Ben ik nu natural of normal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Ben ik nu natural of normal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:13

Jullie kippen hebben het prima, zo te horen. Wij hebben zelf geen kippen, vandaar de keuze voor biologische eieren. We zijn sowieso geen grootverbruikers van eieren, hoor.

Wij hebben wel een afwasmachine (sinds 3 jaar) Bloos , die alleen aangaat als 'ie vol zit, dus gemiddeld om de dag en dan ook vaak pas als we gaan slapen (schijnt goedkoper te zijn). Het gaat mij er meer om dat je je bewust bent, van wat je doet.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:59

wasmachines zijn vooral milieu vervuilers door alle waspoeder die in het wat komt.. maar ik zou graag dat ding trg willen Tong uitsteken we hebben wel grote familie dus je hoeft niet zo heel vaak af te wassen, maar dan als je moet is het een grote vaat Tong uitsteken

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:31

@Nadya en Elpatcho: leuk om te horen dat jullie verder ook zo bewust leven.

Ik ben eigenlijk ook zeer benieuwd naar de reacties van andere 'naturals'.
Laten jullie je paarden dag en nacht buiten staan maar liggen jullie honden op een kleedje voor de kachel?
Of leven jullie honden in roedelverband of wonen zij buiten en hebben gewoon verder een plek om te schuilen, (Kennel of schuur oid) wat krijgen jullie honden te eten? Vers vlees/ pens aangevuld met een suplement oid of brokjes en vlees uit blik? katten natuurlijk idemdito.
Heb je de verwarming op 20 graden staan of trek je een extra trui aan, enz...

Ik raak wel een beetje op topic, maar ik vind het onderwerp wel interessant.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:38

ELpatcho schreef:
wasmachines zijn vooral milieu vervuilers door alle waspoeder die in het wat komt.. maar ik zou graag dat ding trg willen Tong uitsteken we hebben wel grote familie dus je hoeft niet zo heel vaak af te wassen, maar dan als je moet is het een grote vaat Tong uitsteken

Ja, weet ik. Daarom ben ik bij de wasmachine weer karig met wasverzachter/waspoeder e.d.
En ik was vrijwel altijd op 30 graden, ook handdoeken e.d. Die zijn ook nooit echt smerig, dus.....

Pfffff, ik heb tot mijn 33ste altijd met de hand afgewassen en ik had er een hekel aan!!! Vooral die grote afwas met Kerst of andere feestdagen of -avonden, haha.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:46

shan schreef:

Laten jullie je paarden dag en nacht buiten staan maar liggen jullie honden op een kleedje voor de kachel?
Of leven jullie honden in roedelverband of wonen zij buiten en hebben gewoon verder een plek om te schuilen, (Kennel of schuur oid) wat krijgen jullie honden te eten? Vers vlees/ pens aangevuld met een suplement oid of brokjes en vlees uit blik? katten natuurlijk idemdito.

Start een nieuw topic, Shan Haha! . Mijn eigen ervaring is dat mensen die wat meer in de naturalrichting denken, dat vaak ook wel doorvoeren op hun andere dieren of in hun leefgewoonten. Misschien niet heel extreem (geen verwarming, geen auto e.d.), maar wel wat meer bewust misschien? Maar goed, ik ken niet alle naturals hier op bokt, dus....

Onze katten krijgen voornamelijk brokjes, omdat onze DA heeft gezegd dat het beter voor ze is (met veel water) dan vlees uit blik. En ik vrees dat Tijgertje buiten wel eens muizen en vogels opvreet. Bloos
Beertje is een binnenkat, vanwege haar twee zeldzame hartafwijkingen. Gelukkig houdt ze van rust en maalt ze niet om wat er buiten gebeurd. Wij hadden haar liever wel lekker buiten laten spelen, hoor.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:04

Yamcha schreef:
ik wil een paard niet in een stapmolen zetten (daar ga ik zelf toch ook niet in)

Ik wel hoor! Heb vroeger vaak zat in de trainingsmolen rond gerend met m'n broertje.. Knipoog

(even lekker offtopic)

