Emiel Voest op Paard 2008, freestyle of breken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Emiel Voest op Paard 2008, freestyle of breken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 08:26

poes schreef:
Als je paard een keer 'gek doen' gaat associëren met 'ruiter afstappen' ben je vaak verder van huis...

de meest gemaakte denkfout

zo denken paarden niet!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 08:30

onee Lachen Lachen Een paard leerd goede dingen EN slechte dingen enkel en alleen door herhaling.......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 08:40

monya schreef:
Dit paard schopte niet naar het been van de ruiter. Dit paard maakt deze bewegingen vanuit inwendige onrust. Ik heb hem zien springen en proberen bij de uitgang te komen, maar slaan naar het been van de ruiter was absoluut niet aan de orde.

Als er goed is gekeken door omstanders zagen ze ook, dat de amazone niet continu aan het drijven was maar enkel de weg naar de uitgang voor het dier afsloot. Daarnaast waren de schoolsprongen knap om uit te zitten Haha! , ook heeft een oplettende kijker gezien dat het dier zich wel even gaf en een aantal rondjes netjes deed wat er gevraagd werd en dat de amazone toen besloot dat het genoeg was.

IMO de beste manier om met zulke situaties om te gaan. Positief afsluiten........ in alle rust proberen dat punt te bereiken dat goed genoeg is in die situatie, daar enkele passen op voortborduren en dan is het klaar.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:36

KiWiKo schreef:
onee Lachen Lachen Een paard leerd goede dingen EN slechte dingen enkel en alleen door herhaling.......

Niet helemaal mee eens (of je moet de smilies cynisch hebben bedoelt) Net als je in je mail hierboven hebt aangegeven: altijd positief afsluiten, altijd op een moment afsluiten dat het paard wel doet wat je wilt. En een keertje op een verkeerd moment afstappen kan voor sommige paarden al verkeerd zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:40

het is wel zo dat als jij iedere keer afstapt als je paard gaat etteren dat het paard vanzelf een keer denkt; etteren = einde werk/pauze.

zo dacht de pony van mijn zusje ook. snoeihard door de bak racen en een sliding stop maken ergens in een hoek = minstens 10 minuten pauze, bij geluk zelfs einde oefening

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:02

als jouw paard werkelijk zo denkt dan mag je jezelf toch wel even achter de oren krabben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:08

Wanneer krijgen we het filmpje te zien? WAnt ik vind het vaak zo speculeren, als je er niet bij geweest bent...

Ik heb Emiel Voest trouwens meerdere keren aan het werk gezien van dichtbij, maar ik heb hem nog nooit een paard zien 'breken', hoor.
Wel dat hij even duidelijk reageert op een dominant paard, maar dat moet ook, hoort ook bij NH Knipoog . Maar 'breken', nee, ik kan me er niets bij voorstellen bij Voest. Heeft iemand een filmpje, kom maar op dan. Eerst zien en wie weet heb ik me vergist.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:13

Voest zei toch zelf nog dat het afstappen wanneer een paard iets eng vind juist een goede manier is Knipoog
En het paard leek mij idd eerder bang dan iets anders...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:19

Miryamk schreef:
Voest zei toch zelf nog dat het afstappen wanneer een paard iets eng vind juist een goede manier is Knipoog

Hangt af van het paard en van de situatie. Vaak is afstappen wel een goede manier, maar soms ook niet. Daarvoor moet je het paard goed kennen om het in te kunnen schatten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:21

Miryamk schreef:
En het paard leek mij idd eerder bang dan iets anders...

Voor mijn paard is het inderdaad de beste manier. Ja

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:13

Nadya schreef:
Ik heb Emiel Voest trouwens meerdere keren aan het werk gezien van dichtbij, maar ik heb hem nog nooit een paard zien 'breken', hoor.

Heb hem wel eens een crusiale fout zien maken bij het trailerladen van een paard met laadproblemen Bloos en dat loste hij niet echt sjiek op in mijn ogen, niet naar de eigenaar van het paard en zeker niet naar het paard toe Bloos

Enne ook goeroes kunnen fouten maken, dat weet ik, het is alleen een beetje jammer dat dit paard nu helemaal de trailer niet meer ingaat Verdrietig

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:19

Timbers schreef:
Nadya schreef:

Heb hem wel eens een crusiale fout zien maken bij het trailerladen van een paard met laadproblemen Bloos en dat loste hij niet echt sjiek op in mijn ogen, niet naar de eigenaar van het paard en zeker niet naar het paard toe Bloos

Enne ook goeroes kunnen fouten maken, dat weet ik, het is alleen een beetje jammer dat dit paard nu helemaal de trailer niet meer ingaat Verdrietig

Als dat zo is, is dat verschrikkelijk, natuurlijk Scheve mond . Ik heb het in elk geval nog nooit gezien, de keren dat ik hem gezien heb. Lachen
Mensen, goeroes, iedereen kan fouten maken. Maar ik vind dat je dan beter eerlijk kan zeggen dat je de situatie niet aankunt i.p.v. zo'n paard nog meer verpesten.... Overigens, waar was dat dan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:24

natuurlijk maakt iedereen fouten, we werken nou eenmaal met dieren........... en niks is zo onvoorspelbaar als??...

