wat vinden jullie van Hempfling?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oOliesjeOo

Re: wat vinden jullie van Hempfling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:38

annemariev schreef:
Ook bij deze discussie valt me weer op dat we alleen maar bezig zijn om te vertellen dat de methode waar je zelf mee werkt de beste is. En al het andere vaak slecht is of geheel waardeloos. Waarom kijken we niet meer naar wat we van elkaar kunnen leren in plaats van wat we er niet goed aan vinden? En vorm je je eigen stijl uiteindelijk?

Hempfling is een goede paardenman. Hij kan veel met paarden bereiken. Net zoals de andere 'grote' namen. Er zijn onderdelen uit zijn systeem die ik minder zal gebruiken, omdat het mij persoonlijk niet geheel aanspreekt. Maar dat zegt meer over mij, dan over hempfling.

Er is niets op de wereld dat zwart wit is. Helemaal goed, of helemaal juist, zo werkt dat niet. Alles is interpretatie. Vanuit onze eigen persoonlijkheid. Wat jij als juist beschouwd, kan voor mij volkomen verkeerd zijn. En we kunnen allebei een goed resultaat bereiken. Zolang het zonder geweld of pijn is is het wat mij betreft goed om te proberen. En laat de paarden de enige jury zijn.

We praten hier veel over de juiste omgang met je paard. Mijn mening is dat mensen die geen respect hebben voor andere mensen vaak ook geen respect hebben voor dieren. Ik zie gedrag dat mensen naar elkaar hebben veel terug komen op de manier waarop ze met dieren werken. En vaak geheel onbewust

Als je wat wil veranderen in je omgeving, of met je paard is de oplossing wat mij betreft om in de spiegel te kijken en de oplossing bij jezelf te vinden.

Groeten,

Annemarie van der Toorn

idd :cheer:

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:31

annemariev schreef:
Mijn mening is dat mensen die geen respect hebben voor andere mensen vaak ook geen respect hebben voor dieren.

We gaan vreselijk offtopic, maar ik ben van mening dat je voorzichtig moet zijn met een dergelijke opmerking, want hij is te algemeen. Ik ben niet bijster goed historisch onderlegd, heb ook geen verstand van psychologie, maar we hebben net 4 Mei gevierd, stilgestaan bij onze doden van verschillende oorlogen, en met name WO II. Men zegt dat Adolf Hitler heel veel van dieren hield, en hij was dol op zijn hond....

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:46

Zoals ik al eerder zei, ieder heeft zijn eigen mening....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 22:08

Lacuna schreef:
Hmzz... opvallend dat ik niets mag kiezen uit L1... zegt naar mijn idee genoeg. Knipoog

Nee, wat mij bij parelli tegenstaat (vandaar dat ik er nog eens expliciet bijgezet heb dat het mijn mening is) is het gebruik van fase 4 om tóch gedaan te krijgen van je paard wat je wilde.
In mijn ogen, is dat pure dwang, en ik hou daar niet van.
Voor mij persoonlijk is dat niet de manier waarop ik met paarden wil werken, en ik vind eigenlijk dat wanneer jij die fase 4 gebruikt om je paard toch maar te laten gehoorzamen, je hem niet in zn waarde laat, en je zijn mening niet respecteert.

Maar nogmaals, dit geldt voor mij persoonlijk, en laat iedereen die daar wel gelukkig mee is alsjeblieft gewoon lekker parelli doen Lachen Ik zal je geen stro-breed in de weg liggen Lachen tenslotte moeten we ook elkaar in onze waarde laten, en het feit dat ik het geen prettige methode vind, wil absoluut niet zeggen dat het daarmee ook geen prettige methode IS. Lachen

Groetjes, Lacuna

Ken een paard wat ook niet met parelli te "temmen"(om het maar zo te noemen) was.
Zet jij meer druk, valt hij je aan, gericht en vals, of buldozerd over je heen, of door hek of draad, nu ze gewoon haar eigen mengelmoesje doet gaat het heel goed en is vertrouwen gegroeid, maar niet uit dwang.Zelfs goede parellitrainers lukte het niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 22:17

annemariev schreef:
Zoals ik al eerder zei, ieder heeft zijn eigen mening....