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:08

onze poezen komen niet binnen, die liggen in de schuur, achterhuis of paardenstal, ze krijgen elke dag handje brok maar ze vreten genoeg muizen en vogeltjes erbij. onze honden komen binnen en buiten wnnr ze maar willen, krijgen gewoon brok of diner of uit blik (wisselen we per dag af) ook krijgen ze vaak genoeg gewoon vers vlees (maar niet elke dag) de honden liggen swinters wel lekker voor de kachel, maar wnnr wij naar bed gaan gaan ze in hun mand in het achterhuis liggen. wij zijn mensen die eerder een extra trui aantrekken i.p.v de kachel warmer draaien. ook gaat de kachel en de houtkachel pas laat in het jaar aan.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 21:55

shan schreef:

Ik heb honden die ik compleet vers voer, dus vers vlees/orgaan/bot. honden ent ik ook niet meer. Verder mag ik zelf graag boodschappen doen bij de biologische winkel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:18

Ik moet wel zeggen dat wij erg bewust zijn qua milieu. Afval sorteren, zuinig leven, en we doen zelf ook biologische boodschappen.
De hond krijgt gewoon brokken en de katten ook, is beter voor hun tanden. Maar de hond heeft een hond-waardig leven, komt erg veel buiten, lange wandelingen, veel hondenvriendjes, enz.
En geen getrut met in bad, of die stomme hondenkleren. Hij heeft in de winter een dikke wintervacht, die voldoet prima.
Katten zijn ook veel buiten, krijgen ook wel brok, maar daar eten ze niet veel van; die zorgen voor hun eigen eten geloof ik. Zijn ze erg goed in.
Ik zou mijn katten ook niet binnen willen houden; ben bang dat ze daarerg ongelukkig van worden en mijn meubels moeten heus langer mee! Ze kunnen naar buiten en naar binnen wanneer ze dat willen.
En wij trekken idd ook een extra trui aan in de winter, en de verwarming gaat pas laat in het jaar aan.
En o ja, we eten erg veel groente, klein beetje vlees en nooit snacks. En voornamelijk vers, geen bliktroep.
Dus we leven zelf ook best heel bewust. En we zijn in goede conditie, niet te dik, keurig op gewicht. Ik merk het ook echt, als ik een tijdje minder gezond leef, zit ik niet lekker in mijn vel, heb minder energie en voel me minder fit, en minder zeker van mezelf...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:21

shan schreef:

Het is mijn topic, en het mag van mij. Natural (of zullen we het "bewust leven vanuit gezond verstand" noemen?) is een lifestyle imo, beperkt zich niet tot de paarden.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 07:29

Yamcha schreef:
Ik moet wel zeggen dat wij erg bewust zijn qua milieu. Afval sorteren, zuinig leven, en we doen zelf ook biologische boodschappen.
De hond krijgt gewoon brokken en de katten ook, is beter voor hun tanden.

Hier wil ik even op reageren, brokken zijn dus absoluut niet goed voor de tanden, deze vormen juist een laag plak op de tanden. Brok zit bomvol granen, iets waar een hond absoluut niets mee kan in zijn spijvertering!!!!
De tanden blijven juist schoon door, het eten van flinke stukken vlees, penslappen waar ze aan moeten scheuren en de botten van niet dragende delen die ze eten. En alles rauw, niet gekookt, niks, gewoon rauw.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:25

Yamcha schreef:
Het is mijn topic, en het mag van mij. Natural (of zullen we het "bewust leven vanuit gezond verstand" noemen?) is een lifestyle imo, beperkt zich niet tot de paarden.

Dat vind ik niet, natural vind ik meerzoals wij in dit geval dan in de natuur leven. Ik hoor hier en daar 'en ik ben vegetarisch' vallen, maar, wij eten/aten vlees in de natuur?
Ik vind natural dan slaan op hoe de mens in de natuur leeft.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:29

zowhat?! ik ga geen vlees eten omdat we dat vroeger ook deden, jah toen deden we het om te overleven, maar nu kan iedereen makkelijk zonder vlees met al die vleesvervangers,, dus het is uit respect van de dieren vind ik. natural is gewoon met respect voor dieren in mn ogen.

