hoe slecht is krachtvoer nu feitelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: hoe slecht is krachtvoer nu feitelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:05

rietmelasse is nog steeds gewoon suiker. Als je een paard hebt dat niet goed reageert op suiker, is dit voer dus niet "schoon". Zul je dus zelf moeten besluiten of het teveel is of acceptabel en dat kan per paard verschillend zijn.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:14

Ik laat stoffel met grote regelmaat door de bossen en uiterwaarden lopen en dan zoekt hij vaak zelf zijn voedingsstoffen uit.
Dit varieerd van mossen, varens, hapje bosgrond, grassen en wilgen.

Maar ook pakt hij zelfde rozebottels uit struiken.
Erg leuk om te zien wat zijn voorkeur en waneer hij dit nodig heeft.

Naast gras en hooi, krijgt hij soms ook appeltjes, wortelen en soms een handje krachtvoer.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 20:22

wat gaaf zeg dat je hem zelf in het bos alles laat uitkiezen!

Waratje schreef:
diesel_ schreef:
op deze reactie zat ik stiekem te wachten Haha! ik zie om me heen zoveel mensen sportbrokken van pavo en havens voeren want daar zit zoveel goeds in, maar het voer wat veel natuurlijker is zie ik hier nooit gebruikt worden, erg jammer.

Jij doelt ongetwijfeld dan op granen, al dan niet in een granenmix. Weet je, dat is alleen zinvol als je dan ook zelf een plettertje hebt om die granen te pletten, want heel veel wordt gewoon weer uitgepoept en dient als vogelvoer. En kom niet aan met die onzin dat ze er toch wat uit hebben gehaald, want dan zou de buitenkant echt aangetast moeten zijn. Erger nog, het spul is gewoon nog kiemkrachtig ook, waarna je een akker op je mesthoop hebt.
Ik geef liever een "gemaakt" voer van goede grondstoffen (wat trouwens best een "afvalstof" mag zijn van een ander proces), waarbij muesli bij mij voorkeur heeft boven brok, dan dat de helft van het voer naar de vogeltjes gaat die het niet echt nodig hebben.

nee ik voer zelf geen granen, daar reageerd me paardje totaal niet goed op, ik voer een handje reform kruiden museli van havens, dit omdat hier een laag eiwit gehalte in zit en kruiden etc, maar ik ben eigenlijk opzoek naar iets nog beters, als dat bestaat.

laetitia schreef:
Dus in nature's best zit dus wel melasse?? Ben ik even flink genept!! Of is rietmelasse misschien gunstiger dan andere soorten die over het algemeen gebruikt worden?

nee als je op de site van pavo kijkt onder de muselis, bij pavo graanvit, daar staat 'bevat geen melasse', maar als je dan op 'lees verder' klikt zie je staan: rietmelasse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:31

Waratje schreef:
Weet je, dat is alleen zinvol als je dan ook zelf een plettertje hebt om die granen te pletten, want heel veel wordt gewoon weer uitgepoept en dient als vogelvoer.

Klopt. Sommige granen gaan gewoon onverteerd weer naar buiten. Goh wat gezond. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:35

Mensen ik kwam een voerschepje tegen waar een laagje havens basisbrok in zat. Gebruikt om paarden van de wei te lokken. Die voerschep heeft buiten gestaan en er is regenwater bij gekomen, heeft een tijdje daar gestaan, dus een brei geworden die ook weer hard is geworden tijdens droog weer. Ik pak die voerschep en gooi hem leeg op de mesthoop. Ik ben bijna flauw gevallen van de meur, leek wel een cadaver wat ik rook. Kun je je voorstellen wat er in die brok zat, dat het zo kon gaan stinken?? Nou ik dus niet, zou je bijna denken dat er resten dode dier in zitten, zal wel niet, maar die bende krijgt mijn paard dus echt niet.

Vroeger kreeg hij wel brok, krijgt hij al jaren niet meer, gooide iemand per ongeluk brok in zijn bak. Meneertje ruikt en ruikt nog eens en draait zijn hoofd af. Zegt mij eigenlijk wel genoeg.

