Discussie natuurlijk bekappen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Re: Discussie natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:39

Huertecilla schreef:
arno8 schreef:
Probleem met evidence based:

Als je alleen dingen wilt doen die bewezen zijn, moet je nog 30 jaar wachten voordat je je paard gaat bekappen.

Je kan nu handelen op basis van wat er nu bekend is. Je hoeft niet niets te doen maar wel te stoppen met 'geloven'.
Al handelend komt er meer bewijs en verander je jouw handelen. Zie Ramey.

Verder is het heel sterk en correct om te accepteren dat iets niet bekend is, geen eenduidig antwoord heeft. Dat voorkomt dogmatische schijnzekerheid.
Er is altijd meer, altijd.

HC

Maar nu moeten we wel 'geloven'. Waar geen zekerheid is, daar moet je toch handelen en dan doe je maar wat je 'het beste lijkt'.
Idd kan dat veranderen als er nieuw bewijs bij komt. Maar zolang dat er niet is, kun je alleen maar naar alle partijen luisteren, zelf nadenken en dan een beslissing nemen.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:50

Huertecilla schreef:
...Verder hang ik Niet Bekappen aan dus heb hier eigenlijk niets te zoeken Haha!
HC

He.. Eindelijk, HC is van de partij.. Ik dacht al; waar blijft ie? Haha!

Maar... Je hangt toch Niet Beslaan aan (dacht ik, als trouwe meelezer van jouw quotes)?
Niet Bekappen is hier bijna altijd onmogelijk...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:52

arno8 schreef:
Maar nu moeten we wel 'geloven'. Waar geen zekerheid is, daar moet je toch handelen en dan doe je maar wat je 'het beste lijkt'.
Idd kan dat veranderen als er nieuw bewijs bij komt. Maar zolang dat er niet is, kun je alleen maar naar alle partijen luisteren, zelf nadenken en dan een beslissing nemen.

Ja maar = nee want?

'We' moeten helemaal niet 'geloven' Arno en ook niet 'nu'.
Dat leg ik net uit. Lees het nóg eens of bijvoorbeeld eens wat (meer) over complexe adaptieve systemen.
Je weet NOOIT alles en er zijn ALTIJD onvoorspelbare variabelen. Daarom is BEGRÍP nodig Arno en kunnen we 'geloof' missen als kiespijn.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:58

SpikyBlue schreef:
Huertecilla schreef:
...Verder hang ik Niet Bekappen aan dus heb hier eigenlijk niets te zoeken Haha!
HC

He.. Eindelijk, HC is van de partij.. Ik dacht al; waar blijft ie? Haha!

Maar... Je hangt toch Niet Beslaan aan (dacht ik, als trouwe meelezer van jouw quotes)?
Niet Bekappen is hier bijna altijd onmogelijk...
'

'ís'?

Het zal zonder meer niet altijd en vaak niet volledig mogelijk zijn. Door goed management en het aanpassen van en bij de leefomstandigheden is ook in NL doorgaans niet meer dan wat minimaal vijlen nodig. Natuurcompenseren noem ik dit Knipoog

Als je trouw meelezer bent weet je dat ik Niet Bekáppen aanhang.

HC

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:01

Ik zal het eens concreet uitleggen:
Ik kort de hoefwand in met een vijl. Waarom? Ik heb een boekje gelezen waarin staat dat het slecht voor een paard in Nederlandse omstandigheden is als je nooit wat aan de hoeven doet. Ook mijn bekapper zegt dit.
Ik heb nog niet geprobeerd om 1 jaar lang niks aan de hoeven te doen. Dat ga ik ook niet proberen. Ik GELOOF de mensen die zeggen dat je dat beter niet kunt proberen. Ik BEGRIJP ook wel waarom ik dat beter niet kan proberen. Maar dat BEGRIP is gebaseerd op GELOOF. Ik GELOOF dat de hoefwand vanaf de kroonrand naar beneden groeit. Heb ik daar zelf een wetenschappelijk onderzoek naar gedaan? Nee. Dat heb ik gewoon in een boekje gelezen, het klonk aannemelijk, ik heb mijn eigen paarden bekeken en ik dacht: het zou best eens kunnen kloppen.
Ik heb niet de tijd genomen om eens te gaan zitten om te zien of het daadwerkelijk op die manier naar beneden groeit. Oftewel: mijn begrip is gebaseerd op geloof.
Als ik niks zou geloven, als ik dat allemaal eerst zelf uit zou moeten zoeken, dan zou ik over 100 jaar net zo ver zijn als de hoefsmederij 300 jaar geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:03

