Kán alles wel zo natuurlijk? Wíl het paard dat ook?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Kán alles wel zo natuurlijk? Wíl het paard dat ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 16:11

Ik zeg nergens dat ze zoveel slapen of suffen, alleen dat er meer tijd aan grazen en suffen (samen) wordt besteedt dan aan andere activiteiten, met andere woorden, dat het niet zo is dat een "wild" paard alleen maar in de rondte rent en dat we het een vreselijk onrecht aan doen als het niet 24 uur kan rennen.

Ik wil even herhalen (want ik denk dat ik het al gezegd heb) dat een topic dient om gedachtengangen, meningen, ervaringen en feiten te verzamelen.
Ik ben zeker niet voor of tegen iets.
Ik zie een aantal die denken dat als je geen zwart zegt je dan wel wit moet bedoelen. Zo zit het natuurlijk niet in elkaar.

Wat ik zeg is dat er niet op maar een manier aan de basisbehoeften zijn van een paard (met name eten, drinken, bewegen en gezelschap, rust en veiligheid) voldaan kan worden. Er zijn zeker variabelen mogelijk. Die komen hier dus ook voorbij.
En wat het ene paard fijn vindt, kan het andere wel haten.
of genuanceerde: wat de een niet erg vindt, vind de ander misschien wel erg.
Als je paard het erg vind om opgesloten te zijn, moet je het hem zeker niet aan doen. Maar als hij het niet erg vindt, of prettig vindt, waarom zou je het dan niet doen? Omdat er iemand roept dat elk paard beslist 24/7 buiten moet zijn?

Verder moet het NUT van het paard, waar we het immers voor gedomesticeerd hebben, moet niet uit het oog verloren worden.
We hebben niet te maken met wilde paarden, maar met huisdieren.
We kunnen dat gebruik laten samen gaan met de basisbehoeften van het paard, het een sluit het ander niet uit.
En als iemand het willen scheren zodat het niet te heet en bezweet raakt in het werk dat die vraagt en daarom een dek op moeten leggen, is die dan meteen slecht voor een paard? Is een van de basisbehoeften weggehaald door scheren en dek opleggen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:25

Paarden lopen in het wild inderdaad veel. Vooral in stap, om te grazen bijvoorbeeld. Of om rond te trekken naar gebieden met meer voedsel. Rennen doen ze voornamelijk als ze op de vlucht zijn of als ze spelen.

Ik vind dat je een paard wel degelijk onrecht aan doet door hem langer op te stallen dan hem de kans te geven te kunnen bewegen. Natuurlijk is er niet 1 manier alleen maar goed om je paard te houden, maar zorgen voor echt voldoende beweging en ''vrijheid'' door samen te kunnen zijn met andere paarden, zonder tegen gehouden te worden door ruimtegebrek, stalwanden, mensen, tja, dat vind ik wel degelijk belangrijk.

Niemand roept hier dat elk paard 24/7 buiten moet staan. Ik niet, in elk geval. Ik zeg wel dat mijn eigen paard wel het gelukkigst is zo. En daarmee spreek ik echt de waarheid. En zo heb ik jaren een NF fokker geholpen en die merries en veulens stonden ook het hele jaar door buiten, hoor. Ze waren daar heel gelukkig mee. En zo heb ik meer gezien in de 31 jaar paarden (ik heb geen zin om al mijn ervaringen uit te leggen. Zou ook een beetje een erg lang verhaal worden Knipoog ).

Als iemand per se wil scheren/deken opleggen vanwege zijn/haar vorm van gebruik van het dier of om andere reden, ach, dat moeten zij weten. Daar kan ik me niet echt druk over maken. Ik zou bang zijn dat ik de natuurlijke weerstand van mijn paard weg zou halen, wat in feite ook zo is. Want hij staat het hele jaar door buiten en heeft zijn vacht keihard nodig. Daarbij vind ik een wintervacht geweldig. Vind het mooi om te zien hoe de natuur werkt bij mijn paard. En de twee gezichten van mijn paard vind ik leuk. Nu ben ik blij dat zijn zomervacht weer zichtbaar is, maar straks eind augustus, geniet ik weer van het wollige van hem (en de hele kudde trouwens). En ik pas desnoods mijn 'training' er op aan, no problem.

