Iemand die zijn paard goed onder controle heeft zou zelfs met een touwhalster een parcourtje kunnen springen, zelfs helemaal zonder hoofdstel als je daar op traint. Daar is natuurlijk niet élk paard geschikt voor, maar de meeste kunnen het wel geleerd krijgen
Als je zoveel kracht nodig hebt om je paard bij je te kunnen houden dan zou ik daar persoonlijk eerst op trainen voordat ik aan wedstrijden zou gaan meedoen.
Verder zijn er genoeg paarden die zonder ijzers in de sport lopen (is ook een topic over op bokt), ook in de Z.
En ook zijn er paarden die een uitloopstal hebben, of 24/7 op wei staan, en in de sport lopen. Vooral bij de endurance lopen de paarden meestal buiten. Het is zelfs wetenschappelijk onderzocht dat paarden die 24 uur per dag rondlopen soepeler zijn en minder beenproblemen hebben, en dus zouden die heel goed kunnen meekomen in de sport

Helaas zijn de meeste mensen die hoog in de sport meedoen bang dat hun dure sportpaardje zich verstuikt, of verkouden wordt, of wondjes oploopt, en dus zetten ze hun paarden op stal, want dat is veiliger

Ik vind dat maar onzin; buiten bouwen paarden weerstand op, ze blijven lekker koel in het hoofd, blijven soepel.. Natuurlijk snap ik het wel als je een paard na het rijden binnen zet om op te laten drogen, maar daarna kan die toch lekker naar buiten?