Wat vinden jullie van de site www.paardnatuurlijk.nl???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: Wat vinden jullie van de site www.paardnatuurlijk.nl???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:25

Nadya schreef:
Leuk he, communiceren via internet.
Maar goed, ikke klinkt/klonk ietwat boos op mij. Of heb ik het mis, ikke?

Laat ik het zo formuleren: jij wekt de indruk je niet altijd te realiseren waar PN vandaan komt, waar de kennis op is gebaseert en wat feitelijk de bedoeling is geweest van PN. Ik baseer deze visie op de wijze waarop je "andersdenkenden" met grote regelmaat te lijf gaat met PN als wapen in de hand, ook in dit topic.

Voor de nieuwsgierigheid van TL: ik doel op zijn volgelingen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:26

SS-ers?
NeoNazies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:27

Ikke, kan je niet even concreet vermelden wie/wat je nou bedoelt?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:27

Ikke, waar haal je dat nou weer vandaan? Ik heb het nooit over PN op bokt. Verward Verward Verward
Ik denk dat jij in de war bent met iemand anders, hoor. Weet niet wie, maar ik heb geen idee waar je het over hebt. Dit is een van de eerste keren dat ik het over PN heb..... Haha!

En waar ga ik andersdenkenden mee te lijf in dit topic????? Lees mijn posts eerst eens goed, voordat je met vage valse beschuldigingen komt. Rolleyes

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:29

Ik heb het ook nooit over PN.
Heel soms als mensen vragen hoe je kan zien wanneer een paard het koud heeft verwijs ik ze daarheen,of als ze een test zoeken over bitloze optomingen en de druk daarvan.
Verder eigenlijk nooit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:31

Ik heb nog nooit iemand verwezen naar PN. Heb al maanden niet meer op hun website gekeken. Heb het er nooit over, al helemaal niet op bokt. Heb wel een natural instelling. Tja... Mag ik? Ik leef in een vrij land, hoor, en ik heb er over nagedacht. En ik zie aan mijn paard hoe fijn hij het vindt om lekker buiten te lopen in weer en wind. Als ik daarom als aanhanger van PN wordt gezien (ik zie het verband niet, aangezien ik het nooit over PN heb of er uberhaupt mee bezig ben). Clown

Laat staan dat er richting 'nazi's/SSers' e.d. gedacht word. Bah, daar hou ik me helemaal liever niet mee bezig, dus Ikke, hoe durf je eigenlijk zulke nare dingen te beweren over mij? Boos!

(En dan wordt er ineens niet meer gereageerd) Clown
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 20-03-08 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:46

Goed. Ik vind het dus wel een informatieve site, die aanspoort tot nadenken wat het beste is voor je paard.

Maar stel nu dat jou paard niet zonder ijzers kan, dan moet je dat natuurlijk zelf erkennen en daar wat mee doen.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:52

Ik vind het een duidelijke en goede site.
En interessant. Vooral toen ik het voor het eerst ging lezen.

Ik heb het 2,5 jaar terug leren kennen denk ik. Toen zat ik zo'n 2,5 jaar op rijles. Ik wist echt niet wat het inhield, ik dacht altijd dat het wat met western te maken had gehad Clown Totdat mijn verzorgpaard erg moeilijk was, toen ben ik gaan zoeken op internet en kwam ik bij paardnatuurlijk terecht. En zo ben ik mij er verder in gaan verdiepen waardoor ik nu heel anders tegen paarden aankijk en er anders mee omga.

