Welzijnscriteria; aan wiens ´kant´staan de ruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Re: Welzijnscriteria; aan wiens ´kant´staan de ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:58

Onze 3 paarden ( arabier, lusitano en paint horse) hebben een loopstal met grote paddocks ter beschikking, weiland hebben we nog niet maar dat is een kwestie van ( korte) tijd. We hebben 2 hengsten en een ruin, de oudste hengst en de ruin staan samen, de jonge hengst staat alleen maar kan zowel oog- als lichaamscontact maken. De paarden krijgen vrijwel onbeperkt hooi + een paar kilo lucerne en een kleine granen gift.
Als de zon schijnt, ook als de temperaturen niet zo heel hoog zijn, zijn ze meestal binnen. Bij te veel regen gaan ze ook naar binnen en van harde wind zijn ze niet gecharmeerd.
Als het 's nachts droog en helder is liggen ze buiten te slapen. Op een dag als vandaag zijn ze hoofdzakelijk in de stal te vinden.
We hebben hier weinig last van muggen en dazen in de zomer.
Wij zijn bezig met de ontwikkeling van een simpel voerautomaatje voor de granen, omdat we wel eens wat langer van huis zijn en het prettig vinden als de paarden toch regelmatig hun granen krijgen. Het hooi willen we in de toekomst gaan voeren uit een soort van "graasbox" waar een hele baal in kan. Deze wordt dan door een veer omhoog geduwd zodat de paarden er in een natuurlijke houding uit kunnen eten met kleine hapjes tegelijk.
De paarden hebben geen ijzers, maar wel regen/ winterdekens op. Ze worden western en klassiek gereden met boomzadel en meestal met bit, al willen we de jonge hengst bitloos gaan africhten.

Met onze relatief kleine ruimte hebben we op deze manier bereikt dat onze paarden zich heel prettig voelen, altijd buiten kunnen zijn als ze dat willen en altijd in beweging zijn.
Met, straks, de bouw van onze nieuwe stal worden de paddocks groter met een groter verhard deel en als het weiland straks een feit is zullen ze een groot deel van de dag daarin lopen.
Omdat we hiet temidden van de koeienboeren zitten, is het meeste weiland absoluut ongeschikt voor paarden, dus zullen we daar in het begin voorzichtig mee moeten zijn.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:32

Huertecilla schreef:
Ik dacht dat de koniks die op tig plaatsen in NL in parken lopen duidelijk genoeg zijn of de ponies in exmoor, dartmoor en new forest etc.?? enig idee hoe koud de winterse mistral is in de camargue?
Nog grappiger zijn de KWPNveulens die naar Polen in de opfok gaan. Die staan daar 24/7 buiten. Gaan alleen bij -20 en wind naar binnen. Komen ze terug naar NL en kunnen ze niet tegen een nachtvorstje Haha!
Ja, een paard heeft tegen extremen beschutting nodig doch beschutting is niet hetzelfde als een dak en in NL komt extreem niet voor.

Ook niet mee eens. De rassen die je noemt (Koniks en ponyrassen) zijn robuuste rassen. Daarnaast noem ik overleven of zelfs gedijen niet in een adem met welzijn, dat zijn i.m.o. totaal verschillende dingen. Dieren in de bio-industrie overleven ook, gedijen zelfs (helaas, anders bestond die industrie niet meer), maar van welzijn kun je niet spreken.

Een andere redeneringsfout die je i.m.o. maakt is betreffende het klimaat.
Vorst (zelfs tot -20), zelfs met sneeuw is geen probleem voor paarden. Warmte ook niet. Maar wat het Nederlandse klimaat zo berucht maakt is de luchtvochtigheid, i.c.m. de wind (zeker in de vlakkere gedeelten van het land). De gevoelstemperaturen zijn daardoor een stuk extremer dan je zou verwachten op basis van alleen de temperatuur. Als het in Scandinavië -10 is, is het nog lekker. Hier is het rond het nulpunt al vreselijk guur. Als het in Spanje 30 graden is is dat heerlijk, maar als het hier 30 graden is dan vlucht ik naar binnen.
En idem voor paarden. Droge kou en sneeuw zijn geen enkel probleem voor paarden, vinden ze heerlijk. Maar als het guur wordt (betrekkelijk koud, nat, wind) dan staan ze in een hoekje. Over de weken zie je ze dan kilo's verliezen, er valt bijna niet tegenop te eten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:12

Huertecilla schreef:
vanitymay schreef:
ik verbaas me over deze discussie..ik meende dat het toch wel heel duidelijk was dat een paard (of ieder ander levend wezen) beschutting nodig heeft.

