Zadelloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

Re: Zadelloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:31

"Druk verdelen" is een begrip dat in paardenland met name gebruikt wordt bij het gebruiken van zadels. Het is tevens een begrip dat over het algemeen slecht begrepen wordt. Laten we eens kijken naar wat elementaire natuurkunde.

De prinses en de erwt
De meest verbreide misvatting is wel dat iets dat zacht is de druk verdeelt. Hoe vaak heb je wel niet gehoord dat je een slecht passend zadel beter kan laten passen door er een dikke sjabrak/pad onder te leggen? Of dat een boomloos zadel de druk goed verdeelt als je maar zorgt dat er een zacht dekje onder zit? We hebben vroeger allemaal het verhaal over de prinses en de erwt voorgelezen gekregen, maar er kennelijk weinig van geleerd. Daarom deze tweede kans.

Natuurlijk kunnen we nu een heel natuurkundige verhandeling houden over wat druk is en hoe je dat verdeelt, maar waarschijnlijk heeft dat niet je belangstelling. Als het dat wel had zou je nu immers geen reden hebben om dit artikel te lezen. Laten we dus gelijk maar doorstomen naar een paar praktijkvoorbeelden.

Het is winter, het heeft gevroren, er ligt ijs op het water, iemand is er door gezakt, en jij wilt helpen. Zo, in één zin de hele situatie geschetst. Je weet dat als je zomaar het ijs op gaat dat je hetzelfde lot beschoren is als het ongelukkige slachtoffer, maar jij bent net iets slimmer. Althans, dat hangt af van de volgende keuze. Je hebt al zo'n vermoeden dat als je de druk van je lichaamsgewicht goed over het ijs verdeelt dat het ijs dan veel meer kan dragen. Je besluit daarom om één van de volgende voorwerpen op het ijs te leggen:

Een matras. Een matras is lekker zacht, en zachte dingen verdelen de druk geweldig! Je neemt een matras mee, legt dat dicht bij het wak, en gaat op het matras staan...
Een ladder. Een ladder is vreselijk hard, maar wel stug. Je schuift de ladder dwars naast het wak en kruipt voorzichtig over de ladder naar het slachtoffer...
Druk

Druk is kracht gedeeld door de oppervlakte. In formulevorm: N/m². Om druk te verlagen moet je dus ofwel de kracht (het gewicht) verminderen, of de oppervlakte waarop die kracht drukt vergroten.
Iemand die twee keer zo zwaar weegt als iemand anders, maar twee keer zo grote voeten heeft, oefent op de ondergrond dezelfde druk uit.
Welke zou jij kiezen?

We kunnen nu natuurlijk het goede antwoord geven, maar je moet dan ons op ons woord geloven, en eigenwijs als je bent ga je dat toch niet doen. Vooruit dan maar, ter verduidelijking een proefje dat je zelf kunt doen, zonder nat te hoeven worden:

Pak twee stoelen en zet die een meter uit elkaar. De stoelen zijn het ijs, de ruimte ertussen is het wak. Om het echter te maken kun je tussen de stoelen een teiltje water zetten, maar dat is optioneel.

Leg vervolgens een dikke plank over de beide stoelen, en ga in het midden staan. Vooropgesteld dat de plank stevig genoeg is gebeurt er... niets! Duh. Wat we hiervan kunnen leren is dat de plank jouw gewicht keurig verdeelt over de twee stoelen. Er komt geen "gewicht" op de loze ruimte tussen de twee stoelen in.
Leg nu een matras over de beide stoelen, en ga wederom in het midden staan. Guess what? Het matras deukt in het midden in, of klapt zelfs dubbel, en jij... ligt in het wak! Het matras is wel zacht, maar jouw gewicht komt gewoon op de plek onder je terecht, de stoelen dragen niet of nauwelijks mee. Het matras verdeelt de druk totaal niet!
Kennelijk is iets zachts niet in staat gewicht te verdelen, en iets hards wel. Nu is dit geen nieuwe uitvinding: dit is de reden dat men al lange tijd gebruik maakt van een zogenaamde boom in het zadel.

Wat we met deze kennis kunnen doen? Simpel: Allereerst beseffen dat boomloze zadels de druk niet verdelen. Ten tweede beseffen dat het "opvullen" van holtes onder een slecht passend zadel de druk niet verdeelt, en dat je drukpunten evenmin kunt maskeren door er maar een extra sjabrak of pad onder te leggen. Een zadel past... of het past niet.

Hier staat t duidelijk uitgelegd.

En jij opende dit topic om te vragen of het nou wel of niet goed was. Als je dan niet open staat voor de argumenten moet je zo'n topic niet openen..

"Hoi allemaal.

