annemariev schreef:Ook bij deze discussie valt me weer op dat we alleen maar bezig zijn om te vertellen dat de methode waar je zelf mee werkt de beste is. En al het andere vaak slecht is of geheel waardeloos. Waarom kijken we niet meer naar wat we van elkaar kunnen leren in plaats van wat we er niet goed aan vinden? En vorm je je eigen stijl uiteindelijk?
Hempfling is een goede paardenman. Hij kan veel met paarden bereiken. Net zoals de andere 'grote' namen. Er zijn onderdelen uit zijn systeem die ik minder zal gebruiken, omdat het mij persoonlijk niet geheel aanspreekt. Maar dat zegt meer over mij, dan over hempfling.
Er is niets op de wereld dat zwart wit is. Helemaal goed, of helemaal juist, zo werkt dat niet. Alles is interpretatie. Vanuit onze eigen persoonlijkheid. Wat jij als juist beschouwd, kan voor mij volkomen verkeerd zijn. En we kunnen allebei een goed resultaat bereiken. Zolang het zonder geweld of pijn is is het wat mij betreft goed om te proberen. En laat de paarden de enige jury zijn.
We praten hier veel over de juiste omgang met je paard. Mijn mening is dat mensen die geen respect hebben voor andere mensen vaak ook geen respect hebben voor dieren. Ik zie gedrag dat mensen naar elkaar hebben veel terug komen op de manier waarop ze met dieren werken. En vaak geheel onbewust
Als je wat wil veranderen in je omgeving, of met je paard is de oplossing wat mij betreft om in de spiegel te kijken en de oplossing bij jezelf te vinden.
Groeten,
Annemarie van der Toorn
idd :cheer: