[NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:08

GewoonCeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:02

Goed dat dit duidelijk wordt gemaakt. *D

xNiemand

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:30

Ik las het eerst over een Join Up in Heartland boeken. (Ja, daar hiel ik toen nog van. :o )
Ik heb het na die 4 jaar nog steeds niet uitgeprobeerd, alleen tja, ik heb ook geen paard om dat mee uit te proberen. Maar als je dan een dominanter paard hebt, dat zelf Alfa paard zou worden in een kudde, werkt een Join Up dan ook? Want dan doe je zeg maar als het Alfa paard...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:56

Doe het maar gewoon liever niet. Het is niet leuk om te doen en over het algemeen ook niet nodig.

xNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:25

Waratje schreef:
Doe het maar gewoon liever niet. Het is niet leuk om te doen en over het algemeen ook niet nodig.

Geen Join Ups? Mij lijkt het wel gaaf, als het lukt.
Over het algemeen is het inderdaad niet nodig.
Mijn 'algemeen' ligt eerlijk gezegd ver van het andere 'algemeen'.
Ik denk dat het goed is voor paard & mens.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:32

xCloeFjordje schreef:

Dus gewoon dingen doen, omdat het kan?
Want de JU, mits goed toegepast, lukt altijd.
Dus wil je, alleen om je eigen ego, een paard aan je experimenten blootstellen totdat je enigszins weet waar je mee bezig bent?
En waarom zou de JU goed zijn voor paard EN mens? Dat vind ik een nogal gewaagde uitspraak, verklaar je nader?

xNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:37

Cassidy schreef:
xCloeFjordje schreef:

Dus gewoon dingen doen, omdat het kan?
Want de JU, mits goed toegepast, lukt altijd.
Dus wil je, alleen om je eigen ego, een paard aan je experimenten blootstellen totdat je enigszins weet waar je mee bezig bent?
En waarom zou de JU goed zijn voor paard EN mens? Dat vind ik een nogal gewaagde uitspraak, verklaar je nader?

Nou sorry hoor, ik hoef het ook helemaal niet te doen. Ja, ik heb een mening. Mij lijkt het dus gaaf als het lukt, je band te versterken met je paard. Mag mij dat niet leuk lijken? Om je band met je paard nog sterker te maken? Ach ja, wat weet ik ervan. Ik heb namelijk geen paard daarvoor. :P Ik denk dat het goed is voor paard én mens omdat je leert vertrouwen in elkaar. Of is het niet goed voor mensen?

Edit: En over dat 'algemene' daarmee bedoelde ik dat het voor veel mensen niet nodig is (dat zeggen ze dan...) En het voor hun ook niet nuttig lijkt. (Uit mijn eigen ervaring met mensen met/bij paarden.) En dat het míj juist wel nuttig lijkt om eens te proberen. Maar natuurlijk als baasje er geen zin in heeft, hoeft het ook niet.

Maar misschien kan ik dan maar beter nu mijn mond houden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:13

xCloeFjordje schreef:
Nou sorry hoor, ik hoef het ook helemaal niet te doen. Ja, ik heb een mening. Mij lijkt het dus gaaf als het lukt, je band te versterken met je paard. Mag mij dat niet leuk lijken? Om je band met je paard nog sterker te maken? Ach ja, wat weet ik ervan. Ik heb namelijk geen paard daarvoor. :P Ik denk dat het goed is voor paard én mens omdat je leert vertrouwen in elkaar. Of is het niet goed voor mensen?

Edit: En over dat 'algemene' daarmee bedoelde ik dat het voor veel mensen niet nodig is (dat zeggen ze dan...) En het voor hun ook niet nuttig lijkt. (Uit mijn eigen ervaring met mensen met/bij paarden.) En dat het míj juist wel nuttig lijkt om eens te proberen. Maar natuurlijk als baasje er geen zin in heeft, hoeft het ook niet.

Maar misschien kan ik dan maar beter nu mijn mond houden.

De JU dien je niet te "proberen", die moet je doen. En voordat je hem gaat doen, dien je twintig keer goed na te denken of je hem echt wilt gaat doen, en bij twijfel gewoon NIET mee nemen. Er zijn andere manieren dan de JU om de band te versterken, en die band die je door die manieren krijgt is groter dan de hele JU je ooit bieden kan.

