Baas of vriend ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Baas of vriend ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 12:34

Als je de baas over je paard bent eis je dat hij iets voor je doet. Hij zal het doen, maar niet met plezier hij zal niet zijn best doen. Hij zal uitsluitend doen wat jij zegt om er vanaf te zijn.

Als vriend iets vragen zal hij zijn best gaan doen, hij zal er veel meer lol in hebben en wil het ook voor je doen.

Mijn paard is mijn beste vriendje, ik heb respecht voor hem, hij voor mij. Maar ik sta wel net wat hoger. Hij moet vragen of hij in mijn persoonlijke ruimte mag komen ect. Ik moet het ook lijkt mij niet meer dan eerlijk.

Hij weet dondersgoed wat hij wel en niet mag en ik heb de leiding. Maar hij blijft zelf bij mij. Met zijn 600 kilo had hij me allang weg kunnen slepen, of kunnen pletten als hij dat had gewild.

Ik wil wel graag dat hij alles doet wat ik wil, en weet dat hij het moet doen. Maar als hij het echt ontzettend moeilijk vind en het eigenlijk ook op een andere manier kan. Waarom zou ik hem dan gaan treiterren, ik weet dat hij het wil doen als ik het vraag.

Als baas werkt hij voor jou, als vriend samen met jou. Samen werken word netter, is fijner en oogt prettiger.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 12:38

Welshcobfan schreef:
Ik ben de baas over mijn pony en niet zijn vriend. Ik sta boven mijn pony in rang en ben dus zijn leider. Wil niet zeggen dat mijn pony gelijk vreselijk middeleeuws behandeld word natuurlijk Knipoog Ik bepaal de grenzen, hij niet.

Zo'n relatie met mijn paard is ook niets voor mij, hoor. Ik 'krijg' het leiderschap van mijn paard, omdat hij me heeft leren vertrouwen. Die van mij heb ik gekocht, toen hij net 2 jaar was. Veel mensen snapten mijn manier van omgang totaal niet bij zo'n jonkie. Ik heb hem nooit iets afgedwongen en dat is het verschil met die eeuwige dominantietheorie. Ik heb er persoonlijk niets meer mee (ook nooit iets mee gehad, maar je leerde het wel zo vroeger), deze manier van omgang werkt bij mij erg goed met paarden en nu ik mijn eigen paard heb, weet ik na een jaar zeker dat ik nooit meer anders wil.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 12:42

Hoi, met mijn eigenwijze Haflingertje heb ik een hele sterke band, hij is dol op mij en ik op hem. Pling Als ik op stal kom roep ik hem, en dan hinnikt ie naar me !! Hij blijft hinniken tot ik naar hem toe kom, zoooo schattig... Lovers Bij hem zou dwang niet werken, dan krijg je het tegenovergestelde resultaat. Ik heb de leiding over hem, maar dat vindt hij juist prettig. Knipoog Tuurlijk moet hij weleens iets doen wat hij niet leuk vindt, maar dan heeft hij gewoon pech gehad. Haha! Dat ik hem begrijp en begeleid geeft hem volgens mij juist zekerheid, want als hij bijv. langs een enge tractor moet en ik blijf gewoon rustig en kalmeer hem met m'n stem, zal hij er ook rustig langs gaan. Ik ben er zeker van dat je op deze manier meer zult bereiken dan op welke manier dan ook. Ja

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 12:49

Judith_ schreef:
Als je de baas over je paard bent eis je dat hij iets voor je doet. Hij zal het doen, maar niet met plezier hij zal niet zijn best doen. Hij zal uitsluitend doen wat jij zegt om er vanaf te zijn.

Als vriend iets vragen zal hij zijn best gaan doen, hij zal er veel meer lol in hebben en wil het ook voor je doen.

Mijn paard is mijn beste vriendje, ik heb respecht voor hem, hij voor mij. Maar ik sta wel net wat hoger. Hij moet vragen of hij in mijn persoonlijke ruimte mag komen ect. Ik moet het ook lijkt mij niet meer dan eerlijk.

Hij weet dondersgoed wat hij wel en niet mag en ik heb de leiding. Maar hij blijft zelf bij mij. Met zijn 600 kilo had hij me allang weg kunnen slepen, of kunnen pletten als hij dat had gewild.

