verbeteren van levenskwaliteit.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: verbeteren van levenskwaliteit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 09:09

Waratje schreef:
Onze paarden staan vaak 's nachts op stal en overdag in een groep buiten en ik zie bij jou geen voordelen die ik mis, om precies te zijn alle voordelen die jij noemt van 24/7 buiten heb ik net zo goed met 10 uur buiten per dag (+ werk) en een goed geventileerde stal en de nadelen die je noemt heb ik ook, tenzij ik met deken werk. Dus ik zie de toegevoegde waarde van 24/7 niet zo Knipoog

De toegevoegde waarde van 24/7 weidegang ten opzichte van 10/7 weidegang (ervan uitgaande dat je geen groepsstal hebt) is o.a.:

* ze zijn nièt altijd in beweging; ze staan dan namelijk 14 uur stil
* ookal is de stal goed geventileerd, op stal is het altijd droger en er hangt altijd een ammoniaklucht (ook wanneer je die als mens niet ruikt)
* ze staan 14 uur opgesloten in een kleine ruimte en geïsoleerd van elkaar
* het is niet goed voor de hoeven om in hun eigen mest en urine te staan

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 09:27

JoviBan schreef:
De toegevoegde waarde van 24/7 weidegang ten opzichte van 10/7 weidegang (ervan uitgaande dat je geen groepsstal hebt) is o.a.:

* ookal is de stal goed geventileerd, op stal is het altijd droger en er hangt altijd een ammoniaklucht (ook wanneer je die als mens niet ruikt)

Stilstaan is een relatief begrip, ze keutelen echt wel door die stal, daar hebben ze wel ruimte voor. Dat "geïsoleerd van elkaar" vind mijn paard een voordeel, het is namelijk lekker rustig. Stal is halfhoog dicht, daarboven tralies en een open bovendeur, dus goed zicht op de andere paarden. En die hoeven zijn in een uitstekende conditie, mijn smid zal niet echt blij zijn dat ze moet komen om wat te bekappen, want ze zijn keihard. Dus ik zie nog steeds niet de toegevoegde waarde.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 09:48

JoviBan schreef:
Waratje schreef:
Onze paarden staan vaak 's nachts op stal en overdag in een groep buiten en ik zie bij jou geen voordelen die ik mis, om precies te zijn alle voordelen die jij noemt van 24/7 buiten heb ik net zo goed met 10 uur buiten per dag (+ werk) en een goed geventileerde stal en de nadelen die je noemt heb ik ook, tenzij ik met deken werk. Dus ik zie de toegevoegde waarde van 24/7 niet zo Knipoog

Als je paard in z'n eigen urine staat dan is je stroosellaag te dun. Mijn paard staat op een vast 'plak' van ong 30 cm stro, met daarbovenop nog 10 cm losgeschud vers stro. En die stalbodem is nooit nat.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 11:37

Mijn paard 24/7 buiten houden is de enige optie., vind ik. Hij houdt gewoon niet van stilstaan, opgesloten staan en hij is heel graag met andere paarden, die hij goed kent. Dag en nacht. Ik kom op hele verschillende tijden, ook vaak meerdere keren per dag, dus ook wel eens later op de avond. 's Avonds merk ik dat de kudde echt op zichzelf is, soms voel ik me gewoon een 'buitenstaander'. Dan spelen ze vaak (rondrennen, gek doen), niet bepaald slapen trouwens. Haha!
Gelukkig heb ik een erg sociaal paard, die ook nogal op mensen (zeker op mij) gericht is. Er staan paarden in de (vaste) kudde, die het niet altijd zo op mensen hebben en dat merk ik vooral 's avonds. Het is dan echt hun tijd met elkaar, zeg maar (er staan een hoop lespony's tussen). Prachtig om te zien en mee te maken hoe ze met elkaar zijn juist op die rustigere momenten als de avonden en nachten. Zeker in een natuurgebied.

