weer ringworm na enting!! enten de naturals nog?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: weer ringworm na enting!! enten de naturals nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:16

Tinka schreef:
Ik vind het nogal kort door de bocht om er vanuit te gaan dat dierenartsen alleen maar enten voor het geld. De meesy dierenartsen geven gewoon een goed onderbouwd advies.

Officieus geven verschillende veterinaire academi mij inderdaad prima genuanceerd advies, idem de veearts die we hier hebben, idem die van Morrie en Tinkerloos Knipoog

Kort door de bocht is de tirannie van de massa door de angst voor een onbekend risico waardoor veel eigenaars geen keuze hebben om na te denken over entingen.

Het is nog één ding dat veel eigenaars wellicht onnodig willen laten enten. Het is heel wat anders dat eigenaars die dat NIET willen daartoe gedwongen worden door de banggemaakte onwetende meerderheid. Dit laatste is het ronduit laakbare aan de tendentieuze informatie vanuit de fabrikanten en verkopers.

hc

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:21

Huertecilla schreef:
Nadya schreef:
Ik geloof niet dat ik een typje ben wat alles overneemt van de massa, hoor Knipoog . Dat mag op bokt toch inmiddels wel bekend zijn, hahahaha..... Haha!

Ik vind dat nogal ´mee´vallen hahahaha....

hc

Is dit cynisch bedoeld, hc? Wat wil je nou zeggen?? Verward

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:24

Inge_ schreef:
Tjitse werd tot nu toe elk jaar ontwormd tegen tetanus en influenza. Ga zo even goed alle links & info lezen die hier worden genoemd want na die 3 pagina's te hebben gelezen heb ik het idee dat enten tegen influenza niet zo nodig is. Knipoog

Tjitse is er overigens nog nooit ziek van geworden, hij kreeg wel rust de paar dagen daarna.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:28

Mijn paarden zijn nog nooit ergens voor ingeën zolang het niet echt nodig was.
1x heeft m'n ene paard een tetanus prik gehad, ivm grote vieze wond.
Verder zijn ze nog nooit ziek geworden doordat ze die entingen niet gehad hebben.

Maar helaas stel dat ik ooit wedstrijden wil gaan rijden (wat ik erg leuk zou vinden), dan moeten ze er wel aan gaan geloven..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:28

Huertecilla schreef:
Het is nog één ding dat veel eigenaars wellicht onnodig willen laten enten. Het is heel wat anders dat eigenaars die dat NIET willen daartoe gedwongen worden door de banggemaakte onwetende meerderheid. Dit laatste is het ronduit laakbare aan de tendentieuze informatie vanuit de fabrikanten en verkopers.

hc

Ik denk dat we deze wetenschap maar beter tot de mensen kunnen houden die er voor gestudeerd hebben Haha! Die datums staan er echt niet voor niets op Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:40

Citaat:
hij kreeg wel rust de paar dagen daarna

volgens de laatste DA die bij ons was, hoeft dat dus niet meer, dat was vroeger, toen er nog andere stoffen in de entingen zaten noddzakelijk, maar tegenwoordig niet meer.

Net zoals je vroeger zelf van een tetanusprik een stijve arm (been/bil) kreeg, dat is nu blijkbaar ook niet meer zo.

Ik ben erg blij dat ik zelf kan en mag beslissen wat ik in mijn paarden laat spuiten en dat het niet (meer) opgelegd wordt door een stalhouder of wie/wat dan ook
Ook ontwormen doe ik niet meer om de 6 weken, ik laat mestonderzoek doen 4 x per jaar en op basis daarvan laat ik een advies maken. Ik heb overigens al maanden niet meer hoeven ontwormen, gelukkig...... en ik laat het niet voor de kosten want mestonderzoek is ook niet gratis

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:52

Cayenne schreef:
Huertecilla schreef:

hc

Ik denk dat we deze wetenschap maar beter tot de mensen kunnen houden die er voor gestudeerd hebben Haha! Die datums staan er echt niet voor niets op Lachen

Als je gelezen zou hebben:
- die data staan er met een stukje randvoorwaarden in kleine lettertjes bij op en geven de hálve info
- dit heb ik door academici onderbouwd en bevestigd gekregen Schijnheilig