Ik wil wel graag dat hij alles doet wat ik wil, en weet dat hij het moet doen. Maar als hij het echt ontzettend moeilijk vind en het eigenlijk ook op een andere manier kan. Waarom zou ik hem dan gaan treiterren, ik weet dat hij het wil doen als ik het vraag.

Als baas werkt hij voor jou, als vriend samen met jou. Samen werken word netter, is fijner en oogt prettiger.

Precies !!! Ja Zo doe ik het ook, ik kon er net (in m'n vorige berichtje hier) alleen de woorden niet voor vinden. Maar volgens mij bereik je met een vriendschappelijke band met je paard veel meer dan wanneer hij ergens toe gedwongen wordt. Het belangrijkste vind ik dat we beiden plezier hebben in wat we doen, dat Max (mijn Haf) bepaalde dingen écht niet hoeft te wagen is hem wel duidelijk. Bloos Ik geef hem heus weleens een mep wanneer ik dat terecht vindt en hij mijn grenzen overschreidt, dat weet hij dondersgoed. Clown Verder zij we gewoon dol op elkaar en zou ik echt niet meer zonder mijn lieve knolletje kunnen !!!! Lovers

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 00:01

Cerize schreef:
Sorry hoor, maar je denkt toch niet dat je paard op een gegeven moment denkt over jou "wat een speelt hij/zij een slechte baas zeg... ik ga eens in verzet komen". Of "ja deze hier speelt geen baas, maar leider, dus ik ga nu niet in conflict met hem/haar, want we zijn voor mijn gevoel echt vrienden".
Sorry hoor, maar je paard benoemt jou toch niet als slechte baas, vriend, goede leider of whatever. Dat soort menselijke emoties heeft een paard toch niet.

jij begrijpt er weinig van... een paard merkt gelijk of je een goede 'baas'/ leider bent of niet. een leider is duidelijk, eerlijk, te begrijpen en zelf ook begripvol, en heeft een 'volgebare uitstraling', om het zo maar even te noemen. een leider (of baas) moet zich in de paardenwereld bewijzen, en daarvoor heb je heel wat ervaring en kennis van lichaamstaal nodig. ben je niet in staat je te bewijzen, dan zal het paard er van nature niet voor kiezen om jou te volgen. dat heeft niets te maken met op tijd bekappen of de waterbak verschonen, maar met betrouwbaarheid als leider. en dát heeft een paard maar zó door.
mijn kleine merrie bijvoorbeeld, is (mede door haar verleden) zeer goed in staat om mensen in te schatten. met haar vijfjarig ruitertje was ze súpervoorzichtig, en ikzelf kan met haar lezen en schrijven. echter, als mijn stalgenoot haar aan het halster 'leidde', deed ze precies waar ze zelf zin in had. later bleek dat voor meerdere paarden te gelden, de uiteindelijke conclusie was dan ook dat paarden dat meisje niet als leider beschouwen, ondanks dat ze best ervaring had, en 'streng' kon zijn. ze begreep echter niets van leiderschap, en dat was aan de paarden prima te zien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 01:29

Sorry merrieveulen, jij hebt ervaring met jouw paarden, maar deze zijn beslist niet representatief voor alle paarden. Het is niet alleen jouw merrie die donders goed doorheeft of er een jonge ruiter op zit, deze eigenschap ben ik bij andere paarden al tegengekomen, en de eigenschap van "aanvoelen wat voor vlees je in de kuip hebt" niet alleen persoonlijk ervaren maar ook in de literatuur over paarden vaak genoeg gezien, en gelezen.

No offense, maar het wordt tijd dat je je horizon eens gaat uitbreiden en wat meer gaat zien dan je eigen paarden en hun reacties op invloeden van jouw of je omgeving....