@ shirefan als wij de honden vlees geven (is ongeveer 2 keer per week) dan is er weinig scheuren te zien, het is haphap slik en dan heb ik het toch over flinke lappen vlees Tong uitsteken

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:33

Dat ze dat vroeger ook deden is in mijn ogen dan natural, hoe wij in de natuur overleven, ik zeg niet dat je vlees moet eten, ik zeg dat vegetarisch niet natural is dan. Knipoog

Er zijn we meer mensen die respect hebben voor hun hond/paard, maar het hoeven dan geen naturals te zijn? Natural betekend, natuurlijk omgaan met ...
Natuurlijk voeden, natuurlijk met ze omgaan enzovoorts. Knipoog

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:35

ik vind dat je natuurlijk met de paarden omgaat omdat hun daarvoor gebouwd zijn, en dat doe je weer uit respect

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:47

LilianR schreef:
Dat ze dat vroeger ook deden is in mijn ogen dan natural, hoe wij in de natuur overleven, ik zeg niet dat je vlees moet eten, ik zeg dat vegetarisch niet natural is dan. Knipoog

Er zijn we meer mensen die respect hebben voor hun hond/paard, maar het hoeven dan geen naturals te zijn? Natural betekend, natuurlijk omgaan met ...
Natuurlijk voeden, natuurlijk met ze omgaan enzovoorts. Knipoog

Ik vind vlees eten tegenwoordig allesbehalve natural. Verder let ik erg op e-nummers, chemische troep in mijn eten, uitsluitend door mensen gemaakte (smerige) voeding. Ik eet gewoon liever puur natuur, biologisch het liefst en ik kan je vertellen je wordt er echt veel gezonder van.
Cola, pakjes van Knorr e.d., wij kopen het niet. Al ontkom je er niet altijd helemaal aan als je een gezin hebt, dat zeg ik wel eerlijk.

Natural betekent wel 'natuurlijk omgaan met', maar in mijn ogen ook je bewuster zijn van je eigen gezondheid, het milieu en minder consumeren. Bewuster leven en als je de keuze hebt, kiezen voor biologisch.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:54

Inderdaad is vlees eten tegenwoordig niet echt natural, gods wat is dit moeilijk. Scheve mond
Zoals het er tegenwoordig aan toe gaat is het niet natural, wel hoe het vroeger ging.
*LOL*

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:18

Wat ik mij nogal afvraag -en misschien hebben naturals hier een antwoord op- is wanneer je alles zo natuurlijk mogelijk wilt voor je paard, waarom je er dan op gaat zitten? Verward
Dat vraag ik me dus al een tijdje af, en aangezien het toch in dit topic over dit soort dingen gaat Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:38

Cayenne, ik probeer mijn paard een zo'n natuurlijk mogelijk leven te geven en hem zo natuurlijk mogelijk te benaderen. Dit omdat zijn welzijn (mentaal, fysiek en sociaal) voor mij voorop staat.
Dat betekent dat hij toch in een omheind gebied moet staan in ons land (gelukkig staat hij in een nogal groot gebied) en dat betekent dat ik er in de toekomst nog wat meer op ga zitten (ben hem nu rustig ruitermak aan het maken). Knipoog
100% natural kan niet, al zou ik niet op hem rijden, dan nog kan het niet 100% natuurlijk.
Maar je kunt als eigenaar van een paard wel je uiterste best doen en daarbij ook goed kijken naar je paard. Als Sam het rijden niet leuk zou vinden, zou ik persoonlijk meteen stoppen met rijden. Ja

Ik zou volgens jou dus ook geen grondwerk mogen doen, want dat is ook niet natuurlijk. Maar ja, het is toch wel van belang dat mijn paard goed luistert naar wat ik hem vraag en gelukkig vindt hij al die aandacht geweldig. Lachen

Ik heb mijn paard gekocht, omdat ik hem graag een heel mooi paardenleven bied en samen met hem plezier kan hebben op de tijden dat ik bij hem ben. Een fijn paardenleven betekent voor hem altijd buiten staan in het natuurgebied met zijn eigen vaste kudde, een onbezorgd leven en goede verzorging ten alle tijde. Voor mij betekent dat elke dag weer een rustpunt in mijn leven door bij hem te zijn en leuke dingen te doen, zoals knuffelen, poetsen, wandelen, grondwerk en momenteel rustig inrijden. Ik wil alleen maar werken vanuit wederzijds vertrouwen en wederzijds plezier, dat is voor mij vereiste nummer 1. In mijn profiel staat een foto waarop ik voor het eerst op mijn Sam zit. Kijk maar naar hem en beoordeel dan hoe erg hij het vindt dat ik op zijn rug zit. Knipoog Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:20

Cayenne schreef:
Wat ik mij nogal afvraag -en misschien hebben naturals hier een antwoord op- is wanneer je alles zo natuurlijk mogelijk wilt voor je paard, waarom je er dan op gaat zitten? Verward
Dat vraag ik me dus al een tijdje af, en aangezien het toch in dit topic over dit soort dingen gaat Haha!

