natuurlijk hengsten houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jaggie

Re: natuurlijk hengsten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:24

Zal ik nog ff een 'andere' manier vertellen, mijn vriend heeft momenteel 6 Welsh A hengsten (alle niet naar de keuring geweest, omdat hij daar geen interesse in heeft), momenteel lopen ze in het vierspan internationaal (klasse 4). Ik kan ze naast elkaar vastbinden en 4 (of meer) tegelijk vasthouden, geen probleem ze kennen hun plaats, zo ook in het span, geen geruzie of niks (oké, de jonge hengsten moeten dat natuurlijk afentoe nog leren, maar dat lijkt me logisch).

Deze pony's lopen in kuddeverband samen, en ja ze vechten wel eens, maar er heerst een echte rangorde en zo gaat het prima. Eerst stonden er ook 3 ruinen bij, dan kreeg je dus wel meer strijd in de groep (als eenmaal bepaald is wie waar bij hoort, is het ook snel over).Om onnodige wondjes te voorkomen staan tegenwoordig de 5 hengsten die mee op wedstrijden gaan, samen in de wei en staat de jongste hengst (4 jaar maar gaat nog niet mee op wedstrijd) samen met de ruin.

Normaal gesproken staan er geen merries op stal, maar afentoe staat er eentje om betuigd te worden. Het is dan wel opletten natuurlijk, maar ook dat gaat prima.

Maar ik kan ook best begrijpen dat een goedgekeurde, waardevolle hengst niet zomaar bij elk paard in de wei wordt gezet, denk dat je dan toch een behoorlijk risico kan lopen. Het verschilt natuurlijk wel per hengst hoe ze zich gedragen.
Laatst bijgewerkt door jaggie op 19-06-08 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:37

Kijk dat bedoel ik... een waardevolle hengst zet je niet zomaar bij andere paarden... al helemaal niet als hij al 17 is en (waarscheinlijk) nog nooit bij andee paarden heeft gestaan naadat hij is begonnen met dekken..

En ik ben het er niet meer eens dat een hengst niet door blijft dekken... Want ik heb het zo vaak mee gemaakt dat ze gewoon door blijven dekken... zelfs als de merrie hem er af wil kikken... de hengst heeft gewoon zo veel macht dat als het er eenmaal bovenop zit dat het gewoon gebeurt... Of de merrie dat nou wil of niet...

Tjah ik weet niet wat je dan liever hebt... een hengst die niet anders weet... of je merrie met een trouma aan hengsten...

Daarbij... Merrie's zijn altijd op ruikafstand van een hengst... Dat voorkom je nooit... dus of ze nou 3 weilanden verderop staan of 3 km verderop...

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:46

Peelie schreef:
En ik ben het er niet meer eens dat een hengst niet door blijft dekken... Want ik heb het zo vaak mee gemaakt dat ze gewoon door blijven dekken... zelfs als de merrie hem er af wil kikken... de hengst heeft gewoon zo veel macht dat als het er eenmaal bovenop zit dat het gewoon gebeurt... Of de merrie dat nou wil of niet...

dat is ook verschillend. Zoals ik eerder zei de hengsten die ik ken en hun eigen groep merries heeft mag echt alleen dekken als ze hengstig zijn! Meer hoeft hij écht niet te proberen! Meer doet hij ook niet want hij weet zijn plek.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:49

In deze ben ik het wel eens met jouw Zamora, elke hengst is uniek en zal dus verschillende reageren op een, al dan niet hengstige merrie. Echt niet elke hengst blijft het maar proberen als de merrie niet wil. Mijn ruin (die al een hele poos geleden gecastreerd is) kan k natuurlijk niet vergelijken met een hengst, maar hengstige merrie 'dekt' hij ook nog, zijn ze niet hengstig dan doet hij misschien alleen een poging tot, maar houdt het snel voor gezien.

