natuurlijk bekappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vrouw2014

Re: natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:39

Hoezo meer zorgen??

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:43

Danielledm schreef:
Hoezo meer zorgen??

Omdat je niet helemaal overtuigd bent van de manier van bekappen. Zou je je dan niet afvragen of het wel/niet goed is voor je paard Knipoog

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:46

De manier hoe dat ie nu bekapt word is goed! hij loop al 2,5 jaar goed! met of zonder ijzers. Dus ik ben overtuigd. Heb meer het idee dat jullie niet overtuigd zijn want krijg geen goeie antwoorden waarom nb beter is als een gewone hoefsmid

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:47

omdat een gewone hoefsmid zo bekapt dat het paard op de hoefwand loopt, dit is slecht en dan gaat de hoef brokkelen. de hoefwand is niet gemaakt om al het gewicht te dragen en de hoef wordt niet gestimuleerd om harder te groeien.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:48

en ijzers zijn slecht omdat ze de hoef beknellen, hoefmechanisme is niet mogelijk. en je slaat gaten in de hoeven van je paard waardoor ze ook weer gaan brokkelen.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:49

Kijk en mij lijk het onlogisch dat ie op ze straal loop en dat er een heel stuk van ze hoeven afgehaald word!

Maar nogmaals als dat NB zo goed is waarom zijn er dan nog gewone hoefsmeden?? Kom niet met het ijzerverhaal want volgens jullie kan je ook zonder ijzers de weg op?!

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:50

Het ijzerverhaal ben ik met je eens, dat is niet goed de hele doorbloeding gaat na de klote. Maar goed mijn paard kan niet veel de weg op zonder ijzers!!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:54

nee, daar heb je gelijk in, veel paarden kunnen niet zonder ijzers, maar dan kun je beter hoefschoenen gebruiken.,

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:55

http://www.hoefnatuurlijk.nl/voorwie/index.htm

Mijn paarden kunnen uren over het harde lopen zonder ijzers. Draven, stappen, zelfs galoperen (ookal ben ik er geen fan van) de hoeven zijn zo keihard dat een mesje er niet meer doorheen komt.
Maar het heeft tijd nodig deze overgangsfase. Netzoals een ingescheurde nagel bijv. Knipoog

De hoef moet zich aanpassen aan het gebruik. Wanneer je veel over het harde loopt, dan slijt de hoef snel en zal zich daarop aanpassen. Mits het onder de juiste condities wordt gehouden.

edit, toegevoegd
Laatst bijgewerkt door RianneH op 28-12-07 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:56

en bij nb wordt er echt niet een heel stuk van de hoef afgehaald hoor. er wordt juist zo min mogelijk aan gedaan zodat het paard zo natuurlijk mogelijke hoeven krijgt. ze worden alleen recht gevijld, maar in principe wordt er nauwelijks iets van de hoef afgehaald.
En waarom zijn er nog gewone hoefsmeden, tsja, hoefsmeden bestaan al eeuwen, en minstens de helft van de paarden mensen weten nog geen eens van het bestaan van nb af.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:56

Hoefschoenen vind ik niks. kan zand in komen, ze kunnen gaan knellen etc etc

Maar ik ga niet meer reageren want mijn werkdag zit er op Knipoog

Groetjes Danielle

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:57

mwuah, knellen heb ik geen last van hoor, je moet ze wel goed inlopen. en zand komt toch ook in de hoeven als ze ijzers hebben/onbeslagen zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:03

Nog over de hoefschoen, je bekapt en de hoefschoen past. Maar aan het einde van de 8 weken past ie dan nog steeds. Ik bedoel niet het volwassen worden van de hoef, maar de hoeven worden langer en dan komt de bekapper. Zitten de schoenen als je je paard bekapt hebt dan wat ruimer? Zodat de schoen aan het eind van die 6/8 weken ook nog past? Ik knip ook mijn nagels omdat je schoen anders vervelend zit.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:25

^daar liep een collega van mij ook tegenaan; had hoefschoenen op maat laten maken, maar toch paste het na een paar weken niet...omdat de schoenen zijn aangemeten toen peerdje net bekapt was. Haar oplossing was tussendoor ook zonder schoenen op t harde te rijden zodat de hoeven weer wat sleten

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:27

nou, als je hoefschoenen hebt, is het juist de kunst om ze niet altijd te gebruiken. Zodat je zelf kunt bepalen hoeveel de hoeven slijten. Zijn de hoeven te lang, ga je zonder schoenen rijden. Zijn ze te kort, doe je de schoenen aan. En ze kunnen best wat groeien, voordat ze er niet meer in passen.
Maar je moet het idd wel in de gaten houden en de hoeven proberen op dezelfde grootte te houden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 08:11

Ik zit al een tijdje mee te lezen in dit topic, en mezelf af te vragen of in nou zal reageren of niet. Aangezien danielledm niet de prettigste manier van discussiëren heeft, het lijkt meer op discu-zeuren en ik heb geen zin in een NB-rel.