Nogmaals ent JIJ gerust, maar dwing het een ánder niet af.
Verder zal het míj aan mijn plaats waar de zon niet schijnt roesten Haha! Mijn paarden worden paardgericht gehouden, hebben een routinematig geactiveerd afweersysteem en als purist rij ik toch alleen ´wilde´ evenementen want
- mijn paarden zijn niet volgens schema geënt
- ik rij optomingsloos
- heb het voor óns optimale harnachement
- rij met de ´verkeerde´helm
- rij en beleer volgens de praktijk hier in het eggie
Cool

Er is mbt enten NIETS wettelijk verplicht en ik hou me verder keurig aan ALLE EU-, regionale en locale vervoersbepalingen Afgod

Onder de streep in antwoord op de ts:
ent verstandig, op maat van het INDIVIDUELE PAARD en niet klakkeloos
- combi-entingen zijn fout
- automatisch enten is verkeerd
- een verplichting een aantasting van de individuele rechten

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:00

Morrie schreef:
ik laat mestonderzoek doen 4 x per jaar en op basis daarvan laat ik een advies maken. Ik heb overigens al maanden niet meer hoeven ontwormen,

Goed voorbeeld van het onnutte van de automatische adviezen. Baat het niet dan schaadt het wel om het paard met gif door te spoelen.

Verder is het onnut doorspoelen SCHADELIJK voor IEDEREEN omdat de parasieten er alleen maar resistenter door worden en zo de fabrikanten steeds ´betere´= duurdere spullen kunnen blijven ontwikkelen en verkopen.
Een verbod op automatisch ontwormen zou verstandiger zijn dan de verplichting om te enten Pling

Wij redden het hier met één keer per jaar. Ook in overleg en samenwerking met de veearts.

hc

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:05

Citaat:
Een verbod op automatisch ontwormen zou verstandiger zijn dan de verplichting om te enten

officieel kan je vanaf 27 sept. wormenspuiten alleen nog maar bij de DA kopen en ze moeten bijgeschreven worden in het entboekje.....
maar winkels als Welkoop zullen ze gewoon nog blijven verkopen tot de voorraad op is.....

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:18

Ook mensen die wedstrijden rijden enten niet altijd.. Als je een dierenarts hebt die daar aan mee wil werken Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:43

Morrie schreef:
Citaat:
Een verbod op automatisch ontwormen zou verstandiger zijn dan de verplichting om te enten

officieel kan je vanaf 27 sept. wormenspuiten alleen nog maar bij de DA kopen en ze moeten bijgeschreven worden in het entboekje...

Het een heeft helaas niets met het ander te maken, wel met...... Nagelbijten / Gniffelen

@meewerking veearts
is een riskante zaak voor alle betrokkenen. Ik wil beslist ÁFRADEN om ´creatief´ met de reglementen om te gaan. Als je het er niet mee eens bent, teken er dan protest tegen aan of wordt geen lid.

hc

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:46

Huertecilla schreef:
is een riskante zaak voor alle betrokkenen. Ik wil beslist ÁFRADEN om ´creatief´ met de reglementen om te gaan. Als je het er niet mee eens bent, teken er dan protest tegen aan of wordt geen lid.

Natuurlijk, protest aantekenen tegen de KNHS... Of dus geen wedstrijden rijden, of bovenstaande..
Ik ent overigens (nog) wel, ben niet persoon van de bovenstaande regeling. Maar zit er wel over te denken.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 13:01

Dat wormspuiten alleen nog maar bij de dierenarts verkocht worden vind ik een goede zaak, die kan tenminste een goed advies geven. De adviezen die ik bij de ruitersportzaak hoor daar gaan mijn oren van klapperen, daar kweek je alleen maar resistente wormen mee.
Het is het beste om regelmatig mestonderzoek te doen en aan de hand daarvan te ontwormen.
Overigens geld dat ook voor enten, eigenlijk zou je antistoffen en cellen moeten bepalen in het bloed om te weten of je paard goed ingeent is en of het nodig is opnieuw te enten.
Je paard kan dan wel gezond zijn en gezond gehouden worden, Zolang er geen influenza heerst komt ie er ook niet mee in contact en bouwt je paard ook geen antistoffen op tegen influenza. Als het dan wel uitbreekt is het dus maar de vraag of je paard weerstand genoeg heeft om er niet heel ziek van te worden.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:57

Tegenwoordig wordt er ook niet zoveel meer tegen meningitis geent als vroeger. Dat heeft nochtans een paar weken geleden een jongen van 17 zijn leven gered. Hij was en is er doodziek van en het wordt een maandenlange revalidatie, maar hij is niet dood en dat is te danken aan zijn inenting.

