De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:56

We hebben al een stuk weiland afgezet waar ze een uurtje of 4 per dag in lopen. Morgen zet ik ze 'toevallig' wat eerder buiten

Cookies

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 23:49

Oh gelukkig, ik vind het altijd zo sneu als de hele dag op stal moeten staan. Zeker met die jonge dingen, naar buiten met die hap.

Als Ponto zo blijft lopen zo als hij nu doet dan gaan we zaterdag een blokje om onder het zadel.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 09:49

Geweldig dat het zo goed gaat met Ponto

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:33

Ze lopen niet naar de wei toe, het pad is open, maar ze zien het gewoon niet zitten, de stal is veel warmer, droog en gezellig..... maar ja, het is hun eigen keus. Als ze op stal willen staan prima, zolang het maar hun eigen keus is...

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:36

Is ook zo

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 14:28

Arab krijgt kuil bijgevoerd. Het weiland stond gister nog onder de sneeuw *sop drap* Hier in wageningen wil het niet echt wegdooien. In Utrecht (waar ik nu woon) ligt niks meer...??

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 14:35

Hier in Enschede zijn de daken nog wit, dus de wei ook.

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:35

Nou hier is alles eigenlijk al weg. Wel een vieze drap allemaal. Bleh.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 10:39

Het kan dan wel goed voor ze zijn, maar de paarden hebben helemaal geen zin om naar buiten te gaan.
Walter porbeerde gisteren langs me heen weer terug naar de stal te rennen, een ander paard ging stilstaan en kreeg je in je eentje niet meer voor- of achteruit.

Eenmaal in de wei zijn ze wel de hele tijd aan het donderen en aan het rennen, geweldig gezicht!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:25

ben ik weer

toch geinog dat de paarden soms zelf ook voor droog, donker en warm kiezen he?

hier staan ze in een zandbakje van 11 bij 7 ongeveer, plus 2 stallen. binnenkort wordt de sloot gedempt en de bak gemaakt. dan hebben ze meer bewegingsruimte.
zandbak

na de laatste bekapping, eind okt? loopt gam gevoelig op het harde. hij wil het liefst niet draven, stappen gaat prima. om er zeker van te zijn dat hij me niet in het ootje neemt zijn we zonet een ander blok om geweest met een stuk grind erin. hier liep hij als een kreupele overheen.
ik ben al aan het mailen met herman, hij dacht dat hij miss iets teveel van de hoeven had gehaald. ze groeien nu ook wat langzamer maar hier zijn wat foto's, misschien hebben jullie een oordeel? vooral op de laatste kun je goed zijn hoe de zool van voren uit de hoef steekt. zou dat de reden kunnen zijn?
voorhoeven

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:42

Pellie: Lastig te beoordelen hoor, zo van de foto! Maar wat ik zo in iedergeval zie, is een wat rommelige witte lijn aan de zijkanten en wat uitstekend steunselmateriaal.... Da's wat ik zie... wat ziet de rest??

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:58

Pellie: Kosten nog moeite worden bespaard , leuke foto's.

De steunsels zijn te lang en idd op de laatste foto loopt je paard bij het toongedeelte alleen op de zool. Ik denk dat je aan de hoefschoenen moet.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:31

ik ga met opala mee. Vooral op de laatste foto zou voor mij de wand bij de toon iets langer mogen zijn, zodat ie toch een beetje mee draagt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 18:53

Pellie schreef:
ben ik weer

toch geinog dat de paarden soms zelf ook voor droog, donker en warm kiezen he?

hier staan ze in een zandbakje van 11 bij 7 ongeveer, plus 2 stallen. binnenkort wordt de sloot gedempt en de bak gemaakt. dan hebben ze meer bewegingsruimte.
zandbak

na de laatste bekapping, eind okt? loopt gam gevoelig op het harde. hij wil het liefst niet draven, stappen gaat prima. om er zeker van te zijn dat hij me niet in het ootje neemt zijn we zonet een ander blok om geweest met een stuk grind erin. hier liep hij als een kreupele overheen.
ik ben al aan het mailen met herman, hij dacht dat hij miss iets teveel van de hoeven had gehaald. ze groeien nu ook wat langzamer maar hier zijn wat foto's, misschien hebben jullie een oordeel? vooral op de laatste kun je goed zijn hoe de zool van voren uit de hoef steekt. zou dat de reden kunnen zijn?
voorhoeven

Mooie bak!

