Waarom ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Winandaa_

Re: Waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 08:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:12

Toch ben ik het daar niet helemaal mee eens
Kawa heb ik samen met Zanda 24/7 buiten gehad, 2 jaar terug
Zanda vorig jaar met een groep jonge paarden.

Maar ze zoeken vrijwillig de stal op.
Niet voor de regen of de kou, of voor te eten, want dat kregen ze daar niet.
Zanda ging er in slapen, Kawa net voor de stal
Maar nog erger, de dazen
In erge periodes stonden ze ruim 12 uur vrijwillig op stal.
Dus je kunt dan als eigenaar willen wat je wilt met 24/7 buiten. Maar helaas kan dat niet overal en zoeken de paarden zelf de stal op.
Dus die is dan voor beter dan daarbuiten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:26

Een aantal kanttekeningen RK.

- Jouw paarden hebben de keuze, een Open Deur.

- Vluchten voor de dazen is niet hetzelfde als kiezen vóór de 'stal'. Dat is George Bush 'logica' Knipoog en bovendien is die stal een ópen stal.

- Jouw paarden hebben wellicht al eens op stal gestaan in het verleden en daardoor wellicht een associatie met een veilig gevoel gevende gewóónte.

Onder de streep is het voor ruiters, inclusief vermeend 'naturals', erg lastig om te begrijpen dat paarden door het ontbreken van vrije keuzes de werkelijkheid volledig anders ervaren dan wíj denken.
De ethologie van het paard is volledig gericht op het hebben van ruimte en keuzemogelijkheden. Ik leg dat op mijn site uit.
Zet er een hek omheen en de wereld is anders, totáál anders omdat het paard zich van de beperking door dat hek vele malen bewuster is dan wij. Laat jouw paarden die vast naadloos uit de wei gehaald kunnen worden maar eens samen los op de maasvlakte Haha!

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:28

open, alleen het gat van de deur, verder maar een ongezellig hok.

Maar ik wil ermee aangeven dat het baasje nog zo graag 24/7 buiten wil, dat het in sommige delen van NL een utopie is

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:10

runningkawa schreef:

de essentie = niet áfgesloten = vrije kéuze

Wat je aangaf is iets totáál anders dan je er nu aanknoopt RK.
Dat de werkelijkheid is dat NL niet groot genoeg is had ik al lang en breed aangegeven. Voor het overóvergrote deel van de paarden is er simpelweg geen mogelijkheid tot soortgerichte manier van houden. Die paarden zíjn er echter al. Dat heet een 'rijdende trein' maar dat maakt dit echter nog niet goéd.
Als je geen aquarium hebt kan je geen vis op zeepaard houden, dat snapt iedereen. Waarom gaat dat ineens fout als het landpaarden betreft???? Er is nog steeds een toename in de groei van de ruiterij terwijl nú al slechts een deel van de paarden etc..... Er stappen nog steeds meer meer mensen op die voor paarden heilloze trein en daar is geen ethisch verantwoord argument voor.

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:11

Ik zeg hetzelfde HC

Ik zeg dat mijn paarden, die qua weiland best 24/7 buiten kunnen staan
Dit niet kunnen door die pokke dazen
Dus ik als baasje kan dat wel willen, maar het kan alleen maar in mijn dromen
Dus ik zeg niks anders....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:21

Huertecilla schreef:
runningkawa schreef:

de essentie = niet áfgesloten = vrije kéuze

HC

Ja

Verder over stalarrest:

Vraag maar aan Machteld van Dierendonck hoe je kan zien dat een paard gelukkiger is buiten met maatjes dan op stal. En hoe gefrustreerd een paard raakt als ze elkaar niet kunnen zien, maar ook tralies werken frustrerend omdat ze hun normale gedrag niet af kunnen maken, dwz: snuffelen aan neus, snuffelen aan hals, lijf en dan achterkant. Het blijft bij snuffelen aan elkaars neus en zo kunnen ze nooit vaststellen of de buurman ok is.

Ik heb op één van haar lezingen een heel schokkend filmpje gezien van een draver. Een paard hoort niet in een hokje en zeker niet alleen. Zij pleit voor 2 paarden per (grote) box, of liever nog groepsstallen. Paarden die al volkomen geflipt opgegroeid zijn kun je in boxen zetten met wanden tot halve hoogte en daarboven gewoon open.

Dát is wat ik ook tegen boxen heb, ook al komen ze overdag buiten. 3 uur contact met andere paarden in alle vrijheid is het MINIMALE volgens haar. Veel paarden komen wel uit hun box bijv. in de stapmolen en of allemaal op hun eigen stukje weide/paddock maar nooit echt lijfelijk bijelkaar. Dat is desastreus voor hun geestelijke gezondheid.

Boxen met dichte wanden of tralies zijn onacceptabel en niet paardwaardig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:25

Dat ze buiten moeten met andere ben ik het zeker mee eens
Met 2en in een stal eerlijk gezegt niet
Er zijn paarden die goed overweg kunnen en van de een op de andere dag herrie zoeken.
Dan vind ik een dichte stal niks.
Paard moet weg kunnen

Spijlen vind ik geen probleem (heb het over paarden die dus dagelijks met andere buiten komen)
Er zijn namelijk ook paarden die het bezoek van een ander niet steeds op prijs stellen.