Ik heb mij het minst verdiept in het houden van paarden, omdat ik geen eigen paard heb, maar ik zou 'm wel anders stallen dan dat ik zou doen voordat ik deze site had gelezen. Maar ik heb mij wel verder verdiept in de omgang met paarden, dus het natuurlijk gedrag enzo.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:08

Nadya schreef:
Ik heb nog nooit iemand verwezen naar PN. Heb al maanden niet meer op hun website gekeken. Heb het er nooit over, al helemaal niet op bokt. Heb wel een natural instelling. Tja... Mag ik? Ik leef in een vrij land, hoor, en ik heb er over nagedacht. En ik zie aan mijn paard hoe fijn hij het vindt om lekker buiten te lopen in weer en wind. Als ik daarom als aanhanger van PN wordt gezien (ik zie het verband niet, aangezien ik het nooit over PN heb of er uberhaupt mee bezig ben). Clown

Het was wel de indruk die je achter liet. Ik zal mijn visie herzien.
Uiteraard ben je vrij in je doen en laten, ik ga je niet vertellen wat je wel en niet moet doen.
Nadya schreef:
Laat staan dat er richting 'nazi's/SSers' e.d. gedacht word. Bah, daar hou ik me helemaal liever niet mee bezig, dus Ikke, hoe durf je eigenlijk zulke nare dingen te beweren over mij? Boos!

Die vergelijking was niet op jouw persoontje gericht, maar een algemene constatering van gedrag door volgelingen van PN. Het voorbeeld wat Beansje aanhaalt is wel het meest bekende, al moeten we daar wel bij bedenken dat de persoon in kwestie ook niet geheel vrijuit gaat. Ik weet echter vanuit bronnen buiten Bokt dat ze ook zo reageren op andere zaken. Dat doet mij wel ergens aan denken.
Laat ik er dan ook voor alle duidelijkheid even bijzetten dat ik die vergelijking ook niet verder wil trekken dan de volgelingen!
Laatst bijgewerkt door ikke op 20-03-08 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:12

aleida_thijs schreef:
--een touwhalster is altijd het beste om mee te rijden, punt.

Als je dat stuk over bitloze optomingen eens goed leest zul je lezen dat een Bosal als een van de beste uit de bitloze optomingen komt.. Knipoog
Dus volgens mij trek jij nu zelf een conclusie die dus geen waar is.

Edit: Zit nu terug te lezen en zie dat hij als 2e staat.. Maar dan nog word niet gezegt dat een touwhalster het beste is om te rijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:27

Ikke, ik snap werkelijk niet hoe ik de indruk bij jou kan achterlaten dat ik PN overal promoot, erbij haal, noem maar op, als ik dat nog nooit in mijn leven heb gedaan????? Is het niet handiger om eerst iets na te gaan, eventueel met bewijzen te komen (bv. uit dit topic?), voordat je uberhaupt iets gaat roepen? Verward
Ik kan zulke vreemde aanvallen echt niet waarderen, hoor.
Op deze manier creeer je bij mij niet zo'n sympathieke indruk.

Maar goed, je zegt dat je het hebt herzien, laat ik daar vanuit gaan. Ik vind het jammer als mensen een verkeerd beeld krijgen wat zo onnodig is. Mijn paard loopt ook heel soms met regendeken en eet ook brokken. Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:56

Nadya schreef:
Ja, maar Fransje, het is wel zo dat dat bepaalde 'hokje' (zo noem ik het maar even voor het gemak Haha! ) meestal niet echt open staat voor de info op PN. Clown Knipoog

En met hoeveel echte dressuurruiter ben jij altijd in gesprek (en dus niet in discussie). Ik merk vaak dat PN-aanhangers of de zgn. naturals net zo bekrompen denken als dat ze anderen verwijten. Kijk eens verder dan je neus lang is. En probeer er ook voor open te staan. Grote kans dat mensen dan ook meer open staan voor jouw ideeen.

Die WO2-vergelijking gaat mij veel te ver, ik vergelijk liever met Jehova's Haha!