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:21

Tuurlijk voelt een paard direct aan welk vlees hij in de kuip heeft. Volgens mij kan je niet echt spreken van dingen 'bewijzen' maar meer van hoe je omgaat zelf met je paard. Bewijzen is weer zo'n menselijke term. Een paard leeft van dag tot dag, en zal elke minuut jou beoordelen en hierop reageren. Een paard leert door de maanden, jaren heen, wat hij kan verwachten van zijn mens. Kan hij hem aanvaarden als een leider, op welke manier? uit angst of uit respect... Aanvaardt hij hem als vriend, dan walst hij misschien de volgende dag over je heen omdat hij eerst bij zijn hooi wil... Het is allemaal heel subtiel en zeer gevoelig die omgangsregels. Het past zich ook aan, aan het karakter van je paard. Sommige angstige paarden kan je iets meer 'vriend' zijn, bij macho's moet je iets meer 'leider' zijn.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:27

Judith_ schreef:
Als je de baas over je paard bent eis je dat hij iets voor je doet. Hij zal het doen, maar niet met plezier hij zal niet zijn best doen. Hij zal uitsluitend doen wat jij zegt om er vanaf te zijn. Als baas werkt hij voor jou, als vriend samen met jou. Samen werken word netter, is fijner en oogt prettiger.

Samenwerking kan alleen als je paard weet dat hij naar jou moet/ kan luisteren. Een paard heeft een baas nodig. Die zorgt voor orde, structuur, en zorgt voor voedsel en waterbronnen. Zo werkt een kuddedier nu eenmaal. Dus ja, je kan dingen eisen, maar alles staat of valt met de manier waarop je dat doet. Dat is heel belangrijk! Een paard zal echter met plezier dingen doen voor zijn baas in ruil voor veiligheid en aanrijking van voedselbronnen, als die baas hem correct behandeld. Dus werknemer en baas moeten evengoed samenwerken in een kudde, anders kom je er niet. Luisteren en geven, actie en reactie.

Dus nee, een baas zijn is niet per definitie slecht Haha!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:33

Wij hebben 2 paarden, beide merries. Totaal verschillend. De ene merrie is erg op zichzelf, accepteerd je en doet dingen voor je maar je krijgt geen band met haar. Ze laat nooit blijken dat ze blij is om je te zien of niet, is altijd erg neutraal in haar stemming. De andere merrie is erg dominant en heeft duidelijk een strakke hand nodig. Als je te makkelijk met haar wordt probeert ze over je heen te walsen met heel haar gewicht. Het is een merrie die verder erg eenkennig is en alles alleen maar voor mij doet en niet voor een ander. Ze is altijd erg op mij gericht, begint te roepen zodra ze de auto/motor hoort als we komen en als ze al buiten staat komt ze naar het hek toe geraced en staat daar naar me te roepen. Met haar ben ik echt maatjes en met het andere paard niet, wel ben ik van mening dat je duidelijk moet zijn in wat je verwacht en wat de grenzen zijn. Alleen dan kan je goed en zonder strubbelingen met elkaar samen werken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 12:17

@ cassidy, het enige wat ik met mijn vorige post wilde aangeven is dmv voorbeelden met mijn eigen merrie aan te geven dat ieder paard in staat is om mensen in te schatten en te beoordelen.

mijn 'paardenhorizon' is vrij breed, momenteel hebben wij er 7 op stal, waarvan 3 van mijzelf. allemaal verschillende paarden. op mijn vorige stalling heb ik ook met meerdere paarden gewerkt, en daarbuiten ook nog. elk paard 'toetst' zijn mens, al dat niet op afstand. dat hoeft niet tot een lichamelijk conflict te komen, een paard is heel goed in staat om te kijken. zo zie je aan de reacties van het paard snel genoeg of hij meent een leiderschapsfiguur of een 'onderdaan' voor zich te hebben.

in mijn post staat ook, dat het ontbrekende leiderschapsgevoel van mijn oude stalgenoot in álle paarden te zien was. in haar eigen paard, de dieren van de stalhouder, onze eigen dieren... meerdere verschillende paarden, ieder met een eigen opvoeding en manier van omgang met mensen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 12:35

Hoe je zelf bent, zie je ook terug in de omgang met je paard, daar heb ik ook voorbeelden genoeg van gezien Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:48

Dan ben ik net zo relaxed als mijn paard Haha!