OP handelsstallen vind ik dichte wanden ook oke.
Dit geeft toch veel meer rust dan steeds andere paarden naast elkaar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:26

runningkawa schreef:
OP handelsstallen vind ik dichte wanden ook oke.
Dit geeft toch veel meer rust dan steeds andere paarden naast elkaar.

Ik vind het niet kunnen. Als je je verdiept in het wezen paard, zul je ontdekken dat dat pure geestelijke (en lichamelijke) mishandeling is.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:28

MissEvil schreef:
@ Eline, ja sorry hoor.
Maar aan die topics heb ik niets.
Ik snap het gewoon niet. En momenteel erger ik me er dood aan.

En ik erger me dood aan dit soort topics. Laat iedereen nou eens gewoon doen wat ze zelf willen en laat iedereen in hun waarden. Iedereen heeft het beste met hun paard voor (in de meeste gevallen) en je gaat mij niet vertellen dat paarden die hoog in de sport lopen (waaronder top-paarden) niet gelukkig zijn. Ik als zogeheten "normal" ga toch ook niet zeggen dat de natural paarden er niet uitzien en dat die mensen geen geld hebben voor een fatsoenlijke stal en het maar met een paard moeten doen waar ze nooit wedstrijden mee zullen kunnen rijden. Dus hou nou gewoon even op met niet soort topics!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:30

Ik heb me er genoeg in verdiept
Maar ook genoeg gezien
Paarden die blijven meppen, dat is ook niet oke
Op een handelstal staan ze ook niet hun hele leven, dus daar vind ik dichte wanden voor de veiligheid toch beter.
Je hebt niet altijd alles te kiezen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:31

Er zijn steeds weer andere mensen die dit soort topics openen. Dat geeft hoop! Het heeft vier bladzijdes geduurt voordat ik dit topic tegenkwam.

Er komen gelukkig gewoon steeds meer mensen die er zo over denken.

Het gaat er niet om om mensen af te kraken, maar om mensen duidelijk te maken, dat hoewel ze het beste voor hebben met hun paard, 23.7 box niet gezond is.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:35

Arabesk schreef:
Boxen met dichte wanden of tralies zijn onacceptabel en niet paardwaardig!

Arabesk schreef:
Het gaat er niet om om mensen af te kraken, maar om mensen duidelijk te maken, dat hoewel ze het beste voor hebben met hun paard, 23.7 box niet gezond is.

Sowieso komt het merendeel van paarden die op stal staan veel meer dan 1 uur per dag eruit, maar dit lijkt toch weer heel erg op het opdringen van een mening, dat er maar 1 juiste manier van paarden houden is . Pff, open your eyes Clown

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:37

Ik heb mijn paard ook het liefst overdag buiten in een kudde. Maar helaas is dit in de wintermaanden nauwlijks mogelijk gezien het feit dat dan de wei van de pensioneigenaar naar zijn grootje gaat. Helaas staat mijn paard in de winter meer op stal dan ik lief heb. Dat zegt nog niet dat ik een slechte eigenaar ben. Clown Je hebt niet altijd alles zelf in de hand, en dan moet je roeien met de riemen die je hebt. Vork

Oordeel niet te snel als iemand zijn paard anders houd dan jij goed vindt. We hebben allemaal het beste met ons paard voor en er zijn veel meningen in het paarden wereldje.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:37

De enige goeie manier van paardenhouden is die manier die het meest aansluit bij de natuurlijke behoeften die een paard evolutionair bepaald heeft.

En dan mag je zelf invullen wat die behoeften zijn en wat dus de beste manier is.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:39

Arabesk schreef:

Sowieso komt het merendeel van paarden die op stal staan veel meer dan 1 uur per dag eruit, maar dit lijkt toch weer heel erg op het opdringen van een mening, dat er maar 1 juiste manier van paarden houden is . Pff, open your eyes Clown[/quote]

Inderdaad, dat is nou precies waarom ik me er zo aan erger. De "normals" openen toch ook geen topics dat het slecht is om natural te zijn omdat je dan niet verder kunt in de sport en je paard er opnverzorgd uit ziet.

En dan nog iets dat ik me toch sterk af vraag: Hoe weten jullie dat een natural paard gelukkiger is dan een normal paard? verteld het paard dat jullie ofzo?

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:40

stef schreef:
MissEvil schreef:
Ik wist geen 'onderwerp-naam' te bedenken, maar ik moest even mijn frustratie kwijt..