Kijk maar:

http://www.youtube.com/watch?v=6N1ZiA8SUyk

http://www.youtube.com/watch?v=K5ZmDkhqhW8

http://www.youtube.com/watch?v=zxW-OdfKVZs

http://www.youtube.com/watch?v=CWshsxRpX5c

Dit ga je niet krijgen door JU!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 10:05

xCloeFjordje schreef:
Waratje schreef:

Het is eigenlijk helemaal niet zo gaaf als het lukt, want dan heb je een paard tot overgave gedwongen, dat is niet goed voor een fijne band met je paard. En als je het probeert en het lukt niet, heb je meestal een probleem........
Je kunt beter "gewoon" met respect voor je paard een band opbouwen, dat levert je veel meer op. Het duurt misschien wat langer voordat je "spectaculaire" effecten ziet, maar het is wel zoveel mooier als het echt de keuze van het paard is om samen met jou dingen te doen. De JU dwingt af, paard heeft geen keuze -O-

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 10:45

@ xCloeFjordje
Als je gewoon op een goede manier met je paard omgaat en daarnaast grondwerk of vrijheidsdressuur of zoiets doet, krijg je ook een hele goede band met je paard.
Mijn paard volgde mij ook overal, ging sneller als ik dat wilde, ze kwam altijd gelijk als ik haar riep. Ze stopte gelijk al sik dat wilde. En ik heb nog nooit een join up gedaan. Dat zou ik ook nooit doen, er zijn zoveel manieren om een betere band te krijgen, maar een join up, naar wat ik ervan gelezen heb, is er niet een. ja, je krijgt een paard dat gewillig doet wat je zegt. Maar hoe? Niet omdat ie jou mag of dat je een band hebt, alleen omdat ie zo bang is geweest dat ie dat maar doet. Je dwingt het af, gooit hem uit jouw groep en je paard is zo bang dat hij je maar gaat volgen. Als je door grondwerk een band krijgt, dan is dat een oprechte band, jouw paard vertrouwt jou en dáarom gaat jij je volgen. Dan ben je ook de leider geworden, maar dan op een vriendelijke manier.
Paarden willen vaak ook wel leiding hebben, dus door goed met je paard om te gaan, en consequent te zijn, goede beslissingen voor je paard te nemen, geen rare eisen aan je paard te stellen en je paard niet in de war te brengen, gaat hij je ook als leider zien.
Dat is toch een veel mooiere manier? Dan kan je pas echt trots en blij zijn!

xNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:37

Oké, dus wat ik op internet en in boeken gelezen heb klopt dus helemaal niet.
Dan weet ik dat ook weer. Maar als je dan met grondwerk een betere band krijgt, waar is een JU dan wél goed voor? Of gewoon voor niets...?

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:02

nee, boeken kloppen vaak niet zo erg (althans heartland boeken niet)
join up is er voor om een paard heel erg snel te kunnen beleren bijvoorbeeld.
of dominante paarden heel snel onderdanig te krijgen. Het gaat echt super snel, je hebt als je het goed doet een paard dat doet wat je wil. Maar het richt wel emotionele schade aan bij een paard, paarden kunnen later juist onhandelbaar of angstig worden.
Er zijn ook heus wel dingen die kloppen, je moet je alleen heel goed bedenken dat het niet iets is dat je ff doet, je moet eerst cursussen volgen, veel lezen en het meemaken voor je het moet gaan doen. En dan nog, het heeft heel veel impact. Terwijl je gewoon met vrijheiddressuur kan beginnen. Gewoon even op internet kijken, niet gelijk steigeren of zo aanleren. Het beste is om een les te volgen.
Ik zelf ben nooit heel intensief ermee bezig geweest, maar wel met volgen, stil staan, achteruit lopen, veel zonder zadel rijden en met alleen een halster.

xNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:11

Ah oké.
Bedankt allemaal, weet ik ook weer meer.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:24

wow! want een SUPER interessant onderwerp.

Ik vind het leuk om dit te blijven volgen. Ik ben in december geslaagd voor INTRODUCTORY COURSE MONTY ROBERTS. dat is 1/3 van het totale instrucor opleiding.