Ik vind brok dus een ranzige bende, doe eens een voerton open en ruik de brok die er minstens 2 maanden in zit. Lekker?? Nou dat vind ik dus niet.

Ik voer nu de muesli zonder van Subli, 1 schepje per dag en dat bevalt mij wel goed, geen melasse, geen gmo.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 00:09

Wat ik nogsteeds mooi vind zijn mensen die brullen dat 'hele' haver er onverteerd weer uit komt. Mocht je eens zo'n 'onverteerd' haver dingetje eruit vissen kun je zien dat de hele binnenkant eruit is, en dat alleen t vliesje intact is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 07:43

Nou toch niet hoor, kijk maar eens hoeveel vogels je in je weitje krijgt. Ik heb een tijdje havens 5 granenmix gevoerd, idd gewoon nog hele korrels die er uit kwamen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 08:50

Nee hoor
Heb genoeg hele haver gezien die eruit kwam
1 voordeel, je hoeft je mest niet meer uit het land te haken, of beter gezegt het gaat niet meer, vogeltjes hebben alles al omgespit

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:14

russel schreef:
Ik voer nu de muesli zonder van Subli, 1 schepje per dag en dat bevalt mij wel goed, geen melasse, geen gmo.

en wat zit er allemaal in die muesli dan?
ik voer nu de muesli zonder haver van havens maar vind hier nog teveel suikers in zitten... misschien is deze beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:34

Ik eentijd de muesli van equi samun gevoerd
Zag er zo lekker uit, paarden vinden het ook wel lekker.
Toch had ik het idee dat door hoe het ruikt en eruit ziet het vooral voor ons oog is gemaakt Lachen

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:50

runningkawa schreef:
Ik eentijd de muesli van equi samun gevoerd
Zag er zo lekker uit, paarden vinden het ook wel lekker.
Toch had ik het idee dat door hoe het ruikt en eruit ziet het vooral voor ons oog is gemaakt Lachen

Zoals een hoge pief van Subli tegen me zei: "Muesli is een commercieel succes, eigenaren kopen het graag voor hun paarden omdat het er aantrekkelijk uitziet en ruikt. In wezen is het vergif wegens de suikers".

Overigens zit er in de Pavo-koeken ook suiker/melasse Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:59

diesel_ schreef:
Citaat:
Grappig is ook hoe mensen zich laten lijden door reclames. Ik zoek altijd de lijst met ingredienten en de voedinswaarde en vergelijk dan. Geloof me. Natures best is niet zo speciaal als ze bij Pavo doen lijken

Dat denk ik ook, pavo is een groot merk en wilt verkopen, er is vraag naar een natuurlijker brok en voila pavo maakt het wel even, maar wat voer jij als ik vragen mag?

Ik voer niet zoveel bijzonders Haha! Haar huidige rantsoen is:
Krachtvoer:0,5 kg Subli basisbrok, een halve schep (dus geen halve kilo Knipoog ) Hippostar reform muesli, ongeveer 200 gr Subli Em.
Ruwvoer: overdag weidegang waarbij ze dagelijks een strook nieuw gras krijgt. Jong weiland, in het voorjaar bemest . "s Nachts op stal krijgt ze goede voordroog, geoogst in september.
Ik vul dit aan met een gehalveerde dosis Kompleet plus.
Ze heeft ook een liksteen voor de mineralen maar die hangt al sinds jaar en dag stof te vangen. In de dagen voor een wedstrijd, endurance, krijgt ze ook nog wat extra electrolyten zeker als warm weer voorspelt is.

Ik rij nu endurance klasse 2 en rijd wekelijks ongeveer 1 keer een rondje van 30-35 kilometer (tempo gemiddeld 12 km/u) , een rondje van ongeveer 15-20 kilometer op een wat hoger tempo( 14/15 km/u) en dan 1 a 2 keer wat bak en/of longeerwerk.

Momenteel ben ik aan het kijken om over te stappen op voer van Mijten. Is belgisch voer en het schijn t fijn spul te zijn. Op Bokt waren er een aantal jaar geleden mensen werkelijk lyrisch over.

