Heerlijk om te zien dat het zulke goede vriendjes zijn, en dat toch al in vrij korte tijd. Die silhouet-foto vind ik trouwens echt prachtig.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
geweldig paard is het!!
hij was kalmer en beter op se commando's dan de dag ervoor maar nog steeds kijkerig. Helaas geen foto, we waren ook maar 15min bezig
afsluiten als het goed gaat toch?
kwam nieuw paard in de wei, chaos!

heel kijkerig, heel hardop geademd en best schrikachtig. Maar hij bleef stappen, heeft niet gehinniked en wilde niet weg, al liep hij redelijk voorwaarts. Ook nam hij zelf initiatief om aan enge dingen te ruiken 

maar zou denken dat de bespiering van zijn bovenlijn en allicht zijn achterhand nog wat meer mogen. Heb je bijvoorbeeld een pessoa teugel? Daarmee kun je de spieren van de bovenlijn mooi trainen en stimuleer je het juist en actief onder plaatsen van het achterbeen (althans, dat is hoe het mij is uitgelegd).
. Ik heb het gevoel dat een volbloed wat droger is vaak in zn bespiering. Maar of dit verhaal klopt weet ik ook niet zeker. Ik denk dat je er gewoon op kunt trouwens. Ik vind hem absoluut niet schraal of zo. En de rest kun je onder het zadel lekker trainen.

.
!! En dat terwijl jij gewoon actief rijdt! Ik dacht het ook al hoor, dat wat ik denk dat qua bespiering hoort, niet helemaal gaat lukken. Maar zijn schoft is ook zo onwijs hoog! Prachtig paard heb je daar staan zeg!
Vanmorgen schoot hij nog even in de stress toen er een paard met ruiter langs de bak liep, dat gebeurd eigenlijk nooit, ook niet op onze vorige stal, dus hij wist niet wat hij moest, hij wilde het liefst het hek over en kennismaken
maar buiten dat moment om ging het super relaxed vanmorgen. Maar ik weet wel waar we nog aan moeten werken 
. Heb mijn instructrice gevraagd of zij er eerst op wil en dat ik op de grond ben. Is toch alweer zes maanden geleden en zes maanden geleden hebben we alleen gestapt
de keer daarvoor was ook weer 5 maanden terug en toen hebben we ook alleen maar gestapt! De laatste keer dat Harvey met iemand op zijn rug gedraafd heeft is meer dan een jaar geleden! Dus voorlopig ga ik alleen met instructrice rijden, en zij doet sowieso de eerste keer dus.
wil niet dat hij ergens een knoop heeft als we erop gaan, eerst even laten checken. Met longeren loopt hij op één hand namelijk erg met zijn hoofd naar buiten

?
. Rust tijdens trainen is niet haar prioriteit. Het volgt allemaal snel op.
). Dus schriktraining, veel buiten wandelen, grondwerk voor vertrouwen, rust, leiding.

Sommige paarden vinden dat heerlijk, andere gaan liever echt fysiek aan het werk en nog veel meer paarden vinden juist de afwisseling leuk. Maar vantevoren gaan bedenken dat hij iets vast niet leuk gaat vinden heeft nog nooit iemand geholpen. En wat dan nog; stel dat na 2 maand lessen op deze manier hij het rijden niet leuk vindt; dan heb je toch al die kilometers op zijn rug onder je riem en stel je vervolgens je plan bij zodat hij het wel weer leuk vindt.

