Waarom laten naturals de normals niet in hun waarde?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ThisIsMe

Re: Waarom laten naturals de normals niet in hun waarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:34

Miska schreef:
Het heeft wel degelijk met door ontwikkelen te maken waar het verschil ligt, want iedereen begint standaard op de traditionele manier en gaat dan verder kijken omdat standaard niet meer bij hun past.
Komen tot een persoonlijk inzicht en GAAN het bekijken vanuit het oogpunt van het paard.

Je kan wel overal leuk de amateurpsycholoog uit gaan hangen, maar je hebt met deze opmerking nog steeds de pretentie dat anderen het schijnbaar niet vanuit het oogpunt van het paard bekijken. Hoe bepaal jij dat elk paard bitloos, ijzerloos, boomloos en dekenloos door het leven wil? Als je het dan zo vanuit het oogpunt van het paard bekijkt moet je er al helemaal niet op gaan zitten, er is niets zo tegennatuurlijk dan op een prooidier gaan zitten, als dit in de natuur gebeurt is het namelijk 99 van de 100 keer einde verhaal voor het paard als dat gebeurt, want dan wordt ie gewoon opgevreten door een poema of zo.
Hoe je het ook wendt of keert, natural of niet, onze hobby, paardrijden, is zo onnatuurlijk als maar zijn kan, je kan alleen maar proberen om het welzijn van je dier zo goed mogelijk in het oog te houden, HOE dat mensen dat doen moeten ze zelf weten. En dat schijnt nu iedere keer weer ellenlange discussie te geven die niks opleveren, mensen kunnen elkaar schijnbaar niet in hun waarde laten en vinden het nodig om anderen er van te overtuigen dat HUN manier de beste is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:35

Ik vind het nogal wat hoor, de instelling van "naturals moeten niet zoveel reageren in topics, ze moeten niet zo veel hun mening geven en hun kennis en inzicht met anderen delen, want anders voelt het voor mij alsof ik een dierenmishandelaar ben en dan word ik kwaad". Erg onvolwassen instelling, vind ik.

Het is altijd nog zo dat wanneer je zelf vindt dat je het goed doet, dat je ook niet getriggerd wordt en dus ook geen weerstand en je persoonlijke aangevallen voelt als iemand zegt dat hij/zij het anders doet en dat het anders kan, en dat dat 'anders' wellicht wel beter is of kan zijn voor een paard.
Vind je dat je goed bezig bent en voelt dat voor jou goed, dan doen berichten van anderen daar niets aan af en lees je gewoon verder. Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:41

ik ben het ook een beetje beu om telkens bekeerd te moeten worden...
Ik heb mijn paarden de hele dag buiten staan, zolang het licht is. Maar ze willen maar wat graag naar binnen aan het einde van de dag. En nee dat is geen gewenning want beide zijn gewent om 24/7 buiten te staan.
Ik doe ze er geen plezier mee

Ik vraag me ook af hoe een 'natural' een paard met zomerexceem zou houden?

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:49

Precies!

Veel paarden vinden een stal fijn omdat het veilig voor ze is.
Veiligheid is een van de eerste levensbehoeften en dient niet onderschat
te worden voor de levenskwaliteit van dier en mens.

Ook ik hoef niet bekeerd te worden. Hoe meer ze pushen hoe meer mensen
ze zich van hun weg jagen. Kom met goed onderbouwde argumenten,
daar kun je mensen mee over de streep halen.
Nu wordt er een grimmige sfeer geschapen of wat wel of niet goed is.

De enige die kan bepalen wat goed of slecht is, is het paard zelf.
Zoveel paarden, zoveel manieren, zoveel mensen dus nog véél meer manieren.
Houd op met elkaar de wet voor te schrijven en dient geen enkel nut.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:53

ThisIsMe schreef:
Miska schreef:
Het heeft wel degelijk met door ontwikkelen te maken waar het verschil ligt, want iedereen begint standaard op de traditionele manier en gaat dan verder kijken omdat standaard niet meer bij hun past.
Komen tot een persoonlijk inzicht en GAAN het bekijken vanuit het oogpunt van het paard.

