Stal is TEGEN bitloos!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Stal is TEGEN bitloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:48

wij hebben nu twee bijrijdstertjes die niet eens vrágen waarom er geen bit in onze paarden hangt. Ze reden er zo mee weg, hup een buitenrit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:04

Arabesk schreef:
de site http://www.bitloos.nl heeft ook flyers die je kan uitprinten geloof ik. Hang dat op stal op. Cool

Wacht maar tot er posters komen van bitloos.nl. Duivel Haha!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:07

Ik heb de laatste weken ook zonder bit op mijn haffie gereden, en dan krijg je inderdaad steeds de vraag, en als zij nou ervandoor rent, tja als ze gaat gaat ze met bit ook. Een rem hebben we nooit gehad en zullen we ook nooit meer krijgen. Tot mijn verbazing liep ze beter zonder bit dan met en was beter te remmen. Had ik dat maar eerder gedaan, nu is ze met pensioen en rij ik niet meer, maar als er ooit weer een rijpony komt dan bitloos. (ik rij overigens alleen maar buiten, maar daar kom je ook veel ruiters tegen, ook vreemde die commentaar hebben).

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:15

Gewoon een kwestie van door gaan zoals jij vindt dat het goed voelt.
Ze hebben vanzelf wel door dat je paard geen problemen veroorzaakt.
Jammer dat hun wereldje zo klein is. Er wordt toch van alle kanten wel bewezen dat het bit niets met controle te maken heeft.
Maar goed lekker rijden en niet op anderen letten, hoe moeilijk ook.

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:23

Bof ik toch maar met mn stalgenootjes. Ik rijd ook sinds kort bitloos en mijn stalgenootjes zijn eigenlijk allemaal heel positief en vinden het leuk voor me dat mn paard er zo lekker mee loopt. Ik mag zelfs gewoon bitloos meedoen op ons onderlinge concour Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:10

Niet raar bedoeld, maar lopen ze in die zin op veel plekken in Belgie niet achter, of interesseert ze het niet?
Er hebben op bokt foto's gestaan van manege paarden met een hefboom bit in...als je dat al als normaal en goed beschouwd kan ik me voorstellen dat ze zich dood schrikken als er geen bit meer is Lachen

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:17

sonjim schreef:
Tot mijn verbazing liep ze beter zonder bit dan met en was beter te remmen.

@ sonjim: Kijk maar uit met wat je zegt, RK is ervan overtuigd dat je loopt te trekken als je dat zegt! Lees maar even de vorige pagina's door Knipoog .

Maar dat was dus ook mijn ervaring na het rijden zonder bit. Ik heb nog geen reacties gehad van angstige ruiters, verwacht ze eerlijk gezegd ook niet bij ons op stal, wij hebben niet van die piepers hoor! (Maar anders hadden ze daar ook nog niet echt de kans voor gehad, we zijn namelijk meteen naar buiten gegaan Haha! .)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:22

Kun jij je steken voor je houden
Jij ging toch per pb verder?
Je lijkt wel een klein kindje wat haar zin door moet drammen omdat er een keer wat gezegt is wat niet in het straatje past. In de spiegel kijken is moeilijk Lachen Maar wel leerzaam Lachen
Doei, doei

Zo weer ontopic

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:30

Je hebt PB.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:51

@ts

Je staat op een manege.
Dit houdt in dat jij gebonden bent aan de regels van die manege én dat je buiten die regels ook te maken hebt met anderen.
Of bitloos wel/niet ´beter´ is, is niet relevant. Dat ís ook niet de crux Pling

Wees verstandig en mijdt het conflict. Vraag of het lesgeefmens een bak koffie van je wil en dan wat jij kan doen om bitloos niet storend te rijden.
Jíj wil iets wat niet de norm is. Of die norm wel/nier redelijk is, is niet relevant. Er zijn zeker tijden of manieren te vinden waar iedereen gelukkig mee is. Als jij daardoor jouw goede wil laat zien en dat alles verantwoord is, is ´het probleem´ vlot van de baan.