Toch jammer dat je je oorspronkelijke bericht hebt aangepast.... Knipoog

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 22:22

zeker. Maar ik dacht laat ik maar respectvol blijven, Dat is beter dan te snel te reageren....

Maar ik wil het nog wel een keer herhalen voor de mensen die nu nieuwschierig worden: You can't push knowledge in an unwilling brain... (maar dan in het nederlands..)

Groeten!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 22:27

Vind deze veel leuker: "you can lead a horse to water, but you cannot make him drink...." Ja

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 22:57

Aankomend weekend komt hij in Oostende, ik ga heen en ik verheug me er al weken op. Ik bestudeer zijn boeken, ik oefen voor zover het kan en ik bekijk de dvd nogmaals en pak dan weer het boek en oefen weer verder. Ik vind het geweldig en de materie stimuleert mij enorm. Het is geen stappenplan. Voor mijn gevoel gaat het werk wat hij doet en probeert uit te dragen over loslaten en terug komen bij jezelf.
Over het werkelijke contact met je paard en daardoor ook juist met jezelf, volgens mij is dat waar het ook allemaal om draait.

Over hoe hij doet ? Geen idee, naar wat ik gezien en gelezen heb, kan ik me geen voorstelling maken over de negatieve dingen die ik eerder in dit topic gelezen heb.
Eerlijk gezegd maakt me dat ook niet veel uit. Tot nu toe heb ik heel veel respect voor deze man, ik vind dat hij fantastisch werk doet en alles met zeer veel respect voor het paard.
Dus hoop ik veel te leren en mee te maken van het weekend.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 23:05

Leuk Garny, veel plezier daar - en laat je alsjeblieft hier even weten hoe het was? Ben heel benieuwd Lachen !

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 23:07

promptertje, je hoort nog van me na het weekend !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:18

garny95 schreef:
Het is geen stappenplan. Voor mijn gevoel gaat het werk wat hij doet en probeert uit te dragen over loslaten en terug komen bij jezelf.
Over het werkelijke contact met je paard en daardoor ook juist met jezelf, volgens mij is dat waar het ook allemaal om draait.

Heel mooi gezegd!
En ik ben ook erg benieuwd hoe je straks het weekend hebt ervaren.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 07:49

Citaat:
Ook bij deze discussie valt me weer op dat we alleen maar bezig zijn om te vertellen dat de methode waar je zelf mee werkt de beste is. En al het andere vaak slecht is of geheel waardeloos. Waarom kijken we niet meer naar wat we van elkaar kunnen leren in plaats van wat we er niet goed aan vinden? En vorm je je eigen stijl uiteindelijk?

Tja... ik geloof niet dat er veel mensen zijn die een bepaalde methode volgen waar ze zichzelf niet in kunnen vinden. Dus vind ik het neit raar dat de mensen die voor een methode gekozen hebben, ook vinden dat die methode een goede methode is.
Echter, daar waar ik in vorige berichten schreef dat ik hempflings methode prettig vind om mee te werken en ik geen parelli wil doen, schrijf ik net zo goed dat iedereen die het anders wil doen echt zn eigen gang moet gaan. Laat je door mij vooral neit tegenhouden om je eigen manier te volgen.
Ik heb gekeken en geproefd aan andere manieren, en van vele heb ik wat meegepikt. En daartussendoor komt mijn eigen manier nu rustigaan naar boven, wat voor mij persoonlijk een prettige manier is om met paarden te werken.
Maar omdat ik dat nou vind... ik geloof niet dat ik iemand hier probere te dwingen om alles te laten vallen waar die mee bezig is, en mijn manier te doen, omdat "mijn manier zo geweldig is" bij wijze van spreken.
Geloof dat ik daarin de mensen hier toch zeker in hun waarde laat, ook al is mijn mening anders dan die van sommige anderen hier Lachen Maar ja, als dat niet zo zou zijn, kun je ook geen discussies voeren, en ook van die discussies kunnen we weer leren Lachen

