Vrijruiter nr. 6/2007 al gelezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Vrijruiter nr. 6/2007 al gelezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:46

Apple schreef:
Stel Arabesk, je huidige paard overlijdt en je vind een nieuw paard. Je haalt de ijzers er onderuit, zet hem 24/7 op het land.

Wat zou je doen als blijkt dat dit paard dat niet trekt?

Zou je dan blijven volharden in je aanpak of zou je dmv brok/stal/regendeken of andere methode kijken of het paard het daar beter bij doet?

En wanneer is het genoeg geweest? Moet een paard bijvoorbeeld een half jaar lang kreupel lopen voordat je hem beslag geeft? Moet een paard er als een Brooke-hospital paard uit zien voordat hij een regendeken krijgt/krachtvoer krijgt?

mijn paard wás brookehospital mager toen ik hem kreeg...

ik denk dat er eerder paarden zijn die brok/stal/regendeken niet trekken. Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:48

Dat denk ik ook.
Maar wanneer zien de eigenaren van die paarden dat die paarden niet op stal willen.
Moeten ze eerst gaan weven,kribbebijten,koliek aanvallen krijgen,voedernijd naar de buurman ontwikkelen,enz.?
Hoever laten mensen het gaan?
(want ze gaan dan niet denken aan weidegang,maar aan weefrekken,blinde muren en stroomdraadjes langs de staldeuren)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 09:47

Antheman schreef:
HC ,vraag: lopen er in jouw omgeving ook andere paardsoorten dan die daar gefokt zijn? En hoe doen die het dan?

Die zijn er weinig, doen het slecht en worden nauwelijks belast.

Er zijn een paar engelsen die hun paarden uit GB meegenomen hebben: die hebben het 's zomers te warm en 's nachte en 's winter koud. Kunnen niet overdag gereden worden en staan 's winters met een deken.
Het verhaal over hoeven is vergelijkbaar.

Bij Málaga weet ik een vierspan poolse Norikers. Die staan voor een wagen die ze volgeladen ook met zijn tweëen kunnen trekken, worden heel rustig gereden en hebben het desondanks Spaans benauwd.

Bij Granada zit (zat?) een IJslander-fan en die heeft daar een paar van geïmporteerd. Zijn eerste generatie was niet eigenlijk niet inzetbaar. Ook veel last van zomerexceem. Vanuit míjn referentiekader is wat hij nu heeft (had?) ook niet inzetbaar: niet sterk genoeg waardoor ze zich relatief erg moeten inspannen en dus warmer worden dan nodig.

Wat er ook zijn, zijn berber-arabieren direct of een paar generaties terug uit Marokko. Die komen hier in doorgaans dezelfde omstandigheden als in hun thuisland dus gaan prima want ecotoop.
Men fokt hier naast pre's voor de handel en feesten ook hispano-arabe campocrossers. Daar zijn die berber-arabieren voor Haha!

Verschillende paardenrassen zullen het hier prima doen. Veel ook niet.
Het is op zich niet relevant welk type of ras het betreft: als het maar ecotoop is. Dit uiteraard als je het paard robuust wil houden en wil kunnen rijden.....

hc

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:42

Huertecilla schreef:
Het is op zich niet relevant welk type of ras het betreft: als het maar ecotoop is. Dit uiteraard als je het paard robuust wil houden en wil kunnen rijden.....

hc

alle ijslanders terug naar ijsland, shetjes terug naar hun shetlandeilanden en alle arabieren terug naar de woestijn

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:44

Arabesk, eigenlijk heb je nog geen antwoord gegeven op mn vraag. Wat zou je doen als je een paard zou aanschaffen dat jouw manier van paardenhouden niet zou trekken?

Overigens, arabieren redden zich hier best aardig. Ik zie wel behoorlijk wat ijslanders en shetlanders die het in Nederland gewoon echt te warm hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:44

Arabesk schreef:
Huertecilla schreef:

hc

alle ijslanders terug naar ijsland, shetjes terug naar hun shetlandeilanden en alle arabieren terug naar de woestijn

Dat is een tikje incorrect Arabesk.
In geen van deze drie gebieden is het paard endemisch.
Arabieren hebben maar héél beperkt iets met woestijn van doen.
Ecotoop kan elke vergelijkbaar klimaat zijn.

