HIT-actief stallen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: HIT-actief stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:25

ik ben het helemaal eens met RK
ik kan me voorstellen dat het een hele verbetering is voor manegepaarden die anders helemaal niet buiten komen, maar voor mijn paarden zou het een heel stevige verslechtering zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:04

chickey schreef:
Ik heb dit ook al eens ine en eerder topic gezegd maar het grappige dat is dat hit-actief stallen nu zo'n hot-item zijn terwijl al sinds de jaren 50 deze manier van paarden houden handhaven.

Ik rij op manege de Burght uit Barneveld en daar staan de paarden (enkele pensionpaarden daar gelaten) het hele jaar door buiten. Ze hebben een grote overdekte loopstal waar ze kunnen liggen. Een grote zandvlakte waar ze kunnen spelen en betonnen ondergrond met eigenlijk altijd kuil of hooi om lekker te knabbelen de hele dag. Wij kunnen onze paarden zo houden aangezien we de veulens zelf fokken en daardoor dus ook meteen worden opgenomen in de kudde.

Ik denk dat de Burght z'n tijd ver vooruit was. Ik was daar in begin jaren negentig op ponykamp en toen stonden de paarden al zo Ja

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:15

En ik blijf vinden dat paarden GRAS moeten hebben. Geen betonnen plaat of zandvlakte met onbeperkt ruwvoer.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:20

Gras zat er voor de meeste manegepaarden sowieso al niet in No Cheer.

Op de meeste pensionstallen met HITactief is vaak óók een weiland.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:23

Met wei vind ik het al een beter systeem, maar dan nog zou ik vinden dat er meerdere groepen mogelijk moeten zijn. Ik heb bijvoorbeeld niet voor niets mijn Wiz uit de ene groep gehaald en in de andere gezet. Wiz werd keer op keer an gort getrapt door een paard dat hem in de hoek joeg en dan doorging. Die combi ging gewoon niet. In een HitA stal kun je dan niet kiezen.

zoals ik al zei: voor manegepaarden zonder enige buitengang is het altijd een verbetering Ja

marilyn_TIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:00

Onze paarden staan op de Two LAzy seven ranch. Hier is gebruik gemaakt van HIT Actief, de paarden staan heel de dag in een speelpaddock waar 24 op 24 hooi ter beschikking staat. Ze staan dankzij de speciale drainagesystemen en grondbedekking altijd droog dus nooit meer van die stomme mok! ZE hebben ook 1 grote ruststal. MIjn paarden zijn hier enorm gelukkig, ze kunnen heel de dag eten, spelen en zonnen. ALs het weer goed is en de periode het toelaat hebben ze een enorme wei ter beschikking. Vanaf mei zullen ze dus hier nog eens extra verwend worde! Het is er zalig om de paarden zo heerlijk in kudde te zien staan! ik zou dus voor geen geld meer iets anders willen. Alle paarden zijn er zo heerlijk natuurlijk verwend en dan kan ik alleen maar de gelukkigste mens te wereld zijn!
Afbeelding

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:15

hoe hebben ze bij jullie dan de drainage en grondbedekking gemaakt dat het altijd droog blijft? Ben wel benieuwd... Bij Mansour hadden ze daar namelijk nog wel problemen mee dat het water niet goed wegzakte.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:18

In een gewone stal. Maar hij staat meer dan 1 uurtje buiten per dag;). Ik weet van mijn pony dat hij het niet leuk vind dag en nacht buiten te lopen. Ookal heeft hij daar alles. Hij staat om 6 uur bij het hek te rennen en te hinniken en soms zelfs steigeren. Als ik later ben is hij helemaal bezweet en lichtelijk in paniek.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:44

Ik weet dat omdat de manege Hartenhoeve op kleigrond staat, dat er extra sloten aangemaakt moesten worden voor de drainage. Anders kon het nergens heen.
Eerst was alles platgemaakt, een zeil eroverheen kon ik me herinneren, buizen, toen van die plastic rasters en daarover heen een flinke laag zand.
Afgezien van waar de tractor rijd bij de bruggetjes zeg maar, daar is het wel zompig, is het altijd droog.

Ik heb sinds Bart in de hit staat geen mok of rotstraal meer zien hebben.
En wei, tja. Ik ben er niet zo rouwig om. De mijne had zowieso weinig de wei op gemogen. Dan zoveel uur op stal, met een uurtje op z'n hoogst in de paddock; dat vond ik voor mijn paard geen oplossing. Lachen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 08:23

Anya schreef:
ik ben het helemaal eens met RK
ik kan me voorstellen dat het een hele verbetering is voor manegepaarden die anders helemaal niet buiten komen, maar voor mijn paarden zou het een heel stevige verslechtering zijn.

Als ik kritisch ben geld dat voor mijn paarden net zo.
Ze hebben nu een loopstal, onbeperkt voer, moeten naar buiten voor water en hebben een grote paddock voor in de winter.
En omdat ondanks de renovatie van vorig jaar de paddock nog niet was wat het moet zijn wordt er dit jaar weer gerenoveerd en anders ingedeelt.