Je kan wel overal leuk de amateurpsycholoog uit gaan hangen, maar je hebt met deze opmerking nog steeds de pretentie dat anderen het schijnbaar niet vanuit het oogpunt van het paard bekijken. Hoe bepaal jij dat elk paard bitloos, ijzerloos, boomloos en dekenloos door het leven wil? Als je het dan zo vanuit het oogpunt van het paard bekijkt moet je er al helemaal niet op gaan zitten, er is niets zo tegennatuurlijk dan op een prooidier gaan zitten, als dit in de natuur gebeurt is het namelijk 99 van de 100 keer einde verhaal voor het paard als dat gebeurt, want dan wordt ie gewoon opgevreten door een poema of zo.
Hoe je het ook wendt of keert, natural of niet, onze hobby, paardrijden, is zo onnatuurlijk als maar zijn kan, je kan alleen maar proberen om het welzijn van je dier zo goed mogelijk in het oog te houden, HOE dat mensen dat doen moeten ze zelf weten. En dat schijnt nu iedere keer weer ellenlange discussie te geven die niks opleveren, mensen kunnen elkaar schijnbaar niet in hun waarde laten en vinden het nodig om anderen er van te overtuigen dat HUN manier de beste is.

Geef je het weer een waarde-oordeel over het dikgedrukte stuk van mij!
Ze gaan het ook bekijken vanuit het oogpunt van het paard, maar op een zo natuurlijk mogelijke manier.
Als je niet begrijpend wilt lezen, omdat je je persoonlijk voelt aangevallen door iets wat ik schrijf en daar weer een punt van moet maken, kun je blijven discussieëren totdat je een ons weegt.
Dat is op alle slakken zout leggen en als ik een psyhcologische analyse van jouw schrijven zou willen maken, kan ik ook zeker nog een paar punten aansnijden om de discussie gaande te houden, maar daar zie ik het nut niet van in, want ik voel mij niet persoonlijk aangevallen met wat je zegt.
Dat ik reageer is omdat je mijn woorden uit zijn verband trekt en niet tussen de regels door kunt lezen wat er nu werkelijk bedoeld wordt.
Het gaat er niet om of het beter is, het gaat erom dat er wat anders geprobeerd wordt om te ervaren of het ook daadwerkelijk verschil maakt!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:53

Weet wat ik nou zo jammer vind....
Dat het topic best aardig liep, maar nu de laatste 2 pagina's mensen weer heel hard gaan gillen dat ze niet bekeerd willen worden, maar ondertussen wel weer duidelijk maken hoe 'slecht' naturals zijn en hoe zielig de paarden zijn die 24-7 buiten staan en hoe verschrikkelijk zij zich aangevallen worden.
Moet het nou voor de zoveelste keer die kant op gaan?
Jammer hoor, dat blijkbaar die bekeringsdrang van beide kanten er zo vreselijk inzit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:55

Pensionnetje schreef:

In principe is een stal géén veilige plek voor een paard. Een grote open ruimte temidden van een kudde is voor een paard dè vorm van veiligheid en dùs één van zijn eerste levensbehoeften.

Wanneer een paard zich wèl veilig voelt in een stal, dan is er psychisch iets mis (gegaan) met dat paard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-03-08 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:56

Daar krijg je het dan, er is niet één waarheid voor alle paarden. Wat sommige mensen maar al te graag willen geloven. Paarden zijn ook wetenschap, en daar is de uitzondering de regel.
Stalpaarden bestaan er en weidepaarden. Maar om te zeggen dat je op een verhoogd niveau zit, vind ik toch maar vreemd

joviban mijn paard voelt zich beter in de stal bij regen en wind, is psychisch niks mis mee Lachen terwijl de andere kiezen voor buiten te gaan. Maar om het stalgedrag altijd te willen verklaren door traumas enzo vind ik toch te ver gaan.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:57

Ik weet niet waar je dit op baseert maar ik vind dat de "klassiekers" zich
netjes gedragen. Zij zijn bereid zich in te leven in een andere manier van werken
en er over na te denken. Mijn ervaring is dat sommige naturals kosten wat kost hun mening willen opleggen. Logisch dat mensen daar tegen in verweer komen.

