Boomloos en gewicht ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gewicht ruiter bij boomloos rijden?

< 50 kg
28 (9%)
50-60 kg
82 (28%)
60-70 kg
93 (31%)
70-80 kg
42 (14%)
80-90 kg
19 (6%)
> 90 kg
28 (9%)

Totaal aantal stemmen: 292

Onali

Re: Boomloos en gewicht ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:55

Je bent wel erg negatief over een boomloos zadel! Als je een goed boomlooszadel hebt is wat jij zegt helemaal niet aan de orde. Heb je er een vervelende ervaring mee ofzo?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:58

@HC: En wat heb ik daar mee te maken? Clown

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 20:59

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:29

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:44

Je verhaal heeft mij niet bepaald overtuigd, HC. Ik ga mijn pony gewoon lekker inrijden met de Barefoot Cheyenne, die ik over een paar weken ga bestellen. Tong uitsteken
Ik durf wel te zeggen, dat als er iemand rondloopt die zo paardgericht mogelijk probeert te zijn en altijd rekening houdt met haar jonge paard en zijn belasting, ik toch aardig bezig ben, hoor. Knipoog Haha! Bloos
En ik kan niet veel met jouw verhaal, eerlijk gezegd. Dus veel succes verder met je berekeningen!! Doei!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:48

Ik heb mijn jonge 9 jarige ook boomloos ingereden Lachen No problemo. Geen bokpartijen en lekker de oortjes naar voren Lachen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:53

Huertecilla schreef:
Opvallend is dat ik nergens lees wat de rijklaar gewichten zijn... liefst inclusief zadel.

Ja dat is schrikken. 52 kg van mezelf, 3 kg (!) rijkleding en 8 kg voor alle tuigsamen. Dat terwijl die Malibaud kaal maar 5 kg weegt.. = 63 totaal.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:54

Ik ben 1.80 en ong. 60 kilo.
Winston is een Haflinger van ong. 550 kilo.
En ik rijd met een Barefoot Lachen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:54

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:
Opvallend is dat ik nergens lees wat de rijklaar gewichten zijn... liefst inclusief zadel.

Ja dat is schrikken. 52 kg van mezelf, 3 kg (!) rijkleding en 8 kg voor alle tuigsamen. Dat terwijl die Malibaud (zadel) kaal maar 5 kg weegt.. = 63 totaal.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:55

er is iets vreemd gebeurd met de berichten hierboven, mijn excuses, heb geen idee wat Tong uitsteken

PowerxVinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:57

ik heb gewiib 50 gdaan..

maja,,

zoon bodemloos zadel lijkt me wel raarf zitten en eruit zienxP

kus Laura

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:57

Bodemloos zadel????? Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:58

@Bandida,
Je wilde het editten? De Quote en de Edit knop zijn van plaats geruild. Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:02

Citaat:
Een boomloos zadel verdeeld juist veel meer de druk, ook over de bovenbenen van de ruiter

Bij deze nodig ik je uit om eens mijn haflinger te komen bekijken . Zij rug wordt 'vrolijk' versierd door 2 witte plekken (white spots). Ik heb helaas de foto's net vorige week van de pc gehaa;d.

En ja ik dacht 3 jaar geleden de 'oplossing ' gevonden te hebben nadat ik daarvoor 6!!! niet passende zadels heb gehad. 4 daarvan waren door 'profs' aangemeten en alle zadels van diverse prijsklassen(300 euro tot 1500 euro).Damn ,van al dat geld had ik een 4 maandse camperreis door de VS kunnen maken Bloos

Ik heb gewoon een 'verrot' paard(en) om een goed zadel voor te vinden
en ook een verrote rug om een goed zadel voor te vinden.(barefoot is voor mijn rug wel ideaal).

Ik huppel nog even door op mijn boomloos. ik heb de pad inmiddels voorzien van nieuwe en dubbele inlages dus meer stevigheid en dus meer drukverdeling.

btw ik weeg 71 kg ...met zadel erbij zal het op 74 uitkomen en nu met de winter op 76 incl kleding.