Wij suiker en zetmeel-arm wil voeren zou eigenlijk geen muesli moeten geven maar biks. Daar zit echt veel minder in..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 11:21

fransje23 schreef:
Grappig is ook hoe mensen zich laten lijden door reclames. Ik zoek altijd de lijst met ingredienten en de voedinswaarde en vergelijk dan. Geloof me. Natures best is niet zo speciaal als ze bij Pavo doen lijken

ik ben ook geen pavo-fan en ik vergelijk dus ook! maar wat ik nu voer is ook niet geweldig vind ik zelf! maar vind een muesli beter als brok (heb een ouwe pony op stal van 29 en met brok werd het waardeloos vandaar dat ik muesli ben gaan voeren)

weet er hier trouwens nog iemand een goede natuurlijke muesli/granenmix waar gewoon veel goede dingen in zitten maar geen melasse en andere onzin-toevoegingen... (heb em zelf nog niet gevonden...)
merk maakt mij niks uit eventueel ben ik er ook voor om verschillende zakken te mengen etc etc als ik maar bij iets goeds uitkom!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 17:31

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 12:18

Er worden veel meningen geven en in veel zit veel goeds. Nu vraag ik me af, hoe wil je bepalen wat een paard nodig heeft, als je dat niet weet.
Weet iemand van jullie wat een paard precies nodig heeft, welke planten ze in het wild eten etc. Iedereen komt met, ik denk, ik vind, mijn paard etc maar wat ik me afvroeg is als je precies weet wat je paard nodig heeft dan kan je aan de hand daarvan toch met feiten komen over (kracht)voer in plaats van meningen. Want in (bijna) elke mening heb ik wel wat gelezen waarvan ik dacht daar zit wat in maar ik mis de feiten.
Een paard heeft zoveel nodig en ik geef hem dit, dat betekend dat dit mist. Heeft iemand wel eens zijn ruwvoer laten testen op kwaliteit? Zodat je precies weet wat je voert?
Bij koeien bedrijven gebeurd dit al, en volgens mij komt dit alleen ten goede van de paarden.

Nog even over de 2,5kg krachtvoer wat aanbevolen staat op de zak, dit is naar mijn weten een truc om zoveel mogelijk voer te verkopen. Als je 2,5kg voert is de zak sneller leeg en heb je eerder een nieuwe nodig, wat het bedrijf weer geld op levert.
Via school hebben wij een Pavo bezocht en hebben hier hele duidelijke uitleg gehad van de mensen daar. Er werd ook gevraagd wat er gevoerd moest worden en hoeveel. Hier werd verteld dat dit absoluut paard afhankelijk is. Als je paard weinig tot niets doet heb je geen krachtvoer nodig. Je kan de extra vitaminen en minderalen halen uit, wortels, fruit etc. Als je paard meer werk doet kan je dit aanvullen met verschillende soorten krachtvoer. Wat ik vooral een probleem vind is dat er tegenwoordig zoveel verschillende soorten, maten kleuren en smaken krachtvoer én supplementen zijn dat de keuze er moeilijker van word.

Als je twijfelt aan het voer dat je voert zal ik contact op nemen met mijn VA zodat deze tests kan doen om te kijken of het paard erge tekorten heeft.
Tevens zal ik het kuil/hooi wat mijn paard gevoerd krijgt laten testen op voedingswaarde, hier mee weet je precies wat je paard gevoerd krijgt.

Wat ik me dus afvraag is of hier iemand is die weet wat een paard precies gevoerd moet krijgen en hier ook rekening mee houd met de andere aanvullingen? En of iemand hier zijn hooi/kuil of evt. grasland heeft laten testen op voedingswaarde, want als je niet weet wat er precies in het ruwvoer van je paard zit hoe wil je dan bepalen/weten dat je het goede voert of wat je moet voeren. Je kan natuurlijk uitgaan van de conditie etc van je paard maar bij sommige tekoren kan je niets aan de buitenkant zien.

Ik bedoel dit helemaal niet als aanval of iets in die richting, ik ben nieuwschierig wat voor kennis er achter de 'bokker' zit. Hoe en vooral of ze deze kennis ook gebruiken. Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:16

Vjestagirl schreef:
Wat ik nogsteeds mooi vind zijn mensen die brullen dat 'hele' haver er onverteerd weer uit komt. Mocht je eens zo'n 'onverteerd' haver dingetje eruit vissen kun je zien dat de hele binnenkant eruit is, en dat alleen t vliesje intact is.