We kopen allemaal een paard omdat we er onder andere ook graag mee willen rijden.
De één gaat er vervolgens mee om dat het paard zich moet aanpassen aan de wensen en eisen van de mens, de andere gaat er mee om dat hij/zij zich (zo veel mogelijk) verdiept, tegemoet komt en aanpast aan de natuurlijke behoeftes van het wezen paard. En velen zitten in het gebied hier tussenin.

Zelf vind ik het belangrijk dat ik zoveel mogelijk tegemoet kom aan de natuurlijke behoeftes van mijn paarden. Dus dat ze zo natuurlijk mogelijk kunnen leven, dat ze zo veel mogelijk paard kunnen zijn en dat ik hen zo weinig mogelijk beperk daarin.

Ik vind dat een paard hebben niet iets is waar je rècht op hebt. En wanneer je met je paard rijdt (ik rijd mèt mijn paard, niet òp haar), dat dit niet automatisch inhoudt dat het paard dan dus ook bijv. maar op stal moet staan, winterdekens op moet, ijzers onder moet, een bit in moet, zich moet onderwerpen en aanpassen etc etc. Integendeel, ik vind dat je juist de verantwoordelijk hebt voor het dier, en dat je hem het leven en de verzorging moet bieden waar het paard van nature op en voor gebouwd is, zowel lichamelijk als geestelijk.
We mogen dankbaar zijn dat deze edele dieren zo vreselijk bereidwillig, meewerkend en zachtaardig zijn. Ze verdienen ons respect, en onze absolute toewijding dat ze - ondanks dat we met ze rijden - bovenal ook paard mogen zijn en blijven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:25

Mooi gezegd, Joviban. Ik sluit me weer helemaal bij je woorden aan. Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:54

Ben het helemaal met Nadya & Joviban eens. Lachen

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:58

jouw mening sluit goed aan bij de mijne... mijn paarden staan 24/7 samen buiten, eten altijd ruwvoer en zijn onbeslagen. maar ik rij wel graag dressuur en mèt bit omdat ik vind dat daar minder 'ruis' op zit als je wat behoorlijke oefeningen wil rijden... tegelijk rijd ik mn ander paard met een neckrope omdat die dat fijner vind (bitloze optoming vond hij echt vreselijk)

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:20

ELpatcho schreef:
@ shirefan als wij de honden vlees geven (is ongeveer 2 keer per week) dan is er weinig scheuren te zien, het is haphap slik en dan heb ik het toch over flinke lappen vlees Tong uitsteken

Dan geef je het niet groot genoeg!!!! Haha!
ik weet niet wat voor honden je hebt?
{maar volgens mij gaan we erg off topic nu Bloos }

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:33

Ik heb dit topic al een paar keer doorgelezen en gevolgd, maar ik was er nog niet aan toegekomen om te reageren. Het gaat van naturals tot vaatwassers Haha!

Om te beginnen met de beginpost van de ts: ik kan me heel goed deze twijfel voorstellen, ik hang ook in een grijs tussengebied.
Welke naam moet ik mezelf geven? Waar 'hoor' ik bij?