@HC. Het is maar net wat je onder ‘geloof’ verstaat. Zoals ik het lees, versta jij onder ‘geloof’ het ‘hardnekkig vasthouden’ oid.

Geloof kan ook zijn ‘vertrouwen hebben' en zijn in het nù. Want het gaat om het nù als je nù de hoeven van je paard gaat/laat bekappen. Je doet dat op basis van wat je nù weet, wat nù je aan kennis en inzichten in huis hebt en wat nù goed voelt.
Morgen is alles misschien weer anders, maar dat is morgen en morgen heb je ook weer vertrouwen (geloof) in het nu.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:09

arno8 schreef:
Ik zal het eens concreet uitleggen: ...

Mag ik dit gezwam vinden?
Een goed voorbeeld doen van het moeilijk doen over hoeven?!

Regel 1. Betrokken geen schade
Regel 2. Doe wat nodig is
Regel 3. Kijk, denk, test

Dat is álles wat je voor hoefonderhoud nodig hebt

Veel plezier verder.

HC

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:12

Huertecilla schreef:
arno8 schreef:
Ik zal het eens concreet uitleggen: ...

Mag ik dit gezwam vinden?
Een goed voorbeeld doen van het moeilijk doen over hoeven?!

Regel 1. Betrokken geen schade
Regel 2. Doe wat nodig is
Regel 3. Kijk, denk, test

Dat is álles wat je voor hoefonderhoud nodig hebt

Veel plezier verder.

HC

Dat zijn jouw regels.
Moet ik jou nou opeens geloven?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:18

@HC; ah, dan had ik het toch mis wat je aanhang betreft.
Ik ga niet dwangmatig opletten hoe ik iets verwoord, zoals met 'geloof' en 'is', het kost al moeite genoeg om dit te blijven volgen met mijn slaperige hoofd. In elke hersencel komt al het woord "hoeven" of "paard" voor, verder kom ik niet meer (ben geen waardige discussiepartner nu) Gestoord

Als ik dan weer naar je profiel kijk, zegt dat mij wel dat jouw paarden zo'n drastisch ander leven hebben als de paarden die hier in dit zompige kikkerlandje staan...

Afijn, iedereen moet zijn eigen keuzes maken en gevoel volgen.
Ik geloof dat mijn bed me roept.. Slapen