Mijn paard heeft dekens? Waarom? omdat ze anders haar hitte niet kwijt kan in de training. Heb jij weleens flink getraind in een skipak? Want daar kan je een wintervacht dan mee vergelijken. Paarden in het wild gaan echt niet hele stukken heel hard rennen tenzij ze op de vlucht zijn. Hard werken en een wintervacht gaat niet samen.
Veel mensen denken wel na voor ze iets doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:37

fransje23 schreef:
En met hoeveel echte dressuurruiter ben jij altijd in gesprek (en dus niet in discussie). Ik merk vaak dat PN-aanhangers of de zgn. naturals net zo bekrompen denken als dat ze anderen verwijten. Kijk eens verder dan je neus lang is. En probeer er ook voor open te staan. Grote kans dat mensen dan ook meer open staan voor jouw ideeen.

Die WO2-vergelijking gaat mij veel te ver, ik vergelijk liever met Jehova's Haha!

Mijn paard heeft dekens? Waarom? omdat ze anders haar hitte niet kwijt kan in de training. Heb jij weleens flink getraind in een skipak? Want daar kan je een wintervacht dan mee vergelijken. Paarden in het wild gaan echt niet hele stukken heel hard rennen tenzij ze op de vlucht zijn. Hard werken en een wintervacht gaat niet samen.
Veel mensen denken wel na voor ze iets doen.

Dus omdat ik zogenaamd natural ingesteld ben, beweer jij dat ik per definitie tegen dekens ben? Misschien moet je mijn posts uit dit topic eens goed doorlezen of mijn profiel eens doorkijken? Slapen
Er zijn wel eens mensen op bokt geweest, die vielen over het feit dat mijn paard een regendeken droeg (zie profiel!!!). En dat waren niet eens naturals Clown . Hoezo ben ik bekrompen over dekens? ROFL
Ik verzorg regelmatig een oud paardje van 36, die echt buiten staat met deken overdag. En in de avond gaat ze naar binnen toe. Jaja, op stal. Ok, in de zomer staat ze 24/7 buiten.

Het is hier een en al dressuurruiter (of mensport) waar de klok slaat om me heen. Clown
En die staan echt niet zo open voor op het land gehouden paarden zonder dekens/ijzers/stal e.d. Dat is gewoon de waarheid. Heeft niets te maken met 1 ruitertje zoals ik, die dat ietsepietsje anders ziet.

Ik sta er dus zelfs tussen als zogenaamde 'natural' (stempeltje wat ik hier op bokt gekregen heb overigens Knipoog). Alleen mijn eigen paard staat in een (voornamelijk Shetlander)kudde wel buiten 24/7
En hoezo denk ik meteen bekrompen, omdat ik in die naturalrichting val? Doe je nou niet precies hetzelfde als wat jij zegt over ALLE naturals?

Ja, ik hou mijn paard anders dan de gemiddelde dressuurruiter. Ik heb daar zo mijn redenen voor, die vooral met mijn paard als individu te maken hebben (maar die ook opgaat voor heel veel andere paarden Knipoog ). Net zo goed als jij (of de gemiddelde dressuurruiter) zo zijn/haar ideeen heeft om zijn/haar paard zo te houden. Haha!
Ik snap best dat je je paard scheert, als je hard traint, al hoewel ook veel mensen hun paard scheren vanwege totaal andere redenen. Ik ben dol op mijn paard's wintervacht en zal er desnoods de winter'training' op aanpassen. Dat is mijn manier. Niets mis mee, lijkt mij, maar als jij dat bekrompen vindt of verkeerd vindt, het zij zo. Vork
Mijn paard denkt daar iets anders over, denk ik, en dat vind ik veel belangrijker dan wat andere mensen vinden.

Vooral hier op bokt lees ik bepaalde reacties over mijn zogenaamde 'natural' status. Daarbuiten, in real life, kennen veel mensen met paarden die term niet eens. Want niet iedereen zit op bokt. De dressuurruiters op mijn stalling vinden bokt namelijk helemaal niet zo gezellig. Haha!
Ik ook vaak niet, al hoewel, er zijn gelukkig ook heel veel leuke, gezellige mensen, natural, gemengd of niet, die niet meteen met nare Jehova termen komen. Ja
Want o wat ben ik als natural bekrompen, maar jij veroordeelt anders behoorlijk, als je met zulke termen naar mij gaat gooien. Scheve mond

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:39

ik vind het een hele goede site. erg uitgebreid, maar soms zijn ze mij niet objectief genoeg...