Ik ben namelijk voor de methode join-up. echter vind ik dit niet de enige manier om goed met je paard om tegaan, alles waar : partnership, respect en geweldloos samen gaan ben ik voor. en vid dat we alle methodes het goede moeten meepakken om tot de ideale training te komen.

Ik denk dat het begrip 'join-up' in deze uiterst boeiende discussie net iets verkeerd wordt opgevat.
We moeten er niet van uit gaan dat de JU het 'wonder rondje' is in de paarden wereld.
Jon up is een methode die je blijft toepassen. ook maanden na de uitgevoerde joinup. en je kunt na de join up prima gaan werken aan partnership. vrienden worden, en respect krijgen van elkaar!

Bedenk je dat je een paard krijgt, dit paard is zo dominant en agressief, dat het dier het kwaad er niet van inziet om dwars over je heen te lopen. Je kunt zeer weinig met dit paard als je hem gaat trainen aan een halster en een touwtje. als je dit wel wilt gaan doen met dit dominante of agressieve paard is de kans dat het fout gaat en de persoon en/of het paard bezeerd/ geautomatiseerd raakt groot. het is een uitkomst een dit soort dierenop afstand te kunnen trainen en even te laten weten " heehee! even aandacht! ik wil met je samenwerken, maar dit kan alleen als we respect hebben voor elkaar"

de join up die je gaat uitvoeren:
- wegsturen (je laat het paard zelf kieen welke kant) !!!! absoluut niet onder dwang dus!
- communiceren ( nadat het paard is weggestuurd beide kanten geef je het paard de kans te communiceren)
- moment van joinup ( vraagt het paard naar je toe)
- follow up ( het paard volgt je vrijwillig bij het lopen vanje follow up cirkels)

je voert de join up in een paarden leven niet vaak uit.

maar als jou paard anhandig is en lomp, het beukt je continu omver, het luistert niet, gaat naar linnks waar jij hem naar rechts vroeg, etc etc. is het handig en prettig om vanuit die join up te beginnen met het trainen van dit paard.

ik blijf het zeggen, alleen de join up methode is niet het antwoord.
van iedereen valt te leren van klassiek dressuur, tot western mensen die hun paard alles kunnen laten doen zonder adel of hoofdstel.

join up is niet gebaseerd op basis van dwang zowel mentaal niet als fysiek niet. fysiek niet, want je raakt het paard op geen mogelijke manier aan, en zal het dier geen pijn doen. mentaal niet, want als je de join up goed uitvoert is het de bedoeling dat je het dier 'vraagt'( met je lichaam)om naar je toe te komen.
heb je de join up niet goed uitgevoerd?
zal het paard niet de keus maken naar je toe te komen om samen te werken.
( echter gebeurd het vaak dat paarden met een heftig trauma aaraelen naar je toe te komen)

Paarden blijven paarden, en zijn allemaal een individu.

Ik vraag me ook af, op welke wijze de "ik ren altijd achter mijn baas aan'' paarden getraind worden.
want de join up principes kunnen op heel veel echt heel veel verschillende manieren worden toegepast.

Ik blijf dit volgen super interessant!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:27

lot189 schreef:
ik blijf het zeggen, alleen de join up methode is niet het antwoord.

Maar dat is wat mensen die Heartland boekjes lezen of demonstraties bezoeken wel begrijpen en zien. De JU volgens MR. Dat er nog een heel traject opvolgt zie je niet tijdens die demonstratie, men begrijpt dat men alleen de JU hoeft te doen om alle problemen die je met je paard tegen kunt komen de wereld uit te helpen, en blijvend de wereld uit te helpen. Sterker nog, dat lompe en over je heen denderende paard ga je met een enkele JU absoluut niet zover krijgen dat hij je persoonlijke ruimte respecteerd of dat hij je nooit gaat uitproberen. En dan is vooral bij de jeugdige bokkers met de verzorgshet het enige antwoord bij iedere hobbel in de weg die je bij het beleren en de omgang met je paardje tegen kunt komen, weer die JU. Meer kennis is er vaak niet. En dan de JU liefst drie keer in de week em met je verzorgshet omdat het zo schattig is dat ze dan als een hondje achter je aanlopen. En beginnen doet het met een stuk nieuwsgierigheid, gewoon kijken of het lukt want dat is "zo gaaf". En de vraag is dan ook, is dat wat ze doen een echte JU of gewoon loswerken?

