argumenten bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: argumenten bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:30

Submodopmerking:
De TS vroeg om argumenten voor bitloos rijden, dus laten we ons daar bij houden. Voor een discussie kun je een nieuw topic openen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:32

Nadya schreef:
Sim0ne schreef:
Ik stop maar weer eens met deze discussie, ik laat me weer eens teveel meeslepen... Ik zie je wel weer in het volgende topic Nadya.... Knap dat jij je altijd subtieler kunt verwoorden, RESPECT...

Dank je, Simoon, maar ik kan hier ook niet tegen, hoor . En Cer, mensen moeten misschien inderdaad 'aardig' blijven (maar waarom reageert zo iemand hier dan???? Dan vraag je om moeilijkheden, lijkt me), maar mogen van mij ook wel wat aardiger blijven tegen hun paard. Maar ja, dat is zo moeilijk blijkbaar. Triest, hoor.....

Waarom ik hier reageer, geef ik aan. waarom ik meelees in dit soort topics? Omdat mijn interesse heel breed is. Ik kijk graag voorbij de witte hekjes van de dressuurring om te kijken hoe andere mensen met hun paarden om gaan. Soms kom ik dingen tegen waar ik me niet in kan vinden. (de hetze tegen het bit) soms kom ik dingen tegen die me wel aanstaan (de overweging of een specifiek individu/paard een bitloos hoofdstel misschien prettiger vindt)
Met jullie manier van reageren bereik je helaas wel snel dat je iemand weer heel snel wegjaagt. Met een minder zwart wit manier van reageren kun je mogelijk meer mensen bereiken met je boodschap. Dan kun je mensen tot nadenken aan zetten. Wie weet, misschien komen ze dan tot de conclusie dat ze julie uitleg beter vinden.

Ik hoop dat je met de laatste regel niet bedoelt dat ik 'niet aardig blijf' tegen over mijn paard? Daar kun je je namelijk al helemaal geen beeld van gevormd hebben op basis van mijn reacties.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:40

Oke, prima.

Als de anatomie van de mond van het paard zo zou zijn dat het bit niet prettig is voor hem, zou ik bitloos overwegen. Ik kan me voorstellen dat sommige paarden door de vorm/dikte van kaken/lippen/tong beter reageren op bitloos.
Ook de persoonlijke voorkeur of geschiedenis het paard zou wat mij betreft een overweging richting bitloos zijn.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 16:05

Bedankt voor de (goede) argumenten!

Mijn eigen argumenten in het verslag zijn:

- De kaak is tussen hun 2e en 5e in de groei, dus extra gevoelig.
Mocht je dan tog met bit willen rijden begin dan na hun 5e of 6e ermee.
- Je stimuleert het kauwreflex.

Maar ik word nu opgehaald dus ik ga later weer verder..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 16:11

Als je een paard in gaat rijden zonder bit om de mond te sparen, is dat een nobel streven. Niet voor niets wordt er ook bij de Californische Westernstijl eerst met bosal, en later met een combi van bosal en bit gewerkt voordat je helemaal op bit overstapt.

Als een jong paard nog zoveel moet leren, kan het idd voorkomen dat je er wat harder aan moet zitten dan de bedoeling is, dus dan is bitloos alleen maar fijn. En als je beslist dat je niet verder hoeft in de opleiding van je paard, is er niets mis mee om op dit stadium te blijven.

Maar er zijn ook momenten dat er mensen weer naar dat bit willen. Die keuze behoort iedereen voor zich te maken, en de keuze van iemand om voor bit te gaan behoor je te respecteren. Niet ieder bit is met pijn verbonden. De zoektocht naar een voor een bepaald paard passend bit kan wel de nodige tijd in beslag nemen en met de nodige kosten verbonden zijn als je alle bitten gaat aanschaffen die je wilt uitproberen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 16:34

Cassidy schreef:
Als een jong paard nog zoveel moet leren, kan het idd voorkomen dat je er wat harder aan moet zitten dan de bedoeling is, dus dan is bitloos alleen maar fijn. En als je beslist dat je niet verder hoeft in de opleiding van je paard, is er niets mis mee om op dit stadium te blijven.

