Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:02

Maar een stuk moeilijker om kennis van op te doen, een stuk minder toegankelijk. Alles helemaal alleen zonder begeleiding zie ik niet zitten, een stuk gaat wel, maar je merkt op een bepaald moment dat je er toch graag een instructeur bij hebt, voor diverse dingen. En dat is bij CA helemaal moeilijk als ik het goed begrepen heb.

En verder, als het toch even goed is, dan hou ik het nog wel even bij Parelli, heb die inverstering ook niet voor niks gedaan (gelukkig maar :Y) ).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:10

Bedoel je dat Clinton moeilijker is? Ik zou juist het tegendeel beweren! Zijn DVD's zijn veel meer to the point ( minder langdradig) en hij legt zijn punten heel goed uit. Maar goed, ieder z'n keus tenslotte.
Ik volg zelf overigens helemaal geen methodes, maar heb ze wel bijna allemaal bekeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:13

Neen, bedoel moeilijker in de zin van materiaal kunnen vastkrijgen (ga er nu vanuit dat je DVD's kan bestellen?) en lessen kunnen volgen hier in het belgenlandje .. Heb al moeite om een Parelli-instructeur te vinden, laat staan een CA-instructeur :+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:18

Thanks :) Van waar moet dat eigenlijk allemaal komen? Australië neem ik aan? Want volgens mij is er best een kans op nog extra douanekosten (heb ik me met DVD's over clickertraining ook serieus in mispakt, moest nog even € 20 extra gaan betalen := ). Zal nog niet voor nu meteen zijn hoor, maar ik hou het in mijn achterhoofd ;)

Edit; je kan in ieder geval niet zeggen dat alleen Parelli commercieel is .. wat een prijzen :oo

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:21

Nee, hij is Australier maar woont in de USA.
Als je lid wordt van zijn 'No worries club' krijg je regelmatig gratis DVD's toegezonden :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:22

Hmm ok, USA betekent douanekosten hier, dus nog extra kosten .. En de prijzen zijn zo al aan de hoge kant in mijn ogen .. Dus ik hou het nog maar even bij wat ik nu heb, gaat goed .. Misschien ben ik over een paar jaartjes klaar voor een duidelijkere manier :Y)

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:23

Qua commercie inderdaad gelijk aan Parelli, ook daar krijg je gratis dvd's toegezonden bij de savvyclub :j

Maar vind het zeker interessant om van meer mensen te lezen/zien en zodoende meer te leren, dus bedankt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:37

Jannepauli schreef:
_Nelleke_ schreef:
Dat ben ik niet met je eens. Ik heb het idee dat juist Linda degene is geweest die ervoor heeft gezorgd dat de kennis die pat heeft, vertaald is naar 'normale mensentaal' en voor het grote publiek beschikbaar heeft gemaakt.

In de filmpjes luister ik liever naar Linda dan naar Pat. Pat is vaak onsamenhangend en enorm langdradig. Als Pat Linda nooit was tegengekomen denk ik niet dat de naam Parelli zo groot was geworden.

Je mag het best niet-eens zijn hoor :)
Maar het verhaal gaat dat mevrouw L. hem ontmoette in Australië waar hij op tour was met demo's dus reputatie wb trainen had hij al. Linda heeft het dus niet 'uitgevonden'.. mogelijk is ze wel een slim businessvrouwtje en heeft er een optimale kans in gezien om rijk te worden van mensen die geen kaas gegeten hebben van paarden. Het mag dan wel zo zijn dat zij de kennis 'vertaald' heeft .. mijn punt is dus dat iets vertalen wel iets anders is dan de methode of kennis zelf ontwikkelen. En vandaar dat ik ook zei dat zij zonder de kennis van PP niks betekend zou hebben. Commercieel maken is wellicht een verdienste voor de bankrekening, maar niet door de kennis op zich.
Ik vind het een vreselijk mens met haar akelige schelle stem en gekakel. Om maar te zwijgen van haar outfitjes met zonneklepje.

Ja dat zonneklepje heeft haar in mijn vriendenkring wel de bijnaam "klep" Parelli opgeleverd. Verder wil ik even protesteren tegen het feit dat Parelli qua trainingsmethodes ook maar iets zelf heeft ontwikkeld, want dat is dus niet zo. Hij heeft kennis die aanwezig was in een jasje gestoken waardoor een structuur ontstond. En deze structuur is door LP verbeterd/veranderd.
Het verhaal dat LP haar man in Australie tegenkwam heb ik ook gehoord. Wat is daar mis mee? Wat is er mis mee om toe te geven dat je het oorspronkelijk ook niet wist, maar de leraar tegenkwam die je de initiele tools aanreikte waardoor je jezelf kon ontwikkelen? LP heeft in haar werk bij Parelli een ontzettende groei doorgemaakt. Dat ze niet aan Pat kan tippen is een, maar een prutser is ze echt niet meer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:39

