Tijdens Join-up valt het paard mij aan!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Re: Tijdens Join-up valt het paard mij aan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:15

shan schreef:
Ik denk dat het zo is: Je hebt het of je hebt het niet. Volgens mij word je ermee geboren en heeft het niet veel te maken met hoelang je al met paarden omgaat.
Natuurlijk kan je veel bij leren door goed je best te doen, veel te luisteren en te kijken en vooral met paarden om te gaan, maar als je niet als 'paardenmens' geboren wordt zal je dat nooit echt worden.
Een 'paardenmens' handelt vaak vanuit een instinct net als het paard zelf. Die kan bijv. een rij boxen langs lopen zonder erin te kijken en zich plotseling omdraaien omdat hij/zij beseft dat er iets niet klopt. (ziek paard, paard op 3 benen, volgemeste drinkbak, deur die niet helemaal afgesloten is enz enz....

Ben ik ook wel met je eens hoor, maar ik wou ook niemand bij voorbaat uitsluiten Tong uitsteken
Je hoort immers vaak dat de "paardenmensen" er waren omdat de paarden vroeger noodzakelijk waren voor het werk en er dus meer mee werd omgegaan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:23

Een deel van de tradities van 'had hij maar geen paard moeten worden' of opmerkingen als hij iets eng vind: 'je moet hem niet laten winnen', vult u dit lijstje zelf maar aan Clown komen juist uit dat ouderwetse kultuurtje van vroegah. Ook vroegere tijden kenden hun paardenfluisteraars, trouwens.

Toch denk ik dat kennis en ervaring wel een deel vormen van dat 'paardenmens', maar samen met feeling en instinct.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:27

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:16

Ik vind dat dit topic nogal off-topic is gegaan. In plaats van TS te helpen is besloten dat zij gewoon niet weet wat ze doet. Daarna zijn we gaan discusseren over wie dan wel weet wat ie doet. Denk dat TS hier helemaal niks aan heeft.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 15:06

precies. Ik denk dat de conclusie van de oorspronkelijke discussie iis: geen JU meer doen met dit paard en met grondwerk aan de slag gaan. Ook geen JU met een ander paard zonder zeer goede begeleiding en zonder dat je precies weet wat je wil, waarom, doelstelling en erg bewust bent van wat je zelf (niet) moet doen en zeker geen JU gewoon omdat het zo leuk is....met geen enkel paard.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:06

Ik neem aan dat de TS allang haar eigen plan heeft getrokken. Zou ik ook doen. Knipoog

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:49

denk ik ook.... Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 09:33

Nuage schreef:
Ik vind dat dit topic nogal off-topic is gegaan. In plaats van TS te helpen is besloten dat zij gewoon niet weet wat ze doet. Daarna zijn we gaan discusseren over wie dan wel weet wat ie doet. Denk dat TS hier helemaal niks aan heeft.

TS moet gewoon doen wat ze niet laten kan, desnoods die cursus gaan volgen om het vervolgens ooit eens op haar eigen paard(en) los te kunnen laten, het is haar feestje. Maar soms - heel soms - leren mensen van fouten, en ook van fouten die een ander maakt. Al is het niet de TS die we met dit topic bereiken, misschien dat een ander er wel wat van leert.

In zoverre, geen tijdverspilling om hier nog verder op te gaan reageren....offtopic of niet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:24

eigenlijk zou ik het wel leuk vinden om van ts te horen hoe het nu gaat. Wat ze nog met het paard heeft gedaan en hoe de merrie nu op haar reageert en zo.. Kijken of ze iets heeft gehad aan de adviezen...

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:47

ik heb met mijn haflinger nog geen join-up gedaan omdat ik niet weet hoe ik dit goed kan uitvoeren.
8januari ga ik met haar naar annemarie van toorn toe omdat zodra mijn pony moe begint te wprdem tijden het opjagen en/of longeren erg dominant gaat doen en ik niet meer wete hoe ik dit moet oplossen en ik wil het niet met de zweep doen.
annemarie gaat mij dit leren oplossen met het gegebruik van lichaamstaal en op die manier mijn pony leren onderdanig te zijn.
mijn pony is naast het werken voor me erg lief en doet geen vlieg kwaad.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:15

WowAmigo schreef:
Hihi, vind het ergens wel grappig dat jij die bak bent uitgevlucht trouwens, paard zit nu ergens op een forum te typen dat zijn join up zo fijn gelukt is Haha! Haha! Haha!