Ik verbaas me ook,maar dan andersom Haha!
Ik dacht dat de koniks die op tig plaatsen in NL in parken lopen duidelijk genoeg zijn of de ponies in exmoor, dartmoor en new forest etc.?? enig idee hoe koud de winterse mistral is in de camargue?

Camargue doe ik geen uitspraken over, maar exmoor, dartmoor en new forest wel: die plekken hebben misschien niet zozeer een schuilstal, maar er zijn wel mogelijkheden om beschutting te vinden voor die ponies. Bij exmoor en dartmoor is dat vooral het heuvelachtige terrein en in de dalletjes ook bomen, bij new forest is vrij veel bos beschikbaar als beschutting tegen extremen van het weer. Temperaturen in Engeland zijn niet superlaag in de winter, meestal nog wat milder dan aan onze kant van de Noordzee.
Al met al niet te vergelijken met onze polders met bemoeizuchtige gemeentes Cool

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 15:36

Ok, dus alleen ecotope paarden kunnen zonder problemen in het barre nederland.

Prima.

Dan is de keuze óf een weiland met schuilmogelijkheid en weet-ik-veel-wat voor het niet-ecotope paard óf een ecotoop paard óf geen paard.
Let wel: hitactief-norm is minimum, dus op stal is GEEn optie.

Hier kan ik me helemaal in vinden. Dat paarden robuust gehouden moeten worden en dus ecotoop moeten zijn is míj al 30 jaar helder Pling

hc

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:07

Ik begrijp je gebruik van het woord ecotoop als bijvoeglijk naamwoord niet helemaal. Blond Wat bedoel je met ecotope paarden?

En voor mij is Hit-Actief (nog) geen minimum. Zoals ik eerder al zei, 's nachts op stal met voldoende ruwvoer en mogelijkheid tot visueel en liefst ook lichamelijk contact vind ik ook acceptabel. Of een box met uitloop. Of duoboxen voor de nacht.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:17

Ik heb idd ook liever geen hitactiefstal als het anders kan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:17

Citaat:
en je moet wel realistisch blijven. Als je woont in Den Helder, werkt in Alkmaar, is het gewoon ondoenlijk om je paard in (West-)Friesland te gaan zetten, waar ze wellicht het jaar rond buiten kan, maar een zwaar overspannen (qua tijd) baas heeft die nooit komt. Bovendien is de benzine ook niet echt goedkoop.

Toen wij een huis zochten heb ik mijn vriend net zo lang geteroriseerd tot we in de buurt van mijn super fijne (naar mijn maatstaven) pensionstalling zijn gaan wonen.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:22

Een ecotoop is de kleinst ecologisch nog relevante eenheid in een ecologisch classificatiesysteem van gebieden. Zelfs in een weiland kunnen meerdere ecotopen aanwezig zijn (slootkant, depressie middenin het weiland, begroeide elevatie), ieder met hun eigen soortensamenstelling typisch voor dat ene ecotoop.

Ik denk dat je 'ecotoop' in HC's post beter kunt vervangen door geadapteerd aan Nederlandse omstandigheden, gezien dat een ecotoop wel een extreem kleine eenheid is Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:31

Huertecilla schreef:
Ok, dus alleen ecotope paarden kunnen zonder problemen in het barre nederland.

Prima.

Dan is de keuze óf een weiland met schuilmogelijkheid en weet-ik-veel-wat voor het niet-ecotope paard óf een ecotoop paard óf geen paard.
Let wel: hitactief-norm is minimum, dus op stal is GEEn optie.

Hier kan ik me helemaal in vinden. Dat paarden robuust gehouden moeten worden en dus ecotoop moeten zijn is míj al 30 jaar helder Pling

hc

Hola, mijn paarden geen hit-actief, ammenooitniet, maar mijn paarden hoeven dan ook niet in een kale polder te staan. Haha!
Op zich ben ik het best met je eens dat mensen wat meer moeten nadenken over wat voor paard ze kunnen houden en zich niet het hoofd op hol laten brengen door allerlei exotische rassen die dan geïmporteerd moeten worden, met alle gevolgen van dien.