De JU kan idd op verschillende manieren worden verkregen. Maar als ik JU roep, en anderen JU roepen, dan bedoel ik de JU volgens MR (en begrijp bij reacties van anderen de JU volgens MR) , en niet die versie die ik krijg met mijn paarden als ik de box of de wei inloop.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 02:30

okee, dus als we het kort samenvatten zin we het er over eens dat het begrip JU simpelweg verkeerd wordt vertaald door mensen?

ik ben het eens met je punt wat je maakt, dat moet duidelijk zijn.

Citaat:
En dan is vooral bij de jeugdige bokkers met de verzorgshet het enige antwoord bij iedere hobbel in de weg die je bij het beleren en de omgang met je paardje tegen kunt komen, weer die JU. Meer kennis is er vaak niet. En dan de JU liefst drie keer in de week em met je verzorgshet omdat het zo schattig is dat ze dan als een hondje achter je aanlopen. En beginnen doet het met een stuk nieuwsgierigheid, gewoon kijken of het lukt want dat is "zo gaaf". En de vraag is dan ook, is dat wat ze doen een echte JU of gewoon loswerken?

erg jammer vind ik deze generalisatie. we beginnen allemaal ergens, zelf ben ik wel enthousiast over de meiden die de moeite nemen de join up uit te voeren ( onder toezicht). dit kan ik uit ervaring vertellen.

we moeten niet vergeten dat Monty Roberts, een legende is in het geven van shows, demo's en clinics. wat hij daar doet, zal in mijn ogen, niemand hem na kunnen doen.

Demo's zijn er voor bedoelt om nieuwschierigheid op te wekken en mensen te inspireren, vaak als je het thuis na gaat doen uit de losse pols en je geen idee hebt wat je doet, werkt het niet en komt het eigenlijk neer op een loswerk sessie. dit omdat het idee achter de joinup niet wordt nagestreeft.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 09:42

lot189 schreef:
Bedenk je dat je een paard krijgt, dit paard is zo dominant en agressief, dat het dier het kwaad er niet van inziet om dwars over je heen te lopen. Je kunt zeer weinig met dit paard als je hem gaat trainen aan een halster en een touwtje. als je dit wel wilt gaan doen met dit dominante of agressieve paard is de kans dat het fout gaat en de persoon en/of het paard bezeerd/ geautomatiseerd raakt groot. het is een uitkomst een dit soort dierenop afstand te kunnen trainen en even te laten weten " heehee! even aandacht! ik wil met je samenwerken, maar dit kan alleen als we respect hebben voor elkaar"

<knip>

maar als jou paard anhandig is en lomp, het beukt je continu omver, het luistert niet, gaat naar linnks waar jij hem naar rechts vroeg, etc etc. is het handig en prettig om vanuit die join up te beginnen met het trainen van dit paard.

Een paard dat het kwaad er niet van inziet om je omver te lopen hoeft helemaal niet dominant te zijn, maar kan simpelweg niet opgevoed zijn. Natuurlijk is het geen watje, maar het woord "dominant" wordt naar mijn idee toch wel erg vaak op onopgevoede paarden geplakt.
En ja, met zo'n paard kun je uitstekend met een halster en touwtje, eventueel aangevuld met zweep, beginnen met trainen/opvoeden. Maar dan moet je wel enig idee hebben van waar je mee bezig bent en ook een redelijk gevoel voor timing hebben. Laten dat nou ook vereisten zijn om met de join up te werken......
De "join up" die ik met mijn jonge paard heb gedaan bestond uit een degelijke schop onder haar kont toen ze met een achterbeen dreigde. Respect moet van twee kanten komen, ik heb respect voor haar persoonlijkheid en zij voor de mijne en dat is de basis van een goede samenwerking. En juist met dit paard heb ik niet los gewerkt maar aan halster en leadrope/longe zodat ik contact met haar hield.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:09

hmmm okeee,
de join up met een schop onder de kont als je een voetje wou, is fout. dat mag duidelijk zijn. geen goede join up dus!