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:53

merrieveulen schreef:
Cerize schreef:
Sorry hoor, maar je denkt toch niet dat je paard op een gegeven moment denkt over jou "wat een speelt hij/zij een slechte baas zeg... ik ga eens in verzet komen". Of "ja deze hier speelt geen baas, maar leider, dus ik ga nu niet in conflict met hem/haar, want we zijn voor mijn gevoel echt vrienden".
Sorry hoor, maar je paard benoemt jou toch niet als slechte baas, vriend, goede leider of whatever. Dat soort menselijke emoties heeft een paard toch niet.

jij begrijpt er weinig van... een paard merkt gelijk of je een goede 'baas'/ leider bent of niet. een leider is duidelijk, eerlijk, te begrijpen en zelf ook begripvol, en heeft een 'volgebare uitstraling', om het zo maar even te noemen. een leider (of baas) moet zich in de paardenwereld bewijzen, en daarvoor heb je heel wat ervaring en kennis van lichaamstaal nodig. ben je niet in staat je te bewijzen, dan zal het paard er van nature niet voor kiezen om jou te volgen. dat heeft niets te maken met op tijd bekappen of de waterbak verschonen, maar met betrouwbaarheid als leider. en dát heeft een paard maar zó door.
mijn kleine merrie bijvoorbeeld, is (mede door haar verleden) zeer goed in staat om mensen in te schatten. met haar vijfjarig ruitertje was ze súpervoorzichtig, en ikzelf kan met haar lezen en schrijven. echter, als mijn stalgenoot haar aan het halster 'leidde', deed ze precies waar ze zelf zin in had. later bleek dat voor meerdere paarden te gelden, de uiteindelijke conclusie was dan ook dat paarden dat meisje niet als leider beschouwen, ondanks dat ze best ervaring had, en 'streng' kon zijn. ze begreep echter niets van leiderschap, en dat was aan de paarden prima te zien.

Dan heb jij niet begrepen waar dit topic oorspronkelijk om gaat. Ze stelt dat een paard een verschil ziet in een baas of een leider/vriend. Ik stel dat paarden zo niet denken. Ik ben absoluut tegen dwang en geweld om iets te bereiken bij paarden, maar ik ben ook tegen het 'vermenselijken' van paarden. Daar worden paarden ook onzeker van. Deze zin uit je profiel bijvoorbeeld "geadopteerd op de leeftijd van 5 maanden, dus echt mijn kind. sinds twee jaar is het gezinnetje uitgebreid met Flicka", daar kan ik niet zoveel mee en paarden geloof ik ook niet. Hoewel ik zeker geloof dat je het prima naar je zin hebt met je paarden hoor!!!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:03

Mensen die hun paard alleen beschouwen als vriend (en dus als gelijke rang) zijn verkeerd bezig. Maak een paard gelukkig door een duidelijke en consequente leider te zijn (en een paard is geen mens, en dus niet je kind... dat is vermenselijken). Een baas is echt niet per definitie iemand die dmv dwang iets probeert voor elkaar te krijgen (dat is een te klein deel van alle bazen). Ik ben een baas, maar wel een vriendelijke. Ik ben streng maar rechtvaardig Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:08

Tja, ik zie mijn paard zeer zeker niet als mijn kind, hoor. Mijn kind, dat is een heeeeeeeel ander verhaal, die heb ik zelf op de wereld gezet, is mijn eigen vlees en bloed. Lachen
En ze is bovendien ook een mens, mijn lieve, kleine mensje. Niet te vergelijken met mijn paard, hoeveel ik ook van Sam hou (en dat is zeer veel, geloof me). Lachen
Maar goed, ik snap dat als je geen kinderen hebt, het misschien wel zo aan kan voelen.

