Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:10

Anoniem schreef:
Freya6 schreef:
Kijk eens bij 0;58, daar zie je precies wat hij doet om het paard achterwaarts te leren. Wat Linda eigenlijk ook probeert te doen in eerste instantie, namelijk de yoyo game.

Ik vind Parelli een prima methode, maar vind de yoyo game niet geweldig met dat gezwieper, deze oplossing van Anderson lijkt mij een goed alternatief, ga het meteen uitproberen morgen!

Ik vraag me af of de anti-Parelliërs hiervan ook weer gaan vinden dat je hiermee een paard alleen maar weer kopschuw maakt :')

Toch zijn ze niet kopschuw. Je zorgt namelijk altijd voor een balans. Ik durf te wedden dat na de Yo-Yo van het filmpje de Friendly Game is gespeeld.

Komt dit van de dvd met Stephanie Burns? Ben wel benieuwd hoe het verder gaat eigenlijk..

Laura_Zodine

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:21

Ik vind niet dat ze doorslaat hoor.
De bedoeling is dat het paard naar achter loopt als je met het jouw schud. als hij niet reageert geef je meer druk.(1parreli boek in de kast;)
Die man staat in het begin achterlijk veel druk te geven en t paard reageert niet eens..! Lette totaaal niet op. Was helemaal niet onder de indruk. Bij linda ook in het begin.
Ze is wel heel streng, maar niet onrechtvaardig vind ik.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:26

ik vind de vergelijking tussen de verschillende filmpjes apart; je kunt een paard dat door de eigenaar heen dendert toch niet vergelijken met een mustang die aan alle kanten wegschiet? Nogal wiedes dat die laatste eerder achteruit gaat. Ik heb ook twee tegenpolen op stal staan. De één is mij geboren en voor de duvel niet bang; die moet je dus echt dúidelijk maken dat je iets bedoelt... de ander begint al te rennen als ik bij wijze van spreken met mijn ogen knipper en moet ik juist vaak duidelijk maken dat ik soms even niets bedoel. Dan is het toch niet gek dat de backup aanleren er bij paard 1 anders uitziet dan bij paard 2?

En die Clint Anderson, ik vind hem niet zoveel toevoegen eigenlijk; dat hij zoveel 'geleend' heeft van parelli en ze andere naampjes heeft gegeven vind ik zelfs een beetje jammer... zeg dan gewoon dat je geïnspireerd bent door parelli en noem de seven games de seven games en een carrot stick een carrot stick :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:47

Ben blij dat er toch iemand is die beseft dat je niet van dit filmpje moet uitgaan om een hele methode te beoordelen ... En dat het bij andere paarden altijd anders gaat uitzien en dus eigenlijk niet vergeleken kan worden. Verder heeft dit filmpje niks te maken met het aanleren van iets, en zo wordt het wel beoordeeld. Vind ik jammer.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:49

Die filmpjes zijn ook niet te vergelijken. Het filmpje van Linda laat slecht een klein onderdeel zien van een Yo-Yo game bij een paard wat geen respect heeft voor de ruimte van een mens. Ik denk ook nog steeds dat ze het niet aanleert, maar hem juist aanpakt omdat hij er een potje van maakt.

Vergelijk het dan met de film van Pat waarin hij ook met een mustang werkt. Of kijk naar Road to the Horse, dan zie je meerdere horsemen met hetzelfde bezig in hetzelfde tijdbestek.

Ik zie dan meer gelijkenissen als verschillen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:52

Road to the Horse vind ik ook een super evenement, maar ook daar vind je tegenstanders van: het moet in drie dagen en in drie uur en voor vele mensen is dat te snel. De paarden hebben daar doorgaans toch niet zoveel moeite mee, de mens die dit namelijk doet weet waar hij mee bezig is....

romiley_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:00

Nee ook ik heb het filmpje niet afgekeken. Ik vind het echt verschikkelijk !
Het zal vast een goede reden hebben, maar dit vind ik het tegenovergestelde van wat ik versta onder Parelli.
T paard snapt er geen hol van en krijgt alleen maar klappen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:01

sallandval schreef:
En die Clint Anderson, ik vind hem niet zoveel toevoegen eigenlijk; dat hij zoveel 'geleend' heeft van parelli en ze andere naampjes heeft gegeven vind ik zelfs een beetje jammer... zeg dan gewoon dat je geïnspireerd bent door parelli en noem de seven games de seven games en een carrot stick een carrot stick :+

Nogmaals, Parelli heeft het niet verzonnen. Alles komt van andere trainers af. Ray Hunt, Tom Dorrance, Bill Dorrance, Buck Brannaman....en zo kan ik er nog meer opnoemen. Clinton Anderson heeft niets geleend bij Parelli. Parelli heeft geleend van anderen, Clinton Anderson heeft geleend van dezelfde trainers als waar Parelli dat heeft gedaan. Verder heb je idd intellectual property. Ik denk dat Parelli wel degelijk gaat piepen als Anderson zijn "Handy Stick" ineens "Carrot Stick" gaat noemen en in Oranje uit gaat geven...:D |

Dat Parelli in Nederland bekender is dan Clinton Anderson betekend nog niet dat Anderson alleen maar een Copycat is. Dat zijn ze namelijk beide.

