Monty Roberts video Dually Halter

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzii

Re: Monty Roberts video Dually Halter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:16

Ik denk dat "monty Roberts" een goed geöliede commerciële machiene is , met een hele goede marketingstrategie. Ieder zijn goed recht om geld te verdienen natuurlijk!
Persoonlijk vind hem vaak wat te hard en vele paarden zullen met een zachtere methode ook wel geholpen zijn. Wat vooral in het filmpje goed te zien is , is het moment waarop het paard voorwaarts gaat. Niet als er druk wordt uitgeoefend maar steeds net op het moment dat de druk wegvalt en dat heeft niets met fluisteren te maken maar met timing en dat kan iedereen leren, met of zonder speciaal halster.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:19

Dus effe de situraaties en ervaringen of eerdere trauma's over boord gegooid.
Er leiden meer wegen naar Rome en het is aan de eigenaar welke weg het zal worden. Al doet het dier er 10 maanden over en de ander 2 das is in mijn ogen geen ramp.

anyway het blijft nog immer links- en rechtsom l*llen, ieder zijn meug. Hier werkt het en ik vind het oke zo.

Geld er aan verdienen doen 'ze' allemaal, dat doet de kantine van de manege ook op zijn frisdranken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:38

Het lijkt nu net of je maar 2 opties hebt. óf het dually halster óf een zweep. Maar daar ben ik het echt niet mee eens! Zelfs voor de meest bange/dwarse paarden heb je geen zweep nodig om ze in de trailer te krijgen, evenmin zo'n halster. Zoiets kan je óok gewoon met een gewoon halster. Alleen.. je moet níet verwachten dat je paard meteen de eerste keer die trailer op loopt. Zoiets moet je stap voor stap leren.. en zoiets heeft TIJD nodig.. zo'n dingen moeten niet gehaast en snel en dát is wat ik het vooral een nadeel van dat halster vind, het moet allemaal maar snel. Begin maar eerst met midden in de bak een trailer te zetten (met de klep open) en daar (grote) rondjes om te lopen en zo steeds kleiner. (dat is even heel kort het begin wat een mogelijkheid zou zijn om een 'dwars' paard dat de trailer niet op wild die trailer op te leren lopen)

Allebei mijn paarden lopen gewoon aan het halster zo de trailer op, geen zweep en geen dually halster voor nodig hoor Knipoog geeneens een zweep om bij te tikken oid Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:41

Cheveyo schreef:
Die 3 merrie van jou is toch een heel ander paard dan haar merrie? hoe kun je nou 2 dieren met elkaar vergelijken...

Beide zijn het paarden, beiden hebben (met reden) angst voor iets, de ene is van die angst af geholpen....... Maar het kan zijn dat de manier om het ene paard van de angst af te helpen, niet werkt voor het andere paard en dat je daar dus een andere methode voor moet volgen. Netto resultaat in beide gevallen kan een paard zijn dat geen angst meer heeft, maar de weg daarnaartoe kan heel verschillend zijn. Per paard kijken wat een goede manier van aanspreken is, vind ik ook vanzelfsprekend.

Enne, ik werk niet met een wortelstokje, maar gewoon met een dressuurzweep. Cool

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:45

Maartje1990 schreef:
Allebei mijn paarden lopen gewoon aan het halster zo de trailer op, geen zweep en geen dually halster voor nodig hoor Knipoog geeneens een zweep om bij te tikken oid Knipoog

Tot een jaar geleden kon ik dat ook zeggen Clown En toen kochten we nummer 3 erbij en die heeft zo zijn eigen gedachten over trailers en over dikke middelvingers Duivel
Maar goed, nummer 3 zal het de komende tijd ook gaan leren, komt heus wel goed. Tong uitsteken