Omdat onze stal beschikt over heel veel land lopen de paarden alweer dik een week buiten op het gras, moeten ze naar binnen(loopstal voor koetjes) voor water(dus veel lopen) en kunnen ze rollen in het zand.

Ik vond de HIT in arnhem ook wel wat tegen vallen ook omdat er geen weiland bij is maar was wel onder de indruk van het systeem. En ik vind het nog steeds een prima alternatief voor ophokken.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 09:21

runningkawa schreef:
Ik vind het hit actief een beetje lijken op hoe scharrelkippen gehouden worden.
Meet (te) veel dieren op een ruimte zodat ze alsnog weinig plek hebben om te lopen.
Oke, ze kunnen meer lopen als de batterijkip of het stalpaard.
Maar voor mij nog verre van acceptabel.
Verder vind ik die vaste voerhokjes echt niks.
Bij veel paarden wel...maar ken er echt een paar waar jij je lievelingetje niet bij gaat zetten....

Dit geld echt niet voor hoe wij de paarden houden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit "de" hit-actief stallen van nu heb gezien en dus mijn ervaring enkel basseer op hoe de paarden bij ons staan. Wat ik nog even wilde toevoegen is dat wij hele lange voerbakken hebben (zoals op de foto's goed te zien is) en daardoor alle paarden bij de bak kunnen komen omdat er ruim voldoendew ruimte is. Mochten de paarden krachtvoer nodig hebben dan worden ze uit de kudde gehaald en ergens apart bijgevoerd.

Maar ik ben het er zeker mee eens dat dit geen uitkomst is voor alle paarden. En het grote voordeel bij ons is ook dat wij de paarden zelf fokken en ze daardoor goed in de groep worden opgenomen van jongs af aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 09:59

http://www.deburght.nl/images/header_image_pension.jpg

je bedoeld dit?

Fijn paardje met losse pootjes ertussen... en je bent zelf eigenaar van of ook een dominante of juist de onderste in rang...

Verder zie ik natuurlijk niet hoeveel plek achter ze is, maar het is een flink aantal paarden, zou er ook een flink aantal hectare zijn?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:36

Ik denk dat het schoppen enzo wel meevalt...mits je een stabiele kudde hebt en er niet elke week een paard uithaalt of bijzet.
De ervaring die ik heb met groepshuisvesting is dat er bijna niet geschopt wordt als er maar ruimte is.

In de flevopolder lopen ook kuddes van wel 30 paarden, ik ben er heel vaak geweest en heb maar zelden gezien dat paarden elkaar te lijf gingen een waarschuwende blik is vaak al genoeg. Veulens werden ook gewoon in de groep geboren.
Ja als er eentje van de andere kudde bij kwam. Kan de reactie van mijn fjord nog goed voor me halen Haha!

Als ik zelf zo'n stal zou hebben zou ik in iedergeval niet willen dat de achterbenen beslagen zijn.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:48

runningkawa schreef:
http://www.deburght.nl/images/header_image_pension.jpg

je bedoeld dit?

Fijn paardje met losse pootjes ertussen... en je bent zelf eigenaar van of ook een dominante of juist de onderste in rang...

Verder zie ik natuurlijk niet hoeveel plek achter ze is, maar het is een flink aantal paarden, zou er ook een flink aantal hectare zijn?

Jij ziet echt alles negatief hè. Er zijn meerdere bakken en ze kiezen er zelf voor om bij deze bak te gaan staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:07

Ik zie niet alles negatief, dat is wat jij leest
Ik zie alleen maar voordelen voor paarden die anders 24/7 binnen staan.
Dus voor veel paarden zie ik geen vooruitgang. Dat mag toch ook gezegt worden?
Of is dit een topic waarin alleen maar mee gel*lt mag worden in het straatje van hit-actief?

Ja ze hebben keuze van de ene bak naar de ander te gaan...maar hoeveel ruimte m2 per paard is er dan?
En zo'n bak met eten... nee, dat gaat gewoon niet met alle paarden... lang niet met alle paarden.
je ziet al vaak genoeg dat als je 5 hopen hooi met 3 paarden ver uit elkaar legt dat het al herrie is.

Idd cowgirl
als ze ruimte hebben is er niets mis mee met grote groepen.
Maar geen van de hitactief stallen zie ik staan dat ze op tig hectare staan.
En je hebt heel wat hectare nodig wil je ze ruimte kunnen geven met dat aantal paarden om elkaar echt te kunnen ontwijken.

Als ik kijk hoe mijn paarden nu staan en in het verleden hebben gestaan zou dit echt achteruit gang zijn.
En sorry, maar dat zal ik dan ook zeggen.
En juist in het oosten van het land zie ik dit niet als vooruitgang...in het westen wellicht vaak wel

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:12

Nee dat is wat ik probeer te vertellen. Ik heb mijn paarden in het oosten staan.. Bij een pensionhouder die nog heilig gelooft in paarden lekker naar buiten iedere dag. En die weigert de enorme weides kleiner te maken zodat hij meer paarden kwijt kan. 8-10 paarden op een dikke hectare. De andere wei voor maaien en dan worden ze overgezet naar de gemaaide wei. En zo heeft hij 4 dubbele percelen voor vier groepen.