Nogmaals, jíj wil iets wat in jouw omgeving ´anders´ is. Daar reageert een omgeving heel voorspelbaar met angstagressie op. dat is niet rationeel, dus gedrag je volgens goed paardmanschap. Voorkom problemen, voorkom escalatie, wíjk en los het op Knipoog

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:56

JoviBan schreef:
Arabesk schreef:
de site http://www.bitloos.nl heeft ook flyers die je kan uitprinten geloof ik. Hang dat op stal op. Cool

Wacht maar tot er posters komen van bitloos.nl. Duivel Haha!

´

...en dát is denk je een lichtend voorbeeld?
In míjn boekje is het een schoolvoorbeeld van de klok en de klepel Cool

hc

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:09

oei, als ik dit zo hoor ben ik dus erg onverantwoord bezig, zonder bit, en dan ook nog het bos in durven Haha!

Met een sidepull (met een dikke neusriem) loopt mijn paard overigens niet echt anders dan met bit, ook ontspannen aan de teugel, met een heel licht contact, met een goed ruggebruik.

Sterker nog, ik heb er zelfs een die is alleen nog maar bitloos gereden, waarom, nou ben er gewoon nooit aan toe gekomen een bitje in te hangen, en dat is mijn paard met het meeste temperament, ze hebben me ook gevraagd durf je dat wel, en uitgerekend met die Clown
De manege waar ik toen stond, ben ik gelukkig niet lang gebleven.

Ik had er eentje een jaar uitgeleend, wegens ziekte, die heb ik rijtechnisch verpest teruggekregen, als een plank in de rug, hard in de mond, tong naar buiten steken enzovoort, die heeft als revalidatie eens eerst een jaar op de wei gelopen, daarna ben ik heel rustig begonnen op een sidepull, die stopte in galop niet meer, nu na een paar jaar, en oa dankzij de sidepull heeft ze weer wat vertrouwen terug in de ruiterhand. Wat heb ik daar spijt van gehad, arm dier, dat is een fout die zou ik niet meer overdoen.

Mijn paarden kun je op zithulpen sturen en stoppen, ook bitloos, ik heb ook door blessures niet eens de kracht om er aan te gaan hangen, niet dat ik dat zou willen....

Mijn oude instructrice die vond vroeger al dat je een paard van 500 kilo toch niet kunt stoppen met een stukje ijzer in de mond, nee dan zul je het van een andere techniek moeten hebben, anders vertrekt hij als ie dat wil.

Een boek wat ik zelf goed vind is ruiters en rechters, van Ernest van Loon,
staan hierover wel zinnige dingen in Bloos

Voor de TS zelf lijkt me dat ze op deze stal iedere keer weer tegen de muur gaat lopen, ik zou dan zelf wellicht uitkijken naar een andere stal.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:15

runningkawa schreef:
Niet raar bedoeld, maar lopen ze in die zin op veel plekken in Belgie niet achter, of interesseert ze het niet?
Er hebben op bokt foto's gestaan van manege paarden met een hefboom bit in...als je dat al als normaal en goed beschouwd kan ik me voorstellen dat ze zich dood schrikken als er geen bit meer is Lachen

Niet echt, of toch niet van gemerkt. De hefboom bit en stangen zul je inderdaad wel eens tegenkomen, maar op slechtere maneges. Kan me niet voorstellen dat die er in nederland niet zijn. Al zou dat wel iets positief zijn. Zie de mensen die bitloos rijden, dat gewoon doen zonder problemen.

Enige problemen dat ik ooit geweten had met iemand die bitloos reed, was dat die haar paard niet in contole had. En dat gaf wel niet erg leuke situaties. En dan kan ik geloven dat men er tegen is. Maar dan is men tegen de ruiter, en niet wat er in of niet in de mond zit.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:53

Sjolvir schreef:
Enigste probleem is dat als staleigenaar het wil.. het moet....

