sporen, zweep, slof, en maar...trekken en porren...walgelijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Re: sporen, zweep, en maar trekken en porren...walgelijk .foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:58

Floor_lover schreef:
een beetje vind ik niet erg.
Maar dat Huilen
Sielig paardje Ach gut echwaar niet normaal gewoon

IDD dat paard zit gewoon vastgesnoerd met zijn kin op zijn buik. Die kan geen kant meer op. Vergelijking: stop een mens in een dwangbuis, en kijk of die dan nog kan rennen! Is min of meer hetzelfde.

KiWiKo

Re: sporen, zweep, en maar trekken en porren...walgelijk .foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:59

MLoeser schreef:
Floor_lover schreef:
een beetje vind ik niet erg.
Maar dat Huilen
Sielig paardje Ach gut echwaar niet normaal gewoon

IDD dat paard zit gewoon vastgesnoerd met zijn kin op zijn buik. Die kan geen kant meer op. Vergelijking: stop een mens in een dwangbuis, en kijk of die dan nog kan rennen! Is min of meer hetzelfde.

wordt ook gedaan............. toch??

Waratje

Re: sporen, zweep, slof, en maar...trekken en porren...walgelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 10:22

Miss_Mustang schreef:
Ik kan er ook niet tegen als mensen constant lopen te snoekken en te trekken Boos!
Wat dat betreft vind ik western een mooie sport! Gewoon een eerlijke samenwerking.

Western is daarin geen steek mooier als dressuur. Als er goed met de paarden wordt omgegaan is het mooi en een eerlijke samenwerking, zowel bij dressuur als western. Maar ook bij western komt het met regelmaat voor dat er gerukt en geplukt wordt en dat is niet mooi en zeker geen eerlijke samenwerking. Het zijn de mensen die bepalen of het een mooie samenwerking is, niet de rijstijl.

niikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:22

Zoals jij het vertel is dit echt vreselijk!
maar je moet ook weten dat er ook mensen zijn die wel op een normale manier gebruik maken van een zweep, sporen en een slof.

Die foto is echt verschrikkelijk!!!
Zo krijg je een paard echt niet ontspannen.
En een paard dat aan de teugel loopt hoort ontspannen te zijn!!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 20:53

niikita schreef:
En een paard dat aan de teugel loopt hoort ontspannen te zijn!!

Inderdaad. Die houding hoort juist voort te komen uit ontspanning. En daar beginnen de misverstanden al.

girlie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:36

ben het helemaal met je eens, heb er ook een hekel aan! Heb toevallig net ook een topic geplaats over dat ik al het leed in de paardenwereld zat was! Soms overvalt dat gevoel je en moet je het echt ff kwijt!
Maar wel jammer is het dan dat er niet naar jullie geluisterd wordt he!! Het kan ook anders!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:32

girlie1985 schreef:
ben het helemaal met je eens, heb er ook een hekel aan! Heb toevallig net ook een topic geplaats over dat ik al het leed in de paardenwereld zat was! Soms overvalt dat gevoel je en moet je het echt ff kwijt!
Maar wel jammer is het dan dat er niet naar jullie geluisterd wordt he!! Het kan ook anders!

Ja, het kan zeker anders, daar ben ik gelukkig ook meerdere malen getuige van geweest. Maar dat maakt wel dat het nog erger is om dit soort handelingen aan te zien...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:22

Als ik het zo lees vind ik de ruiters bij jou op stal helemaal geen dressuur ruiters... maar een stel gewetensloze raggers Boos!

