[HK]Parelli Natural Horsemanship

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:12

Vlaardingen te doen voor je? Daar zit Eva van PonyTales. Daar mag je vast eens meekijken, zitten verschillende parelliers op die stal.

Mopjemop

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:38

Anouk dahrs zit volgens mij in Breda

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:48

Bedankt voor de mooie filmpjes Wicky, erg mooi om te zien en leuk ook de subtiele variaties waardoor ik meteen weer inspiratie krijg... :D Edit: zou ik ze mogen doorsturen naar mijn verzorgstertje van 10 jr? In het kader van de studie Parelli :D

Gisteren heb ik samen met stalgenootje een bosrit gemaakt met mijn LBI en twee uiterste tempi gehad: heel langzaam en heel hard. Zó handig... Ik moet nu leren om dat snelle tempo niet in te dammen, maar om te buigen tot een antwoord op een vraag i.p.v. een geheel eigen(wijze) beslissing en het dan ook te belonen. Leuke uitdaging :D

Daarna heeft stalgenoot me in 5 minuten figure 8 geleerd met mijn jonge LBE. Die was heeeeelemaal blij dat ie zoiets stoers mocht doen, gek ding :D

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 07:32

Doorsturen mag hoor.

Ik weet niet of er online veel over te vinden is, maar zoek eens op game of energy van Karen Rohlf. Heel fijn concept over tempo.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 08:58

Bedankt! Ik heb op het NH forum wat info gevonden erover. Een cijfer geven aan de energie en dan voorbereiden op het cijfer dat je gaat vragen (om het vervolgens dan ook te vragen). Klinkt wel heel logisch eigenlijk... En ik zie een goede combinatie met de corners game. Ga nog eens wat verder zoeken...

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:34

Oh, zit je daar ook. Da's lollig :j
Zal ik even kijken of het daar ergens staat?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:00

Oh ja, ik kan zelf ook wel zoeken hoor :D maar als je toevallig een heel duidelijke beschrijving tegenkomt... Dan houd ik me aanbevolen!

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:09

Vandaag ga ik eindelijk Parelli doen met een van mijn verzorgpony's *\o/*

Ik wou graag deze games doen:
- friendly game
- porcupine game
- driving game

Is dit goed om mee te beginnen?
Het is wel een pony die het nog niet kent. Zijn er daarom nog dingen waarmee ik rekening moet houden en/of tips?

Ik dacht aan een halfuurtje ongeveer om mee te beginnen ongeveer, in ieder geval niet te lang, is dat een goed idee?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:55

Als het paard nog niets van dit kent, kent het dan wel wijken voor druk? Want veel paarden krijgen dit niet goed aangeleerd. Als dat ook bij jou het geval is, leer dan eerst wijken voor druk aan voordat je aan de games begint.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 07:34

Jensvl; zijn de porcupine game en de driving game dan geen "wijken voor druk"?

En bij veel paarden krijg je dit niet goed aangeleerd? Heel idee achter NH is dat het aansluit bij het paard maar de basis vinden ze al moeilijk?

Friendy, porcupine en driving game in een half uurtje doen klinkt voor mij een beetje als het alfabet en rekenen in een half uurtje leren. Let bij het aanleren op het kleinste juiste antwoord en beloon dat Door gelijk de vraag weg te halen en te wachten op kauwen en likken

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:04

Wat wicky zegt. Deze 3 spelletjes zijn het beste om mee te beginnen anders zal je ergens in de volgende spelletjes vastlopen.

Ga niet te lang door. 30 minuten herhalen terwijl het paard het eigenlijk na 5 minuten al doorheeft is echt lang. Kies een doel: wil je dat hij snel of zacht reageert laat de druk dan daar los of wil je dat hij veel passen zet en hoeveel dan of iets anders. Zodra je dat doel bereikt hebt stop je

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:05

Kijk wat haalbaar is voor jezelf en voor je paard.

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:57

Dankjulliewel!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:07

Ik ben ook beetje aan het kijken naar parelli (voornamelijk online)

Wijken voor druk kan ze al.
Wil nog geen dvd aanschaffen. Eind juli hebben we belevingsdag hierin. Dus eerst kijken of het allemaal bevalt.

Wil ons al wel alvast voorbereiden. Op YouTube vind ik allemaal filmpjes van level 1 passed. Kan niks vinden met Engelse / Nederlandse uitleg.

Gisteren met der bezig geweest.
Het leiden en volgen gaat prima. Achteruit zetten terwijl ik vooruit kijk ook. Achteruit lopen terwijl ik zacht op haar neus drukt, doet ze ook.
Met stick en string over haar heen. Met string naast mij zwaaien. Achterhand draaien. Voorhand snapt ze nog niet goed (gaat dan achteruit). Aan 1 kant snapt ze dat beter, die kant kan ze ook wijken. Ook rondjes laten lopen en omdraaien.

Ben ik zo beetje ok bezig?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:00

Wicky schreef:
Jensvl; zijn de porcupine game en de driving game dan geen "wijken voor druk"?

En bij veel paarden krijg je dit niet goed aangeleerd? Heel idee achter NH is dat het aansluit bij het paard maar de basis vinden ze al moeilijk?