De nadelen van iemand die ik las (bijtwonden, nat zijn van de regen, dikke vacht) zijn niet mijn persoonlijke nadelen trouwens. Ik zie het ietsje anders. Bijtwonden heeft 'ie vrijwel nooit (dat was alleen in het begin, toen zijn rangorde nog bepaald moest worden of als er een nieuwe bijkomt, maar dat gebeurt vrij weinig, het is een vaste kudde) en die dikke vacht vind ik prachtig. 's Winters doen we gewoon wat minder, geen enkel probleem. Bijvoorbeeld meer grondwerk ofzo.

Dat sommigen hier roepen dat ze de toegevoegde waarde niet zien, ja, dat kan. Geldt dus niet voor mij en mijn paard. Voor hem is het wel weer heel belangrijk om 24/7 buiten te zijn. En ik krijg er een heel gelukkig en gezond paard voor terug. En dat gaat mij voor het gemak van het niet hebben van een wintervacht, of dat 'ie schoon/droog is 's winters. Ik heb mijn paard voor het plezier voor allebei, niet alleen voor mijn eigen plezier. Daarmee zeg ik niet dat anderen die hun paard anders houden dat niet doen, maar wel dat het mijn uitgangspunt is voor mij en mijn paard, die wel behoefte heeft aan vrijheid en buiten zijn 24/7. Dat betekent voor mij dat ik 's winters rustiger aan moet doen met hem, maar dat vind ik helemaal niet erg.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:05

Dat was ik ja Haha!

nadelen zijn:
als het regen zijn ze meestal wel nat (kan ik niet rijden)
tja ze zitten wel dik in hun vacht (niet ik het erg vind)
bijt wonden komen geregeld voor
niet al te nat terug zetten (komt dit weinig voor "nat zijn") Haha!

ach ja ik ben het gewend dat ze hier en daar bijt wonden hebben , af en toe best heftig maar goed het zijn 2 hengsten en 1 ruin die toch de rangorden willen uit vechten tussen door Knipoog
rijden is voor mij geen must ...dat scheelt ik ben elke dag bij m`n paardjes dat is voor mij belangrijker Haha!
tja een dikke vacht is voor mij wel een nadeel , ik heb astma en ben allergies voor alles wat met dieren te maken heeft en dat is voor mij effe een rot tijd Boos!
en het zweten ook in de winter ik zet ze zo terug , het enigste wat ik doe wat hooi in de stal leggen zodat ze effe een half uurtje kunnen knabbelen en in tussen tijd zijn ze op gedroogd en lekker buiten verder kunnen spelen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:39

Bisbax, dan begrijp ik je beter, met deze uitleg. Lachen
Ik kan me voorstellen dat als je allergisch bent, zo'n wintervacht niet handig is.
Ik vind Sam's wintervacht weer geweldig, zou het niet willen missen. Dan is het helemaal een teddybeer namelijk (hij is erg knuffelig). Haha!

Het ging mij meer om de mensen die maar roepen dat ze de toegevoegde waarde niet zien van 10 uur buiten of 24 uur buiten. Het is wel degelijk een verschil in mijn situatie. Mijn paard houdt gewoon niet van opgesloten staan, hij vindt het verschrikkelijk. Ik heb 'm een paar weken geleden 5 dagen op stal moeten houden, omdat hij een blessure had. Ik heb me rot gewandeld met hem Haha! (nou was wandelen ook heel goed voor hem en we vinden dat ook leuk samen, maar het was wel een heel gedoe in combinatie met mijn gezinnetje thuis), omdat hij het echt niet naar zijn zin had binnen. Hij miste zijn vrijheid en zijn vriendjes, dat was overduidelijk.
En ik vond het vreselijk hem zo te zien elke dag en hem dan weer zo achter te laten, opgesloten en wel. Godzijdank kon hij na 5 dagen weer fulltime het land op. Heel bijzonder om te zien wat opstallen met hem deed. Nu ben ik nog meer overtuigd dan ik al was, dat Sam echt geen stalpaard is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:25

Nadya schreef:
Het ging mij meer om de mensen die maar roepen dat ze de toegevoegde waarde niet zien van 10 uur buiten of 24 uur buiten. Het is wel degelijk een verschil in mijn situatie.