Bovendien is de titel het topic niet voor niets:
Waarom laten naturals de normals niet in hun waarde?
Daar gaat dan dus ook de discussie over.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:59

Hihihi, inderdaad, die bekeringsdrang zit duidelijk aan beide kanten, als ik dit topic doorlees. Haha!

En Pensionnetje: mijn 24/7 buitenpaard, heeft net 3 weken op stal gestaan wegens een blessure en was daar doodongelukkig. Niks veilig, niks lekker warm, het beestje wilde naar buiten (de storm in van twee weekjes terug Knipoog ) en ik heb thuis op film staan hoe blij hij is om weer 24/7 buiten te zijn in zijn kudde. Ik vind het maar triest om te lezen hoe sommige mensen in dit topic zo kunnen oordelen over paarden die heel gelukkig buiten zijn. Niet elk paard is happy op stal, hoor. Knipoog

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:01

griebels schreef:
ik ben het ook een beetje beu om telkens bekeerd te moeten worden...
Ik heb mijn paarden de hele dag buiten staan, zolang het licht is. Maar ze willen maar wat graag naar binnen aan het einde van de dag. En nee dat is geen gewenning want beide zijn gewent om 24/7 buiten te staan.
Ik doe ze er geen plezier mee

Ik vraag me ook af hoe een 'natural' een paard met zomerexceem zou houden?

Ik ben zéér natural ingesteld en heb een paard met zomereczeem, dat gewoon dag en nacht buiten loopt ook in de zomer.
Ik behandel haar, prop dr onder een deken zover dat mogelijk is en doe er alles aan om het zo aangenaam mogelijk te maken, mijn paard vindt het namelijk buiten leuker tussen al dr vriendjes in de kudde dan alleen op stal te moeten staan!
Dieren die het fijn vinden om binnen te staan, zijn er aan gewend geraakt.
Zo moest mijn Arabje ook erg wennen aan zijn 1e winter dag en nacht buiten, en stond ook te schreeuwen dat die naar binnen wilde.
Nu is het compleet andersom, dus het is maar net waar je je paard aan laat wennen, maar gezien het feit een paard een bewegingsdier is, is het altijd nog beter om je paard vrij te laten lopen en zoveel mogelijk.
Het heeft niets met bekeren te maken, maar met logisch nadenken!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:01

Katiavl... is het dan zo dat jij je stal ook altijd open hebt staan en je paard in en uit kan lopen?
Een paard wat nog niet 'verpest' is door de mens ( en hier geen natural of normal gedoe, maar gewoon de mens in het algemeen) zal uit zichzelf nooit in een opgesloten ruimte gaan staan bij bv storm en onweer....Doordat de mens een dier bepaalde gewoonten aanleert, bv dus het op stal staan, zal het paard zich daar idd veilig gaan voelen, omdat het zo geleerd is..... Maar ik geloof niet dat een 'natuurpaard' zomaar ineens een stalletje fijn vind

ach pensionnetje, als jij je zo graag het slachtoffer wilt voelen, moet je het vooral doen...
Ik ben in ieder geval blij dat er hier zowel normals als naturals zitten die niet in de slachtofferrol kruipen en voelen dat ze 'in verweer' moeten gaan en op een normale manier kunnen discussieren, zonder steeds maar terug te vallen in .. ja, maar die naturals....
Dáár zit hem meer het probleem van beide kanten geloof... dat eeuwig over één kam scheren Slapen
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 10-03-08 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:02

Citaat:
mijn paard voelt zich beter in de stal bij regen en wind

... al eens de staldeur opengezet? Tong uitsteken

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:05

JoviBan schreef:
Pensionnetje schreef:

In principe is een stal géén veilige plek voor een paard. Een grote open ruimte temidden van een kudde is voor een paard dè vorm van veiligheid en dùs één van zijn eerste levensbehoeften.