Door de nattigheid is het logisch dat de hoef reageert
Helaas in jullie geval dus door gevoelig te zijn.
Loopt Gam overdag ook op t harde? Of alleen tijdens trainings rondjes?
Ik vind de zolen ook erg plat en dan zijn ze meestal gevoeliger.
Ik zie ook veel overgroeid steunsel spul, maar vraag me af of dat voor gevoeligheid zorgt.
Twijfelgevalletje hoor, wat je kunt doen.
Niks forceren in ieder geval.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:15

opala schreef:
Pellie: Kosten nog moeite worden bespaard , leuke foto's.

De steunsels zijn te lang en idd op de laatste foto loopt je paard bij het toongedeelte alleen op de zool. Ik denk dat je aan de hoefschoenen moet.

hihi ik moest erg glimlachen om deze uitspraak... zijn hoeven groeien wel weer dus om voor even dure hoefschoenen aan te schaffen?

de steunsels heb ik er na het rijden voor het grootste gedeelte weer af kunnen peuteren, en ook stukjes hoefzool kon ik er afkrabben maar dat zat meer rond de straal.

ik ben ook bang dat dat ene stukje zool, bij de toon de dader is van zijn gevoeligheid. ik wacht ook nog ff op wat herman zegt.

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:39

Oh pellie! Hoeveel zand is er in jouw zandbak gegaan en weet je toevallig ook wat dat per kub kostte?!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:43

op dit prutstukje al 30 kuub en ik krijg de rekening nog. en die gaat weer via via dus ik weet niet hoe lang het duurt

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:14

Waah... 30 kub.... kanonne.... dat wordt dan nog wat bij ons in de paddock ... (kost ongeveer E. 10,- per kub )

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:35

ja ik moet de bak ook nog... ik had gehoord dat het rond de 6,- de kuub zat... maar het zal er wel ergens tussenin hangen dus.
ik moet wel wel bij vertellen dat het hier zo'n 50 cm opgevuld moest worden, tot de betonnen rand van de stallen. dat was ik vergeten...

waar ik me trouwens stiekum een beetje zorgen over maak, kan het hoefbeen niet gekanteld zijn als je de zool er zo uit ziet steken? ik weet niet of dit er direct na het bekappen al zo uitzag namelijk.
Afbeelding

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:38

Ziet er goed uit Pellie die zandbak!! Ik vind de hoefjes er op de steunsels na ook best goed uitzien. Alleen de voorkant moet nog een beetje groeien

@nienke, ja er gaat heeeeeel wat zand in zo'n bak. Ik heb trouwens vanavond weer op Vesje gezeten, dapper he!!

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:43

Héél dapper!!! Ben trots op je!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 22:36

Pellie schreef:
waar ik me trouwens stiekum een beetje zorgen over maak, kan het hoefbeen niet gekanteld zijn als je de zool er zo uit ziet steken? ik weet niet of dit er direct na het bekappen al zo uitzag namelijk.

Ik durf er geen uitspraak over te doen. Kun je die Herman van je die foto's niet mailen?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 23:27

ja heb ik ook gedaan opala.

dank je cookies
en ook rondgehobbeld zie ik!!

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 00:19

Hoihoi,

Heb even een paar redelijk drukke daagjes gehad maar even bijgelezen hier

Wendy, ik dacht idd die scheur ook te zien maar dat is dan idd vertekend beeld door de foto. Een heel anders soort hoef dan die van mijn tinkie.

Cookies, uiteindelijk de dag met een tevreden gevoel afgesloten. Wel jammer dat er nog zo veel conservatieven waren. Maar ieder mens dat je de ogen hebt geopend is meegenomen.
Zou gaaf zijn als je zaterdag op pad kan.

Ara was gelukkig goed aangekomen bij de jeugdherberg. Gelukkig had je smurf

Pel, balen dat Gam wat gevoelig loopt. Zo ziet de hoef van een paard van een stalgenootje er ook uit, die loopt niet gevoelig. Verder durf ik er niet over te oordelen.

Flan is gisteren weer bekapt. D´r hoeven zagen er goed uit vond hij. Ik hoop van t weekend wat foto´s te maken. S´avonds is t te donker. Hij kon ook niets van een hoefzweer ontdekken. Moet echt mok zijn geweest waar ze zo kreupel van was. Ze loopt nu gelukkig weer goed. Vanavond heeft Jna weer met haar gesprongen, ze deed dit ook goed dus dat is fijn

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 22:18

herman vond dat de hielen weer iets lager konden en aan de zijkant van de zool (de kwartieren) steekt de draagrand uit, waardoor daar druk op komt. dit mag ook wat korter.