Dat zeg je goed: "in mijn situatie". Heel veel hangt af van hoe het individuele paard met zaken omgaat. Die van jou wil absoluut niet opgesloten worden, die van mij vindt dat (voor beperkte tijd) juist prettig. Dat maakt het verschijnsel "de ideale pensionstal" dus ook zo moeilijk, dat is namelijk voor iedereen verschillend en dat ligt echt niet alleen aan de eisen van de mensen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:35

Waratje schreef:
Nadya schreef:
Het ging mij meer om de mensen die maar roepen dat ze de toegevoegde waarde niet zien van 10 uur buiten of 24 uur buiten. Het is wel degelijk een verschil in mijn situatie.

Dat zeg je goed: "in mijn situatie". Heel veel hangt af van hoe het individuele paard met zaken omgaat. Die van jou wil absoluut niet opgesloten worden, die van mij vindt dat (voor beperkte tijd) juist prettig. Dat maakt het verschijnsel "de ideale pensionstal" dus ook zo moeilijk, dat is namelijk voor iedereen verschillend en dat ligt echt niet alleen aan de eisen van de mensen.

Ik kan er trouwens nog bij vermelden dat er nog ruim 20 paarden bij ons op stal staan, die het heerlijk vinden om over een week of wat weer 24/7 naar buiten te mogen. Er staat er 's avonds echt geen een bij het hek, hoor.

Maar inderdaad, mijn eigen paard is gewoon een vrijheid blijheid dier. En zo zijn er zeer veel. Over het algemeen ken ik persoonlijk meer paarden die liever buiten staan dan binnen. Maar goed, sommigen zullen dat wel toeval vinden. Knipoog

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:24

Citaat:
Maar inderdaad, mijn eigen paard is gewoon een vrijheid blijheid dier. En zo zijn er zeer veel. Over het algemeen ken ik persoonlijk meer paarden die liever buiten staan dan binnen. Maar goed, sommigen zullen dat wel toeval vinden.

Na, zo toevallig vind ik dat niet.
Ik zit met twee kwaden:

Ten eerste slaat mijn merrie stal, benen, alles kapot als ze teveel binnenstaat. (We hebben het niet eens over de overlast voor de buurt, die knallen hoor je echt heel de polder door, vooral snachts.)
Ten tweede is het een echte kouwelijke bloedkikker die bij een druppel regen al piept. En ze krijgt rugpijn van de koude.

De oplossing is een dik waterdicht dek, en toch een dagdeel naar buiten in de winter. Dat werkt, we horen haar niet.

Misschien niet natural, maar helpt wel.

Ik denk dat je als pensionhouder keuzes moet maken: ben je er alleen voor klanten die 24/7 willen, of ook voor klanten die buitenlucht belangrijk vinden, maar hun dieren om wat voor reden ook toch ook gedeeltelijk op willen stallen.

(Overigens is ook voor 24/7 groep een aantal boxen aan te bevelen, voor zieke dieren of dieren die een tijdje afgezonderd moeten worden. En dan meer dan een, zodat een dier altijd een gezelschapsdier bij zich heeft. Ideaal zou zijn als aan deze boxen een uitloopje zit.)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:13

Randalinpony, dan doe je het op deze manier toch prima met je pony?