Wanneer een paard zich wèl veilig voelt in een stal, dan is er psychisch iets mis (gegaan) met dat paard.

Sorry, maar nu moet ik even hard lachen.

Een paard voelt zich veilig wanneer hij voldoende zelfvertrouwen heeft.
Dit kan een paard alleen opdoen door ervaring. In het wild krijgt een paard zelfvertrouwen door bijvoorbeeld zich idd in de veiligheid van de kudde te begeven, meerdere malen aan roofdieren te zijn ontsnapt, zijn plek binnen de kudde te hebben veroverd dmv gevechten etc etc...

Een gedomestiseerd paard krijgt zijn zelfvertrouwen middels een goede opvoedig van een vakkundig eigenaar. Hij kent de regels (zoals ook in een kudde) heeft geleerd dat de weide, stal, trailer etc
veilig is. Het is aan de eigenaar het paard een gezonde dosis zelfvertrouwen mee te geven.
Een paard wat relaxed op stal, trailer, wei, shows,wedstrijden etc is, is mentaal 100% in orde.

Het ligt volledig aan de eigenaar een paard mentaal gezond te houden.
Lukt dat niet dan moet de eigenaar dringend op herscholing!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:09

Nadya schreef:
Hihihi, inderdaad, die bekeringsdrang zit duidelijk aan beide kanten, als ik dit topic doorlees. Haha!

En Pensionnetje: mijn 24/7 buitenpaard, heeft net 3 weken op stal gestaan wegens een blessure en was daar doodongelukkig. Niks veilig, niks lekker warm, het beestje wilde naar buiten (de storm in van twee weekjes terug Knipoog ) en ik heb thuis op film staan hoe blij hij is om weer 24/7 buiten te zijn in zijn kudde. Ik vind het maar triest om te lezen hoe sommige mensen in dit topic zo kunnen oordelen over paarden die heel gelukkig buiten zijn. Niet elk paard is happy op stal, hoor. Knipoog

Misschien is het verstandig mijn eerdere commentaren eens goed te lezen. Wederom word ik dus nu in een hokje gestopt. Als men goed leest de tijd neemt te begrijpen wat er staat zal men zien dat ik het beste van beide stromingen gebruik. Maar volledig afhankelijk per paard!

En voor de laatste keer: ik heb paarden die bij regen persé binnen willen staan met de deur open of dicht maakt niets uit. Maar ook die in de vrieskou met een dikke laag ijs op hun vacht gewoon buiten pitten. DUS: er is niet één weg. Het paard bepaald!

Opvallend hoe het ook nu weer op de persoon wordt gespeeld? Toch iets van de naturals uit?
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 10-03-08 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:09

Pensionnetje schreef:
Ik weet niet waar je dit op baseert maar ik vind dat de "klassiekers" zich
netjes gedragen. Zij zijn bereid zich in te leven in een andere manier van werken
en er over na te denken. Mijn ervaring is dat sommige naturals kosten wat kost hun mening willen opleggen. Logisch dat mensen daar tegen in verweer komen.

Het grappige is dat de 'naturals' dit ook om kunnen draaien, he. Knipoog
Ik sta zelf op een hele traditionele stalling, althans, mijn paard staat daar het hele jaar door op het land. Haha!
Met een kudde Shets, want die kunnen volgens de 'klassiekers' ook wel buiten blijven in de winter. De rest staat vrijwel 24/7 binnen. Met alle gevolgen van dien, maar goed. Het zijn mijn paarden niet. Verdrietig

Alleen al doordat mijn paard bewust wel buiten staat ben ik een vreemde eend in de bijt, zeker gezien het feit dat ik nog veel meer zaken totaal anders doe. De 'klassiekers' leggen mij graag hun mening op (pfff, dat heb ik wel mogen merken toen Sam op stal stond), maar goed, ik trek mijn eigen plan en zie dat mijn paard gelukkiger buiten is e.d. (en ik ook). Dan heeft hij maar een 'lelijke Gestoord ' wintervacht en zit er maar wat modder op. Lekker belangrijk.