Echter een ecotoop paard in de polder bestaat niet, want er is nooit een ras ontstaan in een polder, daarvoor bestaat het verschijnsel (grootschalige) polder te kort, wat dus betekent dat je de keuze overhoud tussen schuilstal regelen (succes bij bepaalde gemeentes) of geen paard hebben. Leuk dilemma voor de mensen die in en om de polders wonen......
Persoonlijk heb ik trouwens geen enkel probleem met paarden 's nachts op stal, enkele uitzonderingen daargelaten. Sterker nog, ik wil graag een stal beschikbaar hebben voor mijn paard, want loopstallen zijn over het algemeen toch te klein voor het aantal paarden dat erin moet kunnen. En op het moment dat er om medische redenen een paard binnen moet blijven, is het bij de meeste loopstallen niet mogelijk om een stukje daarvan voor het zieke paard af te schermen. Dit jaar hebben we gezien hoe dat werkte bij een paard uit de buitengroep dat een koliekoperatie heeft gehad, dat betekende dat de hele buitengroep geen gebruik meer kon maken van de loopstal, want daar stond het herstellende paard....... Dat zou ik dus heel onprettig vinden als andermans paarden ten behoeve van mijn paard geen beschutting hebben, dat de andere eigenaren het er mee eens waren, maakt voor mij daarin niet uit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:46

mwah zo heftig is ons weer in NL nou ook weer niet hoor. Het wordt hier gemiddeld niet kouder dan -5 en niet heter dan 35 graden.

Ik denk dat 'de poesta' erger is dan een hollandse polder.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:53

Arabesk schreef:
mwah zo heftig is ons weer in NL nou ook weer niet hoor. Het wordt hier gemiddeld niet kouder dan -5 en niet heter dan 35 graden.

Maar het is vaak wel erg nat en dan bedoel ik regen en modder, geen sneeuw. Paarden moeten een stukje hebben waar ze droog kunnen staan. Continu natte voeten is gewoon slecht.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:11

Arabesk schreef:

Het wordt hier wel degelijk kouder dan -5, het komt sporadisch zelfs voor dat het naar de -20 gaat (in de nacht). Maar die -20 zit ik minder mee dan de +1 met regen en windkracht 5 of meer die je in dit land met enige regelmaat hebt. En dat heb je op die poesta niet.
Je kunt het heel goed zien, hoor, als het flink vriest staan de paarden niet te kleumen maar juist lekker met elkaar te klooien, maar als het rond het vriespunt is met regen en wind, staat het hele zootje alleen maar te wachten tot het over is.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:52

Waratje schreef:
Arabesk schreef:

Het wordt hier wel degelijk kouder dan -5, het komt sporadisch zelfs voor dat het naar de -20 gaat (in de nacht). Maar die -20 zit ik minder mee dan de +1 met regen en windkracht 5 of meer die je in dit land met enige regelmaat hebt. En dat heb je op die poesta niet.
Je kunt het heel goed zien, hoor, als het flink vriest staan de paarden niet te kleumen maar juist lekker met elkaar te klooien, maar als het rond het vriespunt is met regen en wind, staat het hele zootje alleen maar te wachten tot het over is.

Daar ben ik het helemaal mee eens, dat was precies wat ik ook bedoelde. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:58

We gaan nu van de hitte naar de nachtvorstjes. Mijn mening is dat paarden beter tegen kou dan tegen hitte kunnen. Een sporadische winter met min. 20. Dan denk ik dat een schuilhokje daar niet veel verandering in kan brengen. Wel verwacht ik dat de paarden een flinke wintervacht hebben ontwikkeld en te hopen dat ze een flinke hoeveelheid hooi hebben.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:54

Russel, als je had opgelet dat had je kunnen lezen dat die min 20 geen (groot) probleem is, maar juist het weer rond het vriespunt met regen en wind. En ja, hitte is ook niet zo fijn voor het gemiddelde NL paard, dan zie je ook dat de arabieren en anda's het een stuk gemakkelijker hebben als de haffen en tinkers. En dat is geheel logisch gezien hun herkomst. Zij we weer terug bij ecotoop Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 08:29

Ik reageer nav mijn eigen berichten en dat ik zie dat we ineens naar -20 gaan, had wel opgelet hoor...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:37