Wat ik zo jammer vind, is dat mijn pony niet overal kan staan, omdat hij graag 24/7 buiten staat. Er zijn maar weinig pensionstallingen die dat bieden. Te weinig zelfs. Ik heb geluk dat ik er eentje gevonden heb, waar hij superhappy is buiten en waar ik dezelfde faciliteiten heb als op de gemiddelde eenvoudige pensionstalling. Ja, ook een box als hij ziek is ofzo. En daar betaal ik dan niet extra voor, er is gewoon ruimte voor eventuele zieke weidepaarden bij ons.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 18:48

Wendy schreef:
Loolapelooza schreef:
Dus om ze dan buiten te laten omdat dat "volgens de natuur zo hoort"...

Wat dacht je er van om ze de keuze te geven? Dat vind ik zelf toch wel het mooiste, een goede schuilstal. Als ze willen kunnen ze er in gaan staan, als ze naar buiten willen gaan ze naar buiten Lachen

Daar pleit ik al jaren voor om het zo maar te zeggen Knipoog
Elk paard is individueel met eigen noden. Dààr moet je naar kijken.

Nadya schreef:
Jammer dat je meteen spreek over 'ze het hele jaar rond op de wei pleuren'. Klinkt een beetje alsof mensen (zoals ik bijvoorbeeld) die haar paard inderdaad het hele jaar door buiten laat lopen, het uit gemakzucht doen. Mijn paard loopt het hele jaar door buiten, omdat het een echt buitenpaard is. Hij is supersociaal, dus graag in zijn eigen vaste kudde en daarbij beweegt hij graag. Hij verveelt zich dood op stal, kwijnt daar echt weg. Ook voor een paar uurtjes. Ik wil niet dat mijn paard aanleert om binnen te staan, als dat zijn natuur niet is. Het zou gemakkelijker zijn in de winter als hij (gedeeltelijk) binnen zou staan, maar niet elk paard is hetzelfde.

Zoals jij het doet, prima hoor, mij hoor je er niet over, maar denk alsjeblieft niet zo denigrerend over weidepaarden of hun eigenaren, als je niet alles weet. Misschien bedoel je het niet zo, maar zo komt het wel over bij mij.

Dat interpreteer je verkeerd, weet dat mijn woordkeuze het misschien insinueert maar dat was in ieder geval niet de intentie Haha!

Integendeel, als je goed leest zul je zien dat ik net eerder naar het tegenovergestelde neig.
Ik wil namelijk fatsoendelijk mijn rondjes kunnen doen (zoals ik letterlijk aanhaal), en als je 4 dieren hebt die je van elkanders voerbakken en hooi wil weg houden, en niet meer tot aan je enkels in de bagger met hooi wil sleuren, of kruiwagens mest door moet trekken (die omvallen, of morsen) en met emmers water door diezelfde bagger moet terwijl je je laarzen verliest die blijven steken... (ga zo maar door, ik heb alles meegemaakt en in erg veel situaties geleefd) is dat nogal moeilijk als ze met z'n allen een schuilhok moeten delen (en de alfa merrie deelt hier om te beginnen al niet graag)

Wat ik dus maar wil zeggen is dat je (in mijn ervaring dan) zoiets in ieder geval eerder niet uit gemakzucht doet dan wel, want je haalt er jezelf enorm veel irritaties, frustraties en beeeeergen werk mee op de hals (dat vond ik toch) Dat is als je het goed wilt doen natuurlijk. (en ik wil altijd alles beter doen dan goed als het op m'n paarden aankomt Haha! )
Ik vind het zoals we het nu doen voor beide partijen veel relaxer, properder en makkelijker.
Die alfa merrie vind het niet altijd even tof als ze op stal moet, maar ik moet ook wel eens dingen tegen m'n zin doen.
Bovendien moet de rest zich niet opofferen voor haar noden, allemaal af en toe een beetje toegeven en dan draait je samenleving het lekkerst Haha!

