De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 14:24

haha mag ik wel voorzichtig zijn, straks blijft 'ie erin *LOL*

Afbeelding

Nou, genoeg flauwigheid, ik ga naar stal en naar het bos samen met nog een andere geflipte knol Hyper! Doei!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 14:26

daar lijkt ie nog het meest op......

jij gaat het bos dus onveilig maken...... ik blijf wel aan deze kant van het dorp, wel zo veilig Cool

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 14:39

Arabesk schreef:
Antheman schreef:
Trekkers wachten hier wel, als ik midden op de weg ga staan en mijn hand opsteek.

Maar ja, dan moet ik er nog langs. Daar heb ik weinig trek in, het is errug smal bij ons. Dan maar liever even een oprijlaan zoeken hoor.
...
En verder ben ik het met je eens Smurf, als je kiest voor ijzerloos, dan doe je bepaalde dingen niet. Ik denk dat daar ook de moeite voor veel mensen inzit, omdat veel gewoon geen zin hebben om bepaalde dingen te laten.

Inderdaad je moet al midden op de weg gaan rijden en gebaren met je hand dat ze langzamer moeten gaan... meestal helpt dat wel, zeker bij trekkers. Vrachtwagens luisteren wat minder goed. Gelukkig kan ik tegenwoordig binnen een seconde afstijgen Haha! .

Volgens dat boekie van Frans zijn er wel mensen die aan 'hogere sport' doen met hun paard op blote pootjes. Endurance, dressuur, draver, en springen. Maar ja je moet minstens een jaar geduld hebben he, en dat hebben veel mensen niet, geduld. (ik ook niet maar wel voor de hoefjes!)

Ik denk dat de mensen die voor NB kiezen, mensen zijn die verder durven denken dan hun neus lang is. De deelnemers aan dit topic hebben soms wel erg veel gemeen met elkaar Haha! . Er zit hier niemand geloof ik die echt warm loopt voor dressuurwedstrijden enzo. (Ik vind het opgeprikt gedoe en als je leuke pasjes wil maken moet je maar op jazzballet gaan ofzo.... Go jij! Go jij! )

Haha! ik probeer met gammie wel wat te dressuren hoor, in het kader van souplesse voor een tinker. nee, ik vind het leuk om te doen en het is goed voor een paard wat de ruiter moet dragen. bladieblabla... Lips are sealed

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 14:45

dressuren doe ik niet meer, Morrie voelt zich er erg opgelaten bij en wil het gewoonweg niet.
Hij is lenig en soepel genoeg, daar heb ik gen dressuur voor nodig, dan kan ik ook wel op een andere manier bijhouden.

ik rijd wel eens zonder zadel in de bak, maar dat is ie dan ook heel snel zat, verder komt ie alleen in de bak met een sleep erachter, de bak is nog nooit zo vlak geweest als de laatste tijd Cool

Het rijden op Morrie wordt de laatste tijd tot een minimum beperkt, omda tie nogal fel op het zadel reageert, de oorzaak is bij mij bekend.....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 14:50

Pellie. ik dressuur onderweg hoor!

En wilde dus in Austerlitz de endurance gaan starten, maar dat kan nu eventjes niet.

En ik heb met Merrit dresuur proefjes gereden Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 15:30

Arabesk is zo stijf als een plank, komt door die polderwegen, pas na een kilometer of drie hoef je pas weer een bochtje Clown

Het zonnetje komt een beetje door ik ga maar weer eens wat polderdressuur doen...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 15:53

smurf schreef:
en toch zijn er mensen die het heel normaal vinden dat een paard altijd in een box staat:
viewtopic.php?f=1&t=375841&hilit=
het wordt dan afgedaan met: in de Randstad kan het niet anders......l

En bedankt Smurf Clown . De Randstad opmerking komt van mij.

24/7 in een boks, maar wel gewoon de dagelijkse beweging, verzorging en indien mogelijk paddock is mi nog steeds heel iets anders dan 24/7 in de boks zonder er uberhaubt uit te komen (en dat laatste vind ik ook niet acceptabel, ik heb nog nooit een paard dat onder mijn hoede was een dag laten staan in zn boks).

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 16:01

tja en ik vind dat te weinig, ik wil een paard 24/7 vrijheid van beweging geven, ik ga van de winter mijn paard 50 km verderop stallen om hem dat te kunnen geven. Iedere middag moet ik hem nu met pijn in het hart opsluiten in een hok, ik vind dat dat gewoon niet kan. Dus ik ontvlucht de Randstad en neem maatregelen die ik noodzakelijk vind.

Na Morrie voor mij ook geen ander paard meer, ik ben de laatste 2 jaar tot heel andere inzichten gekomen, maar ieder die met zichzelf kan leven en z'n paard als bewegingsdier in een hokje stoppen, prima hoor, het is niet aan mij om iemand te vertellen hoe ie z'n paard moet houden en vroeger deed ik het ook zo, toen wist ik niet anders.....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 16:06

Ik denk dat je met Morrie wel een iets ander type paard te pakken hebt dan ik heb. Morrie komt van de Alm en staat nog behoorlijk dicht bij de natuur.