Zou graag wat anders willen maar na zoveel zadel ellende weet ik niet of het nog wel aandurf om zoveel geld ner te tellen voor iets wat toch weer drukkingen gaat veroorzaken.
Ik sta 'gelukkig' niet meer bij het bos dus blijft het bij 2 a 3x per een half uurtje door de polder.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:05

Begrijp ik goed dat de drukplekken van een boomloos zadel komen? Indien van wel, waarom rijd je er dan mee door? Welk merk zadel ging het dan om en in combi met wat voor een pad?
Mag ook via pb?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:30

Ann schreef:
@Bandida,
Je wilde het editten? De Quote en de Edit knop zijn van plaats geruild. Knipoog

ja. Oh zo zit dat dus Haha!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:32

Er zijn een boel mensen die hun berichten quoten op deze manier. Schijnbaar klikken we vaak 'op gevoel' een bepaalde knop aan. Haha!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:36

Ja, ik ben ook benieuwd naar de witte plekken van je boomloos cowgirl!

Ik heb de witte plekken ook. Ik rijd met een barefoot, ondanks dat ik zwaar ben. Dit is wel bewust gekozen, Yngvar bouwt nog spieren op omdat hij nog jong is (5 dit jaar), daarnaast is hij in de zomer zeker twee boommaten breder en zouden we dus van boomzadels één voor elk seizoen moeten hebben. Ik was in de veronderstelling dat ik beter met boomloos kon rijden dan met een niet-passend boomzadel. Dat ging ook een tijdje goed, ik heb een grandeurpad.

Een tijdje geleden kreeg ik toch in no-time grote witte plekken ter hoogte van mijn beide bovenbenen. Ik ben niet veranderd in gewicht, hij is niet veranderd en aan het zadel ook niet. Hij is ook nooit gevoelig op zijn rug geweest (voel regelmatig na het rijden en ervoor), maar deze plekken zijn toch vast niet goed, ondanks dat sommige mensen zeggen dat het ook kan dat het alleen beschadigde haarzakjes zijn. Ik heb nog even doorgereden met een extra laag inlages in de pad, maar dit veranderde het niet. Hij heeft trouwens ook nooit geirriteerd gereageerd met opzadelen enzo.
Ik heb een aantal maanden nu vrijwel niet met het zadel gereden.
De witte plekken zijn nu verdwenen, maar ik denk dat het dus toch niet voldoende verdeelde, de plekken ontstaan immers precies onder mijn bovenbenen. Ondanks mijn gewicht is de ruggegraat altijd droog na het rijden. Ik zit trouwens wel netjes in het midden, want de witte plekken zitten precies gelijk en zijn even groot Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:43

Ik heb ook drukplekken van mijn boomloze zadel gehad.

Ik wijt dit niet aan het zadel (Startrekk) maar aan het extreem slechte weer. We deden een trektocht en zagen al 4 dagen ALLEEN maar regen.
Dat maakte de huid zooo vreselijk kwetsbaar. We hebben de tocht toen moeten afbreken.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:51

Antheman schreef:

Ik wijt dit niet aan het zadel (Startrekk) maar aan het extreem slechte weer. We deden een trektocht en zagen al 4 dagen ALLEEN maar regen.
Dat maakte de huid zooo vreselijk kwetsbaar. We hebben de tocht toen moeten afbreken.

dat heb ik gelezen op je trektocht-foto's-site Lachen Ik denk dat je dat met een boomzadel ook had kunnen overkomen, maar helaas lijken mijn plekken permanentere bewoners...

Ik gaf aan dat iemand wel eens tegen me had gezegd dat het ook kan dat alleen de haarzakjes beschadigd zijn als het paard verder niet gevoelig is op de rug. Wat denken jullie daar van, kan dat?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:54

dovish schreef:
Antheman schreef:

dat heb ik gelezen op je trektocht-foto's-site Lachen Ik denk dat je dat met een boomzadel ook had kunnen overkomen, maar helaas lijken mijn plekken permanentere bewoners...