Mijn paard is echt mijn vriendje en doordat hij leert dat ik goed kan 'leiden' is hij erg op mij gericht inmiddels. Daardoor hoef ik niet de strenge 'baas' uit te hangen. Ik vraag iets heel duidelijk en hij pakt het op. En zo niet, dan vraag ik het nog ietsje duidelijker en dan doet hij het zeker. Ik ben vooral duidelijk in wat ik vraag (lichaamstaal, aanwijzingen), daar hoef ik niet eens zo streng voor te zijn. Paarden zijn in mijn ogen dieren die heel graag met je samen werken mits ze je maar genoeg vertrouwen. Ik zie helaas juist veel mensen die hun paard dwingen. Paarden spiegelen zich enorm aan degene die bij ze is. Dat zie ik dagelijks. Mijn paard verandert ook enorm bij mensen die onbehouwen zijn, lopen te schreeuwen of met zwepen slaan bijvoorbeeld. Op mannen reageert hij ook op een andere manier en het is ook geen kinderpony. Ik ben zelf vooral heel rustig bij hem en dat krijg ik dan ook terug. Ondanks zijn zeer speelse, jonge karakter en zijn enorme kracht. Als hij bij iemand terecht zou zijn gekomen met een harde stem en een wat heftigere manier van doen, vrees ik het ergste voor hoe hij zou zijn geworden.
Er staan bij ons een hoop paarden waar veel verschillende mensen op rijden en het is zeer apart om te zien hoe elk paard weer anders reageert op verschillende mensen. Daar sta ik echt vaak van te kijken.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:14

Nadya: Maar jij gaat er van uit dat een baas meteen inhoudt dat je grof en onbehouwen bent?
Ik kan heel goed 'baas' zijn ( ook t.o. mensen Haha! ) zonder grof en onbehouwen gedrag. Ik ben nog steeds van mening dat jij wel baas bent, ook al heb je een vriendschappelijke band met je paard. Jij bepaalt immers nog steeds een groot deel van wat er met je paard gebeurt, als je er mee bezig bent. Dat je geen dwang nodig hebt om dat op te leggen, zegt meer iets over jouw kwaliteiten als baas ( die blijkbaar erg goed zijn Knipoog ), dan over het wel of niet baas zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:18

Precies, dat bedoelde ik ook al:
baas is niet direct een 'gemeen' persoon, maar je kan ook vriendelijk zijn (maar dan ben je nog wel een baas). 'Baas' staat niet gelijk aan 'dwang'.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:33

Cassidy schreef:
@Dendie: als jij -inmiddels- niet vaker dan eens per jaar hoeft in te grijpen maar daar wel 2 jaar voor nodig hebt gehad, durf ik zomaar te beweren dat je een qua character heel makkelijk paard hebt, en hij je tolereert ipv dat je een echte leider bent. Jullie hebben een gentlemens agreement...en dat alleen omdat het paard het toestaat.
Als je een ander paard in handen had gehad waren er misschien wel serieuze brokken en levensgevaarlijke situaties ontstaan.
@ Cassidy; Ik denk niet dat je zomaar kan oordelen over andermans situatie als je daar niets over weet... Iedereen geeft hier voorbeelden over de paarden die hij in de omgang heeft. Jij geeft alleen theorieën. No offense, maar miss is het wat voor jou daar je horizon in te verbreden?
Dus bij deze voor de informatie: Ik heb de eerste 2 jaar heel hard aan mijn paardje moeten werken. Zijn bijnaam was pitbull, lijkt me duidelijk dat hij dus niet een makkelijk karakter heeft. Heb in het begin heel hard opgetreden als hij agressief deed, dus gestraft (dit is in mijn ogen baas willen zijn). Dit hielp niets! Hij werd er alleen maar paniekerig van, en een kat in het nauw maakt rare sprongen. Toen ben ik met hem heel veel grondwerk gaan doen, zogezegd compromis gaan sluiten. En door dit consequent te doen, en niet m’n macht willen tonen , is het allemaal veel beter gegaan en kan ik met hem de wereld aan. Ik tolereer hem, hij mij. Hij respecteert mij en mijn beslissingen, en ik respecteer hem. In mijn ogen zijn we dus vrienden waarin hij erop vertrouwd dat ik het leiderschap kan nemen. Hij vertrouwd erop dat wat ik doe goed is. Dat is de reden dat ik hem maar 1x per jaar hoef te corrigeren. En om nog een ander misverstand uit de weg te helpen: ik heb met al de paarden die ik doe en heb gedaan nog nooit op deze manier serieuze brokken gemaakt of levensgevaarlijke situaties gehad. Ook bij mijn bijrijdpaard (zeer dominante afentoe gedragsgestoorde merrie) merk ik, vragen is ok, als ik de baas wil spelen is het over. Haar vurigheid moet ik voor me winnen door respect, en niet door afdwingen. Doe ik dat niet gebruikt ze het simpelweg tegen me. Dit verhaal komt dus ongeveer op hetzelfde neer als bij Nadya.