maar enige aandacht in zijn hoofd vind ik dan wel prettig. Het gaat vooralsnog als een kip zonder kop, het is vaak een ontploffing de eerste minuten, en daarna draaft hij lekker regelmatig en voorwaarts z'n rondje.
Maartje1990 schreef:Ik heb het idee, en dit bedoel ik niet vervelend, dat je zelf erg overbezorgt bent. Je komt op mij over alsof alles heeeeeelll eeg voorzichtig moet en je bang bent dat harvey doormidden breekt als je ook maar iets verkeerd doet. Jij moet je uiteraard prettig voelen bij hoe anderen met je paard omgaan, maar is dat misschien wel iets wat je ook wel herkent?
maar hij onthoud ook veel... ben bang voor teveel niet leuke herrineringen den ik. Ik wil het leuk houden voor hem door te blijven luisteren naar wat hij aangeeft. Heb het gevoel dat we door dit tempo "we gaan bijna rijden dus moeten nu dit en dit trainen/voorbereiden" hem en zíjn ideeen hierover verliezen. Ik wil graag de connectie die we nu hebben niet zien verdwijnen. Ik merk dat ik minder goed mezelf kan zijn en ook minder relaxed ben en minder goed op Harvey let als zij er is. Wil geen dingen over het hoofd zien en achteraf pas achter komen denk ik?
. Dat is lijkt mij niet helemaal de bedoeling toch? Baasje is er, let's go!! Vandaar dat ik best vind dat hij zich ook koest kan houden, ook als de omstandigheden lastig zijn (zoals vandaag, toen vier paarden aan de overkant van de bak te kletter gingen. Harvey heeft zelfs gesteigerd. De bak had overigens geen omheining, was een wedstrijdbak.).
een beetje knallen in de wei en een beetje knallen bij mij is een mooie middenweg, toch? Maar kalmte vind ik dus wel fijn. Niet of of maar en en. En die tweede 'en' (kalmte) mis ik bij mijn lesgeefster. De andere 'en' (voorwaarts, doorgaan, of 'knallen' om hetzelfde woord even te gebruiken') staat voorop heb ik het idee.
woepsie90 schreef:Ik zou hem graag wilen kunnen rijden op lichte hulpen, laat ik het zo zeggen. Toen ik hem een jaar geleden tijdens een buitenrit rees, moest ik al mijn gewicht in de strijd gooien om hem van draf naar stap te krijgen terwijl er een kruispunt aan kwam. Ik leunde goed naar achter, zwaar, teugels eraan en zei veel "Hoooooooo". Hij had een rolbit in en die greep hij ook alsnog vast. Uiteindelijk ging hij naar stap, maar sjonge
maar aan de andere kant was dit toen hij lichamelijk waarschijnlijk nog niet goed in zijn vel zat, hij nog niet zijn huidige zadel had en jullie nog geen band hadden opgebouwd en hij jouw persoonlijke hulpen nog niet kende. Bovendien kwam hij daarvoor toch van een renstal? Bij renpaarden en dravers betekent teugels aantrekken versnellen. Dan is het geen wonder dat hij richting een kruispunt versnelt als je zwaar gaat zitten en aan de teugels gaat hangen. Waarschijnlijk werd dat voor 75% veroorzaakt door miscommunicatie, en nu hebben jullie wel communicatie.Citaat:Ik wil zeer zeker graag dat hij met rijden zijn energie kwijt kan! Ik kan niet wachten om lekker te galoperen op de stranden hier en lange stukken draven in het bos! Daar is hij voor gemaaktmaar enige aandacht in zijn hoofd vind ik dan wel prettig. Het gaat vooralsnog als een kip zonder kop, het is vaak een ontploffing de eerste minuten, en daarna draaft hij lekker regelmatig en voorwaarts z'n rondje.

Als onderdeel om hem sterker te maken doe ik ook Equikinetic training met hem, om de 2 dagen 12 minuten longeerwerk waarvan 8 minuten in stap en 4 in draf. Ook dat vindt hij vreselijk stom, maar hoezeer ik ook ben voor positief trainen, clickertraining en beloningstraining, ik vind het ook heel gezond als een paard gewoon leert dat dingen soms gewoon moeten, ook als hij ze niet leuk vindt. Dat is op zich ook een onderdeel van het leven, ook voor paarden.