Ik heb zelf wat dingen uitgeprobeerd zoals 24/7 buitenstaan in de winter en dat beviel me niet.
Ik sta wat dat betreft al op de beste stal in de regio, want je mag het gewoon proberen, maar wat ik afgelopen kerst binenhaalde was niet mijn mening van 'een gezond paard' dus dat werkte niet
Ik ben wel al aan het nadenken geweest over een schuilstal, maar ik kom er niet echt uit, wat kan en mag en niet teveel kost en ook nog eens verplaatsbaar is (ivm hoefbevangenheid doe ik nu met grote tevredenheid zgn. stripbegrazing)
Nu staan ze samen in een loopstal in de winter en dat bevalt prima. We maken de winter ook zo kort mogelijk, ook de boer ziet graag de paarden op de wei (scheelt hem ook werk Haha! )

Ik heb boomloos geprobeerd, maar dat zadel op dat moment beviel niet zo goed. Misschien ooit als ik gespaard heb eens een ander soort zadel proberen, nu gaat het goed met mijn wintec met verstelbare boom.
Al vanaf het moment dat ik mijn paard heb (1991) beweegt hij zich dekenloos voort, ik heb ooit op zo'n dressuurstal gestaan (heel kort, beviel me niet) en toen dacht ik: alle andere paarden hebben dekens, waarom ik niet?
Nou ik denk dat die deken een week geleefd heeft Haha! Goed, geen deken voor meneer en waarom ook eigenlijk?

Ik heb ook een poos ijzers gehad op advies van DA en HS (liep gevoelig op het harde en hij liep toen dagelijks op het pad als de wei onbegaanbaar was), maar op een gegeven moment kon ik telkens ijzers uit de wei vissen en ben ik me (ook dankzij bokt en paardnatuurlijk) gaan verdiepen in ijzerloos.
Het is nog steeds de makkelijkste oplossing om er een ijzer onder te gooien, zeker met mijn paard zijn hoeven, maar ik wil het liever niet. De loopstal waar hij in de winter in staat is deels verhard (beton) deels matten en deels stro, ik heb gemerkt dat hierdoor zijn hoeven keihard worden.
Nu in het land is het wel weer iets moeilijker merk ik.

Heel vroeger (10-12 jaar geleden) reed ik met thiedeman op het beestje, maar die ligt nu al een jaar of 10 te beschimmelen in de kast (als ie er nog ligt Nagelbijten / Gniffelen )

Toen ik mijn paard kocht was ik eigenlijk achteraf zo onervaren als wat, was 18 en ik had wat op pony's en verzorgpony's gereden (vanaf mijn 9e) maar dat was het.
Toen luisterde ik heel erg naar wat andere mensen op stal zeiden, want zij hadden tenslotte al jaren eigen paarden, reden dressuur (allemaal met gogue of slof) en het zag er allemaal in mijn ogen op dat moment wat beter uit dan mijn ehhhhh 'hork van een knol' Bloos

Later kwam ik erachter dan het toch niet helemaal je van het was ("Sla 'm!! Geef hem een rotschop! Jij bent de baas! Niet hij!!" ) en ben ik langzaam mijn methode gaan veranderen. Nog wat later heb ik wat boeken van Hempfling gelezen en nog wat dingen over NH en toen viel het kwartje (eindelijk)

Ik ben pasgeleden voor het eerst na 15 jaar bitloos begonnen, ik reed altijd al, vanaf het begin dat ik hem inreed met los teugeltje (commentaar joh op stal 1 van de gogues en sloffen!) maar ik was toch al die tijd bang dat meneer de tank door zou hebben dat ik 'niet zoveel te vertellen' had zonder bit, want als hij een stalhalster omheeft gaat hij rustig staan eten terwijl ik met hem wandel en probeer hem dan nog maar mee te krijgen, dus ik was bang dat hij zoiets ook zou gaan doen met rijden.
Ze zeggen altijd wel dat paarden dingen niet expres doen en daar niet over nadenken maar ik denk dan altijd: kom maar eens naar mijn paard kijken dan Nagelbijten / Gniffelen
Meneer is zo slim en fijngevoelig wat dat betreft (en zooo lomp in andere situaties) zodra ik zit te dagdromen tijdens uitstappen, over bijvoorbeeld boerderijtjes met paardjes achter mijn huis, dan merkt hij dat mijn zit + aandacht verslapt en maakt ie toch een onverwachtse zijsprong; zo van "hé opletten jij!"

Maar het bitloos ging eigenlijk vanaf het begin vrijwel perfect, ik had me voor niks zorgen gemaakt, ben zelfs een stuk langs de weg ermee gegaan.