Die van mij is net even iets teveel doorgefokt om het nog buiten te redden. Ik had het erg leuk gevonden als hij in de zomer minimaal 2 tot 3 maanden 24/7 op het land had kunnen staan (of alleen al als ik bijvoorbeeld op vakantie zou zijn). Maar helaas, geprobeerd en het kan niet.

Als ik een fjord, tinker of gewoon robuuste Gelder had gehad dan had ik die ook in de zomer gewoon op het land gezet.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 16:08

smurf schreef:
wat sommige mensen nog steeds niet vatten is dat mensen die 1000% overtuigd nb toepassen geen wedstrijden rijden, geen proppen in willen draaien om een volte van 6 meter op gras te rijden, niet 1.50 willen springen op gras en noem maar op waar je ijzers en kalkoenen voor nodig hebt. Op de cursus werd als voorbeeld western gebruikt: slidingijzers, als je overtuigd bent dat nb het beste is, maak je die slidings gewoon niet, punt uit. Dan doe je alleen dingen die je kan doen zonder hulpmiddelen aan de voeten.

Dat is op stal ook zeker 3 x per week de dischuusie: ga je mee naar de lage Vuursche?? Nee dat kan niet, mijn paard heeft geen ijzers, dan sla je er toch gewoon weer ijzers onder? dan kan je ook eens rijden.... ik wil helemaal niet naar de Lage Vuursche ..... ik gun mijn paard gewoon een goed leven, zonder ijzers.... Stoom uit je oren

Smurf, waarom zou je geen wedstrijden rijden als je overtuigd 'nb-er' bent? Er is toch niks mis mee als je af en toe wedstrijden rijdt om je niveau te toetsen en te controleren of je training (voor zover van toepassing dan) wel de goeie kant op gaat?

Sliding stops en andere slijtageslagen uitgezonderd natuurlijk.

En waarom doe je Morrie geen hoefschoenen aan als je verder weg gaat? Tenzij je gewoon geen zin hebt om daar naar toe te gaan Haha!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 16:12

smurf schreef:
ik wil helemaal niet naar de Lage Vuursche ..... ik gun mijn paard gewoon een goed leven, zonder ijzers.... Stoom uit je oren

Kan ik zo boos over worden en dat in het weekend.... terwijl het ook nog regent..... Huilen

Haha, sorry, overheen gelezen!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 16:19

de tijd van lange ritten heb ik gehad.... Morrie is bovendien zo breed dat je dar echt geen 8 uur op een dag op kan zitten hoor, na een uurtje sterf ik al van de rug- en bekkenpijn.......

Ik weet dat Morrie de pest heeft aan iemand op z'n rug, vooral aan het zadel, dus ik overweeg serieus om het rijden compleet op te geven en alleen dingen met hem te doen die hij leuk vindt

Margreet wil van de zomer voor de gein een keertje park heck (als je dat zo schrijft) met hem rijden, ik denk nog dat ie wel kans maakt op een poedelprijs ook tussen al die dressuurkanonnen die op de Gooische rondrijden Clown maar van die gecontroleerde huppeltjes in een rijbaan moet Morrie niets hebben

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 16:41

Apple schreef:
Ik denk dat je met Morrie wel een iets ander type paard te pakken hebt dan ik heb. Morrie komt van de Alm en staat nog behoorlijk dicht bij de natuur.

Die van mij is net even iets teveel doorgefokt om het nog buiten te redden. Ik had het erg leuk gevonden als hij in de zomer minimaal 2 tot 3 maanden 24/7 op het land had kunnen staan (of alleen al als ik bijvoorbeeld op vakantie zou zijn). Maar helaas, geprobeerd en het kan niet.

Als ik een fjord, tinker of gewoon robuuste Gelder had gehad dan had ik die ook in de zomer gewoon op het land gezet.

Euh.. Sorry maar waarom zou een paard in de zomer niet 24/7 op het land kunnen? Heeft toch niks met het ras te maken? Een paard = een paard= enz..
Die van ons staan zoveel mogelijk buiten en halen we 's nachts alleen op omdat de wei een stukje verderop, buiten het dorp ligt. Anders zouden ze -zeker in de zomer- 24u. in de wei blijven.

ellenlouise schreef:

Een sliding stop is niks meer slijtageslag dan andere sporten hoor! Ik denk dat het minder slijtage en schadelijk is dan bijv. springen, om maar eens wat te noemen. 't Is maar net hoe ze getraind zijn.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 16:42

Park heck? Klinkt spannend, kan me er niets bij voorstellen Haha!

En zelf rij ik (helaas) ook al een jaar of 2 vrijwel niet. Mijn paard heeft 2 jaar geleden een tot nu toe onbekende blessure gehad en hoewel ze naar mijn idee 95% weer in orde is, haal ik het niet in mijn hoofd er weer regelmatig op te zitten. Wie zegt mij dat ik het niet zelf veroorzaakt heb??

