Is dit nou echt zo slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

upanddown

Re: Is dit nou echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 15:28

Om die redenen wil ik dus ook absoluut niet met een hackamore rijden, ik ben gewoon echt bang dat ik er te onvoorzichtig mee zou rijden, onbewust.

Ik rijd, zoals ik al zei, met een heel zacht bitje, maar wel met een mexicaanse neusriem bij mijn merrie voor wat extra druk en met martingaal. Ze is soms gewoon te enthousiast in het parcours. Verder is ze qua trainingsniveau M1/M2 dressuur, dus dat zit wel goed Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:29

Op wedstrijd mag je niet eens bitloos starten Knipoog Alleen in de hoge springwedstrijden.

In de westernsport wordt trouwens wel vaak bitloos gereden (echt geen naturals trouwens Knipoog ), daar hebben veel paarden t/m 6 jaar een bosal om, mag daar ook op wedstrijd, en dat wordt meestal gedaan omdat de jonge paarden vaak wat last van de tanden hebben. Echt super Haha! Ik vraag me nog steeds af waarom dat in de engelse wereld niet net zo kan gaan..

En ja, als je paard te heet is dan zou ik zeker niet zomaar overstappen op bitloos, maar het zou wel een leuke afwisseling zijn op de dagelijkse training, ook voor 'normals', gewoon een leuke uitdaging Lachen Mijn paard was ook zo'n drammerige jongen, maar door consequent te rijden en veel grondwerk te doen kan ik nu in de bak zelfs zonder hoofdstel rijden. Dat doe ik dus ook af en toe, gewoon voor de afwisseling, lekker even los en ontspannen rijden.. Buiten nog niet, soms heeft hij zo'n moment van 'zo, nu terug naar de stal'.. Vork

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:37

Ik heb een groot bezwaar tegen het woord "Engels", daar rijden op zich en zeker dressuur, geen hol met engels te maken heeft, maar ik weet dat het komt omdat in Amerika de engelsen niet western reden en het zo in de volksmond ontstaan is.
Dat terzijde.
Ja, het is jammer dat bitloos, met name bij jonge paarden, nog niet niet geaccepteerd wordt, maar aan de andere kant is het natuurlijk ook wel een test in hoeverre je goede handen hebt, wat belangrijk is in dressuur. Maar daarvoor zouden ze dus eigenlijk ook de neusriem moeten verbieden, want nu worden er wel monden dichtgesnoerd om foutjes te verbergen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:57

Ik zou er een groot voorstander van zijn dat neusriemen eens goed gecontroleerd werden... als er monden worden dicht gesnoerd om foutjes te verbergen is dat imo heel slecht.
Overigens vind ik dat een goede ruiter ook zonder neusriem zou moeten kunnen Ja

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 16:02

Dat mag toch niet met dressuur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:04

Nee, klopt, maar het zou wel een leuke test zijn voor de vaardigheid van de ruiters... om die neusriemen eens weg te laten op een wedstrijd Haha!

Denk zomaar dat er dan heel veel zijn die "verzet" (lees: open monden, tong uit de mond) op hun protocol zouden hebben staan Lachen

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:05

Arabesk schreef:
We willen allemaal het beste voor ons paard. Maar het is niet leuk om te horen dat een stal, bit, ijzers etc toch niet helemaal optimaal zijn....

Ook ik vond dat destijds niet leuk om te horen, maar het maakte me wel bewust!

Laat iedereen nou gewoon! Iedere niet natural van bokt heeft je ideeën ondertussen wel gelezen en weet ondertussen dus ook wel dat er iets anders bestaat dan normal en ze blijven bij het normal dus daar zal iedere niet natural wel bewust voor gekozen hebben!

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:07

Yamcha schreef:
Nee, klopt, maar het zou wel een leuke test zijn voor de vaardigheid van de ruiters... om die neusriemen eens weg te laten op een wedstrijd Haha!

Denk zomaar dat er dan heel veel zijn die "verzet" (lees: open monden, tong uit de mond) op hun protocol zouden hebben staan Lachen

Je moet je neusriem wel heeeeeeeeel strak aansnoeren wil je paard zijn tong niet maar buiten kunnen doen en zijn mond open kunnen doen, daar hoef je echt niet zonder neusriem voor te rijden hoor.