Ik had een vraagje. Ik heb altijd nog al veel zonder zadel gereden met haflinger. Maar ik heb onderlaatst ergens gevonden dat dit harstikke slecht is, i.v.m. druk punten ofzo iets.
Maar ik heb altijd geleerd dat als je zonder zadel rijd je veel natuurlijker rijd, omdat je gewicht meer verdeeld is.

Wie kan my meer info geven hier over???' (dit was je vraag, hier geef ik antwoord op )

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:37

Stendo schreef:
Maar een zadel verdeeld de druk niet zo zeer, het is makkelijk voor de ruiter zn evenwicht. Als je zonder zadel op een paard zit zit je natuurlijk en evenwichtiger. de druk word verdeeld over de je hele zit vlak en als je gewoon in het midden zit zit je niet op de ruggen wervel. Je zit dan ook met je benen, daarmee houd je je vast, teminste ikke wel. doordat je natuurlijke zit heb je ook een verdeelde druk

Natuurlijk verdeelt een zadel de kracht wel (druk kun je overigens niet verdelen, druk is kracht per oppervlakte). Een boomzadel verdeelt het gewicht van de ruiter over een groter oppervlak, dat is inderdaad gewoon hele basic natuurkunde.
Stel je bijvoorbeeld een matras voor waar je een gewicht op zet van laten we zeggen 25 kg, afmetingen van het gewicht aan de onderzijde 20 x 20 cm = 400 cm2. De 25 kg (25000 gram) van het gewicht komt op een oppervlakte van 400 cm2, 25000/400 = 62,5 gram per cm2, en het matras zal dan ook flink indeuken op die plek.
Neem nu een plaat hout van bijvoorbeeld 50 x 50 cm = 2500 cm2. Zeg dat die plaat een kilo (1000 gram) weegt. Leg nu de plaat op het matras en zet daar het gewicht van 25 kg weer op. Nu is het gewicht wat op de plaat staat 25000 + 1000 gram, dus totaal 26000 gram, maar nu op een oppervlakte van 2500 cm2. 26000/2500 = gemiddeld 10,4 gram per cm2. Door wat doorbuigen van de plaat zal de druk in het midden van de plaat wel wat meer zijn dan aan de buitenzijde, maar wel aanzienlijk verminderd.
Volgens dat principe werkt een zadel op een paardenrug dus ook.

Een zadel is dus zeker niet alleen voor het evenwicht van de ruiter, al maakt het het wel zeker makkelijker, wat het paard ook ten goede komt. Een onstabiel gewicht is veel meer belasting dan een stabiel gewicht.
En zonder zadel is wel degelijk een onnatuurlijke houding voor een mens, en heeft weinig te maken met al dan niet rechtop zitten. Dat een zadel het een stuk makkelijker maakt stabiel te zitten is al een duidelijke aanwijzing dat die houding voor een mens natuurlijker is.

Stendo schreef:
De druk verdeling zonder zadel is je kont ( plat gezegt) en een deel van je benen. Als je gaat draven houd je je vast met je benen door deze aan de drukken, je kunt dat zien als een soort van klemmen. en ga je gallopperen dan klem je nog meer vast om er niet vanaf te vallen. dus nemen je benen weer meer druk weg.

Inderdaad wordt zonder zadel je gewicht verdeeld over je kont en benen, maar die oppervlakte is altijd kleiner dan de oppervlakte van je zadel (en als dat niet zo is moet je ernstig gaan twijfelen of je wel de goede zadelmaat hebt Haha!), dus is de druk per cm2 altijd groter zonder zadel dan met zadel.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 13:38

dat hoeft niet gelijk te betekenen dat het echt slecht is om zonder zadel te rijden.

Maar ik weet genoeg dankzij eigen onderzoek. ik verlaat het topic kunnen jullie verders lkkr discuseren.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:41

Ik heb het vroeger altijd gedaan met mijn paardjes en nog nooit iets van ondervonden dat ze er slechter van werden hoor. De ene rijd nu eenmaal lekkerder zonder zadel en de ander met.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:48

Stendo schreef:
dat hoeft niet gelijk te betekenen dat het echt slecht is om zonder zadel te rijden.

Maar ik weet genoeg dankzij eigen onderzoek. ik verlaat het topic kunnen jullie verders lkkr discuseren.

Dat betekent het dus wel. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat weefsel schade oploopt bij een druk van meer dan 110 gram per cm2. Niet als gemiddelde druk, maar als maximale druk. En daar blijf je zonder zadel NOOIT onder.

Jouw eigen 'onderzoek', komt uit boeken met een over het algemeen nogal gekleurde mening daarover en info van mensen de niet weten dat dat soort onderzoeken gedaan zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:51

Ik heb vroeger heel veel zonder zadel gereden (was toen ook heel normaal. Tegenwoordig kan de gemiddelde ruiter niet eens zonder zadel rijden Haha! ). Ik was me toen overigens nog niet zo bewust van of het slecht kon zijn of niet (ik was nog erg jong Knipoog ).