Het is maar wat voor opleiding je voor je paard en jezelf in petto hebt. Als ik geen wedstrijden wil rijden (en die behoefte heb ik inderdaad absoluut niet), wil dat echt niet zeggen dat ik niet verder ga in de opleiding met mijn paard en niet te vergeten mijzelf. Want volgens mij leer je samen, hoor, ik richt niet alles alleen maar op mijn paard. Tenzij je alles al kan en weet, maar dat soort mensen ken ik niet over het algemeen. Clown
Ik persoonlijk wil alleen hele andere zaken met mijn paard bereiken dan waar de gemiddelde wedstrijd over gaat, denk ik. Lachen

Mijn belangrijkste argumenten om bitloos te gaan zijn:
- ik wil zijn jonge mond sparen, ondanks mijn zachte handen.
- ik wil mijn paard met zo min mogelijk hulpstukken beleren en hem het vertrouwen geven om op de lichtste aanwijzingen te reageren, dus het liefst met zo min mogelijk druk.
- en ik doe graag alles 'anders'. En wel zo paardvriendelijk mogelijk. Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:08

Toch komt er op een gegeven moment een punt dat je over zou willen naar bit. Ook zonder wedstrijden. Want zo gevoelig je je paard ook zou willen maken, bit en teugels helpen je op een geven moment om nog verfijnder in te werken.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:10

Met een goed bitloos hoofdstel kun je net zo nauwkeurige hulpen geven als met een bit

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 17:10

Ik vind het best als mensen met bit rijden,
maar ik vind wel dat je er mee om moet kunnen gaan.
Wat je op maneges altijd ziet is dat pony's onwijs in hun mond worden getrokken,
dat vind ik gewoon zielig.

Ik heb dit topic niet geopend om wat nu beter is,
maar ik heb het geopend omdat ik graag wat goede argumenten/feiten wil.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:21

speedy_cindy schreef:
Ik vind het best als mensen met bit rijden,
maar ik vind wel dat je er mee om moet kunnen gaan.
Wat je op maneges altijd ziet is dat pony's onwijs in hun mond worden getrokken,
dat vind ik gewoon zielig.

En niet alleen op maneges helaas....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:21

Sim0ne schreef:
Met een goed bitloos hoofdstel kun je net zo nauwkeurige hulpen geven als met een bit

En wat is in jouw ogen een goed bitloos hoofdstel?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:25

Cassidy schreef:
Sim0ne schreef:

Ik heb er nu eentje besteld waar ik hele goede dingen over hoor, ook van iemand hier op bokt trouwens.
Zij doet er ook dressuur mee. Ik weet van mijn twee instructrices dat je zonder bit alles kan bereiken als met bit. Nou ja, we zullen zien. Hoe dan ook, mijn paard gaat bitloos door het leven voorlopig. En ik hoop eigenlijk voor altijd.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:40

@speedy_cindy:
Als je goede argumenten wilt lezen, neem dan eens een kijkje op mijn website (www.jovarna.tk, op de pagina "Bitloos").
Daar lees je mijn beweegredenen en die van zo'n 35 andere bitloze rijders. Knipoog

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 17:43

oke dankje JoviBan

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:45

JoviBan schreef:
@speedy_cindy:
Als je goede argumenten wilt lezen, neem dan eens een kijkje op mijn website (http://www.jovarna.tk, op de pagina "Bitloos").
Daar lees je mijn beweegredenen en die van zo'n 35 andere bitloze rijders. Knipoog
De komma moet erachter weg,anders doet ie het niet.
Dit is de juiste link:
http://www.jovarna.tk/

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:51

Nog een voordeel van bitloos: tijdens een pauze op een langere rit kun je je paard laten grazen zonder dat het bit in de weg zit. Je hoeft dan ook geen extra halster en touw mee te nemen voor als je je paard bv. even vast wilt zetten.

En mijn vraag over die tanden staat nog steeds hoor. En specifiek dat. Dus: op welke manier heeft een bit negatieve invloed op het gebit en hoe ver moet je gaan om dat aan te (kunnen) richten? De andere voordelen van bitloos zijn me volkomen duidelijk Knipoog maar bedankt Bloos . Ik ben gewoon op zoek naar een leermoment, als dat mag.

Halsters zijn overigens ook niet altijd pijnloos, zeker touwhalsters niet. Sterker nog: die zijn ervoor ontworpen om op bepaalde druk te geven op een zenuwpunt.

vrijruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:44

Voor diverse antwoorden over bitloosrijden en argumenten verwijs ik naar www.bitloosrijden.nl en naar www.bitlessbridle.com Hier kan je alle info vinden over de (in)werking van het bit. Ook met een flink aantal foto's, ervaringen van andere mensen (internationaal)

Deze discussie komt weer uit op rijtechnieken en alles wat daar omheen hangt. Wel jammer...waarom toch??

Even een klein voorbeeldje uit de vele die in de boven genomoemde sites te vinden zijn.....