Dus als er iets is wat ik niet doe, dan is het wel denigrerend denken over mensen met paarden constant toegang tot weide. (maar dan alleen als ze weten waar ze mee bezig zijn)
Heb het zelf jaren zo gedaan dus weet maar al te goed waar ik het over heb Knipoog
M'n jong spul loopt heden ten dage nog steeds zo op te groeien, die hebben nog nooit in een stal gestaan met de deur op slot Haha! (behalve als jong veulentje dan, of als ze binnen krachtvoer mogen eten)

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 10:24

mn paardje staat swinters buiten zolang het licht is en zomers 24/7 buiten maar in de winter staan ze tog echt met zn allen vooor het hek te wachten tot ze naar binnen mogen (licht biks in stallen) maar als mn paardje dr biks oop heeft rent ze het liefst weer gelijk naar buiten

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 09:48

ik ben 6 weken geleden verhuisd met mijn arabier van een manege met 3-4 uur weidegang per dag naar een pensionstal waar hij 24/7 buiten staat.
Ik heb mijn paard zien veranderen van een zuur pruim in een geweldig lief en aanhankelijk dier dat zodra hij me ziet naar me toe komt om me te begroeten.
Zijn vacht is nog nooit zo mooi geweest als nu en zijn hoeven zijn in deze korte tijd super hard geworden.
Complete metamorfose dus, en ik ben er heel erg blij mee.
De verhuizing naar 24/7 weidegang was op advies van een arts van kliniek de Bosdreef in Moerbeke ivm een peesblessure.
Ik weet nu al dat ik hem nooit meer op ga stallen, het doet hem goed lekker buiten te leven, hij zelf is het glanzende bewijs hiervan.
En ik dacht dat hij het op de manege ook prima naar zijn zin had hoor, had wel graag dat hij meer naar buiten kon maar ja je past je aan aan de geldende norm.
Nu pas zie ik dat hij helemaal opbloeit en nog mooier word dan hij al was, ik was zelfs gewend aan zijn zurige karakter, hij blijkt een regelrechte lieverd te zijn!
Tevens ben ik ervan overtuigd dat ook zijn blessure beter en sneller zal genezen doordat hij in zijn bovenkamertje zo veel gelukkiger is.

Dus de tips die HC geeft voor een paard natuurlijke stalling zou ik zeker ter harte nemen, voldoende land en een uitdagend en stimulerend landschap creeeren,

succes met je plan, ik weet zeker dat er behoefte aan is

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 09:57

Wat een mooi verhaal, Elmo1.
Ben oprecht blij voor jou en je Arabier!! Lachen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 11:35

Dan heeft jouw arabier op die vorige stalling nog 3/4 uur weidegang gekregen..
Er zijn zelfs stallen waar totaal geen weidegang wordt aangeboden (hoogstens tijdens een vakantie een keertje). En waar ze met geluk 1 of 2 keer in de week uit de stal even in de bak mogen staan en dan spreek je misschien over een uurtje per keer.

En dan maar afvragen waarom de paarden zo chagrijnig zijn, of niet meer voor je willen werken enz...

Vind dit echt verschrikkelijk!!!

Ik zou me dan echt doodschamen als paarde-eigenaar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 11:48

Bojangles, ik zou me ook dood schamen. Helaas lopen er nog veel te veel paardeneigenaren rond, die dit blijkbaar normaal vinden.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 11:51

Tja veel weten ook niet anders!! En sommige zullen het wel dondersgoed weten... Maar net doen alsof ze gek zijn.

Als ze zelf maar kunnen rijden hé, hoe het paard zich eronder voelt en of die gelukkig is zal ze minder interesseren denk ik.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 11:54

Bojangles schreef:
Tja veel weten ook niet anders!! En sommige zullen het wel dondersgoed weten... Maar net doen alsof ze gek zijn.

Als ze zelf maar kunnen rijden hé, hoe het paard zich eronder voelt en of die gelukkig is zal ze minder interesseren denk ik.

Oh ja, dat weet ik wel zeker. Het gaat vaak vooral om hun eigen gemak. Breek me de bek niet open. Hier op bokt zijn genoeg topics die het ook bewijzen trouwens.