Daar haalt geen hit aktief stal het bij

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:13

Rangorde problemen zijn een teken van onjuiste huisvesting en te weinig ruimte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:15

juist... en hit actief heeft te weinig ruimte...
Ken zo wat paarden die je daar niet in moet zetten...

Idd Anya
Zo heb ik ook altijd gestaan en zo hou ik ze nu ook zelf.
Daar kan geen hit actief aan tippen.
En in het oosten kan gewoon weidegang nog steeds geboden worden.
In het westen is het vaak een ander verhaal en zou ik hit actief ook makkelijker kiezen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:19

Arabesk schreef:
Rangorde problemen zijn een teken van onjuiste huisvesting en te weinig ruimte

En dat is dus niet altijd waar.
Mijn Wiz heeft van veulen af aan in een gemenge groep gestaan.
Dat ging altijd prima. Tot er een nieuwe ruin kwam. Die besloot de baas te willen worden. En mijn Wiz was concurrent had hij zo gedacht. Wiz is natuurlijk 1.80 en dus redelijk imposant. Maar zal nooit vechten o.i.d. Hij stond eerder nog te veulenhappen. Dat paard viel standaard aan, jaagde hem door de hele wei en als Wiz dan niet verder kon trapte en beet hij door. Als Wiz eten had, jaagde hij hem weg (terwijl er toch heel veel eetplekken waren). En dat is een enorme wei, met heel veel ruimte, meerdere drinkbakken, een zandbakje voor liggen, schaduw. Noem maar op. En ook na 3 weken hield dat paard niet op. En ik de DA maar betalen.

Nee Arabesk: bovenstaande opmerking vind ik extreem kort door de bocht.
Want Wiz staan nu in een ruinengroep waar de ze hele dag klieren en spelen als ze niet slapen of eten, maar zonder problemen. Hij heeft wel eens een happlekje, maar geen blessures meer.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:26

runningkawa schreef:
En in het oosten kan gewoon weidegang nog steeds geboden worden.

Ook in het oosten zijn er maar weinig plekken waar het kan hoor. Daarom staat mijn paard ook ruim 20 kilometer bij mijn huis vandaan. Rond Enschede is er echt geen fatsoenlijk pension wat genoeg weidegang biedt, in mijn optiek.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:27

Maar dat is al weer 'grotere stad' Wendy. Ik weet in Buurse, Haaksbergen, Deldenerbroek, Rossum en nog meer van dat soort kleinere stadjes/dorpen nog steeds genoeg plekken met zoveel weidegang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:28

Ik moest er ook naar zoeken, want ook meer die maar een paar uurtjes bieden en in de winter niks.
Maar ze zijn er wel Lachen
Half uurtje in de auto heb ik er dan graag voor over Lachen
En zeker wat Anya zegt bij de kleinere plaatsen is dat er wel.
Oke dan heb je niet altijd zelf luxe en is het zelfs al luxe een goede buitenbak te hebben.
Maar dat heb ik nooit erg gevonden Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:30

Wendy en ik hebben de paarden op dezelfde stal. Het is even een stukje rijden, maar nog steeds prima.
Deze winter was het even minder. De weiden waren zo ontzettend nat dat twee groepen elkaar noodgedwongen hebben afgewisseld in de buitenbak (die is 4x de maat van een standaard buitenbak). Lan's groep heeft de hele winter op de wei gestaan.

We hebben die grote buitenbak, nog een normaal formaat buitenbak en ook nog een kleine binnenbak. Prima voor elkaar. Gelukkig geen kantine. Scheelt geroddel Haha!
Laatst bijgewerkt door Anya op 19-04-08 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:30

Dat is wel zo, maar ik denk dus wel dat bij zo'n stad een hitactief stal zeker een vooruitgang kan zijn ten opzichte van de bestaande situatie. Alleen is dit zo'n vreselijk traditioneel ingestelde paardenregio dat ik me echt afvraag of ze een dergelijke stal wel vol zullen krijgen. Ik vermoed dat de meesten hun paard liever op de manege neerzetten in een donker hok en 2 uurtjes paddock per dag.

Trouwens, ik heb een half uurtje per auto er ook wel voor over hoor Haha! Doe ik nu al ruim een jaar. Maar bij anderen is dat soms niet mogelijk of willen ze dat simpelweg niet. Het gekke is eigenlijk ook dat er op zich ruimte zat is, ook rond de steden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:32

Maar die ruimte zit vergunningstechnisch dichtgetimmerd Ja
(in ieder geval in Enschede), je mag gewoon niet bouwen of je krijgt de milieuvergunning niet rond.

Maar inderdaad ik denk dat op de dressuurstal bij mij achter in Hengelo (zonder ook maar een spriet gras) mensen echt niet gaan Hit Actieven. Die vinden wei en naar buiten al niet belangrijk.