http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... CQkYcgxpXw
vraag me af of dit bij paarden ook werkt. Kun je het vanuit je luie stoel doen. Wordt je ook niet moe van

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Waratje schreef:Doe het maar gewoon liever niet. Het is niet leuk om te doen en over het algemeen ook niet nodig.
xCloeFjordje schreef:Geen Join Ups? Mij lijkt het wel gaaf, als het lukt.
Over het algemeen is het inderdaad niet nodig.
Mijn 'algemeen' ligt eerlijk gezegd ver van het andere 'algemeen'.
Ik denk dat het goed is voor paard & mens.
Cassidy schreef:xCloeFjordje schreef:Geen Join Ups? Mij lijkt het wel gaaf, als het lukt.
Dus gewoon dingen doen, omdat het kan?
Want de JU, mits goed toegepast, lukt altijd.
Dus wil je, alleen om je eigen ego, een paard aan je experimenten blootstellen totdat je enigszins weet waar je mee bezig bent?
En waarom zou de JU goed zijn voor paard EN mens? Dat vind ik een nogal gewaagde uitspraak, verklaar je nader?
xCloeFjordje schreef:Nou sorry hoor, ik hoef het ook helemaal niet te doen. Ja, ik heb een mening. Mij lijkt het dus gaaf als het lukt, je band te versterken met je paard. Mag mij dat niet leuk lijken? Om je band met je paard nog sterker te maken? Ach ja, wat weet ik ervan. Ik heb namelijk geen paard daarvoor.Ik denk dat het goed is voor paard én mens omdat je leert vertrouwen in elkaar. Of is het niet goed voor mensen?
Edit: En over dat 'algemene' daarmee bedoelde ik dat het voor veel mensen niet nodig is (dat zeggen ze dan...) En het voor hun ook niet nuttig lijkt. (Uit mijn eigen ervaring met mensen met/bij paarden.) En dat het míj juist wel nuttig lijkt om eens te proberen. Maar natuurlijk als baasje er geen zin in heeft, hoeft het ook niet.
Maar misschien kan ik dan maar beter nu mijn mond houden.
xCloeFjordje schreef:Waratje schreef:Doe het maar gewoon liever niet. Het is niet leuk om te doen en over het algemeen ook niet nodig.
Geen Join Ups? Mij lijkt het wel gaaf, als het lukt.
lot189 schreef:ik blijf het zeggen, alleen de join up methode is niet het antwoord.
Citaat:En dan is vooral bij de jeugdige bokkers met de verzorgshet het enige antwoord bij iedere hobbel in de weg die je bij het beleren en de omgang met je paardje tegen kunt komen, weer die JU. Meer kennis is er vaak niet. En dan de JU liefst drie keer in de week em met je verzorgshet omdat het zo schattig is dat ze dan als een hondje achter je aanlopen. En beginnen doet het met een stuk nieuwsgierigheid, gewoon kijken of het lukt want dat is "zo gaaf". En de vraag is dan ook, is dat wat ze doen een echte JU of gewoon loswerken?
lot189 schreef:Bedenk je dat je een paard krijgt, dit paard is zo dominant en agressief, dat het dier het kwaad er niet van inziet om dwars over je heen te lopen. Je kunt zeer weinig met dit paard als je hem gaat trainen aan een halster en een touwtje. als je dit wel wilt gaan doen met dit dominante of agressieve paard is de kans dat het fout gaat en de persoon en/of het paard bezeerd/ geautomatiseerd raakt groot. het is een uitkomst een dit soort dierenop afstand te kunnen trainen en even te laten weten " heehee! even aandacht! ik wil met je samenwerken, maar dit kan alleen als we respect hebben voor elkaar"
<knip>
maar als jou paard anhandig is en lomp, het beukt je continu omver, het luistert niet, gaat naar linnks waar jij hem naar rechts vroeg, etc etc. is het handig en prettig om vanuit die join up te beginnen met het trainen van dit paard.
Waratje schreef:Het is eigenlijk helemaal niet zo gaaf als het lukt, want dan heb je een paard tot overgave gedwongen, dat is niet goed voor een fijne band met je paard. En als je het probeert en het lukt niet, heb je meestal een probleem........
