'Natuurlijke' ....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

e_horse

Re: 'Natuurlijke' ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:35

Maar niet alles wat je doet met je paard is paardgericht? Je doet ook dingen voor je eigen lol toch? Anders ging je er echt niet op zitten..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:39

ja dan krijgen we weer de discussie

'hoefijzers onder slaan is óók paardgericht want ik wil tenslotte het beste voor mijn paard'

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:41

Sjah als dat het beste voor je paard is, wie ben jij om dat tegen te spreken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:42

Wat is wel, niet, enigszins en eventueel 'Paardgericht' is, is een discussie op zich. En die is volgens mij niet te voeren, want dat omvat zo'n beetje alle onderwerpen die er op Bokt te vinden zijn.

Met NH of NA weet iedereen zo'n beetje wel in welke richting te denken.
(En dat HC die termen niet goedkeurt, is dan maar zo. Clown )

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:43

katiavl schreef:

maar dat is gevaarlijk want ik kan ook zeggen dat ik mijn paard elke dag een suikerklontje geef omdat ik dat het beste vind voor mijn paard (hij vind het toch heerlijk...)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:44

Maar ja én erop gaan zitten én er ijzers onder slaan.. waar houdt het op? Het is net waar je de grens trekt.. Ik ken mensen die niet gaan rijden, omdat hun paard die dag toevallig aangeeft geen zin te hebben..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:46

evita_ schreef:
katiavl schreef:

maar dat is gevaarlijk want ik kan ook zeggen dat ik mijn paard elke dag een suikerklontje geef omdat ik dat het beste vind voor mijn paard (hij vind het toch heerlijk...)

Evenals het gevaarlijk is om te beweren dat ijzers garantie staan voor een levenlang been problemen.
Ik vind niks mis met bv orthopedische ijzers.
Trouwens kijk ik liever naar de persoon wie ik ben, daar is al genoeg werk aan om te beoordelen.
Inplaats van andere mensen hun fouten te wijzen.

Maar ja zo werk ik, en dat is nu eenmaal ik Ja

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:47

Edit: maar ik ken ook mensen die rustig hun paard:
* rijden (niet natuurlijk) én
* 6 kilo biks voeren en weinig ruwvoer én
* 23/7 op stal zetten én
* ijzers eronder timmeren (zonder ze nodig te hebben) én
* dikke dekens op doen terwijl het kwik amper onder nul komt én
* etc etc

Waar trek je de grens...

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:49

katiavl schreef:

Dat is nou eenmaal je "Human Nature" ... Clown

Zo, we zijn weer ontopic.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:49

ja iedereen doet wat hij/zij het beste lijkt voor zijn paard. Daarom is paardgericht ook voor iedereen weer anders. En voor het ene paard ook weer anders dan het andere.
Bokt is paardgericht...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:50

Als je het zo bekijkt , paardgericht als tegenhanger voor natural ofzo , dan is het niet zo'n geweldig woord nee.

Maarja dat is natural ook niet als je het het helemaal gaat ontleden. Conclusie : het is gewoon een naam zoals Jantje of Pietje , en men snapt wat er bedoelt wordt , klaar.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:52

Nature gericht? Natuur gericht? Maar dat maakt het nog niet natuurlijk. Wel gericht op de natuur, oftewel zo dicht mogelijk bij de natuur.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:53

e_horse schreef:
katiavl schreef:

Dat is nou eenmaal je "Human Nature" ... Clown

Zo, we zijn weer ontopic.

*LOL*

Trouwens ik denk niet dat iemand het echt verkeerd bedoeld, hoe vaak verander je niet van aanpak?
Ik doe dat toch, nuja ik is ik he Clown
En dat is paardgericht zijn denk ik

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:55

e_horse schreef:
Nature gericht? Natuur gericht? Maar dat maakt het nog niet natuurlijk. Wel gericht op de natuur, oftewel zo dicht mogelijk bij de natuur.

bwa zo natuurgericht vind ik touwhalster rijden ook niet. Het is gewoon in mijn ogen een andere manier.
Voor het één paard beter dan het ander Ja dat is aan het baasje om te beslissen.
Maar natuurlijker is het in mijn ogen niet echt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:59

Dat natuurlijk bekappen ook een verkeerde naam zou zijn , "want bekappen is niet natuurlijk".

Zo moet je het ook helemaal niet zien. Als je dan de betekenis helemaal wilt ontleden laten we dan zeggen dat de omschrijving ervan zoiets is als :

Bekappen als nabootsen van natuurlijke slijtage of bekappen met als doel een zo natuurlijk mogelijke hoef.

