Kaartenactie om instanties (DB, hoefsmeden etc) bewust te ma

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kaartenactie om instanties (DB, hoefsmeden etc) bewust te ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:34

Nee, de DB kan geen wet veranderen. Maar ze kunnen zich wel (eindelijk) eens gaan verdiepen in het wezen paard. Daarmee kun je heel wat misstanden voorkomen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:35

Een schuilstal lijkt me fijn (mag bij ons niet, tja, Natuur Monumenten), al is het maar voor mijn eigen idee Knipoog . Maar gelukkig wel veel struiken en bomen in de buurt, dus dat scheelt. Alleen gaat mijn paard nooit in een schuilstal staan (heeft 'ie de eerste jaren van zijn leven wel gehad en meneer stond er nooit in). Bloos

De DB kan bijvoorbeeld wel proberen om meer mensen die wel invloed op de wet kunnen uitoefenen bewust te maken van het wezen paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:36

mee eens
Maar als ze zich erin verdiepen dat alleen maar modder niet goed is mag dat niet
Ze mogen zich er blijkbaar alleen in verdiepen dat veel stal niet oke is.
Dat is toch wel merkwaardig?

En het mogen verharden en een stal bouwen zal toch echt in den haag door moeten dringen.

Correct me if I'm wrong, maar in belgie en Duitsland is het verplicht op een schuilstal te hebben, toch?
Dat moet misschien eens aangekaard worden in den haag

heb je meer aan dan de DB van van alles beschuldigen Lachen
(en hoefsmeden.. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:40

@runningkawa:
De DB is een uitvoerende instantie. En feit is dat zij hun werk niet goed doen.

Dat we voor wezenlijke veranderingen ook bij de overheden moeten zijn, mee eens.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:41

JoviBan schreef:
@shan: wat staat er volgens jou dan in de wet?

Wat wil je hier precies mee?

Ik heb nl nergens beweerd wat er volgens mij dan in de wet staat.
Ik zeg alleen dat de DB er op toe hoort te zien dat de wet gehandhaafd wordt. Wat er in de wet staat doet er in deze context niet toe.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:41

RK; Ik denk dat je vergeet dat de DB al regelmatig bij diverse eigenaren aanklopt, vanwege de paarden die buiten staan. En niet altijd terecht (en als het wel terecht is, prima, hoor!). Maar als je ze belt over een stalling of manege, doen ze niets (heb het zelf ervaren). En daarom vallen mensen daarover. Ik wel in elk geval. Ik vind dat een rare kronkel bij de DB.

Het zou jammer zijn als mijn paard uit zijn natuurgebied weg moet vanwege het bouwen van een schuilstal. Natuur Monumenten wil geen bebouwing in dat gebied. Dat gaan ze echt niet veranderen. Dus...... En zie mijn profiel, hij staat er prima bij en is daar dolgelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:42

is dat een feit?
Veel vinden blubber kunnen, andere niet
Dus daar wat van zeggen is hun werk niet goed doen?

nadya, het is zomer in je profiel...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:43

shan schreef:
JoviBan schreef:
@shan: wat staat er volgens jou dan in de wet?

Wat wil je hier precies mee?

Ik heb nl nergens beweerd wat er volgens mij dan in de wet staat.
Ik zeg alleen dat de DB er op toe hoort te zien dat de wet gehandhaafd wordt. Wat er in de wet staat doet er in deze context niet toe.

Wat er in de wet staat, hoeft niet altijd juist te zijn. Daar mag ook regelmatig naar gekeken worden om te kijken of het nog wel klopt allemaal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:44

runningkawa schreef:
nadya, het is zomer in je profiel...

Nee hoor, de twee foto's met regendeken zijn van afgelopen weekend. Knipoog
Ojee, een natural met een regendeken. Tja......

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:47

Pipo schreef:
En waar gebeurd dat specifiek?

Op genoeg plaatsen Ja
En dan bedoel ik eigenlijk dat ze er nooit uit mogen om te spelen in de wei, maar alleen onder het zadel of aan de longe of in de stapmolen mogen.

http://www.dierenbescherming.nl/content ... id=9&sid=3
Over de DB gesproken, hier staat toch echt:
Paarden moeten veel kunnen bewegen en fysiek sociaal contact met andere paarden kunnen hebben. Dat betekent dat ze veel buiten in de wei moeten kunnen komen, samen met andere paarden. Het opsluiten van paarden in boxen, ook al kunnen ze hun buurman zien of voelen is niet aan te bevelen.