Moet je mij toch eens verklaren waarom bepaalde poephopen volledig uit elkaar gekrabt worden door de vogels en andere hopen niet. We hebben één paard op stal wat granen gevoerd kreeg. Die poephopen lagen ALTIJD in de wei waarin DAT paard had gelopen. Verklaar je nader.......

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:47

W_W schreef:
Wat ik me dus afvraag is of hier iemand is die weet wat een paard precies gevoerd moet krijgen en hier ook rekening mee houd met de andere aanvullingen? En of iemand hier zijn hooi/kuil of evt. grasland heeft laten testen op voedingswaarde, want als je niet weet wat er precies in het ruwvoer van je paard zit hoe wil je dan bepalen/weten dat je het goede voert of wat je moet voeren. Je kan natuurlijk uitgaan van de conditie etc van je paard maar bij sommige tekoren kan je niets aan de buitenkant zien.

Ik maak aan de hand van het tijdstip van maaien, de kunstmestgift en welk perceel gemaaid is al een inschatting welke kwaliteit het ruwvoer heeft. Met een voedernormenboekje zoek ik dan een gemiddelde waarde op. Ik laat dus geen monster nemen.
Voor de behoefte aan energie, eiwit en de belangrijkste vitamines en mineralen zijn ook tabellen te vinden.
Maar goed, alle tabellen etc zijn standaardwaarden de behoefte van je eigen paard kan hier wat van afwijken.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:58

fransje23 schreef:
W_W schreef:

Ik maak aan de hand van het tijdstip van maaien, de kunstmestgift en welk perceel gemaaid is al een inschatting welke kwaliteit het ruwvoer heeft. Met een voedernormenboekje zoek ik dan een gemiddelde waarde op. Ik laat dus geen monster nemen.
Voor de behoefte aan energie, eiwit en de belangrijkste vitamines en mineralen zijn ook tabellen te vinden.
Maar goed, alle tabellen etc zijn standaardwaarden de behoefte van je eigen paard kan hier wat van afwijken.

Kijk jij beseerd je voeding op veiten, het is misschien niet precies maar een schatting lijkt mij ook volstaan. Al moet ik hieraan toevoegen dat ik vind dat het ruwvoer wat we onze paarden voeren wel op kwaliteit getest zou moeten worden. Zo zijn wij meer op de hoogte wat we onze paarden preciesvoeren en makkelijker een selectie kunnen maken van welke hooi/kuil aanbieder ons voer kunnen kopen.

Ken jij ook meer mensen die dit zo doen? Ik ken namelijk maar weinig stallen en/of paardenhouders die werkelijk weten wat ze voeren, in speciaal ruwvoer.
Ik ben van mening dat als je niet weet wat je basisivoer (ruwvoer) bevat je niet kan weten hoeveel krachtvoer je kan voeren omdat je niet weet wat je paard binnen krijgt en dus geen schatting oid kunt maken voor de aanvullingen (krachtvoer/supplementen).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:08

russel schreef:
Mensen ik kwam een voerschepje tegen waar een laagje havens basisbrok in zat. Gebruikt om paarden van de wei te lokken. Die voerschep heeft buiten gestaan en er is regenwater bij gekomen, heeft een tijdje daar gestaan, dus een brei geworden die ook weer hard is geworden tijdens droog weer. Ik pak die voerschep en gooi hem leeg op de mesthoop. Ik ben bijna flauw gevallen van de meur, leek wel een cadaver wat ik rook. Kun je je voorstellen wat er in die brok zat, dat het zo kon gaan stinken?? Nou ik dus niet, zou je bijna denken dat er resten dode dier in zitten, zal wel niet, maar die bende krijgt mijn paard dus echt niet.

Vroeger kreeg hij wel brok, krijgt hij al jaren niet meer, gooide iemand per ongeluk brok in zijn bak. Meneertje ruikt en ruikt nog eens en draait zijn hoofd af. Zegt mij eigenlijk wel genoeg.

