Wendy schreef:Loolapelooza schreef:Dus om ze dan buiten te laten omdat dat "volgens de natuur zo hoort"...
Wat dacht je er van om ze de keuze te geven? Dat vind ik zelf toch wel het mooiste, een goede schuilstal. Als ze willen kunnen ze er in gaan staan, als ze naar buiten willen gaan ze naar buiten

Daar pleit ik al jaren voor om het zo maar te zeggen 
Elk paard is individueel met eigen noden. Dààr moet je naar kijken.
Nadya schreef:Jammer dat je meteen spreek over 'ze het hele jaar rond op de wei pleuren'. Klinkt een beetje alsof mensen (zoals ik bijvoorbeeld) die haar paard inderdaad het hele jaar door buiten laat lopen, het uit gemakzucht doen. Mijn paard loopt het hele jaar door buiten, omdat het een echt buitenpaard is. Hij is supersociaal, dus graag in zijn eigen vaste kudde en daarbij beweegt hij graag. Hij verveelt zich dood op stal, kwijnt daar echt weg. Ook voor een paar uurtjes. Ik wil niet dat mijn paard aanleert om binnen te staan, als dat zijn natuur niet is. Het zou gemakkelijker zijn in de winter als hij (gedeeltelijk) binnen zou staan, maar niet elk paard is hetzelfde.
Zoals jij het doet, prima hoor, mij hoor je er niet over, maar denk alsjeblieft niet zo denigrerend over weidepaarden of hun eigenaren, als je niet alles weet. Misschien bedoel je het niet zo, maar zo komt het wel over bij mij.
Dat interpreteer je verkeerd, weet dat mijn woordkeuze het misschien insinueert maar dat was in ieder geval niet de intentie 
Integendeel, als je goed leest zul je zien dat ik net eerder naar het tegenovergestelde neig.
Ik wil namelijk fatsoendelijk mijn rondjes kunnen doen (zoals ik letterlijk aanhaal), en als je 4 dieren hebt die je van elkanders voerbakken en hooi wil weg houden, en niet meer tot aan je enkels in de bagger met hooi wil sleuren, of kruiwagens mest door moet trekken (die omvallen, of morsen) en met emmers water door diezelfde bagger moet terwijl je je laarzen verliest die blijven steken... (ga zo maar door, ik heb alles meegemaakt en in erg veel situaties geleefd) is dat nogal moeilijk als ze met z'n allen een schuilhok moeten delen (en de alfa merrie deelt hier om te beginnen al niet graag)
Wat ik dus maar wil zeggen is dat je (in mijn ervaring dan) zoiets in ieder geval eerder niet uit gemakzucht doet dan wel, want je haalt er jezelf enorm veel irritaties, frustraties en beeeeergen werk mee op de hals (dat vond ik toch) Dat is als je het goed wilt doen natuurlijk. (en ik wil altijd alles beter doen dan goed als het op m'n paarden aankomt
)
Ik vind het zoals we het nu doen voor beide partijen veel relaxer, properder en makkelijker.
Die alfa merrie vind het niet altijd even tof als ze op stal moet, maar ik moet ook wel eens dingen tegen m'n zin doen.
Bovendien moet de rest zich niet opofferen voor haar noden, allemaal af en toe een beetje toegeven en dan draait je samenleving het lekkerst 
Dus als er iets is wat ik niet doe, dan is het wel denigrerend denken over mensen met paarden constant toegang tot weide. (maar dan alleen als ze weten waar ze mee bezig zijn)
Heb het zelf jaren zo gedaan dus weet maar al te goed waar ik het over heb 
M'n jong spul loopt heden ten dage nog steeds zo op te groeien, die hebben nog nooit in een stal gestaan met de deur op slot
(behalve als jong veulentje dan, of als ze binnen krachtvoer mogen eten)