De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 09:40

En Pellie wat zei hij over het korte toongedeelte en de gevoeligheid???

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 11:03

Opala haalt de woorden uit mijn mond...daar was ik dus ook benieuwd naar.....

In onze rijbak, die op een dikke laag klei is gesort, ligt 10 cm metselzand. das dus 80 kub. voor een 20/40 bak..
Het is wel een zware bak voor de paarden, maar het gaat prima, hij krijgt er een mooie kont van..... De hoefslag is ondertussen (na een jaar) redelijk aangelopen en dus minder zwaar.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 11:45

Angela: Hoe is het met de hoefzweer van je paard?? Al over?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:32

Pellie schreef:
Afbeelding

hmm inderdaad de hielen zijn nog wat lang en zou ik verder terugvijlen. Hoefbeen kantelen? Neuh denk het niet, dat gebeurt alleen als de hielen te lang zijn en de druk niet gelijkmatig over het hoefbeen verdeeld wordt. Oplossing: hielen inkorten.

viewtopic.php?f=3&t=500771

naderende storm vrees ik..

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 17:38

Met Witte gaat alles goed, de hoefzweer is echt helemaal weg. Het gat zijn hoef is ook al aardig aan het dichtgroeien. Hij loopt alweer zonder hoefschoenen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 18:32

Arabesk schreef:
Hoefbeen kantelen? Neuh denk het niet, dat gebeurt alleen als de hielen te lang zijn en de druk niet gelijkmatig over het hoefbeen verdeeld wordt. Oplossing: hielen inkorten.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:34

Antheman schreef:
Arabesk schreef:
Hoefbeen kantelen? Neuh denk het niet, dat gebeurt alleen als de hielen te lang zijn en de druk niet gelijkmatig over het hoefbeen verdeeld wordt. Oplossing: hielen inkorten.

dat is wel erg kort door de bocht, ja.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 22:13

die kwartieren en hielen gaf hij miss. als oplossing tegen het gevoelig lopen.

ik heb hem gevraagd weer te komen, durf het zelf niet aan. ik heb tot nu toe alleen maar rondgeveild en heb nog steeds geen bokje om mijn armen te ontlasten.

hoefzweer angela? fijn dat het beter gaat

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 01:08

ja inderdaad heel kort samengevat. Ik zat een beetje op hete kolen op de uni achter de computer vandaar

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 18:34

Vandaag heb ik voor het eerst weer met Ponto gereden. Heerlijk buiten. Hup de hoefschoenen aan, zadel (boomloos) op en ik heb voor alle zekerheid maar het scharenbit ingehangen omdat meneer nogal springerig is de laatste tijd. Ik durfde het niet aan met het rijdhalster.
We gingen in rap tempo het erf af, en hebben een heerlijk eind gestapt. Ik was eigenlijk van plan om een heel klein rondje te rijden maar omdat Ponto zo enthousiast was is het rondje iets groter geworden. Hij was inderdaad nogal springerig. We hebben een hele enge jogger gezien *snork* spring* En iemand die een gat aan het graven was, ook vreselijk eng. *passage*piaffe*zijgangen*
We hebben zelfs een stuk gedraafd om hem een beetje zijn energie kwijt te laten raken.
Geweldige rit dus. Na het afzadelen en een hapje eten mocht Ponto weer naar buiten en hij draafde (zonder schoenen) over het beton heen en was al in galop toen hij de deur door naar buiten ging. Dus ik denk dat het een stuk beter gaat met zijn voeten.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 20:10

Oh, heerlijk voor jullie!!!!!!

super!!!!! Lin en Ponto!!

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 21:14

Ja ik ben er ook erg blij mee. Ik vind het nog steeds ongelofelijk dat hij 2 maanden geleden nog opgegeven was door de dierenarts en dat we nu al weer rondrijden.

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 23:45

Cooks wat Super!!!
Afbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 00:00

Wat superleuk dat mensen zo lekker enthousiast over dat natuurlijk bekappen doen. ik ben er ook best fan van, heb er een boek van gelezen (die bij zo'n cursus hoort, weet niet meer precies van wie want ik had het boek geleend).