De schade die het bij het paard teweeg brengt zien we vaak over het hoofd daar we echt niet na elke rit in de mond van het paard kijken, laat staan dat het paard dit makkelijk toelaat, waarbij je voldoende zicht hebt op de evt. schade die er dan veroorzaakt is. (beweer echt niet dat dit bij elke rit grof wordt gerden, voordat hier weer overheen wordt gevallen) Het gedeelte waar het paard geen (zichtbare) tanden heeft zitten is ZEKER NIET gevoelloos zoals eerder werd gesuggereerd. Hier lopen allerlei zenuwen doorheen.

Op het moment dat wij een tand/kies missen en wij komen daar met onze tong tegen of vinger voelen we dat ook. Dan denk je, ja maar wij zijn mensen, bij het paard komt het op het zelfde neer.

Alle tanden hebben wortels en verbonden met zenuwen, deze zenuwen moeten ergens vandaan komen of langs lopen om verbonden te worden met de hersenen. Deze stoppen echt niet halverwege waar dan zichtbaar even geen tanden zitten. Ook hier kunnen trouwens tanden zitten. Deze zijn niet doorgekomen, zoals meesten wel bekend de wolfskiesjes, hengstentanden enz..Deze tanden zitten er wel maar komen niet boven het tandvlees uit. Zij kunnen wel degelijk gevoelig zijn. Soms zitten er inderdaad geen tanden ook niet onder het tandvlees maar neemt niet weg dat dit gevoelloos zou zijn. Dit kan je alleen zien door een rongenfoto te nemen, voelen helpt niet. Dit is een stukje evolutie van het paard, de een heeft het wel de ander niet, net zoiets als de verstandkiezen bij de mens. De een heeft ze wel de ander niet. Soms komen ze door en soms niet.

De schade die het bit uiteindelijk veroorzaakt gebeurd soms langzaam, tanden en kiezen slijten, gevolg het paard kan minder goed zijn eten verwerken.
Wordt er heftig gereden dan heb je accute schade, bloedend tandvlees maar kan ook minder direct zichtbaar zijn en schade onderhuids geven, dit woekerd langzaam door en wordt vaak over het hoofd gezien, en paard heeft veel pijn. En zou je pas bij een evt rongenfoto of nader onderzoek na de dood van je paard aan het licht komen.

Het paard produceerd inderdaad meer speeksel (door het bit) waardoor het vaker slikt, de reflex die normaal is. Wordt dit te veel dan komt het schuim, speeksel gaat soms schuimen, naar buiten omdat er niet snelgenoeg geslikt kan worden omdat er meer gevraagd wordt van het paard, nl arbeid. Eten en arbeid gaat niet samen, dit is niet ingebouwd. Vluchten voor een roofdier en eten gaat ook niet samen. (nu is arbeid geen vluchten en vluchten geen arbeid maar wel beweging)
Schuimen is echt geen teken van dat het bit aangenomen wordt of dat het dan goed zou passen of dat er goede arbeid wordt verricht of weet ik veel wat. Het is een simpel gevolg van overvloedig speeksel wat niet op tijd weggewerkt kan worden.

En even terzijde de KNHS wordt niet aangevallen om het bit te verbieden!! Er wordt alleen verzocht door een groep mensen welke graag zou willen zien dat bitloos wordt toegestaan, zodat ook zij, die wel een wedstrijd willen rijden, maar medisch gezien geen bit kunnen verdragen (het paard dan) ook kunnen mee doen aan wedstrijden.
Er zijn nu eenmaal een flink aantal dieren die dit echt niet verdragen, zij zijn niet minderwaardig of minder kundig maar zij mogen nu niet meedoen omdat het, het bit niet verdraagd.
Er is totaal niet ter sprake dat met bit aan wedstrijden mee doen verboden zou moeten worden. Men wil gewoon een regeltje erbij zodat je ook bitloos kan starten. Dat er dan toevallig een grotere groep dan ook interesse in de wedstrijdsport krijgt is dan mooi meegenomen en zie ik als een verrijking.

Dat paarden allerlei dingen doen die wij graag willen en dat wij dit vaak op een zeer grove manier duidelijk proberen te maken hebben we te danken aan de goedheid van dit dier. Wij dienen als mens daarvoor zeer veel respect te hebben. Alleen dit respect hebben de meeste mensen niet.
Dit hebben we als mens niet voor elkaar dus ook niet naar dieren toe, dit is vaak vele malen erger en totaal respectloos want dieren zijn in hun ogen ondergeschikt aan de mens.
(weer even terug naar het paard...)
In onze tijden van bijv. controle verlies, treden er allerlei reflexen op om onzelf te doen overleven. Deze reflexen zijn niet altijd even vriendelijk voor het paard. Deze reflexen zijn wel om te bouwen maar kosten heel veel tijd, energie en inspanning om deze te gaan beheersen. Op zo'n moment realiseren wij echt niet dat we het dier vreselijk veel pijn doen, we schakelen over op het overlevings meganisme. Achteraf denken we soms, had ik niet moeten doen of had ik maar....zus...of... zo....gedaan, maar de schade is al veroorzaakt.
Wij kunnen deze onnodige pijn voorkomen............