Je kunt beter "gewoon" met respect voor je paard een band opbouwen, dat levert je veel meer op. Het duurt misschien wat langer voordat je "spectaculaire" effecten ziet, maar het is wel zoveel mooier als het echt de keuze van het paard is om samen met jou dingen te doen. De JU dwingt af, paard heeft geen keuze
Authentic schreef:annemariev schreef:maar dat het negatief is wanneer het goed wordt uitgevoerd, dat is dus niet zo.
Dat staat er ook helemaal niet!! Alleen veel mensen vinden het moeilijk om te bepalen bij welk paard het wel handig zou kunnen zijn en bij welk paard je het absoluut niet moet proberen.
Fijn dat jij blijkbaar goede ervaringen hebt met de Join-up maar ik heb in mijn omgeving alleen maar leed meegemaakt omdat mensen niet goed geïnformeerd waren, mensen gingen naar een demonstratie en zagen dat het paard na een Join-up opeens geweeeldig lief deed, dus deden die mensen dat ook. Zolang mensen tijdens demonstraties blijven doen alsof het voor elk paard werkt en dat je opeens *ping* een band hebt met je paard, moeten mensen door deze feiten bij de werkelijkheid gehouden worden.
Het werkt namelijk niet voor elk paard, als je paard niks verkeerd doet moet je je paard ook niet afstraffen. Want dat doe je met een Join-up, straffen. En een paard opvoeden gaat ook gepaard met straffen, dus het is heus niet altijd verkeerd, maar mensen krijgen de verkeerde dingen te horen over Join-ups.
Naast de tijdsduur zie ik geen feitelijke onwaarheden.
Paardentango schreef:Is het niet veel leuker om net te doen of je vrienden bent en je paard te leren naar je toe te komen en dan gezellig samen zijn. Ik ben een beetje simpel daarin, waarom moeten mensen die nog te weinig praktijkervaring bezitten een paard gaan jagen met het doel om het dier te laten weten wie de baas is.
De meeste paarden hebben dat al door als de mens aan komt lopen. Twijfelen aan jezelf is helemaal niet verkeerd, en de meeste paarden zijn al heel lang geleden gedomesticeerd en hebben de eigenschappen van mensvriendelijk zijn.
Met een leuke band leer je veel meer dan met dat gejaag, en helaas heb ik inmiddels ervaring met een aantal paarden die zo bang geworden zijn door dat gejaag dat er maar een uitweg/oplossing was... naar de slager in weet ik wat voor land. Nu een die dat advies heeft gekregen van Monty Roberts Nederland. Hij voldeed niet aan de trainingsmethode, dus is het paard fout. Dat vind ik een beetje te simpel.
Bouw gewoon aan je band, laat je paard op een commando naar je toe komen en ga samen ontdekken. Ga samen oefenen met wandelen, met aanraken en doe leuke dingen in je zandbak. Oortjes naar voren en mensenoortje open. Leer van iedereen wat en stippel zo je eigen weg uit. Leer omgaan met je paard, leer meelopen en leer vooral dat schoppen, slaan en trappen voorbeeld gedrag zijn. Dat nemen paarden snel over van ons. Paarden zelf bluffen veel, en dat kan ieder mens.
Overigens ken ik meer mensen die vreselijk goed met paarden zijn die geen commerciële machine achter zich hadden maar die gewoon hun ding doen en best graag helpen. Vaak zijn die vlakbij, een oom, een tante, een kennis van stal noem maar op. Is goedkoper en leuk.
Ik denk vaak dat mensen die bang zijn alles maar dominant noemen, maar in werkelijkheid is de mens dan degene die submissief is en niet veel paarden vinden dat fijn. Maar leren kan iedereen.
Denk ik...
Citaat:Dan kun je beter een beetje een band opbouwen zodat je dat wel aandurft en aankan. Die onzekerheid is te overwinnen. Dat is volgens mij ook een van de leukste dingen met paarden, dat je samen gaat ontwikkelen en je beseft dat juist paarden zelf zo onzeker zijn. Ze hebben mensen nodig, niet als leider maar als begeleider in onze rare wereld.