Ook dressuur komt voort uit ontspanning, juist ontspannig... zagen, porren en trekken hoort hier niet thuis
Ik combineer van beide werelden wat, ik doe grondwerk e.d. maar rij wel dressuur Knipoog

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:30

ik rij zelf ook met sporen en slof maar
ik schrok wel toen je het vertelde ik drijf alleen met me sporen
en me slof hangt heel erglos dus ze heeft zelf de kans om omhoog of omlaag te gaan

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:42

Helaas zie ik ook vaak zulke ruiters zoals TS beschrijft. Ik ben er zwaar allergisch voor, altijd al geweest. Al ben ik me nu ik wat ouder ben en me nog meer verdiept heb in paardenpsychologie en hun natuurlijke behoeftes nog veel meer bewust van de wrede acties van diverse ruiters. Ik probeer zelf maar een goed voorbeeld te geven op mijn stalling. Ik gebruik al die dwangmiddelen (bij mensen die het zo gebruiken, praat ik niet meer van 'hulpmiddelen') niet bij mijn paard. Ik heb niet eens een zweep. Haha!

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:00

ik wordt hier alijd zo kwaad om!
laatst was ik nog op een stal, daar werd een paard in een hoekje ( war niemand je kon zien) helemaal ik elkaar geschopt en geslagen.
ik zei tegen die gene naast me; hou me vast, ik vlieg m aan als ik dit nog een x zie!

echt ziekelijk die mensen Boos!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:18

Ik kan echt ontploffen wanneer ik dit soort dingen lees.....
Mensen zijn zo bezig met prestaties, willen de beste baan, de leukste partner, een strakke kont, een vette auto, een hoop geld, een enorm huis, en dus ook een perfect lopend paard....en het liefst binnen 1 week!
Al die aggressieve prestatiedrang wordt die paarden maar opgedrongen, wil het niet goedschiks, dan moet het maar kwaadschiks...als je niet zo'n goede ruiter bent, dan moet je het maar met veel geweld voor elkaar zien te krijgen dus.
Ik ben nooit een geweldige dressuur-miep geweest, en heb dus waarschijnlijk 25 x langer de tijd nodig om samen iets te leren. Maar dan neem ik die tijd, en dan accepteer ik dat maar, en geef mijn paard en mezelf de tijd alles rustig op te pakken, onder goede begeleiding.... Het is vaak een gebrek aan zelfkennis van deze mensen, het lukt niet...dus het zal wel a.h. paard liggen : ( Yeah right!
1 ding: mensen zeggen "ik heb geleerd mezelf in te houden wanneer ik zoiets zie". Doe dat vooral niet, accepteer het niet aub! Iedereen kan iets leren, dus ook deze mutsen!
Spread the word zou ik zeggen en maak mensen wijzer dan ze zijn....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:13

"You may lead a horse to water, but you cannot make him drink" . Om ze wijzer te kunnen maken dan ze zijn moeten ze er wel open voor staan. Anders is het een verspilling van tijd en nergie...

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:23

Cassidy schreef:
"You may lead a horse to water, but you cannot make him drink" . Om ze wijzer te kunnen maken dan ze zijn moeten ze er wel open voor staan. Anders is het een verspilling van tijd en energie...

Bovendien helpt het dan ook niet als je zoiemand ondersteboven zou schelden; heel verleidelijk, dat wel. Het helpt alleen niemand, zelfs het paard niet...
Maar meestal hebben 'dat soort mensen' altijd wel een excuus voor hun gedrag. Jij hebt geen ervaring met bloedpaarden, jij rijdt niet op mijn niveau, jij hebt niet eens een paard, jij bent maar een manegeruiter, jij rijdt geen dressuur maar..., mijn paard is anders, bij mij paard werkt dat niet, en zo kan ik er nog heel wat opnoemen...
Ik heb namelijk wel vaker geprobeerd om er iets van te zeggen, en dan zelfs nog vriendelijk, maar werken doet het niet.
Ik hoop dan altijd maar stiekum dat het paard ze vroeg of laat genadeloos terugpakt...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:26

O bah, ik gebruik geen sporen dat zal nooit gaan gebeuren, slof ook niet en op de manege gebruik ik alleen een zweep als het nodig is maar dan sla ik nooit hard, met mijn eigen pony ga ik nog beginnen met het inrijden dus dan kijk ik wel even maar het liefste zonder zweep en al die oliebol..
xxx

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:27

Ik vrees ook dat het in sommige gevallen een verspilling van energie is. Want stel je voor dat je moet toegeven dat je zelf fout zit Bloos! .

