Join up niet negatief is als hij juist wordt uitgevoerd. er is wetenschappelijke onderzoek gedaan naar verschillende waardes in het bloed tijdens join ups, waaronder het stress hormoon, en dit mag niet zomaar weg ge poedert worden.

Join ups, worden met uiterste zorgvuldigheid uitgevoerd, er zit zoveel precisie in een join up, dat moet je leren onder professionele begeleiding.

Ik vind de Join up voor betreffende paarden, een prachtig iets om vanuit verder te werken en te leren.
Join up vormen soms de Basis voor een 2e kans van paarden. paarden die deze 1e kans onder onjuiste omstandigheden hebben gekregen.

Ik vind de discussie's die hieruit voort komen uiterst interessant, en hoor graag van jullie.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:06

Veel mensen hebben last van de emotie boosheid bij hun paard en dat is over het algemeen ook de emotie die het meeste schade doet bij paarden.
Streng en/of kordaat zijn heeft niets met emotie te maken, maar met duidelijkheid.

Als jij moeite hebt met de emotie angst/nervositeit onder controle te houden, zul je er ook meestal voor kiezen om met vriendelijker paarden te werken dan wanneer angst niet echt een punt is. Dat is een logisch gevolg en ook een verstandige keuze. Natuurlijk kun je leren om met je emoties om te gaan als je je bewust bent van die emotie en de gevolgen ervan. Het lastige van angst is dat het verlammend werkt en spanning in je lijf opwekt, dat is inderdaad wel tot op zekere hoogte te doorbreken met ontspanningsoefeningen, maar het maakt ook dat je vaak te laat zult zijn met je reactie voor het paard.

Iemand die moeite heeft met de emotie boosheid onder controle te houden, zal eerder gaan voor paarden die wat "dominanter" zijn. Gevaar is dan dat je je boos maakt over het gedrag van dat paard en dan niet de rem op je eigen handelen voor elkaar hebt met als resultaat een hoeveelheid zinloos geweld naar het paard.

Het grootste probleem van paarden is dat mensen niet graag de fout bij zichzelf zoeken en ook niet zo graag erkennen dat ze minder aardige eigenschappen hebben, dan is het gemakkelijker om een paard een fysieke of mentale ram voor z'n kop te geven dan te erkennen dat je je paard eigenlijk niet zo veel leuks te bieden hebt.

xNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:38

Sorry dat ik zo binnen val,
maar ik volg het hier nog steeds...

Maar laten we niet vergeten dat ieder paard een individu is. Geen paard is hetzelfde.
En we weten nooit précies wat er in een paardenhoofd omgaat. Natuurlijk, we zien het aan lichaamstaal, de oren en ogen van je paard. Maar précies kunnen we het niet weten. (Tenzij er een gedachtenlezer is voor paarden... :? )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:23

lot189 schreef:
Maar het feit bestaat nou eenmaal, dat de Join up niet negatief is als hij juist wordt uitgevoerd. er is wetenschappelijke onderzoek gedaan naar verschillende waardes in het bloed tijdens join ups, waaronder het stress hormoon, en dit mag niet zomaar weg ge poedert worden.

Ben je bekend met de TAP van Endospink? Niet? Zoek maar even op Youtube of op Bokt naar topics daarover. Zal even kijken of ik daar een topic over kan vinden, en wil je dan ook verwijzen naar wat filmpjes op Youtube met dat wetenschappelijke onderzoek.

Discussietopic:

[VNA] NH tegen HH

Filmpje, samenvatting:

http://www.youtube.com/watch?v=j06-DzWT ... re=related

Detail, met TAP

http://www.youtube.com/watch?v=Ti7CL9f1UFQ

Gedetailleerde filmpjes met name over Deception op Youtube te vinden.

Bij de TAP zijn namelijk ook onderzoeken gedaan, ook daar is aangetoond dat hartslag zakt als je daar mee bezig gaat, paard ook - als je alleen daarvan uitgaat - geen stress ervaart. Nadeel van de TAP is dat je het paard even knock out laat gaan, er dan opkruipt en het paard na het wakker worden te beduusd is om ook een stap verkeerd te zetten.

Ik wil hiermee niet zeggen dat ik de TAP goedkeur en dat de JU in dezelfde categorie behoort, maar het toont imo wel aan dat je resultaten van wetenschappelijke onderzoeken met niet een korrel, niet een kruiwagen maar een complete vrachtwagen zout moet nemen.