Een ras uit een klimaat waar het paard niet endemisch is zal zich in de loop van eeuwen goed aangpast hebben doch je moet wel blijven bedenken dat dit dan een oprekken is van het basismodel en dat heeft een prijs.
Zo zou een IJslands paard wat klimaat betreft iets groter moeten zijn. Dat is het niet vanwege de beperking in voedselaanbod.
Idem de Shetlander; die is wel optimaal rond maar zo klein omdat het een eilandvorm is aangepast aan weinig voedselaanbod.
Beiden zijn dus compromissen aan de rand van het basismodel paard. Het is daarom niet helemaal correct om te stellen dat de IJslander of Shetland het ideale paard zijn voor het klimaat op IJsland of Shetland. Ze zijn beiden een optimum in het licht van schaars voedsel.
Dat ze zo rond zijn geeft aanleiding tot oververhitting en onbeperkt ruwvoer tot vetzucht en dat weer tot nog meer warmteproblemen.

Dat de arabier het met gematigde kou niet moeilijk heeft is logisch: uit het gebied van oorsprong is het s'winters vaak VEEL kouder dan in NL.
Ze hebben dan echter wel brandstof nodig. Om twee redenen meer dan de vorige twee: het is niet rond en dus warmte-inefficiënt en ook niet gevormd door structurele voedselschaarste.
Daarbij komt dat 'de arabier' niet bestaat. Het is eigenblijk een rasgroép.

hc

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:17

Apple schreef:
Arabesk, eigenlijk heb je nog geen antwoord gegeven op mn vraag. Wat zou je doen als je een paard zou aanschaffen dat jouw manier van paardenhouden niet zou trekken?

Een paard dat een natuurlijke huisvesting niet aankan is niet gezond en hoort op een kliniek te staan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:19

Hm, HC dan is de ijslander op de goede weg; is zeker na WO II significant groter geworden. Deze trend is nog steeds aan de gang, imo niet alleen een genotypische verandering, verzorging is sterk verbeterd.
Ik kan je opmerkingen over het voeren bevestigen, vermijden van vetzucht is echt een probleem, ik zou wel willen, maar kán beslist niet onbeperkt hooi voeren. Op de zomerweide ondervangen we dat probleem door ze met behulp van verplaatsbare elektro omheining te beperken in het grazen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:20

Ik denk dat de dierenklinieken dan overvol worden Arabesk Nagelbijten / Gniffelen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:25

Apple schreef:
Ik denk dat de dierenklinieken dan overvol worden Arabesk Nagelbijten / Gniffelen

Ik zou persoonlijk dat probleem ondervangen door te stellen dat je paarden die de manier van houden die arabesk voorsteld niet verdragen beter geslacht kunnen worden....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:54

Kuggur schreef:
Apple schreef:

Ik zou persoonlijk dat probleem ondervangen door te stellen dat je paarden die de manier van houden die arabesk voorsteld niet verdragen beter geslacht kunnen worden....

Slecht plan, dan zou heel veel van dat vlees vernietigd worden, want zoveel animo is er niet voor paardenvlees. Ik heb een hekel aan verspilling Vork

Daarnaast kun je nog steeds discussieren wat nou "natuurlijke huisvesting" in zou moeten houden.