Dit is het eerste gevalletje, wel humaan, dat me te binnen schiet, maar er zijn er nog veel meer en ook veterinair.

Overigens, maar dat lees ik niet in HC posts, is een inenting tegen tetanus natuurlijk onontbeerlijk. Je wil niet weten hoeveel gevallen hier jaarlijks worden binnengebracht, en het merendeel overleeft het niet.

HC, het enige wat me stoort aan jouw posts is dat je je tegenstanders voortdurend verwijt anderen te willen overtuigen (zoals tegen Cassidy bijvoorbeeld), terwijl je daar zelf ook sterk mee bezig bent. Want je kan nog zo hard roepen als je wilt dat je de mensen enkel stof tot nadenken geeft (dat doe je vaker en dat vind ik ook prima), maar de veterinaire wetenschap staat niet voor niets, en het entingsprogramma ook niet...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:02

ponyzotje schreef:
Tegenwoordig wordt er ook niet zoveel meer tegen meningitis geent als vroeger. Dat heeft nochtans een paar weken geleden een jongen van 17 zijn leven gered. Hij was en is er doodziek van en het wordt een maandenlange revalidatie, maar hij is niet dood en dat is te danken aan zijn inenting.

Dit is het eerste gevalletje, wel humaan, dat me te binnen schiet, maar er zijn er nog veel meer en ook veterinair.

Overigens, maar dat lees ik niet in HC posts, is een inenting tegen tetanus natuurlijk onontbeerlijk. Je wil niet weten hoeveel gevallen hier jaarlijks worden binnengebracht, en het merendeel overleeft het niet.

HC, het enige wat me stoort aan jouw posts is dat je je tegenstanders voortdurend verwijt anderen te willen overtuigen (zoals tegen Cassidy bijvoorbeeld), terwijl je daar zelf ook sterk mee bezig bent. Want je kan nog zo hard roepen als je wilt dat je de mensen enkel stof tot nadenken geeft (dat doe je vaker en dat vind ik ook prima), maar de veterinaire wetenschap staat niet voor niets, en het entingsprogramma ook niet...

Wie wilt dat volk nu geloven, als je op bokt iemand zonder enig onderwijs hebt die in je voordeel roept. Want die academi zijn te gek voor woorden, zes jaar studeren en dat voor geldwolf te spelen. Verder ga ik helemaal met jou mee, zoals ze hier zeggen "men gat jeukt" van zulke onderwerpen Lachen
Met wetenschappelijke onderbouwde uitleg komen is in het verleden ook al talrijke keren gebeurd, maar het zal me verbazen of dat ooit werd gelezen. Zeker aan de hand van reacties die toen gegeven werden

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:12

Waarmee ik niet wil zeggen, en ik meen katiavl ook niet, dat het niet verkeerd is je horizon te verruimen. Dat apprecieer ik altijd in HC posts, en vaak heeft dat ook een goed resultaat.
Maar in dit topic krijg ik toch een wrang gevoel bij de anti-enters Knipoog , het is echt niet uitgevonden voor niets, bovendien klopt de stelling helemaal NIET dat er weinig onderzoek is gedaan naar het immuunsysteem. Toch wat nauwkeuriger zijn. Er is al zeer veel onderzocht en gedocumenteerd en daarom juist wordt er op grote schaal geent.

Hoe denk je anders dat veel van de dodelijke ziekten uit het verleden zijn geeradiceerd of sterk teruggedreven? Juist, naast een betere behandeling, ook een veel betere preventie: enting.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:53

ponyzotje schreef:
Overigens, maar dat lees ik niet in HC posts, is een inenting tegen tetanus natuurlijk onontbeerlijk.

euh..... dat schrijf ik telkenmale wél Haha!
Ik schrijf KEER OP KEER dat een tetanus enting en ook een enting tegen afrikaanse paardenpest! niet hetzelfde is als een enting tegen een ziekte die een gezond paard makkelijk zelf moet kunnen overwinnen.