Ik vind brok dus een ranzige bende, doe eens een voerton open en ruik de brok die er minstens 2 maanden in zit. Lekker?? Nou dat vind ik dus niet.

Niet zo raar dat nat geworden brok zo stinkt hoor. Er zitten zoveel verschillende grondstoffen in dat het de ideale voedingbodem is voor een heel groot aantal schimmels en bacterieen. Ik hecht niet erg veel waarde aan hoe rottend voer ruikt anders zou ik ook geen meloen meer eten. Heb je dat wel eens te lang in de zon laten liggen, of nog erger rotte aardappels, dat ruikt als een rottend lijk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:09

Vjestagirl schreef:

Yeah, right, daarom groeien er ook plantjes uit op de mesthoop, daar heb je alleen het vliesje maar voor nodig. Doei!

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:16

Ik kwam dit citaat tegen in een ander topic.
Citaat:
Veterinair: "Paardenbrok van 45 ct net zo goed als die van f 1,50"

--------------------------------------------------------------------------------

Veterinair Ben Horsman: "Paardenbrok van 45 cent net zo goed als die van f 1,50"

Horsman stelde op de gisteren door de NSWV georganiseerde informatieavond dat de ruiter best na kan denken over de voeders: "Meer ruwvoer kan weven en kribbebijten voorkomen". Ook de supplementen kwamen aan bod.

"In Nederland wordt net zo'n goede paardenbrok gemaakt als in het buitenland", is de mening van Ben Horsmans."

Voeding: niet teveel eiwit
Ben Horsman informeerde op zijn eigen, vooral duidelijke manier over de verschillende facetten van de voeders: "Er gaat geen dag voorbij of er valt wel weer een folder in de bus, waarin de zoveelste nieuwe muesli wordt aangeprezen. Het is duidelijk dat er op het gebied van de voeders en voersupplementen gruwelijk veel geld te verdienen valt". De stelling "van ver weg = beter" wordt door Horsman bestreden. Hij gaf het voorbeeld van een product uit Ierland. Er is gekeken naar de samenstelling van dit product, wat f 10,- kost.
Hetzelfde product, met precies dezelfde inhoud en waarden, wordt in Nederland als voer voor de kalveren verkocht, voor de prijs van twee dubbeltjes.
Dat de prijs van voeders die worden gepresenteerd met meerkleurenfolders en meerkleurendruk op de verpakking duurder moet zijn, daaraan twijfelt Ben Horsman niet: "In Nederland beschikken wij over strenge kontrôles op de samenstelling van de voeders. Het is eenvoudig om de leverancier naar de samenstelling te vragen, deze zal graag worden gegeven en dan kun je zien dat de verschillen minimaal zijn. De één voegt een beetje van dit toe, de ander iets van dat, al met al komt het op hetzelfde neer". Ook vindt de veterinair het belangrijk dat er niet teveel eiwit in het voer zit, met ook hier een voordeeltip voor de eigenaar: "Meer eiwit kost meer".
Het advies luidt dan ook om "niet met de kudde mee te gaan", en zelf te zorgen voor een uitgebalanceerde manier van voeren.

Oog van de meester

De veterinair gaf op de informatieavond niet alleen veel aandacht aan alle direct medische zaken, vooral de voeders, en het uitbalanceren daarvan, kreeg alle aandacht. Je moet niet alleen maar krachtvoer geven, goed en vooral voldoende ruwvoer voorkomt veel problemen, het paard zal zich minder vervelen en je voorkomt daarmee dat het dier gaat weven of kribbebijten. "Veel naar buiten toe, maar het paard daar natuurlijk wel aan laten wennen, is beter voor de algemene konditie van het paard, en zeker ook voor de benen", aldus Horsman. Het paard moet voor een wedstrijd natuurlijk vlammen, dat is logisch. Maar eerst je dier zoveel krachtvoer geven dat de dierenarts kort voor de wedstrijd dan weer druppeltjes mag geven om het dier rustiger te maken is natuurlijk een andere kant van het verhaal.