Zelf heb ik mijn pony tweemaal laten bekappen door Bram (die doet heel veel paarden omgeving Amsterdam!!), en daarna nog door iemand op mijn vorige stal die de cursus NB had gedaan.

Het idee was echt heel leuk, alleen begon mijn pony heel erg te sloffen. Toen heb ik er een reguliere smid naar laten kijken. Die heeft haar toen bekapt volgens de reguliere methode, en op slag is het sloffen weg...

Ik blijf fan van het NB, maar het werkt alleen helaas niet op mijn eigen pony... Mja, je hebt altijd paarden die ergens beter of slechter op reageren. Op mijn vorige stal stond een paard met HKO die prettiger liep toen hij natuurlijk werd bekapt. Je weet het dus maar nooit!!!

(Okee, beetje loze post, maar ik wilde het toch even kwijt )

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 01:07

Cookies schreef:
Ja ik ben er ook erg blij mee. Ik vind het nog steeds ongelofelijk dat hij 2 maanden geleden nog opgegeven was door de dierenarts en dat we nu al weer rondrijden.

leuk dat het weer zo goed gaat met Ponto. Houden zo! weer een bewijs dat je niet alles voor zoete koek moet nemen wat een DA tegen je zegt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:20

Kleintje19: De hoeven laten bekappen, is niet genoeg. Minimaal wekelijks zal je zelf ook wat moeten doen om resultaat te kunnen behalen. Wanneer je tevreden bent met het traditioneel bekappen, dan moet je het zo laten.

Cookies: Geweldig

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:09

Opala: dat deden we ook wekelijks! Steeds de hoeven rondvijlen etc... Maar idd, ik hou het maar op traditioneel bekappen, maar het blijft toch leuk je in dat soort dingen te verdiepen

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 09:28

Cookies: Super! helemaal geweldig !!! ik ben zo blij voor jullie

Kleintje19: Het belangrijkste is dat je weet waar je op moet letten. Je kunt nu goed zelf zien wanneer de hoeven weer gevijld moeten worden. En of dat nu regulier of NB is, doe idd vooral wat het beste werkt.

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 10:05

Kleintje19 schreef:
maar het blijft toch leuk je in dat soort dingen te verdiepen

En of

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:38

Gisteren heeft een vriendin van mij Witte gereden, het ging kei goed. Hij was wel een beetje heet omdat ie al een week niet gereden was (de bak was een ijsbaan). Het idee is nu dat ze hem zo nu en dan komt rijden, ze vondt het zelf in ieder geval ook erg leuk! Ze gaf nog wat goede tips, dus als mijn vingers het toelaten (nog anderhalve week) dan kan ik weer aan de slag!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:52

Nog even wachten dan maar

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:38

Leuk angela dat je vriendin je komt helpen met je paard. Je was toch op zoek naar een verzorgster? Voorzichtig aan met die vingers. Beter een weekje langer wachten dan nog eens 3 weken in de kreukels omdat je te vroeg begonnen bent.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:50

Fijn dat het zo goed ging met die vriendin angela

Ik heb walter's voorhoefjes geveild, hielen iets lager en mustangroll, nou ja, ik moet daar nog even op oefenen heb ik al door.
Achterhoeven wil ik doen als er iemand anders bij is, meneer is soms nog wat onrustig als je met zijn hoeven bezig bent

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 08:03

Als mijn vingers het weer toelaten, zal ik het wel zwaar krijgen, de hoeven van de paarden zijn al die tijd niet gedaan (dat durft vriend-lief dus niet te doen)....

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:24

als jullie je afvragen waar Arabesk vandaag uithing, kijk dan even naar RTL Boulevard of SBS6 shownieuws...... Robert Long is vandaag getrouwd in Baarle Nassau en Arabesk zat op de Jan Plezier (door ons Piet Verdriet genoemd omdat je als koetsier en groom altijd natregent)

Als er iemand video heeft en het stukje op wil nemen voor Ara, zal ze dat erg leuk vinden!