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 16:10

Het is op zich voor een paard wel fijn om met een gecombineerde neusriem te rijden, mits niet te strak. Het bit krijgt er een stillere ligging door.

Ben het trouwens met CleoVG eens.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:16

Een paard kan niet zijn mond overmatig openen met een strakke neusriem en dat is precies wat bestraft wordt in dressuur. Openen mag nl best wat, maar overmatig openen niet.

En ik heb het over aansnoeren.

Normaal moet je gewoon twee vingers tussen neusrien en neus (dat is een hele hand aan de zijkant!) moeten kunnen steken. Maar dat leren mensen volgens mij niet eens meer.

Verder is het de ruiterhand die bepaalt hoe stil een bit ligt, niet je soort neusriem. Een neusriem is overbodig (bij een beleer paard, even toegevoegd, want in het ebgin wil een paard nog weleeens vreemde bekken trekken en de tong over het bit gooien enzo Clown vandaar dat de lage neusriem ook wel africhtingsneusriem wordt genoemd. Die is bij uitstek geschikt om gekke bekken te voorkomen.)

Alleen een Iberische neusriem (zelfde als wat je bij tuigpaardhoofdstellen ziet) voorkomt doortrekken in extreem omstandigheden, omdat die door de bakstukken van het bit zit (en verder de neus amper raakt).
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 10-03-08 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:18

Ik rij nog steeds gewoon met een normaal hoofdstel met een normale neusrien die niet te strak zit en een normaal zadel mét boom.
Als alles past is er toch niets mis mee?
Ik vind het een eigen keuze.. Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:32

CleovG schreef:
Arabesk schreef:
We willen allemaal het beste voor ons paard. Maar het is niet leuk om te horen dat een stal, bit, ijzers etc toch niet helemaal optimaal zijn....

Ook ik vond dat destijds niet leuk om te horen, maar het maakte me wel bewust!

Laat iedereen nou gewoon! Iedere niet natural van bokt heeft je ideeën ondertussen wel gelezen en weet ondertussen dus ook wel dat er iets anders bestaat dan normal en ze blijven bij het normal dus daar zal iedere niet natural wel bewust voor gekozen hebben!

Waarom zo agressief?
Misschien is het ook wel handig als je even tot 10 telt voordat je een reactie neerzet?

Arabesk denkt dat ze er goed aan doet om mensen er op te wijzen. Gezien het feit dat ze tegenwoordig zelfs les geeft hierin, zijn er dus wel degelijk mensen die het interesseert wat ze te melden heeft?
Misschien is het verstandig om je aan je eigen advies te houden en ook arabesk in haar waarde te laten en niet persoonlijk aan te vallen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:39

Lusitana schreef:
Een paard kan niet zijn mond overmatig openen met een strakke neusriem en dat is precies wat bestraft wordt in dressuur. Openen mag nl best wat, maar overmatig openen niet.

En ik heb het over aansnoeren.

Normaal moet je gewoon twee vingers tussen neusrien en neus (dat is een hele hand aan de zijkant!) moeten kunnen steken. Maar dat leren mensen volgens mij niet eens meer.

Verder is het de ruiterhand die bepaalt hoe stil een bit ligt, niet je soort neusriem. Een neusriem is overbodig (bij een beleer paard, even toegevoegd, want in het ebgin wil een paard nog weleeens vreemde bekken trekken en de tong over het bit gooien enzo Clown vandaar dat de lage neusriem ook wel africhtingsneusriem wordt genoemd. Die is bij uitstek geschikt om gekke bekken te voorkomen.)

Alleen een Iberische neusriem (zelfde als wat je bij tuigpaardhoofdstellen ziet) voorkomt doortrekken in extreem omstandigheden, omdat die door de bakstukken van het bit zit (en verder de neus amper raakt).

Exact wat ik bedoelde Lachen

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:16

Die neusriemen van anky zijn meestal extra 'lekker' aan te snoeren, rijdt daarom dus ook nooit met van die bonfire neusriemen! dat vind ik persoonlijke kwelling van je paard. Werkt niet mee aan ontspanning vind ik als je paard de neusriem zo strak aangesnoerd krijgt!