Zonder gekheid: is er nu niet een gevaarlijke situatie ontstaan? In mijn beleving heeft inderdaad het paard 'gewonnen'...
En hoe los je dat nu op?

Persoonlijk heb ik maar 1 x een join-up-variatie uitgevoerd. Eigenlijk mijn man; ik heb hem daarbij geholpen. De aanleiding was als volgt;
Als hij zijn paard uit de wei wilde halen, joeg mijn paard haar telkens weg. (dat deed ze overigens alleen bij mijn man; niet bij mij). Daardoor kon hij soms een kwartier achter zijn paard aanvangen. Blijkbaar beschouwde mijn paard zich als leider en zijn paard was van haar. Het was dus mijn paard die een lesje nodig had.
Mijn man heeft toen de dames samen in de bak gedaan, dreef zijn paard in een hoek en stuurde daarbij met een hele stoere houding steeds mijn paard weg. Dat ging heftig; ik wist niet dat mijn paard zo hoog kon bokken en meppen! Gelukkig bleef het bij dreigementen op een paar meter afstand. Wij hebben trouwens wel een lange zweep gebruikt om maar flink indruk te maken en haar weer weg te jagen. Nee, een klap was niet nodig maar met een zweep kan je leuk zwaaien en knallen. Als ze daadwerkelijk een poging had gedaan om mijn man aan te vallen, zou ze overigens wel degelijk klappen hebben gekregen!
Na ongeveer een kwartier heeft ze zich overgegeven en kwam ze al likkend en kauwend en met haar hoofd bijna op de grond er bij en na die tijd heeft mijn man altijd gewoon zijn paard uit de wei kunnen halen zonder dat mijn paard zich ermee bemoeide.

Ik schrijf dit om aan te geven wat hier al meer staat: een join-up doe je niet 'zomaar'. Het is een heftige ervaring voor een paard en waarom zou je straf geven als er geen aanleiding voor is? Volgens mij beschadig je dan alleen maar het vertrouwen. Daarnaast moet je weten wat je doet, en vooral waarom. En je moet zeker weten dat je gaat winnen. Met of zonder zweep. Trouwens als een paard mij probeert te raken, waarom zou ik hem dan niet mogen raken? Ook dat is een manier van communiceren, die in de kudde veel voorkomt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:33

Wendy1989 schreef:
ik heb met mijn haflinger nog geen join-up gedaan omdat ik niet weet hoe ik dit goed kan uitvoeren.
8januari ga ik met haar naar annemarie van toorn toe omdat zodra mijn pony moe begint te wprdem tijden het opjagen en/of longeren erg dominant gaat doen en ik niet meer wete hoe ik dit moet oplossen en ik wil het niet met de zweep doen.
annemarie gaat mij dit leren oplossen met het gegebruik van lichaamstaal en op die manier mijn pony leren onderdanig te zijn.
mijn pony is naast het werken voor me erg lief en doet geen vlieg kwaad.

Met welke reden jaag je hem op?

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:30

omdat longeren ophet moment niet werkt en haar dan in elkaar moet gaan slaan en ik toch wil dat ze dr beweging heeft wat ze uit zichzelf niet doet

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:05

doorzetten k heb t ook gehad mt een jong paard beetje wantrouwig enzo, gewoon doorzetten je laat nu over je heen lopen.
als ze je de volgend X weer aanvalt en je kapt naar zon incident er weer mee word t alleen maar erger ze is het misschien gewent altijd latste woord te hebben, je hoef er niet te slaan niks gewoon als ze dat flik gooi je de longeerzweep richting dr kant ze zal vanzelf stap naar voren doen gelijk belonnen en door laten lopen op en begeven moment wil ze dan in tempo terug zakken sta jij niet toe en laat haar dan net die 2 xtra rondjes lopen. dan mag ze gaan stappen en laat je haar naar je toe komen via comando kom bij alles wat je doe gebruik commando's en belonen is de sleutel tot alles!!

