poes schreef:Als je paard een keer 'gek doen' gaat associëren met 'ruiter afstappen' ben je vaak verder van huis...
de meest gemaakte denkfout
zo denken paarden niet!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
poes schreef:Als je paard een keer 'gek doen' gaat associëren met 'ruiter afstappen' ben je vaak verder van huis...
monya schreef:Dit paard schopte niet naar het been van de ruiter. Dit paard maakt deze bewegingen vanuit inwendige onrust. Ik heb hem zien springen en proberen bij de uitgang te komen, maar slaan naar het been van de ruiter was absoluut niet aan de orde.
Als er goed is gekeken door omstanders zagen ze ook, dat de amazone niet continu aan het drijven was maar enkel de weg naar de uitgang voor het dier afsloot. Daarnaast waren de schoolsprongen knap om uit te zitten, ook heeft een oplettende kijker gezien dat het dier zich wel even gaf en een aantal rondjes netjes deed wat er gevraagd werd en dat de amazone toen besloot dat het genoeg was.
KiWiKo schreef:onee![]()
Een paard leerd goede dingen EN slechte dingen enkel en alleen door herhaling.......
Miryamk schreef:Voest zei toch zelf nog dat het afstappen wanneer een paard iets eng vind juist een goede manier is
Miryamk schreef:Voest zei toch zelf nog dat het afstappen wanneer een paard iets eng vind juist een goede manier is![]()
En het paard leek mij idd eerder bang dan iets anders...
Nadya schreef:Ik heb Emiel Voest trouwens meerdere keren aan het werk gezien van dichtbij, maar ik heb hem nog nooit een paard zien 'breken', hoor.
Timbers schreef:Nadya schreef:Ik heb Emiel Voest trouwens meerdere keren aan het werk gezien van dichtbij, maar ik heb hem nog nooit een paard zien 'breken', hoor.
Heb hem wel eens een crusiale fout zien maken bij het trailerladen van een paard met laadproblemenen dat loste hij niet echt sjiek op in mijn ogen, niet naar de eigenaar van het paard en zeker niet naar het paard toe
Enne ook goeroes kunnen fouten maken, dat weet ik, het is alleen een beetje jammer dat dit paard nu helemaal de trailer niet meer ingaat
Nadya schreef:Wel dat hij even duidelijk reageert op een dominant paard, maar dat moet ook, hoort ook bij NH.
Timbers schreef:Nadya schreef:Wel dat hij even duidelijk reageert op een dominant paard, maar dat moet ook, hoort ook bij NH.
Hier ben ik het ook niet helemaal mee eens![]()
Ik doe wel aan NH, maar ben van mening dat niet alles met dominantie op te lossen is.....maar daar ben ik waarschijnlijk een rare snijboon inAltijd naar het paard blijven kijken en kijken wat daarvoor het beste is....... met die van mij heb ik gemerkt dat als ik als uitgangspunt neem wat zij aanbiedt dat het allemaal veel makkelijker verloopt dan per se een dominantie verhouding te willen hebben
![]()
Arabesk schreef:poes schreef:Als je paard een keer 'gek doen' gaat associëren met 'ruiter afstappen' ben je vaak verder van huis...
de meest gemaakte denkfout
zo denken paarden niet!
Nadya schreef:Heb je mijn profiel wel eens gelezen?![]()
Ik heb het over een dominant paard, niet een dominant mens. Ik kijk ALTIJD naar het paard, naar wat hij aangeeft en speel daarop in. Daarbij heb ik een paard met een kop er op, die graag dominant is, als hij leiding mist en daardoor moet ik de leidende rol wel op me nemen. Op een paardse manier. Maar lees mijn profiel maar...
(Ik ben helemaal geen dominant mens, verre van zelfs....)
Ik geloof niet dat ik iemand ben die wel even 'het baasje' speelt, maar ik pak mijn paard wel aan als hij respectloos naar me is. Niet met een zweep en niet op de 'traditionele' manier, maar juist op een NH-manier. Heb nu geen tijd om dat helemaal uit te gaan leggen, maar ik geloof dat ik mijn paard zo op een hele eerlijke manier benader, hoor.
garny95 schreef:als jouw paard werkelijk zo denkt dan mag je jezelf toch wel even achter de oren krabben.
Nadya schreef:Natuurlijk, KiWiKo, dat ben ik met je eens. Maar als je een 'goeroe' bent (ik zie Voest niet zo, ben daar wat nuchter in), lijkt het mij wel handig een beetje op je tellen te passen en te voorkomen dat alles waar je voor staat, zo te kijk wordt gezet door een paard zo verkeerd te benaderen. Als dit al waar is, he, ik was er niet bij......