Elke goeroe, elke wereldkampioen, elke prof, elke pennie elke whatever maakt fouten..... Jij en ik maken ook fouten..... zo werkt het.

Ik heb ook wel situaties waar ik aan terug denk en weet dat ik het anders had moeten doen, dat heeft voest, parelli, anky en weet ik veel wie nog meer........

het enige wat je kan doen als mens zijnde is ervan leren.......

Het hele leven met paarden, honden, katten EN mensen bestaat uit een groot leerproces

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:26

Natuurlijk, KiWiKo, dat ben ik met je eens. Maar als je een 'goeroe' bent (ik zie Voest niet zo, ben daar wat nuchter in Knipoog ), lijkt het mij wel handig een beetje op je tellen te passen en te voorkomen dat alles waar je voor staat, zo te kijk wordt gezet door een paard zo verkeerd te benaderen. Als dit al waar is, he, ik was er niet bij......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:30

Hoge bomen vangen veel wind Lachen (zeker met dit weer Lachen )

Ik was er ook niet bij....... maar de post van Moyra doet mij heel veel info geven.....

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:31

Het was bij hem thuis.....

Het was alleen echt een beetje jammer dat hij inderdaad niet wilde (of durfde of wat dan ook) toegeven dat dit paard hem niet lag of een tikkie te hoog gegrepen was of wat dan ook Bloos

Hij verloor op een gegeven moment zijn geduld, gaf een swing met de leadrope, paard schrok, lag gestrekt op de klep en toen dacht ik nu kun je het helemaal wel vergeten en ik had gelijk.

Uiteindelijk moest het paard gesedeerd de trailer op en toen duurde het nog minimaal 20minuten voor hij erop stond....we zijn thuis gekomen, maar je wil niet weten hoe. Ik durf mijn eigen paarden nooit en te nimmer meer te vervoeren daardoor (ben ik wel hard aan aan het werken) Verdrietig want de terugrit ging niet helemaal soepeltjes.

Het ergste was dat ik dat meisje had aangeraden juist naar hem te gaan omdat ik hem zo goed vond......en hij doet vast ook nog goede dingen.

Meer wil ik er niet over loslaten, en ik heb het hele gebeuren niet gezien op Paard 2008 dus kan er geen mening over hebben......maar ik heb ook een andere kant van Emiel meegemaakt helaas Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:35

Timbers, wat een vreselijk verhaal. Ik vind dat niet kunnen natuurlijk.
Ik heb een paar vriendinnen/kennissen met goede ervaringen bij hem thuis en heb 'm een paar keer live bezig gezien. Ging allemaal prima.

Ben blij dat ik mijn eigen paard africht. Als er iets fout gaat, kan ik mezelf voor mijn kop slaan, maar dan is het tenminste nog mijn eigen schuld. Alleen al om dit soort zaken, geef ik mijn eigen paard liever niet uit handen.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:42

Nadya schreef:
Wel dat hij even duidelijk reageert op een dominant paard, maar dat moet ook, hoort ook bij NH Knipoog .

Hier ben ik het ook niet helemaal mee eens Duivel
Ik doe wel aan NH, maar ben van mening dat niet alles met dominantie op te lossen is.....maar daar ben ik waarschijnlijk een rare snijboon in Clown Altijd naar het paard blijven kijken en kijken wat daarvoor het beste is....... met die van mij heb ik gemerkt dat als ik als uitgangspunt neem wat zij aanbiedt dat het allemaal veel makkelijker verloopt dan per se een dominantie verhouding te willen hebben Ja

Wat dat afstappen betreft ook dat is denk ik per paard verschillend.....als die van mij druk is stap ik inderdaad af en ga ik grondwerk doen, maar ik heb niet het idee dat zij daar nou erger van wordt omdat ze "denkt" afstappen is stoppen.....ik sluit voor mijn gevoel op dat moment een compromis en ga wat anders doen. Doorvechten heeft bij die van mij geen zin en de volgende keer probeert ze het niet weer Vork Maar misschien dat het met andere paarden wel heel anders werkt dat kan ik niet zeggen, met die van mij werkt mijn manier Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:44

Timbers schreef:
Nadya schreef:
Wel dat hij even duidelijk reageert op een dominant paard, maar dat moet ook, hoort ook bij NH Knipoog .

Hier ben ik het ook niet helemaal mee eens Duivel
Ik doe wel aan NH, maar ben van mening dat niet alles met dominantie op te lossen is.....maar daar ben ik waarschijnlijk een rare snijboon in Clown Altijd naar het paard blijven kijken en kijken wat daarvoor het beste is....... met die van mij heb ik gemerkt dat als ik als uitgangspunt neem wat zij aanbiedt dat het allemaal veel makkelijker verloopt dan per se een dominantie verhouding te willen hebben Ja

Heb je mijn profiel wel eens gelezen? Clown
Ik heb het over een dominant paard, niet een dominant mens. Ik kijk ALTIJD naar het paard, naar wat hij aangeeft en speel daarop in. Daarbij heb ik een paard met een kop er op, die graag dominant is, als hij leiding mist en daardoor moet ik de leidende rol wel op me nemen. Op een paardse manier. Maar lees mijn profiel maar...