héél veel succes

nog 1ding blijf consequent anders heb je er nog niks aan

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 15:34

kimmekuh schreef:
doorzetten k heb t ook gehad mt een jong paard beetje wantrouwig enzo, gewoon doorzetten je laat nu over je heen lopen.
als ze je de volgend X weer aanvalt en je kapt naar zon incident er weer mee word t alleen maar erger ze is het misschien gewent altijd latste woord te hebben, je hoef er niet te slaan niks gewoon als ze dat flik gooi je de longeerzweep richting dr kant ze zal vanzelf stap naar voren doen gelijk belonnen en door laten lopen op en begeven moment wil ze dan in tempo terug zakken sta jij niet toe en laat haar dan net die 2 xtra rondjes lopen. dan mag ze gaan stappen en laat je haar naar je toe komen via comando kom bij alles wat je doe gebruik commando's en belonen is de sleutel tot alles!!

héél veel succes

nog 1ding blijf consequent anders heb je er nog niks aan

Persoonlijk lijkt het mij verstandiger om even grondwerk te doen totdat ze met annemarie aan het probleem heeft gewerkt. Dat is toch al heel snel. Dan krijgt ze handvaten aangereikt hoe ze de situatie moet hanteren en dat aanreiken van die handvaten kan het beste iemand doen die er ter plekke bij is, het paard ziet, ziet wat er gebeurt en ziet hoe de eigenaresse reageert en hoe dat kan worden aangepast. Annemarie kan er beter op inspelen dan iemand die het hier puur achter de computer moet inschatten en wellicht die ervaring niet heeft. Ik ken annemarie zelf niet, maar heb wel vaker reacties van haar gelezen en weet dat ze veel ervaring heeft.
Ik zou er niet nu mee gaan aanklooien met het risico dat je het alleen erger maakt.
Gewoon lekker grondwerk doen (als dat goed gaat) en over een paar weekjes je professioneel laten helpen.

Succes.

Karin_veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 11:12

Wendy schreef:
Romy18 schreef:
En wat betreft het niet slaan met een zweep als een paard mij in gevaar brengt gaat er toch echt een zweep over. (even om duidelijk te maken dat ik niet zo van het NH ben, niet dat ik problemen heb met de mensen die dat wel zijn maar het is niet mijn manier)

Volgens mij heb jij een verkeerd beeld van NH.
Ook een goede NH'er doet aan lik op stuk beleid. Dus als een paard het waagt om mij in gevaar te brengen, dan krijgt hij zeker een tik. Het gaat alleen wel om de timing. Als je te lang wacht kan het paard oorzaak en gevolg niet koppelen.

ik heb even een vraag!? Hoe komt het dan dat alle opgeleide NH mensen met een vreemd paard gewoon de JU kunnen doen? want ik ben 2 x naar en show geweest van Monty, en daar kende zeker hij de paarden niet had hij gezegd

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 09:08

Niet alle NH mensen doen JU. De JU wordt vooral door Monty gebruikt en dat is gewoon een van de vele methodes die er bestaan en hij kan dat met een vreemd paard doen omdat hij door een levenlang ervaring een paard goed kan inschatten, lichaamstaal kan lezen en weet hoe hij moet reageren en niet in de laatste plaats omdat hij zelfvertrouwen uitstraald. Maar zoals gezegd is JU niet voor elke NH methode gebruikelijk. En over de voor en nadelen ervan zijn al discussies....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:19

Karin_veulen schreef:
Wendy schreef:

Volgens mij heb jij een verkeerd beeld van NH.
Ook een goede NH'er doet aan lik op stuk beleid. Dus als een paard het waagt om mij in gevaar te brengen, dan krijgt hij zeker een tik. Het gaat alleen wel om de timing. Als je te lang wacht kan het paard oorzaak en gevolg niet koppelen.

ik heb even een vraag!? Hoe komt het dan dat alle opgeleide NH mensen met een vreemd paard gewoon de JU kunnen doen? want ik ben 2 x naar en show geweest van Monty, en daar kende zeker hij de paarden niet had hij gezegd

Wat heeft jouw vraag hiermee te maken?