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:03

ik vind het een goede site,kan me ook wel vinden in bepaalde dingen,maar dit is bij meerdere sites/boeken/methodes zo.
ik hou me niet vast aan 1 methode,maar meer aan een combinatie van vrijwel alle methodes.
uit iedere methode gebruik ik wat voor mijn paard en mij het best werkt op dat moment.

ik vind wel dat ieder methode zichzelf aanprijst als de enige waarheid,dit is niet alleen bij PN zo,maar het is aan jouzelf om te kijken wat jou waarheid is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:06

Helemaal met je eens, Oowie. Ja
Is precies wat ik zeg in dit topic; haal er vanaf waar je wat aan hebt en laat de rest zitten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 00:27

Nadya schreef:
Want o wat ben ik als natural bekrompen, maar jij veroordeelt anders behoorlijk, als je met zulke termen naar mij gaat gooien. Scheve mond

Wie de schoen past... Knipoog
Ik beweer niets over jou en veroordeel je ook niet maar je trekt het je wel erg aan dus kennelijk zit het hoog.

Ik vroeg alleen met hoeveel "dressuurruiters"je echt in gesprek bent geweest Lachen De rest is een constatering van mij, iets wat ik vaak merk (dus niet altijd en bij iedereen).

Waar schrijf ik overigens dat ik mijn paard scheer? Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 00:53

Misschien is het de manier hoe jij reageert. Knipoog
Met teksten als 'kijk eens verder dan je neus lang is' of 'jehova's', tja, dat klinkt niet erg vriendelijk.

Jij had het over dekens, dus ging ik er van uit dat je je paard scheert. Niet dus, nou, prima. Haha!
Ik vind dat als jij ziet dat je paard het koud heeft, je een deken op moet doen. Yep.

Weet je, ik krijg in dit topic een hele rare sneer van iemand die mij helemaal niet kent en dat is niet leuk. Vind ik gewoon jammer en juist door dit soort reacties besef ik weer dat de 'andere kant' wel altijd loopt te klagen over naturals, maar ze doen precies hetzelfde. Tong uitsteken
Dat sommige naturals zich daartegen verzetten en doorslaan, kan ik dan wel begrijpen, eigenlijk. Clown

Maar het is weer om lekker warm in bed te kruipen, dus dat ga ik maar eens doen. Doei!
Truste.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 01:03

Nadya schreef:
Weet je, ik krijg in dit topic een hele rare sneer van iemand die mij helemaal niet kent en dat is niet leuk. Vind ik gewoon jammer en juist door dit soort reacties besef ik weer dat de 'andere kant' wel altijd loopt te klagen over naturals, maar ze doen precies hetzelfde. Tong uitsteken
Dat sommige naturals zich daartegen verzetten en doorslaan, kan ik dan wel begrijpen, eigenlijk. Clown

Als je een boodschap wil verkondigen moet je je juist niet zo radicaal opstellen. Daarmee wek je gene interesse maar jaag je mensen tegen je in het harnas.

Ik gaf jou overigens geen sneer, het was meer algemeen bedoeld. Lachen

Deel je mij nu in de "andere kant"? Lachen

Weltrusten trouwens!

Shellovic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 01:05

Ik bezoek de site al een jaar of 4 denk ik. Ben geen NH'er of Parelli'er, maar toch een fijne, interessante en ook vermakelijke site!

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 08:47

Tinkerloos schreef:
Zelfde met dekens.
Als je paard het koud heeft dan moet ie een deken op,tuurlijk.
Maar hoeveel paarden staan er met dekens omdat ze geschoren zijn?
Een paard KAN best zonder deken,maar dan moet je hem niet scheren.
Mocht je paard het dan toch nog koud hebben zou ik hem ook een deken opdoen.