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 11:55

bij ons staan de paarden zoiezo s´nachts binnen, en overdag een uur of 8/9 op de weide.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 12:04

wij hebben 5 paarden, die met zijn alleen in een groot weiland staan, 's avonds gaan er 2 of 3 naar binnen (omdat ze anders toch echt veel te dik worden) we hebben grote ruime lichte stallen die altijd uitgemest zijn, de paarden hebben contact met elkaar in de stallen, en een luik zodat ze met hun hoofd naar buiten kunnen kijken, aan de andere kant een 'gat' dat de hal van de stal op kijkt.. hier gaan ze 's avonds zo laat mogelijk in en zo vroeg mogelijk uit... als de dazen heel erg zijn is het andersom en gaan ze 's avonds het land op en 's middags naar binnnen.. we hebben boompjes in het weiland voor schaduw, en we zijn een dikke stekel heg aan het kweken Tong uitsteken (nog niet groot genoeg) als omheinig (hebben de paarden niet zo veel mee maar ziet er wel natuurlijker uit Tong uitsteken) Ik zie niet dat onze paarden ongelukkig zijn! ze spelen, rennen, grazen, en liggen lekker in het zonnetje, ze genieten gewoon!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:38

als ze echt te dik worden van gras, kan je ze toch ook in een paddock zetten? Het is gewoon slecht voor een paard om zo lang in een kleine ruimte te staan waar ze amper kunnen bewegen. En als ze bewegen draaien ze vaak te krap in hun 3x3 m en kunnen ze weer allerlei gewrichten te zwaar belasten.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:59

whaha onze stallen zijn niet 3x3 heb je weer lekker uit je duim gezogen! onze stallen zijn 4x4 dus denk maar niet dat ze klem staan o.i.d.

ja ze kunnen ook in de paddock zodat ze lekker zand vreten de hele nacht door! neej dank je dan heb iok toch echt liever mijn paarden op stal staan waar ze lekker van hun hooi kunnen knabbelen!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:36

Veel mensen houden hun paarden idd voor het gemak op stal.
Maar ons paard wordt ook echt helemaal doorgedraaid als ze lang op stal moet staan, dat is toch normaal voor een kuddedier? Jammer dat er nog plaatsen bestaan waar paarden nooit geen weide zien... Zou echt verboden moeten worden die handel.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:40

Tja maar zo zijn er nog meer dingen die gewoon anders kunnen, en eingelijk moeten!
Zoals die concoursen, dat gebeul op die pony's, geschop met sporen en getrek in de bek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:52

Wat ik natuurlijk vind is voldoende leefruimte, dus niet een kluitje paarden op een te klein stuk wei. Wel bij elkaar, maar als er eentje tussen zit die niet met anderen paarden op een normale manier om kan gaan, die er wel tussen uit halen. Er zijn altijd paarden die zo gefrustreerd zijn dat ze vals zijn naar de groep toe. Deze paarden hebben volgens mij nooit een normale jeugd gehad.

De hele dag door kunnen laten eten, gras of hooi, voldoende ruimte om droog te kunnen liggen, voldoende ruimte om 2 groepen te laten creeeren, de banketstaaf kunnen dan ook bij elkaar blijven en toch kunnen ze blijven eten en droog liggen. Zij die altijd achteraan moeten blijven, mogen er niet tussen uit vallen, moeten ook hun plek kunnen vinden.

Wel een uitrijgebied op loopafstand. Ik vind het nl belangrijk dat paarden veel beweging in de vrije natuur krijgen, dus regelmatig buiten gereden worden en niet even in de berm 10 minuten uitgestapt worden.

Paarden zijn makkelijk, als ze elkaar maar hebben, genoeg te eten en te drinken en tegen zon en naar weer kunnen schuilen. Een veilige plek hebben om te kunnen liggen als ze niet in de wei gaan liggen ivm slecht weer.