Groetjes, Lacuna

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:11

Moderatoropmerking:
Verzoek om on-topic te blijven Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:04

Ik denk dat degene die oogkleppen opdoen om het zo maar te zeggen en niet willen luisteren en leren van andere eigelijk zichzelf tekort doen. Dat neemt niet weg dat je ergens je mening over mag hebben, maar respecteer elkaar, dus ook klaus, ook monty en ook emiel, etc etc.
Is het jou manier niet, mag je best zeggen waarom, maar niet om te zorgen dat een ander een hekel aan deze man/methode krijgt voordat hij/zij er uberhaupt mee in aanraking is gekomen. We hebben het namelijk niet over mensen die andere mensen bedriegen etc, waar je dus echt voor gewaarschuwd moet worden.
Wat vind ik van de volgende mensen/methodes:
Parelli:
Heel leuk om snel om te leren gaan met een paard pony. Wel mis ik in het begin de verzameling. Paard wordt of alleen naar voren gedreven of alleen geremt aan de voorkant. zo zal het niet snel vertrekken met goed achterhand gebruik. Bij werken aan de hand (wim vonk bijvoorbeeld) heb ik geleerd eerst van achter te drijven en voor beperkte ruimte te geven zodat het vertrekt met achterhand gebruik. Afhankelijk van niveau paard de hoeveel gebruik van de achterhand. Het blijft namelijk een fijt dat veel pony's op de voorhand lopen en dat wij daar ook nog eens gaan zitten.
Ik heb een tijdje lessen gevolgt hierin maar mijn merrie werd er niet echt blij van, meer een robot. Weg levendige oogjes en levenslust.

Monty robbert:
Ik heb een aantal keer de join up geprobeert maar hier te weinig ervaring in om het goed uit te voeren. Het is dan ook nooit gelukt.
Nu heb ik ook bestudeert in onze kudde hoe vaak het voorkomt, en dat is bijna nooit, alleen wel eens bij een vervelende jaarling hengst oid. Als hij dus vervelend is en niet luisterd wordt het ervoor gestraft. Wat me opvalt bij de join up is dat het paard nog een klopje kijgt en daarna ineens een best wel heftige join up uitgevoert wordt.

Centered riding van sally swift:
De methode die ik nu gebruik om te rijden, zie zeer veel vooruitgang in de pony's en met rijden.

Emiel voest.
Hen geprobeert zijn dvd te kijken maar keek hem direct na die van klaus en mij viel op dat hij meer geweld/druk moest gebruiken om hetzelfde te bereiken. Waarschijnlijk als ik hem apart kijk kan ik me beter inleven zonder telkens te vergelijken.

Andere dingen had ik geloof ik al genoemt.
Als iemand ergens een andere mening over heeft hoor ik dat graag wie weet kan ik er nog wat van opsteken en zonodig mijn mening bijstellen.

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 01:15

Goeroes aanhangen is niet mijn ding. Wat veel belangrijker is of je je paard kunt "lezen". Wat gaat er in zijn/haar koppie om en hoe moet ik daar op reageren. Vele NH mensen hebben iets goeds. Zoek iets wat bij je paard én bij jou past dan komt het wel goed. .. Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 19:47

vergeet ook niet dat methodes ervoor zijn om mensen iets te leren, niet paarden. het gaat er dus om bij welke methode jij je prettig voelt en van welk soort aanpak je het meeste leert. Uiteindelijk is een paard een paard en is het resultaat ongeveer hetzelfde. Ik heb wel het idee dat sommige methodes dieper op het nh ingaan dan andere, de keus voor een methode ligt er dus ook aan hoe ver je erin wilt gaan Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 23:54