Ik schrijf dat ik vóór verstandig enten ben en tegen
- combis
- klakkeloos automatisch
- verplichten
Ik schrijf verder dat als iemand dat een goed gevoel vindt geven dat ík die persoon niet verplicht niet te enten, maar dat dít het probleem niet is. Dat het probleem is dat de massa er een goed gevoel bij heeft dat ánderen ook enten en dat is FOUT.

Ik denk dat je denkt dat je leest wat ik bedoel en niet wat is schríjf!

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 19:20

ponyzotje schreef:
Hoe denk je anders dat veel van de dodelijke ziekten uit het verleden zijn geeradiceerd of sterk teruggedreven? Juist, naast een betere behandeling, ook een veel betere preventie: enting.

´dodelijke´ziektes = ziektes met een hoge mortaliteit bij gezonde paarden.
Dat is dus géén influenza en de enting heeft wel risicos. O.a. een 100% zekerheid van een tijdelijk verzwakt afweersysteem.
Maak je eigen keuze doch dat werkt TWEE kanten op dus leg die een ander niet op!

Onder de streep lees ik van de voorstanders van automatisch en verplicht tegen griep enten voor stallers en deelnemers aan groepsuitjes nergens een antwoord op:
- als jouw paard geënt is mijn gezonde doch ongeënte paard toch geen gevaar?!
- als die enting geen dekking geeft, waarom dan enten?!
Waarom moet een ánder enten tegen tegen griep?

Ik ben voor enten tegen dodelijke ziektes doch vind dat er een entcultuur op basis van massahysterie heerst en daar veel ruiter hun paarden volkomen onnodig door moéten laten enten op een sléchte manier. Lees de adviezen van de onafhanklijke adviesgroepen.
Trouwens, ik heb ihier op Bokt ook de bijbel voor dierenartsen al eens aangehaald. ´Ja, maar páárden.... dat is anders.´Klopt, in de emotie van hun eigenaren. Dát is waar de schoen wringt.

Oh, idem ontwormen. Baat het niet, schaadt het wel. Dus laat kijken of het nodig is en doe het NIET automatisch volgens de bijsluiter!!! Ik laat de mest onderzoeken en 1 x jaarlijks is meer dan genoeg. Aan de andere kant is elke 6 weken zekerheid zonder onderzoek. Daartussen liggen legio omstandigheden.
Als de mest van jouw paard geen aanleiding geeft tot een ontworming hoef je niet te ontwormen.
Als jouw paard gezond is met een goed werkend afweersysteem en regelmatig in kontakt komt met andere paarden is enten tegen griep ..... JOUW keuze en geen plícht door de angst voor het onbekende van een ánder Pling

hc

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 19:32

bedankt voor alle reacties! zet me weer flink aan het denken. Ik ga ook sinds kort mestonderzoek doen ivm maar kwakeloos te enten! Ben het daar nooit mee eens geweest, maar weet pas sinds kort van het mestonderzoek af..

Alleen ik wil ook gaan enten tegen zoals HC al zegt: alleen dodelijke ziektes. Maar wat me doet twijfelen: voor wormen kun je een mestonderzoek doen, het afweersysteem is niet te testen, dus eigenlijk weet je nooit of je moet enten.. Maar van influenza kunnen ze toch ook dood gaan?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 19:45

Ik heb even wat opgezocht en er word gesproken van een morbiditeit van 60 tot 90 % en een mortaliteit van 1 tot 20 % voor inlfuenza. Dus als je pech hebt heb je 20 % kans dat je paard dood gaat, vind ik toch behoorlijk veel. Die cijfers zijn dus voor gezonde dieren, veulens bv hebben een veel grotere kans om dood te gaan.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 20:03

en wat is een mordibiteit Bloos ?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:17

moriditeit is het aantal dieren dat ziek word na een infectie. in sommige onderzoeken word gesproken van een morbiditeit van 100 % bij ongeente paarden

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:33

Even een stipje om als ik meer tijd heb de hele discussie goed door te lezen!
Ben zelf erg aan het twijfelen op het moment aangezien het weer tijd is om te enten.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:35

Euh Tinka, jij gebruikt
moriditeit
morbiditeit
en mortaliteit
wat is nou wat?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 21:17

sorry ik maak wel eens typfouten. morbiditeit is percentage wat ziek word en mortaliteit is het percentage wat dood gaat.