Scheren kan heel zinvol zijn en scheren hoeft ook niet volledig. Er zit een heel skala aan mogelijkheden tussen niet scheren en volledig scheren. Een deel van dat skala kan ook gewoon zonder deken buiten lopen.
Maar wat mij vooral opvalt is dat veel Naturals lijken te denken dat dekens alleen bedoeld zijn om te voorkomen dat je paard "het koud heeft", maar zo simpel ligt het niet. Er zijn paarden die ziek worden als ze geen deken opkrijgen (zelfs een Tinker kan dit overkomen), er zijn redelijk wat paarden die last krijgen van hun rugspieren als ze geen deken opkrijgen, er zijn paarden die veel te veel wintervacht aanmaken als ze geen deken opkrijgen en zo zijn er nog wel een aantal redenen voor een deken.
En een ouder paard is vaak zeer gebaat bij een deken in verband met stijfheid. Oudere paarden bewegen minder dan het jongspul dat wel speelt en kunnen dan stiekem behoorlijk verkleumd raken.[/quote]

Voor paarden is het beter buiten te staan zonder deken maar alleen met schuilstal als mensen zich er nou niet zo mee bemoeide, maar als je ze scheert en een deken op doet kunnen ze moeilijk weerstand opbouwen.
En mijn pony is 39 geworden zonder ooit een deken hebben opgehad. De laatste jaren hebben we een schuilstal gemaakt maar daar ging ze alleen in staan als het echt heeeel hard regenen. Zo zie je maar dat paarden zo dicht mogelijk bij de natuur houden beter is. En over die kwestie van teveel wintervacht, paarden weten echt wel hoeveel wintervacht ze moeten aanmaken. Alleen als mensen met ze gaan rijden en ze helemaal uitgeput in de wei neerzetten.........Dat is geen natuur.....

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:10

ik vind het altijd grappig om te lezen dat volgens veel mensen van de natuurlijke kant een stal niet nodig is. ik heb zelf het geluk om open stallen te hebben, oftwel wel gewone boxen maar daar die staan altijd open en ze kunnen zelf beslissen of ze binnen of buiten staan. mijn paarden (fjord, minipaardje en een jaarling) staan elke avond vrijwillig binnen met zijn drieen. als ik savonds ff check hoe ze erbij staan, liggen er altijd twee van de drie lekker in het vlas in plaats van dat ze uit zichzelf buiten in de modder blijven. dit is puur vrije keuze, hun hooi dat ze 24 uur pd hebben ligt buiten dus ze komen ook niet alleen maar om te eten. zomers staan ze nog veel meer binnen omdat ze dan dus last van de vliegen hebben. vaak staan ze dan rustig op het gras totdat ze weer aangevallen worden dan stormen ze met zijn allen naar binnen. ik heb beslist geen luxe paardjes dus daar kan het niet aan liggen, ze vinden het gewoon fijner in de stal met regen wind hitte en vliegen. ook al hebben ze in de wei zelf ook genoeg schaduw en beschutting van bomen ed. een ieder die mij dus verteld dat ze een stal niet nodig hebben en dat het fijner is voor de dieren om altijd buiten te staan lach ik altijd een beetje toe. ik zie namelijk zelf welke keuzes mijn paarden maken...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:23

Jeetje vol verbazing lees ik de reacties weer Bloos

en ben ik maar gestopt op pagina3 het is ongeloofelijk wij beoeffenen met zijn alle een geweldige sport we hebben een gezamelijke passie alleen het paard houden doen we anders.

Waarom kunnen we elkaar niet in waarde laten, iedereen doet het goed op zijn manier, ik weet dat ik op een aantal punten te kort schiet wat betreft de verzorging.
Ik ben daar van bewust maar ben ik daardoor slecht.
Ik wil dat de mijne bv 6x per dag voer krijg, dat kan niet op iedere stal, dus ik kies voor een echte doorsnee stal met weinig weidegang maar ben ik daarom slecht.