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:49

Kijk commercieel zijn ze allemaal. Pat parelli zegt ook dat je zijn carrotstick en leadrope moet gebruiken. Dat is hun goed recht, aan mij wat ik ermee doe! Zoals ik al zei werkt voor mij het dually halster perfect, maar ik heb nu ook level 1 van Parelli waar ik me in aan het verdiepen ben. Misschien dat ik die methode over een tijd wel beter vind. De tijd zal het leren!
Maar ik sta open voor meerdere visie's en bekijk het per paard, en wat bij mij past. Maar over dat het dually halster geweld zou zijn, daar ben ik het gewoon niet mee eens. Ik zegt niet dat er geen zachterer manier is, maar geweld vind ik een groot woord.
Zoals ik het dually halster gebruik, weet ik dat ik geen geweld gebruik. Ik kan mijn merrie nu ook op een gewoon halster achterwaarts en de hele mikmak laten doen op lichaamstaal, maar het dually halster heeft me daar wel bij geholpen, net als bij een ander het bijtikken van de carrot stick, zweep of iets dergelijks heeft geholpen. Pling

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:51

messica schreef:
Zoals ik al zei werkt voor mij het dually halster perfect

voor jou ja... maar ook voor je paard? of is het (onbewust) toch in bepaalde mate 'geweld' ?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:09

wat is 'geweld'? druk geven?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:16

Nou ik weet wel zeker dat meneer MR het ook had gekund met een gewoon halster! Wat een grote onzin zo'n halster. Het gaat gewoon om de timing ervan, wat je met het paard doet op het goede moment! Het paard reageerd dan net zo goed op wat voor halster dan ook! Wat een grote commerciele reclame stunt zeg! Moet er alleen maar om lachen. Zie het aan mijn eigen jonge paardjes. Die lopen alle drie net zo vlot de trailer op en rara ik heb nog nooit van zo'n halster gehoord zelfs. Geen zweep of wat dan ook bij nodig hoor. Verklaar dan dat is??

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:20

Cheveyo schreef:
wat is 'geweld'? druk geven?

Kan, hoeft niet. "Geweld" is alles wat het leven onaangenaam maakt, maar per individu kan dat dus verschillen door de beleving van dat individu. Op het moment dat jij bewust een paard het leven onaangenaam maakt, gebruik je geweld. Dat hoeft niet veel te zijn, het hoeft ook niet "erg" of "zielig" te zijn, maar het is wel geweld, want het is niet meer een open verzoek dat geweigerd mag worden.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:39

Ff de van dale geraadpleegd:

ge·weld (het)
1 uitoefening van macht
2 kracht die met hevigheid, onstuimigheid wordt uitgeoefend
3 zeer sterk gedruis

Ik denk dat jij Waratje een overdreven beeld hebt gevormd bij geweld. Ik vind druk op de neus wat voor een paard onprettig is geen geweld! Bij geweld denk ik aan hele andere dingen..!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:52

messica schreef:
Ff de van dale geraadpleegd:

ge·weld (het)
1 uitoefening van macht
2 kracht die met hevigheid, onstuimigheid wordt uitgeoefend
3 zeer sterk gedruis

Ik denk dat jij Waratje een overdreven beeld hebt gevormd bij geweld. Ik vind druk op de neus wat voor een paard onprettig is geen geweld! Bij geweld denk ik aan hele andere dingen..!!

Druk op de neus wat onprettig is om het paard te laten doen wat jij wilt valt onder die eerste omschrijving: uitoefening van macht.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:54

dan is een neusriem ook geweld of een sperriem. Of een te harde bosal op een gevoelige neus die druk geeft. Of een bit in de mond. Ik noem maar wat.
Misschien is een sliding stop ook wel geweld..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:01

Afhankelijk van hoe je zaken toepast, kan dat allemaal geweld zijn, maar het hoeft niet.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:25

Tsja ik denk zolang je op wat voor manier dan ook met paarden bezig bent je altijd macht over het dier hebt. Zodra je het paard uit de wei haalt oefen je al macht uit op een dier. Want een paard blijft liever lekker in de wei, maar wij mensen willen zo graag met paarden bezig zijn. Dus macht heb je altijd..en dus blijkbaar ook geweld!! Erg vergezocht in mijn ogen!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:33

Waarom is mijn voorbeeld vergezocht en een MR halster niet.. als hij het goed doet is er geen druk.
Maar maakt niet uit, ik ben er tevreden over, een aantal anderen stellen het liever tot in den treure ter discussie Lachen.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:42