Persoonlijk is het aankunnen van "natuurlijke huisvesting" voor mij bepaald geen doorslaggevend kriterium bij aanschaf van een paard. Als ik een paard zoek, zoek ik eerst op wat mij aanspreekt, dan kijk ik naar bepaalde gezondheidsaspecten in combinatie met het werk dat ik van het paard wil vragen en zal dan de leefomstandigheden voor het paard optimaal proberen te maken. Dat is niet een standaard recept, maar hangt van het paard af. Wel deken of geen deken of af en toe deken, overdag buiten, 's nachts op stal of in een buitengroep met schuilstal: het hangt van het paard af. Tong uitsteken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:12

Mwah, het was anders best druk met paarden die geslacht werden de laatste keer dat we op de slachterij waren. Weer heel veel paarden met been en hoefproblemen en eentje moest maar geslacht worden omdat ze maar niet drachtig kon worden. (daar kan ik dus wel heel boos om worden Boos! net als al die dravertjes die met 3 jaar naar de slacht gaan omdat ze nét niet snel genoeg waren, dat zijn g..v..d.. gewoon gezonde dieren die daar de worst in gedraaid worden)

Dat een paard natuurlijke huisvesting niet aankan zit tussen de oren van de eigenaar eerder dan dat het paard zelf het niet aankan.

Bij mijn weten zijn paarden altijd nog waterdicht genoeg om buiten te wonen. Ja Maar dan moet je wel alle paardenshampoo'tjes en zeepjes laten staan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:56

Misschien goed om toe te voegen dat ik helemaal niet denk dat dit per definitie meer slachtpaarden zou opleveren, vermoedelijk eerder het tegendeel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:07

Arabesk schreef:
Mwah, het was anders best druk met paarden die geslacht werden de laatste keer dat we op de slachterij waren. Weer heel veel paarden met been en hoefproblemen en eentje moest maar geslacht worden omdat ze maar niet drachtig kon worden. (daar kan ik dus wel heel boos om worden Boos! net als al die dravertjes die met 3 jaar naar de slacht gaan omdat ze nét niet snel genoeg waren, dat zijn g..v..d.. gewoon gezonde dieren die daar de worst in gedraaid worden)

Er worden inderdaad heel veel paarden zonder goede reden geslacht of met goede reden, waar de eigenaar behoorlijk boter op z'n hoofd heeft, want veel beenproblemen komen voort uit het handelen van de eigenaar Verdrietig

Arabesk schreef:
Dat een paard natuurlijke huisvesting niet aankan zit tussen de oren van de eigenaar eerder dan dat het paard zelf het niet aankan.

Bij mijn weten zijn paarden altijd nog waterdicht genoeg om buiten te wonen. Ja Maar dan moet je wel alle paardenshampoo'tjes en zeepjes laten staan.

Er zijn ook paarden die zonder shampootjes niet waterdicht zijn, hoor. Daarbij is waterdicht bepaald niet het enige wat telt bij het comfortabel leven. Als een paard wel een waterdichte vacht heeft, maar niet tegen kou op zijn rugspieren kan, heb je nog steeds een probleem waar je wat aan zult moeten doen. Niet ieder lijf reageert hetzelfde, dat geldt bij paarden net zo goed als bij mensen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:07

Kuggur schreef:
Misschien goed om toe te voegen dat ik helemaal niet denk dat dit per definitie meer slachtpaarden zou opleveren, vermoedelijk eerder het tegendeel.

Zal wellicht afhangen van je definitie van "natuurlijke huisvesting" Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:21

Punt is alleen, en HC heeft dat imo heel mooi betoogd, dat je op dit moment een populatie paarden hebt waarvan een groot gedeelte een natuurlijkere huisvesting niet zou aan kunnen.

Om al deze paarden dan maar naar de slacht te gooien lijkt mij wat kort door de bocht. Ik zou het eerder zoeken in fokkerij beleid of gericht een paard kiezen dat een natuurlijkere wijze van paardenhouden aan zou kunnen.