Wat betreft krachtvoer, heb ik al vanaf het begin een vaag gevoel dat er 'iets niet zo goed is' met dat voer, want toen ik op die bewuste dressuurstal stond, kreeg mijn paard 4 kg Bloos! sportbrok per dag Bloos!
Ik heb met klem gevraagd of ze het om wilden draaien: 4 x hooi en 2x een kwart schepje krachtvoer maar ik heb daar wel wat boze reacties over gehad Nagelbijten / Gniffelen Zij hadden tenslotte 'Deurne' gedaan en ik niet, hoe durfde ik commentaar op ze te leveren Verward
Toen ik ook nog per ongeluk mijn paard in de wei zette met en ander paard (een hengst nog wel, paarden mochten alleen in hun uppie en onder toezicht op de wei) besloot ik dat ik mijn langste tijd bij die stal had gehad en dat ik dan maar moest uitwijken naar minder luxueus (kantine, binnenbak) omdat ik blijkbaar niet op zo'n stal hoorde.
De hoeven van mijn paard gingen vrijwel meteen weer scheuren en brokkelen met die bakken krachtvoer per dag, dus geef ik al jaren alleen wat muesli of van die pavokoeken.

Er zijn mensen die mij bestempelen als 'natural' omdat ik het superbelangrijk vind dat mijn paard buiten komt.
Ik maak er geen probleem van dat mijn hengst en ruin samen staan en mijn hengst zal ik zolang hij hengst is nooit opsluiten acher 4 muren, ik kreeg laatst nog het advies van een prof. ruiter dat dat toch het beste is om te doen met hengsten Scheve mond

Ik gebruik geen dekens en ijzers, behalve in de winter eventueel een fleecedekentje, die kan ik ook alleen erop leggen zolang ik nog op stal ben, mijn vorige verzorgster was hem een keer vergeten, nou de volgende dag lag hij in lapjes op stal Haha!
Ook vind ik dat de basis van met paarden omgaan, op basis van NH is. Na 25 jaar klooien met paarden denk ik dat ik nu wel kan zeggen uit eigen ervaring dat dat de beste manier is.
Het zijn maar simpele dingen om mee te beginnen, zoals 'hoe loop ik over het erf met mijn paard' en 'hoe leer ik mijn paard iets?' maar die hele simpele dingen zijn voor mij de basis geweest voor de rest, want ineens beet mijn paard me niet meer, ineens skiede ik er niet meer achteraan als meneer ergens anders heen wilde. enzovoort enzovoort, en ineens merk je dat je vanuit het paard aan het denken bent, inplaats van: IK ben de baas en je DOET maar wat IK zeg!
En op de een of andere manier is die gedachte de laatste pakweg 10 jaar niet meer bij me opgekomen ook

Mijn hengstveulen (inmiddels 3 Haha! ) heb ik vanaf het begin al heel anders aangepakt en dat merk ik.
Ik denk ook wel dat het karakter is (deze is wat minder geobsedeerd door eten en ook wat onderdanig) maar hij loopt echt moeiteloos zonder touwtje achter mij en mijn ruin aan naar stal.
Ja als je 2 paarden tegelijk moet verplaatsen is dit toch de makkelijkste manier, dus heb ik het vanaf het begin al maar meteen zo geprobeerd.
Helaas kan het niet andersom, want die oude ruin van mij rent echt acuut naar de goene weides verderop Haha! Verder is ie wel braaf maar hij denkt de hele dag alleen maar aan eten, da's wel jammer Scheve mond

Wat betreft natural lifestyle en vaatwassers en moestuintjes: .....
Ik zou later wel een moestuintje willen hebben want ik word gek van alle dingen die hier met de groenten en fruit gebeurt, straks willen ze de verse groenten nog gaan bestralen ook om allerlei micro-organismen geen kans meer te geven, ik vind dat een enge ontwikkeling.
Alleen woon ik helaas 1 hoog achter, de gewone plantjes overleven nauwelijks op mijn winderige, natte en soms te droge hoekbalkon, laat staan groenten Nagelbijten / Gniffelen

Ik ben wel aan het kijken of ik (dan maar de keuken verbouwen, ik heb nu echtgeen plek) een vaatwasser kan plaatsen, want ik HAAAAAAAAT ( Boos! Boos! ) de afwas!!!!!
En als mijn vriend afwast, dan is zelfs en vaatwasser zuiniger dan met de hand afwassen Nagelbijten / Gniffelen
Bestaan er geen biologische afwasblokjes?
Ik ken iemand die ook biologisch schoonmaak- en afwasmiddel gebruikt, ik weet eigenlijk nieteens of zoiets hier verkrijgbaar is, ik woon maar in een dorp met bijna geen reform-achtig aanbod.