Ik zou een andere stal zoeken dan Nagelbijten / Gniffelen

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:50

Een late reactie van mij, maar voor Oak lijkt me dit juist echt een goede manier van rijden. Zoals je schrijft hield je gewoon rekening met de les, dus het is onzin als ze je er dan uitsturen.
Jij staat ook op die stal, je hebt net zoveel recht als ieder ander (die met bit waarschijnlijk wél gewoon had mogen blijven rijden in die bak).
Zoals je zegt gewoon doorgaan met bitloos rijden! Vind het een super idee, zeker zo na de tandarts Knipoog
Geef Spook maar een dikke knuffel.

runningkawa schreef:
Het verkeerde idee wordt in bijna elke manege geleerd
Want wat leer je daar de eerste tig jaar
Stampen is harder, 2 handen trekken is remmen, 1 hand trekken is sturen.
En dat is toch verschrikkelijk Verdrietig

Waar wordt vanaf het begin geleerd dat je wat zwaarder gaat zitten voor de rem, dat je je gewicht en benen gebruikt om te sturen en je zelfs een volte kan rijden zonder binnenteugel, of beter gezegt dat het zelfs zo hoort?

Hier heb je dus helemaal gelijk in. Ik denk dat de lesgever hier wel eens een lesje in mag geven.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:57

runningkawa schreef:
Kun jij je steken voor je houden
Jij ging toch per pb verder?
Je lijkt wel een klein kindje wat haar zin door moet drammen omdat er een keer wat gezegt is wat niet in het straatje past. In de spiegel kijken is moeilijk Lachen Maar wel leerzaam Lachen
Doei, doei

Zo weer ontopic

Dat moet jij nodig zeggen jij reageert elke keer met een heel verhaal dat jij perse gelijk hebt! Wij mogen toch ook onze eigen mening hebben! Er is niet 1 manier het beste iedereen probeert het op zijn manier zo goed mogelijk te doen. En jij hebt ook niet erg ontopic met al je opmerkingen. Volgens mij gaat het er hier over hoe de stalgenootjes reageren en niet hoe je een paard moet rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:07

Dan heb jij er weinig van begrepen, net als die stalgenootjes van TS...
Het gaat JUIST over hoe je een paard hoort te rijden. Dan weet je ook dat bitloos niet gevaarlijk is.

Verder reageer ik met uitleg waarom...maar dat je dat niet kunt of wilt snappen, dat is jammer...helaas...
Lees andere hun reactie ook maar eens die zeggen precies hetzelfde...en ja die hebben ook gelijk, want zo hoort het gewoon Lachen
Niet omdat ik het ben..helemaal niet, maar omdat je dat leert als je goede les krijgt....
En elk die dat krijgt zal hetzelfde zeggen....vervelend hè...

Nog een leuk topic met van die vervelende mensen die hetzelfde zeggen Tong uitsteken
viewtopic.php?f=117&t=832253&hilit=

Maar ook aan jou de vraag, ga wat verder miepen per PB...is niet zo offtopic Lachen

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:20

Ik mieb helemaal niet via PB! Ik rijd ook wel eens bitloos hoor. Maar ik vind het niet terecht om te zeggen zo MOET iedereen rijden! Waarom zou dat het beste zijn. Heb je dat aan je paard gevraagd? Volgens mij zou het beter zijn als we er helemaal niet meer op gingen zitten. Maar daar gaat het hier niet over. En ook niet wie er gelijk heeft. Maar ik irriteer me aan jouw opmerkingen en jij vind dat jij gelijk hebt dat slaat nergens op. En nog een keer dit topic gaat over hoe de stalgenoten reageren en niet over dat iedereen bitloos moet rijden en je niet je bit mag gebruiken om het paard langzamer te laten gaan. Als jij hier daar zo over zit te zeuren waarom doe jij dan jouw jonge paardje een bit in en doe je de longeerlijn aan 1 kant plus halster en waarom komt je paardje op 1 foto ook duidelijk in verzet tegen het bit. Dan doe jij het toch ook niet goed? Ik weet dat dit heel erg offtopic is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:26

Nee miepte je maar per pb...

Lezen is een vak...waar zeg ik dat iedereen bitloos moet rijden?
Helemaal nergens, maar dan echt helemaal nergens.