Jannepauli schreef:
Misschien je eens orienteren op Clinton Anderson? Minstens even goed als PP, met betere en doelgerichte uitleg. En geen overbodige blonde dames :D :D

CA gaat eerder door tot een fase 4. Mist de subtileiten en de horsenalities. Als mensen hier al gaan steigeren van LP in het filmpje in de openingspost, wat moeten ze dan wel niet denken als ze CA echt met een gevalletje correctie bezig zien?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:11

Cassidy schreef:
Jannepauli schreef:
Misschien je eens orienteren op Clinton Anderson? Minstens even goed als PP, met betere en doelgerichte uitleg. En geen overbodige blonde dames :D :D

CA gaat eerder door tot een fase 4. Mist de subtileiten en de horsenalities. Als mensen hier al gaan steigeren van LP in het filmpje in de openingspost, wat moeten ze dan wel niet denken als ze CA echt met een gevalletje correctie bezig zien?

Heel eerlijk kijk ik 10 x liever naar CA dan naar PP/LP, al is het alleen maar vanwege de manier hoe ze problemen te lijf gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:13

Dan moeten we dus ook maar niet meer in de leer gaan bij de vele *** instructeurs van parelli? Die hebben de methode ook zelf niet ontwikkeld dus die zijn ook alleen maar commercieel en kunnen er niks van?
Gooi dan meteen alle instructeurs maar in de prullebak, inclusief alle maneges en verenigingen... allemaal commercieel en brandhout :')

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:23

Cassidy schreef:

Of dat het geval is weet ik niet, heb dat niet als zodanig ervaren. Maar.. corrigeren "moet" toch indien nodig?
Kijk, een correctie op zich kan geen kwaad, maar het ligt eraan hoe die opbouwt én of je voldoende kan interpreteren of het paard iets niet begrijpt van de aanwijzing of gewoon even niet meedoet. Wat dat laatste betreft ( het kunnen 'interpreteren')... dat leer je niet van een DVD, gevoel en inzicht in eigen handelen, daar is wel wat meer voor nodig.

Toch maar even een vergelijkend filmpje over het 'wiebelen' met het touw: http://www.youtube.com/watch?v=yDF16_NbNCU

Ook hier geen aai-poesje-aai, maar wel duidelijkheid, én op het juiste moment.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:56

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:57

http://www.youtube.com/watch?v=O8LozTmouk0

Deze link is een 1,5 uur durende grondwerk basis van Clinton Anderson, duidelijk en leerzaam.
Maar vrijwel hetzelfde als Parelli doet vind ik.

Edit ; haha cassiday blijkbaar precies hetzelfde idee op hetzelfde moment.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:01

Het is het werk met een Mustang die nog niets kent.
Heb dit filmpje al vaker geplaatst en daar ook vond men dat getrek aan dat touw helemaal aan het begin maar niets.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:12

Kijk eens bij 0;58, daar zie je precies wat hij doet om het paard achterwaarts te leren. Wat Linda eigenlijk ook probeert te doen in eerste instantie, namelijk de yoyo game.

Ik vind Parelli een prima methode, maar vind de yoyo game niet geweldig met dat gezwieper, deze oplossing van Anderson lijkt mij een goed alternatief, ga het meteen uitproberen morgen!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:18

Ik zeg altijd: :7

Je moet geen paarden houden maar je moet een:

- Paarden artikelen winkel beginnen.
- Paarden gaan trainen.
- Paarden goeroe worden.
- Een manege met een super de luxe kantine beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:19

[***] schreef:
Ah ok, dan heb ik het verkeerd begrepen. Omdat je zegt dat je de manier van het filmpje geen oplossing vindt, en het daarna over een rotschop hebt .. Dacht even.. ;)

ja klopt, ik had het wat onhandig geformuleerd, maar 1x je paard straf geven is natuurlijk ook heel anders dan 5 minuten lang aan aan touw rukken/zwaaien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:21

Freya6 schreef:
Kijk eens bij 0;58, daar zie je precies wat hij doet om het paard achterwaarts te leren. Wat Linda eigenlijk ook probeert te doen in eerste instantie, namelijk de yoyo game.

Ik vind Parelli een prima methode, maar vind de yoyo game niet geweldig met dat gezwieper, deze oplossing van Anderson lijkt mij een goed alternatief, ga het meteen uitproberen morgen!