Friendy, porcupine en driving game in een half uurtje doen klinkt voor mij een beetje als het alfabet en rekenen in een half uurtje leren. Let bij het aanleren op het kleinste juiste antwoord en beloon dat Door gelijk de vraag weg te halen en te wachten op kauwen en likken

Ik zeg niet dat het moeilijk is aan te leren. Alleen dat het buiten de NH wereld van niet of slecht gedaan wordt. Ik weet uit eigen ervaring dat dit eenvoudig en snel aan te leren valt. Natuurlijk zijn de games om wijken voor druk zoals alles dat zowat is. Alleen, als je paard niet weet wat voorwaarts rechts of links of achterwaarts met jou signalen betekent dat dat eerst aangeleerd moet worden. Het echte wijken voor druk aanleren dus.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:03

Nessa schreef:
Ik ben ook beetje aan het kijken naar parelli (voornamelijk online)

Wijken voor druk kan ze al.
Wil nog geen dvd aanschaffen. Eind juli hebben we belevingsdag hierin. Dus eerst kijken of het allemaal bevalt.

Wil ons al wel alvast voorbereiden. Op YouTube vind ik allemaal filmpjes van level 1 passed. Kan niks vinden met Engelse / Nederlandse uitleg.

Gisteren met der bezig geweest.
Het leiden en volgen gaat prima. Achteruit zetten terwijl ik vooruit kijk ook. Achteruit lopen terwijl ik zacht op haar neus drukt, doet ze ook.
Met stick en string over haar heen. Met string naast mij zwaaien. Achterhand draaien. Voorhand snapt ze nog niet goed (gaat dan achteruit). Aan 1 kant snapt ze dat beter, die kant kan ze ook wijken. Ook rondjes laten lopen en omdraaien.

Ben ik zo beetje ok bezig?

Als voorbereiding ziet dat er goed uit. De basis zit er al redelijk in zo te lezen. Net nog wat oefenen op het wijken van de voorhand dan.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:28

Vanaf tekst is het heel lastig te beoordelen of je goed bezig bent of niet. Je krijgt in ieder geval de reactie die je wil van je paard behalve dan aan een kant bij de voorhand. Ik zou daar kijken of je met je lichaam duidelijker kan zijn in wat je wil.

Over het paard leren wat je wil: dat doe je juist met de porcupine en driving door gebruik te maken van pressure en release. Waarbij je voor pressure de fases gebruikt tot hij het juiste antwoord vind. Dan gaat een paard snappen met welke druk je wat van hem wilt.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:46

Ok dank jullie wel voor jullie antwoord :)
We gaan gewoon rustig zo verder, op naar eind juli en dan eens kijken hoe en wat :D

wech

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:32

Ik doe het met mijn jaarling af en toe een beetje, hij was heel erg respectloos en sinds ik dit doe heeft hij zó veel respect gekregen! Ik heb niks geen dvd's of les of zo.. Ik doe maar zoals ik denk dat het een beetje moet en het belangrijkste is dat het werkt voor mij en mijn jaarling! En dat doet het dus ik ben tevreden :D

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 18:06

Update van ons :D

Liberty gaat ontzettend goed. We hebben nu alle games gedaan en de circling maakt hij steeds dichterbij mij, soms moet ik hem zelfs wat verder sturen en toch blijft de connectie dan. Echt super blij mee. Vandaag stick to mee gedaan met galop haha hij werd er weer enorm speels van en sideways mee genomen. Van sideways had ik niet verwacht dat het zou lukken maar hij deed het en zonder weg te lopen als ik zei dat ie klaar was (wat na 2-3 passen was omdat het zo goed ging natuurlijk) - normaal liep hij direct weg als ik het vroeg. Maar goed helemaal happy dus en hij volgt nu ook in draf en naast mij kan hij inmiddels draven en galopperen *\o/* wel op een afstandje, als we galoperen, hij is dan het liefst wat dichterbij maar dat vind ik niet veilig omdat hij soms een uitbarsting van enthousiasme heeft.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 07:20

Wat goed! Mooi hoor, als zo alles in elkaar valt en het "gewoon" kan.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:09

Ik heb weer een rij-topic geopend. Dit keer niet met eigen paard, maar het was wel heel leuk en leerzaam. Had niet verwacht dat het nog zo goed zou gaan, had een ramp verwacht maar ik heb de focus gelegd op ontspanning en communicatie en dat werkte goed.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 09:38

Hoe gaat het met jullie en de paarden?

Hier nu alles even op een laag pitje met deze temperaturen. Over twee weken ga ik naar het "never too old kamp" van het Lage Woud met 1 van mijn paarden. Ben ontzettend benieuwd.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 14:18

Ik rij en wandel vroeg op de dag, heb een erg lollig filmpje van de weave, zal ik later wel eens posten.

Wat leuk dat je naar Eef gaat, Sassie. Wat zijn je leerdoelen voor daar?

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:44

Mijn leerdoel is weer op mijn paard zitten. Ik heb de afgelopen jaren angst ontwikkeld voor het rijden en had er helemaal geen plezier meer in. Ik ben dus nu teruggegaan naar de basis en dat gaat super. Ik zou dus graag daar weer op mijn paard willen rijden..al is het maar een klein rondje stappen.

Heb er zelf enorm veel zin in. Voor mij mijn eerste ponykamp...dus heb nu al voorpret ;-)

Ben benieuwd naar het filmpje