Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
chickey schreef:Ik heb dit ook al eens ine en eerder topic gezegd maar het grappige dat is dat hit-actief stallen nu zo'n hot-item zijn terwijl al sinds de jaren 50 deze manier van paarden houden handhaven.
Ik rij op manege de Burght uit Barneveld en daar staan de paarden (enkele pensionpaarden daar gelaten) het hele jaar door buiten. Ze hebben een grote overdekte loopstal waar ze kunnen liggen. Een grote zandvlakte waar ze kunnen spelen en betonnen ondergrond met eigenlijk altijd kuil of hooi om lekker te knabbelen de hele dag. Wij kunnen onze paarden zo houden aangezien we de veulens zelf fokken en daardoor dus ook meteen worden opgenomen in de kudde.
.

Anya schreef:ik ben het helemaal eens met RK
ik kan me voorstellen dat het een hele verbetering is voor manegepaarden die anders helemaal niet buiten komen, maar voor mijn paarden zou het een heel stevige verslechtering zijn.
runningkawa schreef:Ik vind het hit actief een beetje lijken op hoe scharrelkippen gehouden worden.
Meet (te) veel dieren op een ruimte zodat ze alsnog weinig plek hebben om te lopen.
Oke, ze kunnen meer lopen als de batterijkip of het stalpaard.
Maar voor mij nog verre van acceptabel.
Verder vind ik die vaste voerhokjes echt niks.
Bij veel paarden wel...maar ken er echt een paar waar jij je lievelingetje niet bij gaat zetten....

runningkawa schreef:http://www.deburght.nl/images/header_image_pension.jpg
je bedoeld dit?
Fijn paardje met losse pootjes ertussen... en je bent zelf eigenaar van of ook een dominante of juist de onderste in rang...
Verder zie ik natuurlijk niet hoeveel plek achter ze is, maar het is een flink aantal paarden, zou er ook een flink aantal hectare zijn?
Arabesk schreef:Rangorde problemen zijn een teken van onjuiste huisvesting en te weinig ruimte
runningkawa schreef:En in het oosten kan gewoon weidegang nog steeds geboden worden.

Doe ik nu al ruim een jaar. Maar bij anderen is dat soms niet mogelijk of willen ze dat simpelweg niet. Het gekke is eigenlijk ook dat er op zich ruimte zat is, ook rond de steden.