Momenteel wissel ik het rijden graag af. Zo rij ik meestal met zadel, af en toe met bareback pad (zit heerlijk!!) of zonder zadel. Ik doe nog niet zo gek veel met mijn jonge paardje, dus het rijden is nog niet intensief ofzo. Maar in de toekomst ga ik het gewoon afwisselen, hoor. Als het bijvoorbeeld erg warm weer is en ik wil toch een lekker stapritje maken, zie ik het probleem niet van zonder zadel rijden. Mijn paard heeft een mooie, brede rug, weinig schoft en ik ben zelf een lichtgewichtje. Het is goed voor mijn eigen evenwicht en zolang je het niet uren doet, zie ik het probleem niet. Overigens laat ik mijn paard's rug ook regelmatig checken door iemand.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 13:56

Sorry kom nog 1x terug.

eigen onderzoek beterkend boeken uit de bibliotheek halen, dus van goed gekeurde boeken enz enz. mensen die in deurne les gehhebn gehad of orun gedaan hebben die hebben inderdaad geen verstand nee. daar heb je gelijk in. boeken die als les materiaal voor zuk soort scholen dienen weten niet waar het overgaat.

Weet je ook al welke boeken in in ge lezen heb of ben je nog niet zo helderziend??

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:32

@ stendo: het heeft geen zin om zo aanvallend te reageren. Je opende zelf dit topic en vraagt ons om onze mening. ZOdra deze mening je niet bevalt, ga je ons aanvallen. Lijkt me vrij onzinnig.

Volgens mij ( weet k even niet zeker ) gaf je aan dat je techniek studeert. Dan zou je ( neem ik aan ) bekend moeten zijn met de formule N/m2. Dit illustreert nl heel goed waarom er bij het zadelloos rijden de kracht veel meer op 1 plaats drukt dan wanneer je een zadel gebruikt. Je hoeft t uiteraard niet met ons eens te zijn, maar je aanvallende reactie voegt zeker niets toe!

Overigens zegt Supertje niet dat die mensen geen verstand hebben, ze geeft alleen aan dat datgene waar zij het over heeft wetenschappelijk bewezen is. Ik kan ook van alles gaan beweren, maar dat wil nog niet zeggen dat dat de absolute waarheid is..

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 15:45

Citaat:
Jouw eigen 'onderzoek', komt uit boeken met een over het algemeen nogal gekleurde mening daarover en info van mensen de niet weten dat dat soort onderzoeken gedaan zijn.

dit houd volgens mij in dat ze vind dat boeken uit de bibliotheek niet goed zijn en ondeskundig. maar het maakt mij niet uit.
ieder zn mening en ieder zn ding toch?
maar zn opleiding van deurne of orun, zouden die hun studenten onzin leren? Uit onzin boeken?
Ik hoop het niet want dan kelderd de opleidng wel een beetje he.
Maar ik weet genoeg van mij mag het afgesloten worden.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:55

Sluiten is een beetje overdreven, aangezien jij de enige bent die de discussie niet meer wil volgen. Ik vind het een leerzaam topic

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:57

Stendo; ik heb zelf niet zo'n hoge pet op van Deurne, hoor. Haha!
Het spijt me voor de mensen die daar hun best doen, maar zo denk ik erover.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 16:14

tsja deurne.. volgens mij gaat het vooral om de naam... Maar ach.. ik weet verder niet echt wat het niveau is daar.

Even terug komende op discussie. Het stukje dat ik eerder aanhaalde kwam van paard natuurlijk. Zij zijn zich er dus wel van bewust dat zadelloos schadelijk is. Toch rijden eigenlijk alle andere NH mensen ook nog steeds zadelloos. Toch raar eigenlijk.. ( vroeg ik me ineens af Haha! )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:20

Nou, ik ken wat mensen die daar hun opleiding gedaan hebben en als ik hoor hoe zij denken en hoe zij met paarden omgaan, tja, daar zie ik helemaal niets in, heel eerlijk gezegd.Haha!
Niet mijn ding, wat ze daar aanleren. Rolleyes
Ik snap die 'naam' niet helemaal, maar ik zal wel een hele rare zijn ofzo. Hyper!

Veel NH mensen doen aan 'meer met minder'. Ik ben daar ook zo eentje van overigens, maar ik verdiep me daarnaast wel degelijk in de inwerking op het paard. Toch rij ik ook af en toe zonder zadel, hoor, zoals ik al eerder beschreef in dit topic.
Bovendien zie ik ook zeer veel paarden met verkeerde, slecht passende zadels en daar maak ik me persoonlijk veel drukker over......

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:58

Begrijp me niet verkeerd, ik rijd zelf ook wel eens zonder zadel of met BBP,maar dat wil niet zeggen dat ik de theorie achter de drukverdeling niet weet.