Om nu, bij wijze van spreken, een 10 jarige te kopen die de laatste 7 jaar van zn leven op stal heeft gestaan, dekens, hoefijzers, wellicht geschoren, deze in een weide neer te zetten en er zonder meer vanuit te gaan dat dit goed gaat is mij te kort door de bocht. Kans zit er nl in dat dit niet goed gaat en om dan een verder gezonde 10 jarige af te maken omdat hij die manier van huisvesting niet trekt is voor mij echt niet acceptabel.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:40

Kuggur schreef:
Apple schreef:

Wat is heirvoor je motivatie? Blond Kan een paard dat bijv. 's winters een regendeken op moet geen paardwaardig leven hebben ofzo? Of een paard (zeg maar bijna alle paarden) die geen 100+ km endurance kunnen lopen zonder hoefbeslag, hup naar de slager ermee? Verward

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:35

Ik blijf het verbazingwekkend vinden dat iedereen bij dit soort onderwerpen de ander maar weer probeert voor te schrijven wat wel of niet goed is.
Laat iedereen die van mening is dat een deken of op stal of what ever, niet goed is, mij dan maar eens in real life en op lokatie vertellen hoe het wel moet, zonder mijn paard het onmogelijk te maken het gevraagde werk te doen: basisdressuur en eenvoudige buitenritten.
Ik ben benieuwd hoe druk het wordt.....................

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:44

ikke schreef:
Ik blijf het verbazingwekkend vinden dat iedereen bij dit soort onderwerpen de ander maar weer probeert voor te schrijven wat wel of niet goed is.

Pardon?
Ik vind dit verbazingwekkend..... onjuist.
Je haalt dingen door elkaar en gooit dat en iedereen op een grote hoop.

Daarbij kan niet iederen dat zelf uitmaken van 95% van de paardhouders heeft geen benul en hoe meer het er worden hoe hoger het % wordt.

hc

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:59

ikke schreef:
Laat iedereen die van mening is dat een deken of op stal of what ever, niet goed is, mij dan maar eens in real life en op lokatie vertellen hoe het wel moet, zonder mijn paard het onmogelijk te maken het gevraagde werk te doen: basisdressuur en eenvoudige buitenritten.
Ik ben benieuwd hoe druk het wordt.....................

Eh, waar staat dat dan?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:01

Huertecilla schreef:
Antheman schreef:
HC ,vraag: lopen er in jouw omgeving ook andere paardsoorten dan die daar gefokt zijn? En hoe doen die het dan?

Die zijn er weinig, doen het slecht en worden nauwelijks belast.

Er zijn een paar engelsen die hun paarden uit GB meegenomen hebben: die hebben het 's zomers te warm en 's nachte en 's winter koud. Kunnen niet overdag gereden worden en staan 's winters met een deken.
Het verhaal over hoeven is vergelijkbaar.

Bij Málaga weet ik een vierspan poolse Norikers. Die staan voor een wagen die ze volgeladen ook met zijn tweëen kunnen trekken, worden heel rustig gereden en hebben het desondanks Spaans benauwd.

Bij Granada zit (zat?) een IJslander-fan en die heeft daar een paar van geïmporteerd. Zijn eerste generatie was niet eigenlijk niet inzetbaar. Ook veel last van zomerexceem. Vanuit míjn referentiekader is wat hij nu heeft (had?) ook niet inzetbaar: niet sterk genoeg waardoor ze zich relatief erg moeten inspannen en dus warmer worden dan nodig.

Wat er ook zijn, zijn berber-arabieren direct of een paar generaties terug uit Marokko. Die komen hier in doorgaans dezelfde omstandigheden als in hun thuisland dus gaan prima want ecotoop.
Men fokt hier naast pre's voor de handel en feesten ook hispano-arabe campocrossers. Daar zijn die berber-arabieren voor Haha!

Verschillende paardenrassen zullen het hier prima doen. Veel ook niet.

hc

Dit bevestigd toch waar het om draait?

Niet alle paarden kunnen op iedere ondergrond en bij iedere temperatuur worden gehouden. Tenminste, als je ze wilt gebruiken als rijpaard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:17

Kuggur schreef:
, imo niet alleen een genotypische verandering, verzorging is sterk verbeterd.

Die verbeterde verzorging heeft een genotypische verandering tot gevólg net als het kleine model het genotypische gevolg was van een aanpassing aan voedselschaarste.