Maar waarom zou ik er voor kiezen om een paard wat jij liever on opgevoed noemt ipv dominant met een zweepje gaan trainen en aan een halster, waarmee je hem dus aan moet gaan raken, en als het echt een heftig paard is komen hier worstel partijen uit waar je niet naast wilt staan..?

wat je ook zegt, het trainen van dit soort paarden zit hem in de timing. ook vind ik observatie een punt waar je rekening mee moet houden.
de timing is op een afstand 10 x makkelijker vast te stellen (join up) dan wanneer je er naast staat.
je observatie vlak is bij het join up geven vele malen groter dan wanneer je naast een buldozend paard staat.

Ik denk dat dit meer een kwestie voor ieder individu is. jij werkt graag dicht bij je paard aan een touwtje en een halster. ik begin liever op 0. we gaan even back to basic door de joinup uit tevoeren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:54

Waratje schreef:
Het is eigenlijk helemaal niet zo gaaf als het lukt, want dan heb je een paard tot overgave gedwongen, dat is niet goed voor een fijne band met je paard. En als je het probeert en het lukt niet, heb je meestal een probleem........
Je kunt beter "gewoon" met respect voor je paard een band opbouwen, dat levert je veel meer op. Het duurt misschien wat langer voordat je "spectaculaire" effecten ziet, maar het is wel zoveel mooier als het echt de keuze van het paard is om samen met jou dingen te doen. De JU dwingt af, paard heeft geen keuze -O-

Zoals ik het heb geleerd, IS join up simpelweg de keuze van een paard, nl. om te komen als ik dat vraag.

Het enige wat daaraan vooraf hoeft te gaan is de mededeling in lichaamstaal, dat ik een band wil en dat ik daarbij leider wil zijn. (Klungels willen dat idd nog wel eens interpreteren als :je moet m eerst fiks opjagen, bang maken en wat al niet, maar dat is overbodige franje.)

De spectaculaire effecten krijg je dan idd niet, maar ik vind het heerlijk om het verttrouwen van het paard te voelen. `Jij de leider - graag hoor, dat is een rotklus!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:01

Authentic schreef:
annemariev schreef:
maar dat het negatief is wanneer het goed wordt uitgevoerd, dat is dus niet zo.

Dat staat er ook helemaal niet!! Alleen veel mensen vinden het moeilijk om te bepalen bij welk paard het wel handig zou kunnen zijn en bij welk paard je het absoluut niet moet proberen.

Fijn dat jij blijkbaar goede ervaringen hebt met de Join-up maar ik heb in mijn omgeving alleen maar leed meegemaakt omdat mensen niet goed geïnformeerd waren, mensen gingen naar een demonstratie en zagen dat het paard na een Join-up opeens geweeeldig lief deed, dus deden die mensen dat ook. Zolang mensen tijdens demonstraties blijven doen alsof het voor elk paard werkt en dat je opeens *ping* een band hebt met je paard, moeten mensen door deze feiten bij de werkelijkheid gehouden worden.

Het werkt namelijk niet voor elk paard, als je paard niks verkeerd doet moet je je paard ook niet afstraffen. Want dat doe je met een Join-up, straffen. En een paard opvoeden gaat ook gepaard met straffen, dus het is heus niet altijd verkeerd, maar mensen krijgen de verkeerde dingen te horen over Join-ups.

Naast de tijdsduur zie ik geen feitelijke onwaarheden.

Dus de join-up is werkelijk bekend geworden door MR?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:18

Is het niet veel leuker om net te doen of je vrienden bent en je paard te leren naar je toe te komen en dan gezellig samen zijn. Ik ben een beetje simpel daarin, waarom moeten mensen die nog te weinig praktijkervaring bezitten een paard gaan jagen met het doel om het dier te laten weten wie de baas is.
De meeste paarden hebben dat al door als de mens aan komt lopen. Twijfelen aan jezelf is helemaal niet verkeerd, en de meeste paarden zijn al heel lang geleden gedomesticeerd en hebben de eigenschappen van mensvriendelijk zijn.

Met een leuke band leer je veel meer dan met dat gejaag, en helaas heb ik inmiddels ervaring met een aantal paarden die zo bang geworden zijn door dat gejaag dat er maar een uitweg/oplossing was... naar de slager in weet ik wat voor land. Nu een die dat advies heeft gekregen van Monty Roberts Nederland. Hij voldeed niet aan de trainingsmethode, dus is het paard fout. Dat vind ik een beetje te simpel.