Als het even kan, zeg ik het wel, want ik kan er echt niet tegen . Ik vind het zo onrechtvaardig naar zo'n paard toe en zo'n miep mag van mij horen dat ik het echt niet ok vind om zo met een dier om te gaan. Je kop houden, heeft al helemaal geen zin, denk ik dan maar. En de fase van 'iedereen moet me aardig vinden' ben ik allang voorbij. Whoosh!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:30

sodeletuut: iedereen gebruikt een zweep pas wanneer nodig, alleen de ene vind het eerder nodig dan de ander.
Sorry, maar vind het zo;n vage uitspraak (zie m vaker langs komen) Net als je paard onnodig slaan. Niemand slaat zijn paard onnodig (onnodig is als je het niet nodig vind, en tja, als je het niet nodig vind, sla je dus ook niet)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:32

@ Pluizebolplum: Maar het top-excuus is nog wel; maar JIJ rijd op van die brave paarden ROFL

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:38

Dat gelul lees ik hier vaak op bokt al. 'Jij hebt zo'n braaf paard'. Alsof een ander dat kan weten, iemand die mijn paard niet eens kent, nooit gezien heeft. Haha!

Als je paard niet doet wat je van hem vraagt, is het sowieso handig om eens goed naar jezelf te kijken en naar je manier van 'vragen'. Verder vind ik (onterecht of niet) slaan, rammen, trekken e.d. uit den boze. Ik zie het als pure zwakte en gebrek aan talent van een ruiter. Ja

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:46

Dat is wel een goed punt Nadya....
Want hoe laat het zich anders verklaren dat een paard naar de ene persoon echt niet wil luisteren, en dat een ander er probleemloos mee uit de voeten kan (zonder geschreeuw en gemep)?
Uiteindelijk lijkt het soms toch een kwestie van natuurlijk overwicht te zijn. Mensen die kunnen lezen en schrijven met paarden zonder hun handen te laten wapperen zijn veelal de rust zelve valt me op.
Dat vind ik wel heel leerzaam.
Bij een hond, of zelfs kinderen werkt dat eigenlijk net zo grappig genoeg.
Enne, een mak paard in de verkeerde handen kan snel genoeg veranderen in iets dat helemaal niet zo vriendelijk is Haha!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:49

Een goede ruiter hoort het als zijn paard tegen hem praat.
Een uitstekende ruiter hoort hem zelfs fluisteren.
Maar een slechte ruiter hoort hem niet eens schreeuwen.

Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:53

Yep Bojangles.... Mooi gezegd. Misschien moet ik die eens ophangen bij ons!! Vork

Ninx, ik denk dat natuurlijk overwicht een gave is. Dat heb je of dat heb je niet. De meeste ruiters hebben het niet trouwens. Ikzelf ook niet, dat durf ik wel te zeggen. Ik benader een paard wel met rust en liefde. Schreeuwen en meppen zie je mij echt niet doen.

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:53

ik ben absoluut geen natural, ik vind het bijvoorbeeld erg zielig om de paarden met dit weer dag en nacht buiten aan hun lot over te laten!!!

wel ben ik het ermee eens dat dit gedrag niet door de beugel kan... maarrrr

hulpmiddelen als sproren zweep slof etc. zijn mits ze goed gebruikt worden helemaal geen martelwerktuigen! ik denk zelfs dat ze in goede handen een hoop ergernis kunnen voorkomen tussen paard en ruiter.

ik denk wel dat je als natural hulpmiddelen eerder heel zielig vind maar ja das mijn mening

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:54

Bojangles schreef:
Een goede ruiter hoort het als zijn paard tegen hem praat.
Een uitstekende ruiter hoort hem zelfs fluisteren.
Maar een slechte ruiter hoort hem niet eens schreeuwen.

Knipoog

absoluut................ helemaal mee eens.

Helaas zijn sommige paarden helemaal hees geschreeuwd

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:54

daar hoort IMO nog zo''n uitspraak bij.
Zo hard als het moet, maar zo zacht als het kan