Een hengst heeft meestal wel in de gaten als er merrie (of andere paarden) in de buurt staan, daarom is het ook zaak dat je ze een veilige wei kunt neer zetten, waar ze niet zomaar uit kunnen ontsnappen. Daar moet je gewoon rekening mee houden als je een hengst aanschaft, bezint eer gij begint.

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:00

Zamora schreef:
Peelie schreef:

dat is ook verschillend. Zoals ik eerder zei de hengsten die ik ken en hun eigen groep merries heeft mag echt alleen dekken als ze hengstig zijn! Meer hoeft hij écht niet te proberen! Meer doet hij ook niet want hij weet zijn plek.

Ik snap wat je bedoelt, maar jij hebt het nu over een hengst die vóór het dekseizoen al bij de merries in loopt.. In mijn geval is dat niet mogelijk omdat de desbetreffende hengst jarenlang via normale dekstations heeft gedekt, dus gewoon uit de hand en verder heeft ie op stal gestaan.. Die van mij zou dus door blijven dekken.. Waarschijnlijk zal mijn 2 jarige dat minder snel doen, omdat die in een kudde heeft gelopen en weet wat de regels zijn..

Met temmen wordt er niets gedaan hoor, dus wat heeft dat dan voor zin? TS is aan het stoken en daar vraagt niemand om! Als het bij een ander wordt gedaan reageert die daar ook geërgerd op..

En dan nog @ Caira: De wereld draait niet om mij, maar jij gaat mijn argumenten gebruiken om te stoken en dat waardeer ik zeer zeker niet!

Een ander in zijn/haar waarde laten kun jij niet zo goed, of wel?
Je bent gewoon erg flauw en sneu bezig, maar waarschijnlijk zie je dat van jezelf niet eens..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 13:02

Waarom is het stoken? jij hebt jouw mening en ik de mijne. Ik was alleen erg benieuwd hoe anderen over hengsten houden denken. Als ik wilde stoken had ik het heel anders aangepakt, maar dat is geen moment mijn intentie geweest.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:09

Dames...ik begrijp jullie beider standpunten; Arrisje jij hebt het idee dat het topic gestart is omwille van jouw, omdat je veel van jouw argumenten terugziet, maar wat ik van Caira begrijp is dat dit niet de intentie is geweest (en naar mijn weten is er ook niemand en ook geen paard genoemd verder), bovendien zou het toch niet uitmaken of datgene wat jij of ik of wie dan ook goed doet of niet, want dat is niet de intentie van de openingspost zoals ik die begrepen heb; in principe staat de vraag centraal hoe houdt jij je hengsten, en waarom? Het is nog altijd je eigen keuze op welke manier je een hengst houdt, dat verschilt gewoon ook per hengst en het gebruik van die hengst. Door dit topic zou je juist kunnen zien hoe andere het doen en waarom, misschien kom je dan nog iets tegen wat jouw zelf tot andere inzichten leidt, maar misschien ook niet en dat geeft dan ook weer niks. We zitten op een forum om met elkaar in discussië te gaan en niet elkaar persoonlijk te gaan aanvallen. Lijkt me in deze trouwens ook totaal niet nodig.

Hoop jullie hiermee beider een beetje te sussen, en het topic ook weer gewoon verder te laten gaan bij het onderwerp, omdat het best interessant is Lachen

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:10

Arrisje schreef:
Ik snap wat je bedoelt, maar jij hebt het nu over een hengst die vóór het dekseizoen al bij de merries in loopt.. In mijn geval is dat niet mogelijk omdat de desbetreffende hengst jarenlang via normale dekstations heeft gedekt, dus gewoon uit de hand en verder heeft ie op stal gestaan.. Die van mij zou dus door blijven dekken.. Waarschijnlijk zal mijn 2 jarige dat minder snel doen, omdat die in een kudde heeft gelopen en weet wat de regels zijn..