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:18

Niet alleen de inzichten in het beslaan en bekappen van paarden
veranderen.Ook het inzicht van mensen in deze materie ontwikkeld ,door media als het internet,men is bewuster en beter geinformeerd als pakweg 20 jaar geleden toen men nog veel moeite moest doen om info uit het buitenland te vergaren. Slim
Nu bijna iedereen toegang tot het internet heeft, is bijvoorbeeld
qua informatie beschikbaarheid,Amerika de achtertuin geworden.
Niet dat ze daar nou alles goed doen,maar bij wijze van voorbeeld.
Ook zijn er steeds meer ,,nieuwe'' rassen in Europa,met hun speci-
fieke gebruiksdoel en beweging.
Even in mijn eigen straatje,de westernpaarden,maar ook Andaluciers zie je steeds meer,Arabieren zijn tegenwoordig algemeen en niet meer exclusief zoals in mijn jeugd. Vork
Deze paarden stammen van andere werelddelen met een totaal ander gebruiksdoel&bodemgesteldheid als onze van lichte landbouwpaarden afstammende warmbloeden. Koe
Ook hier kan je niet aan tradities blijven plakken,die ontstaan zijn in het verzorgen van hoeven van paarden die opgroeien op een weke bodem en
waarvan de oorspronkelijke fokrichting licht tot zwaar landbouw werk en ge bruik voor de wagen was.Nog steeds worden er veel paarden beslagen vanuit die traditie en manier van beslaan.
Paarden zijn de laatste 30 jaar extreem veel groter geworden(kwpn).
In mijn jeugd was 1.68 een grote,tegenwoordig word dit aan de kleine kant
bevonden.Dit heeft veel problemen met beenwerk gecreeerd.
Traditiegetrouw word er hier met name in NL naar een grote voet gestreefd.
In de VS naar een compacte.Met allerlei vage onderbouwing,meestal zonder
evidence.
Zo af en toe steekt er iemand zijn kop boven het maaiveld om zijn bevindingen te verkondigen,om vervolgens neergesabelt te worden door iemand anders die het wiel opnieuw uitvind.... Verward
Een goede bekapper\smid\hoefverzorger is in mijn optiek creatief en heeft feeling voor de locomotie van het wezen paard.
Ook stelt hij zich voortdurend op de hoogte van ontwikkelingen en blijft niet
hangen in traditie ,maar kijkt en is in staat elk paard zijn specifieke voet verzorging te geven,welke het nodig heeft om goed te functioneren.
En daar waar nodig te compenseren,waar het te kort komt,door verandering van leefmilieu,verwachtingspatroon van de eigenaar,genetische fouten door fokbeleid etc.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:27

dry schreef:
Ik zal even een voorbeeld geven van een foutje van DA en HS, die tegelijk bij mijn pony kwamen kijken in. Na een paar keer heen en weer stappen en draven, waren ze het er over eens dat mijn pony te kort stond en dat ik haar maar snel op de zachte wei moest zetten of op ijzers zodat haar hoefwand weer een fatsoenlijke lengte kreeg. Bovendien zou ze waarschijnlijk ook artrose in haar rechterspronggewricht hebben.
Onlangs is dezelfde pony bij de holistische DA geweest en die constateerde oa een scheef bekken.
Nu dat verholpen is, loopt ze achter prima met een nog net zo korte hoefwand.

Ik durf haast niet te vragen wie het was die een scheef bekken constateerde....
Ik hoor altijd dezelfde diagnose bij een bepaalde holistische DA namelijk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:07

Deighton schreef:

Het aardige is dat de osteopaten die de opleiding geven helemaal kriegel worden van de uitdrukking "scheef bekken", want dat kan helemaal niet Clown

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:08

Huertecilla schreef:
Antheman schreef:
Het natuurlijke draagpunt, nl volgens NB ers dan he, is nl de draagwand...,

Waarmee NB de maatstaf is?
Volgens míj en een aantal anderen namelijk niet of in slechts heel beperkte mate. Ja ook Ramey is bij deze ontwikkeling betrokken.
Er is nog steeds een groot wetenschappelijk raadsel over hoe een nagel (dus hoefwand) groeit en hoe de witte lijn functioneert. Daarbij lijkt het wel steeds onwaarschijnlijker dat de 'nagel' via die witte lijn duurzaam gewicht kán dragen. Je moet de verbinding tussen hoefwand en hoef waarschijnlijk zien als de hydraulische differenteelkopping in moderne all-wheel aandrijvingen van autos.
Maar goed, daar wordt dus onderzoek naar gedaan en we wéten het niet. De Natuurlijk Bekapper 'vinden', 'geloven'....
Verder hang ik Niet Bekappen aan dus heb hier eigenlijk niets te zoeken Haha!

HC

Verkloot een quote noemen ze dit he.
Ik zeg niet dat NB de maatstaf is.
Ik zeg hoe volgens NB er gedrágen wordt.

