NH tegen HH

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: NH tegen HH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:35

polly2 schreef:
En ik ben nog eeuwig dankbaar dat ik dit in mijn leertraject heb mogen meemaken.
En ik merk in de dagelijkse omgang met paarden...dat ik er gelukkig wat van meegekregen heb...en daar kan geen enkele methode met labeltje, met naam van goeroe....met games en wat voor poespas nog meer zij tegenop.....

Fijn voor jou. Maar voor de minder getalenteerden onder ons, of degenen die niet bij jouw goeroe stage hebben mogen lopen, is het misschien toch wel fijn dat er anderen zijn die je proberen bewust te maken van hoe paarden in elkaar zitten en communiceren.
Slapen

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:36

polly2 schreef:
roest schreef:
Wat ik niet begrijp is dat al die mensen over welk topic dan ook zo hun mening kunnen trekken over foto's en filmpjes zonder dat ze er een jaar stage hebben gelopen.
Ik heb deze filmpjes diverse malen met diverse muziekjes gezien en op diverse snelheden afgespeeld, deze snelheden en muziekjes doen iets met je gemoedstoestand. Hoe ik een fimpje zie waarvan ik misselijk wordt en de volgende keer, anders bewerkt dat ik denk: dat is geweldig, dit heeft niets te maken met wat er gebeurd, dit heeft te maken met het geknutsel om het fimpje heen, het beinvloeden van jou gemoedstoestand oftewel manipulatie.
Ik denk dat het wijselijker is om bij jezelf te blijven. Je paard is een vluchtdier, jij bent een roofdier, je paard reageert op het moment, jij gaat er over nadenken. Hoe dan ook, hoe je het ook wilt benoemen, als jij een combinatie kan vinden tussen jou en je dier, waarom zou je je dan zo optrekken aan het feit wat een ander doet?

Omdat een paard neerleggen een paard vernederen is, tot in het diepste van de paardenziel....daarom....vind ik het niks.

Hangt er vanaf denk ik, de methode, de manier waarop.
De Hongaren hebben in het verleden ons nederlanders ooit eens bevrijd met hun paarden die gaan liggen en ondertussen stiekum gras aan het eten zijn Vork
Toch komt deze vraag: Heb jij een paardenziel? zo ja, mag ik dan gebruik van je maken? Clown

Edit: Ik heb bij Emiel Voest een stage gelopen, ik hoop niet dat je dusdanig door zijn boeken en video's (verbaast me niets als je deze niet gezien of gelezen hebt) beïnvloed bent (lees: deze worden altijd ingekort) dat je vergeet dat ook deze goeroe ook maar een mens is die een poging waagt zich in te leven in de belevingswereld van het paard en godzijdank hetgeen dat hij aan kennis of hoe je dat ook wilt noemen wil delen met die mensen die deze stap in hun eentje niet durven te nemen.
Laatst bijgewerkt door roest op 13-02-08 00:03, in het totaal 2 keer bewerkt

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:52

Wendy schreef:
polly2 schreef:
En ik ben nog eeuwig dankbaar dat ik dit in mijn leertraject heb mogen meemaken.
En ik merk in de dagelijkse omgang met paarden...dat ik er gelukkig wat van meegekregen heb...en daar kan geen enkele methode met labeltje, met naam van goeroe....met games en wat voor poespas nog meer zij tegenop.....

Fijn voor jou. Maar voor de minder getalenteerden onder ons, of degenen die niet bij jouw goeroe stage hebben mogen lopen, is het misschien toch wel fijn dat er anderen zijn die je proberen bewust te maken van hoe paarden in elkaar zitten en communiceren.
Slapen

