Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Peelie schreef:En ik ben het er niet meer eens dat een hengst niet door blijft dekken... Want ik heb het zo vaak mee gemaakt dat ze gewoon door blijven dekken... zelfs als de merrie hem er af wil kikken... de hengst heeft gewoon zo veel macht dat als het er eenmaal bovenop zit dat het gewoon gebeurt... Of de merrie dat nou wil of niet...
Zamora schreef:Peelie schreef:En ik ben het er niet meer eens dat een hengst niet door blijft dekken... Want ik heb het zo vaak mee gemaakt dat ze gewoon door blijven dekken... zelfs als de merrie hem er af wil kikken... de hengst heeft gewoon zo veel macht dat als het er eenmaal bovenop zit dat het gewoon gebeurt... Of de merrie dat nou wil of niet...
dat is ook verschillend. Zoals ik eerder zei de hengsten die ik ken en hun eigen groep merries heeft mag echt alleen dekken als ze hengstig zijn! Meer hoeft hij écht niet te proberen! Meer doet hij ook niet want hij weet zijn plek.
Arrisje schreef:Ik snap wat je bedoelt, maar jij hebt het nu over een hengst die vóór het dekseizoen al bij de merries in loopt.. In mijn geval is dat niet mogelijk omdat de desbetreffende hengst jarenlang via normale dekstations heeft gedekt, dus gewoon uit de hand en verder heeft ie op stal gestaan.. Die van mij zou dus door blijven dekken.. Waarschijnlijk zal mijn 2 jarige dat minder snel doen, omdat die in een kudde heeft gelopen en weet wat de regels zijn..

Arrisje schreef:Ik snap wat je bedoelt, maar jij hebt het nu over een hengst die vóór het dekseizoen al bij de merries in loopt.. In mijn geval is dat niet mogelijk omdat de desbetreffende hengst jarenlang via normale dekstations heeft gedekt, dus gewoon uit de hand en verder heeft ie op stal gestaan.. Die van mij zou dus door blijven dekken.. Waarschijnlijk zal mijn 2 jarige dat minder snel doen, omdat die in een kudde heeft gelopen en weet wat de regels zijn..
Die vechtpartijtjes zijn duidelijk speels bedoeld en ze staan vaak samen vredig te grazen of gezellig met twee in de schuilstal. Het hengstje is nu 6 jaar en heeft nog geen dag in zijn leven alleen gestaan.
Langer laten staan ging erg ten koste van de vacht van de merries
Arrisje schreef:Zamora schreef:
dat is ook verschillend. Zoals ik eerder zei de hengsten die ik ken en hun eigen groep merries heeft mag echt alleen dekken als ze hengstig zijn! Meer hoeft hij écht niet te proberen! Meer doet hij ook niet want hij weet zijn plek.
Ik snap wat je bedoelt, maar jij hebt het nu over een hengst die vóór het dekseizoen al bij de merries in loopt.. In mijn geval is dat niet mogelijk omdat de desbetreffende hengst jarenlang via normale dekstations heeft gedekt, dus gewoon uit de hand en verder heeft ie op stal gestaan.. Die van mij zou dus door blijven dekken.. Waarschijnlijk zal mijn 2 jarige dat minder snel doen, omdat die in een kudde heeft gelopen en weet wat de regels zijn..