Ik hoop speedy-cindy dat je voldoende informatie bij elkaar kunt vinden en dit kunt gebruiken waarvoor je bedoeling was. Er is zeer veel te vinden op het internet, kijk ook vooral op de buitenlandse sites ook daar kan je veel info vinden. Ook is er een boekje te koop met alle achtergrond informatie over de werking van het bit en alles wat daar om heen hangt. Het is alleen wel in het engels er is (helaas) nog geen nederlandse vertaling.

succes...

En voor iedereen HAPPY TRAILS bit en bitloos....heb respect voor je paard en ga met wijsheid met uw edele dier om.
Dit zal zeer gewaardeerd worden!!!

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 21:53

vrijruiter bedankt hier heb ik wat aan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:54

Erg goed uitgelegd allemaal, vrijruiter!
Thanks!
OK dan!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:57

Whoa vrijruiter, OK dan!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 23:18

Vrijruiter, super!!! Ja

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 00:00

ik wil toch ook ff wat kwijt....mijn bit is niet niet hard mijn bitje is van rubber uhhmm..denk dat tanden net wat harder zijn als ik me nagel erin zet blijft het er gewoon in staan de eerste tellen.....dit gaat over een merrie van 4 jaar.
dan wil ik nog ff wat kwijt over wieltjes.....natuurlijk bij dresuur heb ik idd wel eens gezien tot bloede toe...erg als ik zoiets zie en kan me er mateloos aan irriteren.....
het volgende de western sporen deze schuiven mee omhoog op het moment van het aanraken van het paard dit vind ik top want wil zeggen dat paard bijna niks voeld en natuurlijk zullen hier ook mensen in te vinden zijn die ze zeker verkeerd gebruiken maar ken er ook die hebben ze om maar gebruiken ze niet..tja weet ook niet wat dat nu voor zin heeft.....nee zelf rij ik er nog niet mee eerst alles maar eens lekker onder de knie krijgen.
wilde ik gewoon ff kwijt.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 09:28

frangelica schreef:
ik wil toch ook ff wat kwijt....mijn bit is niet niet hard mijn bitje is van rubber uhhmm..denk dat tanden net wat harder zijn als ik me nagel erin zet blijft het er gewoon in staan de eerste tellen.....dit gaat over een merrie van 4 jaar.
dan wil ik nog ff wat kwijt over wieltjes.....natuurlijk bij dresuur heb ik idd wel eens gezien tot bloede toe...erg als ik zoiets zie en kan me er mateloos aan irriteren.....
het volgende de western sporen deze schuiven mee omhoog op het moment van het aanraken van het paard dit vind ik top want wil zeggen dat paard bijna niks voeld en natuurlijk zullen hier ook mensen in te vinden zijn die ze zeker verkeerd gebruiken maar ken er ook die hebben ze om maar gebruiken ze niet..tja weet ook niet wat dat nu voor zin heeft.....nee zelf rij ik er nog niet mee eerst alles maar eens lekker onder de knie krijgen.
wilde ik gewoon ff kwijt.

nog wat vergeten....en me paarden komen elk half jaar bij tandarts...en als je je paard goed kent merk je echt wel dat ie ergens last van heeft.
meer heb ik niet.
maar ga zeker dat bitloos eens proberen wel pas over een jaartje of drie of misschien wel met heske....maar ga het zeker eens overwegen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:16

Cassidy schreef:

Eentje waarbij teugelhulpen naar links en rechts ook zo aankomen bij het paard (dat je dus niet de neus naar beneden trekt zoals bij sommige bitloze optomingen, maar naar opzij. Dat als je aan de linkerteugel 'trekt' het paard druk voelt aan de rechterkant van de neus) en dat het hoofdstel niet schuift op het hoofd van het paard als er hulpen gegeven worden...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:44

Hmmm,ik vind het juist wel prettig als het kruislings werkt.
(dus dat als je links 'trekt' dat het paard dan van de rechterkant naar links 'getrokken' wordt)
Dan duw je alsware het paard om,ipv. dat je het omtrekt.