Ben het met je eens dat het niet iedereen het gegeven is om zo te leren. Allereerst wil ik ook nog zeggen dat hij geen goeroe is...absoluut niet. Tenminste niet in de zin hoe ik het woord goeroe interpreteer. Buiten dat, denk ik dat veel mensen wel baat kunnen hebben bij kijken, luisteren, lezen over/naar mensen die dit wel comemrcieel naar buiten brengen bijvoorbeeld.
Maar wat ik er minder aan vind is dat het dan helemaal aan een methode wordt opgehangen. Omgaan met dieren doe je niet volgens één methode, is mijn mening. Het is een way of life...een manier van zijn. En daar kunnen dingen inzitten die je geleerd of gezien hebt van een ander. Maar één weg betitelen als De weg De waarheid en Het leven dat zie ik niet zitten. En daar staat het wel bol van op het moment. En dat vind ik jammer.
Met je medemens ga je ook niet om, volgens een methode, uitgedacht door een bepaald iemand. Natuurlijk kun je dingen leren, als hoe geef je iemand feedback...hoe kun je beter luisteren naar iemand etc.. Maar het is vervolgens niet zo spastisch uitgekristaliseerd, zoals we wel vaak met paarden doen (met honden ook vaak trouwens).
Soms lijkt het alsof je alleen maar een goede band met je paard kunt krijgen door de games van Parelli bijvoorbeeld. Dan wordt er in een topic een vraag gesteld...en voila...doe de games van Parelli en al je problemen zijn opgelost.... Zo wordt het vaak gebracht.
En ik probeer te zeggen dat er wellicht veel te leren valt van de games van parelli...maar als jij in je grondhouding naar je paard, tijdens de verzorging, het naar de wei brengen, het poetsen, het assisteren bij de veearts en noem maar op, geen juiste uitstraling hebt naar een paard...dan kun je gamen totdat je een ons weegt...dan werkt het niet...
Als die games iemand kan helpen om zich bewust te worden van zijn grondhouding ook in de dagelijkse dingetjes...dan werkt het goed door...maar als een op zichzelf staand iets....leuk misschien ter afwisseling dan...maar verder zet het dan geen zoden aan de dijk.
Maar zo wordt het wel vaak gebracht.
Begrijp je nu hoe ik mijn punt bedoel?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:53

er is geen enkele goeroe met de absolute waarheid...........

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:55

KiWiKo schreef:
er is geen enkele goeroe met de absolute waarheid...........

Precies...dat bedoel ik.... en er zijn altijd meerdere wegen die naar Rome leiden...

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:05

@ polly2: Ik geloof dat ik ga begrijpen waar je heen wilt Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:15

Ik ben het al het hele topic met polly2 eens! Knipoog

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:19

neemt niet weg dat het per definitie slecht is om je paard te laten liggen Knipoog

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:35

nou dit is pas een fijn topic geworden. het is waar, er zijn verschillende manieren om te bereiken wat we willen. en dat sommige dingen overdreven zijn, daar ben ik het helemaal mee eens. het willen geld slaan uit allerlei wanpraktijken bestaat al lang.
uiteindelijk moet je het met je ziel doen, niet met je attributen, mooie praatjes of wat dan ook.

heb die reeks eens bekeken. wnr die vos neerligt in het tweede deel en hij erop zit, heel tof, rustig aaien. en dan plots begint hij heen en weer te schommelen en vervolgens schopt hij dat paard alsof hij een ruitertje is op een manege in de les wanneer ze eens in galop willen.

polly2 heeft idd uitspraken waar ik het helemaal mee eens ben.

en vond in het topic niet echt een antwoord vanuit HH standpunt waarom het goed zou zijn om je paard neer te laten liggen. als ik het goed begrijp doen ze dat uit zichzelf en maakt de HH daar gebruik van?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:49

roest schreef:
neemt niet weg dat het per definitie slecht is om je paard te laten liggen Knipoog

Niet helemaal mee eens. Ik weet van tenminste een trainer in de USA die het net zo doet. Hij leidt paarden op die echt 100% broke moeten zijn omdat er (geestelijk) gehandicapten en kinderen op moeten kunnen rijden. Hij maakt een constructie rond de voorbenen met een lasso en doet ze een singel om, en kan ze met heel weinig druk neerleggen. Hij kijkt ze daarbij niet aan, en laat ze in principe tegen zichzelf vechten. Je krijgt er volgens zeggen geen gebroken paarden door, maar 100% brave dieren die voor je door het vuur gaan. Mits je het neerleggen goed aanpakt en ze er niet bij aankijkt, en het paard niet de indruk geeft dat jij het bent die ze neerlegt.

Zie het als een paard dat in een sloot beland. Op een gegeven moment geeft hij op, hij geeft zich over. Een paard dat je uit een sloot vist is toch ook niet geestelijk gebroken na zo'n voorval?

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:50

Rhinoooow schreef:
nou dit is pas een fijn topic geworden. het is waar, er zijn verschillende manieren om te bereiken wat we willen. en dat sommige dingen overdreven zijn, daar ben ik het helemaal mee eens. het willen geld slaan uit allerlei wanpraktijken bestaat al lang.
uiteindelijk moet je het met je ziel doen, niet met je attributen, mooie praatjes of wat dan ook.

heb die reeks eens bekeken. wnr die vos neerligt in het tweede deel en hij erop zit, heel tof, rustig aaien. en dan plots begint hij heen en weer te schommelen en vervolgens schopt hij dat paard alsof hij een ruitertje is op een manege in de les wanneer ze eens in galop willen.