Veel van de voedingssupplementen zijn volgens Horsman niet nodig: "Wie kreeg 2 weken geleden niet de nieuwe katalogus van een paardendrogist in de bus. Veel van de supplementen zijn wateroplosbare vitaminen, niets verkeerds mee, maar er zijn ook vitaminen die in het vet worden opgenomen, daar kun je echt teveel van geven". De mening van Horsman is dat je je niet om de tuin moet laten leiden, en zelf moet zorgen voor een goed uitgebalanceerde voeding. "Het oog van de meester" bepaalt volgens de spreker de konditie van het paard: "De ribben niet zichtbaar, maar net bedekt, dus bij wijze van spreken geen 200 kg ónder het paard, en de breedte van de manenkam geven een goed beeld over de konditie van het paard".

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:23

W_W schreef:
Ik ben van mening dat als je niet weet wat je basisivoer (ruwvoer) bevat je niet kan weten hoeveel krachtvoer je kan voeren omdat je niet weet wat je paard binnen krijgt en dus geen schatting oid kunt maken voor de aanvullingen (krachtvoer/supplementen).

Waarom maak jij jezelf het leven zo moeilijk?? Een paard heeft geen aanvullingen nodig, tenzij er iets afwijkend is geweest, zoals ziekte, slechte weidegang, zogende merrie e.d.
Goed kijken naar je paard en reageren op de signalen die ze afgeeft (doffe vacht, vermageren/invallen) is in vrijwel alle overige gevallen voldoende. Op het moment dat dat niet zo is, moet je jezelf ernstig af gaan vragen waar je ontspoord bent.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:23

W_W schreef:
Ken jij ook meer mensen die dit zo doen? Ik ken namelijk maar weinig stallen en/of paardenhouders die werkelijk weten wat ze voeren, in speciaal ruwvoer.

Er zijn genoeg mensen die heel behoorlijk weten wat er in hun gras zit en daarmee ook in hun hooi. Je hoeft niet jaarlijks een monster te nemen als je weet wat voor grond je hebt, wat voor mest erop gaat en wat voor gras het is. Een beetje serieuze boer is daarvan gewoon op de hoogte.
Tabelletjes houden erg slecht rekening met individuele verschillen tussen paarden en dat betekent toch maar weer ouderwets terug naar "voeren op het oog". Dat betekent natuurlijk wel dat je moet kunnen herkennen wanneer een paard ergens iets teveel of te weinig van krijgt en ook dat je moet weten welke dingen je wel of juist niet samen kunt voeren.
En laten we wel wezen: voor onszelf laten we ons voedsel ook niet analyseren om na te gaan wat je precies erbij moet nemen of juist niet. Dat doe je ook op basis van globalere kennis en naar aanleiding van de resultaten van bepaalde acties (een kilo chocola achter elkaar is echt niet handig Clown )
Ik wordt er wel eens moe van hoe sommige mensen een complete wetenschap van hun paarden willen maken, maar ondertussen geen benul hebben van wat ze zelf eigenlijk naar binnen schuiven. Hou de boel nou gewoon in normale proporties en KIJK gewoon wat er gebeurt.
Op het moment dat je er niet meer uitkomt met kijken, kun je die monsters alsnog nemen en laten analyseren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:29

W_W schreef:

Nee, ik ken geen mensen die dat zo doen. Probleem is ook dat je vaak met kleien partijen zit en het testen dan relatief duur wordt. Wij hebben kleine balen voordroog (van eigen land) en om het echt te weten zou je van al die balen een monster moeten nemen.

Maar goed, voldoende goed ruwvoer is echt een goede basis. Het probleem is vaak dat mensen te weinig ruwvoer geven. Mijn dravertje eet met gemak 4 dikke plakken hooi op een avond zelfs als ze de hele dag op het weiland heeft gestaan. Er zijn veel grotere KWPN-er die net eens 4 plakken per dag krijgen...en maar volgooien met brok etc.

In het citaat van Ben Horsman kan ik mij overigens wel vinden!
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 07-08-07 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:30

Hopla, jij weet zeker niet per ongeluk waar je dat voer voor 2 dubbeltjes kan kopen. Klinkt nogal aantrekkelijk namelijk Knipoog