Maar goed, dat is wat ik doe. Ik snap best dat als je in de wedstrijden zit, je er anders mee omgaat of om moet gaan. Alleen zie ik ook zoveel huis-tuin- en keukenpaarden die geschoren worden, omdat het zogenaamd ''mooier'' zou zijn Clown . Dat vind ik jammer. Zie ik op mijn stalling bijvoorbeeld en dat vind ik wel erg overdreven. Maar goed, het zijn mijn pony's/paarden niet, hoor. Haha!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:48

Lusitana schreef:
Verder moet het NUT van het paard, waar we het immers voor gedomesticeerd hebben, moet niet uit het oog verloren worden.
We hebben niet te maken met wilde paarden, maar met huisdieren.
We kunnen dat gebruik laten samen gaan met de basisbehoeften van het paard, het een sluit het ander niet uit.
En als iemand het willen scheren zodat het niet te heet en bezweet raakt in het werk dat die vraagt en daarom een dek op moeten leggen, is die dan meteen slecht voor een paard? Is een van de basisbehoeften weggehaald door scheren en dek opleggen?

Mijn paard als huisdier is precies hetzelfde als de verwilderde paarden die hier in de duinen lopen. Ja

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 16:58

Dat vind ik dus ook erg, dat opsieren, zeg maar, hoewel het ook niet de basisbehoeften van een paard in de weg staat, maar glitterhoeflak en bescherming over de staart om die mooi te houden en altijd maar ingevlochten staan omdat die manen meterslang moeten worden, vind ik persoonlijk dus ook overdreven. Dan wordt het nut (en natuurlijke schoonheid) van het dier uit het oog verloren, vind ik.
En dan zullen we het maar niet hebben over werkelijke mishandeling ter behoefte van schoonheid (en winnen van prijzen), blokken onder de hoeven, staarten operatief geknakt etc. Zoals bij de gangenpaarden in Amerika, die ook nog eens afschuwelijk getrained en gepijningt worden om in de ring maar zo "mooi"(lees met vier benen kreupel en zere rug) lopen.
Er zijn zeker misstanden mogelijk binnen het verder redelijk goed verzorgen van paarden.
Welzijn is dan ook een begrip dat er bij komt.

Het grazen is al aan bod gekomen, ze lopen omdat de grassen verspreid groeien, als het voedsel op een hoop lag, liepen ze niet. Als ze altijd veilig waren, vluchtten ze niet. Dit zijn dus voorbeelden van noodzakelijkheden bij wilde paarden die bij een ander paard kunnen ontbreken als het voedsel en veiligheid geboden krijgt. Is het slecht om door voedsel en veiligheid te bieden de noodzaak (niet de wil -bij spel bv-) om te bewegen te beperken ?
Maar een paard is zeker gemaakt om te bewegen en dat moeten we ze niet afnemen. Dat heb ik ook gezegd.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:00

Lastig dit...
Wat denk ik wel een hoop zegt, is het boek "Shy Boy" van Monty Roberts.
Een wild paard koos in dat boek ook uiteindelijk voor domesticatie.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:01

Lusitana, maar in welk opzicht zou ik mijn buitenpaard geen veiligheid en voedsel geven dan????

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 17:02

Dani62 schreef:
Mijn paard als huisdier is precies hetzelfde als de verwilderde paarden die hier in de duinen lopen. Ja

Is dat geen dierenarts, hoefsmid, wormkuren en je rijdt er niet op?
Welk NUT heeft dit paard voor jou en jij voor het paard?
Wil je even wat meer vertellen, zodat we er wat aan hebben? Zodat we bergijpen wat je eigenlijk wilt zeggen?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:03

Lusitana schreef:
Dani62 schreef:

Is dat geen dierenarts, hoefsmid, wormkuren en je rijdt er niet op?
Welk NUT heeft dit paard voor jou en jij voor het paard?
Wil je even wat meer vertellen, zodat we er wat aan hebben? Zodat we bergijpen wat je eigenlijk wilt zeggen?