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 16:42

Hier nog een randstad bewoner Clown met een paard in een box Clown die overigens minimaal 2 uur per dag een flinke rit maakt. Ze heeft een berenconditie staat op relatief veel voer 3 kg bix en voordroog of hooi. Tevens wat haver en een emmer peen.
Ze staat regelmatig in de paddock en vanaf 1 juni 3 mnd 24/7 op het land en nog 2 x per week minimaal bereden.
De discussie op medisch gevolgd en de maar eens onder de sokken van jeanie gekeken en wat ziet mijn oog ze staat vrij laag op de hielen zowel voor als achter Clown .

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 16:43

sflj schreef:
ellenlouise schreef:

Een sliding stop is niks meer slijtageslag dan andere sporten hoor! Ik denk dat het minder slijtage en schadelijk is dan bijv. springen, om maar eens wat te noemen. 't Is maar net hoe ze getraind zijn.

Excuses voor mijn vooroordelen dan Bloos Knipoog

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 16:44

sflj Kevin van Apple kan echt niet op het land hij doet het heel slecht en eet niet veel waardoor hij erg vermagerd.Bijvoeren was zinloos met de week zag je het paard invallen.
Als kevin mijn paard zou zijn dan had hij ook niet 24/7 op het land gestaan in de zomer.Sommige paarden doen het gewoon niet op het land.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 16:49

jeanie schreef:
sflj Kevin van Apple kan echt niet op het land hij doet het heel slecht en eet niet veel waardoor hij erg vermagerd.Bijvoeren was zinloos met de week zag je het paard invallen.
Als kevin mijn paard zou zijn dan had hij ook niet 24/7 op het land gestaan in de zomer.Sommige paarden doen het gewoon niet op het land.

O? Wat raar! Hoe kan dat nou? Da's toch niet normaal?

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 16:59

Ik vind het ook vreemd.
Maar ik ken ook een paardje op leeftijd dat het gros van zijn dagen op stal heeft gesleten. Als die langer dan een halve dag op het land staat dan springt ie er geheid uit. Het lijkt wel een soort pleinvrees Knipoog

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 17:00

Of het wel of niet normaal is laat ik in het midden maar het is wel een gegeven. Kevin had het te druk met zijn merrie Haha! en het opletten in de kudde.
Voor kev zou het mooi zijn om overdag op de wei te staan en in de avond weer naar binnen.Helaas heeft onze stal hier niet de faciliteiten voor. Dat heb je als je 100 meter van het strand staat.
Voordat de Ohhhs en de Aasss hier verschijnen Clown ook kevin loopt stevige ritten en komt wel aan zijn beweging Knipoog .

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 17:10

Hoe bedoel je dat Jeanie? Kun je alleen maar 24/7 buiten staan 's zomers of anders helemaal niet?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 17:11

Dank voor de bijval Clown

Ik weet niet of het iets medisch is. Het zit meer in de bouw van het paard en in het karakter, zijn hele bouw is al wat hoogbenig en knokig. Eten doet hij sowieso met kleine hapjes en kieskeurig. Vandaag gekeken hoe hij zn hooi eet: elk hapje wordt zorgvuldig uitgezocht. Op die manier kost het hem 2 dagen om genoeg voer naar binnen te krijgen voor 1 dag Clown (en dan heeft ie dus helemaal geen tijd over voor spelen, merrie bewaken, de boel in de gaten houden etc. etc. etc.).

Daarnaast uit elke vorm van stress zich acuut in zn gewicht.

Heb ook vandaag op stal rondgelopen en gelet op hoeven. Inderdaad wat rondom beslagen paarden gezien met enge hoge hielen. Ook veel paarden met gewoon lage hielen met of zonder ijzers:

Met ijzers, met imo vrij lage hielen (foto is vanuit wat raar perspectief genomen, je ziet rechtsachter en je kijkt naar voor):

Lage hielen rondom ijzers

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 17:24

Zo, ik ga naar Monty Roberts in de Brabanthallen Lachen.

Ik ben benieuwd Haha!

Wellicht volgt vanavond nog het verslag Haha!

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 17:29

ellenlouise schreef:
Hoe bedoel je dat Jeanie? Kun je alleen maar 24/7 buiten staan 's zomers of anders helemaal niet?

Ja daar komt het op neer, het land van de stalhouder staat in Rijnsburg een km of 10 van stal.

Ik sta 24/7 in valkenburg waar er wat meer zicht is op de paarden en goede uitrij mogenlijkheden zijn. Vanaf het land binnen 25 min op het strand Knipoog .En ik kan niet zonder mijn strandritten in de zomer gaan we in de avond vanaf het land rijden.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 17:46

jeanie schreef:
ellenlouise schreef:

Ja daar komt het op neer, het land van de stalhouder staat in Rijnsburg een km of 10 van stal.

Tja, dan begrijp ik dat je hem niet alleen voor de nacht even op stal kunt zetten. Da's dagelijks een ritje van 20 km Haha!

Is er wel een paddock waar je hem in kunt zetten?