Dit kan je vergelijken met de auto van paardhouders: veel rijden met een bus of 4x4 voor een paar % van hun kilometers die ze met een aanhanger rijden. Voor de bulk van de km's is dit een ding met nadelen en zou een Smart wellicht het meest efficient zijn. Die aanhanger echter is de kritische succesfactor en de nadelen zijn een onvermijdelijke last.

Als voor een paard op een bar eiland zeg 400 kilo rond paard ideaal zou zijn mbt het klimaat doch elk paard zwaarder dan 250 in de winter verhongert, sterft het voor het klimáát meest efficiënte model rap uit.
Haal die voedselbeperking weg en de het groter formaat heeft meer kans op voortplanting want is energie-efficiënter dus....

De situatie in NL is klimatologisch behoorlijk mild. het is nooit echt koud, nooit echt warm. Wel is het erg nat en de bodem ook. Dáárom is het paard niet endemisch.
Er zijn legio rassen geschikt voor het NL klimaat, zelfs voor de regen mits je ze windschaduw biedt en droge ondergrond.
In de Oostvaardesplassen verplaatsen de paarden zich afhankelijk van seizoen, wind en weer naar de bewust verschillend ingerichte delen.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:54

Antheman schreef:
Dit bevestigd toch waar het om draait?

Zou ook raar zijn als het niet klopte want het is een ervaringsgegeven: op basis van waarneming blijkt het belang van ecotoop. Logisch dus dat ecotope rassen zich 'thuis'voelen Haha!

hc

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:34

Huertecilla schreef:
Die verbeterde verzorging heeft een genotypische verandering tot gevólg net als het kleine model het genotypische gevolg was van een aanpassing aan voedselschaarste.

Dit kan je vergelijken met de auto van paardhouders: veel rijden met een bus of 4x4 voor een paar % van hun kilometers die ze met een aanhanger rijden. Voor de bulk van de km's is dit een ding met nadelen en zou een Smart wellicht het meest efficient zijn. Die aanhanger echter is de kritische succesfactor en de nadelen zijn een onvermijdelijke last.

Als voor een paard op een bar eiland zeg 400 kilo rond paard ideaal zou zijn mbt het klimaat doch elk paard zwaarder dan 250 in de winter verhongert, sterft het voor het klimáát meest efficiënte model rap uit.
Haal die voedselbeperking weg en de het groter formaat heeft meer kans op voortplanting want is energie-efficiënter dus....

De situatie in NL is klimatologisch behoorlijk mild. het is nooit echt koud, nooit echt warm. Wel is het erg nat en de bodem ook. Dáárom is het paard niet endemisch.
Er zijn legio rassen geschikt voor het NL klimaat, zelfs voor de regen mits je ze windschaduw biedt en droge ondergrond.
In de Oostvaardesplassen verplaatsen de paarden zich afhankelijk van seizoen, wind en weer naar de bewust verschillend ingerichte delen.

hc

En dat klopt natuurlijk als een bus. Er is overigens nog een (steeds kleiner) deel van de paardepopulatie dat in zijn eerste vier levensjaren min of meer aan zijn lot wordt overgelaten op het hoogland, daarop werkt nog wel een dergelijke evolutiedruk. Maar goed die methode sterft uit, en levert ook niet de economisch interessante (sport)paarden op.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:02

Kuggur schreef:
Er is overigens nog een (steeds kleiner) deel van de paardepopulatie dat in zijn eerste vier levensjaren min of meer aan zijn lot wordt overgelaten op het hoogland, daarop werkt nog wel een dergelijke evolutiedruk. Maar goed die methode sterft uit, en levert ook niet de economisch interessante (sport)paarden op.

Jammer, want dát zijn nu net de in alle opzichten harde paardjes welke het bestaansrecht van de populariteit zijn. Dat is eígenlijk nu net de meerwaarde van dit ras.
Beetje groter, beetje slanker, beetje gammeler... en het is de 13de rijpony in het dozijn. Dat is in een paar generaties een genotype en dan heb je feitelijk twee rassen; het echte en de consumentenversie Haha!

hc