Ik bedoelde jou voorbeeld niet cheveyo! Knipoog En inderdaad als het voor jezelf werkt en je er goed bij voelt, en ik kan zien dat mijn paard nu tien maal gelukkiger en ontspannender is dan is het toch goed. Kan half bokt het dually halster een prutding vinden, maar dat zal mij een rotzorg zijn Duivel

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:43

solly Haha!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:22

Ik heb het dually halster met succes gebruikt bij mijn merrie. Mijn paard heb ik gekocht als een totaal onopgevoede 3-jarige, het enige wat ze in die 3 jaar geleerd had was dat ze sterker was dan de mens. Aan een gewoon halster konden we dat paard niet lang genoeg aan bepaalde prikkels blootstellen zodat ze haar angsten hiervoor zou overwinnen (paraplu's, plastiek zakken, geritsel, enzovoorts ... ze panikeerde steeds verschrikkelijk) Ze was gewoonweg niet te houden aan een gewoon halster op die momenten en met de dually lukte dat wel omdat er meer druk op de neus werd uitgeoefend, net lang genoeg om haar te doen nadenken. Op deze manier hebben we haar kunnen leren eerst te denken en dan te doen. Waarschijnlijk zullen er nog meer methodes gewerkt hebben bij haar op die momenten maar ik heb geen slechte ervaringen met de dually. Voor de één werkt het voor de ander niet. Nu gebruik ik het halster niet meer, ik gebruik nu een touwhalster omdat ik ook met een touwhalster rijd.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:34

Laten we vooral elkaars mening respecteren. Wat voor de een werkt, hoeft voor de ander niet te werken.

Ik werk er graag mee. En ja, ik vind het fijn als het snel gaat. Terwijl het paard relaxed en rustig is. En waarom? Omdat dat laat zien dat je het goed doet. Paarden kunnen heel snel leren, als wij het maar aanbieden in hun taal. De bovenstaande reactie laat precies zien hoe je met paarden moet werken. Kijk naar watdat specifieke paard nodig heeft. en pas dat toe. Denk niet vanuit vaste patronen, want paarden zullen je snel laten zien dat dat niet werkt.

Annemarie

Jaristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:46

Zo kun je over alles wel een discussie starten. Er zijn altijd dingen die iemand fijn vindt en een ander niet. Maar ik vind dat je absoluut niet van geweld kunt spreken. Ik ben erg blij met het halster. Ik zet mijn paard altijd met het halster op de trailer. Ik hoef dan niks te doen, loopt hij super braaf achter mij aan. Als ik een gewoon halster gebruik protesteert hij en is het niet fijn om te laden. Dat geeft toch ook rust voor het paard, waarom zou je dat dan niet doen? En nee, hij heeft geen last van het dually halster.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:51

inderdaad, mijn paard reageert er goed op.. de andere niet..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:51

Maartje1990 schreef:

dit neem ik terug... ik bedacht me juist dat met mijn haflinger nog nooit de trailer op geweest ben Vork (ik heb haar met kopen gewoon hierheen gereden.. aangezien ik haar zo ongeveer 'van de buren' gekocht heb Knipoog ) máar ik weet wel dat ze járen wedstrijden gereden heeft (bij mij niet) en hiervoor is ze vast en zeker ook regelmatig de trailer op gemoeten dus ik vermoed dat ze dat opzich ook wel braaf doet met een halster. En mijn paard kennende.. zou ze nog zo die trailer oplopen zónder halster als ik haar gewoon roep. Beest kijkt nog niet op als er een fazant voor haar neus kakelend omhoog vliegt Vork
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 29-02-08 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:54

maar dat zegt niks over trailerladen.. wel goed dat je eerlijk zegt dat je haar nog nooit eerder hebt geladen..Knipoog

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:11

bk_lover schreef:
maar dat zegt niks over trailerladen.. wel goed dat je eerlijk zegt dat je haar nog nooit eerder hebt geladen..Knipoog

ja, ik was het even vergeten Bloos máar ik blijf erbij.. dat een paard ook gewoon op de trailer gezet kan worden zónder dat halster. Ik vind het ook niet zo vriendelijk ogen zoals meneer Roberts dat doet.. dat 'trekken' en dat terug'jagen''.. nee.. geef mij maar een gewoon haltster.. en laat me dan maar een paar weken daarmee bezig zijn Haha!
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 29-02-08 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt