Hoe kijken naturals tegen niet naturals aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Hoe kijken naturals tegen niet naturals aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:26

KiWiKo schreef:
katiavl schreef:

wat dacht je van gewoon een halstertje Lachen

ja die was ik vergeten, joviban lekker dat je men kennis kan oordelen achter een computer Lachen goed voor jou je kent me precies beter dan ik mezelf Lachen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:26

ik snap het wel Ja als iemand tegen jou begint dat je een idioot bent omdat je je paard bitloos rijdt, word je daar ook zachtgezegd niet blij van.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:27

naah ik heb inderdaad meer met een reactie van "waarom doe je dat zo?" "ik zou het zo doen" dan krijg je dialoog

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:30

ja precies, het slaat gewoon alle discussie dood. Ik sta best heel erg open voor andere ideeën, maar dan wel op een fatsoenlijke manier gebracht.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:31

kjoetie schreef:
ik snap het wel Ja als iemand tegen jou begint dat je een idioot bent omdat je je paard bitloos rijdt, word je daar ook zachtgezegd niet blij van.

ik heb ondertussen wel geleerd dat een paard makkelijker te hanteren is bitloos dan met bit Lachen . Ik zal daar nooit iemand idioot voor noemen.........

Ik rij met bit omdat de sport dat nou eenmaal vraagt, maar ik heb geen spierballen van het paard tegen houden........ ik heb spierballen van het versjouwen van al dan niet vuil stro. Ik rij niet op kracht, niet met bit, niet met het halster

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:32

ik ben niet volledig een "natural" ik rij wel graag bitloos omdat m'n paard daar goed op reageert. ik rij met een vzh zadeltje of m'n renzadel. ik heb haar wel graag zonder deken alleen is het wel zo dat ze gevoelige longen heeft en m'n veearts me aanraadde om er een dekkie op te houden zodat als het waait of frisser is niet gelijk alles op d'r longen slaat.
door scheve voetjes heeft ze ijzers nodig helaas.
ik vind toch dat iedereen het zelf moet weten. al heb je de types die vier keer in de week dekens wisselen om aan het weer aan te passen en dat vind ik toch wat te overdreven. al ben ik wel tegen de mensen die van alles overal aan hangen, bit dit, teugels dat, hulpjes van alles en nog wat. Mensen hebben het er dan over dat iets niet lukt met het betreffende beestje, ik kijk haal alles eraf en het beest gaat als een tierelier.
Ik geef er niet veel om wat anderen willen of doen, maar als ze advies vragen hoe ik het erop dat eigenlijk van alles overbodig is. Helaas heeft mijn beestje wat probleempjes anders had ik geen ijzers, geen dekens maar ja...misschien ook niet?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:53

ik heb mijn verzorgpaarden altijd zowel bitloos als met bit gereden, maakte imo voor de controle niet uit. op kracht win je het sowieso niet bij een beetje paard Haha!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:41

Furia schreef:
Whaha, sorry Clown (over dat mens dat begon te schreeuwen, wel heel komisch, lach je niet in een deuk?).

ACh ja, echt serieus kon ik het niet nemen Bloos Maja ik vond het toen wel vervelend, ik probeer zo vriendelijk mogelijk met mijn paard om te gaan en dan komt er plotseling zo'n freak die ik nooit eerder heb gezien die meteen haar mening klaar heeft. (een mening is goed maar lees je dan eerst even in) Grote voordeel aan op een paardenrug zitten, je kunt lekker welgalloperen Haha!

Over een harde aanpak: Ik ben van mening dat elk paard (ja geen uitzondering doorgelaten) dat nog nooit in mensenhanden geweest is, op een geweldloze manier gedresseerd kan worden. Paarden zijn van zichzelf namelijk erg vredelievende beesten, die heel nieuwsgierig zijn. Van die nieuwsgierigheid kun je gebruik maken, met geweld neem je die weg waardoor het een stuk moeilijker wordt om een paard wat te leren. Het gaat allemaal veel makkelijker als het paard er zelf lol in heeft en met je meedenkt. Maargoed, sommige paarden hebben dus wel een harde hand nodig. Klinkt misschien hypocriet van een natural maar ik heb ooit een vreselijk paard ontmoed, hij was niet heel snugger en door zijn baasje gewoon totaal niet opgevoed. Het gevolg was een stront brutaal paard, die overal tussen door walste. Geloof me ik heb 100x vriendelijk gevraagd of hij wat meer respect wou tonen, één schop en hij begreep de boodschap. Om vervolgens weer op de vriendelijke toer verder te gaan, uiteindelijk was die schop dus zeer effectief. Maar toch kies ik liever voor de geweldloze manier, bij dit paard wist ik zeker dat hij totaal respectloos was, en ondanks dat het niet zijn schuld was moest er gewoon wat aan gedaan worden. Voor zowel mijn, zijn en andere paarden hun veiligheid. Maar dit paard was dus wel een appart geval, mijn paard heeft ook wel dingen die niet helemaal perfect zijn. Maar hij is gewoon extreem gevoelig, zou ik geweld bij hem gebruiken word hij zenuachtig en dan word hij ronduit irritant. Hij had vroeger wel wat dingetjes die niet helemaal klopt, zoals heel veel bijten, overal zn tanden in willen zetten. Ik heb toen geprobeerd te blocken, wel natural horsemanship maar niet echt vriendelijk want ook al doet het paard het eigenlijk zelf het is wel pijnlijk. Het kwartje viel, hij stopte met bijten maar was vervolgend gestressed en wou niks meer met me te maken hebben. Dus mocht hij maar weer bijten, ben het gewoon gaan negeren en binnen een maand was het over. Om eerlijk te zijn is zijn grootste straf "een paar pasjes achteruit". Tja veel mensen zullen wel denken "kun je daar een paard mee opvoeden?" En ik denk dat het ook lang niet voor elk paard werd (geweldloos wel, maar achteruitzetten dan) maar voor een nieuwsgierig actief dier als mijn paard is het een grote straf. Het is eigenlijk mijn manier om tegen hem te zeggen "mag niet".

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:52

Maar is het geen verschil in definitie, ik zie harde aanpak niet als geweld, ik zie daar ook geen slagen ofzo onder. Harde aanpak is bv voor mij bv tegen een dominant paard op je strepen staan.
Terwijl normale aanpak voor mij, losser is Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 08:57

JoviBan schreef:
Ik geloof er niet in dat er paarden zijn die een harde hand nodig zouden hebben.

Ik wel. Maar harde hand betekent niet oneerlijke hand.

Neem nou mijn eigen paard. Als ik hem met het grondwerk aan de lijn door de pionnen heen stuur, ik heb er iemand bij staan die mij controleert op mijn aanwijzingen en mijn paard dendert over de pion heen, dan is dat geen foutje van zijn kant. Op het moment dat ik weet dat mijn aanwijzingen goed zijn geweest, betekent die verkeerd geplaatste voet een dominantiespelletje van zijn kant. Uit ervaring weet ik ook dat dat een heel gevaarlijk spelletje kan zijn.
De oplossing hangt van het moment af. Als ik het zie aankomen tik ik zijn schouder aan met het einde van de leadrope zodat die aan de kant gaat en hij toch loopt waar ik hem hebben wil. Soms stop ik hem en zet ik hem achteruit. En soms, als meneer er voor kiest om te doen alsof ik er niet ben, dan kan dat een behoorlijk harde hand vereisen.

Op het moment dat hij lief is tegen mij, dan ben ik lief tegen hem. Op het moment dat hij dreigt de leiding over te nemen, dan ben ik minder lief. Hoeveel minder lief ik ben, dat hangt van het moment en de situatie af. Altijd lief blijven corrigeren werkt ook niet. Soms moet je wat harder optreden om het kwartje te laten vallen, anders leer je ze alleen maar dat ze je wel kunnen negeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:00

Harde hand als het niet letterlijk harde hand, maar consequent zijn...die zijn er zeker
Het ene paard zoekt amper grenzen op. vind alles wel best.
De ander blijft ze op zoeken...daar zul je echt op je srepen moeten staan.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:04

orion_ schreef:
Een volbloedje zal zich vast niet gelukkiger voelen zonder deken in de winter in een natte wei. Maar een koudbloedig dier kan zich daar misschien wel prima thuis voelen!

Waarom dat volbloedje niet dan? Is toch ook gewoon een paard?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:04

Furia schreef:
Helemaal gelijk runningkawa OK dan!

runningkawa schreef:
Dus waar hoor ik bij?
Ja ik weet het...naar iemand die naar zijn paarden durft te kijken zonder aan hokjes te doen...

En ik denk dat dit voor de meeste mensen geld Haha!.

Sluit me hier bij aan.

Dus ik ga me ook niet verdedigen over hoe ik mijn paarden houd...degene die dat willen weten komen maar een keertje langs.
gezellie gaan we nog een rondje met de wagen ook met een paard wat op ijzers staat Haha! krijg ik geen 'natural' over de vloer Duivel

Het enige wat ik nog steeds niet begrijp is dat Boomloos zo 'heilig' is bij 'naturals'.?
Simpel weg omdat boomloos net zoveel schade kan aanrichten als een boomzadel.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:08

Cowgirl schreef:
Het enige wat ik nog steeds niet begrijp is dat Boomloos zo 'heilig' is bij 'naturals'.?

Ik heb niet bepaald het idee dat boomloos heilig is bij naturals zoals jij dat zegt.
Veel naturals rijden boomloos, klopt. Maar durf ook te zeggen dat een heleboel naturals gewoon met boomzadel rijden.
Zelf rijd ik met een Barefoot, alleen om het feit dat dat voor mijn paard het beste zadel binnen mijn budget was. Als het geld er is, komt er 100% zeker een boomzadel op maat.
Wel of geen boom vind ik echt geen moer te maken hebben met zgn. natural of normal zijn.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:11

Auky schreef:
Cowgirl schreef:

Ik heb niet bepaald het idee dat boomloos heilig is bij naturals zoals jij dat zegt.
Veel naturals rijden boomloos, klopt. Maar durf ook te zeggen dat een heleboel naturals gewoon met boomzadel rijden.

En er rijden ook een heleboel niet-naturals met een boomloos zadel.
Boomloos is niet per definitie natural.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:17

steker nog, ik ben natural maar vind boomloos geen geschikt concept.

Citaat:
Een volbloedje zal zich vast niet gelukkiger voelen zonder deken in de winter in een natte wei. Maar een koudbloedig dier kan zich daar misschien wel prima thuis voelen!

Ik heb een KWPNer met 68% engels volbloed, hij staat 24/7 in het land, zonder deken en ik kan met vrij veel zekerheid zeggen dat hij momenteel echt lekker in zijn wintervacht zit, hij maakt echt een gelukkige indruk. Ondanks dat hij hoog in het bloed staat kweekt hij een lekkere dikke wintervacht, in de winter lijkt hij soms meer op een uit de kluiten gewassen shetlander dan een volboed. Zijn vacht is wel wat dunner dan je ziet bij koudbloeden maar hij kan zich er prima mee warm houden, en dat is het belangrijkste Ja

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:25

Goed zo, de overeenkomsten komen nu ook naar boven, die zijn er veel meer dan verschillen en ik ben blij dat op dit topic nu te zien is.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:30

Visconti schreef:
steker nog, ik ben natural maar vind boomloos geen geschikt concept.

Citaat:

Ik heb een KWPNer met 68% engels volbloed, hij staat 24/7 in het land, zonder deken en ik kan met vrij veel zekerheid zeggen dat hij momenteel echt lekker in zijn wintervacht zit, hij maakt echt een gelukkige indruk. Ondanks dat hij hoog in het bloed staat kweekt hij een lekkere dikke wintervacht, in de winter lijkt hij soms meer op een uit de kluiten gewassen shetlander dan een volboed. Zijn vacht is wel wat dunner dan je ziet bij koudbloeden maar hij kan zich er prima mee warm houden, en dat is het belangrijkste Ja

Inderdaad, ik ken shetlander die zich niet warm kan houden, en een hoog in bloedje die liever buiten staat. Gewoon kijken naar het paard Lachen

maar bv arabieren, daar is het toch ook onwijs koud tijdens de nacht in de woestijn bedoel ik Haha!

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:49

katiavl schreef:
Gewoon kijken naar het paard Lachen

En dan daarnaar handelen.
En dat is het belangrijkste, of je nu het label natural of normal wilt dragen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:50

volgens mij is kijken naar het paard meer natural dan welke stroming dan ook volgen

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 10:08

Het gaat vooral om de natte kou waar volbloeden niet zo goed tegen kunnen en koudbloeden beter.