Ken ook een hengst welke eerst ergens in training heeft gestaan en daar ook heeft gedekt, uit de hand geloof ik. Daarna is hij in zijn eigen kudde gezet.
Maar heb het niet over een hengst welke jarenlang via normaal dekstation e.d. heeft gedekt heb je gelijk in,

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 13:13

Dat is absoluut niet mijn intentie, ik weet hoe ik mijn eigen hengst houdt, mensen komen het vaak aan mij vragen of het wel goed gaat tussen die 2, maar ze kunnen geen seconde zonder elkaar hoor. Ze liggen het liefst boven op elkaar te slapen.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:41

Ik heb 2 Tinkerhengsten een 2 jarige en een 4 jarige.
Vanaf 9 maand en de andere 2.5jaar staan die 2 samen; Het zijn de beste maatjes.
Nu is de 4jarige even van huis om ingereden te worden en nadien gaan ze weer gewoon samen.
Het is de bedoeling dat ze toekomstgericht mogen gaan dekken. Ik handhaaf de regel "blijven ze braaf mogen ze hun ballen houden"
Mijn 4 jarige was echt helemaal over de rooie de 3 eerste dagen dat hij op de stalling stond waar hij nu ingereden word.
Hij had nog nooit zoveel paarden merries en vanalles bijeen gezien. Maar na 3 dagen ging het al veel beter we kunnen nu al met een ruin rijden in de piste en ook al 1 keer met een merrie erbij.
Ze moeten gewoon leren hun te gedragen dekken mag (later in ons geval) maar zeker niet altijd.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:48

Arrisje schreef:

nee, deze hengst zou ik ook niet opeens in een kudde proberen zetten.
zijn verleden heeft dit duidelijk voor hem 'verpest'.

maar zoals al eerder gezegd, volgens mij gaat dit topic niet over hem, maar over hengsten houden in het algemeen, dus stop nou met ruzie maken of ik zet jullie allemaal in de hoek Clown

ik heb ff in je profiel gespiekt, prachtig beestje trouwens! Vingers aflikken

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:54

Volgens mij gaat het wel om arrisje want haar argumenten worden hier LETTERLIJK in de beginpost gebruikt..

Had ze andere argumenten gebruikt had het minder uitgemaakt. Want dan het het veel minder gelinkt naar arrisjes hengst...

Vandaar dat het zo'n 'probleem' is...

MoonLight01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:06

Ik rij op een hengst die bij een ruin en een merrie loopt, ze kunnen niet bij elkaar in (ook niet bij de ruin want die vind ie zowat nog interisanter dan de merrie.. Homo? )

Wel kan ik rustig op de hengst en de eigenaresse op haar merrie en zo samen een buitenrit maken.. gaat harstikke goed!! Ze vinden het eerder gezellig samen dan dat hij ook maar een poging zal doen om er op te springen.

In het begin is het altijd ff hinneken en is het ff spannend.. maar dat is ook snel weer voorbij!! Dus hier no-problemo met de hengst Haha!

T_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:46

Ik heb hengst van nu 2jaar. Ik ben wel van plan om hem te castreren voor ik begin met hem zadelmak te maken.
Hij staat nu heel de tijd met een kudde op de wei en dat gaat prima. Een half jaar geleden is hij eventjes 2 tal maanden op stal gekomen (ging nog wel elke dag op de wei), hij begon al zo hengst te worden! In de stal is hij een schatje maar, elke dag was het een nachtmerrie om hem buite te zetten (stijgeren, ni meer voorbij andere stallen willen, Etc.) hij weet echt al dat ie hengst is.
Het is gewoon gevaarlijk om hem hengst te houden.
Dus mijn hengst wordt gecastreerd volgend jaar.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 03:25

Wij hadden een hengst (2 jarig) die in de kudde van 2 merries en een ruin stond en totaal geen drang tot dekken of drang om hoog in rangorde te komen had.
Onlangst gecastreert omdat het toch wel de kat op het spek binden is, het is een hengst, en dan kan hij nog wel zo braaf zijn en weinig sexlust hebben. Op een gegeven moment is het gewoon een keer raak en aangezien we niet zaten te wachten op een Kwpn/welsh kruising van een merrie die al 22 is hebben we gewoon snipsnip laten doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 03:32

Moeilijke discussie.
Ik vind dat een hengst alleen hengst mag blijven als je hem ook een waardig bestaan kunt bieden, dus niet 24/7 op stal en indien mogelijk contact met andere paarden.