Kwa basisbehoeften bedoelde ik eigenlijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:04

Lusitana, hier en daar in NL leven er Koniks in bepaalde reservaten. Ik zou mijn Sam er zo tussen durven zetten, hoor, die zou zich best redden, volgens mij. Maar ja, hij is nou eenmaal van mij en ik geniet (samen met hemzelf trouwens) heel erg van het zorgen voor mijn paard, het grondwerken/wandelen/tutten/rijden). Maar hij zou het best aankunnen zo'n leven. Hij is sober en gehard, hoor. Het is dat ik af en toe die regendeken uit mijn zadelkast trek, maar hij redt het ook wel zonder. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:04

Ik ben het eens met de TS. Ik vind dat je het per paard moet bekijken...
Ik geloof ook dat natuurlijk houden van een paard in Nederland niet haalbaar is, en wellicht ook niet wenselijk. Omdat we gewoon niet de natuur hebben, de kruiden niet hebben, de stabiele kuddes niet hebben...
Ik ken idd paarden die happy zijn binnen, en ik ken er die van hun leven nooit een stap binnen zouden zetten als het aan hen ligt... Bekijk het per paard, luister naar het paard.

Miss_Malfoy: dat boek heb ik nooit gelezen. Is het mooi?
Ik ben wel benieuwd nu... Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:05

Mijn pony heeft wel een ongevoerde regendeken om, maar dat is vanwege mijn ernstige allergie. Dat scheelt weer poetsen. Hij heeft wel een volledige wintervacht elk jaar Lachen Verder drinkt hij puur en natuur slootwater en dat hij 8 maand van het jaar 24/7 buiten staat is toch een nette score hier in de kleigrond Lachen (4 stalmaanden dus, maar wel elke dag even paard zijn in de wei met zijn vriendje Lachen )
Ik doe mijn best om het paardnatuurlijk te houden, maar ben altijd gebonden aan de menselijke 'wetten en regels' (van met name natuurmonumenten... die willen niet dat een paard het hele jaar door buiten staat ivm de wei).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:07

Welshcobfan, gek he, dat mijn kudde wel gewoon buiten mag blijven dan........ Hier is vrijwel alle grond van Staatsbosbeheer of Natuurmonumenten.......

TS: ik kan op het topictitel alleen maar zeggen (en dan spreek ik voor mezelf en mijn paard): Ja hoor, het kan wel zo natuurlijk mogelijk en mijn paard wil het nog ook. Lachen
Juist door hem, ben ik zo mijn best gaan doen de situatie zo voor elkaar te krijgen.
En hij is vast de enige niet, dat lijkt me stug. Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 17:10

Nadya schreef:
Lusitana, maar in welk opzicht zou ik mijn buitenpaard geen veiligheid en voedsel geven dan????

Waar het om gaat is dat het geen gemis is als een paard niet hoeft te vluchten en geen eten bij elkaar moet scharrelen.
Als antwoord op "een wild paard loopt te grazen en vlucht". Dit is geen noodzaak, het kan vervangen worden. Er zijn alternatieven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:13

Lusitana schreef:
Nadya schreef:

Waar het om gaat is dat het geen gemis is als een paard niet hoeft te vluchten en geen eten bij elkaar moet scharrelen.
Als antwoord op "een wild paard loopt te grazen en vlucht". Dit is geen noodzaak, het kan vervangen worden. Er zijn alternatieven.

Is zeker geen gemis, want mijn paard heeft weinig vijanden in het gebied waar hij staat (ik zie daar voornamelijk hazen, konijnen, egels, vogels, ganzen, reeen, dassen, ringslangen en vossen;) ). Een zwijn zou er goed kunnen voorkomen trouwens, ik heb ze nog niet gezien.

Dus het kan toch ook vervangen worden door een fijn, mooi weiland? Hoeft toch niet per se een stal te zijn?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 17:14

Nadya schreef:
Welshcobfan, gek he, dat mijn kudde wel gewoon buiten mag blijven dan........ Hier is vrijwel alle grond van Staatsbosbeheer of Natuurmonumenten.......

TS: ik kan op het topictitel alleen maar zeggen (en dan spreek ik voor mezelf en mijn paard): Ja hoor, het kan wel zo natuurlijk mogelijk en mijn paard wil het nog ook. Lachen
Juist door hem, ben ik zo mijn best gaan doen de situatie zo voor elkaar te krijgen.