polly2 heeft idd uitspraken waar ik het helemaal mee eens ben.

en vond in het topic niet echt een antwoord vanuit HH standpunt waarom het goed zou zijn om je paard neer te laten liggen. als ik het goed begrijp doen ze dat uit zichzelf en maakt de HH daar gebruik van?

zover ik begrepen heb, bind me er niet aan vast, ik heb namelijk een andere trainingsmethode gezien. Is het spelen met hormonen c.q. lichaamseigen stoffen waardoor het dier (in dit geval het paard) rustig wordt. Zover ik het begrepen heb, maar ik heb me er niet in verdiept, nogmaals, bind me er niet aan vast is dit een vorm van doping.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 01:04

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 01:23

Cassidy schreef:
Even wat meer filmpjes bekeken. Dit lijkt me geen gebroken paard:

http://www.youtube.com/watch?v=Ti7CL9f1 ... re=related

Hij lijkt niet gebroken, maar hij lijkt ook geen keus te hebben, pin me er niet aan vast, maar een paard dat aan de leeuwen gevoerd wordt geeft zich ook op deze manier over. Het geeft me inderdaad de indruk dat het te maken heeft met een lichamelijk afweersysteem, vraag me niet hoe, een soort shock of doping. Wel interressant om je verder in te verdiepen. Vooral als je ziet hoe het paard 'bijkomt'.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 08:11

Ik heb het hele topic gelezen en filmpjes bekeken en ben het eens met mensen als polly, tinkerloos, roest....Ik begrijp dat ieder zijn eigen visie heeft op het werken met paarden, maar ik vond de filmpjes echt niet prettig om te zien. Het getrek aan het bit, het neerleggen....Maar dat is dus mijn persoonlijke mening.
Polly, je hebt verder helemaal gelijk met je stelling dat de paardenomgang in zijn geheel goed en natuurlijk moet zijn, maar mensen zoals ik hebben daar wel wat hulp bij nodig. Ik parelli ook, maar kijk ook zoveel mogelijk naar andere paardenmensen en probeer het zo goed mogelijk te doen. Ik moet zeggen dat ik er wel veel van heb geleerd. Maar ik hou ook de adviezen van een oom en een instrukteur altijd in gedachten, die van nature super met paarden omgingen in een tijd waarin het woordje NH nog niet bekend was. Vaak wens ik nog dat ik nog een keer met hun mocht werken nu ik veel meer weet en meer opensta, maar helaas... ze leven allebei niet meer. Maar ik kijk idd vooral naar mijn paarden als ik ermee werk en ik heb niet de drang om dingen precies volgens de richtlijnen te doen, maar gebruik gewoon de handvaten die NH trainers geven en waarin ik mij kan vinden.

Cassidy... nog even dit... ik heb heel lang vrijwillergerswerk gedaan in een stichting voor gehandicapten (vaak zeer zwaar gehandicapten). We lieten mensen rijden, de paarden liepen met een zg huifbed (een soort doek wat over twee paardenruggen loopt met een dak erboven waarom ernstig spastische mensen kunnen liggen-de beweging heft de verkramping deels op- de gene die de paarden bestuurd zit op een klein wagentje erachter) , ze liepen voor huifwagens, volgepakt met gehandicapten en er werden zelfs bosritjes en wedstrijdjes gedaan (ringsteken, ballen gooien vanaf het paard) Geen van de paarden heeft ooit een behandeling ondergaan zoals jij omschreef en ze waren toch voor 200% betrouwbaar. (anders waren ze niet bruikbaar voor dat doel) De vrijwilligers waren gewone mensen die goed met paarden omgingen. Niet volgens een bepaalde methode, maar met simpel boerenverstand. Ook daar heb ik heel veel geleerd en ook dat gebruik ik nog.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 08:14

Cassidy schreef:
Zie het als een paard dat in een sloot beland. Op een gegeven moment geeft hij op, hij geeft zich over. Een paard dat je uit een sloot vist is toch ook niet geestelijk gebroken na zo'n voorval?

Misschien niet geestelijk gebroken, maar een ernstig trauma is zeker niet ongebruikelijk...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:44

Ik vraag me af wat voor beeld sommigen hebben bij een gebroken paard?

Ik zie daar namelijk wel een gebroken paard. Ik zie soms ook gebroken honden....maar dan herkent een ander ze niet als zodanig...een ander noemt het dan brave honden die precies doen wat hun baas wil....goed afgericht. Ik zie dan heel wat anders.
Zal het proberen uit te leggen.