Ik zou bijna een topic maken met de titel: 'Waarom laten normals naturals niet in hun waarde?'. Haha!
Maar ik ga lekker naar mijn paardje toe. Tong uitsteken
Steek daar liever mijn energie in. Ja Doei!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:11

Jannepauli schreef:
Citaat:
mijn paard voelt zich beter in de stal bij regen en wind

... al eens de staldeur opengezet? Tong uitsteken

Hij heeft vrije uitloop Clown

Nadya dan kom je gewoon tot het punt dat je moet doen wat het beste is voor je paard, en dat staat boven natural normal naar men idee

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:12

Volkomen zinloos dit topic!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:13

Wat is er dan mis met een eigenaar die meer naar de natuurlijke behoeften van een paard kijkt?!
En het paard daarbij laat kiezen?

Elke paarden-eigenaar vervoert zijn paard wel eens ed, dat is inderdaad opvoeding en aangeleerd gedrag, maar waarom is het dan zo'n ramp om een paard zoveel mogelijk een paard te laten zijn in de ogen van de normals (om het even in de hokjes te houden)?

Het grote verschil ligt in de prestatie-drang in mijn ogen, met welk doel je je paard hebt.

Pensionnetje zegt wel dat het paard bepaald, maar uiteindelijk heeft de eigenaar de laatste zeggenschap erover!
Die besluit dan toch wat het beste is....

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:13

Nadya dan kom je gewoon tot het punt dat je moet doen wat het beste is voor je paard, en dat staat boven natural normal naar men idee

Ohnee, toch nog wat zinvols Vork

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:15

Grappig eigenlijk want voor de paarden is er helemaal niet zo veel verschil, her verschil wordt hier op het forum gemaakt.

Nu ben ik echt eigenwijs en vind ik dat ik het als enige op de juiste manier doe Haha!
Ik geloof niet in de verschillende stromingen, ik geloof ik gezond paardenverstand.
En het is nu net het paardenverstand wat ik heel erg vaak mis op dit forum. Bij de "gewone" mensen maar ook heel erg vaak bij de "naturals".
Gewoon normaal nadenken is er niet meer bij, we geloven zomaar iedereen want ja we weten niet beter.

Wees zo eerlijk tegen jezelf om je eigen te kort komingen te kennen, onder ken de dingen waar je niet zo veel van weet, doe kennis op door naar verschillende mensen te luisteren en veel te lezen.
Steek je kop niet in het zand, hou niet te veel vast aan 1 ding maar kijk wat het beste is in jouw eigen sytuatie.

Ik word ook helemaal stront ziek van iedereen die het wel even beter, de enige die mij kunnen vertellen of ik het goed doe zijn mijn paarden. En dit zijn gelijk de enige waar ik uitleg aan verschuldig ben.

Rosita, ook paarden die gewent zijn altijd buiten te staan en niet verpest zijn door de mens kiezen er wel voor om bij een regenbui heerlijk droog te gaan staan. Al mijn zelf gefokte paarden gaan niet weg voordat ze 3 jaar zijn geweest omdat ik ze de best mogelijke opgroei periode wil geven. Ze staan sowieso tot hun derde dag en nacht buiten. Daarnaast probeer ik ze te verkopen aan mensen die weidegang hebben omdat ik vind dat een paard hier recht op heeft.

Nu heeft een van de door ons gefokte paarden een ongeval gehad waardoor deze verplicht 5 weken op stal moest staan, beestje heeft als jong veulen 's nachts op stal gestaan en daarna nooit meer. Je zou toch verwachten dat dit paard het een ramp zou vinden om 24/7 binnen te staan maar hij onderging het net zo gemakkelijk als een paard wat niet anders kent. Ook de eerste keren weer naar buiten toe was geen rede om gek te doen.

Als fanatiek wedstrijdruiter hebben mijn paarden het wel te stellen met mij, ze staan onderdeken, voor het buitenseizoen komen er ijzers onder en ook van een bit, sporen en een zweep ben ik niet vies.
Aan de andere kant heb ik ook bitloze hoofdstellen en rij ik bijna al mijn paarden weleens bitloos, behalve 1 merrie want die vind bitloos dus helemaal niets en valt echt niet meer te rijden daarmee.