Ik kan me wel vinden in een Natural maar zelf zou ik het niet willen en ik vraag me af als een NH een manekemet gaat krijgen aan hoeven en moet speciaal beslag wat doet men dan?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:38

tita schreef:
Ik kan me wel vinden in een Natural maar zelf zou ik het niet willen en ik vraag me af als een NH een manekemet gaat krijgen aan hoeven en moet speciaal beslag wat doet men dan?

Je moet niets, dus ook niet aan aan speciaal beslag, maar het valt uiteraard wel te overdenken. Open de ogen en kijk verder.
Ook al heeft iemand een bepaalde mening/visie... je moet niet stil blijven staan en als je op een gegeven moment niet verder komt, zoek je een andere weg om in te slaan.

Je kennis verbreden moet je overigens nog altijd zelf doen en er is geen enkele site op de digitale wereld die alle objectieve informatie bij elkaar heeft staan.

Ik wil mezelf al lang niet meer natural noemen, maar ik heb er wel veel raakvlakken mee. Doe waarschijnlijk meer 'zogenaamd natural' dan het grootste gros naturals op bokt. Maar ik ben niet zo'n klakkeloze volgeling, bij ieder puntje denk ik zelf na en spit het verder uit. Zoals al vaker gezegd, iedere situatie is anders en je zoekt een manier van leven die daarbij past.

@ vanitymay, jouw paarden hebben zelf de keuze en daar gaat het imo om. Jouw paarden kiezen (en dan verwoord ik het even zoals ik het gedrag van mijn paarden vertaal en mijn eigen ervaringen er in verwerk om duidelijk te maken dat een ander het anders kan zien) graag voor een claustrofobisch stalletje waar ze dan nog wel uit kunnen met een zachte ondergrond wat gevaarlijk voor de spijsvertering is en helemaal niet goed is voor de hoeven.
Veel paarden hebben die 'verwennerij' niet nodig en velen zijn het niet eens gewend.
Wilt dus absoluut niet zeggen dat je het verkeerd doet in andermans ogen, een ander zou er alleen zelf niet voor kiezen.
Het is niet altijd kiezen uit een 'kwaaie' en een 'goeie'.
Maar veel mensen, incl. mijzelf zien dat je het belangrijkste voor ogen hebt... bewegingsvrijheid. Ik denk dat dat (bewegingsvrijheid dus) tussen de (extreme) naturals en de (extreme) traditionalisten het grootste struikelblok is en heel veel mensen hangen er tussenin. En dat is hun goed recht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:55

laurahi schreef:
Voor paarden is het beter buiten te staan zonder deken maar alleen met schuilstal als mensen zich er nou niet zo mee bemoeide, maar als je ze scheert en een deken op doet kunnen ze moeilijk weerstand opbouwen.
En mijn pony is 39 geworden zonder ooit een deken hebben opgehad. De laatste jaren hebben we een schuilstal gemaakt maar daar ging ze alleen in staan als het echt heeeel hard regenen. Zo zie je maar dat paarden zo dicht mogelijk bij de natuur houden beter is. En over die kwestie van teveel wintervacht, paarden weten echt wel hoeveel wintervacht ze moeten aanmaken. Alleen als mensen met ze gaan rijden en ze helemaal uitgeput in de wei neerzetten.........Dat is geen natuur.....

Waarmee je dus dezelfde, klassieke fout maakt, door de waarneming op één paard te projecteren op àlle paarden.
Mijn paard is 29 geworden, MET ijzers, MET deken en MET stal. Haar doodsoorzaak? Verregaande artrose.........
Sommige mensen worden 75, anderen 110, maar heeft die van 110 dan een gezonder leven gehad? Zou daar niet mede een genetisch bepalende factor bij komen kijken?