Ja, zo natuurlijk MOGELIJK daar zit het hem in. Want de meesten zullen toch echt wel ingrijpen hier en daar. Als het water vervuild is, zul je ander water moeten bieden, als het gras op is, zul je bij moeten voeren, als de hoeven doorgroeien, zul je ze moeten bekappen en als er wonden zijn, neem ik aan dat je die verzorgd en ik neem ook aan dat je ontwormd en wellicht rijdt je er ook op. Met andere woorden, er komen soms best onnatuurlijke dingen om de hoek kijken.
Dus hoe natuurlijk is natuurlijk houden...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:15

Yamcha schreef:
Miss_Malfoy: dat boek heb ik nooit gelezen. Is het mooi?
Ik ben wel benieuwd nu... Lachen

Het is mooi ja, en het geeft je een heel goed op beeld van hoe het leven van een wild paard is, en hoezeer zij bezig zijn met overleven.
Zelfs toen dat paard helemaal gedomesticeerd was (voorzover dat kan) dronk hij bij het losgooien in de padock uit ieder modderig plasje dat 'ie tegenkwam, puur omdat hij als wild paard geleerd had, dat je nooit weer wanneer je weer water tegenkomt, en dus bij iedere gelegenheid even wat moet drinken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:22

Lusitana schreef:
Nadya schreef:

Ja, zo natuurlijk MOGELIJK daar zit het hem in. Want de meesten zullen toch echt wel ingrijpen hier en daar. Als het water vervuild is, zul je ander water moeten bieden, als het gras op is, zul je bij moeten voeren, als de hoeven doorgroeien, zul je ze moeten bekappen en als er wonden zijn, neem ik aan dat je die verzorgd en ik neem ook aan dat je ontwormd en wellicht rijdt je er ook op. Met andere woorden, er komen soms best onnatuurlijke dingen om de hoek kijken.
Dus hoe natuurlijk is natuurlijk houden...

Tja, ik krijg dan altijd een klein beetje het gevoel dat mensen andere mensen op hun woorden willen vangen. Ik denk dat mijn paard een heel wat natuurlijker leven leidt dan de meeste paarden hier in het dorp. Natuurlijk grijp ik af en toe in, want als bv. het gras op is, kan hij nou eenmaal niet andere gebieden opzoeken (overigens is het gras hier niet zomaar op, want het is echt een groot stuk waar ze in lopen), om maar wat te noemen. En zijn hoefjes worden elke 5 weken natuurlijk bekapt. Dan gaat er ook maar 1 mm af, denk ik wel eens, maar goed. Haha!
Zo blijven zijn hoeven wel in goede vorm, wat weer fijn is bij bv. het werk wat we samen doen.

Er zit hoe dan ook een aardig verschil in hoe Sam leeft dan het gemiddelde stalpaard (die een dagdeeltje buiten komt en een uurtje bereden wordt). Ja
En geloof me, ik zou hier in de buurt veel makkelijker kunnen kiezen voor zo'n leventje voor Sam, hoor. Maar hij wordt daar niet gelukkiger van en ik eerlijk gezegd ook niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:24

Nadya:
De gemeente heeft destijds de weilanden niet goed verdeeld waardoor natuurmonumenten dus opgezadeld zit met weilanden die niet geschikt zijn om 24/7 paarden erop te houden. Eigenlijk zijn ze helemaal niet goed geschikt voor paarden. Gemeente dacht aan inkomsten, niet aan wat haalbaar zou zijn helaas.
Maar ja... nu met natuurmonumenten mogen wij dus niets kunstmatigstoevoegen. Dus niet draineren, een droge zandplek maken etc.... en het land mag ook niet te modderig worden. Dan hang je dus al in de winter Clown

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 17:26

Nadya schreef:
Is zeker geen gemis, want mijn paard heeft weinig vijanden in het gebied waar hij staat (ik zie daar voornamelijk hazen, konijnen, egels, vogels, ganzen, reeen, dassen, ringslangen en vossen;) ). Een zwijn zou er goed kunnen voorkomen trouwens, ik heb ze nog niet gezien.

Dus het kan toch ook vervangen worden door een fijn, mooi weiland? Hoeft toch niet per se een stal te zijn?

Je begrijpt het nog niet. Ik zeg niet dat een paard persee op stal moet, ik zeg dat als een paard op stal staat het niet het niet hoeven vluchten en eten bij elkaar scharrelen niet als een gemis ervaart.
Het ging om bewegen. Het argument was dat een paard in de natuur altijd beweegt. Ja, omdat daar een noodzaak voor is. Als je die noodzaak weghaalt hoeft het paard dus niet meer zoveel te bewegen. Waarbij ik meteen zeg dat het wel gemaakt is om te bewegen en dat je het dus niet totaal af moet nemen. Maar die beweging kan dus op andere manieren geboden.
Het gaat erom dat er veschillende mogelijkheden zijn. Dat het niet meteen slecht is.
En dat sommige paarden kiezen voor een dergelijk comfort. Niet elk paard is gelijk en niet alle omstandigheden zijn gelijk. We doen gewoonlijk wat binnen onze mogelijkheden ligt om het paard het naar de zin te maken.