Maar toch vind ik dat het in deze discussie niet helemaal duidelijk is wat er met vriend, leiderschap en baas zijn bedoelt wordt. Miss is het makkelijker om dat eerst te definiëren?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:59

Erleyne en Welshcobfan: Ik zie het zo (als ik het goed uit kan leggen, best lastig). Ik ben mijn paard's baas, aangezien hij mijn eigendom is, hij van mij afhankelijk is. Maar als ik mijn manier van omgaan vergelijk met die van heel veel anderen met hun paard, ja, dan ben ik toch wel heel anders. Dat zeggen de mensen op onze stalling ook. Ze zien dat ik duidelijk heel anders ben in de omgang naar de paarden toe. Niet alleen bij mijn eigen paard dus. En de een vindt het fantastisch en komt graag kijken als ik mijn paard train en de ander vindt het blijkbaar belachelijk. Ik lig niet wakker van het laatste trouwens. Tong uitsteken Lachen
Ik ben gewoon mezelf, volg mijn gevoel en intuitie en paarden reageren er goed op en dat bewijst voor mij dat ik het juiste pad bewandel.

Ik ken ook mensen die inderdaad meer 'baas' zijn (die mensen hebben vaak ook paarden met andere karakters dan de mijne), maar het ook op een goede manier doen, hoor. Maar helaas zie ik toch ook zeer regelmatig mensen die paarden echt onder dwang dingen laten doen en dat vind ik persoonlijk helemaal niets. Kom maar eens kijken naar de gemiddelde leerling bij ons (ze leren het ook zo, helaas...) en dan gaan je haren echt rechtop staan. Die van mij wel in elk geval.... Iemand zei laatst tegen me: 'Als je paard onderdanig genoeg is, kun je hem gaan inrijden'. Sorry, maar ik werk liever samen met mijn paard. Ik zou het echt niet leuk vinden, als mijn paard onderdanig is, omdat hij bang is voor consequenties als ik iets van hem vraag. Ik werk liever samen en paarden kunnen geweldig met de mens samenwerken zonder onderdanig te zijn. Mijn paard leert heel graag nieuwe dingen, maar dat komt doordat hij me heeft leren kennen en heeft leren vertrouwen. En omdat ik overal de tijd voor neem en alles stapje voor stapje doe. In alle rust en geduld. Ik zie bij ons mensen zo vaak schreeuwen en geweld gebruiken. 'Lekkere hobby', denk ik dan. Mij hoor je nooit schreeuwen, hoor. Daar heb ik helemaal geen zin in als ik met paarden bezig ben. Het grappige is dat het de anderen bij ons heel erg opvalt dat ik zo rustig ben. En daar ben ik dan stiekem toch heel trots op, ook al zitten er misschien ook mensen bij die daar totaal geen begrip voor hebben. Ik ben trouwens in het dagelijks leven helemaal niet zo rustig, hoor, ben eerder aan de felle kant, hahaha.... Maar mijn Sam geeft mij enorme rust en ik hem blijkbaar (want hij is er ook eentje Haha! ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:05

Ik volg dit topic al een tijdje en wil steeds wel reageren, maar weet eigenlijk niet zo goed onder woorden te brengen hoe ik het zie en ervaar.
Maar ik ga een poging doen. Knipoog

Mijn relatie met mijn paard zie ik als een hele hechte en innige vriendschap. Die is ontstaan vanuit een diep respect voor haar, de intentie om haar te begrijpen en de wil om met haar sámen te 'werken'. Vanuit daar heb ik háár respect en samenwerking gekregen.
Ik vind dat dat ook de basis is.

Ik ben allergisch voor de woorden, gedachtengang en instelling als "De baas zijn over je paard". Ik krijg daar meteen associaties bij zoals ik die in mijn leven en mijn omgeving heb gezien en zie. En dat is namelijk géén respect voor het paard en wordt het paard gezien als een "ding" of iets dergelijks dat "moet gehoorzamen". Wat mensen zelf aan 't doen zijn, waar het paard simpelweg op reageert, wat het paard hen wil vertellen en waar het paard hen in spiegelt, daar is men zich niet van bewust en is voor hen ook totaal irrelevant.