Ook die hackemore lijkt idd niet zo vriendelijk als dat het lijkt! door die scharen wordt er een grote druk uitgeoefent op het neusbeen van je paard wat mij ook niet echt lekker lijkt, doe mij maar gewoon een gebroken bitje..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:27

Gelukkig zijn er wel meer bitloze optomingen dan de hackemore. Knipoog

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:27

Yamcha schreef:
Overigens vind ik dat een goede ruiter ook zonder neusriem zou moeten kunnen Ja

Maar natuurlijk...Weet je welke functie een neusriem heeft...? Bij een (correct ingesteld) hoofdstel heeft de neusriem een ontlastende functie. De druk die op het bit wordt gelegd tijdens het rijden wordt door de neusriem weggelijd van de kaak; de neusriem zorgt er dus voor dat de kaak niet te veel belast wordt door de druk van het bit. Bovendien wordt deze druk gedeeltelijk (indirekt) op de neusrug geleid.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:29

hackemore is echter wel de enige bitloze optie die ik ken waarmee ik een parcour veilig rond zou kunnen komen..

Oja nog even terugschakeld over back to nature, zonder stal enzo, als je wilt dat je paard goed presteert in de sport zou ik mijn paard toch wel erg graag in een stal willen hebben staan en goed beslagen....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:41

MysticTinker schreef:
Op wedstrijd mag je niet eens bitloos starten Knipoog Alleen in de hoge springwedstrijden.

graag even je feiten op orde. Je mag al in het B bitloos springen, sla de reglementen er maar op na.

Verder sluit ik me aan bij de grijzen in dit topic en iedereen die bereid is kritisch en open naar zijn eigen paard en benadering te kijken, iets wat ik in beide 'kampen' regelmatig mis en ook in dit topic weer zie.

Lusitana, ben je lang niet tegen gekomen hier, maar ben het woord voor woord met je eens!

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:49

Ik bent natural omdat ik denk dat dit goed bij mij en mn paard past.. Anderen laat ik in hun waarde tenzij er wordt gezaagd getrapt enzovoort. Maar dat zal bij de niet naturals wel net zo zijn..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:16

Roos_s schreef:
hackemore is echter wel de enige bitloze optie die ik ken waarmee ik een parcour veilig rond zou kunnen komen..

Oja nog even terugschakeld over back to nature, zonder stal enzo, als je wilt dat je paard goed presteert in de sport zou ik mijn paard toch wel erg graag in een stal willen hebben staan en goed beslagen....

Iemand die zijn paard goed onder controle heeft zou zelfs met een touwhalster een parcourtje kunnen springen, zelfs helemaal zonder hoofdstel als je daar op traint. Daar is natuurlijk niet élk paard geschikt voor, maar de meeste kunnen het wel geleerd krijgen Ja
Als je zoveel kracht nodig hebt om je paard bij je te kunnen houden dan zou ik daar persoonlijk eerst op trainen voordat ik aan wedstrijden zou gaan meedoen.

Verder zijn er genoeg paarden die zonder ijzers in de sport lopen (is ook een topic over op bokt), ook in de Z.
En ook zijn er paarden die een uitloopstal hebben, of 24/7 op wei staan, en in de sport lopen. Vooral bij de endurance lopen de paarden meestal buiten. Het is zelfs wetenschappelijk onderzocht dat paarden die 24 uur per dag rondlopen soepeler zijn en minder beenproblemen hebben, en dus zouden die heel goed kunnen meekomen in de sport Haha! Helaas zijn de meeste mensen die hoog in de sport meedoen bang dat hun dure sportpaardje zich verstuikt, of verkouden wordt, of wondjes oploopt, en dus zetten ze hun paarden op stal, want dat is veiliger Slapen Ik vind dat maar onzin; buiten bouwen paarden weerstand op, ze blijven lekker koel in het hoofd, blijven soepel.. Natuurlijk snap ik het wel als je een paard na het rijden binnen zet om op te laten drogen, maar daarna kan die toch lekker naar buiten? Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:19

MysticTinker schreef:
Iemand die zijn paard goed onder controle heeft zou zelfs met een touwhalster een parcourtje kunnen springen, zelfs helemaal zonder hoofdstel als je daar op traint. Daar is natuurlijk niet élk paard geschikt voor, maar de meeste kunnen het wel geleerd krijgen Ja
Als je zoveel kracht nodig hebt om je paard bij je te kunnen houden dan zou ik daar persoonlijk eerst op trainen voordat ik aan wedstrijden zou gaan meedoen.