Waratje schreef:
Russel, als je had opgelet dat had je kunnen lezen dat die min 20 geen (groot) probleem is, maar juist het weer rond het vriespunt met regen en wind. En ja, hitte is ook niet zo fijn voor het gemiddelde NL paard, dan zie je ook dat de arabieren en anda's het een stuk gemakkelijker hebben als de haffen en tinkers. En dat is geheel logisch gezien hun herkomst. Zij we weer terug bij ecotoop Clown

Idd vorige week was het kouder en mijn fjord was ineens hyper actief...we zijn zelfs met kar en al door het schrikdraad gegaan Haha! en dat terwijl ie zomers aan de haver moet anders valt ie om van lui heid.
Danno reageert heel erg op weers veranderingen terwijl felix(haf) dat veel minder heeft.

Wat mij en mijn paarden betrfet mag het wel min 10 worden met een dik pak sneeuw...heerlijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 10:02

...en zo zijn we tóch weer bij hoe ´bar´ het in NL voor paarden is Haha!

Eigenlijk zou je volgens jullie inbreng dus helemaal geen paarden moeten houden in NL. Geen ruimte, verkeerde grond, verkeerd klimaat, vervelende gemeentes die geen schuilhut toestaan.

Mbt ecoptoop in dít verband bedoel ik een type paard dat als týpe aangepast is aan de meest typische Nederlandse leefomstandigheden: natte zachte grond, vochtig gematigd klimaat, vlak land.
Dat is voor een paard behoorlijk specifiek namelijk. Het paard was niet endemisch in NL Pling Het is pas door de bekercultuur naar de rijndelta gebracht en ook nooit verwilderd.

Persóónlijk kan ik de inbreng over klimaat etc. binnen de kaders van de welzijnscritria nog steeds samenvatten als: alleen robuust gehouden ecotope paarden en anders niet.
Persóónlijk was mij dat al >30 geleden duidelijk en heb ik bewust gekozen voor níet omdat ik dat niet kon realiseren.
Nu, hier heb ik dat met locaal gefokte paarden van endemische voorouders wel kunnen opzetten en ben ik er zélf van overtuigd dat dit inderdaad de enige ethisch acceptabele benadering is.

hc

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:34

Huertecilla schreef:
Eigenlijk zou je volgens jullie inbreng dus helemaal geen paarden moeten houden in NL. Geen ruimte, verkeerde grond, verkeerd klimaat, vervelende gemeentes die geen schuilhut toestaan.

Ik weet niet waar je dat leest. Voor elk probleem worden ook meteen oplossingen aangedragen, en verschillende mensen bewijzen dat het wel degelijk mogelijk is. Het kost allemaal wat meer moeite als je in een dichtbevolkt gebied woont, maar het is prima te doen. Lachen

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:15

Ik woon in zuid-Frankrijk en het wil hier ook nog wel eens 'lekker' warm zijn zomers.Mijn paarden staan dan de hele dag te suffen onder een boom en gaan 's nachts aan de wandel.Mocht ik iemand overdag in de zon zien liggen,dan zou ik me toch ernstig zorgen maken over zijn(mentale?)gezondheid.
Volgens mij is schaduw essentieel voor dieren-welzijn in hete omstandigheden,zoals tenminste een goede windkering essentieel is in koude,natte omstandigheden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 15:58

jodi schreef:
Ik woon in zuid-Frankrijk en het wil hier ook nog wel eens 'lekker' warm zijn zomers.Mijn paarden staan dan de hele dag te suffen onder een boom en gaan 's nachts aan de wandel.Mocht ik iemand overdag in de zon zien liggen,dan zou ik me toch ernstig zorgen maken over zijn(mentale?)gezondheid.
Volgens mij is schaduw essentieel voor dieren-welzijn in hete omstandigheden,zoals tenminste een goede windkering essentieel is in koude,natte omstandigheden.

Dus een rij bomen = schaduw en windkering.
Hier hebben de paarden aan vier zijden van het land bomen. Vliegendruk, wind, warmte, kou, eten, drinken, bodem, etc. zijn allemaal factoren welke de bewegingen van paarden beïnvloeden.
Geef ze de keuze in plaats van te bepalen wat goed voor hen is. Zíj zijn professioneel paard wij niet.
Míjn paarden laten zich meer door vliegendruk dan door zon/schaduw sturen.
Nee, ik hang er geen vliegenmeuk op: dat lossen ze zelf sociaal op door kop aan kont elkaar te helpen. Is erg goed ook voor het gedrag, het groepsgebeuren, naast dat het een stimulans voor beweging is.
Téveel vliegen? dan is dát het probleem. Verkeerde plek of verkeerde omstandigheden. BIJVOORBEELD.