Er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden en er is niet eentje die voor een ieder van toepassing is.

En het aller belangrijkste, probeer te zorgen dat je een normaal paardenverstand ontwikkelt, blijf nadenken en volg niet alles waarvan wordt gezegt dat dat de manier is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:17

In mijn ogen bepalen veel paarden helemaal niets, hoor. De eigenaar bepaalt. En dat dat niet altijd is waar het paard zich het fijnst bij voelt, vind ik dieptriest voor die paarden en zie ik ook helaas te veel. Vandaar misschien dat ik daar fel in geworden ben, kan best.

Maar goed, I'm off. Ik ga naar mijn paardje toe in de stormachtige wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:17

En toch moet je het paard aanzien. Mijn paard staat nu overdag buiten in een kudde, maar hij vind het helemaal niet fijn. HIj staat in een hoekje op 3 benen. Voorheen had hij een stukje eigen wei met er naast allemaal paardjes. Hij was vrolijk, had zijn gekke 5 minuten elke dag. Nu is hij geparkeerd in de hoek, hij is blij als hij mij ziet en ik hem er uit haal om wat te gaan doen.

Ik vind het erg jammer. Ik weet nu ook zeker dat als van de zomer ik mijn andere huis heb en ik hem naar huis kan gaan halen hij het goed zal hebben, een eigen shet er bij en gewoon weer zijn eigen territoriumpje waar hij kan lopen en gek doen wanneer hij maar wil en niet afhankelijk is van de grillen van de "meerderen" die hem weg duwen of weg trappen of op jagen. Zodra het donker wordt in de winter wil hij altijd naar binnen, als ik niet op tijd was sprong hij uit de wei.

Ik vind dat je altijd naar het paard moet kijken. De mijne moet overdag buiten, maar helemaal natural zou hem niet bekomen, hij is nu al veel te mager omdat hij kennelijk toch binnenvet, kennelijk toch best stress heeft zo in een groep. Straks als de wei weer open gaat, mag hij de mestplekken kaaleten, het lekkere gras is dan niet voor hem, hij zal dan ook weer dagelijks met wonden binnen gehaald worden omdat hij het natuurlijk toch probeert, drinken mag hij dan ook niet dus gelukkig gaat hij dan aan het eind van de dag naar binnen. Dus bedoel maar, je wilt je paard zo natural hebben omdat je denkt dat het dier daar het gelukkigst mee is, maar kennelijk toch niet, nu na een jaar nog steeds geen ommekeer.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:25

[quote="http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=99&t=900554&hilit=&p=34193360#p34193360[/quote]

Kijk idd eens in dit topic, hartstikke gezellig en dit zijn gewoon naturals en niet-nauturals (normals slaat nergens op, alsof naturals geen normale mensen zijn Haha! ) samen!

Het beste van beide! En dus ... het beste voor jouw paard (en dus niet voor het paard in het algemeen)!

edit: sorry, linkje copieren lukt niet goed ...

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:28

Het is niet moeilijk om het vanuit het paard te bezien.

Wat willen de paarden zelf?

Een weide van honderden vierkante kilometers, zonder omheiningen, met bomen om te schuilen, veel kruiden, lekker vers gras, altijd mooi weer, lekkere schone beekjes, mooie zandplaatsen om in te rollen, geen roofdieren, geen andere grazers in de buurt die hun voedel stelen, geen lastige muskieten, geen gaten in de grond waarin zij hun been krunnen breken, voor de hengsten veel knappe merries die altijd maar hengstig zijn, een dierenarts die hun dagelijks volgt om kleine en grote kwaaltjes gelijk te verhelpen, de pedicure voor de voetproblemen, een halve zool die 3x per dag een schep brok komt brengen (wat dat is toch wel verrekte lekker), 4 x per jaar een wormspuit toe dient, en er voor zorgt dat de entingen op orde zijn.

Jaaah, deze paarden worden oud en heel gelukkig!

Weet iemand zo'n stekkie voor de mijne?