Ik gaf aan dat iemand wel eens tegen me had gezegd dat het ook kan dat alleen de haarzakjes beschadigd zijn als het paard verder niet gevoelig is op de rug. Wat denken jullie daar van, kan dat?

Voor het eerste denk ik dat ook.

Voor het tweede: witte plekken bedoel je?
Merrit heeft nog steeds witte haren op zijn rug. Ik vermoed dat dit door de Grandeur met sympatex komt. Dat schuurt enorm.
Ik heb de PLIP eronder gehad en kreeg een superafdruk.
In het voorjaar moet duidelijk zijn of de witte haren weer verdwijnen.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:58

De witte plekken van Yngvar zijn met verharen van zomer naar wintervacht zo goed als verdwenen, nu met verharen naar zomerhaar zijn ze echt weg. Ja, PMarena zei ook dat het met sympanova dekjes meer voorkomt, maar die heb ik niet.
Het is zo lastig een fijn zadel voor een heel rond paard zonder schoft te vinden.

Ik heb van de week met de barefoot een rondje gedaan omdat mijn 'verzorgster' vond dat yngvar buiten zo moeilijk deed. Bij de eerste omdraai-sprong van Yngvar hing het zadel naast zijn buik en lag ik op de grond, terwijl ik er echt niet zomaar naast lig normaal gesproken. Zo stabiel ligt dat zadel dus ook weer niet.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 10:06

Ik heb op Winston eigenlijk helemaal geen problemen met de Barefoot. Geen last van witte haren e.d, terwijl ik wel een pad met sympanova onderkant heb.

Schuiven doet het zadel bij mij niet, hooguit als hij echt rare sprongen gaat maken. In het begin schoof het zadel wel(net als mijn oude boomzadel) naar rechts, maar na een paar maanden heb ik daar nooit meer last van gehad. Als een vriendin van me erop gaat rijden schuift het zadel wel naar rechts Verward Misschien dat zij dus scheef zit en ik zat.

Ik geloof dat voor mij en Winston dit zadel goed is, dat is wat ik belangrijk vind.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:32

dovish schreef:
Ik denk dat je dat met een boomzadel ook had kunnen overkomen...

Ik wéét dat dit niet hoeft.
Er zijn twee aspecten. Wrijving en druk. Beiden kun je voorkomen.

@AM
als de huidbelasting al aardig hoog is, kan deze niet veel meer hebben. Een simpele 'verzachtende' omstandigheid welke de grenswaarde omlaag brengt is dan genoeg voor schade.

Ik heb hier trouwens afgríjslijke schade onder een Torsion (mét speciaaldek) na een barre trektocht gezien onder een lichtgewicht ruiter met ook gééstelijke schade in de vorm van totaal verlies aan vertrouwen als gevolg.
Daar kan je onoordeelkundig gebruik van maken doch de gebruiker is niet oordeelkundiger geworden en heeft exáct hetzelfde dit jaar probleemloos met een Malibaud op CorrecTOR gedaan.
Oeps, niet exáct hetzelfde, dit jaar regende het dagenlang...

Ik heb zelf zijltjes voor over de zadels zodat het leer goed blijft. Voor de rest is regen voor onze zadels (en paardenruggen) niet van belang.
Ik zadel ook een natte rug op. Daar is de vochtafvoerende werking van het vilt goed voor Haha!

@all
nee, geen slechte ervaring met boomloos.
Gewoon gemeten³ en afgekeurd voor ons gebruik = problemen voorkomen Knipoog

@Ann.
nóg meer toelichten? Nee, sorry, dat gaat dan een gratis schriftelijke cursus worden. Daar heb ik geen trek in en geen tijd voor.
Ik verwijs naar het al aardig complete zadelhoofdstuk om mijn site en daar staan ook links op.

HC

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:14

maar helaas staat de KNHS nog steeds niet toe om met bijvoorbeeld zo'n zadel als de jouwe te starten...
En zolang ik geen eigen paard heb, heb ik ook geen keuze of ik wel of niet start (op wedstrijden).