Waarom denken mensen dat het normaal is om je paard 23uur per dag in een stal te proppen??
En waarom denken ze dat paarden zonder deken ziek worden??
Waarom zien zoveel mensen hun paard als 'ding' als gebruiksvoorwerp..? Terwijl het wel een dier is!!
(bijv. 'Ik heb mijn paard voor wedstrijden, hij is op stal veel gelukkiger dan buiten in de regen en zo hoef ik minder te poetsen')

Verward

Waarom denken mensen dat elk paard het verschrikkelijk vind om binnen te staan?
Waarom denken mensen dat een paard met deken verwend en verziekt wordt?
Waarom denken mensen dat een paard nog steeds zo kan leven als dat ze in het wild op de prairie doen (in een weitje van 20 x 20)

Dit is net zo generaliserend, maar dan de andere kant op...

Afgod

rinske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:41

iedereen heeft zijn eigen mening daar over!

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:43

rinske94 schreef:

Ja maar waarom vinden een aantal het dan nodig om niet naturals alleenmaar slecht af te schilderen?

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:44

DE zogenaamde ideale natural visie!
Het paard staat in een omheinde wei, met veel blubber, krijg uiteraard hooi bijgevoerd, maar geen biks, wel een pavo koek. Het paard, onze beste viend, wordt bitloos, boomloos en ijzerloos gereden. Die hoefjes worden natuurlijk bekapt, en dus op zijn minst wekelijks bijgehouden.

Een omheinde wei is allesbehalve natuurlijk, wil je het natuurlijk doen, laat ze dan in de natuur loslopen dan leggen ze tenminste de afstanden af die een paard hoort af te leggen. En dan hoeven ze ook niet in de blubber te staan, want ze lopen dan naar hoger gelegen droog land. En bij slecht weer zoeken ze beschutting bij bomen, rotsformaties of whatever en bij elkaar (en dus niet bij maar 2 soortgenootjes, maar bij een hele kudde). Dus een regendeken opleggen bij onze paarden kan niet als natural! Het bijvoeren van paarden is zo onnatuurlijk als het maar zijn kan, een hoopje hooi of een koek helemaal, want dit eten zij niet in de natuur! En door de benodigde voedingstoffen in 1x te geven verstoor je hun normale eetgedrag, wat lopen, hapje eten, lopen, hapje eten, etc. is.
Wat doe je voor natuurlijks door op het paard te gaan zitten? Het paard is een prooi dier, en de mens van nature in hun ogen een jager. Zie je een leeuw als vrienschap sluiten met een impala? Als je natuurlijk met paarden om wilt gaan laat je ze met rust ipv erop te gaan rijden.
Natuurlijk bekappen is niets natuurlijks, wilde paarden worden nooit bekapt Clown Laat staan ontwormd of ingeent en al helemaal niet gecastreerd. En dierenartsen, tandartsen, hoefsmeden, osteopaten, etc komen ook niet langs bij paarden in de natuur. Dus wie natuurlijk om wil gaan met zijn paard doet dit ook niet. Moet ik doorgaan?

Wanneer gaan de ogen van sommige mensen open en beseffen ze dat er geen 1 universele juiste manier van paarden houden is. En dat de zogenoemde natural-way, ook helemaal niets te maken heeft met het 'natuurlijk' houden van paarden..

EDIT; Ik geloof best dat er mensen zijn die niet goed bezig zijn met hun dier, maar dit betekent natuurlijk niet dat alleen zogenaamde 'naturals' wel goed zijn voor hun paard.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:51

rinske94 schreef:

Mee eens, ik ben het ook niet eens met 24 op een stal, maar heb eigelijk nog maar weinig of geen paarden gezien die dat krijgen.
Trouwens mijn pony kiest voor stal "arrest" zo erg zal hij het dan niet vinden

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:56

katiavl schreef:

Mijn kat zit graag in een krat, dus sluit ik hem daar 's nachts ook maar in op.

Trouwens omdat ik op mijn paard wil rijden en hem niet op de poesta wil zetten, zet ik hem daarom maar op stal. Ook al heb ik een leuke weide/paddock.

Verward

Dat is net zo'n dom argument als wanneer je zegt dat je paard natuurlijk houden zou zijn stoppen met rijden en hem op de poesta zetten.

Het gaat erom dat je een manier vindt die zo veel mogelijk aansluit bij de natuurlijk behoefte die een paard, evolutionair bepaald, heeft. Dus: liever zo veel mogelijk buiten met vriendjes, dan individueel opgehokt voor een groot deel van het etmaal.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 19-02-07 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:58

cremellogek schreef:
DE zogenaamde ideale natural visie!
Het paard staat in een omheinde wei, met veel blubber, krijg uiteraard hooi bijgevoerd, maar geen biks, wel een pavo koek. Het paard, onze beste viend, wordt bitloos, boomloos en ijzerloos gereden. Die hoefjes worden natuurlijk bekapt, en dus op zijn minst wekelijks bijgehouden.

Boos!

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:58

Arabesk schreef:
katiavl schreef:

Mijn kat zit graag in een krat, dus sluit ik hem daar 's nachts ook maar in op.

Waarschijnlijk, als je je kat van kitten af aan 's nachts in die krat had gedaan had hij het niet meer dan normaal gevonden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:01

..... en omdat hij dat normaal vindt, moet je hem dus ook maar opsluiten Verward