[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 08:52

evitatinkle schreef:
Anouar15 schreef:
Goeiemorgen

Anouar had gisteren een hele zwarte mond, ik dacht dat hij misschien zand heeft gegeten

Hier eten ze vaak klei...

Klei schijnt zuiverend te werken, heb ik me laten vertellen...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 08:52

Iemand zei dat ik hem zeewier moet geven omdat de kans groot is dat hij mineralen tekort heeft als hij zand eet

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 08:54

Dat doet een vriendin van me ook, en het helpt.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 08:56

vandaag een chaotische dag: vanaf 2 uur studiemiddag/avond dus nu naar school, tegen 11 uur weg zien te komen om Morrie te verzorgen en weer terug naar school...... *blèghhhh*
Het gaat een studiemiddag/avond met veel meningsverschillen (zo heet dat, werd ik laatst op gewezen, want ik noem het gewoon ruzie ) dus ook nog es erg veel stress........

Ik zou wel weer eens gewoon les willen geven, zoals vroegah....... gewoon 30 leerlingen voor je neus die aantekeningen maken en hun mond houden, lijkt me een zegen..... maar dat komt over een jaar of 5 weer, als ze ontdekt hebben dat het systeem waar we vandaag over gaan praten niet werkt

@Zeewiert, kom ik weer aan hoor, maar iemand ops tal voert het en ik heb het uitgependeld en het was niet goed voor dat paard, ook niet voor Morrie overigens. Ik zou niets aan toevoegingen geven, zonder te hebben uitgezocht of het wel nodig/goed is
Je kan een proefzakje bestellen bij de paardendrogist en dat zou je kunnen laten doormeten of het goed is voor je paard.....

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 08:57

Iew Wendy sterkte.
Zeewieren helpen idd.

Iemand trouwens nog een idee voor het dikker krijgen van een groot paard in de groei? Wiz stopt alles wat hij krijg in de groei. Komt slecht door zijn haar en is schraal. Hij krijgt heel veel ruwvoer en twee kilo basisbrok per dag. Verder nog een schep muesli om de dag. Ik durf er niet meer brok in te kieperen en hooi kan dus niet meer, want dat is al onbeperkt.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 08:58

zonnebloemolie.... over het voer.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:00

Gewoon erdoor heen roeren Wendy?
En hoeveel dan?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:02

Citaat:
trouwens nog een idee voor het dikker krijgen van een groot paard in de groei?

of maismeel/gebroken mais het laatste is ook goed voor z'n gebit

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:04

beginnen met een klein scheutje, over de brok. Opbouwen tot ongeveer 200ml per dag. Langzaam opbouwen, anders kunnen ze er diarree van krijgen. Helpt ook voor de vacht

Walter knapte trouwens enorm op toen hij meer buiten kwam te staan, maar dat is natuurlijk voor Whiz niet meer aan de orde, die staat al buiten

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:06

ja idd. Ik heb me wel eens zitten afvragen of hij niet juist opknapt als ik hem 's nachts binnenhaal. Hij verbruik nu veel energie in die natte dagen.

Maar ga het proberen. Thanks. En op zoek naar maismeel.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:07

je kan beter omega olie gebruiken, of lijnzaad olie. Schijnt dat zonnebloem olie namelijk een tekort aan een vitamine kan geven.

Zeewier met knoflook. En opkikker (ook om paard dikker te krijgen). Heb ik goeie ervaringen mee. Zowiezo ben ik wel fan van paardendrogist, alhoewel mijn paarden tegenwoordig niks extra's meer krijgen. Ze hebben het gewoon niet nodig.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:08

Maismeel kun je bestellen bij de welkoop.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:10

evitatinkle schreef:
je kan beter omega olie gebruiken, of lijnzaad olie. Schijnt dat zonnebloem olie namelijk een tekort aan een vitamine kan geven.

Zeewier met knoflook. En opkikker (ook om paard dikker te krijgen). Heb ik goeie ervaringen mee. Zowiezo ben ik wel fan van paardendrogist, alhoewel mijn paarden tegenwoordig niks extra's meer krijgen. Ze hebben het gewoon niet nodig.

Ik heb het dus helemaal niet op de paardendrogist

Het schijnt niks uit te maken of je zonnebloemolie of lijnzaadolie gebruikt, behalve in je portemonee...