Bouw gewoon aan je band, laat je paard op een commando naar je toe komen en ga samen ontdekken. Ga samen oefenen met wandelen, met aanraken en doe leuke dingen in je zandbak. Oortjes naar voren en mensenoortje open. Leer van iedereen wat en stippel zo je eigen weg uit. Leer omgaan met je paard, leer meelopen en leer vooral dat schoppen, slaan en trappen voorbeeld gedrag zijn. Dat nemen paarden snel over van ons. Paarden zelf bluffen veel, en dat kan ieder mens.

Overigens ken ik meer mensen die vreselijk goed met paarden zijn die geen commerciële machine achter zich hadden maar die gewoon hun ding doen en best graag helpen. Vaak zijn die vlakbij, een oom, een tante, een kennis van stal noem maar op. Is goedkoper en leuk.
Ik denk vaak dat mensen die bang zijn alles maar dominant noemen, maar in werkelijkheid is de mens dan degene die submissief is en niet veel paarden vinden dat fijn. Maar leren kan iedereen.
Denk ik...

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:23

Paardentango schreef:
Is het niet veel leuker om net te doen of je vrienden bent en je paard te leren naar je toe te komen en dan gezellig samen zijn. Ik ben een beetje simpel daarin, waarom moeten mensen die nog te weinig praktijkervaring bezitten een paard gaan jagen met het doel om het dier te laten weten wie de baas is.
De meeste paarden hebben dat al door als de mens aan komt lopen. Twijfelen aan jezelf is helemaal niet verkeerd, en de meeste paarden zijn al heel lang geleden gedomesticeerd en hebben de eigenschappen van mensvriendelijk zijn.

Met een leuke band leer je veel meer dan met dat gejaag, en helaas heb ik inmiddels ervaring met een aantal paarden die zo bang geworden zijn door dat gejaag dat er maar een uitweg/oplossing was... naar de slager in weet ik wat voor land. Nu een die dat advies heeft gekregen van Monty Roberts Nederland. Hij voldeed niet aan de trainingsmethode, dus is het paard fout. Dat vind ik een beetje te simpel.

Bouw gewoon aan je band, laat je paard op een commando naar je toe komen en ga samen ontdekken. Ga samen oefenen met wandelen, met aanraken en doe leuke dingen in je zandbak. Oortjes naar voren en mensenoortje open. Leer van iedereen wat en stippel zo je eigen weg uit. Leer omgaan met je paard, leer meelopen en leer vooral dat schoppen, slaan en trappen voorbeeld gedrag zijn. Dat nemen paarden snel over van ons. Paarden zelf bluffen veel, en dat kan ieder mens.

Overigens ken ik meer mensen die vreselijk goed met paarden zijn die geen commerciële machine achter zich hadden maar die gewoon hun ding doen en best graag helpen. Vaak zijn die vlakbij, een oom, een tante, een kennis van stal noem maar op. Is goedkoper en leuk.
Ik denk vaak dat mensen die bang zijn alles maar dominant noemen, maar in werkelijkheid is de mens dan degene die submissief is en niet veel paarden vinden dat fijn. Maar leren kan iedereen.
Denk ik...

Ja, mooi gezegd! Vooral omdat paardrijden voor de meeste mensen gewoon een hobby is en dan neem ik aan dat je er dan ook tijd in wil steken. Dan heb je dus de tijd om een goede band op te bouwen, gewoon door met elkaar om te gaan.
De join up was oorspronkelijk toch door MR bedoeld om snel paarden te kunnen beleren? Die haast hebebn de meeste mensen niet, dus dan snap ik niet zo goed waarom de JU dan alsnog wordt gedaan.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:35

Ik denk dat hij zelf precies weet wat hij doet, of je het er nu mee eens bent of niet. Persoonlijk hou ik niet van dat snelle omdat paarden traag leren en het pas interessant wordt als de basis een beetje onder de knie is. Toch vind ik hem wel kundig en heb het idee dat hij, en de kopies geleefd worden door de commercie. Dat is jammer.