Ik zeg dat als je een paard goed rijd hij aan de zit en been hulpen is en dat de overstap naar bitloos daardoor héél erg klein is. En dat het dan ook geen problemen geeft. Zoals TS heeft ondervonden, nu die roestige stalgenoten nog.

Waarom hij een bit inheeft, omdat ik niet tegen een bit ben, maar ja lezen is moeilijk als je boos bent en daardoor je eigen dingen erbij verzint...

En in dat topic staat al waarom hij zo reageert, ook weer een kwestie van lezen...
En nee, een paard wordt niet geboren dat hij alle hulpen al stapt als er iemand voor het eerst opstapt...voor het eerst draaft en hij dat raar vind.

En verder ga ik niet meer in dit topic op jou persoonlijk in, lezen doe je niet, dus wat heeft verder praten voor zin?
Jij wilt alleen maar trappen en schoppen..mooi, koop je maar een voetbal Haha!

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:27

Op stal worden bij ons bijna alle paarden bitloos, gereden...

Als jij dit beter vind dan op dit moment een bitje erin te hangen weet ik niet wat er mis mee is..
je hebt voor je paardje nu eventjes de beste keuze gemaakt:)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 16:14

Heb nu alleen een gigantisch probleem. Ik heb H. nu "op haar tenen getrapt" door te antwoorden en mijn "grote" bek op te zetten. Kwam er net achter dat zij me moet jureren met de zomerbeker Boos! Ik geloof alleen dat er maar een ding op zit, excuses Verward

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 16:41

runningkawa schreef:

In België wordt er, althans in mijn omgeving, eigenlijk minder over 'gezeurd'. Of je er nu een bit indoet of niet zolang je je paard maar onder controle hebt is het allemaal goed en geen haan die dan kraait naar je bitloze optoming. Bloos Tuurlijk krijg je wel eens een negatieve reactie maar evengoed ook positieve reacties. Het is wel zo dat het effectieve bitloos rijden door meer mensen in Nederland reeds wordt beoefend dan in België, maar we zijn dan ook maar een klein landje hé! Geef ons tijd! Clown Haha!
En dat van die foto's ... dat kan in elk land vookomen, overal zijn goede en slechte manéges.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 16:47

Mandyke schreef:
runningkawa schreef:

In België wordt er, althans in mijn omgeving, eigenlijk minder over 'gezeurd'. Of je er nu een bit indoet of niet zolang je je paard maar onder controle hebt is het allemaal goed en geen haan die dan kraait naar je bitloze optoming. Bloos Tuurlijk krijg je wel eens een negatieve reactie maar evengoed ook positieve reacties. Het is wel zo dat het effectieve bitloos rijden door meer mensen in Nederland reeds wordt beoefend dan in België, maar we zijn dan ook maar een klein landje hé! Geef ons tijd! Clown Haha!
En dat van die foto's ... dat kan in elk land vookomen, overal zijn goede en slechte manéges.

Net zoals ik al vertelde, niemand geeft erom. Zolang het maar bestuurbaar is, en dat is soms niet het geval, al zijn die bepaalde mensen er wel van overtuigd Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:27

Oakland1990 schreef:
Heb nu alleen een gigantisch probleem. Ik heb H. nu "op haar tenen getrapt" door te antwoorden en mijn "grote" bek op te zetten. Kwam er net achter dat zij me moet jureren met de zomerbeker Boos! Ik geloof alleen dat er maar een ding op zit, excuses Verward

Dat zou voor een grote bek op zich heel normaal zijn.
Dat zou voor een grote bek in een manege waar het lesgeefmens voor gaat nog normaler zijn.
Dat je dat nu wil omdat het je eigenbelang is, dan is het inhoudelijk geen excuus meer....

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:32

Mandyke schreef:

Maak je niet druk. De fotos van een inrijdende Anky zijn ten hemelschreiend en het leeuwendeel van de fotos onder bitloos.nl is huiveringwekkend.
Voorlopig is mijn hengstveulen naar de beste baas die ik me kan wensen gegaan, in België....

hc