Dieren doen dingen voor hun baas, om verschillende redenen:
omdat ze er beter van worden door beloning (en dat kan zijn voedsel...maar meer nog: waardering van hun meerdere, hun leider, ze mogen er bij horen)
omdat ze er beter door worden, doordat het aangenamer voelt (bijv. bij inwerking van de slof, nageven, want dat voelt beter, of bij inwerken van de slipketting netjes volgen, want dat voelt beter)
en de ergste: om straf te vermijden....

Als dieren om de laatste twee redenen dingen voor hun baas doen, kan dat een dier opleveren dat apatisch oefeningen uitvoert. Slaafs, vliegensvlug dingen voor het baasje doet. Zo'n dier, noem ik een gebroken dier. Omdat zijn eigen "ik", zijn eigen "zijn", het eigen individu niet meer tevoorschijn komt. Het dier is alleen gefocusd op wat zijn baas wil, hoe zijn baas het wil, wanneer zijn baas het wil en zal, alles en alles doen voor zijn baas. Dat lijkt dat wellicht prachtig voor een ander...wow...die persoon krijgt het toch maar voor elkaar.......ik zie dan wat anders... Ik zie een paard/hond....zonder eigen inbreng...zonder eigen waarde....een gebroken dier.

Eén van mijn merries is superdominant. Ze is de baas over iedereen. Ze is bij ons geboren, ze kent me door en door. Ze luistert goed. Als ik met een kruiwagen door het hek kom, stapt ze terug, ze weet dat ik er langs moet en ik kan bij wijze van spreken het hek open laten staan....ze gaat er niet doorheen...want dat is niet de bedoeling. Als ik met een halster de wei in kom, dan komt ze naar me toe...vanzelf...daar hoef ik niks voor te doen. Maar....soms...dan loert ze eens...en dan wil ze in de kruiwagen gaan zitten (dat vindt ze al van veulen af aan een fascinerend voorwerp). Ik gebaar dan met mijn hand...en ik krijg dan een paard dat haar oren even ontstemd in de nek legt, mij met de oren in de nek een blik toewerpt en toch bij de kruiwagen blijft staan. Ik wapper nogmaals met mijn hand....dan draait ze zich om en loopt ze weg van de kruiwagen en blijft op een afstandje staan kijken...of haalt uit naar een andere, lagere in rang, die toevallig langskomt.
Zo'n paard heeft nog eigen intiatief, zoekt af en toe nog de grenzen op.... Ook met rijden...net een tandje harder lopen dan ik aangeef...even weer afstammen...oh ja...jij had de leiding...
Een paard wat dit gedrag nooit vertoond, wat braaf alles doet wat van hem gevraagd wordt...dat noem ik een gebroken paard....het karakter is gebroken. Zo zie ik dat.
Vergelijk het eens met kinderen. Kinderen in de jaren vijftig op de strenge kostschool bijv., die konden ook niet zichzelf zijn....brave volgzame jongetjes...die niet rennen in de gang...niet schreeuwen....nooit eens elkaar duwen....behalve als de meester niet kijkt....
Snappen jullie een beetje wat ik bedoel? Dat is ook niet gezond....en dat vind ik voor een dier ook niet gezond. Ik wil heel graag dat mijn paard niet alleen op mij gericht is....maar ook zichzelf nog ziet staan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:50

Polly2, ben het helemaal met je eens. Ik zie ook liever een paard wat in principe wel gericht is op de mens, maar die inderdaad ook nog zelf een mening heeft. Ik hoef geen gedresseerd hondje wat slaafs alles doet. Dat vind ik namelijk niet gezond.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:02

Nadya schreef:
Polly2, ben het helemaal met je eens. Ik zie ook liever een paard wat in principe wel gericht is op de mens, maar die inderdaad ook nog zelf een mening heeft. Ik hoef geen gedresseerd hondje wat slaafs alles doet. Dat vind ik namelijk niet gezond.

Ja, precies...het moet een zekere vrolijkheid uitstralen.
Bij mijn G&G 1 examen met mijn jonge Leonberger kreeg ik het commentaar, dat ze eigenlijk nog te jong was voor dit examen. Maar...ze had alle oefeningen goed gedaan....super zelfs...goede punten. Dus ik vroeg om een toelichting: tja...de hond was huppelend en springend terug plaats gegaan (ze moet normaal draven werd er gezegd), liep kwispelend te volgen....en ging met een grote jump triomfantelijk aan de voet zitten, om vervolgens om zich heen te kijken....en dat was niet serieus genoeg...
Eerlijk gezegd was ik juist apetrots dat mijn kleine, grote beer met zo veel spirit en enthousiasme de dingen doet.... Haha!
Op de keuring kregen we ook al commentaar: ze werd kampioen in haar leeftijdsklasse...maar...de tip van de keurmeester was: zorg dat de hond wat minder vrolijk loopt, met de staart lager....nu bij de jonge honden zien we dat door de vingers...maar bij de volwassen honden moet ze echt de staart laag dragen en gematigder meelopen....