Ik ben geen pro-DB maar hoe kan het dan dat ze op hun site het een zeggen,maar vervolgens wel optreden tegen paardenhouders die hun paard buiten hebben staan en niet hiertegen Verward

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:48

Citaat:
Wat er in de wet staat, hoeft niet altijd juist te zijn. Daar mag ook regelmatig naar gekeken worden om te kijken of het nog wel klopt allemaal

Daar heb je helemaal gelijk in.
We hebben een nieuwe minister van landbouw, dus ik zou zeggen: leef jullie uit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:48

runningkawa schreef:
Fout hoor Nadya Tong uitsteken Clown

Dat land is droog, weinig mis mee lijkt me
(maar daar mochten we het niet meer over hebben)

Maar als je het eerste stuk van het land zou zien, zie je modder. En daar baseren mensen dan hun mening op, want ze kennen het verderop niet. Maar goed, ik ben niet bang voor de DB.

Ja, fout he, die regendeken..... Knipoog
Ik heb er maar snel wat foto's van gemaakt, want zo loopt 'ie er niet vaak bij. Tong uitsteken

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:50

Ach de uitspraken paarden met ijzers staan in voor levenslange hoefproblemen Gestoord Frusty

Of laster en smaad op een site zetten, heb ik het ook niet op Lachen

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:51

Wat een belachelijke actie!
En om dan bepaalde hoefsmeden met naam te noemen en zwart te lopen maken. Mijn paard wordt beslagen door een leerling van deze smeden. Na jaren last te hebben gehad van brokkelhoeven, en zelfs een lange tijd kreupel te hebben gestaan door hoefproblemen, is mijn paards dankzij deze smid nergens meer last van. Ook de manier waarop hij met mijn paard omgaat is super. Van altijd 'een beetje ruzie met de smid', heb ik nu het idee dat mijn paard met plezier naar de hoefsmid gaat. Ik weet zeker dat mijn paatf niet het enige paard dat zoveel verbeterd is door deze smeden en hun kennis.

Het is ook zo jammer dat paard natuurlijk maar een opdringerige en betuttelende manier weer om paardeneigenaren te overtuigen van de zieligheid van hun paarden.
Er zou eens een voorbeeld genomen kunnen worden aan mensen als Emiel Voest. Die werkt samen met topruiters en verbetert hierdoor het leven van topsportpaarden. Dit is mogelijk omdat beide partijen open staan voor andere visies en elkaar respecteren. Op die manier kom je in contact en steek je nog eens wat van elkaar op.
Erg jammer dat paard natuurlijk zo'n bekrompen visie heeft dat alles wat enigzinds afwijkt van wat zij als juist beschouwen meteen als slecht wordt bestempeld. Met deze houding en instelling bereiken ze nooit dat die paardeneigenaar die zijn paarden 23 uur per dag in een box heeft staan, zijn paarden halve dagen weidegang geeft.
Deze actie slaat dan ook weer volledig de plank mis. Ik vraag me ook sterk af dat de goede doelen die gesteunt worden het prettig vinden dat hun naam wordt verbonden aan deze actie.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:52

Citaat:
http://www.dierenbescherming.nl/content ... id=9&sid=3
Over de DB gesproken, hier staat toch echt:
Paarden moeten veel kunnen bewegen en fysiek sociaal contact met andere paarden kunnen hebben. Dat betekent dat ze veel buiten in de wei moeten kunnen komen, samen met andere paarden. Het opsluiten van paarden in boxen, ook al kunnen ze hun buurman zien of voelen is niet aan te bevelen.
Ik ben geen pro-DB maar hoe kan het dan dat ze op hun site het een zeggen,maar vervolgens wel optreden tegen paardenhouders die hun paard buiten hebben staan en niet hiertegen Verward
[/quote]
Het is een aanbeveling en het is niet wettelijk verboden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:53

Wat is het nut van die hoefsmid lastig te vallen met die kaarten, je zou het zelf eens meemaken misselijk makend vind ik het.

En als ik later da ben en ik vind mijn naam op een site zoals dat. Denk ik dat ik snel even de advocaat zou bellen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:59

shan schreef:

In een wei zetten is dan ook niet verboden:
Paarden en pony's kunnen over het algemeen prima tegen kou, mits ze daar goed op voorbereid zijn. Het is dus onjuist om altijd over verwaarlozing of dierenmishandeling te spreken als we 's winters in de wei bij weer en wind nog paarden of pony's buiten zien staan. Als de bodem droog is, kan het geen kwaad. Bij een laag gelegen bodem die vochtig is, kan het dier beter worden opgestald. Wel is het wenselijk om schuilmogelijkheden aan te bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:00

Nicolletje schreef:
shan schreef:

Paarden en pony's kunnen over het algemeen prima tegen kou, mits ze daar goed op voorbereid zijn. Het is dus onjuist om altijd over verwaarlozing of dierenmishandeling te spreken als we 's winters in de wei bij weer en wind nog paarden of pony's buiten zien staan. Als de bodem droog is, kan het geen kwaad. Bij een laag gelegen bodem die vochtig is, kan het dier beter worden opgestald. Wel is het wenselijk om schuilmogelijkheden aan te bieden.