Binnen mijn vriendschap met mijn paard is het uiteindelijk wel zo dat ik de eindbeslissingen neem en de eindverantwoordelijkheid draag. Maar daar hebben we geen strijd over; het is duidelijk voor haar en voor mij. Dit mag van mij "leiderschap" genoemd worden, maar dan wel zoals iemand het eerder in dit topic verwoordde: leider vóór je paard zijn en nièt óver je paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 17:27

JoviBan schreef:
Ik volg dit topic al een tijdje en wil steeds wel reageren, maar weet eigenlijk niet zo goed onder woorden te brengen hoe ik het zie en ervaar.
Maar ik ga een poging doen. Knipoog

Mijn relatie met mijn paard zie ik als een hele hechte en innige vriendschap. Die is ontstaan vanuit een diep respect voor haar, de intentie om haar te begrijpen en de wil om met haar sámen te 'werken'. Vanuit daar heb ik háár respect en samenwerking gekregen.
Ik vind dat dat ook de basis is.

Ik ben allergisch voor de woorden, gedachtengang en instelling als "De baas zijn over je paard". Ik krijg daar meteen associaties bij zoals ik die in mijn leven en mijn omgeving heb gezien en zie. En dat is namelijk géén respect voor het paard en wordt het paard gezien als een "ding" of iets dergelijks dat "moet gehoorzamen". Wat mensen zelf aan 't doen zijn, waar het paard simpelweg op reageert, wat het paard hen wil vertellen en waar het paard hen in spiegelt, daar is men zich niet van bewust en is voor hen ook totaal irrelevant.

Binnen mijn vriendschap met mijn paard is het uiteindelijk wel zo dat ik de eindbeslissingen neem en de eindverantwoordelijkheid draag. Maar daar hebben we geen strijd over; het is duidelijk voor haar en voor mij. Dit mag van mij "leiderschap" genoemd worden, maar dan wel zoals iemand het eerder in dit topic verwoordde: leider vóór je paard zijn en nièt óver je paard.

Heel mooi gezegd, Joviban!! Ja, zo zie ik het ook..... Haha!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 17:34

Maar een leider is toch ook altijd een stukje een baas? Ik ken ook genoeg goeie bazen, die op een eerlijke manier iets vragen en respect teruggeven als je iets goed doet...

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 17:36

ik ben niet te baas over Farouche, Farouche is mijn vriendinnetje, maar als er dingen besloten moeten worden, bijv. of we wel of niet de trekker eng vinden. Bepaal ik dat hij niet eng is en ben ik gewoon de baas. Verder zijn we gewoon vrienden Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 17:59

Als mijn paard iets heel erg eng vindt (en dat gebeurt nog wel eens met een jonkie Haha! ) loopt hij alsnog gewoon met me mee of erlangs, hoor. Juist door onze innige vriendschap en doordat hij mij heeft leren vertrouwen, hoef ik echt niet DE baas uit te hangen, hoor. Natuurlijk leid ik hem, maar ik heb vrijwel nooit het idee dat ik DE baas ben. Nee, onze relatie is toch echt meer gebaseerd op vriendschap dan op leiderschap. Maar goed, dan heb ik het alleen over de relatie tussen mij en mijn eigen paard. Met andere paarden heb ik natuurlijk niet die band, maar met mijn vroegere verzorgpaarden, zeker degenen waar ik echt iets speciaals mee had, kreeg ik ook altijd zo'n band eigenlijk. Ik ben erg intensief en intuitief in mijn omgang met mijn paard. Ik heb mijn paard ook erg zien veranderen vanaf het moment dat ik hem gekocht heb tot nu.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 18:16

Als ik tussen dat in ga staan wat een paard eng vind en het paard zelf, krijg ik ze negen van de tien keer er ook langs hoor! Ook bij een voor mij onbekend paard. Door de reactie toe te passen die een leidende hengst toont (die altijd in de kudde op het gevaar afgaat om de kudde te verdedigen) heb je in een dergelijke situatie eigenlijk al de leiderschapspositie in handen...