Maar waar het te vaak mis gaat is bij de interpretatie, de opvatting van wat te doen en hoe te handelen en waarom iets wel of juist niet.
Afstand houden is een les die veel paardendames niet zo goed kunnen, dat gaat jongens wat makkelijker af, maar dat is wel te leren. Het is een belangrijke les in de basis. Afstand, jij van je paard en andersom. Hoe vaak hoor je paardenmensen niet zeggen tegen vooral meisjes en vrouwen: "Koop een knuffelbeer om die behoefte te stillen, maar laat je paard PAARD."
De baas spelen als je onzeker bent werkt niet, bij heel veel brave paarden gaat het wel, maar o, wee als je een gevoelige, een stoere of een puberpaard tegen komt. Die gaan wel een strijd aan, en dan heb de toch als snel zo'n 400 kilo boze spieren tegenover je. Dan kun je beter een beetje een band opbouwen zodat je dat wel aandurft en aankan. Die onzekerheid is te overwinnen. Dat is volgens mij ook een van de leukste dingen met paarden, dat je samen gaat ontwikkelen en je beseft dat juist paarden zelf zo onzeker zijn. Ze hebben mensen nodig, niet als leider maar als begeleider in onze rare wereld.

De baas spelen in een zandbak en het in de stal of op de weg echt niet zijn kan heel gevaarlijk zijn, paarden pikken dat niet allemaal.
Leer samen wanneer je paard weg moet blijven en wanneer je hem/haar uitnodigt om bij je te komen. Dat is zo leuk om te doen.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:12

Citaat:
Dan kun je beter een beetje een band opbouwen zodat je dat wel aandurft en aankan. Die onzekerheid is te overwinnen. Dat is volgens mij ook een van de leukste dingen met paarden, dat je samen gaat ontwikkelen en je beseft dat juist paarden zelf zo onzeker zijn. Ze hebben mensen nodig, niet als leider maar als begeleider in onze rare wereld.

De baas spelen in een zandbak en het in de stal of op de weg echt niet zijn kan heel gevaarlijk zijn, paarden pikken dat niet allemaal.
Leer samen wanneer je paard weg moet blijven en wanneer je hem/haar uitnodigt om bij je te komen. Dat is zo leuk om te doen.

okee,

Leuk, maar waar baseer jij die band op?

Bij de join up is het trouwens NIET zo dat je je paard snel wilt in rijden, nee nee nee nee nee!!!
daar zorgde monty zijn vader wel voor.
Het ouderwets 'breken 'van het paard. wat in andere delen van de wereld nog te zien is.

Monty heeft tijdens zijn leven JUIST een andere methode ontwikkeld. Kijk, in shows, jaa daar gebeurd alles in 1 x. dit is om een versnelt proces van zijn werk te laten zien.
Als jij bij Flag is Up farm komt, zul je er geen trainer of student zien, die zo snel het proces zal doen. daar wordt ook stapsgewijs gewerkt.

Join up is niet het weg jagen van het paard! nee, dat is als je er zonder kennis naar kijkt.

Maar let voor de grap eens op wat er allemaal gebeurd met de armen, handen en lijn die monty bezit tijdens zijn join up. let alleen op die 3 dingen. en je zult zien, dat het absoluut geen wegjagen en naar je toe vragen is. join up is communiceren, observeren, aanpassen en vragen.

We werken in de MR methode alles rustig uit en houden rekening met de tijdsduur van de training en hoe moe je paard is. is je paard waar je mee werkt nog in staat dingen te leren?

Lees allemaal voor de grap From my hands to yours eens.
Echt een inspirerend boek.

maar ik blijf het zeggen, MR en JU zijn niet HET antwoord. het is een combi van alle goede dingen die je sterk maakt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:01

lot189 schreef:
Bij de join up is het trouwens NIET zo dat je je paard snel wilt in rijden, nee nee nee nee nee!!!
daar zorgde monty zijn vader wel voor.
Het ouderwets 'breken 'van het paard. wat in andere delen van de wereld nog te zien is.

Monty heeft tijdens zijn leven JUIST een andere methode ontwikkeld. Kijk, in shows, jaa daar gebeurd alles in 1 x. dit is om een versnelt proces van zijn werk te laten zien.