De baas spelen in een zandbak en het in de stal of op de weg echt niet zijn kan heel gevaarlijk zijn, paarden pikken dat niet allemaal.
Leer samen wanneer je paard weg moet blijven en wanneer je hem/haar uitnodigt om bij je te komen. Dat is zo leuk om te doen.
lot189 schreef:Bij de join up is het trouwens NIET zo dat je je paard snel wilt in rijden, nee nee nee nee nee!!!
daar zorgde monty zijn vader wel voor.
Het ouderwets 'breken 'van het paard. wat in andere delen van de wereld nog te zien is.
Monty heeft tijdens zijn leven JUIST een andere methode ontwikkeld. Kijk, in shows, jaa daar gebeurd alles in 1 x. dit is om een versnelt proces van zijn werk te laten zien.
Citaat:brom: http://www.horsewispersandlies.com, hoofdstuk 16
In 1957, Marvin called it Training a Horse to Catch.
In 1997, Monty called it Join-Up. Monty’s Herculean effort to promote himself, his book, and a nonviolent method of horse training has generally been well received across this continent and abroad. Many of his clinics’ attendees are mesmerized by Monty’s almost mystical power over the horse. How does he do it?
In the 1960s, Dr. William "Billy" Linfoot, a veterinarian from Pleasanton, California, offered demonstration clinics on a method of working with horses that would allow him to mount a "wild, unridden" horse in a matter of minutes. He used the terms "Advance and Retreat" and "Approach at a forty-five degree angle." A review of Dr. Linfoot’s early films offers a glimpse of the natural horsemanship wave to hit the horse industry. Marvin Roberts was a fan of Dr. Linfoot and often spoke highly of the equine veterinarian.
In Horse and Horseman Training, Marvin E. Roberts offered advice on how to teach a horse to be caught in an open area. His directions were simple in 1957. He gave no reason for the action. He only offered that it worked.
Marvin Roberts - Training A Horse to Catch22
• Use a corral about fifty feet in diameter, turn the horse loose.
• Take a rope about thirty-five feet long, toss it at the horse, and pull it back.
• Make him go one way around the corral and then the other.
• When he slows, make him go on, but do not whip him.
• Keep throwing the rope over his back or behind him.
• When he begins to tire, step in front of him, hands up, and say, "Whoa."
• If he stops, walk up and pet him.
• If he runs away, throw the rope over him and make him continue the run.
• Do this two or three times; soon he will face you when you walk toward him.
Monty Roberts - Join-Up 23
• Use a pen that is fifty feet in diameter.
• Have a light sash thirty feet long.
• Pitch the line toward his rear quarters, it will not hurt him.
• Keep the horse moving. He is retreating. You must advance.
• Get the horse to canter five or six revolutions one way.
• Reverse and repeat.
• When he wants to stop, coil the sash and assume a submissive mode.
• If he stands and faces you, move closer to him, but not straight on.
• Soon he will reach out with his nose to your shoulder, this is Join-Up.
Marvin called it Line work.
Monty calls it Line work.
Marvin believed that line work was another step in teaching a horse. He believed that with line work a horse could learn manners, get the feel of the hackamore, and learn to stop, turn, and change leads before he was ever ridden.
Marvin Roberts - Line Work24
• Use a buckskin string to form a loop at the knot of a rawhide hackamore.
• Attach the lines to top of the loop and run through stirrups on either side.
• Leave plenty of slack in the reins and attach them to the saddle.
• Put the colt between the lines.
• Get him to canter going either way.
• Stand in the center and let the colt go around you.
• Do not use a whip.
• Do not work him too long.
• If he stops, turn him away from you, do not use the line as a whip.
• Let the colt go the way he starts until he gets the idea.
• Then turn him toward the fence to go the other way.
• With race colts let them make large turns.
Monty Roberts - Line Work 25
• Attach the lines to either side of the bit rings.
• Run the lines through the stirrups.
• Position the colt between the two lines.
• If inexperienced, try it with an older horse or you could hurt your horse or yourself.
• Ask your horse to circle at the canter and then trot both ways.
• Ask him to negotiate turns and stops.
• Finally, ask him to rein back one step.
• At this point, most horses are ready to be ridden, states Monty