Toch reageer ik even, voor de mensen die dezelfde vraagtekens hebben, maar die wel de moeite willen nemen om het eea te lezen.

Daarom geef ik hier een aantal links. Als er dan nog vragen over zijn, wil ik die best beantwoorden, maar ik ga hier niet alles lopen overtypen.

Hier staat uitgelegd waarom ZELF bekappen beter is

en hier staat uitgelegd waarom een cursus waarbij 1 praktijkdag wordt gegeven en 20 tot 40 uur zelfstudie wordt verlangd, voldoende is om gezonde hoeven zelf te onderhouden

'Natuurlijk Bekapper'; Academische studie, of ambachtelijk?

Trouwens, hier om de hoek, wordt een cursus bekappen gegeven door een hoefsmid met als doen zelf te leren bekappen. Die cursus duurt net zo lang, als de eendagscursus van PN. Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 08:52

Ik zie heelveel dingen in het natuurlijk bekappen. Maar om het zelf te doen, dat zou ik niet aandurven. Ik ben bang dat ik mijn paard alleen maar ongemak bezorg met mijn dan pas geleerde lessen. Zelfs met en boek van 250 blz zou ik het niet durven. Vooral om er mee te starten niet.

Hoe gaat dat in zijn werk met de NB dan, komt die vaker dan een hoefsmid? Omdat ik lees dat het beter is om hoeven gelijkmatiger bij te vijlen zeg maar dan eens in de 6/8 weken er een paar mm af te halen? Hoe lost een NB dat dan op als die ook maar eens in de 6/8 weken langs komt?

En ik lees hier veel over over het asfalt rijden. Mij is het altijd afgeraden niet alleen om de slijtage van de hoeven, maar ook om klappen op de gewrichten en pezen te voorkomen door bv te draven over asfalt. Ik lees daar niets over?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 08:59

Mindim schreef:
Ik zie heelveel dingen in het natuurlijk bekappen. Maar om het zelf te doen, dat zou ik niet aandurven. Ik ben bang dat ik mijn paard alleen maar ongemak bezorg met mijn dan pas geleerde lessen. Zelfs met en boek van 250 blz zou ik het niet durven. Vooral om er mee te starten niet.

Hoe gaat dat in zijn werk met de NB dan, komt die vaker dan een hoefsmid? Omdat ik lees dat het beter is om hoeven gelijkmatiger bij te vijlen zeg maar dan eens in de 6/8 weken er een paar mm af te halen? Hoe lost een NB dat dan op als die ook maar eens in de 6/8 weken langs komt?

lees de bovenstaande links even die ik gegeven heb over het zelf bekappen/laten bekappen
Met het laten bekappen van de hoef eens in de 6 a 8 weken ben je weer 'terug bij af' en heeft het weinig meer met natuurlijk bekappen te maken. De essentie van NB is juist het frequente onderhoud. Maar nogmaals lees de links

Hier staat uitgelegd waarom ZELF bekappen beter is

en hier staat uitgelegd waarom een cursus waarbij 1 praktijkdag wordt gegeven en 20 tot 40 uur zelfstudie wordt verlangd, voldoende is om gezonde hoeven zelf te onderhouden

'Natuurlijk Bekapper'; Academische studie, of ambachtelijk?

Citaat:
En ik lees hier veel over over het asfalt rijden. Mij is het altijd afgeraden niet alleen om de slijtage van de hoeven, maar ook om klappen op de gewrichten en pezen te voorkomen door bv te draven over asfalt. Ik lees daar niets over?

Het klopt dat op de site niet alles staat. Daarvoor hebben ze twee uitgebreide boeken geschreven Pling

Zonder ijzers zijn de trillingen op een hoef in draf hetzelfde als een hoef met ijzers in stap!
Dus, met andere woorden, de trillingen die doorkomen in de hoef in stap of draf zijn met ijzers vele malen hoger en dus schadelijker voor de gewrichten.

Afbeelding

Zonder ijzers kan je prima draven en zelfs galopperen over het asfalt. Zwaar mul zand of een zachte rijbak waarin voltes gedraaid worden zijn vele malen belastender dan rechtuit over het asfalt. Paardenbenen en voeten zijn gemaakt om op harde bodem te bewegen. De hoef heeft dan ook een schokdempingssysteem waarmee de klappen opgevangen kunnen worden -> straal, straalkussen en het doorveren van het onderbeen.

hiervoor moet het paard wel een hiellander zijn en geen toonlander. Toonlanden gebeurt veel bij paarden met ijzers en of hoge hielen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 10:00

Ik heb de links gelezen. Een natuurlijk bekapper is dus eigenlijk alleen voor leven vatbaar als je zelf wekelijk of 1 maal in de twee weken zelf de hoeven van je paard onderhoud. De natuurlijk bekapper kan je controleren als hij tijd heeft op zijn route en bij eventuele hoefproblemen kan je hem om assistentie vragen. Begrijp ik dat goed?? Als ik de cursus niet doe en ik wil mijn paard nb laten bekappen, dan moet de NB eigenlijk elke 2 weken komen.