En mocht je echt de oefeningen willen zien volgens Anderson, kom je op meer oefeningen uit dan alleen maar 7 :D

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM

http://www.youtube.com/watch?v=dFqosaZHTkw

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:10

[***] schreef:
Ben blij dat er toch iemand is die beseft dat je niet van dit filmpje moet uitgaan om een hele methode te beoordelen ... En dat het bij andere paarden altijd anders gaat uitzien en dus eigenlijk niet vergeleken kan worden. Verder heeft dit filmpje niks te maken met het aanleren van iets, en zo wordt het wel beoordeeld. Vind ik jammer.

Maar als het niks met aanleren te maken heeft, dan is dit dus een oefening die het paard al zou moeten beheersen. Dat is duidelijk niet het geval.

Waar is het dan mis gegaan? En nog belangrijker, wie heeft die fout veroorzaakt? Toch zeker niet het paard of die slapjanus die de eerste 2 minuten staat te zwiepen?

* Edit, typfout.
Laatst bijgewerkt door Ailill op 20-01-13 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:11

Ik vind Parelli en Clint Anderson in principe hetzelfde met het verschil dat Clint minder euhmt en ehmmt en minder van de hak op de tak springt. Maar beide zijn beduidend beter dan KFH die mysterieus een gat in de lucht zwamt en het in zijn boeken doet overkomen alsof je in een doorzichtig nachthemd bij volle maan fluisterend een verbond moet sluiten met je paard terwijl je op kava kava stammetjes kauwt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:13

Anoniem schreef:
Ik vind Parelli en Clint Anderson in principe hetzelfde met het verschil dat Clint minder euhmt en ehmmt en minder van de hak op de tak springt. Maar beide zijn beduidend beter dan KFH die mysterieus een gat in de lucht zwamt en het in zijn boeken doet overkomen alsof je in een doorzichtig nachthemd bij volle maan fluisterend een verbond moet sluiten met je paard terwijl je op kava kava stammetjes kauwt.

_O- _O- _O-

Amirah_Silke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:14

Dit is toch wel wat hardhandig...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:16

Ailill schreef:
[***] schreef:

Maar als het niks met aanleren te maken heeft, dan is dit dus een oefening die het paard al zou moeten beheersen. Dat is duidelijk niet het geval.

Waar is het dan mis gegaan? En nog belangrijker, wie heeft die fout veroorzaakt? Toch zeker niet het paard of die slapjanus die de eerste 2 minuten staat te zwiepen?

* Edit, typfout.

Misschien wel die slapjanus, want dat is de eigenaar. Of een fout van de eigenaar/eigenaren daarvoor. Of er is helemaal geen fout gemaakt en is dit een reactie inherent aan het character van het paard. :D

Parelli is niet natuurlijk. Paardlief moet wel leren wat de bedoeling is. Dat doe je door druk te zetten en die, als het paard het goed doet te laten vallen als beloning. Dat gaat niet in een keer goed. Daar zijn meedere aanlopen voor nodig. Timing moet goed zijn (en dat is bij een beginner echt niet het geval) maar een reactie van paard dat zijn spreekwoordelijke middelvinger opsteekt na een goed begin en over de mensen heen wil walsen is echt niet te verontschuldigen met stuntelig gedrag of fouten bij het geven van aanwijzingen voor het uitvoeren van de opdracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:16

Ailill schreef:
[***] schreef:

* Edit, typfout.

Dus éénmaal een paard een oefening beheerst kan er nooit meer wat fout gaan? Kan het paard nooit eens denken "joh, vandaag even niet"? Zelfs op de Olympische Spelen zie je dat gebeuren, en die paarden beheersen die oefeningen toch ook .. Een paard kan echt wel eens zijn dagje niet hebben, bang zijn, er lak aan hebben, er is zoveel mogelijk.

Waar het mis is gegaan kan je zo niet uit het filmpje halen, maar als ik een gok mag doen dan gok ik op die persoon die er in het begin van het filmpje mee bezig is. Die persoon is nog lerende, en het paard probeert en hij reageert niet goed en dan komt er van het 1 het ander. Was het een ander paard geweest zouden die problemen waarschijnlijk niet ontstaan zijn, maar bij dit paard wel .. En je weet niet wat het paard daarvoor allemaal gedaan heeft, misschien heeft die zoals die van mij al 20 jaar geleerd dat je met mensen kan rondwandelen, dat je zelf kan bepalen waar er naartoe gegaan wordt en wanneer .. en dan kan je het paard wel dingen aanleren en kan alles wel verbeteren, maar oud gedrag kan altijd heel snel weer de kop op steken. Misschien is er dat gewoon gebeurd, wie zal het zeggen ... Uit dit filmpje kan je het in ieder geval niet halen, is spijtig, dat wel, dat je niet de volledige context hebt..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:17

Anoniem schreef:

:D, helemaal mee eens!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:18

Cassidy schreef:
Dat Parelli in Nederland bekender is dan Clinton Anderson betekend nog niet dat Anderson alleen maar een Copycat is. Dat zijn ze namelijk beide.