Wat ik bedoelde met de naam, was dat mensen misschien eerder fgestudeerden van Deurne aannemen dan afgestudeerden van een andere opleiding, omdat Deurne een goede naam heeft. ( over t wel of niethebben van de goede naam heb ik het dan even niet )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:05

[quote="SuperSmurf"]
SuperSmurf, ik begreep je wel, hoor. Knipoog

En nog even over Deurne; ik proef uit de verhalen van de mensen die Deurne gedaan hebben teveel traditionele ideeen en daar heb ik helemaal niets meer mee. Ik benader paarden op een hele andere manier. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening en visie, al merk ik in het dagelijks leven (en ook op bokt) dat meer mensen niet zo positief zijn over het opleidingsniveau daar.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:43

ow haha ik had je even verkeerd begrepen Haha! Ik heb zelf ook niet zoveel met de traditionele ideeen. Ik ga zelf ook heel anders met paarden om.. Lachen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:28

Stendo schreef:
Citaat:

dit houd volgens mij in dat ze vind dat boeken uit de bibliotheek niet goed zijn en ondeskundig. maar het maakt mij niet uit.
ieder zn mening en ieder zn ding toch?
maar zn opleiding van deurne of orun, zouden die hun studenten onzin leren? Uit onzin boeken?
Maar ik weet genoeg van mij mag het afgesloten worden.

Ik vind het gewoon knap om mijn opmerking over boeken met een gekleurde mening uit te leggen als 'ze vind boeken uit de bibliotheek niet goed en ondeskundig'...... Dat staat er namelijk totaal niet.
Ik bedoel inderdaad wat SuperSmurf zegt, dat een boek in de bibliotheek ligt wil niet zeggen dat het waarheid is. Iedereen die dat wil mag namelijk een boek schrijven, en er bestaat niet zoiets als 'goedgekeurde boeken'. Ieder boek kan in de bibliotheek terecht komen, er zijn bijvoorbeeld ook boeken die juist over het belang van goed harnachement gaan (overigens vaak wel wetenschappelijk onderbouwd), die je ook in de bibliotheek kunt vinden.

Deurne heb ik inderdaad niet zo'n hoge pet van op, en ook vele traditionele ruiters met mij, Deurne werkt volgens een hoop achterhaalde methodes. Verreweg de meeste Deurnestudenten volgend de instructeursopleidingen of de paardenhouderij-opleidingen, daar komen dat soort dingen echt niet aan bod. Wel in de opleiding Horse & Health.
Iemand met een ORUN diploma heeft gewoon een instructeursdiploma en zeker geen uitgebreidde paardenopleiding achter de rug.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:42

Ik heb twee jaar lang, elke dag zonder zadel gereden op mijn pony en ze heeft nooit ergens last van gehad. Ook rustig buitenritten van 5 uur hoor, geen probleem. Haar rug werd 1x in het half jaar gecontroleert door een DA en nooit wat mankeert, nu evenmin trouwens. Ik hoorde dat ook altijd, als je zit te stuiteren, oke, maar ik zat bijna geplakt aan en zo slecht is het dus naar mijn idee ook niet!

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:10

Stendo schreef:
Hoi allemaal.

Ik had een vraagje. Ik heb altijd nog al veel zonder zadel gereden met haflinger. Maar ik heb onderlaatst ergens gevonden dat dit harstikke slecht is, i.v.m. druk punten ofzo iets.
Maar ik heb altijd geleerd dat als je zonder zadel rijd je veel natuurlijker rijd, omdat je gewicht meer verdeeld is.

Wie kan my meer info geven hier over???

Volgens mij is het wel goed, maar je moet goed meegaan met de bewegingen van het paard, engels rijden is schadelijk en zonder zadel helemaal maar als je met je bekken goed met de bewegingen meegaat zoals met de manier van Klaus Ferdinand Hempfling is het volgens mij helemaal niet schadelijk....

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:10

@laurahi; lees even het topic door, zijn al een hoop interessante dingen gezegd over zadelloos rijden. Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:54

Stendo schreef:

Helaas leren ze daar in Deurne inderdaad ook een hoop onzin en de Orun is niet bepaald beter.
Zonder zadel rijden is gewoon niet zo goed voor het paard, hoewel het er ook niet direct dood van neervalt.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:47

Het lijkt mij niet slecht om af en toe rustig zonder zadel te rijden, als je goed met de beweging mee zit.
Maar ik denk dat een zadel inderdaad beter is voor de paardenrug.
Bij de Orun opleiding word daar helemaal niet op ingegaan, ik ben deze nu aan het volgen en heb twee dikke mappen, maar die gaan over dressuur,springen, anatomie en dergelijke, maar niet over wel of niet zonder zadel rijden, dat is ook helemaal niet het doel van die cursus.