Maar als je veel mensen van goede wil halverwege al kwijtraakt, moet je je dan geen vragen stellen bij de manier van overdracht van de kennis?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:09

maar dat is ook niet hempfling's doel Knipoog didactisch zijn.
Bij parelli bijv wel, toen ze erachter kwamen dat mensen sommige dingen verkeerd begrepen uit hun lespaketten, hebben ze hun les paketten aangepast.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:17

Als jij iemand iets wilt leren, en hij snapt het niet of hij snapt het verkeerd, draai jij je dan om en loopt weg, of probeer jij via een andere formulering, via een andere manier, je bedoelingen over te brengen? Zou jij je aanpassen aan de leerling, of verwacht jij dat de leerling je aanpast aan jou?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:57

misschien is het feit dat de leerling zich leert aan passen aan leraar of paard wel een doel opzich?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:19

Het doel voor wie? Voor de leraar? Voor de leerling?
Dan kun je je de vraag stellen of het in dit geval om de instructeur (en zijn ego) gaat, om de bereidheid/het vermogen van die leerling om zich aan te passen of om de over te brengen leerstof? En dan kun je je ook afvragen of je een dergelijke doelstelling niet in een andere omgeving kunt of moet houden ipv bij de paarden. En dan kun je je ook gaan afvragen of dat niet al is geprobeerd...(Llevensgemeenschappen in Duitsland en op de Vinca in Spanje).

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:50

Ik denk (met de nadruk op ik denk) dat kfh het heel belangrijk acht dat de leerling zich leert aanpassen aan de situatie. De leerling moet het paard leren lezen zoals hierboven al eens genoemd is, maar de leerling moet dit zelfstandig kunnen. De leerling moet leren interpreteren van gedrag, signalen op kunnen vangen en ze proberen te vertalen.

KFH komt misschien soms zweverig over, maar dat komt omdat zijn 'lesstof' pas begrijpelijk is als je het langzaam op je laat inwerken en er goed over na denkt. Bij zijn methode is het niet van belang dat je snel kun leren en een stappenplan uit je hoofd kent, maar je moet het begrijpen. Dat dat de lesstof moeilijker maakt is alleen maar logisch, en of je dat beter of slechter vindt is voor ieder voor zich om te bepalen omdat iedereen anders is.

Dat de een geen fan is van kfh wil niet gelijk zeggen dat zijn methode voor niemand geschikt is... ik zeg dus ook niet dat zijn methode voor iedereen geschikt is... maar het is gewoon maar net waar je naar op zoek bent. Als je een snelle manier wilt moet je niet bij kfh zijn, daar heb je helemaal gelijk in, maar als je het leuk vind om het 'waarom' te snappen is kfh's methode erg interessant. That's all I wanted to point out Lachen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 22:17

Ik ben van het weekend naar een workshop geweest van KFH in Oostende.
Ik was al onder de indruk dat ben ik nu nog meer en dan heb ik het niet alleen over de methodiek maar ook over de persoon zelf.

Net de hele topic nog eens doorgelezen en ik zie opmerkingen, oordelen en aannames, erg negatief wat ik erg jammer vind. Ik heb hem namelijk niet zo ervaren, helemaal niet zelfs.
Ik wil hem niet neerzetten als een soort god of goeroe, helemaal niet, ik ben het met sommige dingen ook niet eens en heb daar ook mijn eigen mening over maar ik vind dat hij het uiterst respectvol bracht, ik vond dat hij ruim de tijd nam voor elk paard met eigenaar, gaf waardevolle tips mee zodat ze thuis verder kunnen, nam ruim de tijd voor de vragenstellers, vertelde veel, heel veel en iedereen kwam aan bod, of je je paard meenam of niet, je kon je eigen ding doen daar en we hebben ook nog met regelmaat lekker gelachen. En er gebeurde mooie dingen met de paarden, heel bijzonder om daarbij te zijn en ook om gereedschap mee naar huis te krijgen waar je wat mee aan de slag kan.
Ik ben ook geraakt, waardoor ik ook wel even boos en strijdbaar was, net als nog een paar andere cursisten, hij houdt je een spiegel voor op een nette en vriendelijke manier en dat is niet altijd fijn. Ik vroeg er trouwens zelf om, had ik met een paard aan het werk gegaan dan had ik een soortgelijke spiegel voorgehouden gekregen.