Monty lijkt me nu net geen schoolvoorbeeld van 'alle opgeleide NH mensen'. Verder worden er voor die shows heus wel paarden geselecteerd van te voren. Misschien niet door monty zelf, maar zeker wel door zijn medewerkers. Als ze verwachten dat een paard teveel problemen gaat opleveren die niet binnen een half uurtje op te lossen zijn, verschijnt het paard niet in de show. Het is niet voor niks een show he?
Het grappige is dat er heel veel verschillende stromingen zijn, ook binnen NH. En lang niet iedereen werkt met een join up. Juist ook omdat er zoveel discussie over is. En er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Met mijn paard is in het verleden ook 1 keer een join up uitgevoerd, door een heel ervaren persoon. Die persoon had al haar ervaring ook wel nodig, want hij heeft meerdere keren geprobeerd aan te vallen. Hij pikte het gewoon niet dat iemand anders de leiding had. En tijdens die join up is hij ook wel geraakt met het touw hoor.
Uiteindelijk is het toen goed gelukt, maar met een enkele join up los je het onderliggende probleem niet op. Die oplossing ligt in een hele consequente omgang met het dier. Bijvoorbeeld door middel van grondwerk.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:25

Even ter verduidelijking van bovenstaand stukje. Inderdaad wordt er een selectie gehouden van de paarden. Voor de show hebben we 5 paarden nodig en op de selectie komen er 10. Deze zijn geselecteerd uit brieven. In tegenstelling wat hier boven wordt gesuggereerd, zoeken we de grootste problemen. Het komt vaak voor dat het paard het probleem bij ons niet laat zien, of dat het paard fysiek niet in orde is. De selectie is openbaar, dus mensen die wij kennen kunnen komen kijken, net als de vrijwilligers. De paarden die we niet gebruiken hebben we de laatste keren allemaal in de middag geholpen. Inclusief de rijproblemen. Dus ze waren niet te moeilijk. We hebben in Finland 1 keer een paard niet gekozen, omdat we het gevoel hadden dat het niet juist was tegenover het paard om hem in de show te doen, dat een half uur niet de juiste methode was. Wij hebben toen 2 dagen voor aanvang van de show met het paard gewerkt en gereden. Dit paard had een ernstige mishandelingsachtergrond.

Wat betreft aanvallen tijdens Join Up het volgende. Wij zullen altijd vertellen en het staat ook in het lesmateriaal dat je nooit een Join Up doet, of los werkt met een agressief paard. Dat is vragen om moeilijkheden. Dat zul je eerst op een andere manier moeten oplossen, bijvoorbeeld door grondwerk. Voor mensen met of zonder ervaring in het werk wat wij doen. Join Up kan een goed middel zijn, mits goed ingezet, maar dat geldt voor alles. We hebben net het eerste Introductie examen gehad en daar moeten de studenten een psychologieonderzoek doen.Een van de studenten had met behulp van een hartslagmeter onderzoek gedaan naar schrikreacties van paarden. Wat bleek is dat de reactie van een paard op een angstig object volkomen anders was na een Join Up. Zijn hartslag lag bijna 70% lager. Hartslag is een van de graadmeters van stress en angst zoals jullie weten. Moet je dan altijd een Join Up doen? Natuurlijk niet. Het paard zou zich stierlijk gaan vervelen. Maar wel gebruik ik de principes iedere dag. Als het paard leiderschap ervaart van zijn baas, dan is het leven een stuk makkelijker voor hem.

Met groeten,

Annemarie van der Toorn
Instructeur Monty Roberts

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:59

Met mijn pony lukt een join-up ook niet. No way dat zij zich door mij laat wegjagen. Ik probeer het verder ook niet meer, want zo is mijn relatie met haar ook goed. Die join-up voegt daar niks aan toe. Heb trouwens wel een cursus gedaan een keer waar we join-up leerden.

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:01

Ik heb hier wel ervariing mee

Het paard accepteerd geen leider. Kortom.. Je moet hem dus wegjagen als hij jou aanvalt. Pak gewoon een lange lijn en gooi het dus naar hem toe! tijdens de aanval. Blijf op je punt staan en word niet bang. Waarschijnlijk voeld ie ook wel dat je bang word en zal die jou de ring uit treiteren. En dat is niet de bedoeling. Jij moet hem de baas zijn. Ga hier gewoon net zolang mee aan de gang totdat hij je gewoon niet meer aanvalt. Beloon hem als die ht niet meer doet. Blijf zelf ook rustig. Geloof me als je het paard laat merken dat je bang bent dan zal die er profeit van hebben. Train ook 2 kanten! dus linkerkant en rechterkant. Hou er rekening mee dat het paard jou ook als een paard ziet.. en dat het dier zn rang kan blijven verdedigen.