Lezen HC; zoals je zelf ook altijd fijntjes meldt.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:27

Citaat:
Verkloot een quote noemen ze dit he.
Ik zeg niet dat NB de maatstaf is.
Ik zeg hoe volgens NB er gedrágen wordt.

Lezen HC; zoals je zelf ook altijd fijntjes meldt.

Valt ook niet mee, en opletten of dingen wel correct geformuleerd worden, en de rode draad in een betoog volgen, als je iemand perse op de vingers
wilt tikken.
Do you really care?( i don't) Haha!

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 09:19

Waratje schreef:
Deighton schreef:

Het aardige is dat de osteopaten die de opleiding geven helemaal kriegel worden van de uitdrukking "scheef bekken", want dat kan helemaal niet Clown

Ik ben benieuwd, dus vertel eens wat meer Lachen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:49

Waratje schreef:
Deighton schreef:

Osteopaten zijn off topic in deze discussie. Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:04

Sorry @Dry Lips are sealed

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:37

Vreemd, dat ik lees dat de hier genoemde hoefgoeroe blijkbaar vindt dat de droogte een betere uitwerking heeft op de hoeven dan modder en water. Mijn eigen ervaring leert me dat mijn paard (die overigens zonder ijzers staat) 's zomers (van 9 tot 8 op het land) enorm last heeft van brokkelhoeven zodat ik haar een week of 6, 7 voor op ijzers laat zetten zodat het weer netjes kan bijgroeien en 's winters nergens last van heeft, terwijl ze van 9 to 6 in de modder staat .

En ontopic: Ik laat haar traditioneel bekappen. Dit gaat al 13 jaar lang uitstekend dus blijf ik graag op deze koers Lachen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:17

Dan werkt NB toch beter, want die hoefjes blijven elk seizoen zo goed dat er geen ijzers nodig zijn.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:32

Dat heeft meer met de droogte van de hoeven te maken dan met het bekappen zoals ik al uitleg. Er zijn waarschijnlijk zat mensen die hun paard ook traditioneel laten bekappen en die geen last hebben van brokkelhoeven in de zomer.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:02

Het heeft alles te maken met de frequentie van het bekappen. Lange hoefwand geeft brokkels, dus hoefwand niet te lang laten worden, ijzers niet meer nodig.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:04

opala schreef:
Dan werkt NB toch beter, want die hoefjes blijven elk seizoen zo goed dat er geen ijzers nodig zijn.

Dat kun je alleen zeggen als je met het paard dat bij TB brokkelhoeven heeft het NB enige tijd uitprobeert. Iets te kort door de bocht op deze manier.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:05

Zoals hier al eerder in eht topic werd gezegd, niet alle NB'ers zijn het er mee eens dat droge hoeven het beste zijn, wilde paarden gaan nl bij het drinken altijd in het water staan en krijgen zo toch vochtige hoeven..

Die van mij heeft ook vaak last van brokkelhoeven in de zomer, maar sinds ik zelf elke week de hoefwand wat rond vijl en met de té erge droogte de hoeven om de paar dagen nat maakt, is dat brokkelen niet meer terug gekomen. Een hoefwand waar niet te veel druk op staat, kan ook niet brokkelen.
Mijn paard is TB bekapt trouwens.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:12

Ik doe ook inderdaad mijn best om de hoeven 's zomers goed nat te houden, maar dat is moeilijk als het zo warm en droog is.
En als het traditionele bekappen niet goed voor mijn paard zou zijn dat lijkt het me dat de hoeven óók niet goed zouden zijn in de winter, lente en herfst. Ik heb dit specifieke probleem álleen als het echt droog en warm begint te worden.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:19

opala schreef:
Het heeft alles te maken met de frequentie van het bekappen.

Als het daar alles mee te maken heeft; hoe vaak wordt mijn paard dan bekapt en hoe weet je dat? Clown