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:27

Helemaal mee eens Polly2!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:33

Ik vraag me af in hoeverre men bij de paardenkoersen blij is met een paard dat zijn energie tegen de mens gebruikt, dat midden in de koers de spreekwoordelijke middelvinger laat zien en net even wat anders doet dan wat men wil zien. Dat gaat een keer goed, misschien een tweede keer, maar dan is het over. En dan is het ook echt over....het eindstation is dan vaak de slager.

Een carriere in de race industrie is kort. Het eindresultaat: de dood of de gladiolen.

Veel en langdurig trainen kan inderdaad tot zombies leiden die niet meer buiten hun boekje durven te gaan. Maar als je een paard in het begin van zijn leven kunt leren om niet te knokken en zijn energie te gebruiken om dingen te leren ipv tegen te gaan werken waardoor hij uiteindelijk langer heel blijft en een betere toekomst tegenmoet gaat....waarom dat dan niet gebruiken?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:39

Omdat een gebroken paard niet is wat ik wil. Dat is namelijk niet in het belang van het paard, ik wil dat mijn paard paard kan zijn, met zijn eigen karakter. Wil je iets dat wel altijd luistert, ga dan lekker autoracen in plaats van paardenrennen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:43

Sim0ne schreef:
Omdat een gebroken paard niet is wat ik wil. Dat is namelijk niet in het belang van het paard, ik wil dat mijn paard paard kan zijn, met zijn eigen karakter. Wil je iets dat wel altijd luistert, ga dan lekker autoracen in plaats van paardenrennen...

Ik denk dat je met dit antwoord veel duidelijk maakt.

Voor de een is het zijn brood en voor de ander zijn hobby, dat geld mag kosten, heel veel geld, en verder niets op hoeft te brengen.

Je mag je mening hebben over mensen die het voor hun brood doen. Je kunt er prinicipieel tegen zijn, maar soms kunnen principes aardig in de weg gaan staan. Aan ieder de keus wat hij daar dan mee doet.

Ik ben van mening dat principes er zijn om je leven te sturen, en niet om het te beperken.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:48

Cassidy schreef:
Ik denk dat je met dit antwoord veel duidelijk maakt.

Voor de een is het zijn brood en voor de ander zijn hobby, dat geld mag kosten, heel veel geld, en verder niets op hoeft te brengen.

Je mag je mening hebben over mensen die het voor hun brood doen. Je kunt er prinicipieel tegen zijn, maar soms kunnen principes aardig in de weg gaan staan. Aan ieder de keus wat hij daar dan mee doet.

Ik ben van mening dat principes er zijn om je leven te sturen, en niet om het te beperken.

Ten koste van het paard dus. Ik denk juist dat je je eigen leven moet verrijken zonder hierbij de rest van de wereld te benadelen, iig als streven. Wat gij niet wilt dat u geschied, doet dat ook een ander niet. Wil jij eerlijk behandelt worden in het leven, doe dit dan ook met je paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:58

Hoe eerlijk is het om een voor de rest gezond dier naar de slager te zien gaan, alleen omdat hij niet voldoet?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:10

Ik vind de wereld van draf- en rensport ook niet mijn wereld.
Maar ik vind de paarden die daar lopen geen gebroken paarden. Dat zijn paarden die getraind zijn om zo hard mogelijk te gaan. Sommige trainingsmethodes ben ik het lang niet altijd mee eens...maar buiten dat...die paarden doen wel wat hun instinct ze ingeeft: rennen....zo hard ze kunnen...met de kudde mee.
Ik vind dit in het kader van het voorbeeld van een gebroken paard ook niet exact de juiste. Veel renpaarden gaan net op het randje voor hun jockey....dus het is soms nog net van de jockey....en soms net niet meer...dan is het van het paard. Bij de start kun je dat soms al zien. En die paarden zijn wel vaak de winnaars....omdat die net een stukje eigen intiatief tonen en winnaarsmentaliteit (vaak dominante paarden, want de hele onderdanige zijn te afwachtend voor dit werk).
Nee...mijn beeld van een gebroken paard is niet het renpaard....maar juist het paard dat zo slaafs werkt, zonder enige pit meer van het eigen karakter. Even ter vergelijking: als je het renpaard op die manier zou "trainen"...dan zou hij niet meer langs zijn voorganger durven, uit angst voor repressailles, of ander onaangenaam gevoel.