Het was wel heel veel, ik weet wel dat mijn kijk op paarden en op nog wat meer dingen vanaf nu wel anders is en dat ervaar ik als zeer positief, dus wat mij betreft petje af voor Klaus met een grote buiging en als andere daar anders of met veel weerstand over denken, jammer voor hun.

En babje 84, ik lees ook net jouw stuk, daar sluit ik me ook helemaal bij aan. En om het nog even lekker zweverig te houden: Het gaat niet om het doel, maar om de weg er naar toe. Ik moet dan ook nog een beetje landen van het weekendje.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 08:18

Mooi Garny! Ik was al benieuwd naar je belevenissen Lachen. Kun je ook nog een paar concrete voorbeeldjes gegeven, wat jullie gedaan hebben?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:07

We hebben veel oefeningen gedaan om duidelijkere lichaamstaal uit te stralen, houding, zelfvertrouwen, leiden en ook oefeningen hoe je op een paard hoort te zitten, houding bovenlijf, handen, armen, bekken en meebewegen met het paard in stap en draf.
Met de groep spraken we door welk persoonlijkheid/ karakter elk paard had als het de ring binnen kwam, wij als groep konden daar onze invulling aan geven en hij legde ons uit hoe hij het paard inschatte en wat de belangrijke kenmerken waren en hoe je het beste kunt werken met zo'n type paard, ook over lichaamsbouw, lichamelijke problemen en tot welke graad van africhting je kon gaan met het paard. Dan werd besproken wat het probleem was, waar de eigenaar tegen aan liep.
Hij of hij samen met de eigenaar of iemand uit het publiek ging met het paard werken, daarbij legde hij stap voor stap uit wat hij deed en waarom. Heel mooi om te zien hoe snel dingen kunnen veranderen.
Bij een hengst was er niet echt een probleem, deze was al aardig goed opgeleid, we sprongen van workshop 1 naar workshop 3, hij deed hem aan de longe, prachtig hoe deze hengst al was het dan maar even, zo mooi aan het werk ging, zoals je ziet in zijn boeken of films. Ik was overtuigd en het smaakt natuurlijk naar meer.
Met elk paard is gewerkt, met de een langer als de ander en met de een ook met meer resultaat als de ander, sommige kwamen twee keer, dan ging hij weer een stap verder of was het om de eigenaar zelf nog te laten werken, met begeleiding/feedback van hem. En soms pikte hij iemand uit het publiek die ook wat mocht doen met het paard, helaas ik niet.
Alle vragen konden we op hem afvuren, we kregen overal antwoord op en we hebben veel, heel veel info gekregen over alles wat er maar bij hem opkwam volgens mij. Over paarden, verhalen, mythes, over zichzelf, over de klassieke rijkunst, de militaire rijkunst en vooral over hoe dingen gaan in de natuur, met paarden en vooral over mensen.
Verder hebben we in de pauzes ook nog film van hem gekeken. Ik vind het lastig om echt een concreet voorbeeld te geven, dan moet ik er inhoudelijk op in gaan en heel veel gaan uitleggen wat er nu echt gebeurde en veel vertellen over het paard, dat gaat me niet lukken. Voldoende zo voor je promptertje ?