(Ik ben helemaal geen dominant mens, verre van zelfs.... Knipoog )
Ik geloof niet dat ik iemand ben die wel even 'het baasje' speelt, maar ik pak mijn paard wel aan als hij respectloos naar me is. Niet met een zweep en niet op de 'traditionele' manier, maar juist op een NH-manier. Heb nu geen tijd om dat helemaal uit te gaan leggen, maar ik geloof dat ik mijn paard zo op een hele eerlijke manier benader, hoor.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 31-01-08 20:46, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:45

het verschil is denk ik TImbers, dat jij afstapt en het paard op een andere manier (dmv grondwerk) aandacht vraagt...

Ik ben zowel op de grond als in het zadel dominant (ben gewoon een dominant mens Lachen )

Afstappen heeft dus voor mij weinig toegevoegde waarde Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:46

Arabesk schreef:
poes schreef:
Als je paard een keer 'gek doen' gaat associëren met 'ruiter afstappen' ben je vaak verder van huis...

de meest gemaakte denkfout

zo denken paarden niet!

Ik heb nog expres gezet associëren en niet dat ze het trucje leren of zo... Mss je eens verdiepen in de leervormen die er bestaan en dan opnieuw iets gillen? Lachen Afstappen kan voor een paard echt een negatieve bekrachtiging zijn: je haalt iets weg uit de omgeving die hij niet leuk vindt, namelijk: die mens op zijn rug. Om dat resultaat opnieuw te bekomen zal hij het uitlokkende gedrag door trial en error ontdekken en herhalen: gek doen. Zo leert een paard nu eenmaal, hij doet het niet bewust maar toch leren ze het.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:53

Nadya schreef:
Heb je mijn profiel wel eens gelezen? Clown
Ik heb het over een dominant paard, niet een dominant mens. Ik kijk ALTIJD naar het paard, naar wat hij aangeeft en speel daarop in. Daarbij heb ik een paard met een kop er op, die graag dominant is, als hij leiding mist en daardoor moet ik de leidende rol wel op me nemen. Op een paardse manier. Maar lees mijn profiel maar...

(Ik ben helemaal geen dominant mens, verre van zelfs.... Knipoog )
Ik geloof niet dat ik iemand ben die wel even 'het baasje' speelt, maar ik pak mijn paard wel aan als hij respectloos naar me is. Niet met een zweep en niet op de 'traditionele' manier, maar juist op een NH-manier. Heb nu geen tijd om dat helemaal uit te gaan leggen, maar ik geloof dat ik mijn paard zo op een hele eerlijke manier benader, hoor.

Ik ben ook een beetje aan dat hele leiderschap gedoe aan het twijfelen Bloos
Maar nogmaals omdat ik merk dat dat bij die van mij het beste schijnt te werken. Iedereen die het welzijn van zijn of haar paard in het oog houdt, heb ik respect voor hoor Ja

En nee ik heb je profiel nog niet gelezen Bloos

@Kiwiko, was ik maar een beetje dominanter Nagelbijten / Gniffelen

Bij mijn paardje werkt afstappen het beste, ik ga dan geen dominantie verhouding vastleggen met grondwerk hoor.....laatst was ik aan het lange teugelen en dat ging finaal de mist in, Timber was kijkerig en niet bij "de les" te krijgen. Alle troep eraf gehaal en zalig gespeeld met een grote bal en een plastic zakje aan de carrot stik, compleet de aandacht erbij en zo toch nog wat oefeningen kunnen doen Clown . En juist omdat ik wat ga doen wat haar interesseert was het de volgende dag allemaal stukken makkelijker om de aandacht er WEL bij te krijgen (en zo werkt het ook in het zadel met die van mij)

Maar het mooie is dat iedereen dingen op zijn of haar manier mag oplossen als je maar van je fouten leert en het paard als uitgangspunt neemt Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:14

garny95 schreef:
als jouw paard werkelijk zo denkt dan mag je jezelf toch wel even achter de oren krabben.

En waarom dan wel? Als dat maar vaak genoeg herhaald wordt legt ie die link vanzelf. Hij weet tenslotte ook dat als jij 's morgen de staldeur lostrekt je als eerste naar de bikston gaat om hem een schep biks te geven. Waarom zou ie anders zo hinneken?

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:38

Nadya schreef:
Natuurlijk, KiWiKo, dat ben ik met je eens. Maar als je een 'goeroe' bent (ik zie Voest niet zo, ben daar wat nuchter in Knipoog ), lijkt het mij wel handig een beetje op je tellen te passen en te voorkomen dat alles waar je voor staat, zo te kijk wordt gezet door een paard zo verkeerd te benaderen. Als dit al waar is, he, ik was er niet bij......

Hij durfde toch ook een dame zonder cap weg te sturen? Dan is het ook mogelijk om te zeggen dat een aangeleverd paard niet geschikt is voor een demo toch?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:39

Tjah, doe jij dat ook weleens dan?