Mijn katten krijgen wel gewoon felixbrokjes of wat er in de aanbieding is en elke avond een half zakje natvoer (of blik, of kuipje) en als ik stukken vet van de entrecote of stukken bot van de t-bone over heb, krijgen ze dat; daar krijgen ze schone tanden van, echt waar.

Mijn pa zit in de Argentijnse vleeshandel en levering van vlees aan restaurants, ik werk zelf ook bij hem op kantoor, dus ik ben opgegroeid met (veel) vlees.
Wel sta ik 100% achter de Argentijnen hoe zij met hun koeien (en paarden, die eten ze daar niet) omgaan, ze leven gewoon dag en nacht op de pampa en krijgen geen rariteiten zoals hormonen, ook al zijn er mensen die hardnekkig blijven denken van wel.
Ook is de hele situatie rond de slacht zo stressvrij als mogelijk, daar kunnen wij in Europa nog wat van leren.
Wel eet ik ongeveer 1 tot 4 x per week vleesvrij of heel weinig. Ook omdat ik 3x per week genoeg vlees bij mijn ouders eet.
Laatst werd ik door mijn zusje en zwager wel vierkant uitgelachen/ meewarig aangekeken dat ik zo vaak geen vlees eet (en mijn vriend nog heel zielig: "ja soms mis ik het ook ja" ) en werd er gezegd door mijn zwager: "maar je hebt toch ook goedkoop vlees, als je niet zoveel geld hebt?"
Het klinkt misschien raar, maar 'goedkoop' vlees hebben we thuis nooit gegeten Bloos (speklapjes, slavinken, hamburgers, kroketten)
Laatst werd voor het eerst de "rundervink" geintroduceerd bij ons thuis Haha!
Hmmm, nu ik erover nadenk, ik heb hem daarna niet meer gezien Haha!

Verder rij ik op dit moment zo'n 300 tot 700 km per week, ik heb nu een zuinige Punto, maar ik ben op zoek naar een(iets veiligere en comfortabelere) auto die ooit een 2-paards trailer kan trekken, maar die zuipen meteen zoveel Scheve mond
Ik heb tot mijn 27e geeneens een rijbewijs gehad, maar ik moet toegeven dat het nu wel makkelijk is hoor.
Ik ben ook al van jongs af aan gek op auto's en nu ik mijn rijbewijs heb, vind ik autorijden ook best leuk.
We gaan nu ook met de auto op vakantie, lekker makkelijk. Mij zal je niet gauw op een camping zien, ik heb het jaren gedaan met mijn ouders en ja het is leuk. Totdat het gaat regenen Boos! of je met 80 andere mensen in de rij bij de smerige en koude douches moet aansluiten Scheve mond

Wat betreft e-nummers in het eten word ik er gewoon verdrietig van Scheve mond Zelfs in vers brood zit meer rotzooi dan ik zou willen, maar ik heb geen geld om alles maar biologisch te kopen.
Ik probeer erop te letten maar het lukt me gewoon niet.
Ik ben van de 'alles of niets' dus daarom eet ik ook vlees, er zit gewoon overal dierprodukten isn als je erop gaat letten, je kan er niet omheen.

Wat betreft denken aan het milieu en kachel opstoken: mijn hele huis hangt vol met spaarlampen, ik weet eigenlijk niet waarom, gewoon een beter idee.
Ik heb een oud huis uit 1950 met alleen een gaskachel en die stookt wel wat hoor Bloos
Om de energierekenig wat te dimmen (je bljift stoken in mijn huis) heb ik dan een deken om onder te zitten tijdens bankhangen maar ik heb op dit moment niet echt behoeft om veel geld in mijn huurhuisje (wat misschien ooit gesloopt gaat worden ook nog) te investeren voor isolatie en dat soort dingen.

Zo heel verhaal Vork Bloos maar het komt er dus op neer dat ik denk dat mijn lifestyle niet zo heel natural is.
En dat ik in het dagelijkse leven ook niet in een hokje pas, dus waarom wel bij de paarden?