En ik blijf zeggen dat MR de JU absoluut niet zelf heeft ontwikkeld maar van anderen heeft geleerd. En een van deze anderen is zijn vader geweest, die in het boek van MR als moordenaar is neergezet en als onnodig hard voor de paarden. Er is een boek, geschreven door Marvin E. Roberts, de vader van MR, dat de trainingsmethode duidelijk omschrijft. Er staat nog meer in dat boek, een voor die tijd zachte manier van paarden beleren, en beslist geen breken. Je leest in dat boek stap voor stap de JU, die ook door MR in zijn eigen boek is neergeschreven. Het boek heeft op het internet gestaan, op de site van MR, laatst keer dat ik keek was het helaas verwijderd. Maar er zijn wat topics waar ik stukken uit dat boek heb overgenomen. Misschien handig om dat voor de lol een keer door te nemen.

*Edit:

Citaat:
brom: http://www.horsewispersandlies.com, hoofdstuk 16

In 1957, Marvin called it Training a Horse to Catch.

In 1997, Monty called it Join-Up. Monty’s Herculean effort to promote himself, his book, and a nonviolent method of horse training has generally been well received across this continent and abroad. Many of his clinics’ attendees are mesmerized by Monty’s almost mystical power over the horse. How does he do it?

In the 1960s, Dr. William "Billy" Linfoot, a veterinarian from Pleasanton, California, offered demonstration clinics on a method of working with horses that would allow him to mount a "wild, unridden" horse in a matter of minutes. He used the terms "Advance and Retreat" and "Approach at a forty-five degree angle." A review of Dr. Linfoot’s early films offers a glimpse of the natural horsemanship wave to hit the horse industry. Marvin Roberts was a fan of Dr. Linfoot and often spoke highly of the equine veterinarian.

In Horse and Horseman Training, Marvin E. Roberts offered advice on how to teach a horse to be caught in an open area. His directions were simple in 1957. He gave no reason for the action. He only offered that it worked.

Marvin Roberts - Training A Horse to Catch22

• Use a corral about fifty feet in diameter, turn the horse loose.

• Take a rope about thirty-five feet long, toss it at the horse, and pull it back.

• Make him go one way around the corral and then the other.

• When he slows, make him go on, but do not whip him.

• Keep throwing the rope over his back or behind him.

• When he begins to tire, step in front of him, hands up, and say, "Whoa."

• If he stops, walk up and pet him.

• If he runs away, throw the rope over him and make him continue the run.

• Do this two or three times; soon he will face you when you walk toward him.

Monty Roberts - Join-Up 23

• Use a pen that is fifty feet in diameter.

• Have a light sash thirty feet long.

• Pitch the line toward his rear quarters, it will not hurt him.

• Keep the horse moving. He is retreating. You must advance.

• Get the horse to canter five or six revolutions one way.

• Reverse and repeat.

• When he wants to stop, coil the sash and assume a submissive mode.

• If he stands and faces you, move closer to him, but not straight on.

• Soon he will reach out with his nose to your shoulder, this is Join-Up.

Marvin called it Line work.

Monty calls it Line work.

Marvin believed that line work was another step in teaching a horse. He believed that with line work a horse could learn manners, get the feel of the hackamore, and learn to stop, turn, and change leads before he was ever ridden.

Marvin Roberts - Line Work24

• Use a buckskin string to form a loop at the knot of a rawhide hackamore.

• Attach the lines to top of the loop and run through stirrups on either side.

• Leave plenty of slack in the reins and attach them to the saddle.

• Put the colt between the lines.

• Get him to canter going either way.

• Stand in the center and let the colt go around you.

• Do not use a whip.

• Do not work him too long.

• If he stops, turn him away from you, do not use the line as a whip.

• Let the colt go the way he starts until he gets the idea.

• Then turn him toward the fence to go the other way.

• With race colts let them make large turns.

Monty Roberts - Line Work 25

• Attach the lines to either side of the bit rings.

• Run the lines through the stirrups.

• Position the colt between the two lines.

• If inexperienced, try it with an older horse or you could hurt your horse or yourself.

• Ask your horse to circle at the canter and then trot both ways.

• Ask him to negotiate turns and stops.

• Finally, ask him to rein back one step.

• At this point, most horses are ready to be ridden, states Monty

Boek van de vader van Monty Roberts staat helaas niet meer online.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-03-13 19:08, in het totaal 2 keer bewerkt