Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lusitana schreef:Verder moet het NUT van het paard, waar we het immers voor gedomesticeerd hebben, moet niet uit het oog verloren worden.
We hebben niet te maken met wilde paarden, maar met huisdieren.
We kunnen dat gebruik laten samen gaan met de basisbehoeften van het paard, het een sluit het ander niet uit.
En als iemand het willen scheren zodat het niet te heet en bezweet raakt in het werk dat die vraagt en daarom een dek op moeten leggen, is die dan meteen slecht voor een paard? Is een van de basisbehoeften weggehaald door scheren en dek opleggen?
Dani62 schreef:Mijn paard als huisdier is precies hetzelfde als de verwilderde paarden die hier in de duinen lopen.
Lusitana schreef:Dani62 schreef:Mijn paard als huisdier is precies hetzelfde als de verwilderde paarden die hier in de duinen lopen.
Is dat geen dierenarts, hoefsmid, wormkuren en je rijdt er niet op?
Welk NUT heeft dit paard voor jou en jij voor het paard?
Wil je even wat meer vertellen, zodat we er wat aan hebben? Zodat we bergijpen wat je eigenlijk wilt zeggen?
Nadya schreef:Lusitana, maar in welk opzicht zou ik mijn buitenpaard geen veiligheid en voedsel geven dan????
Lusitana schreef:Nadya schreef:Lusitana, maar in welk opzicht zou ik mijn buitenpaard geen veiligheid en voedsel geven dan????
Waar het om gaat is dat het geen gemis is als een paard niet hoeft te vluchten en geen eten bij elkaar moet scharrelen.
Als antwoord op "een wild paard loopt te grazen en vlucht". Dit is geen noodzaak, het kan vervangen worden. Er zijn alternatieven.
Nadya schreef:Welshcobfan, gek he, dat mijn kudde wel gewoon buiten mag blijven dan........ Hier is vrijwel alle grond van Staatsbosbeheer of Natuurmonumenten.......
TS: ik kan op het topictitel alleen maar zeggen (en dan spreek ik voor mezelf en mijn paard): Ja hoor, het kan wel zo natuurlijk mogelijk en mijn paard wil het nog ook.![]()
Juist door hem, ben ik zo mijn best gaan doen de situatie zo voor elkaar te krijgen.
En hij is vast de enige niet, dat lijkt me stug.
Yamcha schreef:Miss_Malfoy: dat boek heb ik nooit gelezen. Is het mooi?
Ik ben wel benieuwd nu...
Lusitana schreef:Nadya schreef:Welshcobfan, gek he, dat mijn kudde wel gewoon buiten mag blijven dan........ Hier is vrijwel alle grond van Staatsbosbeheer of Natuurmonumenten.......
TS: ik kan op het topictitel alleen maar zeggen (en dan spreek ik voor mezelf en mijn paard): Ja hoor, het kan wel zo natuurlijk mogelijk en mijn paard wil het nog ook.![]()
Juist door hem, ben ik zo mijn best gaan doen de situatie zo voor elkaar te krijgen.
En hij is vast de enige niet, dat lijkt me stug.
Ja, zo natuurlijk MOGELIJK daar zit het hem in. Want de meesten zullen toch echt wel ingrijpen hier en daar. Als het water vervuild is, zul je ander water moeten bieden, als het gras op is, zul je bij moeten voeren, als de hoeven doorgroeien, zul je ze moeten bekappen en als er wonden zijn, neem ik aan dat je die verzorgd en ik neem ook aan dat je ontwormd en wellicht rijdt je er ook op. Met andere woorden, er komen soms best onnatuurlijke dingen om de hoek kijken.
Dus hoe natuurlijk is natuurlijk houden...
Nadya schreef:Is zeker geen gemis, want mijn paard heeft weinig vijanden in het gebied waar hij staat (ik zie daar voornamelijk hazen, konijnen, egels, vogels, ganzen, reeen, dassen, ringslangen en vossen;) ). Een zwijn zou er goed kunnen voorkomen trouwens, ik heb ze nog niet gezien.
Dus het kan toch ook vervangen worden door een fijn, mooi weiland? Hoeft toch niet per se een stal te zijn?