Zelf heb ik een arabier hengst van 7 die ook dekt. Hij staat momenteel alleen in de wei, in de winter gaat hij 's nachts naar binnen, anders niet. Hij kan andere paarden zien en horen en (bijna) snuffelen.
In het verleden heeft hij samen met een ruin gestaan, in het begin ging dat goed maar totaal onverwachts had hij een bui dat hij iets moest dekken en heeft de ruin in een hoek tegen het hek aan gedreven en hem half en half 'verkracht'.
De ruin was zwaar over zijn toeren en daarna ook bang voor de hengst, tot dan toe liet hij altijd merken hoe ver het mocht komen. Na dit voorval heeft hij altijd alleen gestaan, ik zou er wel weer een ruin bijin willen doen maar momenteel is de rest allemaal merrie en om eerlijk te zijn ben ik toch bang voor ongelukken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 05:08

Hier in Nederland is het voor the happy few weggelegd Lachen

en daarom ben ik stellig van mening dat een hengst altijd gesneden moet worden tenzij goedgekeurd voor de dekdienst........

hengsten hebben er niks aan....

Ik ben een week op vakantie geweest bij Huertecilla........... en daar leeft een kudde samen.......... geweldig!!! echt! maar dat is hier geen haalbare kaart

en weet je waar ik me nog het meeste aan stoor.......... dat diegene die zonodig een hengst hentst willen houden, nou net niet de mensen zijn die een hengst moeten mogen hebben, want ze hebben het over het algemeen net effe niet wat ervoor nodig is

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 05:47

mijn mening is dat is jou hengst nog jong is, veulen of jaarling.
en je laat hem vanaf dan bij een andere hengst van die leeftijd, of het nou een paard of shet is.
Dan gaat het bij mij weten vaak wel goed.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 05:48

hengsten kunnen heel goed in een ruinengroep.......... zolang de dames wegblijven

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 12:25

Mijn paard (ruin) staat samen met een shetlanderhengst. Er vallen af en toe wel wat klappen, de shet die tegen mijn paard opsteigerd/bijt, maar net zo goed dat mijn paard de shetlander eens op de grond gooit Tong uitsteken Die vechtpartijtjes zijn duidelijk speels bedoeld en ze staan vaak samen vredig te grazen of gezellig met twee in de schuilstal. Het hengstje is nu 6 jaar en heeft nog geen dag in zijn leven alleen gestaan.

Hij is goed hanteerbaar, braaf op wandeling (aan de hand), maar heeft natuurlijk wel typische hengstenmanieren (brullen als hij een merrie ziet en slaan met z'n voorbeen naar nieuwe paarden, beetje showgedrag). Ik denk altijd: "als jij een paard was, dan hadden we waarschijnlijk allemaal schrik" maar bij een kleintje vind je algauw alles schattig. Gelukkig maakt z'n baas die denkfout niet en blijft hem consequent behandelen Lachen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:38

Moderatoropmerking:
Ongeacht wat de reden is geweest om dit topic te starten denk ik dat het een heel interessant vraagstuk is. Ik laat het dus ook gewoon staan. Wel verzoek om persoonlijke aantijgingen naar elkaar achterwege te laten. Dank!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:46

Mijn jonge hengst staat bij een even oude andere hengst en een oudere ruin. Helaas gaat dit niet altijd even goed meer, omdat mijn hengstje erg "wakker" is geworden en het regelmatig aan de stok krijgt met zijn weidegenoten. Met name met de ruin. Mijn hengstje wil dan stoeien, de ruin ziet dat als bedreiging en gaat schoppen.

Desondanks blijft hij naar mij echt super braaf en zachtmoedig. Zijn ballen gaan er ook zeker niet af, wil met hem naar de hengstenkeuring gaan.