Verder zijn er genoeg paarden die zonder ijzers in de sport lopen (is ook een topic over op bokt), ook in de Z.
En ook zijn er paarden die een uitloopstal hebben, of 24/7 op wei staan, en in de sport lopen. Vooral bij de endurance lopen de paarden meestal buiten. Het is zelfs wetenschappelijk onderzocht dat paarden die 24 uur per dag rondlopen soepeler zijn en minder beenproblemen hebben, en dus zouden die heel goed kunnen meekomen in de sport Haha! Helaas zijn de meeste mensen die hoog in de sport meedoen bang dat hun dure sportpaardje zich verstuikt, of verkouden wordt, of wondjes oploopt, en dus zetten ze hun paarden op stal, want dat is veiliger Slapen Ik vind dat maar onzin; buiten bouwen paarden weerstand op, ze blijven lekker koel in het hoofd, blijven soepel.. Natuurlijk snap ik het wel als je een paard na het rijden binnen zet om op te laten drogen, maar daarna kan die toch lekker naar buiten? Haha!

Afgod

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:23

uitloopstal is iets anders dan helemaal geen stal?? vind als je een paard fantsoenlijk voor wedstrijden ervoor wil hebben staan je ook voor voldoende beschutting moet zorgen enzo..vind ik sowieso al bij ieder dier, maar ok. Ook door je dier op stal te zetten zorg je voor goede leefomstandigheden, wat voor veel paarden toch aangenamer is dan altijd maar buiten. Ok als je recreatief wilt rijden zou je paard misschien wel voldoende hebben aan een enkele beschutting

en idd lopen wel paarden in de Z maar dat zijn er echter enkelen.. met ijzers zijn de hoeven beter te verzorgen en de stand van je paard beter te verzorgen... maar goed ieder zn keus

ja en kunt natuurlijk een parcour aan halster rondspringen, maar nooit met voldoende preciezie om alle balken netjes te kunnen laten liggen en een technisch goed parcour te rijden, en rijden met bit heeft niets met kracht van doen. Als je met kracht wil gaan rijden wint het paard het toch altijd en dan kun je ook geen goed parcours rijden...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:26

MysticTinker schreef:

Heb je daar ervaring mee? Ik denk dat ik best wat rond spring op een halster maar als ik een M cross in ga met een technische combinatie op drie kleine galopsprongen, gevolgd door een haakse bocht naar een dikke haag, verwacht ik (oke, dat is een aanname, maar wel gebaseerd op praktijkervaring) dat de controle daar onvoldoende fijn voor is. Ik rijd mijn paard trouwens op twee pinken door de cross, dus daar gaat het niet om. En even uit mijn hoofd ken ik geen enkele eventingruiter die bitloos start, ook niet op hackamore trouwens.

Citaat:
Helaas zijn de meeste mensen die hoog in de sport meedoen bang dat hun dure sportpaardje zich verstuikt, of verkouden wordt, of wondjes oploopt, en dus zetten ze hun paarden op stal, want dat is veiliger Slapen

dit soort denigrerende opmerkingen is dus wat er bij mij verkeerd schiet. Als ik een opmerking zou plaatsen als:
"Helaas zijn de meeste recreatieruiters bang dat hun tinkertje's manen afbreken" wordt er ook over me heengevallen en terecht. Zo'n toon is nou precies wat de discussie op scherp zet.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:28

Keb niet alles doorgelezen, maar ik kan toch wel een verklaring geven voor het feit dat mensen zo zweren bij het boomloos rijden.

Ik ben zelf sinds kort ook overgestapt en raad het mensen ook absoluut aan. Lees! Als er problemen met boomzadels zijn. Ik heb altijd gedonder gehad met mijn pony, achteraf blijken die problemen veroorzaakt door mijn zadel. Nu ik drie weken boomloos rij met mijn pony zijn vrijwel alle grootste problemen met haar weg en ze heeft weer veel meer plezier tijdens het rijden!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:34

Ga met jou mee Lielle. Zet mn paard idd niet alleen maar om die reden op stal, maar met de reden om dat je het stalklimaat beter kan regelen dan het klimaat. Ook om goed in de gaten te houden of het paard voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt en rust. En dit doe ik niet alleen maar omdat ik bang ben dat mn paard iets krijgt. Dan kan ik beter maar stoppen met het rijden en houden van paarden...