En daar stuiteren zoveel mensen nu over dat de DB er wat van zegt als er geen droog plekje meer te vinden is
Vinden ze niet eerlijk
ER mag alleen wat gezegt worden van veel op stal

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:06

JoviBan schreef:
Wat het eerste betreft: ik kan niet voor de actie-starters spreken, maar mijn inschatting is het eerste (bewustmaking).
Wat het tweede betreft: je paard de leefomstandigheden bieden die zo veel mogelijk tegemoet komen aan het wezen paard, is dat 'alternatief'?
Dit geeft wederom aan dat 'een paard op stal' als heel gewoon wordt gezien. Verdrietig

Welkom op aarde.

JoviBan schreef:
Diverse mensen hebben een mail gestuurd naar de DB en dit wordt allemaal erg positief opgepakt door de DB. Er is dus wel een lichtpuntje. Knipoog

Maar dan spreek je toch over een heel andere actie? Lijkt me niet meer dan logisch dat ze mailtjes in het belang van dieren positief oppakken. Maar er lijkt me een wezenlijk verschil tussen "positief" oppakken en daadwerkelijk iets gedaan krijgen. En voor dat laatste lijkt die kaartenactie mij minder geschikt, omdat ik ze té provocerend vind.

Neemt niet weg dat ik het een goede actie vind dat er meer aandacht moet komen voor dierenleed. Of dat nu het geval is wanneer een paard dagen achter elkaar in stal staat zonder eruit te komen, of dagen in de blubber zonder eten, dat maakt niets uit. Maar met het bestempelen van hoefijzers als dierenleed zet je natuurlijk geen voeten in de aarde bij de Grote Mannen in Nederland.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:08

Nicolletje schreef:
shan schreef:

Er is ook niemand hier die zegt dat het verboden is om ze op de wei te zetten en niemand zal daarvoor dan ook beboet worden mits de wei voldoet aan de eisen die hierboven beschreven zijn.

Even een DB voorbeeldje:
Mijn vader was in een grijs, grijs verleden inspecteur van de DB.
Als hij meerdere klachten ontving van 'zielige Shetlanders' in de sneeuw, was hij verplicht om polshoogte te nemen. Natuurlijk wist hij ook wel dat, als de pony's bijgevoerd werden, dat dat helemaal niet erg was. Toch moest hij voor zijn verslag een praatje met de eigenaar van de dieren houden. Natuurlijk bleef de situatie zoals hij was: De shetjes bleven lekker op hun weitje.
In die zin doet de DB zijn werk prima denk ik.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:09

runningkawa schreef:
mee eens
Maar als ze zich erin verdiepen dat alleen maar modder niet goed is mag dat niet
Ze mogen zich er blijkbaar alleen in verdiepen dat veel stal niet oke is.
Dat is toch wel merkwaardig?

Het probleem is dat ze zich er al in hèbben verdiept dat alleen maar modder niet goed is.
Nou moeten ze zich nog gaan verdiepen in het andere feit: namelijk dat alleen maar stal niet goed is.

Het grijze middengebied hiertussen in dat moet afgebakend worden; Hoeveel stal per dag is nog acceptabel voor een paard en hoeveel modder is nog acceptabel voor een paard? Nu werkt de DB maar aan één kant van het probleem en wordt het andere probleem niet meegewogen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:14

Hoe denk je in vredesnaam te kunnen controleren hoeveel uren ieder paard in Nederland zijn box uit komt per etmaal.
(sommige stallen, maneges hebben dit wel in hun stalcontracten opgenomen trouwens.)
Verder is men natuurlijk bezig met een verbod op stands, ook een goede zaak lijkt me. Dus er wordt meer gedaan dan zeuren over modderweitjes hoor.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 16:15

Erger nog de DB nam een keer paarden in beslag, om ze vervolgens onder te brengen in een loods in Bunnik in veel te kleine hokken met een laag plafond waar ze telkens hun koppen stootte en er kwam geen daglicht binnen.

Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:25

Maar een tijdelijk opvang is wel anders dan een permanent iets

Ik denk idd omdat het controleren van de weide makkelijker is dan het controleren hoeveel uur een paard uit de stal is geweest. En er daarom ook verschil is in sancties uitdelen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:26

Ik vond die beslag namen toch dik terecht. Dus dat vind ik goed gedaan van de db

En zoals kawa zegt tijdelijk opnamen, controle van hoeveel uur uit de stal komen lijkt me redelijk onmogelijk