Ik heb een paard van 22, altijd traditioneel bekapt. Stel ik volg een cursus, lees en bekijk het lesmateriaal aandachtig, heb alles goed bestudeerd, dan nog zou ik niet aan haar hoeven durven beginnen, zelfs niet bij de mooie hoeven van mijn tinker.
Ik vind me zelf daar niet deskundig genoeg voor en ik zou me ook na een cursusdag en het het bestuderen van het lesmateriaal niet deskundig genoeg vinden. Ik ben van mening dat je praktijk niet uit een boekje kunt halen of dvd.
Het mooiste zou zijn een tijdje mee te lopen met een NB en daardoor het vak (bij wijze van spreken) te leren. Ook al is het maar voor jezelf.

Even voor de goede orde, ik ben absoluut niet tegen NB hoor, ik heb hier en daar wat vraagtekens. Mijn hoefsmid is traditioneel geschoold, maar hij heeft naast het smeden van de ijzers ook nog wat meer over de hoeven geleerd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 10:04

Je laat toch ook niet elke avond een tandarts komen om je tanden te laten poetsen?

Je poetst gewoon zelf en je laat elk half jaar controleren of er nog problemen zijn.

Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 10:36

Mindim schreef:
Ik heb de links gelezen. Een natuurlijk bekapper is dus eigenlijk alleen voor leven vatbaar als je zelf wekelijk of 1 maal in de twee weken zelf de hoeven van je paard onderhoud. De natuurlijk bekapper kan je controleren als hij tijd heeft op zijn route en bij eventuele hoefproblemen kan je hem om assistentie vragen. Begrijp ik dat goed?? Als ik de cursus niet doe en ik wil mijn paard nb laten bekappen, dan moet de NB eigenlijk elke 2 weken komen.

Een afspraak maken met een NB-er is niet anders dan een afspraak maken met een hoefsmid. Lachen
Naast 1 of 2 wekelijks zelf vijlen, kun je ook regelmatig met je paard over harde ondergrond lopen. Dan vindt er natuurlijke slijtage plaats en dat scheelt je weer vijlwerk.
Mindim schreef:
Ik heb een paard van 22, altijd traditioneel bekapt. Stel ik volg een cursus, lees en bekijk het lesmateriaal aandachtig, heb alles goed bestudeerd, dan nog zou ik niet aan haar hoeven durven beginnen, zelfs niet bij de mooie hoeven van mijn tinker.
Ik vind me zelf daar niet deskundig genoeg voor en ik zou me ook na een cursusdag en het het bestuderen van het lesmateriaal niet deskundig genoeg vinden. Ik ben van mening dat je praktijk niet uit een boekje kunt halen of dvd.

Dat lijkt inderdaad best eng ja. Toen ik de cursus deed, dacht ik ook dat ik niet met de hoeven van mijn eigen paard aan de gang zou durven. Maar toch ben ik voorzichtig begonnen en inmiddels zijn we 3 jaar verder. Altijd met een regelmatig bezoek van een professionele NB-er. De hoeven van mijn paard zijn er enórm op vooruit gegaan, en dat terwijl 3 hoefsmeden destijds zeiden dat mijn paard nooit zonder ijzers zou kunnen.
Mindim schreef:
Het mooiste zou zijn een tijdje mee te lopen met een NB en daardoor het vak (bij wijze van spreken) te leren. Ook al is het maar voor jezelf.

Ik weet dat er NB-ers zijn die hier best voor open staan en met wie mensen inderdaad een dag (of vaker) meelopen. Dus mocht je daar behoefte aan hebben, dan gaat het ook vast wel lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 10:37

Dat vind ik alleen een vergelijking van niets. Ik heb het serieus gelezen en dan krijg ik zo'n vergelijking?? Verward

Ik had de tekst toch goed begrepen? Het feit blijft hoe dan ook dat je zelf de hoeven van je paard moet gaan doen. Wat voor degenen die dat niet aandurven, dan is het NB over?

Joviban, ik bedoelde niet jou reactie hoor Haha!

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 17:25

zo, wat een reacties allemaal in die 2 dagen dat ik niet online was..

Mijn paard loopt nu goed, ze heeft voor ijzers, maar ik wil die ijzers gewoon liever niet.. Toen de hoefsmid er de vorige keer was zei hij tegen een stalgenoot van me dat als je elke dag over de weg rijd, je 4 ijzers moest.. Mijn paard glijdt met 2 ijzers al af en toe uit als het heeft geregeld bijv., dus ik durf 4 eigenlijk niet eens aan..

ik ga morgen die links even bekijken, heb nu niet zoveel tijd..

iedereen bedankt voor de reacties!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:27

ach vier pagina's over dit onderwerp in twee dagen tijd is nog weinig. Als je 'm onder 'beweging en hoefverzorging' neergezet had, was het 't tienvoudige geweest Cool

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:09