Dat Parelli allerlei dingen bijelkaar gesprokkeld heeft is op zich best logisch; dat is met de meeste mensen zo. Maar altijd als ik mensen met een stick zie denk ik "ex parelli'er zeker?" en dat is dan ook vaak zo. En als ik bij CA dan de basisbeginselen bekijk zijn ze wel heul erg exact hetzelfde. En niet alleen de methode van paarden trainen, maar ook de methode van vermarkten en wat dat betreft kun je PP en LP toch echt geen copycats noemen :) Geeft verder niets; maar zoals ik al zei... het voegt voor mij dan weinig toe.

Het zal wel komen omdat de Natural Horsemanship 'school' een beetje vanuit De Amerikaanse boerenverstand-methode afstamt (wie weet ook wel de australische, who knows) al die paardentrainingsboeken lijken qua opbouw op elkaar.

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:20

ik ken de methode niet maar die slagen met het touw zien er heel naar uit

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:22

Kans is groot dat je idd een Parellier tegenkomt als je iemand ziet met een stick. Hij is hier in Nederland/Europa al wat langer bezig, heeft hier voet aan de grond door zijn instructeurs en clinics. Clinton Anderson heeft dat niet. Kennissen hebben geprobeerd om ook hem voor een clinic of tour naar Europa te halen maar dat werd wat kostbaar. Voorlopig is Clinton nog volop gevraagd in USA en moeten we het hier met zijn DVD's doen. En een incidentele instructeur die volgens zijn methode werkt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:26

Cassidy schreef:
Kans is groot dat je idd een Parellier tegenkomt als je iemand ziet met een stick. Hij is hier in Nederland/Europa al wat langer bezig, heeft hier voet aan de grond door zijn instructeurs en clinics. Clinton Anderson heeft dat niet. Kennissen hebben geprobeerd om ook hem voor een clinic of tour naar Europa te halen maar dat werd wat kostbaar. Voorlopig is Clinton nog volop gevraagd in USA en moeten we het hier met zijn DVD's doen. En een incidentele instructeur die volgens zijn methode werkt.

Maar met zijn methode bedoel je dan gewoon de NH methode? Of heeft hij wel echte verschillen van methode met Parelli? Ach ja als je een clicker ziet weet je ook dat er een clickertrainer aan het werk is he, hoewel? Sommigen gebruiken iets subtielers... ken zelfs een verhaal van iemand die een kuchje als click gebruikt zodat het niet opvalt in de ring :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:28

sallandval schreef:
ik vind de vergelijking tussen de verschillende filmpjes apart; je kunt een paard dat door de eigenaar heen dendert toch niet vergelijken met een mustang die aan alle kanten wegschiet?

In een aantal opzichten niet. Qua timing / consequent zijn / houding van de persoon in het midden natuurlijk wel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:29

"De NH methode" bestaat niet. Maar als je verschillende trainers bekijkt, gaat het verdacht veel op elkaar lijken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 22:31

Goh, ik wist niet dat er naast een carrotstick, een wand ook nog een handy stick bestond :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:34

fransje23 schreef:
Goh, ik wist niet dat er naast een carrotstick, een wand ook nog een handy stick bestond :D

Ik heb ergens een boek, weet zo snel niet meer hoe het heet, maar daarin wordt het een "toverstokje" genoemd :+

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:35

Heb me hier nooit in verdiept maar vind het er belachelijk uit zien, totaal niet vriendelijk.. Handen beginnen te jeuken om die vrouw eens een paar tetsen in haar gezicht te geven :( ieder voor zich, maar in ieder geval niks voor mij, dat gezwiep met dat touw, meestal na een drukje op de borst lopen ze ook wel naar achteren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:37

Bunga schreef:
Heb me hier nooit in verdiept maar vind het er belachelijk uit zien, totaal niet vriendelijk.. Handen beginnen te jeuken om die vrouw eens een paar tetsen in haar gezicht te geven :( ieder voor zich, maar in ieder geval niks voor mij, dat gezwiep met dat touw, meestal na een drukje op de borst lopen ze ook wel naar achteren.

Voordat je je mening , zonder voorbelast te zijn van enige kennis van zaken, de wereld in gaat schreeuwen, zou je jezelf ook de vraag kunnen stellen naar het WAAROM...