Mijn 2 volbloeden staan dag en nacht buiten zonder deken, mijn KWPNer ook. Als het dagen achter elkaar regent haal ik ze even op stal; we hebben een (in)loopstal, daar drogen ze dan weer op. Ze kunnen zelf kiezen of ze in het weiland blijven of op stal gaan staan.

Paarden hebben hun remslaap nodig die ze niet in een nat weiland kunnen nemen. Ze moeten droog kunnen liggen. Dus soms slapen ze in de stal in de winter, en soms ook niet.

Zo kun je volbloeden prima buiten houden in Nederland.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 10:36

Ik hou niet van mensen in hokjes stoppen. ik ken naturals die ik nooit aan mijn paard zou laten komen en niet-naturals die ik zo zou vertrouwen.

Als je op mij een stempel zou moeten plakken ben ik een natural, maar dan een gematigde. Ik geloof niet in het opstallen van paarden en ook niet in hoefijzers. Ik rij bitloos, maar ben niet tegen goed gebruik van een bit.
Mijn paard heeft geen deken nodig en ik wil me daar graag aan aanpassen, maar sluit een deken onder bepaalde omstandigheden ook weer niet uit.

Als mensen nou de tijd die ze besteden aan andere mensen labels op plakken besteden aan hun paard dan zijn we volgens mij op een veel betere weg.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:21

Ach, waar trek je de lijn natural en niet-natural?

Mijn oude vzpaard staat 24/7 buiten, met schuilstal, zonder ijzers, zonder deken. Ik reed hem bit- en boomloos, inmiddels wordt hij dressuurmatig getraind door zijn nieuwe verzorgster en dat gebeurt gewoon met bit Ja In alle opzichten was ik met hem 'natural' bezig en voelde ik me hier heel goed bij Ja

Nu ga ik af en toe mee naar de paardjes van de ouders van mijn oppaskindje. Paardjes, een haf en een arabier, staan in ieder geval 's zomers met een kudde van ong. 15 paarden op het land, 's winters op stal maar overdag op de wei, zolang deze 15 paar paardenhoeven aankan Ja Arabiertje heeft een regendeken op, om medische redenen nu weer even ijzers. Paarden worden western bereden en hebben een bitje in. Minder natural, maar ik voel me er absoluut niet onprettig bij
En de paarden ook niet, ik heb niet eerder zulke fijne, werkzame paarden meegemaakt Ja

Het denken in termen van natural en niet-natural heeft zo gauw tot gevolg dat het ene het andere buitensluit. 'Jij rijdt dressuur, mét bit, dus je hoort er niet bij...'. Onzin, die dressuurruiter heeft net zoveel plezier in een uurtje grondwerken en laat haar paard lekker zoveel mogelijk naar buiten Ja

Ik kijk dus niet in termen van wel en niet-natural, maar naar hoe mensen met hun paard omgaan: proberen zij hem/haar het beste te bieden, afhankelijk van de mogelijkheden natuurlijk Ja En voor iedereen is 'het beste' iets anders en dat maakt het paardenwereldje soms zo moeilijk Knipoog

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:24

Ik hoor ook bij de grijze middenmoot, ik WIL niet eens in een hokje zitten. Mijn paard staat voor op ijzers, achter op blote voetjes, hij staat overdag buiten en 's nachts binnen en heeft nooit een deken op. Ik rij zonder sporen maar wel met zweep, met boomzadel maar wel bitloos (wel met hackemore, wat "not done" schijnt te zijn bij de die-hard naturals Tong uitsteken).

Ik snap wel wat er bedoeld wordt met de "harde hand". Niet onredelijk, maar wel duidelijk je grenzen aangeven. Als mijn paard die blijft opzoeken als ik ook al vriendelijk gevraagd heb wat ik van hem wil, dan vraag ik het de volgende keer minder vriendelijk, maar mijn grens blijft daar waar ik hem aangegeven heb. Dat wil i.m.o. niet automatisch iets zeggen over de band die je met je paard hebt, ieder paard is nou eenmaal anders.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:02

Speedster schreef:
Ik hoor ook bij de grijze middenmoot, ik WIL niet eens in een hokje zitten.
Je zit in het hokje: de grijze middenmoot.