Wat betreft de OS: ik heb aangegeven dat ik een compleet neutraal verslag niet kan schrijven, en dat kun jij waarschijnlijk ook niet. Schrikeffect was met opzet, gezien het in die tijd geldende niveau van de kennis over de JU, en het topic heeft zeer zeker er toe bijgedragen om dat te verbeteren. Informatie is imo echter niet fout. JU behoort in handen van profs, en is 99% van de gevallen gewoon NIET nodig.

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:45

Waratje schreef:
Als jij moeite hebt met de emotie angst/nervositeit onder controle te houden, zul je er ook meestal voor kiezen om met vriendelijker paarden te werken dan wanneer angst niet echt een punt is. Dat is een logisch gevolg en ook een verstandige keuze. Natuurlijk kun je leren om met je emoties om te gaan als je je bewust bent van die emotie en de gevolgen ervan. Het lastige van angst is dat het verlammend werkt en spanning in je lijf opwekt, dat is inderdaad wel tot op zekere hoogte te doorbreken met ontspanningsoefeningen, maar het maakt ook dat je vaak te laat zult zijn met je reactie voor het paard.

Het grootste probleem van paarden is dat mensen niet graag de fout bij zichzelf zoeken en ook niet zo graag erkennen dat ze minder aardige eigenschappen hebben, dan is het gemakkelijker om een paard een fysieke of mentale ram voor z'n kop te geven dan te erkennen dat je je paard eigenlijk niet zo veel leuks te bieden hebt.

Klopt! :j een zenuwachtige ruiter / amazone zal inderdaad eerder kiezen voor een rustiger of relaxed paard, maar langs de andere kant vind ik het juist dan weer goed om dan Juist wel met wat zenuwachtiger paarden te gaan werken (lees nerveuze paarden die dus wel veel ervaring hebben en geen groene dieren). Wat dat betreft heb ik persoonlijk altijd de uitdaging opgezocht en ik kan zeggen dat ik nu behoorlijk mijn lijf weet te ontspannen wanneer ik eigenlijk instinctief wil aanspannen bij bepaalde situaties. Oefening baart altijd nog kunst :j Ik vind persoonlijk, dat wanneer je je 'angsten' opzoekt je er alleen maar een sterkere ruiter van wordt. Maar dit is voor iedereen anders denk ik. Sommige ruiters denken te veel na in het zadel wat uiteindelijk doorgespeeld wordt naar de spanning of ontspanning in je lijf, controle van je emoties en je gedachten in het zadel vraagt oefening, maar is van groot belang.

En inderdaad, het opzoeken van je eigen fouten hoort daarbij! Als je je eigen fouten niet wil zien of wilt wegnemen kan je ook nooit een goed ruiter worden.

heyitsSofia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:06

Ik en mijn vriendin, doen je join-up vaak met onze paarden en het helpt wel. Het lukt ook wel. Jaa ik hb het ook an heartland boekenmaar ook van een monty roberts boek waarin hij uitegt at het eigenlijk is en dat je eigenlijk doet wat een kudde leider zou doen tegen een paard. Nouja ik ben wel altijd super tevereden na een geslaagde join-up. :D

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:17

maar een join/up moet je helemaal niet vaak doen. Monty Roberts zegt ook dat het maar maximaal 3 keer in een paardenleven gedaan mag worden. Het kan namelijk heel veel mentale schade aanrichten.
daarom moet je het juist niet vaak doen, dat heeft geen nut en richt alleen schade aan.
net als dat iemand telkens ontzettend kwaad op jou wordt, je heel boos wegstuurt en jij geen idee hebt waarom. op den duur wordt je dan heel bang en onzeker, dus als paard ook. :)

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:55

jasz schreef:
maar een join/up moet je helemaal niet vaak doen. Monty Roberts zegt ook dat het maar maximaal 3 keer in een paardenleven gedaan mag worden. Het kan namelijk heel veel mentale schade aanrichten.
daarom moet je het juist niet vaak doen, dat heeft geen nut en richt alleen schade aan.
net als dat iemand telkens ontzettend kwaad op jou wordt, je heel boos wegstuurt en jij geen idee hebt waarom. op den duur wordt je dan heel bang en onzeker, dus als paard ook. :)

dank u wel.

een Join up richt GEEN mentale schade aan en is geen mentale opdonder als je het volgens de ´regels´ uitvoert! ( maar bij ieder paard apart kijkt hoeveel van wat het dier nodig heeft! dus een juiste observatie)
oa. het te vaak uitvoeren van een joinup is not done!