Natuurlijk bekappen vraagje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Re: Natuurlijk bekappen vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:24

Het goede aan het NB-en vind ik dat er gewoon veel vaker wat aan de hoef gebeurd. 1x per zoveel weken door een NB-er en dan iedere week bijvoorbeeld door de eigenaar zelf. Scheurtjes en afwijkende standen krijgen zo veel minder kans als bij alleen 1 x per 6/8 weken laten bekappen en verder niets.

Mijn paard loopt nu bijna 3 jaar zonder ijzers en heb ook een jaar natuurlijk bekappen geprobeerd. Er kwam 1x per 6 weken een bekapper langs. Zelf durfde ik niets te vijlen omdat ze een sterk afwijkende stand heeft. Voorheen had ze voor ijzers omdat ze erg scheef met het NB-en had ze dat veel minder. Dat zag ik echt als een groot voordeel. Ook had ze geen gevoelige zolen en kon ik zo de weg op zonder ijzers terwijl ze wellicht van haar 3e tot 12e op ijzers had gestaan tot ze bij mij kwam.

Kan helaas geen 24/7 weide of paddock bieden in de winter en de hoeven werden helaas te kort. Ze ging steeds meer achterover hangen in de hoeven ze had een gebroken hoefas. Ook word NB-en hier in de omgeving niet echt gewaardeerd door omstanders en dierenartsen. Heb helaas geen mogelijkheid om paard aan huis te hebben en qua gezondheid geen mogelijkheid om op een echte doe het zelf stal te gaan staan. Mijn paard heeft goede verzorging nodig anders word ze snel mager en dan bieden heeeeel weinig stallen hier in de omgeving heb ik helaas moeten ondervinden. Ben toen weer terug gegaan naar de traditionele smid.

Na een tijdje ging ze beroerder lopen en heb ik er even 8 weken ijzers onder moeten slaan omdat ik met mijn handen in het haar zat en even 'bedenktijd'nodig had. De zool was te dun geworden en elk steentje ging ze voelen, auch. Ook slijt ze weer steeds schever af ziet er echt niet uit.

Ben nu aan het klooien met hoefschoenen. Omdat ze scheve en verschillende maat voeten heeft valt het niet mee en heeft mij al een dot geld gekost. Schoenen ruilen, passen terugsturen etc. Nu pas Smitjes aan laten meten en hoop dat die bevallen. Lukt dat niet dan heb ik alles binnen mijn kunnen geprobeerd en gaan er ijzers onder ook al ben ik daar falikant tegen. Maar wil mijn paard niet met pijn laten rondlopen. Ze gaat heel gauw in de rug vastzitten dan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:27

Visconti; ik lees het inderdaad nu pas...... Drie maanden???
Die van mij kwam even wel ietsje eerder. Haha!
Ik wacht sowieso geen 3 maanden!!!!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:28

Nee de mijne ook niet, smid komt elke 6 week en bekap hem om de 3 dagen, ik denk als je paard 1x in de 3 maand bekapt word het sowieso niet goed kan gaan. Iedergeval ik weet zeker dat er bij mijn paard geen hoef meer over zal zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:36

Die van mij komt om de 5 a 6 weken. Ik veil zelf niets bij, maar mijn bekapper zegt dat mijn paard zijn hoeven zelf goed 'bijhoudt'. Hij staat 24/7 buiten, iets wat mijn NBer ook adviseert bij NBen. Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 14:13

Bij mij komt de smid als ik inschat dat het nodig is. Dat kan na vijf weken zijn, maar net zo goed na vier maanden. Het hangt af van hoe de hoeven zich gedragen. En ja, ik vijl heel af en toe wat, maar dat is ook alleen als ik inschat dat het nodig is. Normaal gesproken houden we het aardig in evenwicht met rijden, maar nu heeft ze een wondje op haar rug en zie je meteen dat de hoef te hard groeit en moet de smid dus komen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:59

Ik heb eigenlijk altijd mijn smid om de 10 a 12 weken gehad. En dan haalde hij er amper wat van af.

Mijn stalgenoot zit nog wel bij die bekapper en die gaat ook om de 10 a 12 weken en er komt dan bijna niks vanaf.

De beesten lopen 24/7 buiten met een schuilplaats met betonnen ondergrond. daarnast worden de paarden regelmatig mee over de weg genomen dus dan heb je ook al slijtage.
Voeten zijn keihard.