Ik vraag me af of de anti-Parelliërs hiervan ook weer gaan vinden dat je hiermee een paard alleen maar weer kopschuw maakt :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:58

Linda vertelt het verhaal van hoe ze Pat heeft leren kennen graag! Het is op zoveel dvd's te vinden, daar schaamt ze zich echt niet voor. Ook niet voor het feit dat ze nog niet voor de helft zo goed is als hij. Maar zij blijft hem net zo veel vragen stellen en observeren tot ze duidelijk krijgt hoe het nou precies zit, wat hij doet en hoe hij het doet. En dat weet zij dan ook nog zo te vertalen dat het uitlegbaar en leerbaar is voor iedereen.
Laatst bijgewerkt door Jessix op 20-01-13 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:58

Anoniem schreef:
Freya6 schreef:

Ik vraag me af of de anti-Parelliërs hiervan ook weer gaan vinden dat je hiermee een paard alleen maar weer kopschuw maakt :')

Ja als je wilt kun je overal anti inspiratie vinden :j

Ik zeg ga het in praktijk zelf uitproberen en zie hoe het werkt! Mijn paard was geen land mee te bezeilen en gaat nu helemaal super dankzij deze methodes, vind het wel fijn dat ik theorie info van Parelli heb zodat ik weet waarom ik wat doe, maar deze Anderson is weer heel goed te volgen alles achter elkaar.
Van alles het beste pakken zal ik maar zeggen......

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:04

tamary schreef:
Klopt. Paard let niet op de mens aan het andere eind van het touwtje. Dat is gevaarlijk voor de mens (en omgeving) en helemaal bij een paard met 1 missend oog. Mens niet belangrijk = mens plat bij schrikreactie.

Ik zie een doorgedraaid mens dat haar paard wil leren touwtjespringen. Verder ontgaat élk mogelijk nut mij hiervan, laat staan op een positieve manier de aandacht van je paard vragen zo...
Ben een complete Parelli-leek, dus ik zal het allicht wel niet snappen. Net zoals het paard overduidelijk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:05

Cassidy schreef:
Ik ken de filmpjes van CA. Heb al zijn DVD's, en volg zijn methode, je hoeft me niet te overtuigen.

Maar had je deze al gezien?

http://www.youtube.com/watch?v=O8LozTmouk0

Ik kijk graag naar de filmpjes op http://www.downunderhorsemanship.tv/
Vanmiddag nog de laatste bekeken over het trailerladen. Ik mag het graag zien. Ik vind zijn manier van werken niet zoveel verschillen van Parelli. Hij is alleen wat sneller, doortastender.. Ik vind Parelli wat meer rust uitstralen, maar wellicht speelt de leeftijd ook wel een rol. Ik vind van Parelli vooral de psychologie interessant en door Linda kan ik het weer mooi aansluiten op dressuur. Het is maar net wat je ligt. En het is dat mijn budget het niet allemaal toelaat, anders had ik wel dvd's van Clinton gekocht.

Ik heb nu net de Liberty Series van Jonathan Field gekocht, omdat ik juist daarin mezelf wil verbeteren. Ook zijn methode is niet zo heel verschillend.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:09

Ik moet zeggen dat Clinton Anderson in elk geval stukken begrijpelijker vind. Ook zoekt hij een andere grens op. Dat komt natuurlijk gedeeltelijk omdat het een ander paard is, maar volgens mij ook omdat hij zelf een andere houding heeft: de grens die hij steeds opzoekt ligt net wat lager dan de grens die Parelli aanhoudt. Tegelijkertijd is zijn intense correctie beslist intenser (en dus effectiever) dan die van LP. En dat is meteen het voornaamste bezwaar bij het filmpje van LP: het is te lang niet effectief. (En uit de methode van CA spreekt een handige techniek die LP ook had kunnen gebruiken: uit balans halen door naar de zijkant te trekken. Als ze dat meer gaat doen in het tweede deel gaat het ook beter.)

Het touwtrekken aan het begin vind ook wel tamelijk hard. Ik begrijp de achtergrond, ik vraag me af of het niet evengoed in wat subtielere stages kan worden opgedeeld.

Even goed heb ik ook bij hem het idee dat de hulpen voor achterwaards niet goed begrepen worden. In eerste instantie is het vooroverleunen namelijk genoeg om het paard een stap terug te laten doen - die aanwijzing wordt meteen opgepikt. Het 'tap the air' en 'tap the rope' worden echter volgens mij niet begrepen. Ik heb de indruk dat het paard wel zou willen meewerken maar niet goed weet wat nu de bedoeling is. Pas met 'tap the clip' wordt dat wel duidelijk, en van daaruit wordt ook de link gelegd. Maar dan is het paard wel een stuk onzekerder, en volgens mij is dat niet per se nodig.

Verder vind ik de overeenkomsten met Cesar Milan wel opvallend (tot aan dezelfde soort lijn, goedkoop en hoog op de hals) aan toe.