En wat mij betreft is dat doel ook een hoef die je niet meer hoeft te bekappen omdat alle voorwaarden zo goed zijn dat de hoef zichzelf bijhoudt qua groei en slijtage.

Ik begrijp uit de reacties van HC dat daar een deel van zijn frustratie zat , dat de natuurlijk bekappers het er niet mee eens zijn dat dat het doel zou moeten zijn ?

Wat mij betreft is dat wel mijn doel , een gezonde zelfregulerende hoef waar je eigenlijk niet meer met mesjes en vijlen bij hoeft in te grijpen.

Klopt dat dat de NB dat zeggen , dat dat het streven niet moet zijn....?

Ik bedoel dat natuurlijk als term daar kunnen we ook wel over door blijven neuzelen , maar dit vroeg ik me toch wel nav. hetgene dat geschreven is in dit topic.

Begrijp ik iets verkeerd of zegt men dat echt...?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:18

e_horse schreef:
Ik ken mensen die niet gaan rijden, omdat hun paard die dag toevallig aangeeft geen zin te hebben..
Ik dus.
Als het niet goed voelt,dan ga ik niet rijden.
Dan kom ik een andere keer wel terug.
Kijk,ik hoor haar natuurlijk niet zeggen dat ze geen zin heeft,maar ik merk wel aan haar of ze lekker in haar vel zit,en als het allemaal goed voelt,dan ga ik rijden.
Voelt het op de een of andere manier niet oké,dan ga ik niet rijden,dan poets ik wat,en ga op het hek zitten kijken naar haar.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:20

Ik ook hoor. Hoef niet zo nodig als mijn paard duidelijk aangeeft geen zin te hebben. Komt gelukkig heel weinig voor, anders zou ik echt eens moeten gaan nadenken hoe dat komt. De koerspaarden idem: als ze aangeven geen zin te hebben, dan maar een dagje niet trainen. Paarden hebben ook recht op baaldagen Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:25

Ik ook. Knipoog
Het komt niet zo vaak door dat mijn paard nergens zin in heeft en in de wei wil blijven recreëren. Maar àls ze aangeeft dat ze bijv. geen zin heeft in rijden, dan zie/voel en respecteer ik dat en dan rijden we niet.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:56

Huertecilla schreef:
PeruaansePas schreef:

Ik vind dit ook meer iets voor het forum Leven Zonder Paarden...

Volgens míj gaat dit topic juist heel fundamenteel over paarden.
Over het N-woord waarmee van beslag tot biks aan de goedbedoelende paardenliefhebber wordt gesleten.
Het kan zijn dat sommigen dit helemaal niet willen weten omdat ze zich er prima bij voelen en dat goed genoeg is. Die kunnen het gewoon negeren en hun hoofd weer in het zand steken Knipoog
Het kan ook zijn dat deze diepgang niet geschikt is voor Bokt. De bewakers en onderbewakers kijken altijd naar zowat elke letter die ik tik dus het is dan al weg voor jij hoeft te kikken Peruaanse Pas Haha! Steek er wat van op of niet, ík zit daar niet mee.

Maar goed, ik ga een gedenaturaliseerd rijdier uit de natuurlijke modder binnen de onnatuurlijke omheining laten om er met een onnatuurlijk zadel met kunststof 'boom' onnatuurlijk op te gaan zitten en het te sturen waar het zelf niet zou lopen Haha!

HC

Sorry, je beginpost was:

Huertecilla schreef:
Opa komt hier net de keuken binnen. Echt een léuk jack aan. Praktisch, fisse kleur en waterdicht. Merk 'human nature' van de ANWB.
Ik heb me gierend van de lach nog net aan de tafelrand vast kunnen grijpen. Volledig kunststof, met Gore-tex (Teflon!!!), van de wéggebruikersbond = 'natuurlijk'.
Opa is gepensioneerd reclameman en zegt 'dat natuurlijk is feel-good marketing, meer niet'.

HC

Ik dacht het gaat over Opa en over de ANWB die jassen verkoopt. En over marketing.... Aangezien ik wel eens, maar niet altijd tussen de regels doorlees had ik niet gezien dat het over paarden ging.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 09:35

e_horse schreef:
Maar ja én erop gaan zitten én er ijzers onder slaan.. waar houdt het op? Het is net waar je de grens trekt.. Ik ken mensen die niet gaan rijden, omdat hun paard die dag toevallig aangeeft geen zin te hebben..

Inderdaad is ijzers eronder wellicht een in het relatieve welzijn van het paard 'noodzakelijke' compensatie van andere omstandigheden.

