Peetstap schreef:Er is helaas niet veel video materiaal van Mark.
Maar zet deze es bij elkaar:
https://youtu.be/zUBzmpcn0uc
https://www.youtube.com/watch?v=7hhAalo0JGY
Zoek de "verschillen"
Ik versta spijtig genoeg niet veel van Mark in het filmpje dus kan er moeilijk een echte mening over vormen. Ik heb ook weinig filmpjes gezien van Mark. Maar ik weet dat hij van te voren nog geen moment met clinicpaarden heeft gewerkt en dat je dus de eerste momenten ziet die hij met het paard doormaakt werkend aan een specifiek probleem (hierbij blijkbaar iets dat sterk verband houd met longeren). Bij het andere filmpje zie je iets op de tweede dag gebeuren en gaan ze samen door een langer traject heen. Dus echt als vergelijking vind ik het moeilijk. Ik weet ook niet van hoe laat geleden het filmpje is of hoeveel problemen het paard in kwestie heeft in de clinic van Mark Rashid.
Verder vind ik op zich de aanpak van feather light goed. Ze werken in relatieve vrijheid (hoewel ik het dan nog een te kleine ruimte vind om echt over iets richting vrijheid te spreken, maar goed ze proberen dat principe te gebruiken). Verder kijk ik zoals het paard zou doen, dus eerst kijken en luisteren wat ze doet en in tweede instantie luisteren naar haar uitleg. Het valt me op dat ze vaak iets heel anders zegt dan ze doet. Ze zegt in het begin dat het paard tijdens het lopen het tempo zelf mag kiezen. De eerste halve ronde wel. Daarna niet meer. Vanaf dan moet het paard stevig blijven lopen tot het paard aandacht begint te schenken. Als het paard aandacht toont mag het paard stoppen met lopen en naar haar toe. Verder in de training herhaalt ze dit als ze zegt dat het paard de keuze heeft weg te lopen als hij het niet snapt of niet wilt. Dat wel, maar dan wel terug op hogere snelheid. Het is eigenlijk in basis het foute moeilijker maken dan wat je wel wil.
Ik denk zeker wel dat dit goed werkt. En ik vind het beslist beter dan parelli (hoewel ik me afvraag wat ze zou doen met een paard dat slomer is en bijna geen stress krijgt en dat niet wil lopen. Ben dan ergens benieuwd wat ze dan doet). Aangezien dat het paard veel energie moet gaan verbruiken als hij niet meer meewerkt heb je wel snel een paard dat meewerkt en altijd probeert te doen wat je vraagt. Of dit dan is voor jou of om veel lopen te vermijden is ook maar een vraag. Echt rekening houden met het paard doet ze ook niet. Vb jeuk of geen jeuk lopen. Ze neigt toch meer richting de alfa methode. Ik zeg jij doet ongeacht andere factoren. In dit filmpje (en ik vermoed in haar algehele werkwijze ook) is ze wel veel zachter dan de andere alpha manieren. Dus ik vind het zeker geen slechte methode. Niet een die ik graag gebruik, maar dat is persoonlijk. Ik vind het op zich geen slechte methode. Want het gebruikt relatief weinig druk en er wordt veel in vrijheid gewerkt (wat een enorm verschil kan maken in veel gevallen, ook volgens Mark Rashid). Dus zeker een goede methode (hoewel ik liever voor passief leiderschap kies in plaats van het paard te laten lopen als hij niet wilt volgen om maar een vb te noemen). Maar echt een vergelijk kan je moeilijk maken (toch niet met filmpjes, want die heeft Mark inderdaad niet veel). Ook niet echt heel zinnig, want je kan hooguit een ideetje opdoen omdat elk paard en elke situatie uniek is. Maar toch bedankt om dit te delen. Zoals gezegd niet mijn voorkeursmethode, maar dat is ook enkel voorkeur. Het paard wordt niet mishandeld en geen pijn gedaan op geen enkele manier en er wordt geen grote fysieke druk gebruikt (in hoeverre je dat kan inschatten bij een paard dat zo sensibel is). Dus absoluut een goede methode voor degenen die zich er goed bij voelen, veel beter dan parelli oid. Maar ik verkies te blijven bij wat ik nu doe omdat ik me er zelf te weinig in kan vinden.