Voor mij is dat uit grazen gaan met de paarden, zoals een herder een kudde schapen mee neemt, maar als het slecht weer is, zit ik ZELF liever binnen en mogen ze het doen met even de benen strekken in de wei (voor de schapen, ze mogen daar niet op grazen) verder de hele dag hooi en stro, appels, voer en een uitloop en water uit de tank die dat uit de bergen opvangt- deze loopt continue over dus het is stromend water. Vinden ze maar zo-zo, maar ik wil ook zelf nog een prettig leven. Vandaar dat ik nu zomaar op een middag aan de pc zit.

Grappig genoeg willen ze liever niet uit de emmers drinken en dat is toch echt hetzelfde water...
Dan kun je denken: Ze hebben geen dorst, maar dat is niet zo, ze hebben voorkeur. Laat je ze naar buiten, drinken ze eerst uit de tank.
Het "lezen" van paarden is idd een kunst op zich dat niet iedereen even makkelijk afgaat.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 27-03-08 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:31

Mijn paard ervaart het wel als een gemis momenteel om te kunnen eten (grazen) wanneer hij wil. Ze voeren bij ons 2x per dag en ik zie dat hij dat niet fijn vindt. Dat is namelijk onnatuurlijk en hij graast normaal gesproken het grootste deel van de dag.
Kan je zeggen, ''ja, dan maar meer voeren'', maar helaas zit ik nu vast aan de regels van de stalbazen. Boos!
En waar is dat niet zo bij een pensionstalling of manege e.d.????

Een paard is gemaakt om te bewegen. Ze vinden dat juist fijn. En wij plukken daar de vruchten van als mens, door te rijden bijvoorbeeld. Waarom zouden we ze dat afnemen dan? Biedt ze een veilig weiland, tenminste overdag, en weg probleem onveiligheid/opgesloten staan.

Ik denk trouwens dat niet iedereen doet wat er in zijn/haar mogelijkheden ligt om het voor het paard naar de zin te maken.
Hoorde vanmorgen weer dat 1 pony bij ons al 4 dagen niet buiten geweest is. Ik bedoel maar... Dit soort dingen gebeuren mij nog steeds iets te vaak, hoor. Vooral in de winter zie ik dit zo vaak. Verdrietig

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:35

Mijn pony staat wel elke dag op stal máár krijgt elke dag wel zijn beweging en bij voorkeur zet ik hem een lange tijd lekker in de winterwei (mits de winterwei een beetje redelijk is ivm gezeur nat. mon Tong uitsteken). Zijn stalondeugden zijn volledig verdwenen dit jaar, dus ik doe het blijkbaar goed Haha! Hij is gelukkig en kerngezond. Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:37

Dan doe je het toch prima, Welshcobfan??? Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:46

Dat idee heb ik nu zeker Lachen Er zijn gelukkig ook paarden die het heerlijk vinden om in de natte, vieze winterperiode voornamelijk op stal te staan Lachen
(al kan ik dat niet van zijn vriendje zeggen, die krijg je met geen stok in de stal hahah Haha!)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 27-03-08 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:50

Die van mij is heel nieuwsgierig en loopt rustig een stal in (voornamelijk om te kijken of er wat te eten valt Haha! ). Maar hij wil er gewoon ook weer heel graag uit. Hij wil gewoon de hele dag bewegen en zijn eigen ding doen. Wie ben ik dan om hem op te sluiten, omdat er mensen zijn die denken dat hij het buiten koud heeft enzovoort???? Clown

Overigens ga ik zelf ook elke dag naar buiten, want van binnen zitten en stil zitten, hou ik zelf ook niet. Lachen
Daarover gesproken, ik moet wat doen in huis. Doei!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 17:52

Vraagje tussendoor, hoe bang zijn jullie in Nederland om een weidepaard te verliezen aan bliksem inslag? Dit moet toch wel met enige regelmaat voorkomen in polderlandschap met name...