Inderdaad ga ík soms niet rijden omdat mijn paard ergens anders zin in heeft. Het is echter voor míj de uitdaging het met mij uit te gaan zó leuk te maken dat het een beloning is.

Bokt is overingens niet paardgericht maar ruitergericht Knipoog

HC

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 09:39

Huertecilla schreef:
Bokt is overingens niet paardgericht maar ruitergericht

Duh! Paarden kunnen doorgaans tot op heden nog niet computeren. Maar gelukkig kunnen hun ruiters hier op bokt op de tijden dat zij niet met hun paard bezig zijn lekker van gedachten wisselen over allerlei paardgerelateerde onderwerpen, dus indirect is bokt dan wel weer paardgericht. Haha!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 10:18

Huertecilla schreef:
Bokt is overingens niet paardgericht maar ruitergericht

En wat zijn die ruiters dan aan het doen? Vast niet op hun computers aan het rijden. Dus idd, bokt is overigens wel degelijk paardgericht. Verder zijn er een heleboel mensen op bokt die niet rijden, maar wel met paarden bezig zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 10:29

pmarena schreef:
Ik bedoel dat natuurlijk als term daar kunnen we ook wel over door blijven neuzelen , maar dit vroeg ik me toch wel nav. hetgene dat geschreven is in dit topic.

Jij vraagt je wat af en dat is op zich helemaal goed. Dénk.

Ik heb de begrippen paardgericht, natuurcompenseren, naarwijken en dergelijke verzonnen om de associaties te vermijden welke een open blik in de weg staan.

Als jij met deze woorden een negatieve associatie hebt naar mij, dan staat dat jouw open blik in de weg en dat is nu exáct wat de kern van dit topic is.
Ik begrijp bij specifiek Pmarena ook haar zakelijke agenda want haar product leunt juist sterk op de marketing van een associatie.
Dubbel goed voorbeeld Ja

Het is normaal dat niet elke lezer het gelijk meekrijgt is normaal en dat negatieve associaties op de schrjver geprojecteerd worden is natuurlijk Knipoog Natuurlijk als in de aard. Dát is trouwens m.i. de sleutel voor begrip van het begrip. De aard van moeder aarde.
Het voert echter véél te ver voor Bokt en roept alleen maar negatieve emoties op om daar op in te gaan. Dat is niet ruitergericht Tong uitsteken en het onderwerp is daarbij niet op paardrijden gericht.

Wellicht een idee voor denksessie op La Huertecilla Knipoog

HC

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:03

Huertecilla schreef:
Het voert echter véél te ver voor Bokt en roept alleen maar negatieve emoties op om daar op in te gaan.

Zeg HC, als het gros van de bokkers toch een te beperkt vermogen heeft om op jouw 'niveau' mee te kletsen en jij van mening bent dat jij als 'schrijver' jouw wijze van communiceren niet aan hoeft te passen aan de lezer... Waarom meng je je dat steeds in allerlei topics op bokt? Of start je steeds weer topics? Dat is dan toch verspilde energie? Of zie ik dan verkeerd?

Ik denk dat je dan beter lekker kunt gaan 'bomen' met de marketing-opa...

Huertecilla schreef:
Ik heb de begrippen paardgericht, natuurcompenseren, naarwijken en dergelijke verzonnen om de associaties te vermijden welke een open blik in de weg staan.

Als jij met deze woorden een negatieve associatie hebt naar mij, dan staat dat jouw open blik in de weg en dat is nu exáct wat de kern van dit topic is.

Als iemand negatieve associaties met jouw termen heeft, dan komt dat denk ik eerder door de arrogante, minachtende en hoogdravende wijze waarop jij jouw visie verkondigd... En nog geen eens zozeer om wat jij inhoudelijk verkondigd. Mensen met een open mind wisselen nu eenmaal graag van gedachte met andere mensen met een open mind. Het moet van twee kanten komen hoor, HC Als jij mensen met een open mind wil bereiken, dan zul je ze denk ik iets toegangkelijker moeten benaderen en ook open moeten staan voor hun visie. Het is nogal respectloos om je zo op te stellen alsof jij alleen degene bent die de wijsheid in pacht heeft. Ik denk dat dat jouw open mind in de weg staat....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 12:01

JoviBan schreef:
Paardgericht is inderdaad een prima term. Vind ik ook.

Maar we hebben nu eenmaal de N-termen die we ook hier op VNA gebruiken.
Moeten we VNA nu veranderen in 'Paardgericht'? Zal de rest van Bokt blij mee zijn... Bloos

Tegen Haha!
VNA is juist herkenbaar!

Zou ik graag zo willen houden.