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:25

ik heb een pluk haar later onderzoeken van Arabel en daar bleek uit dat ik geen zonnebloemolie meer moest geven maar een olie die allebei de 'dingen' had. Ben even vergeten hoe ze heten, zal de email even opzoeken. Verder had ze een tekort aan mineralen, dat bleek uit de biopt.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:29

Alle andere paarden zijn dik zat, die krijgen eigenlijk geen supplementen behalve een liksteen. Maar Wiz blijft schraal. Hij is natuurlijk ook onbenullig groot en nog steeds in de groei.

Schakelt over op lijnzaad, want vitaminengebrek vind ik een eng verhaal voor paard in de groei, met groter dan normaal risio op OCD gezien de maat.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:29

Het zieke friese veulen wat vel over been was, heb ik foto's van laten zien volgens mij. Hebben we dik gekregen met appels/wortels/brood/mueslie/heel veel hooi met beetje kuil en heel veel gras en beweging in de kudde. Nu is dat zielige botje een mollig veulen en eindelijk weer in de ontwikkeling die ze zou moeten zijn voor haar leeftijd.

Maismeel en mais is ook goed.

Cookies

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:30

Ik gebruik bij Ponto ook zonnebloemolie. En al mijn paarden krijgen zeewier bijgevoerd. Ze zien er prima uit.
Veseo heeft toen ze 2 was er ook minder uitgezien. Nu begint het al een heel paard te worden.

@jackie, bedankt voor je uitleg. Bij de moeder van Vesje was dus zo'n ding afgebroken en heel scherp geworden. Arm paard.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:43

Trouwens supplementen op een heel mager (of verwaarloosd) paard is helemaal niet goed.

Paarden van ongeveer 2 zijn over het algemeen wat mager, met vaak een bolle buik als ze buiten lopen. Wij hebben 2 paarden van 1,5 en 1 van 2,5 en 1 van 3 (onbeleerd) in de kudde staan en je ziet ze allemaal van heel mager naar bol worden.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:47

brood zou ik nooit voeren, daar heeft Steffi v.d. Laarse me zo voor gewaarschuwd en het heeft een vriendin van me 5 paarden gekost (ze had er toen een stuk of 80 hoor) brood is erg slecht voor paarden, komt door de (of het) gist dat erin zit.

Ik geef al jaren lijnzaadolie, omdat ik te lui ben om lijnzaad te koken.

Mais(meel/korrels/schepmais) werkt perfect als dikmaker en er zit niets in waar ze gek van worden. Je lkan ook bietenpulp gaan voeren maar dan moet je weer zemelen bijvoeren ivm kalk/ph waarden, dat verhaal staat ergens op een pc thuis en daar ben ik voorlopig niet

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:53

@Anya: mijn paarden werden dikker van kuilhooi (geen kuilgras, dat schijnt niet goed te zijn). Ik weet niet wat voor hooi je nu geeft?
Omdat de mijne te dik werden ben ik toen graszaadhooi gaan geven en nu blijven ze op hetzelfde gewicht.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:04

Brood slecht voor paarden? ja beschimmeld en in grote hoeveelheden kan ik me voorstellen. Maar ik kan er niks geen literatuur over vinden..

Arabesk

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:10

VOER JE PAARDEN NIET TEVEEL BROOD, LIEVER GEWOON HELEMAAL NIET

Wat Els ook al zegt, in Baarle zijn we er 5 paarden aan kwijtgeraakt....

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:12

Anya schreef:
Iemand trouwens nog een idee voor het dikker krijgen van een groot paard in de groei? Wiz stopt alles wat hij krijg in de groei. Komt slecht door zijn haar en is schraal. Hij krijgt heel veel ruwvoer en twee kilo basisbrok per dag. Verder nog een schep muesli om de dag. Ik durf er niet meer brok in te kieperen en hooi kan dus niet meer, want dat is al onbeperkt.

Gras

Er gaat niks boven gras, zelf biks kan daar niet tegen op.

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:14

nooit geweten van dat brood, giel krijgt elke dag een paar broodjes..

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:18

Maar hoe dan, wat voor brood? Door wat wat erin zat? Wat waren de symptomen? Gaan ze er acuut aan dood of door jarenlange 'broodvergiftiging'?

Ik geef al jaren en jaren brood aan paarden, ook die heel oud zijn geworden, ze zijn er gek op en er ik heb nog nooit gehoord dat ik moet stoppen met het geven. Daarom vraag ik me af wat de redenen erachter zijn.

Net als dat iemand me vertelde dat ik geen appel en wortel tegelijk moet geven aan het paard..waarom niet? Daar had ze ook geen antwoord op. Ik geloof ervaringen maar wil wel graag weten wat er dan achter zit. lag het echt aan het brood?