Zet een lekker ruime, luchtige inloopstal neer, als dat mag. Gaan ze er in, mooi. Gaan ze er niet in, ook mooi.
Mag het niet, tja, dan mag het niet. Moet je wellicht een deel van het jaar aan een hitactief-stal = inloopstal met paddock als je Nederland te extreem vindt voor paarden...

Is het allemaal niet oplosbaar, dan bieden de omstandigheden je geen mogelijkheid om paardgericht een paard te houden Pling
Dat brengt ons weer bij de TS: aan wiens kant staan de 'naturals'????

hc

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:10

Ik sta aan de kant die zegt dat er goede welzijnsnormen voor paarden moeten komen. Er is slechts een enkele stal in NL waar het kwa plaats niet mogelijk zou zijn om er een hit-actief achtige stal van te maken. of meerdere paddocks aan te leggen. Er zal veel weiland door verdwijnen, wat het aanzicht welliswaar niet ten goede komt, maar het zal het welzijn van de paarden ernstig verbeteren.

Ik kom nog steeds maar al te vaak paarden tegen die vaak hele dagen op stal staan, enkel voor een uur training eruit gehaald worden, en misschien eens in de week een uurtje de wei of paddock op gaan.... Een welzijnsnorm van bijv. minimaal 3 uur per dag naar buiten zou al een enorm verschil maken voor die paarden.

Het zou mooi zijn als ieder paard het zo goed zou hebben dat het zelf kan bepalen of het binnen of buiten staat, binnen of buiten ruwvoer eet, en het krachtvoer verdeelt over de dag krijgt. Maar begin bij het begin: ieder paard in ieder geval 3 uur per dag naar buiten, en dan de mogelijkheid contact te hebben met een ander paard (kan ook over een halfhoge omheining zijn, niet ideaal, maar meer als niks).

edit: en: kan jij je je paard dit niet bieden (kosten e.d.) dan hoor je ook geen paard te hebben. Een overgangsregeling zou kunnen zijn dat ieder paard geboren vanaf een bepaalde datum, aan de nieuwe regelgeving moet voldoen. Aangezien veel paarden toch niet ouder als een jaar of 8 worden, is dat probleem dus ook snel opgelost...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:15

_angela_ schreef:
Aangezien veel paarden toch niet ouder als een jaar of 8 worden, is dat probleem dus ook snel opgelost...

Even tussendoor, weet jij of iemand anders of hier enigszins betrouwbare cijfers van zijn? Ik heb het al vaker gehoord, en hoe schokkend ook denk ik dat het best kan kloppen... maar ik vroeg me af waar dat gemiddelde vandaan kwam?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:36

8? Mijn ouwetje heeft net de 40 niet gehaald,met 30 maakten we nog mooie ritten!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 20:19

Nina_rex schreef:
_angela_ schreef:
Aangezien veel paarden toch niet ouder als een jaar of 8 worden, is dat probleem dus ook snel opgelost...

Even tussendoor, weet jij of iemand anders of hier enigszins betrouwbare cijfers van zijn? Ik heb het al vaker gehoord, en hoe schokkend ook denk ik dat het best kan kloppen... maar ik vroeg me af waar dat gemiddelde vandaan kwam?

Er zijn geen betrouwbare cijfers.
Het meest betrouwbare is wat de verzekeringen registreren en dat is een plaatje inclusief slacht vanwegen afkeuren, waarbij niet is opgenomen wat er met de paarden gebeurt die uit de verzekering gaan.

Wellicht dat er meer gegevens komen wanneer de gegevens van paardenpaspoorten 30 jaar bijgehouden zijn.

Er is wel bekend hoe oud paarden in de vrije wildbaan worden en hoe oud ze in gevangenschap zouden kunnen worden.
Let wel, dat is dus éxclusief veulensterfte, want anders heb je weer een gemiddelde waar je niets aan hebt.
Maar goed, Bucephalus stierf met 26 in de strijd en was nog niet aan vervanging toe. Dat vond men destijds heel normaal en ís dat ook.

hc