Ik zit er aardig hard aan te twijfelen om hem niet definitief bij mijn super sociale ultradominante (niet vruchtbare, waarschijnlijk gesteriliseerde) alphamerrie Bonita te zetten. Zij is erg goed in het sociaal opvoeden van kerels, heeft ze al vele malen bewezen. Mijn merrie loopt al haar hele leven in kuddeverband, mijn hengst ook. Het eerste half jaar heeft hij bij zijn moeder in de gemengde kudde gestaan (ruinen, veulens en merries), het afgelopen jaar heeft hij bij 2 andere hengstjes en een ruin gestaan.

Mijn merrie wordt echter wel hengstig en raakt ook gefrustreerd als ze niet gedekt wordt, wat in de eerste paar posts wordt genoemd. Ze heeft daarom ook een behoorlijke hekel aan ruinen zonder dekneiging. Als er niet gedekt wordt terwijl ze hengstig is, krijgen ze soms echt een paar rotklappen om de oren. Mijn merrie is er ook eentje die de sloot overzwemt en door de draden heen gaat naar de hengst toe.

Na ruim 20 jaar paardenhouden, heb ik meer last gehad van ruinen tussen de merries als hengsten tussen de merries, qua ongewenst sexueel gedrag. 9 van de 10 ruinen hebben geen remmingen op hun dekgedrag, ook buiten de hengstigheden om. Hengsten hebben bij mij nog nooit gedekt buiten de hengstigheden en hadden ook altijd diep respect voor de merries, werden soms wel grof op hun nummer gezet door de alpha merrie als ze te ver gingen en daarna was het ook meteen over. De hengsten waren ook niet gefrustreerd als er geen enkele merrie hengstig was, dan hadden ze de behoefte ook niet. De ruinen sprongen er bijna altijd op, hengstig of niet, met als gevolg dat ze vaak tegen hun achterbenen of piel geschopt werden als ze erop hingen.

Hengsten met hengsten samen ging bij mij 9 van de 10 keer fout. Vraten mekaar bijna altijd op Clown

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:11

maar daar krijg je het al weer... die van jou heeft altijd in kuddeverband gestaan. Mening andere hengst niet en heeft dus geen diep respekt voor merries...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:19

Dat bedoel ik juist te zeggen Peelie Knipoog

Ik ken dekhengsten die niet eens natuurlijk kunnen dekken hierdoor.. Laat staan los bij merries in de wei.

Ik heb hengsten zelf nooit anders als in de kudde gehad van veulen af aan en nooit problemen gehad tussen de hengsten en merries onderling, echter heb ik ook op stallen gestaan waar hengsten echt niet bij de merries in de wei konden en al helemaal niet bij andere mannelijke paarden. Werden gevechten op leven en dood. Die hengsten stonden daardoor wel op stal of alleen in de paddock of in de wei. En even een 25 tal seconden met een merrie in de bak Knipoog Langer laten staan ging erg ten koste van de vacht van de merries Clown

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:18

Arrisje schreef:
Zamora schreef:

Dit zijn twee totaal verschillende situatie's die niet te vergelijken zijn.

Een paard wat van jongs af aan in de kudde heeft gelopen kent de regels en idd is een hengst normaal gesproken niet de hoogste in rang. In een kudde moet een hengst verdedigen en tussendoor, als 'extraatje' mag hij dekken. Hengsten in een kudden dekken alleen als de merrie's hengsten zijn en dan ook niet 5x op een dag dezelfde merrie, dan verspilt hij veel te veel energie, energie die hij nodig heeft om de kudde te verdedigen en andere merrie's te dekken.

Een hengst die jarenlang alleen uit de hand heeft gedekt kent de sociale regels niet (meer) en ziet een merrie puur als 'lustobject', gooi je die bij merrie's in het land dan blijft hij dekken tot hij er bij neervalt, letterlijk.
En idd, ook als een merrie niet hengstig is zal hij proberen te dekken en in de meeste gevallen wint de hengst het van de merrie.